[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:49

Ash_ schreef:
Haai,
Even een vraagje kan een paard ook aan 1 been bevangen raken? En niet de houding aannemen die op de beginpost is vermeld?

Jazeker, maar dat is zeldzaam. Dat betekend dus dat de kans dat er wat ánders aan de hand is dan de eenzijdige laminitis erg groot is....... Overleg maar eens met je veearts en hoefsmid, zou ik zeggen.

Dit zijn röntgenfoto's die E-digit (dit was in Nederland) van de derde die eenzijdig bevangen raakte, maakte.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook hier is de behandeling weer hetzelfde. 1. derotatie/herstel van voetas; 2. vermindering van de tractie van de diepe buigpees door a: verkorten van de afwikkellengte en b: verhogen van de hielen; 3. aanbrengen van afdoende ondersteuning van de zool en straal.

In dit geval heb ik deze regels gevolgd door het aanbrengen van banana shoes, om zo snel mogelijk weer zooldikte te verkrijgen RV. Het haarvaten net onder P3 is in een gezond paard zo'n 10 en 15mm dik, de zool zelf ongeveer een 10mm. De ruimte onder de apex van P3 moet dan ook minimaal 20 tot 25 mm dik zijn. Als dat niet het geval is krijgt de zool onvoldoende bloed en zal niet alleen niet kunnen groeien, maar uiteindelijk zelfs scheuren onder de druk van P3 die door de diepe buigpees op de zool wordt geperst. De mechanische voorwaarden nodig om een grote hoeveelheid zoolgroei in een minimum tijd te bewerkstelligen worden alleen door de specifieke eigenschappen van banana shoes geboden. Overigens zal de oplettende lezer zien dat hier ook sprake is van een lichte sinker, op zich niet iets waar een banana shoe iets aan kan veranderen, maar wel een ernstig complicerende factor. Overigens is het met dit paard dankzij tijdig ingrijpen weer goed gekomen. Na ongeveer een jaar kon het paard weer, licht, worden gereden. Men is nu aan het opbouwen, maar of ooit het topniveau van voor de aanval zal worden bereikt moet worden afgewacht. Maar aangezien ik ook werkzaam ben geweest met vergelijkbare paarden die ondanks alle inzet van betrokkenen uiteindelijk toch ge-euthaniseerd moesten worden is het kreupelvrij overleven al een hele overwinning.

Overigens wordt bij een eenzijdige hoefbevangenheid het andere been hetzelfde behandeld als het aangetaste been -maar om andere, vooral preventieve, redenen- echter duidelijk zal zijn dat toepassing van regel 1.: het "deroteren/herstel van de voetas", bij de niet aangetaste voet niet nodig is.

Ronald Aalders

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:46

RonAalders schreef:
Overigens wordt bij een eenzijdige hoefbevangenheid het andere been hetzelfde behandeld als het aangetaste been -maar om andere, vooral preventieve, redenen- echter duidelijk zal zijn dat toepassing van regel 1.: het "deroteren/herstel van de voetas", bij de niet aangetaste voet niet nodig is.

Hoe doe je dit dan ?
Leg je onder de ene voet een Banana Light en onder de andere een Banana medium oid ?
en/of werk je met wiggen onder de ene voet en onder de andere niet ?

Nou is dit een behoorlijke kanteling met tevens een sincker en nog heel weinig zooldiepte , kun je zo'n voet in één keer realignen ?

Heb je ook foto's van beide voeten met beslag ?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:47

Hier ook weer eens een berichtje van mijn kant,
met Bandiet gaat het goed, we zijn nu alweer 6 weken aan het rijden/opbouwen. We zitten nu op eenhalf uurtje per dag.
Dit gaat allemaal erg goed nog steeds. Hij wordt om de paar dagen/weken overgezet naar een ander stuk land, ze wisselen steeds tussen twee weides, dus als de een te kaal wordt gaan ze weer naar de ander. Als hij net op het nieuwe stuk staat krijgt hij zijn masker nog om, zodra het kaler wordt mag hij hem af.
Maar ik merk dat hij nu té dun begint te worden, hij moet echt niet meer afvallen meer. Hij krijgt nog steeds Safe and sound, maar niet de aanbevolen hoeveelheid van 2 kilo, dat lijkt me teveel. Ik heb een beetje zitten zoeken naar supplementen, wat zouden jullie erbij geven:

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100103/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/100104/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... te/100102/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/100101/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... te/100114/

Ook zit ik te twijfelen een green guard aan te schaffen, kan hij wat meer eten en krijgt hij meer 'lucht' dan met het masker/korfje wat hij nu heeft...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:54

@RonAalders

Het lijkt of de bovenste helft van deze hoeven "dikker" zijn
Heeft dit puur met raspen van de HS te maken of heeft het een andere oorzaak?

Li voor :
Afbeelding
Re voor :
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:08

xFioon schreef:
Hier ook weer eens een berichtje van mijn kant,
met Bandiet gaat het goed, we zijn nu alweer 6 weken aan het rijden/opbouwen. We zitten nu op eenhalf uurtje per dag.
Dit gaat allemaal erg goed nog steeds. Hij wordt om de paar dagen/weken overgezet naar een ander stuk land, ze wisselen steeds tussen twee weides, dus als de een te kaal wordt gaan ze weer naar de ander. Als hij net op het nieuwe stuk staat krijgt hij zijn masker nog om, zodra het kaler wordt mag hij hem af.
Maar ik merk dat hij nu té dun begint te worden, hij moet echt niet meer afvallen meer. Hij krijgt nog steeds Safe and sound, maar niet de aanbevolen hoeveelheid van 2 kilo, dat lijkt me teveel. Ik heb een beetje zitten zoeken naar supplementen, wat zouden jullie erbij geven:

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... nt/100103/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/100104/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... te/100102/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... us/100101/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... te/100114/

Ook zit ik te twijfelen een green guard aan te schaffen, kan hij wat meer eten en krijgt hij meer 'lucht' dan met het masker/korfje wat hij nu heeft...

Hee, lang geleden ;) ,
fijn dat het goed gaat met Bandiet, bevalt het op de nieuwe stal ?

Wat al die supplementen betreft:
Ik zou in eerste instantie heel goed onderzoeken of deze supplementen suikers bevatten.
alle supplementen waar suikers aan toegevoegd zijn zou ik mijden.
je kunt het herkennen als er OSE achter een ingredient staat (glucose, fructose, dextrose enz).
De supplementen in brokjes vorm bevatten vaak melasse.

Ik ben zelf voor formula4Feet, dit is ontwikkeld in samenwerking met de Laminitis Clinic.
F4F is een compleet supplement voor naast hooi.

Bandiet gaat echter niet dikker worden van een mineralen/vitamine supplement,
Als je even terugleest in dit topic, want we hebben het een aantal pagina's lang over ongemelasseerde bietenpulp gehad.
Dit is bij uitstek een voedermiddel om wat gewicht aan te zetten bij te dunne paarden zonder dat de glucosespiegel teveel stijgt.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:09

Ik heb een vraagje. Ik heb een graasmasker voor mijn pony, op zich lukt het hem om ermee te eten maar is een greenguard fijner voor het dier?
Wie kan mij vertellen wat het beste werkt en wat het beste is voor het dier?

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:11

nieuwe mensen hier en hoop info weer.

Hier gaat alles zijn gangetje. Alleen is er een nieuw probleem:eikels.
Het zijn 2 stofzuigers die heel de wei (nouja het stuk waar ze lopen) rond gaan om te kijken of er nog eikels liggen. Als ze maar horen dat er 1 valt is zoef er naar toe.
Mijn vader haalt zovaak mogelijk alle eikels eruit en toch vinden ze er afentoe 1. Om gek van te worden.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:23

colinneke schreef:
nieuwe mensen hier en hoop info weer.

Hier gaat alles zijn gangetje. Alleen is er een nieuw probleem:eikels.
Het zijn 2 stofzuigers die heel de wei (nouja het stuk waar ze lopen) rond gaan om te kijken of er nog eikels liggen. Als ze maar horen dat er 1 valt is zoef er naar toe.
Mijn vader haalt zovaak mogelijk alle eikels eruit en toch vinden ze er afentoe 1. Om gek van te worden.

Ik word er ook gek van op het moment.
Mijn pony mag weinig op het land en precies boven zijn zandstuk staat een geweldige eik die zomers voor veel schaduw zorgt maar nu een ellendig ding is.
Ik heb het idee dat hij door toch wel eikels eten (vantevoren haal ik ze uiteraard weg) weer wat gevoelig is.
Nu heb ik samen met mijn moeder van een heel groot vijvernet een groot gedeelte "overdekt" zodat de meeste eikels die overdag vallen opgevangen worden.

Ik baalde er zo van, het arme dier mag niet teveel op het gras en het enige stuk waar hij lekker naar buiten kan vielen kweetniethoeveel eikels.

Is het bekend dat paarden bevangen kunnen worden van eikels? Mijn pony is erg gevoelig voor bevangenheid.
En sinds de eikels vallen is hij wel weer wat minder rap.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:54

lolclub schreef:
@RonAalders

Li voor :
Afbeelding
Re voor :
Afbeelding

Ik denk niet dat dit door het raspen van de hoefsmid komt..., bij mijn andere (gezonde) paard dat ongeveer dezelfde moment andere hoefijzers kreeg (van dezelfde hoefsmid) is de hoef helemaal mooi glad. Bij Y lijkt de echt uit 2 delen te bestaan, het onderste gedeelte is ook mooi glad, het bovenste is dikker, droger, ribbelig en ruw. Ik schrok er ook van want ik merkte pas op de foto's hoe haar hoeven eraan toe zijn ... ;(.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:21

[quote="lolclub"]@RonAalders

Li voor :
Afbeelding

Nee dat komt niet door het raspen van de hoefsmid. Het heeft een puur mechanische oorzaak en illustreert heel fraai hoe weinig mensen begrijpen van de relevante mechanische gevolgen van hoefbevangenheid en de vaak daarop volgende rotatie. Een gebrek aan begrip dat al vele paarden een hoop ellende heeft bezorgd, vandaar dat ik me geroepen voelde althans een bescheiden poging te doen wat aan die lacune in kennis te doen.

Ook op deze website is "geklaagd" over wat men lange tenen noemde. Dit geeft maar weer eens aan dat het grootste probleem van het hoefbevangen paard niet de dierenarts of de hoefsmid is maar de eigenaar zelf. Het is mij persoonlijk een absoluut raadsel waarom men niet ziet (zelfs niet na mijn uitleg van de "mechanics at play") waarom die "lange tenen" niet alleen een uitsluitend optisch gevolg is van de derotatie, maar tevens het bewijs dat er daadwerkelijk iets is gedaan aan de rotatie.

Geconfronteerd met een betalende klant/eigenaar -zeker een met een uitgesproken mening- valt beslist in te zien waarom een (wellicht op dit terrein minder ervaren) hoefsmid in de verleiding worden gebracht om het de klant naar de zin te maken en dus maar wat aan die "lange tenen" te doen. Daar zijn zoals we inmiddels weten twee eenvoudige mogelijkheden voor. 1: de derotatie/herstel van de voetas geheel of gedeeltelijk achterwege laten; 2. de lange teen invasief raspen, waarmee tevens effectief de laatste strohalm waar het paard zich aan vast hield op "verzoek" van de klant/eigenaar (want om louter optische redenen!) weggehaald wordt.

Hoe dat dan zit?

Kijk eens goed naar deze röntgenfoto en let daarbij goed op de zo verschrikkelijk belangrijke voet as, de rechte lijn door P1, P2 en P3.

Afbeelding

Vergelijk de bovenstaande "normale" situatie nu met deze.

Afbeelding

Zien jullie hoe door de rotatie van P3 gelijk een ieder begrijpt die met blokken heeft gespeeld vroeger, het distale eind van P2 naar vóren wordt geduwd? Dát is dus die "bobbel" of "verdikking" die zichtbaar is net boven de kroonrand. Over de problemen die ontstaan door deze verplaatsing (want dat is het feitelijk) ga ik hier maar niet in, maar je kunt je voorstellen dat in ieder geval de doorbloeding ter hoogte van de kroonrand op zijn zachtst gezegd niet optimaal zal zijn als daar een bot zo hard van binnen aan het duwen is dat er een bobbel zichtbaar wordt.

Is daar wat aan te doen?

JAHAAA, (de roepende in de woestijn........ >;) ) door het deroteren/herstel van de rechte voetas (die beiden zijn dus hetzelfde), oftwel het volgen van regel 1. bij de aanpak van een stabiele rotatie ten gevolge van hoefbevangenheid.

Bij een correcte derotatie/herstel van de rechte voetas is het effect ook onmiddellijk. Met name bij paarden die een lage hiel/naar achteren gebroken voetas hadden toen ze bevangen raakten, is dit soms buitengewoon moeilijk en alleen met heel veel technische middelen bereikbaar. Ook hier zie je weer het belang van een goede én tijdige voetverzorging door de hoefsmid!

Kijk maar eens goed naar de volgende plaatjes van een chronisch bevangen paard vóór de derotatie/herstel van de rechte voetas en daarna. Zien jullie hoe de "bobbel" na de derotatie is verdwenen? Dat de door mij hier uitgevoerde derotatie/herstel van de rechte voetas dit meteen zichtbaar maakte is overigens enigzins opvallend. Door de druk die aanwezig was voor de derotatie ontstaan er vaak ook zwellingen ten gevolge van de kneuzingen. Die kneuzingen zijn natuurlijk niet meteen weg als P3 weer een normale positie heeft ten opzichte van P2 en P1. Dus ondanks een geslaagde derotatie/herstel van de rechte voetas, kan er enige tijd een verdikking aanwezig blijven. Soms is de schade die is veroorzaakt permanent en zal er altijd een verdikking aanwezig blijven, óók als de voetas weer geheel correct "recht is gemaakt". We zijn ook dan (zoals zo vaak) afhankelijk van röntgenfoto's om te kunnen bepalen of de voetas weer recht is.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Ronald Aalders

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:57

RonAalders schreef:
Zien jullie hoe door de rotatie van P3 gelijk een ieder begrijpt die met blokken heeft gespeeld vroeger, het distale eind van P2 naar vóren wordt geduwd? Dát is dus die "bobbel" of "verdikking" die zichtbaar is net boven de kroonrand.

Ron,

Bedankt voor de duidelijke uitleg, dit is me volkomen duidelijk.

Mijn vraag in eerste instantie ging over de verdikking welke zichtbaar is op de hoefwand zelf.
dus het gedeelte onder de kroonrand tot ongeveer de helft van de voet.

ps. had je mijn andere vragen nog gelezen ?

lolclub schreef:
Hoe lang (in tijdsduur) staat een paard gemiddeld op de Banana's voor hij weer om kan naar "normaal" beslag ?

Hoeveel (in graden) kun je het hoefbeen per beslagbeurt maximaal deroteren als er van "gewoon" beslag gebruikt wordt gemaakt ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:31

judithM schreef:
Ik heb het idee dat hij door toch wel eikels eten (vantevoren haal ik ze uiteraard weg) weer wat gevoelig is.
Nu heb ik samen met mijn moeder van een heel groot vijvernet een groot gedeelte "overdekt" zodat de meeste eikels die overdag vallen opgevangen worden.

Ik baalde er zo van, het arme dier mag niet teveel op het gras en het enige stuk waar hij lekker naar buiten kan vielen kweetniethoeveel eikels.

Is het bekend dat paarden bevangen kunnen worden van eikels? Mijn pony is erg gevoelig voor bevangenheid.
En sinds de eikels vallen is hij wel weer wat minder rap.

bron: http://www.paardenshow.nl/giftigeplanten.htm

Eik Bladeren, groene eikels - Koliek, diarree, sterke vermagering, uitputting, stijve gang, sufheid.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:39

Goed net thuis. Veearts is geweest. Het is helaas (weer) bevangenheid.
3 of 4 jaar gelden is hij ook bevangen geweest. Dit door dat hij gewoon op het land liep en te zwaar was. Hij is nu nog ietsjes te zwaar staat alleen maar op het zand.
Maar is dus vrijdag onder een draad door gegaan en heeft gras gegeten.
Zaterdag ochtend nog niks te zien, middag leek het of hij zich had verstapt (vertelde bijrijdster) avond zwaar kreupel binnen gehaald door stalgenoot.
Ben er heen gegaan geen wondjes niks. Vandaag dus de veearts geweest. Die vermoed hoefbevangenheid en mogelijk ook nog een hoefzweer hierbij.

Hij gaf 2 mogelijkheden:
1: op stal behandelen overdag naar buiten op nat zand. Wachten tot dinsdag anders foto laten maken.
2: Direct (morgen) naar de kliniek om een opstart van het herstel te beginnen.

Paard is nog al snel uit zijn hum als je hem weg haald uit zijn vertrouwde omgeving.
Wat zouden jullie doen?

Heeft iemand ervaring met de combi hoefbevangenheid en een hoefzweer?

Hoe kan ik de medicatie er het beste in krijgen? In combinatie met iets te eten? Hoe doen jullie dit?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:47

lolclub schreef:
barbar schreef:
hoi, ik had even een voervraagje.
men zegt dat als je hooi laat weken, je er een heleboel suiker uitspoelt.
nu hebben wij hier op stal alleen vrij rijk hooi en voordroog.
nu is mijn vraag, spoel je bij het weken van voordroog er ook genoeg suiker uit?

Normaal gesproken worden bij het fermentatieproces van gras naar voordroog (in luchtdicht plastic) suikers verbruikt.
Je zou dus aan kunnen nemen dat voordroog al minder restsuikers bevat als dat dezelfde partij hooi zou zijn geweest.

Er komen echter nog meer zaken bij kijken zoals schimmels, bacterieen, houdbaarheid en het belangrijkste : de vaak grotere hoeveelheid voedingsstoffen en energie, waardoor hooi geschikter is voor HB paarden dan voordroog.

Voordroog is natuurlijk net als hooi ook gewoon gras geweest, dus je mag wel aannemen dat je ook suikers uitspoelt als je het weken laat.
Let er wel even op dat het nog sneller smurrie wordt dan hooi, of je paard het nog wil eten na een uur in het water te hebben gelegen zul je moeten uitproberen ;)

Hoe weet je dat jullie hooi te rijk is , is het getest ?

dank je voor je andwoord.
ik weet niet of het hooi TE rijk is, het is niet getest, maar het is van het zelfde gras als het voordroog dus ik neem aan dat het vrij rijk is.
het voordroog is ook vrij droog, het ziet er uit als hooi maar je voelt dat het vochtiger is en het ruikt ook meer, het ruikt trouwens niet zuur of zo, het ziet er erg goed uit en qwa houdbaarheid- een open baal is hier in 2a3 dagen op.
dus het zou er eigenlijk op neer komen dat je voordroog wel kan voeren, maar je nog meer uit moet kijken met de hoeveelheid?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:57

RonAalders schreef:
Kijk maar eens goed naar de volgende plaatjes van een chronisch bevangen paard vóór de derotatie/herstel van de rechte voetas en daarna.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Eh sorry, ik zie om eerlijk te zijn niet zo enorm veel verschil in deze foto's.
Wel zie ik een heel erg vergelijk bij wat eens bij Isabella is gedaan, na ook een uitleg van een met HB bekend zijnde hoefsmid met strepen en lijnen in de röntgenfoto's. Theoretisch ook volledig te volgen.
Maar dat ging hier dus helemaal mis ... Naar mijn idee had het alles te maken met het inkorten van de hielen. Hoefzweer op hoefzweer volgde, iets waarvan mij toen ook gezegd werd dat dat normaal was en zelfs nodig voor herstel. Maar de pijn en ellende die mijn paardje voelde op dat moment, gun ik niemands paard.

Voor de geïnteresseerden:
Röntgenfoto 2007: http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFSHNF3L.jpg
Hoef behorende bij deze röntgenfoto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-MXDARNB6.jpg
Hoef na bekapping: http://www.mijnalbum.nl/Foto-ACIZ4BDK.jpg

Mooi plaatje niet dan?! Ik was er ook best trots op ... maar paardje kon er geen stap mee zetten.
Heb een heel jaar gesukkeld ... toen het iets beter leek te gaan (met andere hoefbekapper), maakte deze dezelfde fout; inkorten hielen (ze waren eraf voordat ik, de eigenaar, besefte wat hij deed; en dan ben je te laat uiteraard). Gevolg ... weer bevangen met deze foto als resultaat:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KHI6G6P7.jpg

Hier zijn geen goedbedoelde experts meer aangeweest toen. Ik heb het daarna zelf gedaan, oké niet zoals het hoort misschien volgens de boekjes, maar kreeg haar wel weer aan het lopen. Zonder bananashoes of ander ijzerwerk (wilde toch geen smid aanbrengen :+ ... dus dat was makkelijke keus).

Chico loopt trouwens best aardig op de ijzers, hoewel mij opvalt dat hij een vrij korte gang heeft voor. Of hij met de tenen in de grond geplant loopt zeg maar.

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:09

Ron@ je hebt het over uitsluitend optische redenen om de toon af te vijlen...Hoe kan een paard in hemelsnaam afrollen met z'on obstakel in de weg?
Offereins (en kom niet aan offereins!) heeft altijd al aanbevolen om te toon in te korten...anders waren paarden toch wel geboren met snavels ?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:17

Goed net thuis. Veearts is geweest. Het is helaas (weer) bevangenheid.
3 of 4 jaar gelden is hij ook bevangen geweest. Dit door dat hij gewoon op het land liep en te zwaar was. Hij is nu nog ietsjes te zwaar staat alleen maar op het zand.
Maar is dus vrijdag onder een draad door gegaan en heeft gras gegeten.
Zaterdag ochtend nog niks te zien, middag leek het of hij zich had verstapt (vertelde bijrijdster) avond zwaar kreupel binnen gehaald door stalgenoot.
Ben er heen gegaan geen wondjes niks. Vandaag dus de veearts geweest. Die vermoed hoefbevangenheid en mogelijk ook nog een hoefzweer hierbij.

Hij gaf 2 mogelijkheden:
1: op stal behandelen overdag naar buiten op nat zand. Wachten tot dinsdag anders foto laten maken.
2: Direct (morgen) naar de kliniek om een opstart van het herstel te beginnen.

Paard is nog al snel uit zijn hum als je hem weg haald uit zijn vertrouwde omgeving.
Wat zouden jullie doen?

Heeft iemand ervaring met de combi hoefbevangenheid en een hoefzweer?

Hoe kan ik de medicatie er het beste in krijgen? In combinatie met iets te eten? Hoe doen jullie dit?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:33

@Ash .. jammer dat het weer mis is. Ik zou foto's laten maken, daarop is ook een eventuele hoefzweer te zien. Hierdoor kan er gericht behandeld worden. Foto's kunnen ook aan huis worden gemaakt door e-digit. Anders zul je inderdaad eerst even langs de kliniek moeten. Maar je paard kan na foto's maken gewoon weer naar huis en daar verder 'behandeld' worden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:33

Weet iemand hoeveel dat kost via e-digit? Wil hem het liefst niet van stal halen.
Zou ik eerst de verbetering afwachten of zowieso foto laten maken...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:55

judithM schreef:
Ik heb een vraagje. Ik heb een graasmasker voor mijn pony, op zich lukt het hem om ermee te eten maar is een greenguard fijner voor het dier?
Wie kan mij vertellen wat het beste werkt en wat het beste is voor het dier?

Ik heb alleen ervaring met de Greenguard en ben hier erg tevreden over. Bij mij op stal staan ook paarden met het 'bloempot'grasmasker en dat werkt ook prima. Ik denk dat het meer eigen gevoel is en dat het qua inname niet heel erg veel uitmaakt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:00

Anders moet je ze mailen bellen Ash. Ze kunnen je zo vertellen waar je aan moet denken. Ik heb toen ook een mobiele laten komen en ik was voor 4 hoeven 170 euro kwijt. Dat was de mobiele paardenpraktijk.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:11

Oke ik ga contact opnemen met ze.
Hoe geven/gaven jullie de medicijnen? Deden jullie het ergens door heen?
Groetjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:17

Elcamino...fijn dat je bewegende beelden hebt!
Ook al was het niet makkelijk :D
Je paard landt vreselijk op de toon....juist het gebied wat zo kwetsbaar is nu!

Verder loopt hij erg kort,dat kan komen omdat hij nog gevoelig is.Een ex bevanger loopt soms korter,maar stapt iedergeval in...en niet twee hoeven erachter.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:50

Ash_ schreef:
Oke ik ga contact opnemen met ze.
Hoe geven/gaven jullie de medicijnen? Deden jullie het ergens door heen?
Groetjes

ik doe de medicijnen door een klein beetje krachtvoer.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:58

lolclub schreef:
Hoe lang (in tijdsduur) staat een paard gemiddeld op de Banana's voor hij weer om kan naar "normaal" beslag ?

Dat valt niet zomaar een antwoord op te geven. Op de eerste plaats al niet omdat niet alle hoefbevangen paarden op banana shoes terecht komen. Een open teen ijzer gecombineerd met een valse balk, wigzool en hoofpack gebruik ik bijvoorbeeld ook in enkele gevallen. Ook het hier afgebeelde TRIS ijzer gebruik ik regelmatig.

Afbeelding

Zoals met alle orthopedisch beslag is het antwoord op de vraag hoe lang dat type beslag er onder moet blijven helemaal afhankelijk van de door de hoefbevangenheid veroorzaakte schade. Hoe meer schade, hoe langer (tot en met permanent) orthopedisch beslag gebruikt zal worden. Waarmee je overigens gewoon NRHA World Champion kunt worden :D

lolclub schreef:
Hoeveel (in graden) kun je het hoefbeen per beslagbeurt maximaal deroteren als er van "gewoon" beslag gebruikt wordt gemaakt ?

Ik weet niet wat je onder "gewoon" beslag verstaat. Het deroteren/herstel van de rechte voetas is iets wat feitelijk met bekappen wordt gedaan en in zoverre niets met beslag te maken heeft. Op één uitzondering na, namelijk de situatie waar het paard bij de aanvang van de hoefbevangenheid en rotatie al erg lage hielen had en dus geen hiel verwijderd kán worden om de rotatie te "compenseren". Het beslag dient om het gevolg van de derotatie/herstel van de rechte voetas, namelijk het door de verlaging van de hielen vergróten van de tractie van de diepe buiger te compenseren zodat de derotatie/herstel van de rechte voetas niet tot nieuwe rampen leidt. Het een kan dus niet zonder het ander.

Ronald Aalders