Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:33

Ik heb zelf het idee en het gevoel dat hij ergens in de bovenlijn last heeft. En dat hij zich daardoor vast zet en vlug van voren wordt.

Gelukkig heb ik nog wel een heel aantal paarden lopen die wel echt heel goed gaan, dus daar ben ik wel heel blij mee maar het is wel jammer dat het met mijn eigen paarden niet echt mag lukken.

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:40

He AL balen dat je gevoel nog niet goed is bij Iggy. Loopt hij aan de lijn ook niet naar je zin of is hij dan wel helemaal los? Konden ze maar praten he dat zou het zoooo veel makkelijker maken :)

Beau gaat lekker ze is op het moment weer erg stout en trucjes aan het uitvoeren. We zijn haar weer nieuwe dingen aan het leren en daar doet ze erg haar best bij maar haar tegenantwoord is dan altijd even wat stouts doen. Aangalopperen en niet meer naar draf willen dan zover terug gaan dat ze uiteindelijk als een hert naar voren springt. Je kan dan been geven wat je wil maar dan gaat ze alleen maar verder terug, gek beest! Is weer zo'n fase komen we wel weer doorheen :D

Succes met de paardjes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 16:44

Nee aan de longe is hij echt nog 10 keer slechter dan onder zadel. Het punt is namelijk dat als ik hem onder zadel normaal laat draven hij echt niet goed is, maar ik kan hem heel makkelijk in een 2e draf rijden en dan zie je dus echt helemaal niets aan hem. Dan staat iedereen kwijlend langs de rand, maarja dat voelt natuurlijk gewoon niet goed want ik weet dat hij niet helemaal oke is. Gek wordt ik er soms van. Maar om heel eerlijk te zijn zit ik nu wel een beetje op het punt dat ik denk, gewoon door rijden, gewoon op wedstrijd gaan ( daar loopt ie zijn punten toch wel ) en gaat ie stuk dan gaat ie stuk. Want ik kan wel blijven doktoren maar mijn portemonnee vind het inmiddels echt niet grappig meer...

En het gekke is, hij is de ene dag veel beter dan de andere. Gisteren liep hij bijvoorbeeld echt slecht, vandaag was ie weer beter.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 17:21

Hmm bah, klinkt mij iets te bekend in de oren AL :o Poon liep op concours ook gewoon zijn punten nog. Als je hem genoeg hielp dan liep ie wel. Maar deed je dat niet dan sprongen de tranen in je ogen als je hem zag lopen.....
Is de bovenlijn al eens nagekeken?

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:58

oliebol hoor AL dit is echt niet fijn! Is het alternatieve circuit / homeopathie iets voor je? Ik heb met mijn pony daar hele goede resultaten mee gehad en de kosten liggen ook wel flink wat lager wordt je spaarvarken ook weer gelukkig van! Hoop dat je een oplossing voor hem kan vinden het zou zo zonde zijn het is zo'n mooi paard! Succes ermee!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:48

Positieve update van deze kant! Iggy begint weer zichzelf te worden, ik denk dat hij echt even de tijd nodig had om aan het nieuwe beslag/nieuwe beenstand te wennen. Inmiddels gaat hij sommige dagen echt weer als vanouds, andere dagen heeft hij denk ik nog wat spierpijn en gaat hij wat minder, maar al met al mag ik niet klagen. Afgelopen zondag weer een keertje op wedstrijd geweest ( had ik veel eerder al opgegeven en dacht ach, ik zie wel waar het schip strandt ) en toen hebben we beide proeven gewonnen met 202 en 204 pnt, dus we zijn echt weer op de weg terug. :)

Hoe gaat het verder met de paarden?

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:56

Super AL! :D

Met Vanity gaat het ook goed! Vorige week heel goed nieuws gekregen. Het bandje is volledig hersteld, dus ik mag weer helemaal gaan opbouwen! :D
En Mistique moet over 3 weken weer terug voor controle. Mistique heeft een heel ander karakter dan Vanity, waardoor de revalidatie wat minder gaat dan bij Vanity heb ik het idee. Ze verbetert in kleinere stapjes, maar het gaat gelukkig wel de goede kant op.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:33

[ON] Weer een Fries in de Grand Prix

Met Wolter gaat het geweldig, hij is in supervorm en heeft meer dan 60 % gescoord in de Grand Prix! Dus neem de tijd en ga ervoor, want het kan écht goed aflopen!

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:59

Wauw! Gefeliciteerd!!

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 18:35

Sluit me even aan in dit topic.
Zit op dit moment in een heel traject met mijn draver Robin.
Dacht rugproblemen, dat kwam er ook uit, hij heeft een beschadigde wervel.
Echter vermoed de DA nog een probleem, iets in zijn voorbenen waardoor hij onregelmatig loopt.
Foto's vandaag gemaakt en behoudens wat lichte artrose en op de echo 1 iets onrustige aanhechting van een bandje nu geen dingen gevonden die de onregelmatigheid kan verklaren..
Nu gaat donderdag zijn hoefgewricht uitverdoofd worden, als hij hierop verbeterd dan zijn we weer een stuk verder. Ga eens even jullie verhalen lezen hier, was natuurlijk al begonnen maar heb nog een paar pagina's te gaan! :)

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:30

Hoi Eefje,

Welkom dan, hoop dat je snel duidelijkheid krijgt wat er met je paardje aan de hand is. Zoals je wel zult lezen is het een lastige blessure die absoluut goed kan komen maar een hoop van jouw en je paardjes geduld zal vragen. Met mijn paardje gaat het heel goed maar er blijft een twijfel in je achterhoofd zitten. Eerste keer weer op het land ik stress eerste keer weer sneeuw en bevroren paddocks ik stress. Gelukkig gaat het goed en ben ik al weer even heerlijk aan het rijden maar je blijft op je hoede. Succes ermee!!

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 23:30

Hoi Eefje,

Welkom dan, hoop dat je snel duidelijkheid krijgt wat er met je paardje aan de hand is. Zoals je wel zult lezen is het een lastige blessure die absoluut goed kan komen maar een hoop van jouw en je paardjes geduld zal vragen. Met mijn paardje gaat het heel goed maar er blijft een twijfel in je achterhoofd zitten. Eerste keer weer op het land ik stress eerste keer weer sneeuw en bevroren paddocks ik stress. Gelukkig gaat het goed en ben ik al weer even heerlijk aan het rijden maar je blijft op je hoede. Succes ermee!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:43

Welkom Eefje.. :wave: Jammer dat de reden om je te melden bij ons topic nooit zo leuk is.. Dit topic staat inderdaad vol ervaringen, goede maar helaas ook slechte... Ik kan je alleen maar op het hart drukken deze blessure zeer serieus te nemen.

Fij om te horen dat de andere paardjes in dit topic het lekker gaan.
Iggy doet het heel goed. Het was inderdaad wennen aan de andere hoefstand denk ik..
Gisteravond heerlijk met hem gelest bij mijn nieuwe instructeur, Theo Hanzon. Het was een aardig eindje rijden voor een uurtje les maar dat heb ik er graag voor over. :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:40

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:00

Ik kan hem helaas niet zien AL.

Eef! Wat balen zeg dat het niet lekker gaat met Robin! Hopelijk valt het mee zeg.. succes morgen. Het is echt een rotblessure, welke veearts heb je er bij?

Hier gaat het met Yade (ik durf het bijna niet te zeggen.. en blijf ook heel voorzichtig..) wel lekker. Paar weken geleden weer controle gehad toen ze een maandje op haar break overs stond en toen vond de veearts haar verbeterd. Geen onregelmatigheid meer, buigproef ook goed, ze zag als ze heel goed keek nog wel iets een verschil in die zin dat Yade met rechts voor wat minder spectaculair beweegt. Yade draaft nu 15 min per dag aan de longe en aan de hand en ik vind haar nu ze weer een beetje in het werk staat steeds fijner gaan bewegen. Ze moet nog wel een keertje door een fysio behandeld worden omdat ze een beetje gevoelig blijft op haar onderhalsspieren rechts.
Ik hoop dat het zo door blijft gaan, dit beslag is wel een beetje mijn laatste hoop. Als ik met haar verder kan als recreatiepaardje ben ik tevreden, ik verwacht verder niets meer qua sport en daar heb ik me ook wel bij neergelegd.
Nu weer aan de slag met rijden, ik heb er de afgelopen weken weer opgezeten (gestapt) en ze was erg braaf. Helaas ben ik zelf afgelopen zaterdag onder een ander paard terecht gekomen en zit ik nu met gekneusde ribben en stuitje :+

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:36

Ik kom weer om het hoekje kijken helaas wat een rotblessure is dit zeg

mocht in aug al opbouwen maar had gewacht en het heel rustig aan gedaan omdat fayah nog niet zadelmak was (inmiddels wel) vandaag voor de 2e keer 5 min draven onder het zadel en dus gewoon niet rad linksvoor

ben nu een jaar bezig en fayah is bijna 4 jaar, even heel realistisch maar wanneer is het voor jullie genoeg? nemen jullie daar de leeftijd ook mee in? Van de da moesten we gaan kijken in hoeverre ze belastbaar zou zijn omdat ze nooit 100% rad zou lopen omdat haar hoeven ongelijk zijn maar ze wel belastbaaar zou moeten zijn.
10 januari dus niet alleen nieuwe schoenen maar ook onder het zadel laten kijken en een scan laten maken

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:55

Hé, dit is een herkenbaar topic voor mij.
Ik wens iedereen heel moed, geduld en sterkte toe.
Vanaf vorig jaar najaar heeft mijn paard de blessure beschadigde collateraalbanden/ hoefbanden.
Echo, weiderust ( stond zowiezo al 24/7 buiten) en na 2 maanden weer rustig begonnen met opbouwen.
Na een half jaar revalidatie was ze zover hersteld en opgebouwd dat we alweer een buitenrit van 2,5 uur maakten en ze gewoon dressuurmatig in de bak weer getraind werd. Een kwartier galoperen kon ze alweer.
Dit is 2,5 maand goed gegaan en is het met gek doen in de wei toch weer misgegaan.
Weer echo, 7 weken gestapt en nu zitten we weer op een kwartier draven en zit ik er weer een uur op.
Het blijft elke dag weer spannend voor mij als ik kom.
Dit mijn lange verhaal in het kort, maar komt met veel verhalen toch wel een beetje overeen.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:53

Welkom nieuwelingen!

Ik kan je filmpje ook helaas niet zien AL.

Ontzettend balen Dientje_Yara :\
tjah wanneer is het genoeg, ik heb zelf gelukkig nog nooit op dat punt gestaan, dus ik weet het ook niet zo goed..

Vandaag met Mistique voor controle naar bodegraven geweest. Het herstel gaat helaas niet zoals gewenst. Ze verbeterd wel, maar te langzaam. Dus ze gaan morgen verder onderzoeken..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:40

grace1989 schreef:
Vanaf vorig jaar najaar heeft mijn paard de blessure beschadigde collateraalbanden/ hoefbanden.
Echo, weiderust ( stond zowiezo al 24/7 buiten) en na 2 maanden weer rustig begonnen met opbouwen.
Na een half jaar revalidatie was ze zover hersteld en opgebouwd dat we alweer een buitenrit van 2,5 uur maakten en ze gewoon dressuurmatig in de bak weer getraind werd. Een kwartier galoperen kon ze alweer.
Dit is 2,5 maand goed gegaan en is het met gek doen in de wei toch weer misgegaan.
Weer echo, 7 weken gestapt en nu zitten we weer op een kwartier draven en zit ik er weer een uur op.
Dit mijn lange verhaal in het kort, maar komt met veel verhalen toch wel een beetje overeen.

Ik vind dat je wel erg snel opbouwt en erg lang rijdt, een buitenrit van 2,5 uur zou ik zelfs nu nog niet doen met mijn paard en zijn blessure is al meer dan twee jaar geleden. Je hoeft niet hard te rijden maar je paard moet wel constant met zijn voeten balanceren en corrigeren, dat kost ook moeite.
Ook al is de terugval door een gekke beweging in de wei, toch moet je niet vergeten dat zoiets van binnen eruit ziet als een half rafelig touwtje. Als je dan met rijden teveel doet gaat het weer meer rafelen, en dan is juist één verkeerde pas genoeg om het weer te doen "knappen".

Je kunt in mijn ogen het beste een jaar uittrekken voor volledige revalidatie, ook al zegt je dierenarts dat het sneller mag. Better safe than sorry!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:22

Daar heb je misschien wel gelijk in.
Maar ik vind het best moeilijk als je met een probleem bij de arts komt waar je zelf helemaal geen verstand van hebt.
Dan kan ik er alleen maar op vertrouwen dat wat hij zegt het juiste is.
Als het er op de 2e echo er weer goed uit ziet en het paard klinisch goed is, kan ik het advies van de arts wel volgen en denk je dat het goed is.
Ik had zelf helemaal geen ervaring met dit soort blessures.
Het is een goed bekend staande kliniek en een arts met veel ervaring.
En als het opbouwen allemaal goed gaat denk je toch dat het allemaal goed gaat.
Na de tweede keer is er weer een echo gemaakt en was de echo gelukkig niet slecht.
De binnenste hoefband was ietsje opgezet, maar verder niets beschadigd.
Deze opbouw langzamer gaat dan de eerste keer.
Dat zal dan beter zijn.
Bedankt voor het delen van je advies en ervaring.

horseyfries schreef:
grace1989 schreef:

Ik vind dat je wel erg snel opbouwt en erg lang rijdt, een buitenrit van 2,5 uur zou ik zelfs nu nog niet doen met mijn paard en zijn blessure is al meer dan twee jaar geleden. Je hoeft niet hard te rijden maar je paard moet wel constant met zijn voeten balanceren en corrigeren, dat kost ook moeite.
Ook al is de terugval door een gekke beweging in de wei, toch moet je niet vergeten dat zoiets van binnen eruit ziet als een half rafelig touwtje. Als je dan met rijden teveel doet gaat het weer meer rafelen, en dan is juist één verkeerde pas genoeg om het weer te doen "knappen".

Je kunt in mijn ogen het beste een jaar uittrekken voor volledige revalidatie, ook al zegt je dierenarts dat het sneller mag. Better safe than sorry!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:43

Is ook moeilijk hoor, je weet idd soms niet waar je goed aan doet, maar als je het vergelijkt met een gescheurde enkelband bij mensen, en je hoort hoe lang die mensen daar nog last van hebben en het voelen ook al is het volgens artsen genezen, dan heb ik zoiets bij mijn paard van "jij kan niet praten dus ik kan beter te langzaam dan te snel doen". En dat heeft bij mij gelukkig gewerkt, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het bij andere paarden fout gaat door een foute revalidatie, elk paard is anders en elke blessure is anders, ik heb gewoon heel veel geluk gehad tot nu toe dat hij niet hervallen is (even afkloppen ;) ).
Ik hoop voor je dat het nu ook gewoon goed gaat en je lekker weer met hem aan de slag kan over een poosje!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:49

Ja inderdaad, dat lijkt me wel een mooie vergelijking.
Een gescheurde enkelband.
Wat fijn dat het bij jou paard nog steeds goed gaat.
Ik blijf ook hopen.
Ben nu 3 maanden weer op weg en het gaat nog goed, even afkloppen.
Misschien dat ik er inderdaad maar wat extra tijd voor ga nemen.
We hopen op het beste!

horseyfries schreef:
Is ook moeilijk hoor, je weet idd soms niet waar je goed aan doet, maar als je het vergelijkt met een gescheurde enkelband bij mensen, en je hoort hoe lang die mensen daar nog last van hebben en het voelen ook al is het volgens artsen genezen, dan heb ik zoiets bij mijn paard van "jij kan niet praten dus ik kan beter te langzaam dan te snel doen". En dat heeft bij mij gelukkig gewerkt, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het bij andere paarden fout gaat door een foute revalidatie, elk paard is anders en elke blessure is anders, ik heb gewoon heel veel geluk gehad tot nu toe dat hij niet hervallen is (even afkloppen ;) ).
Ik hoop voor je dat het nu ook gewoon goed gaat en je lekker weer met hem aan de slag kan over een poosje!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 14:54

Hoi, hk moet me (spijtig genoeg) ook melden in dit topic.
Mijn verhaal kunnen jullie in mijn topic vinden maar een linkje plaatsen lukt niet omdat ik op mn gsm zit.
De DA komt waarschijnlijk donderdag, ze werken nu niet (alleen maar kolieken ed doen ze)
Dan ga ik een afspraak maken met de kliniek. Welke in Belgie zouden jullie aanraden?
Ik hoop dat ze niet op boxrust moet. Dan heb ik na een paar weken een dol, depri paard en dat wil ik haar niet aandoen en het helpt oojj niet bij haar herstel. Dan zet ik haar nog het liefst een aantal maanden gewoon constant op wei. Als ze dat niet zou mogen dan...tja...
Maargoed, eerst echos ed afwachten. Hopen jullie mee dat het meevalt en goed afloopt?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:35

Welkom in het topic Hannepan.
Ik weet geen goede kliniek in België, misschien dat een ander in het topic iets weet?
Ik zal iig voor je duimen dat het allemaal mee valt, het is echt een rot blessure!

Met Iggy gaat het nog steeds heel goed. Afgelopen donderdag nog weer even met hem in Bodegraven geweest voor de smid, ik denk dat dat hem ook echt goed gedaan heeft. Hij loopt echt super. Hartstikke los door het lijf en super zuiver over de benen. Ook ben ik van instructie gewisseld en ik denk dat dat een super slimme zet geweest is. We moeten nu wel om de week 3 uur heen en 3 uur terug, maargoed je moet er wat voor over hebben hihi. :+
Hier een filmpje, hopelijk kunnen jullie hem nu wel zien:
In de les:
http://www.youtube.com/watch?v=vW_MrGoTmqo
http://www.youtube.com/watch?v=KEE8WBFLpRU

Thuis:
http://www.youtube.com/watch?v=CtBlg1ZNdFM
Ik rijd hem overigens bewust wat met het gas erop, hij wil soms voornamelijk in de galop teveel terugkomen en dan wordt ie wat traag.

Met Zhuf gaat het momenteel heel wisselend. Sommige dagen is ze wel heel redelijk, maar vooral de laatste dagen komt ze echt heel stijf uit stal. Ze is wel super vrolijk en als ze eenmaal een tijdje buitenloopt gaat ze ook echt wel even lekker uit haar stekker, maar sinds ze niets meer doet takelt ze wel behoorlijk af. Alhoewel ik niet het idee heb dat ze pijn heeft, toch is het wel heel jammer dat ze zo snel achteruit gaat. Ik hoop zo dat ik haar nog een aantal mooie jaren kan geven, dat is wel het minste wat ze verdiend heeft na alles wat we samen meegemaakt en doorstaan hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:00

Hannepan schreef:
Hoi, hk moet me (spijtig genoeg) ook melden in dit topic.
Mijn verhaal kunnen jullie in mijn topic vinden maar een linkje plaatsen lukt niet omdat ik op mn gsm zit.
De DA komt waarschijnlijk donderdag, ze werken nu niet (alleen maar kolieken ed doen ze)
Dan ga ik een afspraak maken met de kliniek. Welke in Belgie zouden jullie aanraden?
Ik hoop dat ze niet op boxrust moet. Dan heb ik na een paar weken een dol, depri paard en dat wil ik haar niet aandoen en het helpt oojj niet bij haar herstel. Dan zet ik haar nog het liefst een aantal maanden gewoon constant op wei. Als ze dat niet zou mogen dan...tja...
Maargoed, eerst echos ed afwachten. Hopen jullie mee dat het meevalt en goed afloopt?

Ik ben bij Veronique Swagemakers van Paardenpraktijk de Nethe in Mol. Zij komt veel op sportstallen en heeft mij erg goed geholpen met deze blessure.

Tuurlijk helpen we duimen, hopen dat het meevalt en goed afloopt!