Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annetje

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:38

Ik gebruikte al eigenlijk nooit beschermers, enkel met crossen of springles. Nu nog steeds hetzelfde. DA vond het niet raadzaam om langdurig de beschermers om te doen en dat zei hij toen ik vroeg of het slim was om op buitenrit e.d. beschermers om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:47

Wist ik niet dat het onverstandig is om beschermers om te doen na een peesblessure.
Geloof eigeijk niet dat ik bij mijn zonder beschermers durf te rijden.

Ik heb me vandaag verdiept in de Ekyflex. Dat ga ik na mijn vakantie voeren.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:53

Ik heb bij het stappen nu inderdaad ook geen beschermers om, maar die van mij tikt zichzelf aan als we draven, niet continu maar wel als ze haar achterhand er helemaal netjes onder zet. Geloof dat leren peesbeschermers weer beter ademen dan neopreen beschermers. Maar eigenlijk moet je dan gelijk van die afschuwelijk dure crossbeschermers kopen a 95 euro want dat zijn schijnbaar de enigste die een beetje goed ademen.

_E_ Succes in de kliniek vrijdag, hopelijk is het hard op weg om te genezen. :)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 20:30

Ik mocht gewoon weer normale peesbeschermers om. Ik heb toevallig wel de Dalmar crossbeschermers dus die heb ik meestal om met een buitenrit. In een parcours heb ik gewoon normale om en met dressuur wisselend die Dalmars, niks of leren.

Doe ze nu alleen wel echt gelijk af na het springen/rijden en dat deed ik eerder niet.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:37

Ik gebruikte nooit peesbeschermers en mijn DA raadde ook aan dit niet aan te doen tijdens de revalidatie periode.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:09

Ja dat is wel mooi natuurlijk maar je moet toch wat als je paard zich aantikt...lastig

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:27

De 1e 10? maand heb ik denk ik ook niks om gehad. Maar het mocht wel.
Zeker als je paard zichzelf raakt, lijkt me toch dat je wat moet,.. want straks raakt ie zichzelf zo hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:44

Weten jullie overigens hoe en wanneer je paard de blessure opgelopen heeft?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 21:53

helaas niet met zekerheid, jij dan?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:00

Ik heb pas na 11 maanden de peesbeschermers omgedaan, toen we weer mochten beginnen met draven. Daarvoor met stappen al die tijd niet meer.

Die van mij heeft de blessure langzaam opgebouwd. Ik denk dat er scheurtjes ontstaan zijn toen we heuveltjes met rulle zand deden trainen. Heuvel op en af in stap, daarna draf en daarna galop. Pittig werk maar wel goed om zijn achterhand flink te trainen. Allemaal onder begeleiding van een goeie trainer. Achteraf gezien (en gelezen) moet je dit soort werk heeeeeeel rustig opbouwen en we hebben wel opgebouwd maar niet zo rustig als wat blijkbaar het beste is. En als je die scheurtjes niet in de gaten hebt bouwt het zich op totdat de pees ineens pats zegt. Villie heeft nog een flinke springtraining gehad waar hij wel een keer struikelde na de sprong, de dag erna was hij niet helemaal rad maar ik dacht dat het meer spierpijn was want aan zijn benen was niks te zien. Ik heb toen nog een week doorgetraind en dat was de eerste keer dat de bak wat modderiger was. Hij liep niet helemaal als normaal maar toen dacht ik dat het eraan lag dat hij in de modderige bak zijn balans weer moest vinden. Einde van die week een sprongetje gemaakt, simpel kruisje, en gelijk bij het neerkomen was het helemaal mis. 3 passen kreupel en een olifantenpoot. Dat was in oktober 2010.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:07

Qizz, ik ook niet. Wel een idee.
Eerste blessure was minimaal, waarschijnlijk opgelopen door slecht onderhouden bodem in rijhak. Na 7 weken 100% genezen. Met opbouwen heel stout, daar waarschijnlijk weer kleine blessure opgelopen. Later in de stapmolen de grote blessure. (3 dgn later) Maar hoe geen idee
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:09

Gulpje; wat een goed nieuws zeg! Wat zul je genieten van iedere pas :)

Langdurig peesbeschermers om lijkt me nooit goed, met en zonder blessure niet.

Bij mij helaas nog geen nieuws... nog geen rapport van de kliniek binnen (dus de verzekering ook nog niet).
Dat wachten is echt vreselijk slopend!!! En arme dier maar stappen.. ;(
Hoe die van mij het opgelopen heeft; slijtage door de stijle stand van zijn achterbeen.

edit: typfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:11

Peesbeschermers doe ik direct af naar het trainen en stap zonder droog.

Maar ik vind dat peesbeschermers geen reden mogen zijn voor een blessure. Dan moet er echt meer mis zijn. Anders liepen er veel meer blessures rond!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:12

Balen Linda dat het zolang duurt! Hebben ze niet gezegd wanneer je bericht kon verwachten?? Dat wachten en die onzekerheid is echt niet leuk. Wat zielig voor je paardje.

Langdurig peesbeschermers om is inderdaad niet goed. Ik zie ze af en toe helemaal rondom met beschermers op de wei staan, dan vraag ik me af wat daar de zin van is. Maar met trainen heeft Villie ze max 45 minuten tot een uur om. Liever dat dan het risico lopen dat hij zich raakt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:16

vonneke schreef:
Peesbeschermers doe ik direct af naar het trainen en stap zonder droog.

Maar ik vind dat peesbeschermers geen reden mogen zijn voor een blessure. Dan moet er echt meer mis zijn. Anders liepen er veel meer blessures rond!

haha ja dat bedoel ik :D . Hij heeft ze er met werken er altijd om, standaard. Maar verder ook niet. Dat zou ook geen reden moeten zijn voor een blessure, maar tijdens het revalideren is zonder inderdaad beter, dat zeiden ze ook tegen mij. Alleen is die van mij zo lomp dat ik het niet aandurfde om ze eraf te laten toen we weer langzaam mochten gaan draven. En maar goed, want die is echt lomp!!

Zondag ben ik een flink stuk naar buiten geweest en heb ik een stuk door een boomgaard gegaloppeerd die een beetje modderig was. Hij schiet achter een beetje weg en moet zichzelf corrigeren en gaat tijdens die manouvre dus weer op zijn ijzer voor staan, op dat lipje wat net nog een halve cm uitsteekt omdat de smid de rest al helemaal weggehaald heeft, en ja hoor, ijzer weer eraf :+ . Zo'n dingen doet die van mij dus om de haverklap :(:) .

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:31

Bij ons is de peesblessure ontstaan in een springparcours. Paard gooide een balk af en struikelde er vervolgens overheen. We vielen samen op de grond. Zelf direct het gevoel dat ie niet helemaal 100% rad liep maar omstanders zagen niks, dus nog wel de ereronde gereden van het 1e parcours. (dit was op zaterdag). Maandags wilde ik gaan lessen maar liep toen duidelijk net niet rad, maar ook niet kreupel. Nog eens goed kijken, was de pees dik en warm. Donderdags direct naar de kliniek geweest voor een scan, en we zijn nu 6 wkn aan het stappen op het harde. Vrijdag dus weer heen voor controle scan, ben echt zo benieuwd!! Geen idee wat ik er van denken moet zelf... Paard lijkt er niet echt last van te hebben, maarja het is nogal een bikkel dus dat zegt niet zoveel. Afwachten maar!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:05

Ravina was kreupel na een ongelukkige sprong,waarbij ze waarschijnlijk haar benen voor zich gestrekt heeft,kogel en knie overstrekt,pees strakgetrokken en hoppa! Ze zeggen dat bij een checkligament blessure het eigenlijk altijd komt van overbelasting,maar ze is 16 en zo intensief reden we niet,1x per week springles,tussendoor 1 of 2 dagen vrij,nog een buitenritje en lichte dressuurtraining

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 08:36

Bij mijn paard is de blessure aan het checkligament idd. wel ontstaan door overbelasting. Mooi voorjaar (2011), dus veel buitenritten en lekker trainen in het mulle zand. Daarnaast ook een stapje erbij in de dressuur, ik had bijv. ook wat vaker les in die periode. En waar ik me nog steeds wel eens schuldig over voel: ik heb toen voor het eerst sinds twee jaar weer een paar (lage!) sprongetje met mijn paard gemaakt. Eigenlijk vooral omdat een vriend van me foto's maakte en springfoto's me zo leuk leken... Terwijl ik dus heel bewust op z'n 19e, twee jaar daarvoor, was gestopt met springen! Het waren maar drie huppeltjes, maar toch... Achteraf vind ik het stom van mezelf, ook al is het maar één van de factoren die in de overbelasting een rol speelt.

Uiteindelijk liep hij na een buitenrit niet helemaal lekker. Been warm, pees iets verdikt, leek nog niet echt zorgwekkend. Weekje stilgezet en gaan koelen 2x daags, pees dikker i.p.v. dunner. Na 2 weken dierenarts + scan and the rest is history.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:41

Wooehoee! Vandaag weer naar de kliniek geweest om toch nog een keer te controleren. In januari genezen verklaard en nu nog steeds helemaal goed! *\o/* Springen mogen we weer opbouwen en moet hij zelfs kunnen tot 1.60m niveau volgens de arts.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:58

Wat fijn,gefeliciteerd

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:56

Gefeliciteerd Annetje, wat een goed nieuws! :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:08

Annetje schreef:
Wooehoee! Vandaag weer naar de kliniek geweest om toch nog een keer te controleren. In januari genezen verklaard en nu nog steeds helemaal goed! *\o/* Springen mogen we weer opbouwen en moet hij zelfs kunnen tot 1.60m niveau volgens de arts.

Vast toch stiekem een opluchting he?? *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 16:09

Ik rijd niet met peesbeschermers trouwens, nooit gedaan en zie er dus nu ook geen reden toe.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:59

Annetje schreef:

Gefeliciteerd! Wat een opluchting en fijn zeg. *\o/*

Bij mijn paard weet ik niet precies hoe haar blessure is ontstaan, we liepen al wel een half jaar tot een jaar te klooien met onregelmatigheid die nergens vandaan leek te komen. Na bezoek fysio/osteopaat was het helemaal weg. Soms nog wel met opstarten een beetje stijf maar daarna kwam ze fijn op gang en liep ze lekker te sjouwen. Misschien dat ze het toen al had, maar volgens de DA kan dat niet want dan had ik écht wel iets aan het been moeten zien. 2 dagen voordat ik haar met een dik been zag, is ze gestruikeld in het bos. Liep daarna gewoon goed dus niks aan de hand volgens mijn bijrijder. Volgende dag wou ze niks, lastig aandraven niet galopperen etc. Bijrijder heeft haar daarna nog gelongeerd om te kijken of ze dan nog steeds kreupel liep. Volgende dag had ze een poot als een olifant. Misschien toch gebeurd in de wei/buitenrijden/overbelasting (aantal weken daarvoor 3 crosslessen gereden) ik weet het niet. Maakt me ook niet zoveel meer uit, als het maar geneest _/-\o_

Duurt alleen wel verschrikkelijk lang, ben nu na 11 weken het stappen zo ongelooflijk zat, bah! -O-

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 20:25

Vandaag gebeld door de verzekering, nog geen uitslag maar wel eindelijk schot in de zaak.
Het rapport is binnen bij de verzekering (jammer dat ik het zelf nog niet eens gezien heb maar oke)
en morgen is de beoordeling, morgen aan het eind van de middag mag ik bellen voor de uitslag...
Wat zal de dag morgen lang duren... ;(