[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:03

Dat is veel ja.
Het is wel heavy spul volgens mij. Een snufje of niets, maakte toen al een enorm groot verschil.
Maar met de hoefzweren hielp het spul niet. Ik gaf toen meer als een zakje per dag, maar ze liep alleen maar slechter. Ik wist echter niet wat er loos was; achteraf gezien was het dus niet verstandig pijnstillers toe te dienen bij hoefzweren (omdat die dan niet doorbreken, maar juist ook geremd worden en daardoor onnodig lang blijven zweren en dus zeer doen). Maar ja wist ik toen veel ... ik dacht dat ze weer bevangen was (zoals meerdere met mij). Daarbij wist ik ook niet dat pijnstilling in zo'n geval juist een tegeneffect te weeg zou brengen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:34

Bute is behalve pijnstillend ook ontstekingsremmend, vandaar dat het de zweren "ophoudt". Het lijkt me trouwens wel vreselijk als je je paard zó lang pijnstillers moet geven, mijn merrie was zo'n 5 weken na behandeling op de kliniek pijnvrij, de hemel zij dank!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 09:41

Ik heb ook maanden (denk wel 5 maanden) bute gegeven. Ik heb het van de dierenarts gewoon los in een tupperware bakje gekregen. In het begin kreeg Indiana 2x per dag 1 theelepeltje en dat is later heel langzaam afgebouwd naar niets.
En dan bedoel ik 1/2 theelepeltjes, 1/3 theelepeltjes, 1/4 theelepeltjes.
Ik moest dus heel erg langzaam afbouwen, ik durfde trouwens bijna niet te stoppen. Het is ook kiezen tussen 2 kwaden: of weer zere voeten, of belastend voor de nieren en de lever. Als ik zie hoe Indiana het nu doet dan heeft ze geen schade van de bute.
Indiana weegt tussen de 500 en 600 kilo.

Mysa: ik snap jouw verhaal van de opbollende zooltjes helemaal niet. Ik zou toch de hoefsmid hier over bellen want het klopt toch niet.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:28

Kymalin schreef:
rooslover schreef:
Mijn oude pony is nu ook heel erg hoefbevangen, ze heeft vorige week op pijnstillers gestaan, omdat ze niet meer kon lopen/staan. Ze had echt veel pijn toen! Ze staat nu op een plukje kuil en een beetje eiwit arme musli en peen.

Ze is nu van de pijnstillers af, loopt nog wel slecht, vooral rechts heeft ze pijn. Waarschijnlijk gaan we maar foto's laten maken van de week, om te kijken of het hoefbeen gekanteld is?
Als dat zo is, bestaat er dan nog een kans dat dit behandeld kan worden?

Ik sluit me bij de rest aan; GEEN kuil, oud hooi of hooi even een half uurtje laten weken in water (haalt de voedingsstoffen eruit) En eventueel wat Safe and Sound van Dodson & Horrell, maar GEEN peen en GEEN muesi!

Bedankt voor de tips iedereen!
De dierenarts had eigenlijk alleen gezegt dat ze geen brood meer mocht, niks over peen.. Waarom is dat zo slecht dan?
Hooi moet ik morgen even halen. Maar me vader zei dat dit ook muesli zonder suiker was ofzoiets.. Me vader had het bij de voerman gevraagd.. ik hoop toch wel dat die man het goede voer kan aanbevelen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 10:43

In peen zit veel suiker. Muesli bevat veel zetmeel, en dat wordt in het lichaam omgezet in... suiker. Soms zit er ook nog melasse in om het stof te binden en het wat smakelijker te maken, en melasse bevat wederom veel suiker, daarom is het allemaal niet aan te raden. En sommige voermannen willen gewoon graag verkopen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:41

Zo gaf ik Isabella toen ze net ziek was alleen nog maar lijnzaadpap met zemelen en geraspte appel. Dit omdat ik dacht dat het beter zou zijn als haar gewone natuurmuesli en makkelijker om de pijnstiller doorheen te doen.
Onderzoek met biosensor wees uit dat ik haar met dit voer juist vergiftigde ... achteraf gezien ook logisch. Zemelen bevatten enorm veel zetmeel, appels bevatten suiker. Lijnzaadolie/pap belast de lever en misschien kookte ik het niet goed genoeg, maar het kwam als "giftig" voor mijn pony uit de bus.

Maw, het gezonde hapje, bleek juist erg slecht te zijn.

Ik geef nu safe en sound; dat is getest voer voor bevangen paarden. Echter nog heel lastig aan te komen in Nederland.

Oh ja ... ik geef helemaal niet de hoeveelheid die ze hebben mag (ca. 1/4 ervan). Toch valt ze niet af. Maar ze heeft ook vrijwel onbeperkt hooi en stro.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:42

inderdaad,ik ben bij musli's altijd bang voor conserveringsmiddelen....die moeten er op zitten anders schimmelt het binnen een paar dagen(omdat ze geplet zijn,misschien worden musli's wel gesteriliseerd ,geen idee)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:49

Muesli van D&H is zeer beperkt houdbaar, naar het schijnt omdat er zo weinig conserveringsmiddelen in zitten. Gelukkig bestelt de leverancier elke maand vers Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:13

Niet alleen conserveringsmiddelen, als BHT (google daar maar eens op Verdrietig ).
Ook zitten er vaak kunstmatige vitamines in. Deze worden er in grotere hoeveelheden ingedaan omdat een paard niet alles optimaal benut. Dit in tegenstelling tot natuurlijke ingrediënten die in mindere mate aanwezig kunnen zijn omdat wel alles goed wordt benut. Mits het paardenlichaam natuurlijk goed functioneert.

@Prompertje; mag ik vragen waar jij je D&H voer haalt?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:15

@Mysa: heb je foto's van de hoeven en het beslag?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:43

Zal vanmiddag proberen te maken, alleen ze wil geen voetje geven, en heb even niemand om te helpen. Kinderen alleen, die durf ik er niet vlak naast te hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 14:50

Probeer anders maar gewoon van de zijkant/voorkant een foto te maken als onderkant niet lukt.
Eventueel zou je de andere voet op een stukje schuimrubber of zo kunnen laten zetten. Dan is ze misschien geneigd de andere voet wel op te tillen. Zie maar; niets doen wat niet kan uiteraard (en dat alleen omdat ik zo nodig een foto wil zien Bloos)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:53

@cleotinka en rooslover: Veel sterkte met jullie pony's! Ik duim voor jullie dat alles weer helemaal goed komt. Ach gut
Niet te snel opgeven, want het kán echt weer helemaal goedkomen. Ook mijn pony is door een hel gegaan (zie voor het verhaal blz 42 en 44 van dit topic) en ook hij was afgeschreven, maar hij heeft het toch gered. Hij had aan beide voorhoeven een kanteling en aan één voorhoef een sincker. Gelukkig krijgen jullie hier in dit topic hartstikke goede adviezen van hartstikke goede mensen, zeker naar luisteren dus! Knipoog

Mysa, ook voor jou ben ik aan het duimen! (eigenlijk ben ik altijd aan het duimen voor iedereen met (ex)hoefbevangen paardjes... Clown )
Ik ga nu de pony's/honden weer verzorgen en mest ruimen en daarna moet ik weer werken, maar ik probeer morgen weer even in te loggen. Hopelijk gaat het dan weer wat beter met alle zorgenkindjes... Ach gut Ik blijf iig duimen!!!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:02

Goedemorgen hoest hier met iedereen en zijn paardjes?

Met dynamiek gaat het heel goed sinds nu ong 4 maanden zijn de siloconen verdwijderd bij dynamiek nu heeft ze nog wel het leren zooltje onder der hoef, deze gaan we de volgende keer ook laten vervallen.

Dynamiek krijgt nog steeds 1 pavokoek en 1,5 schep zemelen per dag. Is trouwens zemelen slecht voor ex bevangenpaarden?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:06

dynamiek schreef:
Is trouwens zemelen slecht voor ex bevangenpaarden?

Als je paard zetmeelgevoelig is wel ja, want zemelen zitten er vol mee.

Fijn te horen dat het goed gaat met Dynamiek. Houden zo Go jij! Go jij!

@Janouk: Hoe gaat het nu met Image?!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:09

Isapaardje schreef:
dynamiek schreef:
Is trouwens zemelen slecht voor ex bevangenpaarden?

Als je paard zetmeelgevoelig is wel ja, want zemelen zitten er vol mee.

Fijn te horen dat het goed gaat met Dynamiek. Houden zo Go jij! Go jij!

@Janouk: Hoe gaat het nu met Image?!

Hoe kom je erachter dat je paard zetmeelgevoelig is?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:10

He Dynamiek, lang niet gezien hier! Inderdaad fijn om te horen dat het zo goed gaat met Dynamiek! Uit je zemelenverhaal begrijp ik dat het met dat Dodson & Horrell voer niets geworden is? Jammer. Zemelen bevatten inderdaad veel zetmeel en zetmeel = suiker dus zou ik niet aandurven, maar goed, als jouw paard het er goed op doet....

Mijn paard gaat ook goed, nog geen dag meer kreupel geweest sinds dat hij begin vorig hoefbevangen was. (toch even afkloppen...)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:10

Super Dynamiek! Wij hebben zo ongeveer hetzelfde traject gevolgd, de zooltjes zijn er nu ook onder uit en het blijft gelukkig goed gaan Lachen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:13

Kymalin schreef:
He Dynamiek, lang niet gezien hier! Inderdaad fijn om te horen dat het zo goed gaat met Dynamiek! Uit je zemelenverhaal begrijp ik dat het met dat Dodson & Horrell voer niets geworden is? Jammer. Zemelen bevatten inderdaad veel zetmeel en zetmeel = suiker dus zou ik niet aandurven, maar goed, als jouw paard het er goed op doet....

Mijn paard gaat ook goed, nog geen dag meer kreupel geweest sinds dat hij begin vorig hoefbevangen was. (toch even afkloppen...)

Ja het is heel niet gelukt met het voer, je zou er wat van gaan krijgen het voerdillema.

Ik schrik ervan van het zemelen verhaal, dit moet ik ook dus maar niet meer kopen dan.

Ook fijn dat het met jouw paard goed gaat nog aan de wedstrijden?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:14

promptertje schreef:
Super Dynamiek! Wij hebben zo ongeveer hetzelfde traject gevolgd, de zooltjes zijn er nu ook onder uit en het blijft gelukkig goed gaan Lachen.

Wanneer is de jouwe hoefbevangen geraakt? de mijne omstreek begin maart verleden jaar dus nu bijna 1 jaar geleden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:17

Ook begin maart vorig jaar... Ik heb je topic destijds met meer dan gewone belangstelling gevolgd!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:18

dynamiek schreef:
Kymalin schreef:

Ja het is heel niet gelukt met het voer, je zou er wat van gaan krijgen het voerdillema.

Ik schrik ervan van het zemelen verhaal, dit moet ik ook dus maar niet meer kopen dan.

Ook fijn dat het met jouw paard goed gaat nog aan de wedstrijden?

Ik rij alleen zomers wedstrijden omdat mijn peerd een schimmel is en ik hem buiten met koud water moet wassen of met emmers water van huis naar de stal moet slepen en dat is me teveel werk voor 1 proefje bij de winterdag Nagelbijten / Gniffelen . Maar ben wel van plan eind april ofzo weer te starten. Ben nog wel lekker aan het trainen en lessen en hij loopt heel fijn, wordt ook steeds ruimer dus ik ben er straks weer helemaal klaar voor!

Over dat voer; kun je ook niet iets met dat Spillers voer regelen als D&H niet lukt? Balen is dat he, dat je denkt dat je wat goeds hebt gevonden, lees je hier weer dat dat ook niet aan te raden is No Cheer

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:20

promptertje schreef:
Ook begin maart vorig jaar... Ik heb je topic destijds met meer dan gewone belangstelling gevolgd!

Grappig... (nou eigenlijk niet natuurlijk maar toch Nors opkijken ) De mijne was volgens mij ook begin maart bevangen (of was het nou februari??)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:21

Ja, en ze had nog geen hap gras gezien

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:24

Nee, die van mij ook niet maar hij was wel te dik toen. Reed op dat moment bijna niet omdat m'n hondje moest revalideren van een heupoperatie en heb paard wel hetzelfde voer gegeven als toen hij volop in training was. Was het hondje beter, stond het paard bevangen...