[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:56

Voor de geintreseerde weer een stap filmpje van Peeps.
In stap aardig goed, heel erg vooruit.
Maar draven of galoperen en achteruit lopen doet ze nog niet en ze staat nog op de medicatie, dus weet niet hoe ze zonder medicatie gaat lopen. Morgen krijgt ze voor de laatste keer.
http://www.youtube.com/watch?v=TH0r60Hj-WU
http://www.youtube.com/watch?v=bI_UgumT9_E
Maar ik zelf vind dat ze nog steeds in stap kreupel loopt, jullie?
Op stal vinden ze dat ze goed loopt al.

Veel gelezen over dieten etc. Zal vanaaf even uitgebreid bijlezen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:25

@Maris: nog niet goed hoor! Zeker gezien medicatie. Niet dwingen tot draf en galop of achteruitlopen! Bel je da want ze heeft langer medicatie nodig.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:28

we doen er ook niet laten draven. Ze kan het nog niet, anders deed ze het wel. Zo denken marlis en ik. Want normaal is het een stuiter bal. Ga morgen even bellen voor nog een flesje metacam anders moet ik in het weekend bellen. Ben bang dat ze anders weer stok kreupel loop als ze de metacam niet meer heeft

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:32

wuswa schreef:
@Maris: nog niet goed hoor! Zeker gezien medicatie. Niet dwingen tot draf en galop of achteruitlopen! Bel je da want ze heeft langer medicatie nodig.

_/-\o_ gelukkig ik zie dus geen spoken.
Stok kreupel is ze niet meer maar vind der ook echt nog niet goed lopen in stap. Wel een stuk gemakkelijker dan dat het was natuurlijk.
Maar ze zet der benen nog raar neer :j

Andere vinden der nu wel goed lopen maar he der bijna 7 jaar en vind het nog niet hoe peeps normaal is, verre van.
En inderdaad zoals mn zus al zei dwingen we haar totaal niet. Maar normaal is ze van zich zelf best wel van een drafje/galopje showen maar nu heeft ze er totaal geen drang toe, dus is het voor mij een teken dat ze dat nog niet kan. En van de week zonder na te denken in de stand gezet :') dus toen moest ze een mini stukje achteruit om de stal in te kunnen, dat ging alleen totaal niet.

Zullen morgen even telefonisch overleggen met de DA.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:32

Goed plan!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:37

Je leert hier toch weer een hoop. Ze staan hier allemaal langer op de medicatie he?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:07

Die van mij is nog maar aan dag 3...
Morgen komt gelukkig de hs en ik zet nu al mijn hoop daarop...

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:38

Heel veel succes bij de hoefsmid morgen! Hoop het beste voor je.

Peep zat vandaag aan dag 6.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:43

Marlis schreef:
Je leert hier toch weer een hoop. Ze staan hier allemaal langer op de medicatie he?

Brutus heeft drie weken Metacam gehad. De laatste twee weken wel afbouwend.
Mijn DA gaf aan dat sommige paarden maag/darmproblemen kunnen krijgen, maar er zijn ook paarden die heel lang mediactie krijgen en nergens last van hebben. Gewoon je paardje goed in de gaten houden, maar dat doe jij wel :)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:46

Gaan morgen is even telefonisch overleggen hoe en wat.
Ze krijgt morgen voor de 7e dag voor 400 kg metacam en dan in een keer stoppen namelijk.
Heb dan ook niet meer, flesje is dan leeg. Dus ben heel benieuwd.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:49

ik moest met mijn shetje ook gewoon 1 week voor zijn gewicht. en toen in 1 keer stoppen als hij goed liep.
en dat deed hij en daarna nooit meer last gehad.
Gewoon even overleggen.

filmpje ziet er al fijner uit, maar ze loopt nog voorzichtig hoor! overdreven op de hiel landen zegmaar.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:51

Marlis schreef:
Gaan morgen is even telefonisch overleggen hoe en wat.
Ze krijgt morgen voor de 7e dag voor 400 kg metacam en dan in een keer stoppen namelijk.
Heb dan ook niet meer, flesje is dan leeg. Dus ben heel benieuwd.

Had jij dan een klein flesje?
Op dit moment moet je toch vertouwen op je DA.
Zij hebben je paard gecheckt en zullen weten wat het beste is. Ascal heb je nog wel?

Ik ben na een week wel begonnen met afbouwen.
Mijn pony liep toen net als jou paardje nu. Ik was alleen bang dat hij te veel zou doen, omdat hij er 'niks van voelde'.
Een beetje het zelfde idee als sporters die sporten op pijnstilling terwijl ze blessure hebben.
Ik had het idee dat mijn paard dan beter aan komen geven hoe ver hij kon gaan.
Ik heb het dan wel over afbouwen met 50 kg per keer en zodra ik merkte dat het minder ging dat gaf ik hem weer wat extra (werd door mijn Da geadviseerd)

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 22:05

Ze loopt inderdaad een stuk beter maar nog steeds niet goed. Wel fijn dat je filmpjes hebt gemaakt en dat kunt laten zien. Ga op je eigen gevoel af, jij kent je paardje het beste!
En voor de metacam inderdaad gewoon even overleggen met je dierenarts.
Ik heb het toen ook niet af moeten bouwen, maar dat is ook per dierenarts verschillend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:17

Mijn paard heeft in totaal 3 wkn Phenylbutazone (buut), gekregen. Eerst 3 dgn 4 zakjes p.dag. Toen 14 dgn 2 zakjes p. dag en toen nog 5 dgn 1 zakje p.dag.

Daarna niets meer. Hij loopt nog steeds goed gelukkig.

Da vertelde ook dat ze idd last van hun maag kunnen krijgen van buut en van metacam. Wat ik niet zeker weet, maar wel eens heb gehoord is dat er in metacam ook weer "iets" zit (suiker?), wat er voor kan zorgen dat paarden die metacam krijgen voor een andere kwaal, juist door de metacam hb raken. Iemand daar wel eens iets over gehoord?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:59

Ik weet wel dat ze maagzweren kunnen krijgen van de buut en metacam, van HB raken van metacam heb ik nog nooit gehoord. Die van mij heeft ook zeker 4 weken de medicijnen gehad, steeds iets afbouwen inderdaad.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:15

Hier niks afbouwen. En ben idd blij met de filmpjes van (bijna) alle dagen
Zus gaat vanmiddag even langs bij de DA, komt er langs van der werk

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:19

[***] schreef:
Mijn paard heeft in totaal 3 wkn Phenylbutazone (buut), gekregen. Eerst 3 dgn 4 zakjes p.dag. Toen 14 dgn 2 zakjes p. dag en toen nog 5 dgn 1 zakje p.dag.

Daarna niets meer. Hij loopt nog steeds goed gelukkig.

Da vertelde ook dat ze idd last van hun maag kunnen krijgen van buut en van metacam. Wat ik niet zeker weet, maar wel eens heb gehoord is dat er in metacam ook weer "iets" zit (suiker?), wat er voor kan zorgen dat paarden die metacam krijgen voor een andere kwaal, juist door de metacam hb raken. Iemand daar wel eens iets over gehoord?

Waarschijnlijk zit er iets van suiker in om het ietsje smaakvoller te maken voor je paard. Dat ze er hoefbevangen van raken heb ik ook nooit gehoord.

De hoefsmid komt hier vanmiddag. Ben benieuwd wat hij te vertellen heeft. Pony koopt op dit moment prima. De vorige keer is na het bekappen het kreupelen begonnen, dus ben erg bang dat we morgen weer terug bij af zullen zijn.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:23

Succes!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:25

Grietje heeft bijna een jaar op een onderhoudsdosis buut gestaan met tussenpozen. Dan ging het goed en was ik aan het afbouwen en dan ging het weer mis. Nu is ze alweer bijna 1,5 jaar van de buut af :)

Hb van metacam heb ik ook nog nooit gehoord.

Hier liep Grietje na een bekapbeurt ook altijd een paar dagen slechter. Door de hb groeien de hoeven veel harder en er moest iedere keer redelijk wat af. Maar na een paar dagen zag ik dan wel verbetering. De smid kwam trouwens om de 5 a 6 weken. Hij woont niet echt in de buurt, dus vaker was bijna niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 11:39

Ik heb zelf ook nog wat zakjes buut extra genomen. Die hou ik als reserve.
Hb van metacam zal dan wel een roddel zijn, denk ik.

Hier in dit topic toch bijna allemaal ervaringsdeskundigen. Ik zal als ik er aan denk eens aan mijn da vragen of hij er iets van weet.

Wat ik bij mijn paard echt heel gek vind is dat zijn hoeven bijna niet of eigenlijk helemaal niet groeien?! Hs is verleden week nog geweest en toen was het 4 wkn terug nadat hb geconstateerd is. Heb nu weer over 4 wkn een afspraak staan. Ik denk trouwens dat ik de speciale hb ijzers er dan gewoon nog een keer onder laat slaan. Gelukkig komt mijn smid bijna altijd als ik hem bel. Soms een dag later, maar meestal dezelfde dag. Ook voor mijn niet hb-er :) En dan bedoel ik als er een ijzer afligt of iets dergelijks. Voor een beslag of bekapbeurt maak ik altijd vooraf een afspraak.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:04

Marijuhhhhh schreef:
De hoefsmid komt hier vanmiddag. Ben benieuwd wat hij te vertellen heeft. Pony koopt op dit moment prima. De vorige keer is na het bekappen het kreupelen begonnen, dus ben erg bang dat we morgen weer terug bij af zullen zijn.

Succes, hier zelfde verhaal, hs komt deze namiddag en ben ook echt bang wat het resultaat zal zijn (Maar betrouw wel op zijn vakkundigheid hoor :D, meestak kreupelt ze enkele dagen na het beslaan waarna het dan weer beter gaat, maar nu is ze wel weer HB, dus dat wordt awachten ... Brrrr)

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:30

Thirteen schreef:
Marijuhhhhh schreef:

Succes, hier zelfde verhaal, hs komt deze namiddag en ben ook echt bang wat het resultaat zal zijn (Maar betrouw wel op zijn vakkundigheid hoor :D, meestak kreupelt ze enkele dagen na het beslaan waarna het dan weer beter gaat, maar nu is ze wel weer HB, dus dat wordt awachten ... Brrrr)

Deze hoefsmid is mij geadviseerd door mij DA. Ik probeer dus idd ook op zijn vakkundigheid te vertrouwen. Pony hoeft gelukkig geen beslag.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:45

succes allen bij de smid. Hopelijk gaan ze níet kreupelen . Net even langs de kliniek geweest. Peeps blijft nu tot na t weekend op de metacam en maandag moeten we de behandelend arts bellen , hoe het gaat en voor eventuele verdere behandeling

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:02

Mijn kan helaas niet meer zonder beslag, ze heeft enorm gevoellige zolen gekregen sinds de vorige HB ...
Zonder meteen hoefzweren, dus probeer ik niet meer zonder.
Ben echt benieuwd wat zijn oordeel zal zijn ... Wat kan wachten laaaaaang duren ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 16:48

capopjekop schreef:
Ik ben benieuwd naar dat onderzoek van het weken.

Heb het nagezocht: het betreffende onderzoek ging over het totaal van wateroplosbare koolhydraten (WSC en Fructaan) en dus niet over de snel oplosbare suikers die van belang zijn als er sprake is van IR of gerelateerde HB en die dus wel binnen een uur 30% minder worden door weken.