Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
grace1989 schreef:Hé, dit is een herkenbaar topic voor mij.
Ik wens iedereen heel moed, geduld en sterkte toe.
Vanaf vorig jaar najaar heeft mijn paard de blessure beschadigde collateraalbanden/ hoefbanden.
Echo, weiderust ( stond zowiezo al 24/7 buiten) en na 2 maanden weer rustig begonnen met opbouwen.
Na een half jaar revalidatie was ze zover hersteld en opgebouwd dat we alweer een buitenrit van 2,5 uur maakten en ze gewoon dressuurmatig in de bak weer getraind werd. Een kwartier galoperen kon ze alweer.
Dit is 2,5 maand goed gegaan en is het met gek doen in de wei toch weer misgegaan.
Weer echo, 7 weken gestapt en nu zitten we weer op een kwartier draven en zit ik er weer een uur op.
Het blijft elke dag weer spannend voor mij als ik kom.
Dit mijn lange verhaal in het kort, maar komt met veel verhalen toch wel een beetje overeen.
horseyfries schreef:grace1989 schreef:Hé, dit is een herkenbaar topic voor mij.
Ik wens iedereen heel moed, geduld en sterkte toe.
Vanaf vorig jaar najaar heeft mijn paard de blessure beschadigde collateraalbanden/ hoefbanden.
Echo, weiderust ( stond zowiezo al 24/7 buiten) en na 2 maanden weer rustig begonnen met opbouwen.
Na een half jaar revalidatie was ze zover hersteld en opgebouwd dat we alweer een buitenrit van 2,5 uur maakten en ze gewoon dressuurmatig in de bak weer getraind werd. Een kwartier galoperen kon ze alweer.
Dit is 2,5 maand goed gegaan en is het met gek doen in de wei toch weer misgegaan.
Weer echo, 7 weken gestapt en nu zitten we weer op een kwartier draven en zit ik er weer een uur op.
Het blijft elke dag weer spannend voor mij als ik kom.
Dit mijn lange verhaal in het kort, maar komt met veel verhalen toch wel een beetje overeen.
Ik vind dat je wel erg snel opbouwt en erg lang rijdt, een buitenrit van 2,5 uur zou ik zelfs nu nog niet doen met mijn paard en zijn blessure is al meer dan twee jaar geleden. Je hoeft niet hard te rijden maar je paard moet wel constant met zijn voeten balanceren en corrigeren, dat kost ook moeite.
Ook al is de terugval door een gekke beweging in de wei, toch moet je niet vergeten dat zoiets van binnen eruit ziet als een half rafelig touwtje. Als je dan met rijden teveel doet gaat het weer meer rafelen, en dan is juist één verkeerde pas genoeg om het weer te doen "knappen".
Je kunt in mijn ogen het beste een jaar uittrekken voor volledige revalidatie, ook al zegt je dierenarts dat het sneller mag. Better safe than sorry!
horseyfries schreef:Is ook moeilijk hoor, je weet idd soms niet waar je goed aan doet, maar als je het vergelijkt met een gescheurde enkelband bij mensen, en je hoort hoe lang die mensen daar nog last van hebben en het voelen ook al is het volgens artsen genezen, dan heb ik zoiets bij mijn paard van "jij kan niet praten dus ik kan beter te langzaam dan te snel doen". En dat heeft bij mij gelukkig gewerkt, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het bij andere paarden fout gaat door een foute revalidatie, elk paard is anders en elke blessure is anders, ik heb gewoon heel veel geluk gehad tot nu toe dat hij niet hervallen is (even afkloppen).
Ik hoop voor je dat het nu ook gewoon goed gaat en je lekker weer met hem aan de slag kan over een poosje!
Hannepan schreef:Hoi, hk moet me (spijtig genoeg) ook melden in dit topic.
Mijn verhaal kunnen jullie in mijn topic vinden maar een linkje plaatsen lukt niet omdat ik op mn gsm zit.
De DA komt waarschijnlijk donderdag, ze werken nu niet (alleen maar kolieken ed doen ze)
Dan ga ik een afspraak maken met de kliniek. Welke in Belgie zouden jullie aanraden?
Ik hoop dat ze niet op boxrust moet. Dan heb ik na een paar weken een dol, depri paard en dat wil ik haar niet aandoen en het helpt oojj niet bij haar herstel. Dan zet ik haar nog het liefst een aantal maanden gewoon constant op wei. Als ze dat niet zou mogen dan...tja...
Maargoed, eerst echos ed afwachten. Hopen jullie mee dat het meevalt en goed afloopt?