[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:15

Bloodymary schreef:
TinePine schreef:
Mijn vraag is of er mensen zijn die er ervaring mee hebben, permanenten pijnstilling, zodat ik mijn eigen mening kan vormen over wel of niet. Momenteel is hij nog heel vrolijk dus rijp voor de slacht is hij zeker nog niet.

Joehoe, mijn paard krijgt elke dag een schepje aspirinepoeder en een schepje glucosamine door zijn voer. Dat aspirinepoeder is dus permanente pijnstilling. Het is een dosis die volgens de dierenarts verder geen kwaad kan voor zijn organen en maag. Hij is pas 11 en sinds een jaar officieel artrose geconstateerd in een hoefgewricht. (achteraf al langer natuurlijk, maar toen had ik dat niet door, pas toen hij echt kreupel ging lopen). Hij heeft ook speciaal beslag, dat hielp in het begin, maar van de zomer is hij echt 3 of 4 maanden kreupel geweest. Alles geprobeerd, inspuiten, duivelsklauw, maar heeft allemaal niets geholpen. Als hij Metacam had had hij nergens last van, maar dat is een beetje duur. Toen op advies van de dierenarts dit aspirinepoeder geprobeerd en sindsdien, vanaf september of zo ben ik weer voluit aan het rijden. Buitenritten gaan moeiteloos, zelfs lange stukken galloperen, met dressuren kost het hem soms wat meer moeite, maar daar houd ik rekening mee en ook dan is het goed te doen. Ik merk dat hoe vaker ik rijd, hoe beter hij loopt. En zijgangen zijn heel goed om hem los en soepel te maken. Verder is hij supervrolijk en rent soms als een gek door de wei.
Het voordeel van dat aspirinepoeder is dat het niet alleen pijnstillend is, maar ook goed voor de doorbloeding. Het kost ongeveer 35 Euro per maand. De officiele naam is acetylsalicylzuur.

Ik lees hier dat verschillende mensen hier op tegen zijn. Waarom eigenlijk?

Waar heeft jouw paard de artrose zitten?

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb veel om over na te denken. In de wei en in stap is er niets aan de hand. Dus hij kan nog heel lang mee. Ik vraag me alleen af of ik pijnstillers zou willen geven om te blijven rijden. Dat gaat me een beetje te ver. Maar er is mij geadviseerd hem in beweging te houden. Ik heb nog geen besluit genomen en dat ga ik zeker niet forceren zolang mijn paardje blij is.

Bloodymary

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:16

Maar waarom gaat je dat een beetje ver om pijnstillers te geven? Ik lees die reactie hier vaak, maar mij is nog niet duidelijk gemaakt wat daar zo erg aan is. Als het paard er dan goed mee kan functioneren waarom niet ?Beter dan half kreupel (dus met pijn) in de wei lopen.
En verder veel bewegen, dat is heel belangrijk met artrose. Daarom zie je het vaak erger worden bij paarden die alleen nog in de wei lopen. De beweging die ze daar hebben is toch anders dan met rijden. En je kunt bij artrose ook niks beschadigen door te rijden (integendeel dus), zoals bijvoorbeeld wel bij HKO.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 01:18

liespower94 schreef:
Inspuiten via da :)

Ah, weekje afwachten dan! Ik heb dat een half jaar gelden ook laten doen. Had er na alle verhalen helemaal mijn hoop op gevestigd. Wat een teleurstelling na die week, hij liep meer kreupel dan ooit.Natuurlijk omdat hij ook een week geen beweging had gehad. Wat was ik verdrietig! Maar gelukkig kan ik nu weer volop rijden.

Maar de meeste verhalen die je over hoort zijn heel goed, zelfs verhalen dat ze er echt jaren geen last meer van hebben. Hopelijk is dat bij jouw paard ook zo dan!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:06

omdat ik persoonlijk vind dat als mijn paard niet zonder medicijnen kan lopen hij meer pijn heeft dan hij aan geeft. ik laat mijn paardje daarom ook niet kreupel in de wei rond lopen. er is topic geweest over iemand die dus de vraag stelde ja of nee tegen pijnstilling en overwegend kwam daar nee uit. tis slecht voor de organen etc. nee de grens bij mij ligt echt zodra mn dap zegt hij kan alleen nog pijn vrij leven met pijnstillers dat het dan op houd, dat is in mijn optie geen leven voor paard. en ik zou er dan niet meer op willen kunnen rijden. maar ik begrijp best dat andere het wel willen kunnen.

thanks mister maar het ergste moet ik tch eerst zelf doen komt voor groot deel door mn werk. en dan niet door het werk maar meer doordat ik me niet gesteund voel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:56

Ik zal mij hier ook maar aanmelden en meelezen. Ik was ook bezig met de vraag over chronische pijnstiller. De d.a. adviseerde voor mijn merrie afwisselend 2 weken wel en 2 weken niet, maar ik weet nog niet of ik dit wil. Heb op een ander forum ook om alternatieven gevraagd.
Maar de meeste medicatie geeft toch bijwerkingen.
Onze hond heeft een tijd op rheumacam gestaan en ik dacht dat het goed werkte. Totdat we even niet aan nieuwe konden komen. Hij gaat nu al een poos zonder en ik zie geen verschil. Hij heeft goede en slechte dagen, net als voorheen. is wel nog levendig en vrolijk.
Mijn merrie heeft dus fiks artrose in wrs 4 benen (zijn bepaald moment gestopt met onderzoek, omdat zelfs een zeer voorzichtig uitgevoerde buigproef pijnlijk was. We wisten genoeg.
Ik heb haar verleden jaar gekregen en merkte toen al dat ze veel struikelde. Omdat ze met een zeer beroerd zadel en erg onzorgvuldig was gereden voorheen, was ze erg scheef en dacht ik dat het daaraan lag. Helaas pindakaas... Artrose. Na een paar keer bijna op onze snuffert te zijn gegaan in stap, heb ik het zadel maar weggehangen. Nog veel met haar gewandeld in de hoop dat ze afviel en soepeler werd, maar het tegendeel was waar. Ik kan helaas alleen over asfalt of over zeer ongelijke bosbodem en beiden blijkt niet goed. In de wei is ze wat stijfjes, maar niet kreupel en ze lijkt verder tevreden. Ze heeft overigens ook wat vocht op de longen.
Onze andere merrie heeft helaas ook problemen; een botwoekering in de knie door een oude spierschade, ook al opgelopen voordat ze bij ons kwam. Betreft spieren aan binnen en buitenkant achterbeen, die door stugheid strekken en schuren en voor die woekering zorgen. Daarnaast heeft ze lichte artrose, maar niet meer dan normaal voor haar leeftijd (16) Ook bij haar vraag ik mij af wat wijsheid is mbt pijnstiller. Ook dit paard mag iig niet meer gereden worden en gaat ook niet meer de weg op omdat ze stressgevoeliger is geworden en derhalve zichzelf makkelijk forceert.
Ze is daarnaast koliekgevoelig

Beiden paarden lopen 24/7 in de wei met schuilstal, samen met twee minies, waarvan eentje cushing heeft. (och ja, geluk moet je hebben)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:22

Bloodymary je paard gaat ook echt niet gelijk goed lopen na een in spuiting. Dit duurt eventjes voor je echt weer verschil merkt (en je paard ook)
Zoals je zelf al schrijft loopt je paard nu toch goed!?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:34

rapido schreef:
Bloodymary je paard gaat ook echt niet gelijk goed lopen na een in spuiting. Dit duurt eventjes voor je echt weer verschil merkt (en je paard ook)
Zoals je zelf al schrijft loopt je paard nu toch goed!?

Ja, maar nu loopt hij goed doordat hij permanente pijnstilling krijgt. Die inspuiting deed niks, ook niet langer nadat het gedaan was, hij heeft toen nog vele weken kreupel gestaan, totdat ik met de pijnstilling begon.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:39

norton84 schreef:
omdat ik persoonlijk vind dat als mijn paard niet zonder medicijnen kan lopen hij meer pijn heeft dan hij aan geeft. ik laat mijn paardje daarom ook niet kreupel in de wei rond lopen. er is topic geweest over iemand die dus de vraag stelde ja of nee tegen pijnstilling en overwegend kwam daar nee uit. tis slecht voor de organen etc. nee de grens bij mij ligt echt zodra mn dap zegt hij kan alleen nog pijn vrij leven met pijnstillers dat het dan op houd, dat is in mijn optie geen leven voor paard. en ik zou er dan niet meer op willen kunnen rijden. maar ik begrijp best dat andere het wel willen kunnen.

thanks mister maar het ergste moet ik tch eerst zelf doen komt voor groot deel door mn werk. en dan niet door het werk maar meer doordat ik me niet gesteund voel.

Maar dan heeft hij toch juist geen pijn meer als hij die medicijnen krijgt? Ik val je niet aan hoor, probeer het alleen te begrijpen.

Ik kan nu goed rijden met mijn paard, hij is vrolijk, zowel tijdens het rijden als in de wei. Maar als ik zou stoppen met dit aspirinepoeder dan gaat hij weer kreupel lopen en dan kan ik hem met pijn in de wei zetten, maar dat vind ik pas echt zielig, dus dan is het alternatief hem in laten slapen. Terwijl hij nu keigoed is. Voor mij is de keuze dan niet zo moeilijk. En deze dosis schijnt dus geen schade aan te brengen aan de organen, anders zou het niet eens mogen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:42

Ik ben zelf ook bezig met info inwinnen over al dan niet chronische pijnstilling, maar begreep dat aspirine het maagvlies aantast en maagzweren kan veroorzaken?
Daarnaast werkt het bloedverdunnend (wordt daarom ook bij bevangenheid gegeven, maar dan kortdurend). Vraag mij ook af of dat geen risico in houdt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:45

In joint comp van phytonics zit boswellia, dat schijnt ook een goede pijnstiller te zijn en niet schadelijk verder.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:04

Aspirine word ook gebruikt bij paarden met HKO omdat het bloedverdunnend werkt.

En paard moet wel erg veel lijden wil het zn hoofd laten hangen, het tonen en niet meer mee komen met de rest.
Paarden blijven meest vrolijk (denken wij) omdat ze niet beter weten en hun instinkt ze duidelijk maakt zich niet zwak te tonen als vluchtdier.

Daarom is het ook zo verrekte lastig te bepalen hoe ver je zou moeten gaan.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:00

even snel antwoord. ik denk zwart wit momenteel dus voel je aub niet aangevallen
kreupel is pijn naar mijn idee.
pijnstilling is nog steeds pijn maar je voelt het niet meer dus loop je door je pijn grens heen. dus in theori nog meer piijn want je pakt de oorzaak niet aan alleen het gevolg. en voor korte periode doe ik het ook maar voor lange peroide niet omdat ik dan voor mmijn gevoel mn paard nog verder kapot rij. snap je wat ik probeer te zeggen? al staat het er misschien niet taktische sorry sorry sorry wil je niet aanvallen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:23

Nee hoor, ben je gek, ieder zijn mening. Dat is juist fijn hier dat dat kan zonder dat iedereen meteen ontploft zoals dat op andere fora vaak het geval is. Ik vind het juist interessant om te lezen hoe anderen er over denken.

Maar ik heb wel een andere mening. Bij heel veel klachten zou ik het er mee eens zijn, bijvoorbeeld bij HKO. Maar bij artrose juist niet omdat je niks kapot rijdt, maar beweging juist goed is. En dat ervaar ik ook echt zo. Heb laatst een weekend twee hele lange buitenritten gemaakt (3,5 en 5 uur). Wel veel stappen hoor, niet dat we ze helemaal uitgeput hebben. En de dag er na liep hij juist soepeler en makkelijker dan ooit. Dus ik heb juist het gevoel dat dat rijden dan goed is. Maar dat is alleen bij artrose zo. Dat is algemeen bekend bij artrose (ook bij mensen), bewegen, bewegen en bewegen. Bij andere kwalen zou ik het inderdaad zeker niet aanraden.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:00

Bloodymary, ik ben erg benieuwd, het is mijn laatste geld dus hierna houdt het bij kreupelheid op..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:05

Permanente pijnstilling vind ik ook een stap te ver. Dan ga je eigenlijk al over die grens heen, want net wat er al gezegd wordt.

Rekening van het bezoekje van de dierenarts is binnen. Mijn schatting van een kleine €400,- is helaas juist gebleken. Auw.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:30

Hier zijn wat reacties van mensen die tegen permanente pijnstilling zijn. Maar laatst was er wat over duivelsklauw en dat vond iedereen geweldig. Dat is toch ook gewoon een pijnstiller, maar dan op natuurlijke basis, als het helpt heb je toch hetzelfde resultaat. Waarom gaat dat dan niet te ver?

Mensen die bang zijn dat medicijnen maag of organen beschadigen snap ik hierin (al verzekert mijn dierenarts dat dit bij aspirine in deze dosis niet is), maar het zogenaamde ""er doorheen rijden" is er dan toch ook?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:35

Ik rijd niet meer he :) Merrie is kapot... zowel qua artrose als in haar kniebanden zelf. Ze mag nu echt met pensioen, we wandelen nog wat en doen wat stapritjes. Maar dat is het dan ook. Onze tijd is voorbij, hoeveel pijn dat ook doet. Feit is dat ik waarschijnlijk nooit meer met haar in volle galop door het bos zal vliegen.. :n ;(

Maar pijnstilling geven om door te kunnen blijven rijden.. Ik zou het zelf niet snel doen. Duivelsklauw heb ik in eerste instantie geprobeerd toen Jes kreupel stond, hielp niets.
Je hebt wel pijnstilling en pijnstilling. Duivelsklauw om het scherpste randje er vanaf te halen vind ik gevoelsmatig nog meer te verantwoorden dan een paard nonstop op de metacam te hebben, om maar iets te noemen. Maar feit blijft wel dat je dan een paard willens en wetens met pijn door laat lopen. Maar goed, dat heb je sowieso bij artrose...
Het is en blijft kút, en het is voor een ieder voor zich hoe die daar in staat en waar de grens ligt. Voor de één is dat gewoon heel anders dan bij de ander. En ook niet elk paard is hetzelfde bij artrose.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 23:40

duivelsklauw gebruikte ik persoonlijk niet zozeer als pijnstiller maar ook vanwege zijn ontstekingremmende werking..en zou dus ook tijdelijk zijn want in de meeste gevallen van atrose is dat het opvlamd en ze er dan het meest last van hebben..en bij mijn paard was dat dus afgelopen zomer het geval en de duivelsklauw hielp dus ook niet en ben er dus ook mee gestopt..ik stond toen echt op het punt om mijn paard te laten hemelen totdat het eigenlijk na een rustperiode weer beter ging dus bljjkbaar de artose weer rustig werd. maar als hij weer zo slecht gaat lopen dan ga ik hem niet aan de permante pijnstillers zetten maar dat is een persoonlijke en gevoels mening natuurlijk.. ik snap wel als mensen het wel willen proberen want je wilt want je wil natuurlijk je paard zolang mogelijk bij je houden

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:43

ik ben ook een tegenstander van continu pijnstilling geven, imo ga je dan het doel van de pijnstilling voorbij.

een paard heeft pijn en geeft dat aan door te kreupelen, wanneer je stelselmatig pijnstilling geeft ben je zelf ook totaal het beeld kwijt van wat de artrose aan het doen is op dit moment.
alleen wanneer er een ontsteking bezig is heeft een paard pijn, de vloeistof ontsteekt, het bot woekert en daardoor worden de pezen/spieren geraakt door scherpe randjes. maar wanneer je ten alle tijden pijnstillers geeft dan zie je niks meer.

en pijnstillers geven puur zodat je nog kan rijden is iets dat ik nooit zou doen. een feit is dat beweging goed is voor artrose, maar je kan je paard ook beweging geven zonder erop te moeten zitten. en je hebt ook een stuk acceptatie waar veel mensen erg veel moeite mee hebben.
we hebben als mens de 'macht' om het leven te nemen van een dier, en in dit geval een paard is gemaakt om te lopen. wanneer hij niet pijnvrij kan lopen (en dan heb ik het niet over een paar weken kreupel, maar echt lange tijd zonder verbetering) dan denk ik dat je de keuze moet maken om hem in te slapen, hoe hard en hoe moeilijk dat ook is.
imo bespaar je je paard hiermee juist een hele hoop ellende en pijn.

de grote vraag is: hoe goed ken jij je paard, en hoe goed luister jij naar wat hij je verteld?

ik ben absoluut van mening dat tegen de tijd dat een paard je laat zien dat hij pijn heeft, dan is dat in een serieuze mate dat hij pijn heeft, de natuur en instinct werkt nog steeds als vroeger en betekend dat je als vluchtdier geen zwakte mag tonen.

maar dit is mijn mening, en zo denk iedereen er anders over.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:25

Ik vind het een interessante discussie. Ik rij dus ook al een tijd niet meer, maar wandelde heel veel met het paard vanuit het oogpunt dat beweging goed is.
Helaas kan ik alleen op asfalt of op ongelijke paden wandelen en beiden bleek niet goed.

Advies is wandelen op de wei, dagelijks tien minuten, tenzij ze zelf voldoende beweegt. Dat laatste doet ze wel (doen ZE wel, bedoel ik, want sil heeft ook een ernstig probleem) Ik heb de slowfeed-netten uit elkaar hangen, waterbak weer op andere plek en ik zie ze een groot deel van de dag rondsjouwen. Rondwandelen in de wei is ook niet echt handig omdat hier nu veel sneeuw ligt, dus laat ik het hierbij.

Maar al dan niet pijnstiller... ik weet het niet. Lastig. Bij honden is het veel gebruikelijker. Paarden schijnen echter meer risicos op bijwerkingen te hebben. Ik vind het allemaal erg lastig.
Vooralsnog heb ik niet het gevoel dat mijn paarden ongelukkig zijn, noch lopen ze kreupel. Alleen als je echt aan de hand gaat 'monsteren' die je zeker bij Hälga dat er een probleem is. Bij silja gaat alles om het goed neerzetten van haar been.

De vraag is... toch pijnstiller met maagbeschermer om het leven aangenamer te maken? Toch een milder middel? Pijn is gewoon vermoeiend. En als het nu eens niet nodig is om pijn te lijden?
Dat is dan mijn vraag....
Als je door pijnstiller de levenskwaliteit kunt verbeteren, opdat ze nog lekker kunnen rondscharrelen... is dat dan niet de moeite waard?

Let wel... ik heb nog geen duidelijke stelling. Dit zijn gewoon vragen die door mijn hoofd spelen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:20

ja dat is de keuze die je als eigenaar hebt.
waar ligt jouw grens en tot waar ben jij bereidt te gaan, qua medicijnen, qua geld, qua gevoel.

dat is per persoon anders.

imo verbeter je de qualiteit van leven niet met langdurig pijnstilling geven, het lichaam is kapot en daardoor heeft het paard pijn, dat je de pijn weg haalt wil nog niet zeggen dat het paard dan goed is.

dat idee krijg ik een beetje als ik sommige reacties lees. de aandoening is niet over en wordt ook niet beter doordat het paard het niet voelt, hij loopt er doorheen, met alle gevolgen van dien. ik heb iemand horen zeggen dat dat bij artrose absoluut geen kwaad kan, nou dat weet ik zonet nog niet, lichte beweging is nooit verkeerd, maar wanneer de ontsteking actief is is rijden normaal gesproken geen goed idee, althans dat heeft mijn da me verteld.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:49

er komt ook nog een financieel plaatje bij kijken..ik kan mijn paard niet als grasmaaier gebruiken aanzien stalling en wei in deze regio erg schaars en vooral erg duur is..voor nu gaat het goed hoor en doe ik het vooral nog rustig aan..hij staat de hele dag in de paddock en snachs op stal.. en als we weer gaan rijden kijk ik het aan hoe dat gaat maar als dat niet meer kan tja dan heb ik weinig keus :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:59

Mister01 schreef:
ja dat is de keuze die je als eigenaar hebt.
waar ligt jouw grens en tot waar ben jij bereidt te gaan, qua medicijnen, qua geld, qua gevoel.

dat is per persoon anders.

imo verbeter je de qualiteit van leven niet met langdurig pijnstilling geven, het lichaam is kapot en daardoor heeft het paard pijn, dat je de pijn weg haalt wil nog niet zeggen dat het paard dan goed is.

dat idee krijg ik een beetje als ik sommige reacties lees. de aandoening is niet over en wordt ook niet beter doordat het paard het niet voelt, hij loopt er doorheen, met alle gevolgen van dien. ik heb iemand horen zeggen dat dat bij artrose absoluut geen kwaad kan, nou dat weet ik zonet nog niet, lichte beweging is nooit verkeerd, maar wanneer de ontsteking actief is is rijden normaal gesproken geen goed idee, althans dat heeft mijn da me verteld.

Ik reed al niet meer omdat ik het geen goed idee vond, maar de d.a. heeft dat ook hier onderstreept. Rijden is belast bewegen. Misschien situatie-afhankelijk, Bij lichte verschijnselen en een zeer actief en gespierd paard, is het wellicht een optie (al zou ik zelf ook wat huiverig zijn dat pijnstilling de grens makkelijker wordt overschreden) In ernstigere gevallen is het het dragen van een mens toch een extra belasting voor de gewrichten.

Of je de kwaliteit van leven niet verbeterd door pijnstilling, weet ik niet. Ik ga dan dus wel uit van een paard wat niet duidelijk kreupel loopt, Ik weet dat bij mensen en honden de kwaliteit van leven verbetert door pijnstilling. Ook als het niet meer te verhelpen is. Het kan ervoor zorgen dat je je nog een tijd goed voelt. Zou dat werkelijk bij paarden anders zijn?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:01

mvermeulen1 schreef:
er komt ook nog een financieel plaatje bij kijken..ik kan mijn paard niet als grasmaaier gebruiken aanzien stalling en wei in deze regio erg schaars en vooral erg duur is..voor nu gaat het goed hoor en doe ik het vooral nog rustig aan..hij staat de hele dag in de paddock en snachs op stal.. en als we weer gaan rijden kijk ik het aan hoe dat gaat maar als dat niet meer kan tja dan heb ik weinig keus :(

Ja klopt, is een bijkomend pijnlijk verhaal in zo'n geval. Ik heb makkelijk l*llen. Ik heb ze achter het huis staan en ze kosten alleen hooi in de winter en bekappen. Dat zijn geen astronomische bedragen.
(de d.a. daarentegen wel, maar we zijn uitgedokterd)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:08

ja dat is ook een afweging die je moet maken.

ikzelf heb gestaan met een 4,5 jarige die kapot was, geen artrose, maar het zou nooit meer goed worden, en ja wat doe je dan?
weide paard laten? in de zomer kan dat, maar in de winter kan dat hier niet.
en hoe lang doe je dat? 1 jaar of langer? je kan er niks meer mee, dus de rij-hobby kan je niet uitoefenen meer met dat paard, en dan zal je dus er een bij moeten kopen of niet meer rijden.

het is echt allemaal niet zwart-wit, maar ik heb wel het idee dat maar weinig mensen de keuze inslapen durven te maken.
en ik weet dat het zeer doet, en dat het moeilijk is, en dat het voelt als verraad, maar in vele gevallen echt wel de beste optie die er is.