Ben van plan tog foto's te laten maken. Dit kan zo gewoon niet. Arm dier

Weten jullie een bedrijf in zuid holland dan paarden vervoerd?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
RonAalders schreef:Ook een onvoldoende ondersteuningslengte (de lengte van het grondcontact oppervlak van het ijzer of de voet, van het COA naar achteren) vergroot de tractie van de diepe buiger.
RonAalders schreef:Overigens zal indien het paard minder gevoelig wordt voor tractie van de diepe buiger de beweging naar achteren wel afgemaakt worden. Bij een ijzer met een vlakke onderzijde heeft het paard geen keuze (behalve carpus ontlasting dan). Ook hier wordt maar weer bewezen dat nauwkeurig kijken naar je paard je enorm veel kan vertellen over wat er aan de hand is.
RonAalders schreef:Bedankt voor de aandacht en ik hoop oprecht dat jullie hier iets aan hebben gehad
Ash_ schreef:Ik ben net terug van haf en het ziet er absoluut niet hoopvol uit. Hij wil geen stap zetten. Kreund veel van de pijn, weet niet hoe hij moet staan.
SpikyBlue schreef:Zo, poehee, moest flink bijlezen hoor.
Dank jullie voor het welkom. Ik zal wel niet heel vaak reageren hoor, zit niet zo heel vaak achter de pc![]()
@Lolclub: ik ben in 1997 in de leer gegaan bij een hoefsmid en daar in de loop van de tijd bij gaan werken om zoveel mogelijk ervaring op te doen, ben sinds 2005 gediplomeerd en lid van de NVvH.
RonAalders schreef:Een veel interessantere vraag is overigens waarom een te korte ondersteuningslengte de tractie op de diepe buiger vergroot.
Op de eerste plaats hoop ik dat inmiddels duidelijk is wat de ondersteuningslengte is? Zie de röntgenfoto van een "normale" voet een paar pagina's terug. Het COA daar gemarkeerd met een rode cirkel geeft het bio mechanische draaipunt van het hoefbeen gewricht aan. Vanaf dat punt langs de grondvlakte van ijzer of voet naar achteren tot het punt waar ijzer of voet ophouden bepaald de ondersteuningslengte. De andere kant op vanaf het midden is de afwikkellengte. Deze dienen steeds gelijk te zijn! Zoniet dan krijgen we dit soort effecten:
Bonus vraag: wat voorkomt dat deze voet niet achterover rolt en de teen omhoog laat gaan? Correct de diepe buigpees die dus 24/7 moet trekken, zelfs in rust. Kunt u zich voorstellen als deze voet in het zand terecht komt tijdens de gallop? Inderdaad, dan scheurt er wat..........
Zorg ten allen tijde voor een 50/50 verhouding tussen afwikkel- en ondersteuningslengte!
paars schreef:Met softrides hoop ik meer ontspannen te kunnen wandelen.
Isapaardje schreef:Wiesencobs kun je beter nat voeren, omdat het nogal grote brokken zijn die voor verstopping kunnen zorgen als ze opwellen met vocht. De Weisenflakes daarentegen kun je droog voeren, omdat ze zo versnipperd zijn (soort cornflakesbrokjes, maar dan van gras).
In de Wiesenflakes zit alleen gras en kruiden. Geen melasse of andere toegevoegde olie of aroma. Fructaan 2,5% en zetmeel 3% (volgens verpakking).
Ook ideaal als basis te gebruiken om wat doorheen te mengen. Uiteraard kunnen ook de flakes nat gevoerd worden (handig om medicijnen oid doorheen te doen).
Jannepauli schreef:Jeetje, wat een verhaal...
Ik heb snel even gekeken maar er zit inderdaad veel 'suiker' in Havens compact gras: 20% in totaal (8+12).
Ik neem aan dat jouw kennis dit nu niet meer voert?
Misschien is Agrobs Wiesencobs (of flakes als de pony niet meer goed kan kauwen) wel een betere optie?
Jannepauli schreef:Laminitis Diagnosis and Treatment
FREE Webinar Tuesday, September 21 | 8:00 p.m. EST
Speakers: Amy Rucker, DVM, Midwest Equine; Joanne Kramer, DVM, Dipl. ACVS, University of Missouri Clinical Assistant Professor; Nicholas Frank, BSc Hons, DVM, PhD, Dipl. ACVIM, Section Chief of Large Animal Medicine at the University of Tennessee
Registreren kan nog via The Horse.com
lolclub schreef:Jannepauli schreef:Laminitis Diagnosis and Treatment
FREE Webinar Tuesday, September 21 | 8:00 p.m. EST
Speakers: Amy Rucker, DVM, Midwest Equine; Joanne Kramer, DVM, Dipl. ACVS, University of Missouri Clinical Assistant Professor; Nicholas Frank, BSc Hons, DVM, PhD, Dipl. ACVIM, Section Chief of Large Animal Medicine at the University of Tennessee
Registreren kan nog via The Horse.com
Dank je voor de info,
Weet je toevallig hoe laat dit begint Nederlandse tijd ?
Ash_ schreef:Ik ben net terug van haf en het ziet er absoluut niet hoopvol uit. Hij wil geen stap zetten. Kreund veel van de pijn, weet niet hoe hij moet staan.