[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:10

line18 schreef:
ik meld me even in dit topic.
ik heb een haflinger merrie waarvan we nog niet weten wat ze heeft.
haar spieren blijken niet het probleem te zijn ( dit is uitgesloten door medicijnen te geven die de spieren zouden moetten laten opknappen)
ze loopt onwijs stijf.
dit is niet los te lopen met longeren of rijden.
ze is niet kreupel.
het lijkt vanaf haar achterhand (billen) te komen.
moet nog door gaan van de DA t/m donderdag 20ste met de spier medicijnen.
dan wilde ze kijken of ze op gewricht medicijnen wel zou reageren.
ze kan niet door rollen als ze rold. ( rold maar 1 kand de kand waar ze het minste last van heeft).
met opstaan kost het haar zichtbaar meer moeite.
warmere dekens helpen niet om het te verbeteren. ( gelukkig word het niet slechter door de warmere dekens)
ik stap nu veel met haar aan de hand. en zet haar los in de bak.
en ze staat overdag op de wei/padok en in de nacht gaan ze naar stal.

klinkt dit bij jullie als een paard met atrose?

ik zou ook een bloedje laten trekken en kijken naar de magnesium waardes
mijn paard liep ook stijf en is paar x tegen spierbevangen aan geweest, hij heeft te kort aan magnesium
hij krijgt nu bijna 2 jr dagelijks magnesium bij en hij is nog nooit zo soepel geweest :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:11

En dan gelijk ook vit E en selenium waardes, want ook van tekorten aan deze stoffen kunnen ze stijf lopen ! En alle 3 die stoffen ( magn, vit E en sel ) zitten vrij snel tekort in een dieet. Zeker als dat alleen uit hooi en een beetje krachtvoer bestaat.

Ondertussen zou je al kunnen beginnen met het bijvoeren van lijnzaadolie. Dat bevat veel omega 3 en is goed tegen stijfheid en tegelijk ontstekingsremmend.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:46

mvermeulen1 schreef:
meestal lopen de paarden na een paar rondjes aanzienlijk beter als ik het zo leest denk ik eerder dat er wat spieren/wervels in de rug vast zitten..misschien kan er een osteopaat naar kijken?

In principe is dat een kenmerk van artrose. Door de beweging komt de voeding van het kraakbeen op gang en ook de doorbloeding. Maar je doelt waarschijnlijk op de andere verhalen hier waarbij artrose nog niet officieel is vastgesteld. Het kan natuurlijk ook nooit kwaad om er een osteopaat naar te laten kijken (een goede dan).

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 12:57

Bij mijn paard is twee maanden geleden lichte artrose in zijn achterbenen geconstateerd. Hij heeft hiervoor voor twee weken Metacam gehad en krijgt nu een onderhouds dosis glucosamine.

Hij staat nu twee maanden op rust, dwz, hij staat dag en nacht buiten, samen met zijn vriendjes, met een uitloopstal tot zijn beschikking. Maar er wordt niet met hem gewerkt.

Nu is hij altijd al lekker voorwaarts en bokkerig geweest, maar sinds hij de glucosamine krijgt is hij gewoonweg staatsgevaarlijk geworden. Soms bokt hij boven het hek uit en trekt hij sprintjes waar ik eng van wordt.

Mijn vraag is nu of dit 'alleen' maar komt omdat hij zich zo goed voelt, of zou dit een bijwerking kunnen zijn van de Glucosamine?

norton84

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:07

zoals eerder in topic genoemd kan dit idd door de glucosamine komen. mijn paard was niet zeer gevaarlijk maar werd wel heel anders. kan je aleen zeggen ga opzoek naar ander soort glucosamine. die vanmij reageerde heel heftig op degene die de dap voorschreef.

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 13:42

Ok, dank je wel.

Is het verstandig om het met de dap te overleggen of maakt het op zich niet uit welk merk ik kies? Ik heb zoveel merken en soorten voorbij zien komen in het topic dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Ik heb ook het topic 'welk merk glucosamine gebruik je' gevonden. Hieruit begrijp ik dat je zomaar(?) van merk zou kunnen wisselen. Ik neem toch eigenlijk een beetje aan dat de da niet zomaar een merk voorschrijft, maar specifiek, met dosering voor de aandoening van je paard. Of ben ik nu blond?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:21

Martje welke gebruik je nu? Die van mij kreeg de verschijnselen die jij noemt van Equimobility van Pavo. Ben bijna met mijn normaliter kuikenmakken paard in het kanaal beland! Dit gedrag begon na 3 dagen supplement. Ben 4 weken doorgegaan, toen gestopt en na 3 dagen was hij weer zijn oude zelf. Nu staat hij op pharmahorse. Is in ieder geval een stuk veiliger voor mij, zijn vriendjes en voor hemzelf. Kan me wel voorstellen dat mensen dan denken dat het goed werkt. Hij sjeest door de wei....

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:10

Mijn man gebruikt sinds kort ook Glucosamine, ben benieuwd wat me dan nog te wachten staat..... ;)

Mijn paard heeft Glucohorse, heb geen veranderingen in zijn gedrag gemerkt, maar hij was altijd al nogal onbehouwen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:11

Bloodymary schreef:
Mijn man gebruikt sinds kort ook Glucosamine, ben benieuwd wat me dan nog te wachten staat..... ;)

Mijn paard heeft Glucohorse, heb geen veranderingen in zijn gedrag gemerkt, maar hij was altijd al nogal onbehouwen.

:D _/-\o_

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:23

Martje70, ook mijn paard werd extreem energiek van de glucosamine. Zowel van de equimobility als van pure glucosamine. Ik geef nu joint comp van phytonics en dat gaat wel goed.

Een merk glucosamine is niet specifiek voor een bepaalde soort artrose ofzo. Het is meer een kwestie van kijken welk merk glucosamine het beste werkt voor je paard. Je kan dus gewoon wisselen van merk.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 16:28

Ik geef geen glucosamine maar gelatinaat van primeval op aanraden van mijn dap.
Hier zitten ook geen suikers in heb ik horen zeggen. Mijn merrie is ook wel wat voorwaartser en vrolijker geworden maar niet zo dat ik haar niet meer aan kan. Bij haar is het verschil denk ik dat de pijn weg is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:12

Dieren artsen raden nog al eens wat aan, je moet niet vergeten dat zij vaak verkoop punt zijn van een bepaald product en zij deze dan ook de hemel in prijzen. Dierenartsen krijgen maandelijks heel veel vertegenwoordigers van producten aan hun deur!

Het enige middel wat oraal opgenomen bewezen zijn werk doet is glucosamine sulfaat en dan in een hoge dosis!

Martje70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:52

Ik gebruik nu op advies van de da Lubrichon Platinum.

Ik voer nu twee afgestreken schepjes per dag. Hoe weet ik nu hoeveel ik van een ander merk moet voeren? Gaat het om de mg glucosamine die erin zit? En zit er dan ook nog verschil tussen de HCL en de sulfaat?

Ik heb wel het idee dat hij soepeler beweegt. De 'swing' zit er weer in als hij losdraaft.

Ik kan ook bv geen muesli voeren omdat hij daar ook zo extreem op reageert. Zou dit met elkaar in verband kunnen staan?

@Rapido: is dat een merk? Hoe kom ik daar aan? En wat is een 'hoge' dosering? Ik ben begonnen met 4 schepjes per dag, en voer nu twee schepjes per dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:15

Nee volgens mij is er geen connectie tussen reageren op muesli en glucosamine.
Ieder merk heeft zijn eigen aanbevolen hoeveelheid, dus daar voor moet je gewoon googlen :)*

mijn paard was ook duidelijk soepeler met de glucosamine , maar daarbij dus ook hyper de hyper. Dan lijkt het me verstandig eens naar een ander merk te gaan kijken. Is voor het paard ook helemaal niet fijn om zich zo hyper te voelen lijkt me.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 11:15

Da is geweest voor paardje, samen met de eigenaar is besloten om op permanente pijnstilling over te gaan,
Absoluut niet mijn voorkeur maar ik hoop dat het nu beter gaat! :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 15:54

Martje70 schreef:
Ik gebruik nu op advies van de da Lubrichon Platinum.

Ik voer nu twee afgestreken schepjes per dag. Hoe weet ik nu hoeveel ik van een ander merk moet voeren? Gaat het om de mg glucosamine die erin zit? En zit er dan ook nog verschil tussen de HCL en de sulfaat?

Ik heb wel het idee dat hij soepeler beweegt. De 'swing' zit er weer in als hij losdraaft.

Ik kan ook bv geen muesli voeren omdat hij daar ook zo extreem op reageert. Zou dit met elkaar in verband kunnen staan?

@Rapido: is dat een merk? Hoe kom ik daar aan? En wat is een 'hoge' dosering? Ik ben begonnen met 4 schepjes per dag, en voer nu twee schepjes per dag.

Nee is geen merk. Het opvoeren van een hoeveelheid wil ook niet zeggen dat je dan een hogere dosis geeft.
In NL zijn Glucohorse en glucosamine van Pharmahorse de meest betaalbare hoge dosis glucosamine sulfaat.
Je kan op deze namen googelen en dan kom je op hun site uit waar je veel info vind en kunt bestellen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:54

succes liespower duim voor je dat het helpt. mag ik trouwens via pb weten wat jij ongeveer betaald om je paard te leassen? mn oudste zus wil norton voor deel leasen. en wil normale prijs afspreken. en hebben jullie nog andere dingen afgesproken??

met nort gaat het super goed momenteel( staat nog steeds zonder suplementen). baal er dan ook behoorlijk van dat ik mezelf af en toe zo klote voel en dat ik van diego afgevallen ben.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:56

Ik betaal niks voor haar ;)! In ruil voor de zorg en trainingen betalen zij het paard ;).
Maar ik denk dat 40 - 80 euro wel een redelijk bedrag is.
Anders even googl'n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:00

Ik voer al een jaar Lubrichon en ben er tevreden over :j Maar bij een andere merrie bij ons op stal deed het weinig. Nou hebben we al veel bij haar geprobeerd, maar niks slaat echt aan.

Jes gaat lekker :j ze is superwakker en vrolijk. Hopen dat het nog even zo blijft :j Ze loopt in stap ook echt góed, alleen in draf niet.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:54

Ik geef sinds 1,5 maand glucosamine hoge dosering van de zingende smid, 40 euro voor 1 kg en onderhoudsdosis is voor de mijne 5 gram per dag, dus je kan echt lang doen met 1 pot.
Ik ben er tot nu toe heel tevreden over, mijn paardje loopt als een trein, en heeft geen rare reactie op dat spul, niet super hyper opeens ofzo, hij is nog zoals altijd.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:44

ik ben al een tijdje bezig met Dr Horse en het enige wat ik aan sem merk is dat hij wat baldadiger is.. maar nu is hij altijd al het mannetje geweest maar het gedraagt zich nu af en toe als een jong ding haha maar niet gevaarlijk.

ik zag van de week wel dat hij iets meer moeite had met opstarten.. en ook weer een beetje onregelmatig liep...zijn achterijzers zijn eraf vanwege de sneeuw en ik weet niet of dat het daar door komt of dat ik ze zie vliegen hihi misschien te bang dat hij weer terug valt en dat ik nu van alles zie.

ik probeer te sparen voor een zadel zodat we weer aan de slag kunnen want ik ben ondertussen wel van mening dat hem soepel te houden door in de bak te rijden meer effect heeft en hij ook beter gaat lopen maar helaas is het financieel een magere maanden voor mij dus moet toch echt even door sparen :( leuk dat zelfstandig ondernemen maar het heeft ook zeker zijn nadelen ;)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:36

rapido schreef:
Nee is geen merk. Het opvoeren van een hoeveelheid wil ook niet zeggen dat je dan een hogere dosis geeft.
In NL zijn Glucohorse en glucosamine van Pharmahorse de meest betaalbare hoge dosis glucosamine sulfaat.
Je kan op deze namen googelen en dan kom je op hun site uit waar je veel info vind en kunt bestellen.

Bij GlucoHorse vind je veel info, bij pharma kun je eigenlijk alleen maar bestellen :D .

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:38

DA is vandaag langsgeweest en kon niets vinden.. Buigproeven helemaal oké, voorlopig zijn er nog geen foto's gemaakt. Er is wel bloed afgenomen, ik wacht nu op het resultaat daarvan, en dan kunnen/moeten we verder zoeken..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:39

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:08

Ziet er goed uit SecretLIN

Nu ga ik ook even stiekem even spammen: [ITP] Mijn twee rode toppers in een mooi rood herfst bos
Foto's van mijn 2 knappe vossen Danté (donkere vos met de brede bles) is het paard met artrose. Er zit helaas geen filmpje bij met hou ze loopt maar het gaat bij ons momenteel erg goed. Ze is enorm energiek en heeft de laatste 3 maanden geen stap onregelmatig gelopen :)