[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:08

Ik heb de filmpjes ook meerdere keren afgedraaid (nog bedankt hiervoor ElCamino ;) ).

Wat mij echter verbaasd is dat Chico de landingsplek zoekt op het voorste gedeelte van de hoef ,
Ik had eigenlijk verwacht dat het paard op dit beslag juist meer van achter naar voren zou afrollen .

Ronald kun je toelichten waarom je deze keuze maakt voor de afrol van de voet, is dat puur om de buigpees te ontzien ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:19

RonAalders schreef:
Afbeelding

Indrukwekkend ijzer.
Maar eh ... mijn handen jeuken om die lange dode teen eraf te knippen :+

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:23

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:44

RonAalders schreef:
Ik weet niet wat je onder "gewoon" beslag verstaat. Het deroteren/herstel van de rechte voetas is iets wat feitelijk met bekappen wordt gedaan en in zoverre niets met beslag te maken heeft. Op één uitzondering na, namelijk de situatie waar het paard bij de aanvang van de hoefbevangenheid en rotatie al erg lage hielen had en dus geen hiel verwijderd kán worden om de rotatie te "compenseren". Het beslag dient om het gevolg van de derotatie/herstel van de rechte voetas, namelijk het door de verlaging van de hielen vergróten van de tractie van de diepe buiger te compenseren zodat de derotatie/herstel van de rechte voetas niet tot nieuwe rampen leidt. Het een kan dus niet zonder het ander.

Oke... laat ik de vraag anders stellen:

Ik begrijp volkomen het belang van realignment van de P1, 2, en 3, ook begrijp ik dat je dat het liefst zo snel mogelijk bewerkstelligd om uiteindelijk zoveel mogelijk vervorming van P3 te voorkomen.

Maar hoeveel graden (bij rontgenfoto's) of hoeveel mm of zelfs cm's acht jij het nog verantwoord dat een hoefsmid (per bekapbeurt) de hielen laat zakken zonder dat het gevaar oplevert voor teveel tractie van de diepe buiger ?

We gaan er voor het gemak even van uit dat het paard inmiddels stabiel is geworden en eventueel al een stuk(je) nieuw parallel verlopende afgroei laat zien, tevens is er genoeg hielhoogte en er wordt geen gebruik gemaakt van de bananashoes ;)

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:07

lolclub schreef:
Maar hoeveel graden (bij rontgenfoto's) of hoeveel mm of zelfs cm's acht jij het nog verantwoord dat een hoefsmid (per bekapbeurt) de hielen laat zakken zonder dat het gevaar oplevert voor teveel tractie van de diepe buiger ?

We gaan er voor het gemak even van uit dat het paard inmiddels stabiel is geworden en eventueel al een stuk(je) nieuw parallel verlopende afgroei laat zien, tevens is er genoeg hielhoogte en er wordt geen gebruik gemaakt van de bananashoes ;)

Ik begrijp dat de mechanica achter de derotatie/herstel van de rechte voetas moeilijke stof is. En dat is dan ook de reden dat ik de aandacht voor mijn grote interesse, het hoefbevangen paard, enorm waardeer. Ik blijf hameren op het belang van kennis bij de eigenaren. Dáár zit vaak het pijnpunt. Ik hoop oprecht dat deze stukjes althans wat meer aandacht voor de mechanische gevolgen van hoefbevangenheid en rotatie hebben opgeroepen.

De moeilijkheidsgraad van de stof is misschien is dat de reden van een opmerking door een andere schrijver/ster (waarom durven mensen zich overigens niet met naam en toenaam te presenteren? Of is dat een generatie kloof? :D ) over het "wegknippen" van een overstekende toon. Misschien dat het het beste is om dan nog maar te herhalen in scherpere -maar niet minder juiste- bewoordingen. _-:( Bij een instabiele hoefbevangen voet is het verwijderen van een overstekende toon dierenmishandeling. Niets meer en niets minder. Het verwijderen van de overstekende toon om louter optische redenen het het toppunt van "ignorance", ongeïnteresseerdheid zelfs in de belangen van het paard, dat zich niet kan verzetten tegen het verwijderen van het laatste restje bescherming dat de voet nog rest. Gebrek aan kennis is begrijpelijk, het weigeren te handelen overeenkomstig kennis is dat niet. Het verwijderen van die overstekende toon mag uitsluitend plaats vinden indien de stabiliteit van P3 in de hoornschoen afdoende gegarandeerd is.

Ook een elders geplaatste opmerking over de visie van een van onze meest gedreven paardenartsen Evert Offereins over het inkorten van de toon geeft bovendien aan hoe gevaarlijk het is om teksten uit zijn verband te halen. Ik ken uiteraard het werk van Drs. Offereins en hij heeft nimmer gezegd dat bij instabiele hoefbevangen paarden de toon dient te worden ingekort. Ook zag ik bezwaren voorbij komen tegen het gebruik van een open teen ijzer. Evert Offereins heeft juist -geheel terecht- zijn best gedaan het open teen beslag te promoten bij bevangen paarden, het zogenaamde "Huskamp beslag" hetgeen puur een open teen beslag is.

Terug naar je vraag. Het verlagen van hielen, zelfs een tiende millimeter, vergroot de tractie van de diepe buiger. Ook een onvoldoende ondersteuningslengte (de lengte van het grondcontact oppervlak van het ijzer of de voet, van het COA naar achteren) vergroot de tractie van de diepe buiger. Het vergroten van de tractie van de diepe buiger zónder maatregelen om dat adequaat te compenseren is bij hoefbevangenheid gecontra-indiceerd. Aan de andere kant is het niet verlagen van hielen bij een geroteerd hoefbeen (P3) min of meer een "struisvogel politiek". Natuurlijk zijn er paarden die door allerlei ontwijkende houdingen en niet te veel werk in staat zijn om zelfs met een geroteerd hoefbeen kreupelvrij te blijven. (Bonus vraag: waarom hebben dergelijke paarden vaak last van hoefzweren en waarom hebben dergelijke paarden vaak moeite met "kei-achtige" ondergrond?) Maar veel vaker zien we dat deze afwijkingen vroeg of laat tot desastreuze gevolgen leiden. Overleg in zulke situaties altijd met de dierenarts en de hoefsmid en bespreek wat wel en wat niet nodig is in het specifieke geval. Jouw dierenarts en hoefsmid kennen jouw paard en weten wat er aan de hand is. Van hen mag verwacht worden dat zij een weloverwogen beslissing kunnen nemen met inachtneming van alle omstandigheden. Het gaat om het welzijn van je paard.

Ronald Aalders

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:20

De veearts adviseerd me met zemelen of appelmoes de medicijnen te mengen.
Wie heeft hier ervaring mee? Waar zijn zemelen verkrijgbaar?

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:25

lolclub schreef:
Ronald kun je toelichten waarom je deze keuze maakt voor de afrol van de voet, is dat puur om de buigpees te ontzien ?

Ja precies, dat is het gevolg van de "self adjusting palmar angle" eigenschap van dit type ijzer. Een eigenschap die juist bij paarden die in beweging zijn enorm belangrijk is. Bij paarden die stalrust hebben omdat de schade aan de lamellen beweging niet toestaat speelt dit minder. Vandaar ook dat er diverse vormen van beslag zijn die gebruikt worden bij hoefbevangenheid, alle steeds weer toegesneden op de omstandigheden van het geval. Omstandigheden die overigens ook niet constant zijn en ten goede of ten slechte (ook dat gebeurd soms) veranderen en dus weer aangepast beslag nodig maken.

Kijkend naar nog steeds het meest efficiente ijzer voor deze specifieke toepassing, het ontlasten van de tractie bij het in beweging zijnde paard, de banana shoe dienen we ons te realiseren dat het ijzer komvormig is. De ronding bevindt zich direct onder het bio mechanische draaipunt van het hoefbeengewricht, het COA. Dat heeft vele voordelen waarvan een vooral met de locomotie te maken heeft.

Als het paardenbeen beweegt weten we dat vanuit rust het been naar voren wordt opgenomen (protractie), op de grond wordt geplaatst (landing), wordt belast tijdens welke fase het paarden lichaam zich over het standbeen heen beweegt en het been ten opzichte van de ruststand naar achteren komt te staan (retractie). Als we nu eens kijken naar die retractie. Op het uiterste punt van de retractie zal "heel lift" plaatsvinden, immers op dat punt begint de afwikkeling van de voet. Een fractie vóór die "heel lift" is bij een ijzer met een vlakke grondzijde te tractie van de diepe buiger maximaal. Dáárom zal iedere in Nederland opgeleide hoefsmid je het belang van een opzet kunnen uitleggen.

De banana shoe reduceert de tractie van de diepe buiger op dat uiterste punt en beoogt die tractie binnen "veilige" marges te houden. De reden dat de gang bij een paard dat om medische redenen die retractie niet maximaal doorvoert wat "kort" lijkt aan te doen is dan ook dat in die situatie de retractie fase niet volledig wordt afgemaakt. Dat moet hier ook niet! Zou die retractie wél maximaal zijn dan verliezen we onze beperking van de tractie van de diepe buiger, op de beperking waarvan we juist zo vreselijk hard ons best op hebben gedaan. Daarom is de banana shoe, eventueel een het (veel minder efficiente) Memphis bar shoe (voor de dravermensen: een pace ijzer) een ideaal ijzer in deze gevallen.

Overigens zal indien het paard minder gevoelig wordt voor tractie van de diepe buiger de beweging naar achteren wel afgemaakt worden. Bij een ijzer met een vlakke onderzijde heeft het paard geen keuze (behalve carpus ontlasting dan). Ook hier wordt maar weer bewezen dat nauwkeurig kijken naar je paard je enorm veel kan vertellen over wat er aan de hand is.

Het mag duidelijk zijn geworden dat hoefbevangenheid een aandoening is die mij aan het hart gaat en waar ik dankzij de hulp van vele dierenartsen en hoefsmeden in en buiten Nederland erg veel heb mogen leren. Ik wil iedereen die de moeite heeft genomen na te denken over de mechanische gevolgen van hoefbevangenheid willen bedanken en tevens willen feliciteren. Dankzij die opgedane kennis, alsmede het besef dat hoefbevangenheid alleen kan worden aangepakt door een team van eigenaar, dierenarts en hoefsmid die nauw samenwerken, maakt jou paard een kans hoefbevangenheid met zo min mogelijk schade door te komen.

Bedankt voor de aandacht en ik hoop oprecht dat jullie hier iets aan hebben gehad.

Ronald Aalders

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:27

Als eigenaar van een chronisch hoefbevangen, heb ik mij enorm in de materie verdiept.
Niet alleen de hoefjes zelf, maar vooral het hele (inwendige) paard (iets wat nu beetje ongeschoven kindje is in de discussie over derotatie e.d. ... je kunt nog zo goed (laten) bekappen of beslaan, als de voeding niet in orde is, en/of de oorzaak niet is achterhaald, ben je ook niet goed bezig).

Ondanks je uitgebreide verhaal en goed behaalde resultaten Ron, blijf ik bij mijn standpunt dat de hoefwand aan de voorzijde van de hoef vrij van dracht moet zijn om zo de nieuwe hoorngroei van bovenaf niet te belemmeren.
Afrollen over een losse, dode teen (verbrede witte lijn) is pijnlijk.
Met inkorten bedoel ik ook niet tot het leven weghalen. Doch enkele de wand tot de witte lijn.
Hieronder foto ter verduidelijking: http://www.mijnalbum.nl/Foto-C8DHWHDN.jpg

En nee, ik kan het niet met een theoretisch praatje uitleggen of duidelijk maken.
Ik spreek alleen uit ervaring.
Helaas is mijn ervaring ook dat hoefsmeden en dierenartsen bij 'ernstige' gevallen het niet meer weten. Dan komt veel op jou, als eigenaar neer en ga je inderdaad nieuwe theorieën uitproberen. Die ook weer helaas niet altijd zo mooi lijken te werken als werd beweerd. En na wat proberen met anders bekappen, is en blijft mijn mening toch dat ingekorte tenen en wat langere hielen HIER het beste werkt. Met de nadruk op hier .. bij mijn pony. Misschien is zij wel een uitzondering, dus ik hou me verder maar buiten deze discussie :+

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:42

Even een klein updateje van mij. Ik ben een poosje niet langs geweest omdat ik in de zomer nou eenmaal meer buiten ben dan achter de computer zit :)

Met mijn pony gaat het super goed!! Ik mag zelfs weer een beetje rijden en dat had ik dit voorjaar echt niet meer verwacht moet ik zeggen. Ik ga zodadelijk weer een klein staprondje doen. Floor (de pony) vindt het geweldig gewoon!! Echt leuk.

Ze loopt nog steeds op een open teen ijzer en dat zal ook nog wel even zo blijven denk ik. Haar voeten zijn trouwens nauwelijks misvormd geraakt, hoewel ze toch een kanteling had (heeft) van 0,8 en 1,2 cm. Alleen een verdikte groeiring die meteen weer dunner werd maar that's it. En die groeirand kon natuurlijk wel gewoon vlak gevijld worden zonder consequenties, dus behalve het omgekeerde ijzer ziet de voet er vrij normaal uit moet ik zeggen.

Ik ben in ieder geval wel heel blij maar zoals ik aan het begin van dit topic (en het vorige?) gelezen heb: Iemand met een bevangen paard is nooit meer onbevangen, helaas...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 10:46

Ash_ schreef:
De veearts adviseerd me met zemelen of appelmoes de medicijnen te mengen.
Wie heeft hier ervaring mee? Waar zijn zemelen verkrijgbaar?

Zemelen zul jij bij de meeste voerhandelaren kunnen krijgen.
En als die het niet hebben kun je ook terecht in winkels waar 'biologische' voeding verkocht wordt.
Mijn paarden lusten geen appelmoes of zemelen - toen ik medicijnen moest geven mengde ik die gewoon door het voer wat ze altijd krijgen - in mijn geval een handje lucerne.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:53

misschien had ik de filmpjes iets moeten toelichten.
Chico loopt altijd enorm kort van voren. Hij is ook de eerste 20 minuten erg stijf, hij is 22 en heeft enorme artrose, pas na 20 minuten stappen, loswerken loopt hij goed. verder werkt het gebruik van dit ijzer dat ook een beetje in de hand denk ik.

Deze filmpjes komt hij natuurlijk zó uit de box, heb daar nooit aan gedacht.

weet wel dat ik een blokje om gestapt heb met hem en dat hij helemaal rad was en hij heeft zelfs een stukje gedraafd....uit zichzelf dus was erg blij. ga elke dag voorzichtig stappen met hem en kijk wel wat hij aangeeft.

Wat ik wél merk is dat hij normaal niet zoveel verstapt, hij zet zijn voet neer en het middelste deel van het ijzer komt eerst op de grond. In de bak merk je dat niet zo maar op het asfvalt wel.
Ben benieuwd ook hoe hard deze ijzers slijten en of straks het "bolle stuk" eraf gesleten is door de straat...

Zal volgende week een filmpje proberen te maken als hij 20 minuten gelopen heeft, en kijken of dat verschil geeft. Mits hij in orde blijft natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:59

ElCamino schreef:
misschien had ik de filmpjes iets moeten toelichten.
Chico loopt altijd enorm kort van voren. Hij is ook de eerste 20 minuten erg stijf, hij is 22 en heeft enorme artrose, pas na 20 minuten stappen, loswerken loopt hij goed. verder werkt het gebruik van dit ijzer dat ook een beetje in de hand denk ik.

Deze filmpjes komt hij natuurlijk zó uit de box, heb daar nooit aan gedacht.

weet wel dat ik een blokje om gestapt heb met hem en dat hij helemaal rad was en hij heeft zelfs een stukje gedraafd....uit zichzelf dus was erg blij. ga elke dag voorzichtig stappen met hem en kijk wel wat hij aangeeft.

Wat ik wél merk is dat hij normaal niet zoveel verstapt, hij zet zijn voet neer en het middelste deel van het ijzer komt eerst op de grond. In de bak merk je dat niet zo maar op het asfvalt wel.
Ben benieuwd ook hoe hard deze ijzers slijten en of straks het "bolle stuk" eraf gesleten is door de straat...

Zal volgende week een filmpje proberen te maken als hij 20 minuten gelopen heeft, en kijken of dat verschil geeft. Mits hij in orde blijft natuurlijk.

oh is hij al 22?
Dat zou je niet zeggen :D
En net van stal...dat verklaard wel iets natuurlijk!
Werkt dat ijzer ook positief met artrose samen?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:33

Geen idee eigenlijk...zijn linkervoorbeen met name is een beetje zijn "slechte punt" Hier zit dat gekantelde hoefbeen met het beschadigde puntje, hier heeft hij een strekpees gescheurd gehad ( hiervoor heeft Ronald hem destijds ook op speciaal beslag gehad, zolen, wiggen etc) En de artrose is een dikke 4 op alle kogels behalve rechtsvoor.
Achter heeft hij op beide benen kalkafzetting op de pezen en hij belast dan vóór ook meer....
Nu hebben we gekozen voor deze ijzers voor de eventuele bevangenheid, maar als ik zie hoe enorm hij vooruit gaat verdenkt ik tóch die smid ervan de grootste oorzaak te zijn met de vernagelingen en misschien een beetje bevangenheid.

Zelf denk ik dat er maar 1 ding tegen artrose helpt: bewegen...bewegen...bewegen.... dus we houden hem aan de praat. En in overleg met Ronald gaan de ijzers er weer onderuit als het mogelijk is...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:51

Misschien een domme vraag. Maar als je paard voor de 2de keer bevangen is. Hoegroot is dan de kans dat het geneest?

Hij heeft vrijdag dus per ongeluk gras gegeten omdat hij onder een draad door is gegaan.
Zaterdag avond had hij lichte kreupelheid en zondag kon hij niet meer lopen. (pijnlijk) Toen is gelijk de dierenarts gekomen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:56

Ligt eraan hoe snel je erbij bent denk ik....en of hij de 1e keer al een hoefbeenkanteling had..of....of....denk dat er veel redenen zijn.

Mijne was 16 jaar geleden bevangen mét kanteling...en nu voor de 2e keer waarschijnlijk....

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:03

Hij heeft de eerste keer geen kanteling gehad. En nu waren we er binnen 28 uur erbij

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:13

Toch raar elcamino dat je bij Chico nog altijd kunt zien dat hij 16 jaar geleden bevangen is geraakt. Isabella had 11 jaar geleden ook een gekanteld hoefbeen, maar 3 jaar later was er niets meer te zien, noch op foto, noch aan de hoef zelf.
Als je het nu dus nog kan zien is er toch wat mis gegaan. Of nog een keer (of wellicht meerdere keren) bevangen geweest de afgelopen jaren, of toch niet goed bekapt geweest al die tijd :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:30

Geen flauw idee of je het nu nog kunt zien, deze keer zijn er geen rontenfoto's gemaakt tenslotte. En de punt is nu eenmaal weg/kapot en dat is blijvende schade.

Hij heeft ruim 14 jaar erna niet meer op de wei gestaan en voeding is aangepast dus meerdere keren is wel uit te sluiten tenzij ik nooit wat gemerkt he maar dat lijkt me sterk.

En de smid twijfel ik niet aan, sorry.
Er zijn met beslaan vele ding uitgeprobeerd en getest en wanneer het niet werkte gaf chico dat goed aan.

Maar nogmaals: deze keer zijn er geen rontgenfoto's gemaakt, dus we weten niet of die kanteling er nog zit.
Recen dat we niet meteen foto's gemaakt hebben is dat we eerst dit geprobeerd hebben omdat ik meer aan de kunsten van de smid twijfelde, en terecht bleek nu.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:46

ElCamino schreef:
Reden dat we niet meteen foto's gemaakt hebben is dat we eerst dit geprobeerd hebben omdat ik meer aan de kunsten van de smid twijfelde, en terecht bleek nu.

Maar waarom is er dan zoveel kunst-en vliegwerk toegepast als helemaal niet zeker is/was dat er sprake van kanteling of zelfs bevangenheid? Het feit dat het paard pijnlijk reageerde op de visiteertang kan tenslotte ook andere oorzaken gehad hebben.
Volgens de beweringen van je smid komt het op de milimeter nauwkeurig aan hoe dit ijzer geplaatst moet worden en heeft het een DOEL. En als het allemaal zo nauw komt, waarom wordt zo'n ijzer dan aangebracht als je niet EXACT weet wat de status van het hoefbeen is? Dat werd tenminste eerder met verve beweerd. Nu begin ik te denken dat het een met een kanon-op-een-mug-schieten-probeersel is geweest om de misgreep van je vervangende smid te corrigeren. Was dat dan niet mogelijk geweest met een ijzer dat het paard voorheen ook had? Was het niet mogelijk om de afgeknipte stukken op een andere wijze te compenseren?

Maar goed.. het zal wel een toppunt van ignorance zijn dat ik zo denk :+

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:40

RonAalders schreef:
lucyknol schreef:
Maar hoe kom ik er achter of mijn smit echt "deskundig" is of niet...
(voor ik hem aan mijn pony laat zitten ;) )

In Texas zeggen ze: "you get what you pay for"

Ronald Aalders

Oww, nou, dan zit het wel goed denk ik :D :$
Maar alle gekheid op een stokje, ik heb er vertrouwen in met "mijn" smit, kan niet wachten tot het
11 oktober is, dan worden haar voorvoeten gedaan en zijn we hopelijk weer een stapje verder...

Weer enorm veel bijgelezen, genoten van de foto's en filmpjes van jullie paarden!
Ik ben jaloers op het uitzicht van Geerke, jeetje, je moet geweldig wonen als je dit in je achtertuin kunt zien!

Luus gaat nog steeds lekker, hoefjes groeien gestaag, ze loopt op het 'flappen' na goed! We doen nog niet zo veel, beetje wandelen
door het zand en een rondje erf, verder mag ze lekker los in het zand, en eventjes in het gras.
Ik krijg vaak te horen dat ze er zo goed uitziet nu ze niet meer zo dik is (volgens de smit is ze zeker 80 kg afgevallen!)
Inmiddels al een tijdje gestopt met het bijgeven van hippo ex-laminitis, kan niet zeggen dat ik verschil merk, maar ik ga het denk ik wel prefentief bijvoeren volgend weideseizoen...

Interessant om te lezen dat jullie het hevigere hengstig zijn herkennen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:24

ElCamino schreef:
Geen flauw idee of je het nu nog kunt zien, deze keer zijn er geen rontenfoto's gemaakt tenslotte. En de punt is nu eenmaal weg/kapot en dat is blijvende schade.

Hij heeft ruim 14 jaar erna niet meer op de wei gestaan en voeding is aangepast dus meerdere keren is wel uit te sluiten tenzij ik nooit wat gemerkt he maar dat lijkt me sterk.

En de smid twijfel ik niet aan, sorry.
Er zijn met beslaan vele ding uitgeprobeerd en getest en wanneer het niet werkte gaf chico dat goed aan.

Maar nogmaals: deze keer zijn er geen rontgenfoto's gemaakt, dus we weten niet of die kanteling er nog zit.
Recen dat we niet meteen foto's gemaakt hebben is dat we eerst dit geprobeerd hebben omdat ik meer aan de kunsten van de smid twijfelde, en terecht bleek nu.

hoe kun je in hemelsnaam weten hoe hoog je een paard op de hielen zet als je nieteens weet of er uberhaupt een kanteling is en zo ja...hoeveel graden?
Dit is meer een vraag aan Ron...eigelijk niet aan jou....ik val bijna van mijn stoel...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:51

Vergeet niet dat ronald mijn paard al heel lang kent, en alles van zijn voeten weet. Het paard vertoonde ernstige kreupelheid twee weken nadat de smid geweest is, paard stond al 1.5 jr op de wei en geen last.
Bij serieuze bevangenheid wat we zeker zouden weten zou er gelijk een foto gemaakt zijn en zou alles uitgeplozen zijn.

Ik denk dat Ronald dit gedaan heeft om de directe dreiging weg te nemen.
Als er andere ijzers mogeljk zouden zijn geweest, als zijn oude ijzers, open teen of weet ik veel dan zou hij dat wel gedaan hebben. Er kwamen ook duidelijk 2 vernagelingen uit, denk als we hem op gewoon beslag hadden gezet en hij was wél degelijk bevangen geweest waren we misschien te laat geweest....
Ik zal het Ronald even vragen...

En ik wil helemaal niet die andere smid negatief bejegenen. En met "kanon op een mug" schieten help ik mijn paard ook niet lijkt me.
Denk wanneer je voor jan l*l dit beslag eronder gooit je paard niet beter gaat lopen, eerder slechter.
Van de week heb ik 20 minuten gewandeld, zondag erop gezeten op straat en zojuist weer. met een drafje erbij, hij loopt nog steeds goed.
zelf hoop ik eigenlijk dat het ook niet nodig was en de volgende keer er weer andere ijzers onder kunnen. denk dat we Chico echt wel geholpen hebben hiermee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:34

ElCamino schreef:
Het paard vertoonde ernstige kreupelheid twee weken nadat de smid geweest is.
Er kwamen ook duidelijk 2 vernagelingen uit.

Maw ... je paard liep kreupel omdat hij vernageld was.
Ja dat doet erg zeer en daar kunnen ze goed kreupel door gaan.

Verder krab ik me weer eens achter de oren :o
Mooie uitleg van Ronald over Bananenshoe met duidelijke röntgenfoto's en draaipunten en zo ... wat anderen ook al schreven ... beslag dat nauwkeurig moet worden aangebracht en afgestemd op derotatie van hoefbeen en zo ...
Maar bij jouw paard wordt het zomaar onder gebracht zonder ook maar 1 foto van de binnenzijde? Dus op gevoel en blote oog?
Knap :7

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:35

Zo, poehee, moest flink bijlezen hoor.
Dank jullie voor het welkom. Ik zal wel niet heel vaak reageren hoor, zit niet zo heel vaak achter de pc :o

@Lolclub: ik ben in 1997 in de leer gegaan bij een hoefsmid en daar in de loop van de tijd bij gaan werken om zoveel mogelijk ervaring op te doen, ben sinds 2005 gediplomeerd en lid van de NVvH.

Isapaardje woont erg ver bij mij vandaan maar heb er toentertijd (via contact met IP op Bokt) een middagje voor uitgetrokken om Isabella te behandelen, omdat IP geen smid in de buurt kon vinden die dat wilde doen.
De Vettec is wonderbaarlijk genoeg ipv de 3 weken die ik voorspelde, 11 weken (!) blijven zitten en IP heeft het er af moeten vijlen tot ze er paars van zag :Y)
Ik ben blij dat ik haar toen heb kunnen helpen.

@Marcella: een aantal van mijn klanten rijden met hoefschoenen. Als ze perfect passen is het goed!

Over de tonen inkorten of niet... Ronald heeft er duidelijke en begrijpelijke redenen voor en al heel lang ervaring. Maar toch moet ik eerlijk toegeven dat ik het in sommige gevallen wel doe, de toonwand inkorten zoals op de foto bij Isapaardje (is niet mijn werk op die foto, maar om te kunnen vergelijken). Ik ben van mening dat, als een HB paard niet goed over de toon kan rollen, hij steeds weer een knak krijgt in de toon en automatisch ook bovenin bij de kroonlederhuid, die het al zo zwaar te verduren heeft.
Hier spreek ik vooral over de behandeling zonder ijzers. Het is inderdaad anders als er een ijzer onder komt die het afrolpunt naar achteren verlegt, zoals dhr. Aalders al aangeeft.
Interessante materie weer! ;)

Zo zie je maar, bij elk paard is de behandeling weer anders! Maar dat weten jullie, de gebruikers van dit topic helaas wel...

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:59

:o Zie net dat ik smid steeds met een "t" schrijf :Z