Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:28

@ hindafree; momenteel doe ik zelf mijn paard zijn hoeven. Ik zit nl voor 6 maanden in frankrijk en daar zijn niet zoveel goede smeden :)
In nl had ik Hans Arendse die kan ik zeker aanraden. Is erg goed met de paarden, ook in de omgang en bekapt via dezelfde methode als ik doe. Ik sta er helemaal achter. Hij werkt in Noord Holland dus kan denk ik ook wel bij jou langskomen en hij is nog goed betaalbaar ook. Ik denk wel dat hij zal aanraden de ijzers te verwijderen. Maar daar ben ik het mee eens!!!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:29

Hoi, Ik heb mijn paard nu sinds 2 maanden van zijn ijzers (voor). Het ging allemaal prima, zn hoeven zijn al enorm opgeknapt. Nu loopt hij sinds zaterdag ineens gevoelig op harde ondergrond. In de wei en bak niks aan de hand. Maar zodra hij op het harde moet loopt hij eerst op eieren na een paar meter stappen gaat het wel beter.

Ik heb zelf het idee dat zn hoeven nu ineens zo gevoellig zijn omdat ze nu ook zachter zijn ivm de regen.

Is het verstandig om hem elke dag wat stapjes op de harde ondergrond te laten doen? Ik ga iniedergeval morgen even de smid bellen.
Laatst bijgewerkt door kimmert op 07-10-09 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:29

Tancreda, dat dacht ik vandaag ook! Voetjes hadden nu heel duidelijk op de foto gekund, maar de camera was niet mee.

Vies zijn voeten zijn nog steeds te kort, vooral in de toon. De achtervoeten zijn mijns inziens perfect, maar de voorvoeten net te kort. Op de steentjes loopt hij ook iets wat gevoelig en dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan. De zolen zijn wel mooi hard en hol en de hielen zijn eindelijk wat korter zonder dat zijn lopen op het verharde verandert. De stralen zijn nog steeds niet zo mooi, maar ik behandel de hoeven nu ongeveer 3x in de week helemaal met hipposol.
Over drie weken rijd ik een endurancerit, zou het dan verstandig zijn om hoefschoennen aan te schaffen voor die rit? (zo ja, wat voor schoenen zijn handig, geven weinig wrijving enz..? graag via pm als je daar iets over weet)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:38

scoxxx schreef:
Goh gek ja.... nu zie ik de foto's wel :+
Spookt hier op mijn computer....
Koud beslagen? En wellicht niet het goede maatje ijzer nog in de auto? ;)

Scoxxx dat kan en mag geen excuus zijn?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:57

kimmert schreef:
Hoi, Ik heb mijn paard nu sinds 2 maanden van zijn ijzers (voor). Het ging allemaal prima, zn hoeven zijn al enorm opgeknapt. Nu loopt hij sinds zaterdag ineens gevoelig op harde ondergrond. In de wei en bak niks aan de hand. Maar zodra hij op het harde moet loopt hij eerst op eieren na een paar meter stappen gaat het wel beter.

Ik heb zelf het idee dat zn hoeven nu ineens zo gevoellig zijn omdat ze nu ook zachter zijn ivm de regen.

Is het verstandig om hem elke dag wat stapjes op de harde ondergrond te laten doen? Ik ga iniedergeval morgen even de smid bellen.

Hoi Hoi,
hoe lang heeft je paard op ijzers gestaan? Het is nl zo dat de voeten zich hieraan aanpassen. Ik zou je aanraden om hoefschoenen te nemen. Hierdoor neem je de gevoeligheid weg en kan je paard nog wel op de goede manier zijn voeten neerzetten en dus ontwikkelen. Probleem bij ijzers afhalen als ze gevoelig zijn is dat de op de teen gaan lopen om de achterkant (straal) te onlasten en dus de straal hierdoor niet meer goed ontwikkelen terwijl dat juist erg belangrijk is. Met hoefschoenen zijn ze in de overgangsperiode niet zo gevoelig en kunnen ze hun voeten correct neerzetten.
Het kan best zijn dat je paard een paar maanden gevoelig blijft! Dat komt vaak voor, maar help hem in die periode en koop dus hoefschoenen
succes!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:00

Annetje schreef:
Tancreda, dat dacht ik vandaag ook! Voetjes hadden nu heel duidelijk op de foto gekund, maar de camera was niet mee.

Vies zijn voeten zijn nog steeds te kort, vooral in de toon. De achtervoeten zijn mijns inziens perfect, maar de voorvoeten net te kort. Op de steentjes loopt hij ook iets wat gevoelig en dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan. De zolen zijn wel mooi hard en hol en de hielen zijn eindelijk wat korter zonder dat zijn lopen op het verharde verandert. De stralen zijn nog steeds niet zo mooi, maar ik behandel de hoeven nu ongeveer 3x in de week helemaal met hipposol.
Over drie weken rijd ik een endurancerit, zou het dan verstandig zijn om hoefschoennen aan te schaffen voor die rit? (zo ja, wat voor schoenen zijn handig, geven weinig wrijving enz..? graag via pm als je daar iets over weet)

Hoi Annetje

Als je hoefschoenen neemt dan raad ik Renegades aan. Zeker voor endurance. Ze bestaan nl uit 2 delen die met een heel goed systeem aan elkaar vast zitten (makkelijk aan en uit te doen) en hierdoor beweegt het deel bij de hoefbal met de hoefballen mee. Je hebt dus geen inloopperiode nodig!!

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:07

orsini schreef:
kimmert schreef:

Hoi Hoi,
hoe lang heeft je paard op ijzers gestaan? Het is nl zo dat de voeten zich hieraan aanpassen. Ik zou je aanraden om hoefschoenen te nemen. Hierdoor neem je de gevoeligheid weg en kan je paard nog wel op de goede manier zijn voeten neerzetten en dus ontwikkelen. Probleem bij ijzers afhalen als ze gevoelig zijn is dat de op de teen gaan lopen om de achterkant (straal) te onlasten en dus de straal hierdoor niet meer goed ontwikkelen terwijl dat juist erg belangrijk is. Met hoefschoenen zijn ze in de overgangsperiode niet zo gevoelig en kunnen ze hun voeten correct neerzetten.
Het kan best zijn dat je paard een paar maanden gevoelig blijft! Dat komt vaak voor, maar help hem in die periode en koop dus hoefschoenen
succes!

Ik weet niet hoelang hij op ijzers heeft gestaan, heb hem nu zelf bijna een jaar. Maar vermoed dat hij altijd al op ijzers staat. Het is niet zo dat ik hele stukken over de weg slenter dus hoefschoenen zijn voor mij niet nodig. Maar het viel mij op met van de wei naar de stal lopen dat is een stukje over het harde.
En het gekke vind ik, afgelopen weken liep hij ook normaal op het harde het is sinds zaterdag. Maar had zelf het gevoel dat dat misschien komt omdat zn hoeven nu zachter zijn door het weer, en dat het daarom gevoelig is ofzo.

orsini

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:33

draaft je paard wel goed in de wei en in de bak?

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:41

Ja, het zijn puur de 1e passen van de overgang van gras/zand naar stenen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:49

Heb je naast de ijzers, iets verandert in het voer, in de huisvesting of in de training?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:56

kimmert schreef:
Ik heb zelf het idee dat zn hoeven nu ineens zo gevoellig zijn omdat ze nu ook zachter zijn ivm de regen..

Dat kan best hoor, als hij veel in het natte staat worden de hoeven en de zool wat weker. Mijn paard had er, toen ze nog op blote voeten stond, ook last van bij nat weer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:01

fransje23 schreef:
kimmert schreef:
Ik heb zelf het idee dat zn hoeven nu ineens zo gevoellig zijn omdat ze nu ook zachter zijn ivm de regen..

Dat kan best hoor, als hij veel in het natte staat worden de hoeven en de zool wat weker. Mijn paard had er, toen ze nog op blote voeten stond, ook last van bij nat weer.

Maarrrr..... haar paard staat op ijzers, toch? Geen verklaring in mijn hoofd waarom dit paard dan opeens gevoelig zou zijn op het harde.
Tenzij... iets qua atrose-achtige aandoening. Het op eieren lopen is een typisch kenmerk voor lage hoef-problemen gelijk bijv atrose en HKO.
Regenachtig weer kan in een atrose ook wat verergeren op die dagen.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 07:20

Nou dat lijkt me sterk. Hij loopt alleen gevoellig op het harde, en zn hoeven zijn nu ook een stuk zachter dan een week of 2 geleden.

En het paard is sins een maand of 2 van de ijzers af. En met zijn voor voeten loopt hij ook gevoellig.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:48

Ik begrijp je niet helemaal Kimmert; loopt hij op 4 hoeven op eieren en enkel alleen op het harde op blote voeten?
Vat ik het zo goed samen?
Hoe vreemd...

Mijn HKO en atrose paardje loopt overigens op eieren enkel 2 voorhoefjes indien hij op blote voeten staat en over het harde loopt. (En staat nu dus op ijzers ter pijnbestrijding, hetgeen perfect werkt).
Indien het vochtig weer is, verergeren de klachten duidelijk.
Zelfde ervaring met 1 van ons inmiddels overleden paarden, die ook leed aan atrose.

Kortom, dit soort klachten afdoen met `ach, zijn hoeven zijn gewoon wat zachter dan normaal´, vind ik persoonlijk een beetje te kort door de bocht.
Wellicht toch even de DA raadplegen. Op 4 hoeven tegelijk manken is vreemd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:54

FaberSmid, gaan we van jou ooit nog foto's zien van je eigen bekapwerk??

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 13:08

scoxxx schreef:
Ik begrijp je niet helemaal Kimmert; loopt hij op 4 hoeven op eieren en enkel alleen op het harde op blote voeten?
Vat ik het zo goed samen?
Hoe vreemd...

Mijn HKO en atrose paardje loopt overigens op eieren enkel 2 voorhoefjes indien hij op blote voeten staat en over het harde loopt. (En staat nu dus op ijzers ter pijnbestrijding, hetgeen perfect werkt).
Indien het vochtig weer is, verergeren de klachten duidelijk.
Zelfde ervaring met 1 van ons inmiddels overleden paarden, die ook leed aan atrose.

Kortom, dit soort klachten afdoen met `ach, zijn hoeven zijn gewoon wat zachter dan normaal´, vind ik persoonlijk een beetje te kort door de bocht.
Wellicht toch even de DA raadplegen. Op 4 hoeven tegelijk manken is vreemd.

Volgens mij Moet je even een paar posten terug lezen, ik heb al een aantal keer aangegeven dat het alleen zijn 2 voorhoeven betreft en die zijn pas van de ijzers gehaald. Hij Loopt nu sinds Zaterdag ALLEEN met zn voorhoeven gevoellig. En dan niet constant maar alleen op de klinkers de eerste paar stappen dus niet op het gras en in de bak. Zn hoeven zijn ook enorm zacht want je kan met de hoeven krabber de stukjes eraf krabben.

Ik weten of dit wellicht een ontwenning is aangezien hij jaren allen VOOR op ijzers heeft gestaan en er net af is.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 14:19

het is wel logisch dat als je paard net van de ijzers af is en de hoeven weker worden van het natte weer dat ze dan op harde (lees wel ongelijkere) ondergrond gevoelig kunnen lopen. De zool van je paard zal dunner zijn doordat de dode zool eronderuit komt als het nat weer is. In de zomer bouwen de meeste paarden een dikkere zool op en omdat die dan hard en droog is komt deze er pas uit bij nat weer. Bij onze paarden kwam er bij sommige wel een halve cm zool uit.

Ook worden de stralen weker, waardoor ze gevoeliger kunnen worden op de straalkussens.
Als je de hoef oppakt en vanaf de hielen kijkt, steekt de straal er dan onderuit?
Wat je al aangeeft is dat je paard alleen maar de eerste paar passen gevoelig loopt. Dit komt inderdaad door de overgang. Na een paar passen is het minder erg omdat ze aan het gevoel wennen. Maar het geeft wel aan dat de voeten nog niet zo herontwikkeld zijn dat ze alle ondergronden gemakkelijk aankunnen.

Geef hem de tijd om bij te komen van het verwijderen van de ijzers. Mijn paard heeft na 10 jaar ijzers voor nu na 10 maanden pas een goede nieuwe hoef ontwikkeld, alleen de laatste paar cm moeten nog. Het duurt gewoon een lange tijd voor een hoef zich weer geheel heeft aangepast.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 15:26

Kinke schreef:

Ja inderdaad.

Ik had trouwens vernomen dat de ned. ver. hoefsmeden niet zo 'content' was met je avatar? (hun logo)

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 17:57

scoxxx schreef:
Goh gek ja.... nu zie ik de foto's wel :+
Spookt hier op mijn computer....
Koud beslagen? En wellicht niet het goede maatje ijzer nog in de auto? ;)

Inderdaad koud beslag had ik na gevraagd. En we gaan altijd naar hem toe dus te klein ijzer in de bus is een zeer slecht excuus dan :p

owja over dat koud beslag zij hij dat het beter zou blijven zitten omdat met warm beslag je de hoornlaag uitdroogd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:02

Wat voor smid is het dan? Heeft ie een opleiding gehad? Veel/weinig ervaring etc.etc....

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:07

Kinke schreef:
Wat voor smid is het dan? Heeft ie een opleiding gehad? Veel/weinig ervaring etc.etc....

het is een bekende hier uit de buurt (vandaar dat ik geen namen noem) staat er ook om bekend dat hij alleen met hoeven om kan gaan die goed zijn met zo minmogenlijk problemen... ook heeft hij iemand opgeleid (ook hier uit de buurt) die het zelfde doet... zelf heeft hij wel zijn diploma's aan zijn muur hangen.. is overgends al een oudere man schijnd al jaren ervaring te hebben

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:12

ik zou toch een kritische vragen gaan stellen aan die smid. Hem voor het blok zetten en vragen waarom de hoeven volgens hem in de breedte groeien en waarom deze manier van beslaan dan zou helpen. Kortom, met hem in discussie gaan en hem vertellen wat er volgens jou aan de hand is met de hoeven.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 19:13

Arabesk schreef:
Kinke schreef:

Ja inderdaad.

Ik had trouwens vernomen dat de ned. ver. hoefsmeden niet zo 'content' was met je avatar? (hun logo)

Dan weet u meer dan ik, vereniging heeft niet persoonlijk laten weten. En het logo is de erkenning voor aangesloten hoefsmeden? Alleen per pb van bart geschreven, zonder iets van vereniging zelf. Ik kan u ook een pb schrijven met zo een tekst wat niks zegt.
Dacht dat het net vriendelijk tussen ons beide ging, zat te denken over uw uitnodiging. Maar u laat zich wel erg kennen, waarom ik u zo dwars zit is mij een raadsel?

Kinke schreef:

Geduld is een schone zaak, zit te wachten op dat arabesk en hoef natuurlijk op de uitnodiging in gaan van HoeftNiet (http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl)?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:01

Goh ík moet dus eerst langskomen voordat jij foto's wil plaatsen voor de rest hier.

:?

Je obsessie met mij neemt onderhand ernstige vormen aan :n. In je profiel raak je er ook niet over uitgepraat.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:03

Ik ontstip bij deze dit topic.. heb het helemaal gehad met dit gedoe..
jammer.. ik vond het echt heel leerzaam..