[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:22

Ja hoor, hartstikke leuk. Maar daar heb ik mijn halve Husky voor. Die kan alleen een kind trekken, maar helaas gaat hij om de paar meter de berm in om te plassen, en dan moet ik ze weer vlot trekken. Naja, wie weet komt er nog eens een shetje, moet dan wel eerst manlief ompraten, want die vindt het wel mooi zo.

Vraagje: ik heb Tyra idd sokken aangetrokken. Van mijzelf, ha,ha. En.....vanaf de eerste minuut liep ze normaal!!!! Dat is dus duidelijk, haar zolen moeten gewoon vrij liggen, en dat lukt niet met die zooltjes en ijzers, de halve paddock zat er altijd onder vast geplakt. Maar ja, die sokken slijten heel erg, elke dag een nieuw paar, ha,ha. Iemand nog suggesties? (even voor de goede orde, ik ben ab-so-luut niet handig, zat zelf aan een soort plakzooltjes of zo te denken, die dan dus weer onder het ijzers zouden moeten, mag dus niet glad zijn)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:37

Misschien helpt het om een stuk zeemleer eronder te naaien? Of een oude laars kapot knippen?

Ik heb het rijden ook nooit gemist met mijn twee shetjes. En ik durf ook wel te zeggen dat ik zo'n goede band met ze heb juist doordat ik gedwongen word niet de standaard dingen met ze te doen Lachen
Heb ik dit filmpje weleens laten zien:
http://www.youtube.com/watch?v=7IJnIon73hY

Zo'n sleeritje staan hoog op mijn verlanglijstje trouwens Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 20:54

@Gemske: Haha en dat staat dus op mijn verlanglijstje.
Ik kom niet verder als dat ze een lap vastpakt, maar ze laat hem gelijk vallen omdat ze wel haar bekkie vrij moet hebben voor het lekkers als dank dat ze in die lap heeft gehapt. Dat is tenslotte ooit eens beloont hè, dus waarom meer moeite doen, zal Isabella denken.
Het zou leuk zijn als je mij wat tips kunt geven een keer als je langs komt (staat toch nog hoop ik?)

@Mysa: Ik heb geen idee. Maar ik begrijp dat de zolen van binnenuit niet zijn opgevuld? Bij Isa waren ze destijds met een laagje hennep opgevuld. Een paard dat continu loopt zal moeilijk wat voor te maken zijn. Ik denk dat je dan toch het beste voorlopig easyboots zou kunnen aanschaffen. Die gaan over het ijzer heen en zijn niet dermate luchtdicht dat het schadelijk zou zijn voor lang aanhebben lijkt mij. Is alleen wel een duur grapje (ca. 46 tot 55 euro per stuk).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:11

@ Gemske, aaaah, die is ook schattig zeg. Als jullie shetten uit logeren moeten dan is hier een shetten opvang hoor!

@Isa.p. ga ik denk ik ook doen, maar ze moet ze wel 24 uur per dag aan, lijkt me ook niet zo denderend. Heb iemand gepm-d die het ook wou proberen i.v.m. operatie van hoef, kijken wat haar ervaringen zijn. Heb nog ff rondgegoogeld, maar simpleboots lijkt me ook wel wat. Ervaring mee?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:26

O ja, en hoe meet je die hoef nou zo precies op? Breedte lijkt me niet zo moeilijk, maar lengte wel

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:34

Mysa, op dit plaatje is het wel duidelijk:

Afbeelding

Er staat bij de easyboots in de gebruiksaanwijzing geloof ik wel dat ze niet bedoeld zijn voor continu gebruik. Maar als het alleen voor een paar uur buiten is bv en ze passen goed, lijkt het me geen probleem.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:53

Aha, zo'n plaatje zocht ik dus. Dank je wel hoor. Nee ik denk dat ik ze overdag dan aan zou doen, 's nachts weer 'gewoon' sokken. Ze staan hier thuis in een paddock die deels zand, deels verhard en deels boomschors is. Met een inloopstal. Normaal gesproken gaan ze overdag de wei in, die is ongeveer 300m verderop, ook grotendeels over een zandpad. Tyra is al een tijd niet op de wei geweest, omdat ze niet kon lopen en omdat ik toch bang was voor fructaan. Maar met schoenen kan ik ze bijv. aandoen, naar de wei, daar af doen, met ophalen weer aan doen, dan nog een poosje aanlaten in de paddock, en vervolgens voor de nacht de sokken er weer om.
Nogmaals bedankt voor de foto, wat prettig toch, dit topic met zijn hulpvaardige mensen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 23:04

Een kennis van mij had zijn hoefbevangen pony destijds 24 uur per dag Smitjes aan gedaan. Ging prima. Wel deed hij ze af en toe even uit om te luchten (pony kreeg nogal zweet voeten in die rubber dingen). Maar Smitjes sluiten beter af dan easyboots is mijn ervaring. Ik zou zelf liever voor langere tijd de easyboots aan doen dan de smitjes (die je bovendien nog moet inlopen en in het begin eigenlijk maar maximaal 20 minuten aan mag doen).

Bij piafferuitersport.nl zijn de easyboots het goedkoopst. Je hebt de simpelste uitvoering nodig.

Verder zou je sloffen kunnen maken. Ik zal morgen eens een foto sturen van de sloffen die ik destijds voor Isabella heb gemaakt. Ik heb ze in 2002 gemaakt voor haar en ze vorig jaar nog gebruikt voor de hoefzweren (om de hoeven nat te houden). Ze is ermee over grind geweest in die tijd, zand, steen, en ze zijn nog te gebruiken als het moet.
Gemaakt van een oude handdoek en stukjes ondertapijt. Ik ben geen handige naaister, dus het is prima te doen wat ik je morgen zal laten zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:59

mysa schreef:
Aaaaaah, ik wil ook een shet!!!!!!!!!!

inderdaad,doet misschien ook minder pijn als je daarvan af valt,dan van een pablo van 1.60.........

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:07

geerke schreef:
mysa schreef:
Aaaaaah, ik wil ook een shet!!!!!!!!!!

inderdaad,doet misschien ook minder pijn als je daarvan af valt,dan van een pablo van 1.60.........

Huilen van het lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:25

Isapaardje schreef:
Maar het gaat over het ineens uitvoeren. Het verhaal en zeker met die foto's erbij komt op mij over alsof dat beter is dan geleidelijke aanpak. Vandaar dat ik benieuwd was of die pony met de voorbeeldhoeven op de foto's, gelijk goed wegliep. Maar dat weet dus niemand, want er zat geen eigenaar meer aan die hoeven Clown
Isabella, wel levend voorbeeld, liep toen zeker niet goed weg na die bekapping. Het is alleen 10x zo erg geworden daarna. Dus ik zal derhalve nooit die "ineens" bekapping aan iemand aanraden.

Ooowwh, dan had ik je verkeerd begrepen. Bloos
Ineens zo'n bekapping lijkt mij idd niet goed, ik wist ook niet dat ze dat in één keer zo deden. Mijn bekapper zou dat ook zeker niet doen, die houdt gelukkig ook van het geleidelijke werk.
Ik geloof dat de Strasserbekappers wel over het algemeen grote veranderingen ineens doen, dat is ook de reden dat ik geen Strasserbekapper wilde.

Wat een leuke filmpjes allemaal! Hyper!
Ik heb ook een paar leuke filmpjes van Vick en Mouse, maar ik krijg ze nooit ge-upload op het internet. Maar goed, ik heb het al een hele tijd niet meer geprobeerd, misschien lukt het wel eens. Bloos

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:06

Ik moet echt iets aan die kwaliteit doen van de filmpjes ... maar weet nog niet hoe, dus het moet maar even. Onze bosrit van zojuist ... nu is het Remco wel gelukt om te filmen Haha!

http://nl.youtube.com/watch?v=fK1uvKKtp7s

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:43

wat leuk!!!ze heeft er echt lol in!!!mooi licht karretje,volgens mij voelt ze nieteens dat er wat achter haar aan zit.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 15:57

Nee dit is ons scheurbakkie.
We hebben een grote wagen, maar die durf ik nog niet goed te gebruiken. Laat haar eerst hier maar weer eens lekker voor gaan lopen. Het gewicht van het ding is inderdaad heel laag (ik weeg meer als de kar denk ik). Ik rij nog niet langer dan 3/4 uur met haar, maar dit had ik een half jaar geleden niet meer verwacht laat staan hopen dat ik nu al weer zo lekker door het bos zou kunnen rijden met haar.

En ja ze had er lol in. Soms zat ze zelfs in de galop uit puur enthousiasme. Maar draven doet ze het liefste (ondanks snel zweten met haar dikke vachtje Haha!)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:28

Jeetje Ingrid, wat loopt ze goed en wat heeft ze er een plezier in.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 17:39

Wat een leuk filmpje Lachen Ze loopt inderdaad super!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:11

Super zeg OK dan!
Ze loopt echt heel gemakkelijk, toppie!

Heb gister voor het eerst weer een lange buitenrit gemaakt met Wessel. Zijn ruim 2 uur weggeweest, en heb geen enkele gevoelige stap opgemerkt. Vandaag heb ik hem even aan de longe laten lopen, maar hij was niet moe en liep even gemakkelijk als altijd. Ben erg blij dat ie het weer zo goed doet! Lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 11:32

Hartstikke leuk filmpje! Ze loopt idd heel erg makkelijk. Ja

@WesseLady: Fantastisch dat Wessel ook goed loopt!
Ik krijg ook weer zin in het rijden, het is tenslotte alweer 2 jaar geleden. Victor staat nog volop in het wintervacht en is bovendien zo smerig dat ik hem niet meer schoon gepoetst krijg, maar zodra hij weer schoon genoeg is voor het zadel gaan we het ook weer rustig aan proberen.
Ben nu al een beetje zenuwachtig, want hij maakt af en toe weer gigabokken... Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 14:06

Fijn dat Wessel ook weer lekker gaat. Houden zo !!

Isa had vanochtend op wandeling duidelijk geen zin. Liep maar wat achter me aan te sloffen ... Als ze mocht draven kon ik haar bijna niet houden en toen ze dacht langs een pad te komen met lekkere eikeltjes ging ze ook op de dribbeltoer, maar toen ik haar neus richting andere kant zette en ze weer moest gaan stappen, was het weer sloffen ... Kennelijk werkt en eet ze liever dan dat ze een gewone boswandeling maakt Haha!

cleotinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 18:02

hoi allemaal,

even een vraagje omdat mijn topic een slotje heeft gekregen

Morgen komt de hoefsmit voor mijn shetje en gaat de tenen openmaken
om zodoende de druk en de pijn te verminderen (witte lijn open)
en wil er ook ijzers onder slaan wat denk niet lukt want ze heeft al zoveel pijn/ Ach gut
Kan de pony een infectie krijgen als aan de voorkant de teen open is??
Is het wel verstandig ijzers eronder??lijkt me veel te pijnlijk kan ze ook bijna niet uitkrabben..

groetjes van Anja

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:49

Er moet niet zoveel van de tenen af dat het echt openligt hoor.
Dat zal de smid ook wel weten. IJzers kan soms toch wel een goed idee zijn, hangt van het geval af, maar ook dat hoort de smid (en de d.a.) te weten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:52

Hier een foto van mijn pony uit 2000 na een bevangenheid, het zgn. open teen ijzer:
Afbeelding

Niet zo netjes aangebracht en achteraf gezien ook niet nodig geweest. Vorig jaar heb ik haar zonder ijzers laten bekappen en ongeveer hetzelfde, maar dan iets minder rigoreus:
Afbeelding

Als het goed gedaan wordt, krijgen ze geen infectie. Hoewel het er voor een leek eng uitziet, is de hoef nog altijd dicht. Ze halen alleen de wand weg om druk te verminderen richting kroonrand en zo de pijn in de toon weg te nemen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:54

Denk goed na voordat je een hoefwandresectie laat doen.
Bij Indiana had ik het bijna laten doen met het idee dat ze dan veel minder pijn zou hebben omdat de druk eraf was. Echter tegenover haar in de kliniek stond een fries paard waar dat enige weken eerder bij was gedaan. Dat paard had nog steeds vreselijk veel pijn in haar voeten en doorlig plekken over haar hele lichaam.
Toen heb ik de beslissing genomen dat als het bij Indiana zover zou komen, ik haar zou laten inslapen.
Ik dank GOD op de blote knietjes dat die beslissing niet nodig is geweest.

En ijzers hebben bij Indiana ook niet het gewenste resultaat gehad. Ik geloof dat er open teen ijzers onder zijn gezet en binnen een dag of 5 weer verwijderd zijn, omdat Indiana niet meer kon lopen. De eerste paar dagen leek het overigens wel te helpen. Het eronder slaan van de ijzers en het weer verwijderen was ook een crime.

Ik wens je heel veel succes!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:55

Bij de Fries waar ik het net over had was ongeveer zoals bij Image, echt helemaal open.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:48

@cleotinka. Ik zet hier even je topic neer, zodat anderen van hier het ook kunnen lezen wat er met je pony aan de hand is:
cleotinka @ [MD] Shetje hoefbevangen,in laten slapen??

Klinkt nogal heftig allemaal.
Heeft de dierenarts niet gesproken over een bloedonderzoek?
Hoewel je niet alles kunt aantonen, kunnen ze wel zien of het spierbevangenheid is (spierwaarden), een ontsteking, maar ook of de nieren of de leverwaarden in orde zijn, of juist niet. Want dan is er sprake van inwendige vergiftiging.
Sterker nog ... als de lever slecht zou functioneren kun je beter geen metacam geven omdat dit juist leverbelastend werkt en je de boel nog erger gaat maken.
Phenylbutazone werkt juist belastend op de nieren en de darmen, dus dat weer niet geven als daar wat mee is.

Sowieso zou ik aanraden om de onderliggende oorzaak te vinden voordat je zomaar wat gaat geven. Zelfs al zijn het extra gezonde dingen als kruiden oid; het belast allemaal de lever. En zou die nu juist niet goed werken, dan maak je het probleem er niet beter op.