[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:12

@liljebo: ik denk dat we een heel vertekend beeld hebben gekregen in onze leefomgeving juist door al die medicijnen MOETEN we maar allemaal zo lang mogelijk blijven leven.
alles en iedereen wordt maar in leven gehouden met medicijnen met pompen, van alles. en dat doen we bij mensen, bij honden, bij katten, en nu zijn we hard op weg om het ook bij paarden te gaan doen.

ik zeg niet dat alle paarden die iets mankeren afgemaakt moeten worden, maar wel dat ik denk dat in veel gevallen veel te ver wordt gegaan met dokteren en medicijnen voordat de stekker eruit getrokken wordt.

als ik voor mijzelf de keuze kan maken om in het geval van veel pijn de stekker eruit te trekken dan kies ik daar graag voor, aan mijn lijf geen polonaise en geprobeer me medicijnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:16

Ik weet niet of je kunt stellen dat anderen die keuze niet durven maken. Ik denk dat ieder een persoonlijke afweging maakt en dat het idd niet zwart/wit is, zoals je al zegt.
Hier lopen de paarden bv 24/7 buiten ( 6 ha) met grote schuilstal, zomer en winter. Ik heb geen resitricties van een pensionstal. Als ik perse zou willen, zou ik er best een bij kunnen kopen om te rijden. Het boeit mij alleen momenteel niet meer zo.

In mijn geval en in geval van mensen in eenzelfde situatie is de afweging vooral of het nodig is in deze situatie. Als een paard op drie benen loopt of overduidelijk kreupel of ziek is... dan is van een keuze geen sprake. In andere gevallen kan er wel een keuze zijn.
In mijn geval vraag ik mij dus af: Is het nodig om de paarden te laten inslapen (kan er dan wel 3 van de 4 laten inslapen, want ze hebben allemaal hun problemen) . Is het nodig om pijnstiller te geven? (vraag ik mij net zo goed af) Ze lijken niet ontevreden, lopen niet echt kreupel en gaan zo'n beetje hun gangetje.
Is het inslapen dan echt voor hun bestwil? Dat betwijfel ik dan.

let wel... het is een hele andere situatie dan die van jou. Jij had een jong paard, boordevol energie, leven nog voor zich, beperkte mogelijkheden in de winter en als weidepaard, wat evengoed kapot was en toch nogal eens kreupel liep. Ik vind je beslissing daarin zeer begrijpelijk en correct.

In mijn geval gaat het om verzadigde dames die toch al niet meer zoveel haast hebben, die niet bezig gehouden hoeven worden, lekker in hun kleine kudde rondscharrelen, altijd buiten kunnen en niet echt kreupel lopen.
I
Edit: zag te laat je post. TJa... ik heb zelf ook veel last van mijn lijf, maar wil de stekker toch nog liever niet uittrekken. :o Denk dat, zoals ik eerder noemde, de situatie een belangrijke rol speelt. Net als de mate van de pijn. Ongemak en pijntjes vind ik niet meteen een reden tot inslapen. Ernstig pijn wel (heb tenslotte in 2 jaar tijd al 3 paarden moeten inslapen vanwege die reden)
De vraag is altijd: wat is voor het paard nog goed te doen en wat niet. Ze kunnen niet praten...
Hoewel ik in voorgaande gevallen wel goede indicaties kreeg,...
Tommy had een aangeboren afwijking aan de gewrichten en kon na de winter opeens nauwelijks meer lopen. Die heb ik toen onmiddellijk in laten slapen omdat ik wist dat er geen vooruitzicht op verbetering was. Toontje had artrose, maar kreeg er huidkanker bij. Hij had bulten die steeds open gingen. Daar heb ik ook een eind aangemaakt nog voordat de zomer en de insecten kwamen. Amber raakte meer en meer gestresst en was onrustig door de pijn. Ook daar geen vragen.
In dit geval ligt het voor mijn gevoel anders.
De vraag is dan ook nog niet echt inslapen of niet, maar eerder pijnstilling of niet.
Is het nodig? Is het zinvol?
Ik neig naar tijdelijk pijnstilling om te zien of er veel verschil zit in gedrag en een betere inschatting te maken van de pijn.
Maar ik ben er nog niet aan uit. '

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:34

het is een samenhang van alle vragen samen natuurlijk, eigenlijk alle vragen die ik vandaag heb gepost bij elkaar.

je praat praat wel degelijk tegen je, maar versta jij wat hij zegt? hoe goed ken jij je paard? en wat zegt je eigen gevoel? die dingen samen brengen je echt een heel eind.

dan komt: waar ligt jou grens?
qua medicijnen?
qua geld???
qua mogelijkheden???

dat komt er allemaal bij kijken.

als ik met Smoke jouw huis met terrein had gehad dan was de kans groot dat hij er nog was, maar die middelen heb ik hier niet, dus dan houd het op.

je maakt je keuze wanneer je hebt gekeken naar al jou grenzen en mogelijkheden, en naar wat je paard jou verteld over hoe hij zich voelt.

ik zal iets vertellen wat ik dan pas geleden heb meegemaakt met smoke:
ik had de knoop doorgehakt om hem in te slapen, en heb hem dat ook letterlijk verteld, ik heb al mijn verdriet geuit tegen hem, en hij bleef kalm, hij bleef bij me staan en bleef kroelen.
ik heb mister ook letterlijk verteld dat we nog maar met zijn 2en over zouden blijven en hij flipte, mijn verdriet kon hij totaal niet handelen.

je mag van me zeggen wat je wil, noem me gek, maar ik weet zeker dat ze allebei hebben begrepen wat er ging gebeuren en smoke heeft me vergeven voordat het zelfs gebeurde, hij wist dat het niet meer ging.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:38

mijn vorige post is niet op iemand gericht hoor, het is in het algemeen bedoelt.

ik wil niemand persoonlijk aanvallen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:43

Mister, ik begrijp het helemaal. Je valt niemand aan. Dit is m.i. gewoon een eerlijke discussie en dat is fijn, Het blijft moeilijk.
Ik begrijp jouw beslissing helemaal. Weet niet eens of smoke een kans had gehad als hij hier had gelopen. Vergeet niet dat een jong paard veel meer wil wat het niet meer kan dan een oud paard.
Net zo goed als het voor mij niet meer zo erg is als ik niet meer kan rennen, in tegenstelling tot voor een kind.
Om die reden denk ik ook dat heel erg veel een rol speelt: omstandigheden, geld (helaas maar waar... laten we reeel blijven), eigen interpretatie, aard van de paarden etc.

Maar het blijft lastig. Misschien omdat we het altijd perfect willen doen.

En ja, dat gevoel van acceptatie van een paard herken ik wel. Heb ik met toon erg gehad. Hij werd erg afwezig op het laatst. Niets voor hem. maar de laatste dag ben ik veel in de wei geweest en heb ik lekkere kaneelbroodjes en andere zoetigheden met hem gedeeld. Gewoon omdat het mocht.
Hij leek ook gewoon klaar ervoor.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:55

het is meer dat ondanks dat de mogelijkheid er is om maar door te gaan, wil dat niet altijd zeggen dat doorgaan dan ook de beste optie is.

tot waar is het eerlijk naar je paard ipv eerlijk naar jezelf omdat je hem niet kwijt wil?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:23

ik denk ook eerlijk dat je je grensen steeds verlegt hoor..nu zeggen we dit maar als puntje bij paaltje komt gaan we toch door misschien wel zelf zonder dat we het beseffen....toen ik sem kocht zei ik we kijken wel hoe en wat en als ik niet meer kan rijden dan gaat hij weg...hij was heel zijn leven manegepaard geweest en op zijn 11de kocht ik hem met mankementen..maar we zijn nu een paar jaar verder en ik heb die grens allang weer verlegt door maanden niet meer fatsoenlijk gereden te hebben..ja af en toe een buitenritje maar dat ging in zijn mindere periode ook slecht..en nog steeds wil ik hem de kans geven om te herstellen wat nu harstikke goed gaat.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:45

ik snap wat je bedoelt, maar dan komt er nog een andere questie bij: leeftijd.
en ook, banketstaaf gezegd, hoe lang heeft het paard gewerkt?
dat klinkt erg cru, dat is niet zo bedoelt, wat ik probeer te verwoorden is dat het ook een groot verschil is of een paard al 15 jaar is en nog een paar jaar eventueel van een oude dag kan genieten of je hebt een paard van 5 of 6 jaar die nog 20 jaar voor zich hebben ofzo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:05

Klopt hoor :j mijn merrie is over de 20 nu, precieze leeftijd weten we niet. Die is letterlijk verropt in Engeland en daar pluk ik nu de zure vruchten van. Zoals ze nu is kan ze nog wel even mee, maar als ze terugvallen blijft krijgen dan is het al snel einde verhaal...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:58

Ik vind dat sommige mensen erg dramatisch doen over artrose bij hun paard!

In sommige gevallen is het in samenwerking met een arts best goed te onderhouden en hoeft het echt geen einde carriere voor het paard te betekenen.
En ja dat onderhoud wat minstens elk half jaar komt kijken kost geld.
Zo ook het geven van pijn stilling. Wat boeit dat nou, als we zelf een chronische aandoening hebben nemen we ook medicijnen om ons leven zo fijn mogelijk te kunnen leven. Dat vind ik geen schande, ook niet bij een dier.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:09

Maar wanneer heeft een paard pijn?
Vooral de taaie rassen, zoals mijn Fries, daar is niks aan te zien,
terwijl ze wel pijn moet hebben....

Texasenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:13

1 van men verzorgpaarden heeft ook artrose aan een achterbeen.
Hij heeft er niet zo heel veel last van .
Hij rijd nog altijd graag , maar ik moet wel voor het rijden eerst een kwartiertje instappen en na het rijden een kwartiertje uitstappen . :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:40

Mag ik me hier ook melden? Ik zal even kort vertellen.

Ik heb een 12jarige bwp ruin, ik heb hem anderhalf jaar geleden gekocht. Paard was altijd een beetje zuur in de omgang, en een beetje stug in het werk maar ik dacht dat we aan elkaar moesten wennen.
De laatste weken, sinds het kouder werd, wordt het steeds erger. Paard wordt agressief in de stal, is nukkig met rijden, is stijf, .. Hij is niet onregelmatig, alleen boos en erg stijf.
Ik heb het er met mijn instructrice over gehad, en zij denkt net hetzelfde als ik: artrose. Toen ik erover sprak met de stalhouder was zij echter nogal hard voor me: het zou aan mij liggen, het paard speelt gewoon met mijn voeten en probeert onder het werk uit te komen. 'want in de paddock speelt hij nog' en 'ik moet er meer aan rijden'. Dan ga je natuurlijk twijfelen..
Ik geloof het niet, ik denk niet dat mijn paard nu plots zou gaan uittesten, en al zeker niet op,die manier. Ik ga maandag dus de dierenarts bellen om hem te laten onderzoeken. Ik hoop dat het geen (erge) artrose is, maar alles lijkt wel in die richting te sturen..

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:12

ik weet dat het een serieus topic is en dat dat dit filmpje hier misschien niet hoor..(misschien ook wel na alle narigheid die we allemaal wel eens mee maken met onze knollies) maar hij is te leuk en kijk mijn 15 jarige eens lekker jong zijn!!

http://www.youtube.com/watch?v=IxQLLxcS ... YkjmvtrOQw

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:19

Mallootje schreef:
Mag ik me hier ook melden? Ik zal even kort vertellen.

Ik heb een 12jarige bwp ruin, ik heb hem anderhalf jaar geleden gekocht. Paard was altijd een beetje zuur in de omgang, en een beetje stug in het werk maar ik dacht dat we aan elkaar moesten wennen.
De laatste weken, sinds het kouder werd, wordt het steeds erger. Paard wordt agressief in de stal, is nukkig met rijden, is stijf, .. Hij is niet onregelmatig, alleen boos en erg stijf.
Ik heb het er met mijn instructrice over gehad, en zij denkt net hetzelfde als ik: artrose. Toen ik erover sprak met de stalhouder was zij echter nogal hard voor me: het zou aan mij liggen, het paard speelt gewoon met mijn voeten en probeert onder het werk uit te komen. 'want in de paddock speelt hij nog' en 'ik moet er meer aan rijden'. Dan ga je natuurlijk twijfelen..
Ik geloof het niet, ik denk niet dat mijn paard nu plots zou gaan uittesten, en al zeker niet op,die manier. Ik ga maandag dus de dierenarts bellen om hem te laten onderzoeken. Ik hoop dat het geen (erge) artrose is, maar alles lijkt wel in die richting te sturen..

ik duim voor je dat het allemaal meevalt en als er atrose uitkomt zijn er gelukkig nog een aantal dingen die je kan overwegen enof doen hoor..hoef niet perse het einde te betekenen..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 08:39

mvermeulen1 schreef:
ik weet dat het een serieus topic is en dat dat dit filmpje hier misschien niet hoor..(misschien ook wel na alle narigheid die we allemaal wel eens mee maken met onze knollies) maar hij is te leuk en kijk mijn 15 jarige eens lekker jong zijn!!

wat een geweldig filmpje!
wat een lol kan je hebben met een bal <3

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 08:58

@ mallootje: ik hoop dat het mee zal vallen! volg in ieder geval je eigen gevoel en laat je niks aanpraten door de "kenners" die op elke stal rond lopen.
een da heeft ervoor geleerd en zal ook kunnen onderbouwen waarom hij het een en ander constateerd.
veel succes!

@rapido: je kan er lang en kort over kletsen, maar artrose is een serieuze aandoening die zeer veel pijn kan veroorzaken. de mate waarin artrose aanwezig is is zeer van belang om te kunnen bepalen wat de mogelijkheden nog zijn met je paard.
je kan het dramatisch noemen, ik noem het verstandig paarden houden.
als je van een aandoening weet kan je daarnaar handelen.
ik weet sinds een maand of 5 dat mister artrose heeft en heb direct voorgenomen om shows en koeienwerk uit mijn hoofd te zetten. misschien kan het ooit wel weer, maar dat zie ik dan wel, ik ga er niet op hopen en naar trainen gelijk weer.
dat geld waar jij het over hebt kan ook bakken met geld zijn, dat is in sommige gevallen nodig, en niet iedereen kan dat volhouden om maar te blijven betalen.
er is niemand hier die direct het bijltje erbij neer gooit zonder een poging te hebben gewaagd en er hoe dan ook geld in te hebben gestoken.

in sommige gevallen is de artrose dusdanig aanwezig dat bijna de tranen over je wangen lopen bij het aanzien van een paard, maar er wordt maar doorgegaan. ik heb een paard gekend waarbij haar knieen compleet vergroeid waren, ze kon bijna niet meer lopen, ze lag elke nacht minimaal 1x vast in haar stal en kon na het rollen bijna niet meer overeind komen. maar haar eigenaresse wilde absoluut niet opgeven en haar inslapen, want ze zou haar zo missen, en ze waren al zolang samen.
zulke personen vind ik ronduit egoistisch en zal dat ook nooit kunnen begrijpen hoe iemand op die manier zichzelf boven zijn dier kan zetten.
dieren zijn niet in het leven geroepen om ons koste wat het kost te vermaken/verblijden/ gezelschap te houden/liefde te geven. je hebt een verantwoordelijkheid op je genomen op het moment dat je aan een dier bent begonnen, en daar hoort een waardig einde ook.

vat dit niet persoonlijk op, zo bedoel ik het niet, dit is mijn mening in het algemeen.

@liespower: mijn ervaring heeft me geleerd dat elk paard (maakt niet uit welk ras) altijd veel meer pijn heeft dan ze aan ons tonen. pijn wordt geuit in hele kleine veranderingen en symptoompjes die vaak door ons, als ongevoelige mens, niet worden opgepikt.
een paard kan ook niet denken in de trand van: ohh vandaag maar wat rustiger, anders loop ik morgen weer krom. nee, ze voelen zich nu goed en bewegen daarnaar, en morgen hebben ze pijn en lopen daar naar.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:50

@mvermeulen: Die snapt goed wat de bedoeling is, wat leuk! Mijn staat alleen maar vreemd te kijken naar die ballen.. :D

Ik weet dat artrose zeker niet het einde hoeft te betekenen, en dat er met de juiste begeleiding nog heel veel mogelijk is afhankelijk van de graad. Ik ben toch wel wat bang voor de diagnose, maar anderzijds kan ik het beter weten dan verder te klooien en alles misschien erger te maken.

Wat zouden jullie doen tot de DA geweest is, verder (rustig) rijden of niet? Paard komt sowieso elke dag een paar uur buiten met een vriendje..

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:16

ik heb sem zelf wat rust gegeven (hij stond de hele dag wel in de paddock hoor) maar dat was ook omdat hij overbelasten pezen had en hij moest ook speciaal beslagen worden maar beweging is altijd goed..ik denk dat als er artose uitkomt je waarschijnlijk een tijdelijke pijnstiller enof ontstekingsremmer krijgt en je ook met glucosamine zal gaan beginnen en voordat gaat werken er wel een paar weken overheen gaat..maar ik zou gewoon even afwachten wat de DA zegt en joh misschien valt het mee..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:20

rapido schreef:
Ik vind dat sommige mensen erg dramatisch doen over artrose bij hun paard!

In sommige gevallen is het in samenwerking met een arts best goed te onderhouden en hoeft het echt geen einde carriere voor het paard te betekenen.
En ja dat onderhoud wat minstens elk half jaar komt kijken kost geld.
Zo ook het geven van pijn stilling. Wat boeit dat nou, als we zelf een chronische aandoening hebben nemen we ook medicijnen om ons leven zo fijn mogelijk te kunnen leven. Dat vind ik geen schande, ook niet bij een dier.

_/-\o_ Heerlijk, iemand met een nuchtere kijk!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:23

mvermeulen1 schreef:

Haha, wat leuk hoe hij met die bal speelt. Net een hondje.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:26

Mallootje schreef:
@mvermeulen: Die snapt goed wat de bedoeling is, wat leuk! Mijn staat alleen maar vreemd te kijken naar die ballen.. :D

Ik weet dat artrose zeker niet het einde hoeft te betekenen, en dat er met de juiste begeleiding nog heel veel mogelijk is afhankelijk van de graad. Ik ben toch wel wat bang voor de diagnose, maar anderzijds kan ik het beter weten dan verder te klooien en alles misschien erger te maken.

Wat zouden jullie doen tot de DA geweest is, verder (rustig) rijden of niet? Paard komt sowieso elke dag een paar uur buiten met een vriendje..

Als hij alleen stijf is en niet kreupel loopt, zou ik zeker door blijven rijden. Want beweging is alleen maar goed. Heb je ook niet dat hij na een half uurtje rijden of zo steeds soepeler gaat lopen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:08

Ja dat wel! In het rijden is hij ook niet stout oid.. Alleen vind ik het zo lastig om hem op te zadelen als hij echt duidelijk aangeeft dat hij dat niet leuk vindt, wss omdat hij weet dat het lastig gaat worden of pijn doet..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:23

Oeh, dat is niet leuk nee als hij echt boos doet met opzadelen. Misschien kun je hem dan zolang wat anders laten doen, longeren of gewoon lekker door de bak opjagen of zo.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:49

Ik ga 'm straks een keer 'vrij' laten opwarmen, zichzelf laten warm stappen/draven voor het opzadelen, misschien helpt dat ook al :)