Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mallootje schreef:Mag ik me hier ook melden? Ik zal even kort vertellen.
Ik heb een 12jarige bwp ruin, ik heb hem anderhalf jaar geleden gekocht. Paard was altijd een beetje zuur in de omgang, en een beetje stug in het werk maar ik dacht dat we aan elkaar moesten wennen.
De laatste weken, sinds het kouder werd, wordt het steeds erger. Paard wordt agressief in de stal, is nukkig met rijden, is stijf, .. Hij is niet onregelmatig, alleen boos en erg stijf.
Ik heb het er met mijn instructrice over gehad, en zij denkt net hetzelfde als ik: artrose. Toen ik erover sprak met de stalhouder was zij echter nogal hard voor me: het zou aan mij liggen, het paard speelt gewoon met mijn voeten en probeert onder het werk uit te komen. 'want in de paddock speelt hij nog' en 'ik moet er meer aan rijden'. Dan ga je natuurlijk twijfelen..
Ik geloof het niet, ik denk niet dat mijn paard nu plots zou gaan uittesten, en al zeker niet op,die manier. Ik ga maandag dus de dierenarts bellen om hem te laten onderzoeken. Ik hoop dat het geen (erge) artrose is, maar alles lijkt wel in die richting te sturen..
mvermeulen1 schreef:ik weet dat het een serieus topic is en dat dat dit filmpje hier misschien niet hoor..(misschien ook wel na alle narigheid die we allemaal wel eens mee maken met onze knollies) maar hij is te leuk en kijk mijn 15 jarige eens lekker jong zijn!!
http://www.youtube.com/watch?v=IxQLLxcS ... YkjmvtrOQw
rapido schreef:Ik vind dat sommige mensen erg dramatisch doen over artrose bij hun paard!
In sommige gevallen is het in samenwerking met een arts best goed te onderhouden en hoeft het echt geen einde carriere voor het paard te betekenen.
En ja dat onderhoud wat minstens elk half jaar komt kijken kost geld.
Zo ook het geven van pijn stilling. Wat boeit dat nou, als we zelf een chronische aandoening hebben nemen we ook medicijnen om ons leven zo fijn mogelijk te kunnen leven. Dat vind ik geen schande, ook niet bij een dier.
mvermeulen1 schreef:ik weet dat het een serieus topic is en dat dat dit filmpje hier misschien niet hoor..(misschien ook wel na alle narigheid die we allemaal wel eens mee maken met onze knollies) maar hij is te leuk en kijk mijn 15 jarige eens lekker jong zijn!!
http://www.youtube.com/watch?v=IxQLLxcS ... YkjmvtrOQw
Mallootje schreef:@mvermeulen: Die snapt goed wat de bedoeling is, wat leuk! Mijn staat alleen maar vreemd te kijken naar die ballen..![]()
Ik weet dat artrose zeker niet het einde hoeft te betekenen, en dat er met de juiste begeleiding nog heel veel mogelijk is afhankelijk van de graad. Ik ben toch wel wat bang voor de diagnose, maar anderzijds kan ik het beter weten dan verder te klooien en alles misschien erger te maken.
Wat zouden jullie doen tot de DA geweest is, verder (rustig) rijden of niet? Paard komt sowieso elke dag een paar uur buiten met een vriendje..