[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 21:01

schildklier waarden laten controleren,of gewoon schildklier hormoon geven,het duurt 10 dagen voor het werkt,ik denk dat het erop of eronder is,weer z'n geval,niet te dik,en al op dieet,dan denk ik aan een te trage schildklier.
(en nu vind ik het heel jammer dat ik niet in nl woon,dan zou ik het op mijn kosten proberen!!!!wie weet helpt het...)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:27

Is niet goed dat 't paardje bijna geen hooi meer eet. Je kunt seniores priores geven, is een ruwvoervervanger in de vorm van slobber, van subli, zit weinig zetmeel en suiker in. Geef het mijne nu ook, werd ook zo mager, vindt het heerlijk. Let op; moet wel 6 uur weken.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 22:38

Mijn oude pony is nu ook heel erg hoefbevangen, ze heeft vorige week op pijnstillers gestaan, omdat ze niet meer kon lopen/staan. Ze had echt veel pijn toen! Ze staat nu op een plukje kuil en een beetje eiwit arme musli en peen.

Ze is nu van de pijnstillers af, loopt nog wel slecht, vooral rechts heeft ze pijn. Waarschijnlijk gaan we maar foto's laten maken van de week, om te kijken of het hoefbeen gekanteld is?
Als dat zo is, bestaat er dan nog een kans dat dit behandeld kan worden?

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 00:10

Mijn dierenarts is van mening dat als de metacam niet aanslaat dan is het einde verhaal,
ook omdat het de tweede keer is nu.
een andere dierenarts (collega)is het daar ook mee eens ,ze hebben zelfs overlegd.
Dat bloedonderzoek lijkt mij wel een goed idee maar moet kijken welke dierenarts dat wil doen.
morgen komt in ieder geval de hoefsmid en zal dan beslissen wat te doen ook met in gedachte
de reacties van hier.
de pony loopt bijna niet meer,hooguit een paar stapjes op het moment dat haar vriendin
even weg gaat en op het moment is ze gaan liggen en staat niet meer op(in de jaren dat ik haar
heb bleef ze nooit liggen als ik in de buurt kwam)
ga zo weer bij haar kijken...

ik denk erover om met de metacam te stoppen omdat ik er geen enkele reactie op zie,

Anja en Nicole(shetje)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:26

rooslover schreef:
Mijn oude pony is nu ook heel erg hoefbevangen, ze heeft vorige week op pijnstillers gestaan, omdat ze niet meer kon lopen/staan. Ze had echt veel pijn toen! Ze staat nu op een plukje kuil en een beetje eiwit arme musli en peen.

Ze is nu van de pijnstillers af, loopt nog wel slecht, vooral rechts heeft ze pijn. Waarschijnlijk gaan we maar foto's laten maken van de week, om te kijken of het hoefbeen gekanteld is?

Beide hoefbenen van mijn merrie in de voorvoeten waren vorig jaar gekanteld. Niet dusdanig erg dat er gevaar was voor doorboring van de zool, maar toch een flinke kanteling. Nu 11 maanden verder merk je niets meer aan haar, ze loopt normaal en werkt elke dag, dus kanteling wil nog niet zeggen einde verhaal.

Ze was gelukkig vrij snel van de pijn af, heeft wel speciaal beslag gekregen maar géén open teen ijzers!

Kuil geven lijkt me link, dat heeft bij mijn paard waarschijnlijk de hoefbevangenheid juist veroorzaakt! Ze mocht alleen maar oud hooi en een inieminie beetje voer om de medicijnen doorheen te mengen. Muesli en peen mocht ik absoluut niet geven . Het is zaak de behandeling zo snel mogelijk te beginnen, om de kanteling te stoppen!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 10:14

Rooslover: Ik zou ook niet gaan voor kuil (hoewel ik dat nu wel voer) en ook niet voor muesli en wortels.
Bij mijn paard is het ook weer goed gekomen na beide voorvoeten hoefbeenkanteling. Dus hoop is er nog.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:23

@rooslover:
Kuil zou ik niet geven; liever stengelig, grof hooi.
Eiwitarme muesli klinkt "mooi", maar vaak zit hier toch te veel zetmeel/suiker gehalte in. Het zijn niet de eiwitten in het voer, maar het suiker/zetmeel gehalte waar je op moet letten (geldt dus zowel voor muesli's als hooi/gras)
Safe en Sound van Dodson en Horrell is oa een voer speciaal voor hoefbevangen paarden.

Hoefbeenkanteling kan genezen. Het duurt ca. een jaar, en je moet de hoef goed begeleiden met bekappen zodat hij weer een goed model krijgt, maar het lukt. Mijn pony heeft in 1999 een hoefbeenkanteling gehad (foto's laten maken) en in 2002 (weer foto's laten maken) zat het weer recht. Vorig jaar is ze echter weer fiks bevangen geraakt met tot 2x toe een hoefbeenkanteling (maart en mei nog een tik erbij); geen zooldoorbraak in alle gevallen. Wel aan beide voorhoeven hoefzweren die bij de kroonrand eruit kwamen (ook door bevangenheid). Dit alles is nu langzaam aan het uitgroeien.
De hoeven scheuren nu wel en daarom rijdt ik buiten (kar) met hoefschoenen op dit moment.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:39

Safe en sound heb ik ook zo'n driekwart jaar gevoerd. Het is dat ze té dun werd, anders zou ik het nu ook nog geven, maar ik geef nu Fiber P van Dodson & Horrell. Kuil geef ik nooit meer, het blijft hooi. In Cavallo hebben eens onderzoeksresultaten gestaan, in kuil zat praktisch net zo veel fructaan als in vers gras.

In juni, als ze toch weer naar de kliniek gaat voor de jaarlijkse gebitsbehandeling, laat ik ook weer foto's maken van de voorvoeten, eens kijken wat de stand van zaken is dan. Overigens zei mijn DA dat de kanteling nooit meer echt over gaat. Ik ben benieuwd. Het feit dat het paard momenteel zo gezond is, is al genoeg Lachen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:02

Isabella heeft ook een hele kleine braam aan het hoefbeen, een zgn. hoedenrand. Dat is een vergroeiing die nooit meer weg zal gaan en misschien altijd voor een zichtbare afwijking in de hoefgroei zal zorgen. Maar wat je zegt promptertje sluit ik me bij aan; als ook zij blijft zoals ze momenteel is, is het voor mij ook al genoeg.

Trouwens huifbedpony Wendy heeft een sinker (is horizontaal naar beneden gezakt hoefbeen) en een behoorlijke hoedenrand aan het hoefbeen. Ook zij loopt weer voor de wagen; oke met vorige keer een terugval, maar dat lag vnl. aan het kuil en het halve kopje granenmix dat ze kreeg ... het voer luistert dus wel altijd erg nauw. Denk dat ze hier levenslang niet vanaf komen. Zij krijgt nu sinds 3 dagen trouwens energiekernmix van Subli. Is iets nieuws. Iemand mee bekend al?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:09

Nee, dat zegt me niets, maar ik ben helemaal weinig bekend met Subli. Ik geef al jaren Dodson&Horrell, daarvan is het enige nadeel dat het niet altijd even makkelijk te krijgen was door de jaren heen. Gelukkig nu weer een goede leverancier gevonden Lachen.

Wel fijn dat Wendy toch ook weer aan het werk kon!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:13

Indiana krijgt dus wel veel voordroogkuil. Ik heb dus ooit gelezen dat in voordroog helemaal niet meer hoeft te zitten als in goed hooi. En het fructaan gehalte is toch afhankelijk van het tijdstip van maaien. Nou dat weet ik dus niet, maar dat zou ik met hooi ook niet weten.

Ik zou bij Indiana ook wel weer eens foto's willen laten maken, alleen is daar nu helemaal geen aanleiding toe want ze doet het super, haar voeten zien er perfect uit en ook de witte lijn is een dun streepje.

De energiekernmix van Subli ken ik niet. Wel ken ik de Muesli zonder, die krijgen de 'gezonde' paarden hier. Daar zit dus geen melasse in.

Isabella: het gaat nog steeds goed met Wendy?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 19:02

Ja Wendy gaat goed. Heeft geen last gehad van het werk vorige week dat ik haar had laten doen (uurtje voor de kar het bos in).
Alleen kijkt ze wat mat en haar vacht is wat dof. Alleen hooi is kennelijk toch te weinig voor haar; vandaar dat de eigenaar wat bij wil geven. En liefst iets dat voor alle pony's geschikt is (2 wedstrijdgericht in training en eentje zomereczemer, rest recreatief in gebruik). De energiekernmix zou vol diverse olieën zitten en geschikt zijn voor zowel prestatiepaarden als paarden die snel spierproblemen hebben. Hij zou het minimaal 14 dagen moeten voeren om resultaat te zien.
Niet dat ik zelf iets anders wil gaan voeren, maar ben toch wel benieuwd of dit voer verschil gaat uitmaken.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 20:09

Hoe gaat het met Bart (van Roane) en Tyra (van Mysa)? 'k Weet niet of ik nog andere patienten ben vergeten?
Oh ja, Cleotinka, hoe is het met de hoefsmid gegaan vandaag?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:31

promptertje schreef:
Safe en sound heb ik ook zo'n driekwart jaar gevoerd. Het is dat ze té dun werd, anders zou ik het nu ook nog geven, maar ik geef nu Fiber P van Dodson & Horrell.

Hield je je wel aan de aanbevolen hoeveelheden die op de verpakking staan? In het begin deed ik dat namelijk niet en toen viel mijn paardje op een gegeven moment ook af, nu geef ik precies wat D&H voorschrijft en nu gaat het goed!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:33

rooslover schreef:

Ik sluit me bij de rest aan; GEEN kuil, oud hooi of hooi even een half uurtje laten weken in water (haalt de voedingsstoffen eruit) En eventueel wat Safe and Sound van Dodson & Horrell, maar GEEN peen en GEEN muesi!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:39

Kymalin schreef:
Hield je je wel aan de aanbevolen hoeveelheden die op de verpakking staan? In het begin deed ik dat namelijk niet en toen viel mijn paardje op een gegeven moment ook af, nu geef ik precies wat D&H voorschrijft en nu gaat het goed!

Ja hoor, maar ik denk dat ze meer werk kreeg dan voor de aanbevolen hoeveelheid afdoende was Lachen. En anders moesten het wel hele grote hoeveelheden worden... Nu met de Fiber P (daar zit ook best veel ruwvoer in) gaat het prima.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:46

Oh... vreemd, ik rijd toch ook gemiddeld 5 a 6 x per week, les 1x per week en in de zomer ook nog op concours..... Maar goed, ieder paard is natuurlijk anders. Dat Fiber P is ook veilig voor hoefbevangen gevoelige paarden?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:14

romeorowan schreef:
Hoe gaat het met Bart (van Roane) en Tyra (van Mysa)? 'k Weet niet of ik nog andere patienten ben vergeten?

Met Tyra weer helemaal niet goed. Was zaterdag gestopt met de medicijnen en zaterdagmiddag liep ze alsof er niets aan de hand was. (op sokken op een droge ondergrond). Zondag vond ik 't al weer veel minder en vanochtend bar en boos dus ben maar weer aan de buut gegaan. Ze loopt ook weer op opbollende zooltjes vanwege het vocht met kluiten zand en modder tussen ijzer en zooltje en sokken helpen nu ook niet door die nattigheid. Kijk even op ze beter loopt op hoefschoenen en anders volgende week naar de kliniek, maar eens binnestebuiten laten keren.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:26

Dat klinkt nog niet erg goed mysa... Ach gut

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:30

Balen Mysa dat het niet goed gaat Ach gut het heeft toch flink tijd nodig soms.

Ik ben vandaag thuisgekomen van twee weken buitenland, dus was zeer benieuwd hoe het met Aurora zou zijn (wel regelmatig goede berichten gehad van het thuisfront hoor).
In de stal/uitloop (harde ondergrond) vond ik haar nog iets gevoelig, maar in de wei liep ze te stuiteren en zelfs haar draf was regelmatig OK dan!
Morgen maar eens kijken hoe een kort wandelingetje eruit ziet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:40

ah, goed zo Aurora, nou wie loopt te stuiteren in de wei en regelmatig draaft kan er niet slechter op zijn geworden in die twee weken.

Wat ik me nog afvraag: hoelang kun je eigenlijk bute geven, zonder maag/darm of nierproblemen te krijgen? Weet nog dat ik voor m'n vorige paard (mysa Knipoog een hele grote bus had staan van de d.a. gekregen. Daar kon ik dan uit putten zo vaak het nodig was. Maar ja, Mys was toen al heel oud en had een botsplinter in haar knie. Tyra is nog veel jonger, die moet nog een tijdje mee.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:41

Klinkt goed Gemske!
Ben benieuwd hoe ze het morgen doet Knipoog

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:11

Balen Mysa dat het met Tyra niet goed gaat. Ik begrijp alleen niet goed van die opbollende zolen. Zit er zoveel tussen ijzer en zooltje dan? Dan is volgens mij het beslag niet goed aangebracht. Misschien een idee om te laten opvullen met siliconen? Dan kan er niets tussen en heeft de hoef meer steun.

Isabella heeft ca. 5 maanden bijna onafgebroken op bute gestaan, variërend van 1,5 zakje per dag (ze mocht maar maximaal 1 zakje per dag), tot een klein mespuntje per dag.

Na afloop heb ik haar voor de zekerheid wat probiotica bijgegeven voor de darmen. Voor de nieren krijgt ze solidago van de homeopaat (nu nog altijd, evenals wat voor de lever).

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:35

romeorowan schreef:

de hoefsmid is geweest en heeft voor de tenen opengemaakt rechts was heel slecht links beter,heb haar van de metacam afgehaald
want dat doet niets of was dit niet verstandig?
verder geen enkele verbetering

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:51

@Cleotinka: Ach da's balen, maar van de bekapping kun je ook niet a la minuut verbetering zien, wel na een dag of twee, tenminste da's mijn ervaring. Ik weet niet of metacam alleen pijnstillend is, of ook ontstekingremmend. Als dat laatste het geval is zou je er misschien beter toch mee door kunnen gaan. Of anders vraag je 'bute'. Is fenylbutazon, dat helpt bij sommige paarden beter dan metacam.

@ Isapaardje: de zolen zijn nauwelijks opgevuld, alleen aan de achterkant een prop hennep met teer om te zorgen dat er geen rommel in kan. Dit hebben we gedaan omdat ze altijd even iets beter loopt als ik de hoeven net heb uitgekrabd. (dus als ze geen zooltjes heeft) We dachten dus dat ze gewoon geen druk tegen de zolen kan hebben. Maar nu bollen die zooltjes toch op, ik denk door het vocht en ligt de zool weer niet vrij van de grond.

Oh, gelukkig Isabella heeft niets aan de medicatie overgehouden! Tyra krijgt als het heel slecht gaat twee zakjes per dag, maar die is natuurlijk heel wat zwaarder. Vriendin van me had ook een IJslander, die heeft het helaas niet gered, was zwaar insulineresistent, die kreeg als het heel erg was twee keer per dag twee zakjes. Pfoe, dat is veel zeg!