[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZameroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:18

Netje Gelukkig doet ze het goed, en het is inderdaad een mooie combi zeg je dochter en je paard :j
pollewops Dat is zeker positief dat ze alles weer mag zeg, kan ze weer lekker paard zijn. Hoeveel tijd is er nu bij jou over heen gegaan met die 3 kuren?
BasiNami Heel veel succes komende weekend, laten we hopen dat zijn draf goed is :)
TigerBD De filmpjes zien er goed uit, alleen wel jammer dat jullie voor de camera gaan stappen, want anders hadden we van dichtbij met langs draven nog iets beter kunnen kijken ;)
Robijntjah Wat erg zeg, ik moet zeggen dat ik hetzelfde mee heb gemaakt.
De grond werd toen ik het hoorde letterlijk onder me weg geslagen.
Mijn haflinger heeft ook zeer ernstige spat aan beide achterbenen.
Alle DA's zijn anders in hun advies en conclusies.

Bij mijn haf was de spleet ook nog niet geheel dicht gegroeid en de DA raadde me ook aan om gewoon beweging te blijven geven, dit ben ik dus ook blijven doen.
Bij mijn haf is uiteindelijk de gewrichtspleet dicht gegroeid en die loopt nadat ze warm is als een sneltrein en ik doe echt alles met haar (dressuur, springen, crossen, mennen).
Dus het hoeft zeker niet het einde te wezen :D

dejavuLeuk om kennis te maken :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:22

Zamero - Insgelijks.. :) Wat mag jouw haflinger ontzettend veel zeg?! Geweldig dat die nog zoveel kan. Biedt perspectief voor Robijntjah. :Y)

Hebben jullie ook ervaren dat rust roest?! Zolang ik mijn paard maar aan de gang houd (grondwerken en buitenritjes), gaat alles prima. Vorig jaar twee weken op vakantie geweest en toen ik terug kwam was ie echt een stuk strammer. (Ging overigens na een klein weekje weer over.) Aankomende zomer toch maar iemand vragen die er zo af en toe opstapt.

ZameroJarig

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:33

Ja klopt inderdaad, bij die van mij geld dat ook.
1 dag kan ik haar nog wel vrij geven.
Dat vind ze ook wel lekker.
Maar langer echt niet :n, want dan word ze inderdaad ook erg stram en stijf.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:34

dejavu schreef:
Zamero - Insgelijks.. :) Wat mag jouw haflinger ontzettend veel zeg?! Geweldig dat die nog zoveel kan. Biedt perspectief voor Robijntjah. :Y)

Hebben jullie ook ervaren dat rust roest?! Zolang ik mijn paard maar aan de gang houd (grondwerken en buitenritjes), gaat alles prima. Vorig jaar twee weken op vakantie geweest en toen ik terug kwam was ie echt een stuk strammer. (Ging overigens na een klein weekje weer over.) Aankomende zomer toch maar iemand vragen die er zo af en toe opstapt.

Zamero, hoe lang is bij jouw pony de gewrichtsspleet al dicht?
Bij mijn pony kon en mocht ik idd ook alles toen die dicht was, M1 dressuur en L springen, alles ging perfect!!

Helaas is jaren later de spat verder gaan woekeren, de sprong zelf in, iets wat zelden voorkomt(maar de DA's zeiden ook dat het vaak niet tot zo ver kwam omdat de dieren dan vaak er al niet meer waren :\ ) maar ze dachten dus dat de sport in enzo daar aan bij had gedragen, en helaas ben ik mn pony daaraan dus alsnog kwijt geraakt.

Rust roest klopt deels wel, maar teveel doen(zonder dat ze kreupelde of wat dan ook) is het schijnbaar dus ook niet helemaal.

De laatste jaren, toen de spat echt de sprong in ging, nam ik haar nog af en toe mee voor een stapritje en ze crosste dan altij 1 pad nog voluit, verder hele dagen weidegang, maar omdat ze toch de zwakste van de groep was zorgde ik altijd voor veel hooi op veel plaatsen, zodat ze niet steeds werd weggejaagd door de rest.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:41

Renske, wat bedoel je met 'de sprong zelfs in'?

Het is toch fijn dat je nog wat langer van je beestje plezier hebt kunnen hebben in de sport. Prima dat je ook rekening houdt met haar kwetsbaarheid in het bos en in de wei.

Hier loopt de mijne hele dagen in de wei. Daarnaast rijd ik zo'n 2 keer in het bos en grondwerk ik met hem 2 keer per week. Hierdoor gymnastiseer ik hem, aangezien echt dressuur rijden in de bak te zwaar is. Deze combinatie houdt 'm tot nu toe redelijk soepel en bespierd. :)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:56

Lijkt me ook moeilijk hoor.. ik vind het ook nog steeds lastig om in te schatten wat ik van mijn pony kan vragen ondanks dat ze helemaal rad is.

Ik heb al een tijd niet gereageerd overigens, wel meegelezen. Hier gaat het nog steeds heel goed! Na de periode (bijna een jaar lang) waarin Evita veel kreupel was door haar spat en de scheur in haar pijpbeen ben ik weer heel voorzichtig op gaan bouwen met wat stappen onder het zadel en longeren. Sindsdien is ze niet meer (noemenswaardig) onregelmatig geweest en dat is inmiddels al 1,5 jaar lang! Ik ben er heel blij mee, want dat ze weer goed zou worden had ik nooit verwacht. Ik had me er al bij neergelegd dat ze met pensioen zou gaan. Wel loopt ze de eerste pasjes als ze 's ochtends uit haar stal komt wat kort achter, maar wat wil je als je 23 bent.. Ik longeer/fiets nog met haar en maak eens in de week een buitenritje en ik ben bezig met grondwerk/rechtrichten om haar sterk te houden. Dat ik niet meer rij heeft eigenlijk vooral met haar leeftijd en andere aandoening te maken (cushing).

Vorige week heeft ze alleen even niet helemaal goed gelopen linksachter, "gelukkig" door een klap die ze op haar linker sprong heeft gehad. Het gewricht was een paar dagen dik en er zat een wondje, ik ben dan toch altijd bang dat het de ontsteking en het proces van binnen triggert, maar gelukkig loopt ze inmiddels weer goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:03

Wat een topverhalen allemaal!

Bij Robijn zit de spat echter niet alleen in die spleet zeg maar, maar ook om de gewrichten heen (volgens de DA), dus het is maar even afwachten hoe dat gaat lopen!

Maandag beginnen we met de behandeling, ik ben deze week nog lekker veel aan het stappen met haar, toch nog even van elkaar genieten en zij geniet er ook van, dus dan is het mij allang goed!

Vrijdag even met de verzekering bellen voor info over second opinion!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:29

dejavu schreef:
Renske, wat bedoel je met 'de sprong zelfs in'?

Het is toch fijn dat je nog wat langer van je beestje plezier hebt kunnen hebben in de sport. Prima dat je ook rekening houdt met haar kwetsbaarheid in het bos en in de wei.

Hier loopt de mijne hele dagen in de wei. Daarnaast rijd ik zo'n 2 keer in het bos en grondwerk ik met hem 2 keer per week. Hierdoor gymnastiseer ik hem, aangezien echt dressuur rijden in de bak te zwaar is. Deze combinatie houdt 'm tot nu toe redelijk soepel en bespierd. :)

het spronggewricht zelf.
Spat zit normaal in de spatgewrichtjes, daar was alles volledig aan elkaa gegroeid en na een paar jaar helemaal zuiver lopen werd ze weer vaag kreupel en soms wat stijfjes.
Bleek dat de spat verder was gaan woekeren en het spronggewricht was gaan aantasten en alles eromheen va spatgewrichtjes tot het spronggewricht zelf.
Gebeurde wrsch toch door het rijden... DA's wisten er niet echt wat zinnigs over te zeggen ze hadden nml jaren eerder al inslapen als advies gegeven.
Dat is nu bijna een jaar geleden dus ook gebeurd, maar heb haar toch nog ruim 9 bijna 10 jaar gehad met de spat!
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 29-04-09 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:31

Die kans is dus bij Robijn ook zeeeeer aanwezig!

Ik ga morgen even je pm uitgebreid lezen Renske, en reageren, dalijk lekker even iets anders doen, even bijkomen!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:33

Is prima :)
even afleiding hebben is ook belangrijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:33

Ja, eerder was ik er nog niet aan toe, maar ik ben van de grootste schrik bekomen en kan weer helder nadenken dus ga lekker naar de bios vanavond :))

Morgen weer een dag!

ZameroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:53

Renske_ schreef:
dejavu schreef:

Zamero, hoe lang is bij jouw pony de gewrichtsspleet al dicht?
Bij mijn pony kon en mocht ik idd ook alles toen die dicht was, M1 dressuur en L springen, alles ging perfect!!

Helaas is jaren later de spat verder gaan woekeren, de sprong zelf in, iets wat zelden voorkomt(maar de DA's zeiden ook dat het vaak niet tot zo ver kwam omdat de dieren dan vaak er al niet meer waren :\ ) maar ze dachten dus dat de sport in enzo daar aan bij had gedragen, en helaas ben ik mn pony daaraan dus alsnog kwijt geraakt.

Rust roest klopt deels wel, maar teveel doen(zonder dat ze kreupelde of wat dan ook) is het schijnbaar dus ook niet helemaal.

De laatste jaren, toen de spat echt de sprong in ging, nam ik haar nog af en toe mee voor een stapritje en ze crosste dan altij 1 pad nog voluit, verder hele dagen weidegang, maar omdat ze toch de zwakste van de groep was zorgde ik altijd voor veel hooi op veel plaatsen, zodat ze niet steeds werd weggejaagd door de rest.

Die is nu ongeveer een jaar helemaal dicht gok ik zo'n beetje.
Ik doe nog alles wat ze zelf aangeeft leuk te vinden.
En aangezien ze alles geweldig vind en graag aan het werk gaat doe ik dit ook lekker met haar ;)

Tegen de tijd dat ze zelf aangeeft dat het niet gaat, gaat ze gewoon lekker met pensioen :j
Maar voorlopig ziet ze dat nog niet zitten :+

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:14

Hoop verhalen weer. Kan het bijna niet bijhouden :o .

Zamero ben nu drie maanden bezig. Na de eerste kuur 1 maand alleen aan de hand gestapt. Toen terug en liep ze echt beduidend slechter. Dus weer een kuur er tegen aan. Toen na 2 maanden terug. Waarvan ik de eerste maand weer alleen aan de hand heb gestapt en de 2e maand er ook op ben gegaan en drafjes gemaakt heb. Wel op een stevig ondergrond en zoveel mogelijk recht uit. Afgelopen maandag dus weer terug en was ze al een heel stuk beter. Alleen eerste stapjes nog onregelmatig. Kan dus niet echt zeggen of het nou met de kuur te maken heeft of met de beweging. Wellicht een combi van beide. Wat mij betreft kan ik dus echt zeggen dat rust roest. Met beweging is ze zoveel beter :j .Jammer genoeg kan ik haar niet op het land zetten om de ze erg last heeft van zomer eczeem. Anders had ik haar een paar maanden lekker op het land gezet. Doet ook altijd heel goed. Maar de laatste keer dat ik dat had gedaan kwam ze zo gehavend thuis, dat dat geen optie meer is.

Robijntjah het is zeker nog niet het einde hoor. Ik weet nu inmiddels al 4 jaar dat ze het heeft en het is zeker niet altijd kommer en kwel. Ze heeft tussen door echt nog hele goede periodes gehad. Ook hele slechte, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar dan lees ik hier altijd even naar de succes verhalen en bijt ik me er weer door heen. Je hebt het over het beginnen met de behandeling en ben wel benieuwd wat je daar mee bedoeld. In elk geval veel succes er mee en als je goede resultaten hebt dan horen we dat natuurlijk graag :)) .

Ireen idd tijd geleden dat ik iets van je gezien hebt. Goed om te horen dat het allemaal wat gestabiliseerd is en dat het goed gaat met Evita.

Lees dat sommige van jullie over grondwerk. Heb daar wel al vaker wat over gehoord. Kan iemand me mss een goed boek aanraden ben wel geinteresseerd maar bij mij op stal en ook bij mijn vorige stal hoor ik daar niemand over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:46

We gaan maandag aan de slag met Tildren en daarna 3 maanden de weide op met gelatinaat...

En dan zien we wel verder!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:50

pollewops schreef:
Lees dat sommige van jullie over grondwerk. Heb daar wel al vaker wat over gehoord. Kan iemand me mss een goed boek aanraden ben wel geinteresseerd maar bij mij op stal en ook bij mijn vorige stal hoor ik daar niemand over.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl. Klinkt ietwat zweverig, en ik ben echt een nuchtere mien, maar het houdt je paard echt een stuk soepeler. Volgens mij kun je via die site ook boeken bestellen. Daarbij is het voor de geest voor je paard ook erg goed. Dan moet ie weer een keer volledig gefocust zijn op jou en een beetje aan het werk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:51

Ik doe ook heel veel vrijheidsdressuur, superleuk om met je paard te doen!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:51

Bedankt Dejavu, dat ga ik morgen eens lekker op mn gemakje lezen. Nu eerst even vieren dat Juultje 100 geworden zou zijn :D .

mirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:53

wat ik heb gehoord moeten ze in ieder geval in beweging blijven

haf_jessie schreef:
Bij mijn 3 jarige is vandaag hele lichte mate van spat geconstateerd in haar rechterachterbeen.Wie heeft er ervaringen met spat en kan het lang stil blijven staan als je het behandeld?Ze wordt woensdag ingespoten om het proces tegen te gaan zei de arts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:24

Nou, nog meer tegenslag, verzekering vergoed de behandeling niet...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:28

Verdikkeme RB! Dit is echt ontzettend küt!!

Wat kost de behandeling, en wat ga je nu ondernemen?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:29

Ik kan wel rekenen op een eurootje of 500...

1e kan ik zelf betalen, alleen als ie herhaald moet worden heb ik een probleem...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:32

500 euro voor de eerste Tildren en gelatinaat?! -O-
Daarna gaat Robijn de wei op, toch?? Wellicht kun je in die tijd bijbeunen?! Aardbeien plukken, poetsen, o.i.d... Ik roep maar iets.. Willen je ouders niet bijspringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:33

Waarschijnlijk wel, maar ik weet ook niet voor hoeveel enzo, en denk dat dan toch het einde eerder in zicht komt...

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:37

Robijntjah, dat is zeker hoofdletter K... Wil je verders niet ontmoedigen, maar dat is idd zeker wat je per keer kan verwachten. En ik ben 3 geweest waarvan de eerste keer inclusief foto's van beide spronggewrichten........ %)

Waarom vergoeden ze het eigenlijk niet?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 19:38

Nog een klein adviesje van mij. Equiline heeft een heel goed voedingssuplement. Op de site http://www.equiline.nl kun je het vinden.
Ben even de naam kwijt maar als je zoekt op spat of artrose kom je er vanzelf.

Tommie loopt nu al zeker 2 maanden weer helemaal lekker!

Verder heb ik hem veel buiten, wandelen we veel en rijden we om de dag om soepel te blijven. Wel alles met beleid.