Bloodymary schreef:TinePine schreef:Mijn vraag is of er mensen zijn die er ervaring mee hebben, permanenten pijnstilling, zodat ik mijn eigen mening kan vormen over wel of niet. Momenteel is hij nog heel vrolijk dus rijp voor de slacht is hij zeker nog niet.
Joehoe, mijn paard krijgt elke dag een schepje aspirinepoeder en een schepje glucosamine door zijn voer. Dat aspirinepoeder is dus permanente pijnstilling. Het is een dosis die volgens de dierenarts verder geen kwaad kan voor zijn organen en maag. Hij is pas 11 en sinds een jaar officieel artrose geconstateerd in een hoefgewricht. (achteraf al langer natuurlijk, maar toen had ik dat niet door, pas toen hij echt kreupel ging lopen). Hij heeft ook speciaal beslag, dat hielp in het begin, maar van de zomer is hij echt 3 of 4 maanden kreupel geweest. Alles geprobeerd, inspuiten, duivelsklauw, maar heeft allemaal niets geholpen. Als hij Metacam had had hij nergens last van, maar dat is een beetje duur. Toen op advies van de dierenarts dit aspirinepoeder geprobeerd en sindsdien, vanaf september of zo ben ik weer voluit aan het rijden. Buitenritten gaan moeiteloos, zelfs lange stukken galloperen, met dressuren kost het hem soms wat meer moeite, maar daar houd ik rekening mee en ook dan is het goed te doen. Ik merk dat hoe vaker ik rijd, hoe beter hij loopt. En zijgangen zijn heel goed om hem los en soepel te maken. Verder is hij supervrolijk en rent soms als een gek door de wei.
Het voordeel van dat aspirinepoeder is dat het niet alleen pijnstillend is, maar ook goed voor de doorbloeding. Het kost ongeveer 35 Euro per maand. De officiele naam is acetylsalicylzuur.
Ik lees hier dat verschillende mensen hier op tegen zijn. Waarom eigenlijk?
Waar heeft jouw paard de artrose zitten?
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik heb veel om over na te denken. In de wei en in stap is er niets aan de hand. Dus hij kan nog heel lang mee. Ik vraag me alleen af of ik pijnstillers zou willen geven om te blijven rijden. Dat gaat me een beetje te ver. Maar er is mij geadviseerd hem in beweging te houden. Ik heb nog geen besluit genomen en dat ga ik zeker niet forceren zolang mijn paardje blij is.