_Mel schreef:@scoxxx
Waarom gelijk een ijzer als er tekort bekapt is? Je zegt zelf dat het evt binnen 2 dagen over kan zijn, dan laat je er toch niet gelijk een ijzer onder slaan?
of 3 weken... en alles wat daar tussenin ligt. Waarom ik persoonlijk vrij snel naar ijzers grijp in dit soort gevallen = ... zie mijn verhaaltje onder het bericht van Splinter.
Splinter schreef:ze loopt in de wei niet gevoelig, en in de goede bak ook niet. Maar ze krijgt gewoon rust tot echt helemaal weg is, maar goed het is wel flink balen,
Gekke is dat ze wél gevoelig is met een overgang naar stap, kan dat ook aan te kort bekapte hoeven liggen ? ( ik check om de zoveel dagen even hoe ze loopt)
dus stappen--> oke, ( 2 weken geleden kort en krabbelig) draven idem, maar overgang terug naar stap ( onbelast hoor, gewoon los dus) dan huppelt ze, ben daar gister pas achtergekomen
( morgen laat ik de da daar naar kijken hoor)
Te kort bekappen kan een zodanige irritatie op de hoeflederhuid te weeg brengen, dat deze eventueel kan gaan ontsteken (a-septisch) = hoefjes voelen dan wat warmer aan. Kreupel (in verschillende gradaties mogelijk) vaak.
Soms zie je de ook wel eens (extra) pulsatie met name in de 1e dagen na het bekapdrama/trauma.
Septische ontsteking is helemaal slecht bij tekorte bekapping; dan is er natuurlijk echt te kort bekapt = bloed.