[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:13

Marlis schreef:
Bij peep op stal zijn alle paarden weer naar buiten gegaan na een klein weekje binnen gestaan te hebben ivm het weer. Naast de paddock waren ze elke keer als een gek aan het rennen door het land, peep bleef gelukkig rustig op een drafje na. Ze loopt echt totaal nog niet goed in draf vind ik, echt wiebelbenen. De hengstenketting zit er nu ook aan want ze is met die wind behoorlijk druk naast je, in een drafje naar het gras trekken... en vooral op het harde is die draf niet goed.
Ze is wel aardig wat afgevallen door der HB dieet.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Mijn pony viel in een week ook heel erg af.
Zijn ribben stoken aan de achterkant ook uit net als bij Peep.
Ik vond het een naar gezicht, maar na een week een paar uurtjes op het land te hebben gestaan, kwam hij weer aan.
Hij is nu eigenlijk super op gewicht.

Zie je nog vooruit gang bij Peep? Dat ze wil draven op het harde betekend in ieder geval dat ze geen pijn heeft, anders zou ze dat niet doen denk ik.

Marlis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 17:20

Klopt. Maar aan de andere kant kan ze haar pijn mischien ook niet voelen, door de pijnstilling. En denkt ze hee, lekker gek doen. Dus wil pas oordelen als ze van de medicijnen af is. In stap zie je wel vooruitgang, maar naar mijn idee nog niet zuiver

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:03

Nee maar dat kan ook nog wel een tijdje duren... Het heeft toch echt wel even de tijd nodig om te herstellen en dat is natuurlijk weer afhankelijk van de schade die er is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:13

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:52

Kan iemand mij helpen met hoe ik de training van mijn paard weer kan oppakken?
Mijn paardje loopt nu een dikke twee weken goed zonder pijnstilling. Gaat elke dag max. 4 uurtjes naar buiten. Hoefsmid is donderdag geweest en was erg tevreden. We waren er op tijd bij geweest. De dag na het bekappen liep hij nog net zo goed als daarvoor.
Afgelopen week ben ik een stuk gaan wandelen (lange lijnen), maar mijn pony is zo energiek en druk dat hij bijna niet te houden is.
Hij staat in het lang op ca. 30 m² en daar laat ik hem af en toe wat rondjes in draven. Dit gaat prima.
Alleen hoe nu verder? Is het verstandig om mijn DA hierover te raadplegen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:56

Ik ben begonnen met wandelen op het zachte in een grote wei. Eerst 5 minuten en als dat een paar dagen goed bleef gaan deed ik er 5 minuten bij en zo opgebouwd tot ze met gemak een half uur liep (dit was na een paar maanden zover, ik heb zeer rustig opgebouwd) en toen heb ik haar weer in het tweespan gezet.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:29

Peep is echt de peep weer.
Ze trok zich een paar keer los om dravend op avontuur te gaan. En vervolgens boos te zijn als je haar op der kop gaf.
Ze draaft dus telkens uit zich zelf ook, vanaf morgen geen pijnstilling meer dus ben benieuwd hoe het dan gaat.

Een stap filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=JER82lyorf0

Een draf filmpje op het harde:
http://www.youtube.com/watch?v=zqaaVYlyJtI

Draf filmpje op het zachte:
http://www.youtube.com/watch?v=zjpHrCRFFvc

Ik heb ook echt nog geen idee hoe op te bouwen..
Merk wel dat ze steeds moeilijker te houden is en der eigen weg wilt gaan.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:43

Marlis schreef:
Ze trok zich een paar keer los om dravend op avontuur te gaan. En vervolgens boos te zijn als je haar op der kop gaf.
Ze draaft dus telkens uit zich zelf ook, vanaf morgen geen pijnstilling meer dus ben benieuwd hoe het dan gaat.

Een stap filmpje:

Ziet er goed uit! Ben heel benieuwd hoe het met haar zal gaan als ze morgen geen pijnstilling meer krijgt. Voor hoeveel kg geef je nu nog?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:46

Marijuhhhhh schreef:
Marlis schreef:

Een stap filmpje:

Ziet er goed uit! Ben heel benieuwd hoe het met haar zal gaan als ze morgen geen pijnstilling meer krijgt. Voor hoeveel kg geef je nu nog?

Moest gewoon voor 400 kg blijven geven van de DA :j Om 12.45 heeft ze voor de laatste keer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:04

Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit! Ben erg benieuwd hoe ze morgen en overmorgen loopt. Ik ben qua opbouwen gewoon begonnen met 10 stap om de dag aan de hand in de bak.
Moet er wel bij vertellen dat mijn paard al 3 jaar helemaal niets heeft gedaan, dus ik moet echt heel erg rustig opbouwen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:07

[***] schreef:
Dat ziet er helemaal niet verkeerd uit! Ben erg benieuwd hoe ze morgen en overmorgen loopt. Ik ben qua opbouwen gewoon begonnen met 10 stap om de dag aan de hand in de bak.
Moet er wel bij vertellen dat mijn paard al 3 jaar helemaal niets heeft gedaan, dus ik moet echt heel erg rustig opbouwen.

Ben ook heel benieuwd. Peeps stond volop in training. 6x per week.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:11

Marijuhhhhh schreef:
Mijn paardje loopt nu een dikke twee weken goed zonder pijnstilling. Gaat elke dag max. 4 uurtjes naar buiten. Hoefsmid is donderdag geweest en was erg tevreden. We waren er op tijd bij geweest. De dag na het bekappen liep hij nog net zo goed als daarvoor.
Afgelopen week ben ik een stuk gaan wandelen (lange lijnen), maar mijn pony is zo energiek en druk dat hij bijna niet te houden is.
Hij staat in het lang op ca. 30 m² en daar laat ik hem af en toe wat rondjes in draven. Dit gaat prima.

Ik zou oppassen met te snel willen opbouwen, ik heb altijd begrepen dat het best wel even tijd nodig heeft voordat het in de hoef weer goed vast zit en niet meer week is. De kracht die anders op de buigpees komt kan alsnog zorgen voor (meer) kanteling. Die van mij stond ook volop in wedstrijd training toen ze HB werd maar het heeft toch zeker 4 maanden geduurd voordat i er weer op ging. Misschien kan je wel sneller erop, maar persoonlijk zou ik voorlopig nog even rustig aan doen als ze pas 2 weken van de medicijnen af is. Overleg met DA zou ik zeker doen, hij weet de ernst van de HB en kan je wellicht een indicatie geven! Heb je trouwens toevallig röntgen foto's laten maken of niet?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:35

Vesceron schreef:
Marijuhhhhh schreef:

Ik zou oppassen met te snel willen opbouwen, ik heb altijd begrepen dat het best wel even tijd nodig heeft voordat het in de hoef weer goed vast zit en niet meer week is. De kracht die anders op de buigpees komt kan alsnog zorgen voor (meer) kanteling. Die van mij stond ook volop in wedstrijd training toen ze HB werd maar het heeft toch zeker 4 maanden geduurd voordat i er weer op ging. Misschien kan je wel sneller erop, maar persoonlijk zou ik voorlopig nog even rustig aan doen als ze pas 2 weken van de medicijnen af is. Overleg met DA zou ik zeker doen, hij weet de ernst van de HB en kan je wellicht een indicatie geven! Heb je trouwens toevallig röntgen foto's laten maken of niet?

Bedankt voor je reactie.
Pony staat nu al met al twee maanden stil (kreupelheid was eerst niet te verklaren, na een maand kwam diagnose HB). Heb vanmiddag mijn DA een mailtje gestuurd over hoe nu verder. Hebben geen foto's laten maken. Hoefsmid is donderdag geweest en zag linksvoor een oude ontsteking, maar deze was niet gevoelig meer.

Ik ben het met je eens hoor dat het verstandig is om het langzaam aan te pakken. Daarnaast hoor je alleen ook dat beweging wel goed is voor de doorbloeding. Hoop dat mijn DA hier meer duidelijkheid over kan geven.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:13

Ik wil hoefschoenen aan gaan schraffen voor haf.

Met welke hebben jullie goede ervaringen? Ik zat te kijken naar die van cavallo. Is dat wat?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:26

Ash_ schreef:
Ik wil hoefschoenen aan gaan schraffen voor haf.

Met welke hebben jullie goede ervaringen? Ik zat te kijken naar die van cavallo. Is dat wat?

Eerst kijken wat voor een maat je nodig ben en dan kijken welke schoenen bij je zou passen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:55

OKe en dat doe ik dan door middel van meten?
en dan lengte en breedte?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:59

Staat er op de site geen uitleg over het meten? Dat was bij mijn soft-rides wel.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:02

Nee heb alleen van cavallo wel een meetkaart maar van andere hoefschoenen kan ik dat niet vinden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:03

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:33

Super dank je wel. Dommevraag voor mensen die hoefschoenen hebben. Haf is net bekapt en wanneer ik de maat opneem worden de schoenen dan niet te klein als ik een paar weken verder ben? Aangezien zijn hoeven groeien. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:35

Dat is wel iets om rekening mee te houden ja, ze moeten regelmatig naar de smid anders passen ze idd niet goed meer.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 22:39

Ja precies. Die van mij gaat zowieso netjes om de 8 weken. Dus dan blijven we dat gewoon doen.

Ben echt van plan dit door te zetten en hoefschoenen te kopen. Ijzers zijn blijkbaar ook geen optie en wil hem graag weer ijzerloos hebben. En op deze manier kan ik de pijn/gevoeligheid weg nemen wanneer hij op ongelijke en harde grond loopt.
Hier in de buurt heb ik cavallo in mijn handen gehad welke er erg mooi en comfortable uit zagen. Ook zaten hier gelpads bij. Zijn deze aan te raden voor HB paarden?

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:07

Ik meld mij hier ook even, helaas ;( Het is een wat lang verhaal geworden :p

Mijn paard heeft vanwegen zijn luchtwegen een kuur pretnisolon gehad van een maand.
Zijn benauwdheid was hierdoor snel weg en aan het einde van de kuur was het hoesten ook zo veel beter dat ik weer langzaam aan was begonnen met rijden.
In het begin was hij erg sloom en niet lekker voorwaarts. Maar we waren net begonnen met opbouwen dus ik dacht dat het een gebrek aan conditie was. Na 3 weken was hij al iets voorwaartser, nog niet zo als het ooit was maar wel iets beter als in het begin.
Na 5 weken was hij nog steeds sloom voor zijn doen, zijn conditie was al een heel stuk beter. Hij was niet bezweet en niet buiten adem van het werk dat ik hem liet doen, ik stap ook veel tussen door met hem. Het begon mij op te vallen dat hij stijf begon te lopen en na een half uurtje rijden begon hij soms wat te struikelen (dan stopte ik gelijk). Ook leek het wel als of hij wel vooruit wilde maar niet vooruit kon. Als hij draafte en ik wilde hem wat meer door laten draven dan probeerde hij het wel en maakte hij galop pasjes tussen door of gaf een bok.
Ik kreeg het idee dat hij last had van zijn spieren omdat hij stijf liep. Op gegeven moment wilde hij niet aandraven tijdens het rijden, als ik even doorzette dan ging hij wel, maar erg twijfel achtig, dus ik ben toen gelijk gestopt. Toen ik afstapte en hem even liet stappen liep hij als of hij in z`n broek had gepoept.

Na het weekend heb ik de DA laten komen omdat ik toch bang was dat hij misschien wel spier bevangen zou zijn of zo iets. Ook dacht ik aan een mogelijk magnesium te kort. In augustus is er bloed bij hem af genomen en alles was eigenlijk goed. Wel de magnesium ietsjes onder de ondergrens.
De DA heeft hem uitgebreid bekeken, hart longen klonken goed. Het viel haar op dat alle 4 zijn voeten wat warm aan voelde. Ze noemde toen hoefbevangenheid op, maar vond hem niet bevangen lopen. De DA wist het ook niet zo goed, dacht dat het mogenlijk zijn spieren waren. Er is bloed af genomen om te kijken wat daar uit zou komen.
Dinsdag kreeg ik de uitslag binnen, alles was goed wel waren er een aantal waardes die met de spieren te maken minimaal verhoogt maar niks om je druk over te maken, en ook geen duidelijke aanwijzing wat er nou met mijn paard aan de hand was. Wel was de magnesium weer iets onder de gren. Dus advies was om hem magnesium te geven en dan te kijken of het zou verbeteren.

Zins afgelopen zondag staat mijn paard stil, en vanaf dinsdag ben ik begonnen met de magnesium. Donderdag heeft de staleigenaar de paarden verhuist naar een vers stuk gras.
Afgelopen vrijdag haalde ik mijn paard uit het land vandaan en toen viel het mij op dat hij nu nog wat stijver was gaan lopen. Op de poetsplaats zag ik dat mijn paard zijn achterbenen wat onder zijn lichaam zette. Hij stond een beetje als een berggeit. Dit had hij nog niet eerder gedaan. Ik begon nu toch te vrezen dat hij wel HB was, toen ik daarna ging stappen over het harde zag ik dat hij op alle 4 de voeten gevoellig liep, niet kreupel maar echt gevoellig als of zijn voeten zeer deden. Dus gelijk de DA gebeld, mijn verhaal gedaan en gezegt dat ik dacht dat hij HB was. De DA denkt dit nu ook dus heeft medicijnen voorgeschreven.

Zins afgelopen vrijdag krijgt hij 1x per dag metacam en 2x per dag 1 zakje ascal.
Ik heb hem gelijk van het gras afgehaald en op de paddock gezet, helaas was de paddock geen suc6 omdat meneer dan de andere paarden niet meer kan zien en dus de paddock probeerde uit te komen. Nu staat hij op een stukje land van ongeveer 6m bij 15m waar zo goed als geen gras meer staat (hooguit 3 sprietjes). Hooi kan ik hem niet geven vanwegen zijn luchtwegen, even snel onder dompelen in water is niet voldoende voor zijn longen. Het hooi een aantal uren weken werkt ook niet want dan vind hij het niet lekker meer en eet hij het niet. Ik geef hem nu voordroog, is bijna hooi maar zonder stof. Normaal kreeg hij als hij niet op het gras stond 10kg per dag, nu geef ik hem 7kg per dag (hij is niet te dik, hoeft niet af te vallen) Krachtvoer kreeg hij al niet, hooguit een handje per dag met lucerne en marstal force vit. & min. korrel en omega olie. Nu krijgt hij alleen nog een klein beetje muslie en de Force om de medicijnen in te mengen.
Veder spuit ik zo vaak mogenlijk zijn voeten af om te koelen en stap ik 10 min. per keer aan de hand met hem. Morgen ga ik van die stoffen springschoenen halen die ik dan in koud water kan leggen en deze om kan doen als hij op z`n kale landje staat.
Ik heb geprobeert een modder poeltje te maken, maar de grond is zo droog dat het water gelijk in de grond trekt.

Hij krijgt nu zins 3 dagen medicijnen maar ik zie nog geen verbetering helaas, ben misschien te ongeduldig :p
Wat zijn de ervaringen met HB veroorzaakt door medicijnen? Zou hij in de toekomst gewoon weer op het gras kunnen of is hij nu hierdoor ook gevoellig geworden voor gras. En nu hij eenmaal HB is, blijft hij er dan voor de rest van zijn leven gevoelig voor (hij krijgt uiteraard nooit geen pretnisolon meer)
Zijn er nog andere dingen ik kan doen, om hem te helpen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:04

flappie2, ik had je toppic volgens mij ook al gelezen.
Je bent waarschijnlijk idd te ongeduldig, jouw paardje is waarschijnlijk HB door die medicatie.
Deze moet eerst volledig uit het lichaam zijn en dan pas kan de aangerichte schade minder worden.
Bij sommige gaat het vrij snel goed bij andere duurt het iets langer.
Of je paard ooit weer op het gras kan is nu moeilijk te zeggen, veel hb-paardjes kunnen wel weer op gras maar niet voluit.
Paar uurtjes of met graaskorf, de ene gaat goed op een kale wei en de ander beter op hoog gras.
Dat is zorg voor later nu moet je paardje eerst opknappen.
Ook vervelend dat je met twee problemen te maken hebt, dat heeft hier nog iemand met bonnie, dat is dus dubbelop omdat je met twee dingen rekening moet houden.
Dus geduld hebben en meer kun je even niet doen.

Marlis, peep gaat goed zo te zien, super.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 08:18

Zou idd rustig en geduldig zijn ermee.
Geef het de tijd.