Hoefkatrolontsteking

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: centraal topic voor hoefkatrolontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 20:36

ja hij is heel groot en vaak heel stoer, maar af en toe bang voor een muis.....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:03

Nou eerste AdB lesje gehad in stap....Bor pakte het goed op en liep eigenlijk prima....Had wel moeite met loslaten met linkerkant van zn lijf....De richtlijnen die we hbben gehad gaan we nu toepassen de komende maand tot de 26ste, dan komt de va voor controle....
Hij was gewoon fink aan t zweten van een halfuurtje stappen...

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:20

En liep hij in stap wel goed Esther?
Wel fijn dat je weer een beetje bezig met hem kan zijn.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:52

Dat klinkt toch eigenlijk wel erg goed Esther!
Zal jullie beide goed doen denk ik. :)

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:23

Fijn Esther. Ik was er wel nieuwsgierig naar.

kimmylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:43

Helaas moet ik mij aanlsuiten bij het HKO forum |(

Was aan het trainen voor deelname aan het NK western rijden. Een week voor ons eerste NK toe ik haar (9-jarige quarter horse merrie) van het land haalde met een wondje aan haar linker voorbeen. Was een ontvelling en heb het verzorgd. Volgende dag toch dik, dus maar de DA gebeld. Kreupelheidsonderzoek en wat bleek links (been met wondje) was ze goed, maar ze liep rechts kreupel. Na een week stappen kon ik terecht in de kliniek voor verder onderzoek. it de foto's bleek dat zij aan beide voorbenen een 2 heeft. Dus aspirine meegekregen, metacam en ze krijgt speciaal beslag.

Ik ben nu in de 3e week met haar aan het stappen 2 x daags. En vanaf 14 oktober kunnen wij gaan checken of ze beter loopt.

Ben gaan googlen en kwam zo ook hier terecht.

Hebben jullie nog eventueel tips?? Heb gehoord en gelezen over glucosamine en puur osteo. Daarbij ben ik benieuwd of er meer mensen zijn met een paard met 2tjes. Zijn zij nog inzetbaar als sportpaard of alleen recreatie?

Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden.

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:55

Volgens mij komen paarden met tweetjes zelfs nog geregeld door de keuring heen.

Ik heb een paard staat met 4-tjes. Toch rijd ik er nog klasse II endurance mee. Ze staat op equilibriums (vergelijkbaar met breakover), bij ritten over stenen aangevuld met zooltjes.
Tot nu toe doet ze het daar goed op, hoewel de langere afstanden wel te hoog gegrepen zullen zijn.

Ik besteed veel aandacht aan rechtrichten, maar ga daar binnekort toch aanvullend les voor nemen. Kijken of ze me ook buiten de bak daarmee kunnen helpen, want ook op de lange rechte stukken moet ze natuurlijk recht zijn.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:07

Klasse 2 staat voor Voldoende,er zijn zelfs een heleboel goedgekeurde hengsten die met een 2 goedgekeurd worden.
Vanaf 3 heb je verhoogd risico(dacht ik)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:10

Met 2 worden ze in principe gewoon goedgekeurd hoor...3 is idd verhoogd risico en 4 is slecht

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:31

Met 2 worden ze idd goedgekeurd, dat is acceptabel voor de sport. Met 3 heb je idd verhoogd risico.

Ik lees al een tijdje mee in dit topic. Bij mijn paard is een tijdje geleden op foto's het bovenstaande geconstateerd (2 op het ene been, 2 neigend naar 3 op het andere been) maar mét kreupelheidsverschijnselen. Om die reden en ook omdat het een 17-jarig paard is met veel kilometers in de benen zijn we verder gaan zoeken. Uit het onderzoek kwam dat het in de gewrichten zat, de gewrichtsvloeistof was ook veel te vloeibaar. Diagnose was klinische HKO, wat naar ik heb begrepen een verzamelnaam is van problemen in het gewricht- en katrolgebied terwijl er röntgenologisch gezien geen aanname voor HKO is. Overigens liep mijn paard niet echt kreupel, alleen rommelig.

Mijn paard staat nu (voor) op equilibriums, deze beslagbeurt (en misschien de volgende ook nog) ook met gelzolen aangezien op de foto's te zien was dat zijn hoefzolen ook de helft te dun waren. Dat euvel hadden we 2 jaar geleden ook, daar heeft hij een jaar Kerabol voor gebruikt en blijkbaar moet hij daar nu weer op. Het kreupelheidsonderzoek wees echter uit dat het 'op eieren lopen' niet alleen van de zolen kon komen en idd was er dus meer aan de hand. Inmiddels is hij ook ingespoten met ontstekingsremmers.

We zijn nu twee weken verder en onbelast loopt hij iig al een stuk ruimer. Onbedoeld heeft hij ook alweer een stuk gedraafd aan de hand (hij was wat heftig, het waaide :+) en dat lijkt ook goed, maar op zo'n korte termijn trek ik nog maar geen conclusies. Nog vier weken en dan terugkomen voor controle. In die tussentijd mag hij alleen de wei op en ik wandel om de dag 15 tot 20 minuten met hem aan de hand .

De DA heeft goede hoop dat mijn paard een leuk gebruikspaard blijft, al moet ik wat afstanden betreft (we rijden endurance) een stap terug doen. Een wedstrijd van 100 km zal er niet meer in zitten, maar dat vond ik zelf toch al niet leuk meer. Hoe groot de stap terug zal zijn moet de toekomst uitwijzen.

Moet wel zeggen dat ik wat verdrietig word van de verhalen die ik hier lees. Ik krijg de indruk dat een paard nadat de diagnose HKO is gesteld nog maar hooguit een jaar 'meekan'. Ik ken zelf paarden met HKO die nog probleemloos klasse 2 endurance lopen (tot 80 km), al een paar jaar, maar wel op aangepast beslag. En als je bedenkt dat de veterinaire keuringen in de endurance zeer streng zijn, dan vind ik dat toch een beter vooruitzicht dan na een jaar afgeschreven zijn. Maar goed, het ene paard is natuurlijk het andere niet.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:43

Ik denk dat je die indruk hebt omdat de meeste mensen in dit topic hun paard ook daadwerkelijk weg hebben kunnen brengen. Moet eerlijk zeggen dat ik in t begin ook die indruk had en idd erg verdrietig werdt van dat vooruitzicht. Ik kijk het nu per dag aan hoe het gaat en doe braaf opbouwen zoals de veeart heeft gezegd en kan niets anders doen dan afwachten hoe hij zich gaat houden......
Denk ook dat het idd per paard verschillend is...de ene zal met een rontgen 2-tje misschien klinisch een dikke 3/4 zijn en de andere met een rontgen dikke 3 of 4, klinisch goed zijn......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:49

Ik houd er wel rekening mee dat ik ooit om deze reden afscheid zal moeten nemen van mijn paard. Al hoop ik nog steeds dat hij net als mijn oude pony op een ochtend zelf besluit dat het genoeg is, gaat liggen en zijn ogen voor altijd sluit.

Maar ik hoop iig dat het ons nog gegund is om een paar jaar pijnloos van elkaar te genieten, al zouden we daarvoor een flinke stap terug moeten doen.

Idd een hoop mensen die hun paard hebben moeten wegbrengen, dat zijn heel verdrietige dingen... Maar ik vraag me dan toch af: zou de ene DA een paard niet veel sneller opgeven dan de andere? In de zin van 'het heeft geen zin om er nog wat aan te doen' - terwijl een andere DA met allerlei suggesties komt om een paard nog wat langer pijnvrij te laten functioneren of iig een poging daartoe doen? Waarmee ik overigens niet met een beschuldigend vingertje naar hun baasjes wil wijzen, dat is mijn bedoeling niet. Maar als je niet weet welke mogelijkheden er nog zijn (en/of daarin niet wordt gesteund door je DA) dan kun je daar natuurlijk ook niets mee doen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:11

Dat denk ik idd ook wel, dat de ene da er wellicht meer aan kan/wil doen dan de ander....Geen idee waar dat nou aan zou liggen.....
Gelukkig bestaat er zoiets als bokt en helaas dit topic waar je zelf tips/behandelwijzen kan uithalen en evt. met je da kunt bespreken....

Ik hoop ook dat ik jaaaaaaaaaaren van mn zwarte slagschip kan genieten...maar in mn achterhoofd blijft het toch meespelen dat ik er rekening mee moet houden dat ik wellicht vroegtijdig afscheid van hem moet nemen.....Maar voorlopig probeer ik van dag tot dag te leven wat dat betreft....

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 06:44

Esther, wat mooi dat de AdB les je goed beviel. Hopen dat deze methode je helptm en je paard natuurlijk..

Novel komt vanavond op speciaal beslag, maar heb hem alweer door de wei zien crossen, dus voelt zich duidelijk beter. Loopt nog niet rad, maar als die weer gek kan doen, heeft die in elk geval minder pijn..

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:28

Ik denk dat een DA wel verder kijkt dan zijn neus lang is en weet wat voor toekomst verwachtingen er voor paarden met HKO zijn.
Het zal ook wel meespelen wat wil de eigenaar met zijn paard,als hij een sportpaard wil zal er eerder gestopt worden met behandeling dan iemand die nog op een rustigere basis verder wil.

Het inspuiten is ook niet onschadelijk en speciaal beslag is maar een hulpmiddel(als het al helpt)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:50

Toch vraag ik me af hoe het kan dat paarden met HKO (en ook artrose) in de endurance het dan toch goed blijven doen, al is het vooral op de kortere afstanden (op een enkele uitzondering na zie je ze niet boven de 80 km). De keuringen zijn echt niet mals, bij de minste twijfel van een DA lig je eruit. Zou het idee dat rechtuit lopen voor een HKO-paard minder belasting oplevert dan bakwerk dan toch hout snijden?

Ben het erover eens dat inspuiten niet onschadelijk is. Ben zelf ooit ingespoten in een schoudergewricht en kreeg die waarschuwing ook, gelukkig was dat een eenmalige actie. Zodra mijn paard onevenredig veel behandelingen nodig gaat hebben om nog pijnvrij te lopen moet ik ook de realiteit onder ogen zien. Met speciaal beslag als hulpmiddel heb ik geen moeite. Zolang dat een paard nog een paar leuke pijnvrije actieve jaren kan geven - waarom niet.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:56

Mij is in ieder geval aangeraden om zo min mogelijk in de bak te rijden en van longeren werd hij ook niet beter heb ik gemerkt.
Nu heb ik het voordeel dat we een drafbaan hebben,dus rijd ik daar vaak op.De bak heb ik van de zomer niet gezien.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:21

Helaas nog iemand erbij in dit topic :(
Mijn 4 jarige kwpn merrie heeft ook een 2tje op de straal in combinatie met het klinische beeld is HKO vastgesteld. Ik heb haar sinds maandag op speciaal beslag staan. Dus ze moet nog even wennen en ben benieuwd of ik dan resultaat heb. Ik ben nu ruim 8 weken verder. In de wei zie je het niet maar op de volte komt het naar voren.

Het is geen makkelijk paard maar toen ik haar intensief reed werd ze in de omgang een stuk makkelijker. Nu heb ik daar weer tien stappen terug in gedaan. Ze staat elke dag op de wei van smorgens tot savonds laat en krijgt geen brok meer maar ze is echt een verschrikkelijke draak.
Het is gewoon geen paard wat je een plezier doet met stilstaan. zit ook te denken wat ik ermee moet als dit beslag niet helpt...

Lees ook veel verhalen dat speciaal beslag tijdelijk helpt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:22

Tja tis echt afwachten hoe je paard op behandeling reageert...is erg frustrerend I know, maar het is niet anders

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:24

Ja maar na ruim 2 maanden wachten wordt je wel een beetje ongeduldig he ;)

Maar volgens de dierenarts zou ik binnen een week al resultaat moeten hebben en sowieso na twee weken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:27

Ja herkenbaar, ik ben nu vanaf eind juli bezig en zit er sinds een week weer op en moet nu kijken hoe hij het houdt en wat ie aankan. Bor is ook geen paard om stil te zetten, gelukkig gedraagt ie zich aardig zolang ie nog op de wei kan overdag.....

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:29

Mijn dierenarts (een endurance arts bij toeval), gaf idd aan dat rechtdoor, voor een HKO'er beter was dan in de bak rijden. Ook zoveel mogelijk beweging, dus het liefst 24/7 buiten was goed.

Ik mocht van hem nog niet treuren met een 4'tje, nog mogelijkheden genoeg. Met inspuiten als laatste mogelijkheid.

Toch merk ik wel dat ze na langer lopen toch moeite krijgt, niet kreupel loopt, maar toch ook niet meer zo lekker als ze begon. Waar ik vooral bang voor ben is dat pijn niet goed tonen omdat ze op beide benen HKO hebben en dus niet kreupel lopen.

dell_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:33

Echt waar is in de bak rijden zoveel slechter? Ik rij eigenlijk alleen dressuur. En de DA zei dat als het beslag zou helpen dat ik er in principe alles mee kon doen.
Paardje is buiten ook niet zo braaf :o Dat ging ook goed toen ik dr veel reed. In november ben ik begonnen met zadelmak maken en net voordat ze kreupel werd ging het allemaal super

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:33

Ik heb net zo'n paard. Zeker nu hij van topconditie (in juni nog een 95 km gelopen) naar (tijdelijke) grasmaaier is gegaan zit hij met een overschot aan energie in zijn lijf, we hebben niet de kans gehad om af te bouwen zoals we dat normaal aan het einde van een wedstrijdseizoen doen. En die energie is ook niet zomaar ineens verdwenen met het meer dan halveren van de hoeveelheid krachtvoer.

Omdat ik een paard heb dat graag loopt hoop ik dat hij dat kan blijven doen, al zal het een stapje lager zijn. Zodra hij alleen nog grasmaaier kan zijn betwijfel ik het of hij daar happy van wordt. Hij staat nu al te hinniken van ongeduld als ik alleen maar bij de wei kom om een kwartier met hem te wandelen en ik merk aan hem dat hij bij terugkomst meer had verwacht. Ik kan alleen maar hopen dat alles aanslaat. Van mijn DA moest ik echt zes weken wachten met 'conclusies trekken'. Als ik na een of twee weken verbetering zou zien (en dat is het geval) zou dat mooi zijn, maar een echte prognose kunnen we pas na zes weken stellen.

Overigens staat mijn paard nog steeds 24/7 op de wei, binnenkort gaat hij 's nachts naar binnen maar overdag staat hij zo lang mogelijk buiten. Was ook het advies van de DA.

Ik snap wel heel goed dat je verbetering wílt zien. Je onderneemt actie ter verbetering en als dat geen reactie oplevert, dan vraag je je al snel af of het ooit nog goed komt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:35

haha die van mij is ook niet zo buitenritjes proof....jammergenoeg