Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:05

Needje schreef:
Pfoe. Dara vraag je me wat.
Ik zal eens kijken. Niet gewoon op de site van Mustad?

:)*

http://kampen.cavalnet.com/?p=shop&subcat_id=9

Staat ie nu trouwens ook met één lip tussen.

Het verschil zit echter niet zozeer in de lippen.
Het equilibrium ijzer is een fabrieksijzer, toch? De opzet is er fabrieksklaar ingezet.
Bij het Hoofcare Breakover ijzer wordt per paard de opzet erin gesmeed. De opzet is dus niet standaard, maar naar de paardenhoef aangepast.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:07

euhm... om even in te gaan op die hoef van de mustang... aan de overschotten van het karkas te zien, is dit dier al een tijdje dood. bovendien ligt hij in de blakende zon. Er is dus veel kans dat de hoef gekrompen is door vochtverlies.
Hou er dus rekening mee dat het een vertekend beeld kan geven.

Aimee

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:14

Ik kom trouwens zomaar weer binnenvallen :o
Mijn paard staat inmiddels best anders op de voeten, volgende keer misschien wel met (Hoofcare Breakover) ijzer. Zal eens kijken of ik dat op de foto kan zetten, maar dat zal pas in juli zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:31

Aimee schreef:
Het equilibrium ijzer is een fabrieksijzer, toch? De opzet is er fabrieksklaar ingezet.
Bij het Hoofcare Breakover ijzer wordt per paard de opzet erin gesmeed. De opzet is dus niet standaard, maar naar de paardenhoef aangepast.

Ook een fabrieksijzer zal je smid passend maken op je paard en er niet zo standaard onder slaan..toch?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:47

fransje23 schreef:
Aimee schreef:

Ook een fabrieksijzer zal je smid passend maken op je paard en er niet zo standaard onder slaan..toch?

Klopt, in fabrieksijzers kun je ook gewoon een opzet smeden en ook lippen eraf smeden enzo!

Misschien is Aimee in de war met cytek ijzers?? Daar valt weinig aan te smeden en wordt er koud ondergeslagen en voet aan ijzer aangepast (heb er helaas persoonlijk ervaring mee).

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:55

Dit is wel grappig om te zien, want mijn smid smeed het ijzer ook precies op die manier..

en dat is een gewoon standaard fabrieks ijzer.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:16

Ik lees al een tijdje mee met het topic en dacht. Laat ik ook maar eens foto's van de hoefjes van mijn paard posten.
Ze zijn helaas aardig gescheurd, dit komt omdat we helaas een tijdje een slechte hoefsmid hebben gehad, met platvoeten/flairs en scheuren tot gevolg.
Dit is gelukkig al voor een groot deel bijgetrokken, maar voordat scheuren eruit groeien ben je wel even verder.
Hier de hoefjes van mijn paard:
onderkant
(LV-RV)
(LA-RA)
Afbeelding

voorkant
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 16:26

Verschil EquiLibrium en BO-beslag (van Van Nassau) is levensgroot!
EL = enkel de opzet van 1e nagelgat tot 1e nagelgat. EL is voor luie smeden ;-) hoeven ze de opzet er zelf niet in te smeden.
Goede smeden zie ik tegenwoordig zelf een opzet erin smeden die begint tussen 1e en 2e nagelgat op een gewoon fabrieksijzer.
Daarnaast is EL op de binnentakken hol gesmeed: verkleint het draagoppervlak (vind ik zelf minder jovel)

BO daarentegen; teen is anderhalf x zo breed als de takken. Opzet begint ter hoogte van de zool, in het verlengde van het hoefbeentje. Teen ijzertje wordt hol uitgesmeed zodat de teenzool hoef niet te veel draagt (dat is ook niet verstandig bij RIM-beslag).
Opzet beginnend bij 2de nagelgat
Nog meer details die verschillen hoor.

Maar EL gelijk aan BO? Nee in de verste verte niet. BO is zoveel beter. En helaas... zeer moeilijk smeedwerk (kunnen alleen echt goede smeden voor elkaar krijgen).

@3lsk3: ziet er op zich OK (genoeg) uit. Wat details die beter kunnen hier en daar, maar niet echt noemenswaardig ;-) Is wel een paardje die snel ijzertjes nodig heeft om lekker te kunnen blijven lopen op moeilijkere ondergrond gelijk asfalt en steentjes e.d.
Rij je relaxed en niet op al te hoge snelheden, zou je ook hoefschoenen kunnen overwegen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:38

Haha! Scoxxx.... Je kunt het verschil tussen EL en BO een stuk beter/gedetailleerder uitleggen dan ik. Je beschrijft precies waar ik ook op doelde :o

Gezien het belang dat Van Nassau hecht aan het smeden van het ijzer naar de hoef, snap ik nu ook waarom zij EL als een simpel en goedkoop aftreksel omschrijven.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 16:48

@ scoxxx, bij onze vorige smid liep hij inderdaad gevoelig, nu loopt hij gelukkig overal probleemloos overheen. Ijzers zijn bij hem nergens voor nodig, en schoenen ook niet.
Ik ben wel erg benieuwd naar hoe je aan hoeven kunt zien hoe gevoelig een paard loopt. Zou je dat willen uitleggen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:14

een platte zool en flares betekenen meestal dat een paard gevoelig loopt maar het hoef niet per sé

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:55

Ik ben er trouwens ook achter waarom mijn paard zo slecht loopt met ijzers, heeft helaas niks met de ijzers te maken maar met een zeer zeldzame ziekte waardoor overal botwoekering ontstaat, hij heeft helaas niet meer zo lang ;(

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 00:29

Arabesk schreef:
een platte zool en flares betekenen meestal dat een paard gevoelig loopt maar het hoef niet per sé

Nee hoeft niet perse... ligt eraan wat je vraagt aan betreffend paardje in welk tempo en hoeveel km-ers.
25-km-rondjes of meer in tempo = ijzers noodzakelijk bij dit soort hoefjes.

@ Joopi: och arme... heel veel sterkte strakjes. Wat een verschrikkelijk sneu bericht zeg.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 00:31

scoxxx schreef:
Daarnaast is EL op de binnentakken hol gesmeed: verkleint het draagoppervlak (vind ik zelf minder jovel)

Correctie = op de takken hol gesmeed (in de fabriek) aan de buitenzijde (dus de kant die contact maakt met de grond).... op zowel de binnen- als de buitentak.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 00:42

ik vraag het even nog een keer,
had er ook al eens een topic over geplaatst, maar niet echt genoeg reacties op gehad:

mijn shetlandpony wordt al jaren traditioneel bekapt, bij haar vorige eigenaar, en nu bij mij.
de bekapper maakt op mijn verzoek wel een mustangrol, omdat ze soms wat snel struikelt.

ze heeft een afwijkende beenstand achter, iets met de heupen waarschijnlijk, het is niet helemaal duidelijk maar ze loopt wat wijduit, en 1 achterbeen schiet soms op slot.
zat hierdoor ook 'vast', heb haar toen laten behandelen door fysio, het is toen wel beter geworden, maar de basis, de beenstand, is niet veranderd.
bekapper kapt haar daarom altijd binnendoor zegmaar, binnenkant van de achterhoef snijd hij iets meer af.

nou denk ik er al een tijdje over dat ik haar misschien beter natuurlijk kan laten bekappen.
maar de pony is al 13, loopt altijd al op 'deze vorm hoeven'.
dus ben ik ergens bang dat veranderen naar natuurlijk bekappen resulteert in een verkeerde belasting van de pezen etc, vanwege een andere hoef-vorm, en dus een andere stand.

ze staat het overgrote deel van de tijd op het weiland, zachte ondergrond dus, we wandelen in het voorjaar en de zomer met haar over verharde stukken, en willen met haar gaan mennen.

mijn vraag dus: zijn mijn zorgen over de overgang naar natuurlijk bekappen gegrond, of zal het juist goed voor haar zijn, natuurlijk bekappen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:33

joopie7 schreef:
Ik ben er trouwens ook achter waarom mijn paard zo slecht loopt met ijzers, heeft helaas niks met de ijzers te maken maar met een zeer zeldzame ziekte waardoor overal botwoekering ontstaat, hij heeft helaas niet meer zo lang ;(

Wat een slecht bericht.. :(:) sterkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:36

Marigold schreef:
ik vraag het even nog een keer,
had er ook al eens een topic over geplaatst, maar niet echt genoeg reacties op gehad:

mijn shetlandpony wordt al jaren traditioneel bekapt, bij haar vorige eigenaar, en nu bij mij.
de bekapper maakt op mijn verzoek wel een mustangrol, omdat ze soms wat snel struikelt.

ze heeft een afwijkende beenstand achter, iets met de heupen waarschijnlijk, het is niet helemaal duidelijk maar ze loopt wat wijduit, en 1 achterbeen schiet soms op slot.
zat hierdoor ook 'vast', heb haar toen laten behandelen door fysio, het is toen wel beter geworden, maar de basis, de beenstand, is niet veranderd.
bekapper kapt haar daarom altijd binnendoor zegmaar, binnenkant van de achterhoef snijd hij iets meer af.

Bedoel je een "losse"knie? Komt heel regelmatig voor bij schetlanders. Binnendoor zetten zoe het iets moeten voorkomen en verder zorgen dat de spieren in de achterhand sterker worden. Er zijn op Bokt wel een aantal topics over.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:42

bedankt Fransje, voor je reactie.
ja losse knie inderdaad.
mijn vraag is nu of natuurlijk bekappen goed zal zijn in zo'n geval, of juist niet..
hoefsmid moet er weer bij komen, en ik twijfel wat ik zal doen, de gewone smid, of beginnen met natuurlijk te laten bekappen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:54

Joopie7: Sterkte :(:)

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:11

joopie7 schreef:

Wat een naar bericht zeg. Heel veel sterkte!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 09:21

Marigold schreef:
mijn vraag dus: zijn mijn zorgen over de overgang naar natuurlijk bekappen gegrond, of zal het juist goed voor haar zijn, natuurlijk bekappen?

Geen (groot) verschil tussen een goede NB-bekapper en een goed hoefsmid die goed bekapt.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:00

Arabesk schreef:

Dat heb ik bij mijn paard helaas ook ervaren ja. We hebben toen ook overwogen om hoefschoenen aan te schaffen. Nu we een goede hoefsmid hebben gaan zijn hoeven gelukkig de goede kant op en liep hij na 2 keer goed bekappen al veel minder gevoelig.
Inmiddels heeft hij er dus geen problemen meer mee.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:56

scoxxx schreef:
Marigold schreef:

Geen (groot) verschil tussen een goede NB-bekapper en een goed hoefsmid die goed bekapt.

Ik kan er wel een paar opnoemen

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:00

Hoeft niet :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:35

:D