Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dell_1

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:39

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met zo'n heethoofd. Die van mij neemt dr rol als grasmaaier ook niet aan. En toen ik nog niet wist wat het was en ik af en toe longeerde om te kijken of het verbeterde merkte ik idd bij terugkomst dat ze echt zoiets had van 'was dit het nou'

Ja ik moet nog even geduld hebben.. Maar ik ben dus ook heel bang dat als het niet goed is dat ik haar met een grasmaaier carriere geen plezier doe..
Maar goed moet natuurlijk niet op de zaken vooruit lopen. Ik heb dit paard gekocht van de fokkers (waar ik nu nog op stal sta) als veulen en zelf zadelmak gemaakt en dan hoop je toch na al die jaren tijd en geld erin gestoken te hebben dat je dan nog kunt doen waar je haar voor hebt gekocht als sportpaard.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:40

Topfitte paarden stil moeten zetten is niet fijn. Ze moeten ergens naartoe met hun energie.
Aangepast beslag had bij mijn paard in zoverre direct effect dat ik zag dat ze wat makkelijker liep. Om haar echt goed te krijgen heeft ze toch zo'n 6 weken alleen op de wei gestaan.
Verder heb ik een aantal maanden Acetylzuur (asperine) gegeven om de doorbloeding in de hoef te bevorderen.

Na die zes weken heeft ze weer veel gelopen. Is eenmaal onverklaarbaar ontzettend kreupel geweest, maar verder nooit meer. Maar altijd speelt de angst of ik haar niet door pijn heen rijd, omdat een kreupelheid op beide benen niet makkelijk te ontdekken is.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:42

In de winter kan ik met Tence ook niet buitenrijden helaas,dan is het ineens een heel ander paard.Zelfs op de drafbaan moet ik uitkijken.
Tence staat nu al 7 weken niets te doen maar dat komt omdat ik al die tijd nog in het gips zit.Dus een rustperiode voor hem kon nu goed gecombineerd worden.
Maar ik merk dat hij nu zo onderhand toe is aan een werkje,maar hij moet nog even wachten.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:43

Tence laat merken als hij last heeft door korter te gaan lopen,echt vallen op 1 been doet hij niet,hij heeft het ook aan 2 benen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:44

Ik heb ergens nog de stille hoop dat mijn paard ooit zou kunnen fungeren als 'opvoeder' voor jonge paarden. Hij vindt veulens erg leuk, dus wie weet. Maar dat moet maar net te realiseren zijn.

Prinnie schreef:
Maar altijd speelt de angst of ik haar niet door pijn heen rijd, omdat een kreupelheid op beide benen niet makkelijk te ontdekken is.

Alleen al daarom ben ik blij dat ik endurance rijd. Als ik alleen maar thuis zou rijden en nooit een DA zou zien, dan zou ik continu denken 'doe ik niet te veel' en dan durf ik er bij wijze van spreken niet eens meer op te gaan zitten. Onze paarden zien natuurlijk op wedstrijden regelmatig een DA en die zien het over het algemeen meteen als een paard niet lekker loopt, ook al is-ie niet echt kreupel. Ret was in Uddel ook niet kreupel, maar liep wel rommelig na belasting (geconstateerd door 2 DA's bij de keuring) en dat beeld was er een maand later nog. Ik heb dan liever dat een DA dat constateert dan dat ik het zelf moet constateren, bij mij zit kreupelheid nl. ook nog wel eens tussen de oren. :D

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:47

Dat is waar, ze ziet natuurlijk regelmatig een DA, die haar ook na 60 km nog goedkeurd met een A. Laten we er maar vanuit gaan dat ze het goed zien.

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:56

Mij is inderdaad ook geadviseerd niet meer in de bak te rijden.
Het kan wel als het een keer zo uitkomt, maar is beter van niet.
In april is bij haar een 3 en een 4 geconstateerd, op speciaal beslag gezet en heeft alleen nog maar goed gelopen.
Ik rijd 6 keer in de week met haar buiten, dus alleen rechtuit en zoveel mogelijk op vaste ondergrond en 24/7 buiten, dit gaat super!
Mijn buitenritten variëren van een half uur tot 2,5 uur en ik stap, draaf en galoppeer gewoon.
Ze heeft verder geen medicijnen en is niet ingespoten o.i.d.
Zodra ze echter weer op een volte gezet wordt op een lossere ondergrond zie je dat het haar veel moeite kost om haar balans te houden en loopt ze gewoonweg slechter, rechtuit is er niks aan de hand.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:22

Ik rijd In ook als het maar even kan buiten. Waar ze staat, is gelukkig een echt enorm groot springveld met agterbergbodem waar ze heel goed op loopt.
Zij is tot nu toe ook niet ingespoten, heeft ook geen medicijnen, alleen speciaal beslag.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:01

Nou Novel staat inmiddels op ijzers. In overleg met de hoefsmid hebben we hem eerst op equilibrium ijzers gezet. Meer omdat de hoefsmid vindt, dat je met de minste verandering moet beginnen. Er kan altijd nog een wig onder, maar aangezien die eerst op blote voeten stond, leek het hem het beste hier mee te beginnen..

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:02

goed van de hoefsmid dat hij zo meedenkt!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:14

Fijn dat je smid meedenkt, hoop dat ie er goed op reageert.
Bor gaat volgende week ook weer naar de hs, ben benieuwd wanneer er daar een BO onder kan....

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:30

We hebben het voor Tence wel over een Equilibrium gehad maar hij heeft 1 stijl voetje en dan schijn je het ijzer zo moeten ombuigen dat het effect verloren gaat.

Dus krijg maandag vooralsnog de classic roller.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:08

Classic roller? Is dat een normale vorm ijzer?

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:12

Het is net zo iets als de equilibrium maar met iets klassiekere vorm en ook met een afrol aan de teen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:30

staat een paar pagina's terug een plaatje van

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:33

Wat doen jullie dan met jullie paarden als je (tijdelijk) niet meer kunt rijden? Ik doe grondwerk en spelletjes ook wel VD met Andy. Vind hij echt geweldig, is enthousiast speels en denkt mee. Zo ben ik toch lekker met hem bezig, al moet ik zeggen dat het rijden bij ons toch al niet prioriteit nummero 1 was :)

welkom nieuwe mensen :wave:

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:01

Bor laat ik lekker op t weitje staan, daar doe ik hem t grootste plezier mee......
Rijden is bij mij wel prio 1

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:39

Buiten de normale verzorging doe ik niets met hem,hij loopt toch buiten.
Ik ben niet zo van de spelletjes,Tence vind er ook geen moer aan.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:25

Indy reageert meestal niet blij op grondwerk en spelletjes. Ze kan er zelfs een enorm rothumeur van krijgen :D

Haar doe ik het meest plezier met gewoon wandelen en grazen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:45

Ret vindt daar ook niet zo heel veel aan. Tenzij er een trailparcoursje staat met zeiltjes, pionnetjes, balkjes... Dat is ook goed aan de hand te doen, misschien gaan we wel vooral zo de winter doorkomen. ;)

Tot nu toe wandel ik om de dag 15-20 minuten met hem. Het is maar een kippeneindje en hij is vrij springerig (gelukkig wel te houden), maar van zijn weiland niet uit komen wordt hij helemaal niet blij.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens een leuk parcoursje ga opzetten in de bak om hem blij te houden. ;)

Nog vier weken, dan weten we meer.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:49

Ik hoop dat ik ook weer snel kan rijden,Tence is er aan toe maar mijn enkel nog niet.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 16:08

Karin schreef:
Ret vindt daar ook niet zo heel veel aan. Tenzij er een trailparcoursje staat met zeiltjes, pionnetjes, balkjes... Dat is ook goed aan de hand te doen, misschien gaan we wel vooral zo de winter doorkomen. ;)

Dat bedoelde ik ook met grondwerk en spelen hoor :)
Andy vind zeiltjes, pionnen, balkjes heel erg leuk eigenlijk alles wat loop en sloopbaar is :D
Zo zijn we gisteren een hele tijd met een een pion bezig geweest. In zijn mond, schudden, erop staan met voorbeen omtrappen, Andy heeft er grote lol in. Daar maak ik dan gebruik van om hem gericht dingetjes te vragen. Pion teruggeven, erop staan met voor of achterbenen etc.

Als jij en je paard er niet van houden dan geeft dat niets toch?
Als ik Andy alleen zou verzorgen wordt hij vervelend, dan verzint hij zijn eigen spelletjes :Y)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:03

Tence heeft zijn nieuwe ijzers onder,hij heeft 8 weken op blote voeten gelopen in het land en heeft nu toch de Equilibrium gekregen.
Dus hij is er klaar voor,misschien kan ik een stalgenootje vinden die met hem een rondje baan wil rijden of zo want ik heb zelf nog te veel last.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:07

Bor is vandaag ook weer op nieuwe schoenen gezet....Smid vond hem goed gegroeid....tot nu staat ie nog op reguliere ijzers, maar hopelijk binnenkort op een breakover.
Hij had een zweertje ra in zn straal...kwam een pussstraal uit bleeuuhhhhh

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:28

Agos... dat kan er dan ook nog wel bij. Heeft hij er last van?