[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:11

Hoefsmid is hier net geweest.
Was erg tevreden over hoe de pony er op het moment bij stond. We waren er erg op tijd bij geweest zei hij. De rechterhoef groeide iets harder dan de linkerhoef en hij gaf aan dat dit komt omdat daar de ontsteking zat. Je kon hiervan ook nog een heel klein plekje zien zitten, de witte lijn was hier ook een beetje verbreed. Hij heeft de hoefjes weer netjes in model gemaakt en de hoef met de 'oude' ontsteking iets platter (niet echt een goede woord) gemaakt aan de voorkant, zodat er minder druk ontstaat op de 'oude' ontsteking.
Daarnaast stelde hij mij gerust dat de pony hoogstwaarschijnlijk niet zou verslechteren. Ik gaf namelijk aan dat ik daar zo bang voor was.
Deze hoefsmid kwam hier voor de eerste keer en was geadviseerd door mijn DA. Ben erg tevreden over hem. Hij vertelde wat hij ging doen en liet me meekijken.

Pony begint er verder ook steeds beter uit te zien. Hij komt steeds beter uit zijn haar en is ontzettend aan het glimmen. Zijn nek is ook minder hard, maar zou hem graag nog iets soepeler zien. Zie hier mensen Gluco-horse aanbevelen?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:27

Super !!!!
Hier gelijkaardig verhaal. We zijn er ook op tijd bijgeweest deze keer !!! Ze zal nu waarschijnlijk de eerste dagen nog wat last hebben door de aangepaste stand van de hoef, maar hij zag het ook goedkomen !
Ben echt superblij !

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:02

Thirteen schreef:
Super !!!!
Hier gelijkaardig verhaal. We zijn er ook op tijd bijgeweest deze keer !!! Ze zal nu waarschijnlijk de eerste dagen nog wat last hebben door de aangepaste stand van de hoef, maar hij zag het ook goedkomen !
Ben echt superblij !

Super goed!!
Weer een pak van ons hart :(:)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:12

Jaaaah !
We kunnen vanacht weer wat rustiger slapen !

En volgende week, mss eind deze week, mag ik beginnen stappen met haar, beetje aankijken wat ze zelf al wil, maar ik denk dat het wel zal lukken (wou al niet meer blijven stilstaan bij de HS ...:D )

Het gaat nu echt iedere dag ietsje beter (hopelijk blijft het zo, want de anst blijft wel ...)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:15

Goed nieuws dames!

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:17

Thirteen schreef:
Jaaaah !
We kunnen vanacht weer wat rustiger slapen !

En volgende week, mss eind deze week, mag ik beginnen stappen met haar, beetje aankijken wat ze zelf al wil, maar ik denk dat het wel zal lukken (wou al niet meer blijven stilstaan bij de HS ...:D )

Het gaat nu echt iedere dag ietsje beter (hopelijk blijft het zo, want de anst blijft wel ...)

Hoe ga jij dit opbouwen?
Meneer rent inmiddels al de stal uit, omdat hij zo graag naar buiten wil.
Laatst al een stuk met hem gewandeld over het gras en een stukje over de straat (omdat het moest), maar dit is voor mij haast niet te doen. Hij is zo energiek en druk dat ik niet precies weet hoe ik dit aan moet pakken. Longeren lijkt me in ieder geval niet de optie, omdat ik eigenlijk overal hoor dat je zoveel mogelijk rechtuit/rechtaan moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:10

*\o/* *\o/* Gelukkig nog meer goede berichten! Nu nog even volhouden en dan is hopelijk het leed dat hoefbevangen heet voorbij! *\o/* *\o/*

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:57

wat een goede berichten :D super zeg. wat ontzettend fijn!!

Peeps gaat ook elke dag vooruit.
rechts achter en links en rechts voor nog kreupel, gelukkig niet heel erg kreupel meer
filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=am6vhWhzb2o

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:49

Wauw goede berichten,heerlijk!
Ze loopt al heel wat beter.
Top.

Roos is ook alweer goed aan de wandel,en er zit weer vering in de beentjes.
We gaan rustig aan weer de beweging op bouwen.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:03

Beweging opbouwen is één probleem,
wat doen jullie met de weidegang ? Een defenitieve ban of ook proberen op te bouwen ???
(Niet dat het al voor straks is, maar het spookt toch al door mijn hoofd ... Wat nu ...?)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:08

ben ik ook erg benieuwd naar , naar de weidegang opbouwen of het land niet meer op en zoja op watvoor land

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:27

Goed nieuws dames!!
Beweging opbouwen heb ik pas na 4 maanden gedaan, maar ze had het dan ook best heftig.
We zijn nu 10 maanden verder en weidegang is nog steeds een issue.
Ze mag nu ongeveer een uurtje per dag op een klein stukje, maar ik vindt het maar niks :+.
Heb daarom nu een graaskorf en hippo ex laminitus gehaald omdat ik het voor haar toch wel graag wil uitbouwen naar een halve dag. Maar ik vindt het maar eng :o

De graaskorf snapt ze overigens helemaal niks van, iemand ervaring of dit tijd nodig heeft ofzo? Nu krijgt ze 1 sprietje per uur binnen en is verder erg boos en gefrustreerd :')

Weidegang zal een kwestie van aftasten blijven denk ik, is per paard verschillend maar gewoon laaaangzaam uitbouwen en goed in de gaten blijven houden.

EDIT: wat voor land, dat is ook moeilijk, de ene zegt kort en de ander zegt dat kort gras juist meer fructaan bevat en dat lang of uitgebloeid gras beter is. Het is ook afhankelijk van wat je tot je beschikking heb. Die van mij staat op heeel kort en schraal land, de hoeveelheid die ze dan binnen krijgt is dan zoveel minder als op een stuk met lang gras, dat ik haar daar met een geruster hart op zet. Maar ook dat is persoonlijk en aftasten.

Lastig he... -O-

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:48

Thirteen schreef:
Beweging opbouwen is één probleem,
wat doen jullie met de weidegang ? Een defenitieve ban of ook proberen op te bouwen ???
(Niet dat het al voor straks is, maar het spookt toch al door mijn hoofd ... Wat nu ...?)

Ik ben begonnen met een uurtje op het gras (overleg met DA). Dit mocht ik voorzichtigheid opbouwen met een kwartiertje per dag. Inmiddels zitten we op vier uurtjes en daar houd ik het eerst bij. Hij staat niet bij de rest van de paarden in het land, maar in een stukje van ca. 20 m².

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:05

Graaskorf moeten ze ff leren, zelf wat gras plukken en door het gaatje duwen. Ik heb de gaatjes trouwens wel een fractie groter gemaakt, heel klein beetje maar hoor, en toen lukte het beter.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:30

Met Bonnie mijn shetlander gaat het ook de goede kant op ze loopt weer redelijk goed, de medicijnen die ze nu heeft fenylbutazon slaan bij haar veel beter aan dan de metacam.
Vanmiddag komt de DA haar en de andere shetlander scannen op dracht.

Wel had ik van de week een ongelukje hier. Toen ik 's avonds de hoeven van Bonnie nog een keer afspoot en haar terug bracht naar stal liep de jack russel met een andere hond te spelen. De jack russel schrok ergens van en liep toen onder Bonnie door die net een stap naar voren deed. Met een gilletje liep de jack russel toen weg. Toen ik Bonnie daarna op stal zette om te kijken wat of de hond mankeerde zag ik wat zwarts op de grond liggen toen ik het opraapte had ik door dat het de staartpunt van de jack russel was. Een stalgenoot kwam al aanlopen met een hevig bloedende jack russel. De staartpunt was er volledig afgerukt en het laatste botje van de staart lag bloot. Dus gelijk de DA gebeld en om 22 uur is zij toen nog aan de staart geopereerd.
Vanmorgen ben ik met haar terug geweest om het verband te laten verwisselen maar gelukkig zag de wond er mooi uit, ze mist nu alleen 5 cm van haar staart. Maar ze heeft er alleen niets van geleerd want vanmorgen liep ze weer onder de pony door.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:50

mysa schreef:
Graaskorf moeten ze ff leren, zelf wat gras plukken en door het gaatje duwen. Ik heb de gaatjes trouwens wel een fractie groter gemaakt, heel klein beetje maar hoor, en toen lukte het beter.

Ik kan de gaatjes niet groter maken, ik heb een Green Guard :)
Ik geef haar gewoon wat langer te tijd denk ik, ben gewoon ongeduldig omdat ik het zo rot vindt haar zo gefrustreerd te zien klooien :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:54

Heb bij mijn paard ook een greenguard geprobeerd. Ik ben waarschijnlijk ook te ongeduldig, dus heb hem er weer afgehaald. Ik hou de greenguard als laatste redmiddel achter de hand. Mijne doet ook heel erg achterlijk als hij hem omheeft. Gaat de hele tijd met zijn voorbeen tegen de greenguard staan tikken :j . Hij is heel erg gefrustreerd, gaat ook heel zenuwachtig heen en weer lopen tot hij drijfnat is van het zweet.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:09

[***] schreef:
Heb bij mijn paard ook een greenguard geprobeerd. Ik ben waarschijnlijk ook te ongeduldig, dus heb hem er weer afgehaald. Ik hou de greenguard als laatste redmiddel achter de hand. Mijne doet ook heel erg achterlijk als hij hem omheeft. Gaat de hele tijd met zijn voorbeen tegen de greenguard staan tikken :j . Hij is heel erg gefrustreerd, gaat ook heel zenuwachtig heen en weer lopen tot hij drijfnat is van het zweet.

Wat is greenguard?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:17

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:22

Vesceron schreef:
Een ander type graasmasker, geen stoffen met 1 gaatje onderin, maar met de Green Guard kan je paard makkelijker ademen, drinken en toch minder goed gras eten.
Zie hier:
http://www.google.nl/imgres?q=green+gua ... 4,s:0,i:83

Aha, oke! Nooit van gehoord.
Je hebt je paard dan met dit masker op een land met langer gras staan? Dat van ons is zo kort afgegraasd, met een masker zou hij helemaal niet bij er gras kunnen komen. Mijn vriend heeft mijn pony net buiten zet. Ging nog steeds bokkend en steigerend het land in vertelde hij. Geen last gehad van het bekappen gelukkig. Straks zelf even kijken, ben net pas op de terugweg van school.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:09

Hier komt zeker weten een graasmasker mocht er weer toegang tot het land komen voor Peep.
Peeps heeft net maar heel kort buiten gestaan bij me, het waaiden echt onwijs hard en een grote machine over het erf, dus peeps ging onwijs uit haar stekker. Bokken op ze plaats en draven voor het eerst sinds de bevangenheid. Je zag daarna wel gelijk dat ze (vooral haar achterbenen) een stukkie hoger optilden met lopen. Dus weer in box gezet. Gelukkig had ze al 1.5 uur buiten gestaan bij stalgenootje.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:06

Hier gaar het ook iedere dag ietsje beter !!!

Ik heb nog het gewone graasmasker liggen en ook het gat een 'beetje' groter gemaakt. ze had geen problemen om ermee te eten (heeft altijd zo'n hooooonnnnger dat ze wel iets vind om aan eten te geraken ...). Is wel een heel zielig beeld, maar als het moet, dan moet het maar weer.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:15

Aangezien hier veel hoef deskundige zijn:

Wie helpt mij verder met mijn probleem
[BEH] Slechte hoeven. Wat te doen?

Word er echt moedeloos van. Heb ook al naar hoefschoenen zitten kijken maar dan moet hij het zonder ijzers ook goed gaan doen uiteraard. Wil hem het liefst weer op blote voeten. Wie heeft er ervaring mee?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 08:21

Wat een goed nieuws allemaal, allemaal gaan ze nu eindelijk toch goed vooruit.
Super!!!

Hier gaat ook alles goed met die kleine man, maar volledig op de (kale) wei durf ik niet meer.
Hij komt nog steeds pas laat op de middag op de wei bij de rest.
Maandag komt eindelijk de smid, die nu ook braaf moet komen anders heeft die deze kans ook verspeeld.

Als een pony altijd zo hongerig is lijkt me dat idd best moeilijk thirteen, je wilt ze toch ook wel wat gunnen.
Maar bij die hb-ers is dat beetje soms alweer teveel.
Kon je ze maar uitleggen dat het voor hun eigen bestwil is.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 13:32

Bij peep op stal zijn alle paarden weer naar buiten gegaan na een klein weekje binnen gestaan te hebben ivm het weer. Naast de paddock waren ze elke keer als een gek aan het rennen door het land, peep bleef gelukkig rustig op een drafje na. Ze loopt echt totaal nog niet goed in draf vind ik, echt wiebelbenen. De hengstenketting zit er nu ook aan want ze is met die wind behoorlijk druk naast je, in een drafje naar het gras trekken... en vooral op het harde is die draf niet goed.
Ze is wel aardig wat afgevallen door der HB dieet.
Afbeelding
Afbeelding