Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 23:18

Hoeftniet schreef:
Ik kan er wel een paar opnoemen

Noem ze maar ik ben benieuwd :)

Heeft iemand hier een idee wat een goede reden kan zijn van (bijna) geen opzet in een voorijzer?
Paard van een stalgenoot heeft dat en volgens haar heeft haar smid daar een reden voor. Ik kon alleen niet bedenken wat voor reden.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:42

ik heb even een algemene vraag, :o als je paard te kort bekapt is ( :( ) hoelang duurt het dan voordat de gevoeligheid eraf is? Of is dat wel heel verschillend per paard?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 11:46

fransje23 schreef:
Noem ze maar ik ben benieuwd :)

In de praktijk ben ik geen grote verschillen tegengekomen tussen goed NB-bekapwerk en goed Hoefsmid-bekapwerk.
Goed op paardindividue aangepast bekapwerk is vrij universieel, aldus mijn persoonlijke ervaring.
Theoretisch kan je wellicht een aantal verschillen benoemen.... in de praktijk ben ik deze werkelijk nog nooit tegengekomen.
Tja wel knutselwerk tot grove fouten, dat wel. Dat kom je nog te vaak tegen ;(

fransje23 schreef:
Heeft iemand hier een idee wat een goede reden kan zijn van (bijna) geen opzet in een voorijzer?
Paard van een stalgenoot heeft dat en volgens haar heeft haar smid daar een reden voor. Ik kon alleen niet bedenken wat voor reden.

Ik wel: luie hoefsmid ;-) met een zogenaamd heel interessant verhaaltje

Te kort bekapt = van 2 dagen tot ruim 3 weken.
Misschien beter om de pijn te verlichten door andere smid erbij + ijzertje onder laten slaan?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:51

ze loopt in de wei niet gevoelig, en in de goede bak ook niet. Maar ze krijgt gewoon rust tot echt helemaal weg is, maar goed het is wel flink balen,

Gekke is dat ze wél gevoelig is met een overgang naar stap, kan dat ook aan te kort bekapte hoeven liggen ? ( ik check om de zoveel dagen even hoe ze loopt)

dus stappen--> oke, ( 2 weken geleden kort en krabbelig) draven idem, maar overgang terug naar stap ( onbelast hoor, gewoon los dus) dan huppelt ze, ben daar gister pas achtergekomen

( morgen laat ik de da daar naar kijken hoor)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:51

Citaat:
Te kort bekapt = van 2 dagen tot ruim 3 weken.
Misschien beter om de pijn te verlichten door andere smid erbij + ijzertje onder laten slaan?

@scoxxx
Waarom gelijk een ijzer als er tekort bekapt is? Je zegt zelf dat het evt binnen 2 dagen over kan zijn, dan laat je er toch niet gelijk een ijzer onder slaan?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:58

Voorijzers moeten altijd voorzien zijn van een goede opzet om het over de toon rollen te vergemakkelijken.
Geen smoes van welke smid dan ook is goed genoeg om dit niet te doen!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:22

_Mel schreef:
@scoxxx
Waarom gelijk een ijzer als er tekort bekapt is? Je zegt zelf dat het evt binnen 2 dagen over kan zijn, dan laat je er toch niet gelijk een ijzer onder slaan?

of 3 weken... en alles wat daar tussenin ligt. Waarom ik persoonlijk vrij snel naar ijzers grijp in dit soort gevallen = ... zie mijn verhaaltje onder het bericht van Splinter.

Splinter schreef:
ze loopt in de wei niet gevoelig, en in de goede bak ook niet. Maar ze krijgt gewoon rust tot echt helemaal weg is, maar goed het is wel flink balen,

Gekke is dat ze wél gevoelig is met een overgang naar stap, kan dat ook aan te kort bekapte hoeven liggen ? ( ik check om de zoveel dagen even hoe ze loopt)

dus stappen--> oke, ( 2 weken geleden kort en krabbelig) draven idem, maar overgang terug naar stap ( onbelast hoor, gewoon los dus) dan huppelt ze, ben daar gister pas achtergekomen

( morgen laat ik de da daar naar kijken hoor)

Te kort bekappen kan een zodanige irritatie op de hoeflederhuid te weeg brengen, dat deze eventueel kan gaan ontsteken (a-septisch) = hoefjes voelen dan wat warmer aan. Kreupel (in verschillende gradaties mogelijk) vaak.
Soms zie je de ook wel eens (extra) pulsatie met name in de 1e dagen na het bekapdrama/trauma.
Septische ontsteking is helemaal slecht bij tekorte bekapping; dan is er natuurlijk echt te kort bekapt = bloed.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:33

de hoeven zijn niet warmer gelukkig, ook geen verwijde witte lijn gelukkig oid

Maar goed het geluk houd niet op hoor, want ze is ook een week na het bekappen in de sloot beland, dus mss zit daar nog iets dwars van, ik hoop morgen uitsluitsel te hebben, iig erg bedankt voor het meedenken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:38

Hoeftniet schreef:
scoxxx schreef:

Geen (groot) verschil tussen een goede NB-bekapper en een goed hoefsmid die goed bekapt.

Ik kan er wel een paar opnoemen

Ik ook :7

__karin__

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 16:37

Vertel eens de grootste verschillen?

Pak een foto van een hoef en vertel allebei wat NB en traditoneel zou veranderen.

Ik ben samen met Fransje erg benieuwd ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:01

scoxxx schreef:
Ik wel: luie hoefsmid ;-) met een zogenaamd heel interessant verhaaltje?

Dat dacht ik ook....

Ik heb hem zelf nog nooit gesproken, is ook niet mijn smid of paard, maar laatst was de bijrijder bij het beslaan en die vroeg naar de opzet. Viola er zat meteen een opzet in het beslag, had meer gekund maar het was iets. Deze keer zit er weer nauwelijks een opzet in. Het lijkt lasof het ijzers zo uit de doos er onder geslagen is.

Hoefniet en Arabesk noem de verschillen maar bij een correcte bekapping. :)

Groeien de hoeven van jullie paarden nu ook zo snel? Bij mijn paard groeien ze echt heel hard nu!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:13

Splinter schreef:
de hoeven zijn niet warmer gelukkig, ook geen verwijde witte lijn gelukkig oid

Maar goed het geluk houd niet op hoor, want ze is ook een week na het bekappen in de sloot beland, dus mss zit daar nog iets dwars van, ik hoop morgen uitsluitsel te hebben, iig erg bedankt voor het meedenken!

Een huppel bij overgang stap-draf of omgekeerd betekent bijna altijd rugproblemen.
Paard houdt om een bepaalde reden de rug vast waardoor er een 'huppel' nodig is om van viertakt naar tweetakt te wisselen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 22:05

Afbeelding
Afbeelding
Ijzertje x mustangrol :P Haha, maar heeft wel een functie ook hoor, die mustangrol op het ijzertje.
Zo blijft de teen lekker kort tijdens de 6-weken-ijzerdracht, voorkomt o.a. grotendeels het euvel die sommigen wel eens als nadeel van ijzers aandragen: "hielen slijten sneller dan de teen en zo wordt de voetas wellicht ongewenst gebroken".
Zijn wel meer mogelijkheden om de eventuele zogenaamde snellere teengroei op een ijzertje te voorkomen hoor, maar dit is er eentje van.

Afbeelding
Afbeelding
Bekapt volgens de principe's van Pete Ramey... maaruh... geen verschil tussen goede hoefsmid (ahum :D eigen werk) en Pete-Ramey-principe's hoor :P

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 11:49

Heb je met die kunstof ijzers nu niet een probleem met hoeven uitkrabben, omdat er zo'n dwarsbalk in zit ?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:52

darwin schreef:
Heb je met die kunstof ijzers nu niet een probleem met hoeven uitkrabben, omdat er zo'n dwarsbalk in zit ?

Nee

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:33

Mijn paard is vorige week weer bekapt. Ze heeft nu linksvoor ook een scheurtje gekregen (aan binnekant bij flare), welke gelukkig nu nog oppervlakkig zit. maar er loopt wel al een lijntje helemaal tot de kroonrand, dus dat moeten we goed in de gaten houden.
Mijn hoefsmid heeft de hoefwanden weer een stuk ingekort en gelijk gemaakt met de zool. Vos is er nog niet gevoelig op geweest. Vorige keer kreeg ze na een week of 2 een gevoeligere periode, kijken hoe dat deze keer is.

Links en rechtsvoor
AfbeeldingAfbeelding
http://i66.photobucket.com/albums/h251/ ... 40x480.jpg

Linksachter & rechtsachter
AfbeeldingAfbeelding

En de stand nog even. verschil in stijlheid hoefjes
Afbeelding
Afbeelding

Het vertekend wel iets, maar zoals je ziet staat ze best scheef op haar voetjes.
Afbeelding

Het is een paard dat (in beweging met rijden) behoorlijk scheef is, vandaar die verschillen. We zijn daar mee bezig beter te krijgen, maar dat duurt wel even :)

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:29

@ Tancreda4 ik vind de hoeven er best netjes uitzien hoor!

ik heb zelf wat plaatjes van gruwel hoeven :( deze hoefjes vond ik in een weiland naast die van mijn
verzorg pony

enorm lange wanden die natuurlijk gaan scheuren

buitenkant van ik denk dezelfde voet |(

ik ga morgen even een belletje plegen met de dierenbescherming want dit kan zo echt niet.

edit wat ik nog wou vragen denken jullie dat deze pony al hoefbevangen is of op het randje zit? of helemaal niet..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:32

:o Ach jeetje... Wat een rot hoeven zijn dat zeg... Lijken geen hoeven meer maar klompen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:35

_emmma_ schreef:
ik ga morgen even een belletje plegen met de dierenbescherming want dit kan zo echt niet.

Kan je niet gewoon de eigenaar bellen, vriendelijk zeggen dat die hoeven echt ongemakkelijk te lang zijn, en voorstellen je tang er eens over te halen. Mijn handen zouden jeuken om die wand er alvast gewoon effe af te knippen (en vervolgens de eigenaar te overhalen een bekapper te laten komen voor het echte werk).

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:47

Ik heb helaas het nummer van de eigenaar niet maar kan eventueel ook wel een briefje ophangen vanavond :)
Ik ga liever niet zelf in deze hoefjes knippen 1 aangezien ik geen tang heb en niet echt ervaring heb met zulke probleem hoeven (hoefjes van mijn verzorgpony hoeven alleen gevijld te worden) en 2 denk ik niet dat deze mensen mij dat zouden laten doen aangezien we niet echt een goede verstandhouding hebben..
maar ik zal jullie op de hoogte houden als er (hopelijk snel) vorderingen zijn :)

Anniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:39

Op de manege zijn paarden met hele gevoelige hoeven, die lopen dan ook op ijzers.
En 1 paardje die maar 2 keer int jaar naar de smid hoeft.
Wat 'n verschil he.:P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:46

scoxxx schreef:
Bekapt volgens de principe's van Pete Ramey... maaruh... geen verschil tussen goede hoefsmid (ahum :D eigen werk) en Pete-Ramey-principe's hoor :P

zoals jij bekapt, doe ik het ook, ik zou niet weten wat ik anders zou hebben gedaan dan jij op die foto's.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:10

Scoxxx groeien bij jou de hoeven ook sneller op kunststof dan op ijzers?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:27

@tancreda
Zack staat ook zo mooi scheef op zijn pootjes O:)

Momenteel staat hij op ijzers vanwege de overmatige slijtage omdat we vaak naar buiten gaan.
Op het moment helaas niet omdat mijn rug verdomme niet mee werkt :(

Maar ook om zijn hoefvorm te corrigeren, omdat dat blootvoets niet echt goed te corrigeren is.
Zeker niet omdat zijn hoeven eigenlijk altijd NET goed zijn en er nooit echt wat vanaf kan.

Dus de volgende keer als hij opnieuw gaat, gaan we wat veranderingen toepassen.
ben erg benieuwd hoe dat eruit gaat zien.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:33

Bij Wietje kan er ook niet zo gek veel af, maar elke keer krijgt hij het were voor elkaar haar netjes te zetten. Hij komt om de 5 a 6 weken. Ik rij ook eigenlijk alleen nog maar met hoefschoenen voor voorlopig, tot de scheuren zijn weggewerkt. Hoefschoenen zorgen ervoor dat ze niet veel slijten en dat hij er weer wat aan kan gaan bewerken. Zonder hoefschoenen slijten ze teveel, gaat ze schever en kan hij er te weinig van afhalen.

Hopelijk werkt het nu Zack weer op ijzertjes staat! Op ijzertejs is het idd vaak wel wat makkelijker om ze wat rechter te zetten, iig was bij Wietje het al een heel stuk beter geworden na een tijdje op ijzers. Kan er idd elke keer toch wat mere afgehaald worden.

Staat hij nu op kunststof of gewone ijzertjes?