[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:24

Ik ben net terug van haf en het ziet er absoluut niet hoopvol uit. Hij wil geen stap zetten. Kreund veel van de pijn, weet niet hoe hij moet staan.
Ben van plan tog foto's te laten maken. Dit kan zo gewoon niet. Arm dier :(
Weten jullie een bedrijf in zuid holland dan paarden vervoerd?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:35

Is dat e-digit dan niet wat?
Zitten in Roosendaal. Misschien vallen de kosten wel mee, en dan kan je gewoon thuis foto's laten maken.
http://www.edigit.nl/keuren/rontgenbeelden.html

Hoefzweer is overigens ook heel erg pijnlijk ... aan 1 hoef kan het lijken of een paard een been gebroken heeft.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:40

Heb ik gebeld maar die kunnen pas volgende week :(

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:42

@Ash_, vreselijk om je pony zo te zien :(:)
Ik kan je helaas niet aan een adres helpen, misschien googlen op paardentaxi of ergens op bokt
een berichtje plaatsen ( is vast wel een plek voor, ik kan je niet zeggen waar omdat ik eigenlijk
alleen hier kom...)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:25

RonAalders schreef:
Ook een onvoldoende ondersteuningslengte (de lengte van het grondcontact oppervlak van het ijzer of de voet, van het COA naar achteren) vergroot de tractie van de diepe buiger.

Deze zin begrijp ik niet of lees ik verkeerd , wil je dit nog even toelichten ?

RonAalders schreef:
Overigens zal indien het paard minder gevoelig wordt voor tractie van de diepe buiger de beweging naar achteren wel afgemaakt worden. Bij een ijzer met een vlakke onderzijde heeft het paard geen keuze (behalve carpus ontlasting dan). Ook hier wordt maar weer bewezen dat nauwkeurig kijken naar je paard je enorm veel kan vertellen over wat er aan de hand is.

Kan ik uit deze zin opmaken dat als een paard goed over de toon komt en de paslengte naar voren en achteren keurig afmaakt dat de (over)gevoeligheid voor tractie vd diepe buiger verminderd of zelfs verdwenen is ?

RonAalders schreef:
Bedankt voor de aandacht en ik hoop oprecht dat jullie hier iets aan hebben gehad

Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen ;) ,

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 19:48

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:53

Mijn Pre Alpin Wiesencobs waren op en ik had ipv .. Wiesenflakes besteld. Vandaag binnengekregen en ben nu al fan van dat voer.
Is eigenlijk hetzelfde als de wiesencobs met dat verschil dat het gehakseld is (versnipperd) en daarmee ook droog te voeren !!
Isabella at het met smaak zo uit de hand op :D

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:01

Ik las een paar opmerkingen betreffende het vinden van het COA zonder röntgenfoto's. Dat zou niet kunnen, volgens de verder anonieme schrijver/schrijfster.

Mag ik u introduceren: Jim Ferrie, een hoefsmid uit Schotland, jawel, die al vele jaren geleden een methode heeft bedacht om met inderdaad verbazingwekkende precisie het COA vast te stellen, zelfs zonder foto's, mits de voet niet zwaar gedeformeerd is.

Ik zal u de exacte berekening besparen, maar het is een meetkundig verhaal dat door de typerende "constructie" van de paardenvoet een oplossing biedt in de gevallen er geen foto's voor handen zijn. In het kort komt het erop neer dat halverwege de kroonrand een lijn naar beneden getrokken kan worden. Die lijn geeft het straalbeen aan. Wanneer we de afstand van het midden van de kroonrand naar voren verdelen in 3 gelijke delen verdelen, geeft het eerst volgende deel (1/3 van de helft, 1/6e dus van af het midden) het COA aan.

Afbeelding

Röntgenfoto (dat is de zwart witte):

Afbeelding

Een veel interessantere vraag is overigens waarom een te korte ondersteuningslengte de tractie op de diepe buiger vergroot.

Op de eerste plaats hoop ik dat inmiddels duidelijk is wat de ondersteuningslengte is? Zie de röntgenfoto van een "normale" voet een paar pagina's terug. Het COA daar gemarkeerd met een rode cirkel geeft het bio mechanische draaipunt van het hoefbeen gewricht aan. Vanaf dat punt langs de grondvlakte van ijzer of voet naar achteren tot het punt waar ijzer of voet ophouden bepaald de ondersteuningslengte. De andere kant op vanaf het midden is de afwikkellengte. Deze dienen steeds gelijk te zijn! Zoniet dan krijgen we dit soort effecten:

Afbeelding

U ziet wat er dan gebeurd?

Dit:

Afbeelding

Bonus vraag: wat voorkomt dat deze voet niet achterover rolt en de teen omhoog laat gaan? Correct de diepe buigpees die dus 24/7 moet trekken, zelfs in rust. Kunt u zich voorstellen als deze voet in het zand terecht komt tijdens de gallop? Inderdaad, dan scheurt er wat..........

Zorg ten allen tijde voor een 50/50 verhouding tussen afwikkel- en ondersteuningslengte!

Ronald Aalders

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:08

SpikyBlue schreef:
Zo, poehee, moest flink bijlezen hoor.
Dank jullie voor het welkom. Ik zal wel niet heel vaak reageren hoor, zit niet zo heel vaak achter de pc :o

@Lolclub: ik ben in 1997 in de leer gegaan bij een hoefsmid en daar in de loop van de tijd bij gaan werken om zoveel mogelijk ervaring op te doen, ben sinds 2005 gediplomeerd en lid van de NVvH.

Nogmaals welkom SB,
ik had inmiddels van Isapaardje al de link naar je website gekregen, heb hem met interesse doorgelezen ;) .
ik zou het heel fijn vinden als je de tijd kon vinden om ons topic te volgen en (ook) jouw vakkennis met ons te delen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:16

RonAalders schreef:
Een veel interessantere vraag is overigens waarom een te korte ondersteuningslengte de tractie op de diepe buiger vergroot.

Op de eerste plaats hoop ik dat inmiddels duidelijk is wat de ondersteuningslengte is? Zie de röntgenfoto van een "normale" voet een paar pagina's terug. Het COA daar gemarkeerd met een rode cirkel geeft het bio mechanische draaipunt van het hoefbeen gewricht aan. Vanaf dat punt langs de grondvlakte van ijzer of voet naar achteren tot het punt waar ijzer of voet ophouden bepaald de ondersteuningslengte. De andere kant op vanaf het midden is de afwikkellengte. Deze dienen steeds gelijk te zijn! Zoniet dan krijgen we dit soort effecten:

Bonus vraag: wat voorkomt dat deze voet niet achterover rolt en de teen omhoog laat gaan? Correct de diepe buigpees die dus 24/7 moet trekken, zelfs in rust. Kunt u zich voorstellen als deze voet in het zand terecht komt tijdens de gallop? Inderdaad, dan scheurt er wat..........

Zorg ten allen tijde voor een 50/50 verhouding tussen afwikkel- en ondersteuningslengte!

Het is me duidelijk nu , bedankt voor de uitleg ;)

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat je (qua ondersteuningslengte) van deze voet vindt ?

AfbeeldingAfbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:27

paars schreef:
Met softrides hoop ik meer ontspannen te kunnen wandelen.

Ik kom even terug op de softrides van een aantal pagina's geleden.
Oa Nado en Capopjekop gebruiken deze schoenen (uit Amerika).
Nu zat ik vandaag op de website van Easycare te kijken en volgens mij lijken de easyboot RX (zie foto hieronder) heel erg op de softrides.
Zo ja, dan zijn ze in Nederland te bestellen voor ca. 60/65 euro per stuk.

Afbeelding

Let op : Dit zijn geen schoenen om mee te rijden. Ze zijn puur therapeutisch bedoeld als bescherming en licht stapwerk (op harde weg).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:29

Zitten daar ook zooltjes in? Ik dacht dat er in je pb stond dat ze niet in hele kleine maten zijn? Opzich een mooie prijs, goedkoper dan uit Amerika lopen komen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 20:36

De kleinste maat is inderdaad voor voetjes vanaf 98 mm (ahum, geen cm natuurlijk)
Dat is dus niet klein genoeg voor midden/mini shetlanders. Isabella zouden ze net passen (leeft op grote voet :D).
En ja er zitten zolen in volgens het instructie filmpje en je kunt er ook speciale bij bestellen met extra stukjes voor het gebied bij de straal.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:00

Afbeelding

Dit zijn mijn softrides. Misschien iets moeilijker om goed te zien door de sokken die hij ook aan heeft. Vergeleken met de easyboots zie ik vooral verschil in de sluiting. Die van de easyboots sluit hoger aan en zo te zien ook met minder padding. Waardoor je eerder schuurplekken zou kunnen krijgen. Ook zie ik dat het materiaal van de schoen wat steviger/stugger is, waardoor het misschien wat minder meegeeft als de hoef groeit ? Al is de zool van de schoen daarbij natuurlijk de belangrijkste factor. Maar verder, als er ook fijne zooltjes in zitten en het werkt, lijkt het me een prima alternatief.

Ik zit nu even op de site van Easycare te kijken. De zooltjes die je in de schoen stopt zijn wel erg anders dan in de softrides. Dit lijkt op een soort van zacht rubber, terwijl mijn zooltjes van gel zijn, waar ook de vorm van de straal in staat. De speciale zooltjes voor HB paarden hebben aan de voorkant een zachtere gel dan aan de achterkant, zodat de toon ontlast wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 23:32

Laminitis Diagnosis and Treatment
FREE Webinar Tuesday, September 21 | 8:00 p.m. EST
Speakers: Amy Rucker, DVM, Midwest Equine; Joanne Kramer, DVM, Dipl. ACVS, University of Missouri Clinical Assistant Professor; Nicholas Frank, BSc Hons, DVM, PhD, Dipl. ACVIM, Section Chief of Large Animal Medicine at the University of Tennessee

Registreren kan nog via The Horse.com

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 07:43

Heey allemaal,
Wilde even wat aan jullie laten weten zodat niet iemand anders dezelfde fout maakt.
Een kennis van mij heeft een pony van 35 jaar. Het eten van hooi wordt minder dus zocht ze een vervanger. Na heel veel informeren kwamen ze elke keer uit op compact gras en zowel hartog als andere mensen met verstand van voer raadde haar aan om het onbeperkt te voeren in de speciale bakken ervoor.
Na een paar maanden (halverwege de winter) werd de merrie kreupel aan een been. De hoefsmid is toen niet geweest, maar dierenartsen vertelde dat het geen bevangenheid was. Ze begon alleen maar slechter te lopen en de gedachtes over inslapen kwamen al om de hoek kijken. Wat het was, was niet duidelijk maar het kon geen bevangenheid aan 1 voet zijn. Ze is dus ook door gegaan met het voeren van compact gras. De merrie is nog nooit bevangen geweest in de 23 jaar dat ze haar heeft, laat nou door de hoefsmid bevestigd worden dat ze bevangen is (geweest). Haar hoeven waren erg misvormt maar komen gelukkig weer aardig in model. Arme pony heeft het allemaal wel overleeft, maar je kan voorstellen dat je je als baasje behoorlijk schuldig voelt dat je je paardje bevangen voelt, ookal is het na alle (valse) info die je hebt verkregen.
Onze waarschuwing dus voor het voeren van grote hoeveelheden compact gras.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 09:22

Jeetje, wat een verhaal...
Ik heb snel even gekeken maar er zit inderdaad veel 'suiker' in Havens compact gras: 20% in totaal (8+12).
Ik neem aan dat jouw kennis dit nu niet meer voert?
Misschien is Agrobs Wiesencobs (of flakes als de pony niet meer goed kan kauwen) wel een betere optie?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 09:45

Wiesencobs kun je beter nat voeren, omdat het nogal grote brokken zijn die voor verstopping kunnen zorgen als ze opwellen met vocht. De Weisenflakes daarentegen kun je droog voeren, omdat ze zo versnipperd zijn (soort cornflakesbrokjes, maar dan van gras).
In de Wiesenflakes zit alleen gras en kruiden. Geen melasse of andere toegevoegde olie of aroma. Fructaan 2,5% en zetmeel 3% (volgens verpakking).
Ook ideaal als basis te gebruiken om wat doorheen te mengen. Uiteraard kunnen ook de flakes nat gevoerd worden (handig om medicijnen oid doorheen te doen).

De schoenen.
De softrides zijn inderdaad wat beter uitgerust met extra stevige zolen. Wat het schuren betreft zou je gelijk kunnen hebben, kan ik zo niet zeggen want ken beide schoenen niet. Ik zal de schoenen in ieder geval toevoegen aan mijn website-je over hoefschoenen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:14

Isapaardje schreef:
Wiesencobs kun je beter nat voeren, omdat het nogal grote brokken zijn die voor verstopping kunnen zorgen als ze opwellen met vocht. De Weisenflakes daarentegen kun je droog voeren, omdat ze zo versnipperd zijn (soort cornflakesbrokjes, maar dan van gras).
In de Wiesenflakes zit alleen gras en kruiden. Geen melasse of andere toegevoegde olie of aroma. Fructaan 2,5% en zetmeel 3% (volgens verpakking).
Ook ideaal als basis te gebruiken om wat doorheen te mengen. Uiteraard kunnen ook de flakes nat gevoerd worden (handig om medicijnen oid doorheen te doen).

Voer jij de Wiesencobs/flakes als complete vervanger van hooi?
Ik zat me te bedenken dat het suikergehalte van Luzerne gelijk is aan die van de Wiesen-proucten, maar vroeg me af hoe de calcium-fosfor verhouding ervan is. Van luzerne is natuurlijk bekend dat die verhouding 'scheef' is - wat zegt Agrobs daar over?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:40

Nee ik voer de flakes als 'voerbakvulling', dus in feite als krachtvoer.
Ze krijgt in de ochtend een handje flakes met een bakje mix van brandnetel, mariadistel, rozenbottel en havermout.
In de avond krijgt ze een schep safe en sound voor de overige aanvulling.
Verder voer ik gewoon hooi en gras (2x 10 minuten grazen in goed gras).

Volgens folder Agrobs - Wiesenflakes:
Calcium 0,77% en fosfor 0,21%

Als ruwvoer vervanger:
1 Kg Wiesenflakes komt overeen met 1 kg hooi.

Als krachtvoer vervanger:
1,2 Kg Wiesenflakes komt overeen met 1 kg graan.

Zak 20 kg kost ca. 14 euro.

Meer informatie op www.agrobs.de

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:45

Jannepauli schreef:
Jeetje, wat een verhaal...
Ik heb snel even gekeken maar er zit inderdaad veel 'suiker' in Havens compact gras: 20% in totaal (8+12).
Ik neem aan dat jouw kennis dit nu niet meer voert?
Misschien is Agrobs Wiesencobs (of flakes als de pony niet meer goed kan kauwen) wel een betere optie?

Het probleem met Compactgras is dat het gemaakt wordt van voornamelijk hoog productief snelgroeiend Raai gras.
Dit is logisch want de fabriek wil zoveel mogelijk zakken per jaar produceren.
Raaigras bevat van alle grassen het meeste fructaan en eiwit, het NSC gehalte kan oplopen tot 28 %

Mijn persoonlijke mening is dat compactgras niet geschikt is om als alleenstaand ruwvoer te dienen aan welk paard dan ook,
een handje door het voer bij een "gezond" paard om het kauwen te bevorderen zal echter geen probleem zijn.
ook voor zogende merries kan het een goed aanvullend voer zijn maar altijd naast ander ruwvoer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:47

Jannepauli schreef:
Speakers: Amy Rucker, DVM, Midwest Equine; Joanne Kramer, DVM, Dipl. ACVS, University of Missouri Clinical Assistant Professor; Nicholas Frank, BSc Hons, DVM, PhD, Dipl. ACVIM, Section Chief of Large Animal Medicine at the University of Tennessee

Dank je voor de info,
Weet je toevallig hoe laat dit begint Nederlandse tijd ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:01

Het verhaal over de COA en de ondersteuningslengte vond ik dermate interessant dat ik eens creatief met paintshop aan de gang ben gegaan.

Dit is wat er ongeveer uitkwam, het zal uiteraard op details niet helemaal kloppen (ik ben tenslotte geen HS ;) ) , maar misschien wil Ronald of SpikeyBlue er eens een blik op werpen ?

De conclusie mijnerzijds is dus dat de ondersteuningslengte naar achter nog te kort is (geen 50/50),
dit klopt met de gegevens uit de rontgen daar dit hoefbeen voor het mooie nog 3* gederoteerd dient te worden.

Afbeelding

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 11:12

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Dank je voor de info,
Weet je toevallig hoe laat dit begint Nederlandse tijd ?

Het is Eastern Standard Time - dus zes uur erbij optellen: middernacht dus.
Als je dat te laat is: na verloop van tijd wordt deze webinar ook op de site van The Horse geplaatst - kun je het alsnog zien.
Vragen stellen gaat dan niet meer natuurlijk (tenzij je vandaag nog via de email-functie vragen indient die mogelijk tijdens het webinar behandeld worden).

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:43

Ash_ schreef:
Ik ben net terug van haf en het ziet er absoluut niet hoopvol uit. Hij wil geen stap zetten. Kreund veel van de pijn, weet niet hoe hij moet staan.
Ben van plan tog foto's te laten maken. Dit kan zo gewoon niet. Arm dier :(
Weten jullie een bedrijf in zuid holland dan paarden vervoerd?

Ash, waarom laat je kliniek Bodegraven niet komen?
Zij maken ook foto's aan huis.

Vervoeren van bevangen paarden blijkt slecht te zijn aangezien stress de bevangenheid kan verergeren, volgens de kliniek.