[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:39

Gats, wat ontzettend erg voor je, zeg! :(
Het punt is: je weet niet of Robijn pijnvrij door het leven gaat na de behandeling. Het klinkt cru, maar als je met pijn en moeite de euro's bij elkaar krijgt, en de artsen nu al sceptisch zijn over het feit of het wel een weipaard kan worden, kun je je afvragen of het de moeite wel waard is. Oh meid, ik vind het zo erg om dit te typen, maar ik hoop dat je me begrijpt.

Je wilt natuurlijk dat Robijn er bovenop komt, in die zin, dat ie pijnvrij is en jij nog met hem kunt tuttelen. De vraag is wel of dat eerste wel haalbaar is, en de vraag is of het kostenplaatje wel haalbaar is.

Anoniem

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:41

Ik begrijp je helemaal!

Maar het probleem is ook: Dalijk ga ik al mijn geld erin steken en werkt het allemaal niet, dan heb ik en geen Robijn, en geen geld...

Ik zit er weer echt helemaal doorheen!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:45

Robijntjah schreef:
Ik begrijp je helemaal!

Maar het probleem is ook: Dalijk ga ik al mijn geld erin steken en werkt het allemaal niet, dan heb ik en geen Robijn, en geen geld...

Dit is precies waar ik op doelde. Volkomen logisch dat dit een dilemma voor je is. Laat het even op je inwerken en ga niet over een nacht ijs. :(:) :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:46

Nee, dat was ik zeker niet van plan...

Pfff mijn god, wat moeilijk dit...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:58

Wat zijn je doelen met Robijn? Heb je 'm gekocht om echt te dressuren? Of kun je leven met het feit dat ie in zijn wei alleen knap staat te wezen en je af en toe met hem kunt spelen? In dat laatste geval zou je kunnen overwegen om hem met voedingsupplementen en spatbeslag de tijd te gunnen. Ik weet niet of je haast hebt, en of je perse wilt rijden? Ik heb overigens alle respect voor je als je gewoon kiest voor jezelf en Robijn laat gaan. De kans dat je ooit weer dikke schik met hem hebt en er pijnloos op kunt rijden, is nihil.

Vreemd is trouwens wel om je paard te zien net na zo'n treurig bericht. Althans, dat had ik. Paard staat er hetzelfde bij en kijkt nog altijd vrolijk. Toch zie je hem dan ineens met andere ogen. Had jij dat ook? (Ik moest toen trouwens ontzettend brullen.)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:59

Ik kom me ook maar weer eens melden. Mijn merrie heeft al bijna 5 jaar spat. Tenminste ik weet het al bijna vijf jaar. Ze hebben vreemd genoeg vijf jaar geleden niets gedaan. Ik moest haar maar in beweging houden (ze had het ook niet zo erg) en ze kreeg homeopatische druppels van VSM Osteocure. Dat hebben we zes maanden gedaan en toen liep ze goed en zijn we het rijden weer gaan opbouwen. Dat is jaren goed gegaan tot afgelopen oktober. We waren (zijn nog steeds) L2 met 4 winstpunten en waren voornemens om voor het buitenseizoen M1 te zijn.

In oktober is ze twee keer vlak achter elkaar uitgleden op de achterijzers en op grond gevallen. Na de tweede keer stond ze op drie benen en werd de sprong weer harstikke dik. Na een serrie foto's is ze in gespoten met cortison en moest ze 1 week totaal op rust, we mochten ook niet stappen. Na een week samen de DA losgegooid, knettergek nauurlijk, maar liep eigenlijk wel redelijk superstijf, maar goed dat was te verwachten. Toen heeft ze nog 8 weken op het land gestaan. Daarna zijn we weer gaan opbouwen.

Dat gaat nog steeds goed. Ze moet even op gang komen als ze koud van stal komt. Ze gaat morgen 24/7 het land op voor de zomer dus dat probleem is nu even uit de weg. Ze loopt weer op haar oude nivo. We zijn wel gestopt met de wedstijden en ik wil nu zoveel mogelijk genieten, we gaan veel naar buiten en dergelijke.

Dit was drie weken geleden op Balloo:
Afbeelding

Dit was vorige week aan de pessoa:
Afbeelding

IK wens iedereen in dit topic heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:02

dejavu schreef:
Wat zijn je doelen met Robijn? Heb je 'm gekocht om echt te dressuren? Of kun je leven met het feit dat ie in zijn wei alleen knap staat te wezen en je af en toe met hem kunt spelen? In dat laatste geval zou je kunnen overwegen om hem met voedingsupplementen en spatbeslag de tijd te gunnen. Ik weet niet of je haast hebt, en of je perse wilt rijden? Ik heb overigens alle respect voor je als je gewoon kiest voor jezelf en Robijn laat gaan. De kans dat je ooit weer dikke schik met hem hebt en er pijnloos op kunt rijden, is nihil.

Vreemd is trouwens wel om je paard te zien net na zo'n treurig bericht. Althans, dat had ik. Paard staat er hetzelfde bij en kijkt nog altijd vrolijk. Toch zie je hem dan ineens met andere ogen. Had jij dat ook? (Ik moest toen trouwens ontzettend brullen.)

Ik kan wel leven met het feit als ze alleen in de weide kan staan... Het liefst natuurlijk niet, maar als het niet anders is, dan niet!

Ik vond dat ook heel vreemd, Robijn ziet er niet uit alsof ze heel veel pijn heeft, is supervrolijk zelfs!

Ik heb vanaf maandag dat ik bij de kliniek was tot eergisteren ontzettend gejankt, gisteren een goede dag gehad en vandaag is het weer helemaal mis...

Het is gewoon echt niet eerlijk, ze is pas 4...

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 20:21

Ik kan het, het is ook heel erg verdrietig en soms dan gaat het weer even maar raak je weer in zo'n dip als het weer wat minder gaat, en maar afvragen waarom *ons* dit overkomt en ga zo maar door.....je stel je eisen bij, sommige mensen vragen wel eens mag je alles weer! dan zeg ik nee lang niet alles, maar ik vermaak me wel met stap en drafritjes voorlopig hoor, dat is echt genieten al het andere mis ik niet, maarja heb dan ook geen wedstrijd ambities, kan me wel voorstellen als je echt in de wedstrijdsport zit dat het wat anders is, maar toch moet je er het beste van maken dan, als je voor je paard wil gaan :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:13

Robijntjah schreef:
Ik begrijp je helemaal!

Aah wat een vervelende tegenslag dat de verzekering niet wil betalen.
Dit is ook de reden waarom mijn paarden niet meer verzekerd zijn, zelfs toen Des(gekocht en verzekerd als sportpaard) werd afgekeurd voor de sport banketstaaf de verzekering zich er nog onderuit, spat zou nml erfelijk zijn en dus viel het buiten de verzekering en de HKO fase 4 was het gevolg van de spat en dus had ik een kreupele pony maar de afkeuring als sportpaard werd niet uitgekeerd.
Bij Q betaalden ze erg makkelijk toen hij werd afgekeurd, maar ik was verder wel klaar met de verzekering.

Zet zelf geld apart en in noodgevallen(koliekoperatie enz) springen mn ouders bij.

Dat van geen geld én geen paard meer is idd iets wat je moet afwegen.

ik heb uit eigen zak zo'n 7x Tildren betaald, tig foto's/kreupelheidsonderzoeken, spatbeslag enz en een dagelijkse dosis Cortaflex, en dat alles voor een pony die idd grotendeels in de wei stond en af en toe een klein bosritje.
Maar ze was er nog!! En dat was me meer waard dan geld op mn bankrekening!!

Bij Q die wel werd uitgekeerd na afkeuren als sportpaard is zijn geld van de verzekering allemaal in de behandeling gaan zitten, en hij is er nogsteeds, in goede conditie én als rijpaard!!

Maar de kneusjes-stapel hier groeide en groeide en ik ben nu Wisje's laatste onderzoek nog aan het afbetalen bij mn ouders.... tsja ik wil héél graag het huis (weer) uit, thuis wonen na jaren op jezelf te hebben gezeten is niet ideaal nml ;)
maar ik wil ook mn auto houden, leuke kleren kunnen kopen, kunnen stappen én de paarden houden... dat betekend dat ik in de toekomst geen projectje van mn zieke paarden kan maken zoals ik dat tot nu toe wel altijd heb gedaan.

Als ik al het geld wat in Des(en Q en Wis) was gaan zitten op de bank had gezet, had ik nu wel uit huis geweest en geen lege bankrekening gehad, maar of ik dan gelukkiger was geweest...??? Ik denk het niet!
Ik voel me nogsteeds schuldig dat ik voor Des heb besloten dat het genoeg is geweest, ook al weet ik dat ik voor haar de beste keus heb gemaakt.

Dus ja, zelfs als je uiteindelijk zonder geld en zonder paard zit, denk ik dat het niet helemaal voor niets is geweest, zolang je iig kan genieten met en van je paard ondanks de spat.
Of het verstandig is om er al je ged in de stoppen is een tweede, maar ik weet dat ik het niet anders had willen doen!
Hoewel ik wel meerdere malen voor gek ben verklaard en tuurlijk heb ik liever een gezond paard maar het is nou eenmaal niet anders en het is zo gelopen, dus heb ik er maar het beste van gemaakt op mijn manier, ongeacht wat anderen daar vond vinden en vonden.

dejavu schreef:

Dit herken ik heeeeel erg!!
hier staan de paarden thuis dus ik zie ze echt heel de dag door, en steeds weer kwamen die tranen!
Niet alleen bij des met de spat en de hko, maar ook met de andere paarden, tijdens iedere dip en al helemaal de laatste week voor Des wegging, pff ik kon de stal nog niet zien of ik moest zo erg huilen dat ik nergens meer toe in staat was....
Sterker nog, dat heb ik nu nogsteeds als ik de stal van des zie ook al staat er nu mn andere paard in, of als ik haar halstertje zie, en laatst toen ik haar zadel verkocht....

maar ik voelde me altijd zo schuldig tegen over de zieke/kreupele paardjes, die dan erbij stonden alsof er niets aan de hand was en ik kon dan alleen maar denken aan hoe sombr het er voor ze uit zag.
De laatste avond van des was ook zo'n hel, t arme beestje wist niet dat t haar laatste avondje op stal was en haar laatste keer hinniken om nog meer brokjes enz

Op zulke momenten heb ik soms weleens zoiets van ok wáárom ben ik niet gewoon blijven hockeyen... mn stick sloopte ik regelmatig en kocht dan gewoon een nieuwe! Maar met de paarden ligt dat net wat anders...
toen ik nog op de manege werkte en de meiden zag die gewoon 1 dagje per week lekker naa de manege kwamen, beetje meehelpen uurtje rijden enz dan dacht ik ook weleens van ja wat was die tijd eigenlijk makkelijk en fijn! geen zorgen en gewoon 1 dag per week lol met de paardjes en niet al die ellende die erbij kan komen kijken....

Maargoed nou heb ik met 3 eigen kneusjes en tig geblesseerde/afgemaakte bijrijdpaarden ook wel extreen veel pech en gelukkig geniet ik wel weer van mn hobby dankzij Hilde, maar soms denk ik weleens van had ik maar......

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 23:59

Jeetje, Renske, wat een verhaal... Herken veel in je verhaal. :) Jouw 'kneusjes' kosten jou ook veel geld, maar je hebt het ervoor over. Een verschil met jouw en mijn paarden én het paard van Renate, is wel dat de artsen van Robijn hebben gezegd dat er niet gegarandeerd (of beter: de kans is niet groot) is dat ie een pijnvrij weidepaard zal worden. Na veel bloed, zweet, tranen én geld van Renate, is het uiteraard wel zo prettig als ie dan gelukkig op de wei kan staan, als ie met pijn staat, is het alsnog einde verhaal en een nulpunt rekening.

Het komt voor sommigen dus ook aan op schuld. Stel je laat je paard afmaken, kun je dan leven met het idee dat je hem de kans niet hebt gegeven? Of je laat hem niet afmaken, maar als ie er niet bovenop komt, is het geld op en het paard is er uiteindelijk niks mee opgeschoten. (En de artsen roepen: 'Dat was onze hypothese.')

Anyway - Renske, is het echt zo dat hko een gevolg kan zijn van spat?! Kun je daar iets meer over vertellen?

Veel spatpaarden hier uit Brabant trouwens. ;)

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 00:03

Ik herken dat verhaal ook., Renske. Ik heb ook een "kneusjes" paard (zie dat zelf niet zo, maar anderen voor mij wel). Ik kan echt niet zonder haar en heb ook zonder enige twijfel maar wedstrijdambities aan de kant gegooid. Ik doe alles om mijn merrie een goed leven te geven.

Op stal wordt wel eens gevraagd waarom ik haar niet verkoopt en een ander paard koop. Ik kan dat niet, Sinelia is mijn maatje niet een wegwerpartikel die je weggooit als hij/zij niet goed meer is. Ik heb acht jaar geleden beloofd goed voor haar te zorgen, en dat zal ik ook blijven doen tot het echt niet meer gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:22

Dejavu: Ik heet Jolijn, mijn pony heet Renate :=

We gaan maandag gewoon beginnen met Tildren, eerst maar eens afwachten of dat aanslaat zowiezo...
Dan kijken we wel weer verder!

Ik ga zo even een voorproefje geven van mijn topic vanavond :+

Afbeelding

Afbeelding

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:03

Hahahaha, ik dacht echt dat je Renate heette.... :) Haha.

Mooie foto's, zeg. Prachtig dier met zijn jonge blije kop.
Fijn dat je maandag begint met Tildren, alles stap voor stap. Zie inderdaad eerst maar of het wel aanslaat. Ik hoop het van harte voor je. :D

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:58

Hoi, ik kan me hier nu ook wel melden....
Mijn 17-jarige Haf liep al zeker een week of 4 niet lekker. Het was niet echt kreupel maar ook niet rad...
Afgelopen vrijdag naar de DA en die heeft in het rechterachterbeen in het front spat geconstateerd.
Maandag gaat ze eenmalig 30-45 minuten aan een Tildren infuus.
Daarna een weekje of 2 rustig aan doen en dan weer terug voor foto's.
Ze krijgt nu ook glucosamine, chrondroitine en MSM (in combi met vit. C en E en mangaan)

Ik lees en hoor vaak rust roest.

Momenteel zit rijden er niet in. In stap gaat het wel maar, zeker op de rechterhand, kan ik niet lang draven of lang galopperen.
Uiteindelijk na een kwartier zakt ze echt door dat rechterachterbeen...

Overdag staat ze wel op de weide. Kan ik dat ook zien als 'beweging'? Ze scharrelt immers wel urenlang naar grassprieten.
Of verstaan jullie onder beweging écht rijden?
Kortom wat moet ik verstaan onder 'rust roest'?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:43

Onder rust roest bedoel ik ( en mijn DA ook) op stal staan. In de wei staan en stappen evt onder zadel of aan de hand is ook bewegen.

Succes met je paardje.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:47

Weidegang kun je wel degelijk zien als beweging. Op stal laten is slecht, maar veel buiten lopen of wandelen is ook erg goed.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:18

dejavu schreef:

Jaa, dit is zo herkenbaar. Toen we de foto's van Kiek hadden gezien en de DA had uitgelegd wat het was keek ik haar aan en dacht ik: nu is alles anders. Maar dan zie je gewoon je eigen paard staan met hetzelfde blije koppie en dan denk je: hoe kan het nou dat er niets te zien is en dat je toch een soort 'vonnis' over je heenkrijgt? De eerste paar dagen kon ik haar ook niet aankijken zonder telkens weer even erbij te moeten te bedenken dat ze nog steeds hetzelfde paard was als voorheen. Ik zag haar alleen maar als het spat-paardje zonder toekomst.

We zijn inmiddels weer terug van een weekje vakantie en Kiek heeft wel gestapt die week (en 24/7 op het land gestaan), maar was niet écht aan het werk geweest. Sara heeft gister voor het eerst weer les gehad na de vakantie en het ging gewoon supergoed.
Na lang praten hebben we besloten nu haar pijnstillers stop te zetten. Ze kreeg al een lage dosering, maar we willen nu gewoon weten hoe ze het doet zónder dat (van de DA mochten we er nog een paar weken mee doorgaan). Ik wil het liever achter de hand houden voor als ze ze écht weer nodig heeft in de toekomst (hopelijk nog lang niet, maar we moeten wel realistisch blijven). Blijft toch vreemd dat je zoveel verhalen leest van paarden die bijna niets meer kunnen en dat Kiek gewoon wel alles kan op dit moment? Soms denk je dan: zou de DA het verkeer gezien hebben? Maar natuurlijk weet je wel dat het niet zo is.
Nou ja, we duimen gewoon verder dat het deze zomer zo blijft gaan (eerst maar eens zien hoe het gaat zonder pijnstillers....).

@Robijntjah: wat een naar verhaal als de diagnose meteen zo slecht is. Ik snap je twijfel helemaal. Ik zou met onze Kiek ook vanalles proberen, maar heb meteen gezegd: als het betekent dat ze met pijn moet leven (zelfs in de wei) dan is het einde oefening. Ik zou er echt stuk van zijn, maar die keuze zou ik dan echt maken. Er zijn mensen die zeggen: dan verkoop je haar toch nu als weidemaatje.... Geen denken aan: ik zou veel te bang zijn dat ze in de handel zou belanden en bovendien zijn we er nu eenmaal aan begonnen en blijft ze bij ons tot het einde, hoe dat er dan ook uit gaat zien....

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:43

Jullie trainen Kiek nu gewoon weer volop Netje? Dat is lekker zeg :D
Ik heb helemaal niet gehuild ofzo na het 'vonnis'.. Was eerder een beetje opgelucht want de weken daarvoor liep ze steeds al niet zo lekker in de training. Niet kreupel ofzo maar gewoon niet echt voor de dikke punten zeg maar. Dus was blij dat het niet aan mij of haar of de training enz enz lag maar dat er een duidelijke oorzaak was.
Gister zou ik weer erop maar toen ik haar borstelde langs haar spronggewricht trok ze haar been op en was geïrriteerd.. Hebben die van jullie dat ook (gehad)? Laatst deed ze dit ook al.. Met een zachte borstel doet ze niets, alleen als ik flink ros.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:54

ik meld mij ook met een paard met spat.
Mijn grote vriend is 15 jaar jong.
Rascal mijn grote vriend is op 4 oktober 2007 onderzocht op spat en helaas. spat in de ergste graad. nix meer aan te doen.
Tildren is geen optie meer omdat hij al zo slecht is.
een half jaar na zijn *vonnis* begonnen met buut omdat hij kreupel liep en ik hem zonder pijn wel wilde laten lopen.
Tot op heden gaat het erg goed met hem. Al zal het nooit meer weggaan. hij is nu een happy horse in de wei. staat 24/7 buiten. maar wat al eerder gezegd is je gaat idd wel met hele andere ogen naar je paardje kijken als je zoiets te horen krijgt.
het meest crue gedeelte is voor mij dat dit al mijn 2e paardje met spat is. de 1e was 2,5 toen het ontdekt werd. die hebben mijn ouders terugverkocht aan de mensen waar zij hem van gekocht hadden.
Rascal gaat pas weg als het echt niet meer gaat.
al is de beslissing heel zwaar en heel moeilijk.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:08

BasiNami schreef:
Jullie trainen Kiek nu gewoon weer volop Netje? Dat is lekker zeg :D

Ja, eigenlijk wel. Sara rijdt wat langer los en ze doet wel wat meer basiswerk en wat minder op de kleine volte, maar op dit moment pakken ze eigenlijk alle M2 oefeningen gewoon weer mee (alleen beetje voorzichtig met keertwendingen). Maar als ik kom kijken bij de les, dan durf ik de eerste drafpassen nauwelijks te kijken (aldoor bang dat ze toch niet zuiver loopt).

Ik heb ook niet gehuild hoor (Sara wel), maar wij hadden aldoor het idee dat er iets mis was met haar rug. Ze liep kreupel met 2 achterbenen, de osteopaat was geweest en ze liep weer goed. Maar na een paar dagen was ze wéér kreupel, toen alleen haar rechter achterbeen. Na 4 weken alleen maar stappen (stap was zuiver) ging het nog niet beter. Aangezien ze 2 jaar geleden ook zo'n kwakkelperiode met haar rug gehad heeft, dachten we dat daar het probleem lag en hebben we besloten haar rug op de foto te laten zetten. Toen de DA echter een buigproef deed, bleek dat haar rechterachterbeen niet goed was. Toen hebben we eerst haar been (en ter vergelijking haar andere achterbeen) op de foto laten zetten en daaruit bleek spat (alleen dus rechts). Daarna foto's van haar rug en die bleek perfect. Dát was eigenlijk de grootste schok voor mij: een hele andere diagnose dan we verwachtten en dan ook nog een euvel waar je nooit meer vanaf komt.

Daarna moet je dus je doelen bijstellen. Sara is 16 en wilde heel graag minimaal de Z bereiken met Kiek (ze rijdt nu M2). De eerste paar dagen had ik echt het idee: verkoop al de wedstrijdspullen maar, want daar komt het toch nooit meer van. En dan zit je dus met een 16 jarige die dromen heeft en een paard van 8 die je de komende tig jaren nog zult hebben. Een tweede paard is geen optie, wegdoen ook niet en dus weet je dat je kind haar dressuurambitie moet loslaten. Dat is heel moeilijk, want je gunt het haar zo....
Stiekem, heel stiekem hoop ik nu dat ze die Z nog wel gaat halen als Kiek blijft gaan zoals ze nu doet :o

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:49

@ubimone: Jeetje wat erg zeg, dat dit al het 2de paard is, kan je met dit paard ook geen stap ritjes meer maken?

Ik ben ook zo bang als ik ooit weer een paard neem als tiger er niet meer is, dat die ook spat krijgt, denk dat die angst altijd wel zal blijven..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:34

Pfff, wat is hier een boel gebeurd. Ook een hoop nieuwelingen hebben zich gemeld. Welkom, maar het was beter geweest als jullie geen lotgenoten waren geweest :(:) .

Ik ben afgelopen woensdag met Selena naar Emmeloord geweest.
Eerst heeft dr. Van Muiswinkel haar op het straatje beoordeeld en vervolgens een hoge en lage buigproef gedaan. Daar liep ze aller beroerst op.
Ik had het gevoel dat haar bekken de oorzaak waren van de kreupelheid maar hij was ervan overtuigd dat het uit het been kwam (enne, hij is de specialist). Er zijn direct foto’s gemaakt van de kogel, sprong en knie. Ik had mezelf al voorgenomen als het mis zou zijn ze altijd nog als weidepaard door het leven kan gaan, dus ik was ook niet zenuwachtig 8)7 .

De uitslag van de foto’s:
De kogel is goed evenals de knie, maar de sprong is weer verdere botoplossing (kraakbeen) te zien. Ook was de ontsteking weer volop actief. Hierdoor heeft ze pijn. Ondanks dat ze al 5 jaar spat heeft en 2x een Tildrenkuur heeft gehad, heeft ze woensdag ook weer een kuur gehad. Ze is gelijk op ander beslag gezet. Het beslag met een keil en binnendoor zetten, wordt nu niet meer gedaan. Ze heeft nu een normaal ijzer met Zwiterse opzet om beter af te kunnen rollen en daarnaast zijn de achterhoeven ook ronder bekapt.
Ze mag gewoon weidegang hebben en ik stap 1x per dag 20 minuten op de straat met haar.

Voor als nog is hij heel positief. Ik moet met 4 weken weer terugkomen voor nog een klinische keuring en Tildren infuus. En daarna weer met 4 weken voor hoefsmid en foto’s.
Ik heb er dan ook nog steeds vertrouwen in.

Ik heb Van Muiswinkel ook nog gevraagd naar de erfelijkheid van spat. Spat is op zichzelf (genetisch, zoals OC/OCD wel is) niet erfelijk. Wel is een afwijkende beenstand waardoor een verhoogd risico op spat ontstaat erfelijk, maar door de huidige selecties van stamboeken is dit enorm teruggedrongen.

@Renske; wat een beroerd verhaal. Ik weet nog in het begin dat bij Selena is vastgesteld ik uit jou verhalen en ervaringen heel veel steun heb gehad. Sterkte

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:20

Sterkte Alani! Wat ontzettend kl*te dat het weer opnieuw actief is geworden :\

Dat van erfelijkheid wist ik idd ook, had nml info gevraagd ivm fokken met Des omdat ze zo'n goede nakomelingen had gegeven.

De mensen die een zoon van Desje hebben zochten vlak na het overlijden van des contact met me, des haar zoon is een ggk ponydekhengst in Dld en is inmiddels in NL en springt bij de junioren mee!!
Ze wilden héél graag uit dezelfde moeder als Jonny nog een sportpony fokken omdat het zo'n gouden dier is, super krakater en gruwelijk springen.
Het meisje wordt wrsch opgenomen in het A-kader met Jonny, wel heel gaaf dat dat desje's zoon is, heeft hetzelfde koppie, zelfde bouw, ook al is het een vosje hij lijkt er zo erg op!
Maar dan vind ik het ergens extra zuur, desje kon ook gruwelijk springen, ging ook voor je door het vuur en liep zich letterlijk kapot voor je, maar haar beentjes hielden het niet en die van haar zoon wel...
Zo oneerlijk!

had trouwens ook als ze contact hadden gezocht voor Des was overleden ook geen veulen gefokt, omdat het bij Des zo erg aan het woekeren was, zou een dracht te zwaar zijn geweest voor de achterbeentjes en had ik na de dracht (als alles goed ging)wel een leuk veulen maar zo goed als zeker geen Desje meer volgens de DA.

Stomme spat :(

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:07

Toch is het wel mooi dat een zoon het uit haar zo ontzettend goed doet. Dit is samen met de dingen die je met haar hebt beleefd een mooie gedachte. Je kunt echt trots op haar zijn.

Voor mijn gevoel zijn spatpaarden wel een tijdbommetje. Waar het bij Sel zal eindigen weet ik niet. Toen ik 5 jaar geleden aan de behandeling begon, had ik me niet gerealiseerd dat je er nooit meer afkwam. Wat wel een lichtpuntje is, is dat ze ook weer jaren (ondanks kleine ups & downs) rad is geweest.

Sel is en blijft een heel duur zorgenpaardje, maar voor mijn gevoel heb ik geen andere keus dan er nu weer een paar duizend euries tegen aan te gooien. Mijn paardenliefde gaat gelukkig veel verder dan alleen prijzen in de wacht slepen (hoewel dat wel ontzettend leuk is)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:04

@TigerBD nee stapritjes begin ik niet meer aan. ben 1 keer met hem wezen wandelen. waren maar 10 minuutjes maar moest hem bijna naar huis dragen. hij wilde echt niet meer.....