Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:36

Wietje heeft ook flares, en na een week of 6 gaan de hoefschoenen lastiger aan, en ziet er ook niet heel mooi uit als ze wat naar binnen zijn gedraaid. Maar goed, het is niet anders. Weer even bekappen en gaat het aan doen weer wat makkelijker.
Achter heeft ze hoeven die in 2 maten passen van easyboot. Ik heb ze opgemeten voor mijn nieuwe smid en toen ook aangeschaft, toen had ik al de grotere maat genomen (voor de lengte) en dus iets te groot voor de breedte. Nu zijn ze ook wat te groot. Maar dat vind ik zo fijn van easyboot, dat je ze kan aantrekken. Wij hebben geen last vna schuivende schoenen of irritaties omdat ze eigenlijk iets te groto zijn, zeker voor de breedte van de hoeven.

Gisteren weer flinke kilometers voor de kar ermee gedraafd en dat gaat prima.

Ik zeg niet dat je schoenen moet proberen, maar dat het in mijn geval nog best werkt hoefschoenen ondanks flares en ondanks ovale hoeven. Maar ijzers (goed) eronder is geen misdaad natuurlijk! Kunstof lijkt mij ok wel wat, mocht ik ooit met ijzers weer moeten beginnen.

Wji hikken er denk ik een beetje tegenaan, om weer op ijzers te moeten voor, maar ik hoop van harte dat dit niet het geval gaat zijn. Ze heeft steeds last van scheuren vanwege de flares. Eerst alleen rechts, nu is links ook beginnen. En dat is juist de hoef waar ik buikpijn van krijg, omdat er al zo'n mooi oppervlakkig lijntje tot de kroonrand loopt en precies onderaan is begonnen met inscheuren... Ben bang dat het naar boven scheurt n dat we er sowieso nog wel een laaange tijd "last" van gaan hebben eer dat dat weg is. Als ik zie hoelang het duurt voordat een hoefgroei weer normaal is en het is uitgegroeid.... De kroonrandwond van 2 jaar geleden is nog altijd voelbaar in de hoefstructuur op de achterhoef, dat blijft echt een zooitje daar van hobbels en bobbels.

lijntje87

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:41

ze staat voor op ijzers omdat (je kan het op de foto's ook zien) ze enorme brokkelhoeven heeft, die weinig voorstellen.
als ik haar helemaal bloot laat, blijft er niets van over en loopt ze kreupel.
toen ik haar kocht was dit achter ook zo, dat hebben we inmiddels weten te verhelpen, maar voor blijft een probleem

merrie heeft 1,5 jaar op land gestaan en niets gedaan (peesblesures) en toen ook bloot, dus ik heb haar echt de tijd gegeven, maar zelf op het land bleef er weinig hoef over.

ben nu zo'n 5 weken bezig met biotine en het smeren van laurierzalf, maar goed, dat heeft ook tijd nodig.

hoefschoenen was volgens mijn smid geen optie omdat ze 2 verschillende voeten heeft, en hij geen goede ervaringen had met hoefschoenen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:44

Zack draait met zijn voorhoeven op het moment dat hij ze neerzet.
(niet gigantisch natuurlijk maar hij diet het wel)
Op het moment dat je er hoefschoenen onder gaat doen dan zet je dat vast (stroever) dan belemer je zijn achterlijke manier van lopen ;)

buiten dat dan de zool zo snel slijt, dat ik elke maand nieuwe zolen kan gaan kopen.. nee dat is geen doen..

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:47

lijntje87 schreef:
ze staat voor op ijzers omdat (je kan het op de foto's ook zien) ze enorme brokkelhoeven heeft, die weinig voorstellen.
als ik haar helemaal bloot laat, blijft er niets van over en loopt ze kreupel.
toen ik haar kocht was dit achter ook zo, dat hebben we inmiddels weten te verhelpen, maar voor blijft een probleem

merrie heeft 1,5 jaar op land gestaan en niets gedaan (peesblesures) en toen ook bloot, dus ik heb haar echt de tijd gegeven, maar zelf op het land bleef er weinig hoef over.

ben nu zo'n 5 weken bezig met biotine en het smeren van laurierzalf, maar goed, dat heeft ook tijd nodig.

hoefschoenen was volgens mijn smid geen optie omdat ze 2 verschillende voeten heeft, en hij geen goede ervaringen had met hoefschoenen.

Buiten dat, hoefschoenen werken niet tegen brokkelhoeven.
Of je moet ze altijd omlaten, lijkt mij geen pretje :n

Biotine kan wel een maandje of 6 duren dus geduld :D

Hoef OLIE werkt ook echt superrrr moet je echt eens proberen. 3x in de week smeren!
Mijn smid zweert erbij :D

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:48

wat doet olie dan als extra?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:52

Hoefolie (of creme) houd de hoef elastisch waardoor de hoef minder scheuren gaat vertonen.
Zack had vroeger ook wat last van die brokkelstukjes aan de zeikant van zijn hoef.
Dat zou je kunnen zien als beginnende brokkelhoeven.
Mijn smid heeft aangeraden om olie te gaan gebruiken, en toen was het eigenlijk stukje bij beetje weggegaan.

Zo een potje kost max. maar 10€
Zeker het proberen waard!

Zorg wel dat je Olie of creme hebt en geen vet oid.
Ik heb Excellent Hoefolie.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:56

Ik gebruik textura daar voor, helpt bij mij veel beter dan olie (heb ook excellent hoefolie een tijdje gebruikt, hoefjes gingen er mooi van glimmen maar bleven brokkelen). Tot nu toe is textura het enige smeerseltje waar ik echt verschil merk. Voor de rest de hoeven goed nat houden :j

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:58

en wat is textura?
mijn smid had het over aambeien creme, dat helpt ook nog wel eens.
maar wil niet ineens van alles over die hoeven gaan kwakken

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:01

@joopie
daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Nu heb ik het neit nodig maar vind het altijd boeiend om te weten.

@lijntje
begin gewoon met 1 ding... en kijk het een paar weken aan.
Werkt het niet ga je naar het volgende.
Olie etc is niet erg als je dat gewoon probeerd, baad het niet schaadt het niet ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:05

http://www.rwl-quality.nl/page/index.php?lang=nl (staat bij de producten)
Heel fijn spul, behalve dat het de kans op brokkelen dus verminderd bestrijd het ook schimmels en bacteriën (die bij brokkels/scheuren toch meer kans hebben). Kan een hoop ellende voorkomen, ik gebruik het preventief tegen de bacteriën omdat mijn paard nogal wat scheuren in de hoef heeft zitten. En een leuk bijkomend effect is dat de hoef een stuk minder brokkelt. Maar daarnaast zet ik mijn paard wel een paar keer per week in een emmer water (maar goed mijn paard heeft ook extreem slechte hoeven }:0 )

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:10

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:11

Het is zo simpel als wat, wil je brokkels voorkomen, zul je moeten voorkomen dat de hoefwand te lang wordt, dus vijlen tot op zoolhoogte.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:14

nou zo simpel is het niet, want mijn paard heeft amper hoeven, en brokkelt alsnog. ze zijn nog nooit te lang geweest.
beetje kort door de bocht hoor.

ik ga een blik werpen op textura,

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:15

mijn paard is jaren bijgevijld tot op zoolhoogte en bleef brokkels en scheuren houden. (Niet dat het niet hielp, maar weg was het niet).

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:50

Dan heb ik zeker een paard uit duizenden getroffen 8-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:05

Wat dat betreft ik ook hoor opala :D

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:12

Ik heb ook een bijzondere hoef op de foto gezet.
Hier foto's van een hoef van een mustang. Altijd in het wild gelopen in Amerika (monument valley) hij lag dood langs de weg.

Afbeelding

(leuk detail met die ribben := )

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:19

Zack schreef:
Zack draait met zijn voorhoeven op het moment dat hij ze neerzet.

Hmm, das lastig idd, daar zullen schoenen wel snel van slijten.

Kerabol heb ik ook goede verhalen over gehoord, al is het wel prijzig. Vos heeft er ook een tijdje op gestaan vanwege de kroonrand wond. Had ik eerst biotine van de DA gekregen, en na dat potje overgestapt op Kerabol omdat dat beter schijnt te worden opgenomen.

Als smeersel => Severit Creme (http://www.dochorse.nl/Hoeven/EQUISTROS ... detail(560).aspx). Dat heeft ook goed geholpen, bleef alles mooi soepel van. Mijn merrie had nogal een groot hard uitstulpsel op de hoef vanwege de kroonrandwond die heel hard drogo en scheuren ging vertonen (uitdroging). Deze creme hielp daar echt super goed bij. Ook aangeraden door mijn DA.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:28

Eejj schreef:
Ik heb ook een bijzondere hoef op de foto gezet.
Hier foto's van een hoef van een mustang. Altijd in het wild gelopen in Amerika (monument valley) hij lag dood langs de weg.

Zie je hoe veel oppervlakte de straal in beslag neemt, alleen ter hoogte van de ballen neemt het verhoudingsgewijs weer minder ruimte in beslag. De zijdelingse straalgroeves lopen niet echt V-vormig.

Waren die ribben ook van het paard?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:41

Gaaf die hoef. Hoe het eruit ziet als ze in de natuur lopen.
Beetje legubere vonds, maar ook weer heel gaaf! Niet stiekem een botje meegenomen van het skelet? :D (als die ribben idd van het paard waren)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:13

Heb zonet ook wat foto's gemaakt van spinner zijn hoefjes. Onderkant lukte helaas niet, was alleen en mijn camera kan niet van zo'n kleine afstand knippen :Y)

Iemand die wat kan zeggen over spinners hoeven?
Ze is gisteren nog bekapt, en loopt nu wat gevoelig.

ze staat wat raar, ze is ontzettend hengstig.
Afbeelding

Afbeelding

voorvoetjes, niet helemaal recht geknipt
Afbeelding

LA
Afbeelding

RA
Afbeelding

voorvoetjes, helaas wat donker
Afbeelding

LA
Afbeelding

RA
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:42

de hoefen vcan jou paard zijn nogsteeds geflaird...

dat de smit dat er niet af heeft gehaald. Ik zie ook wat kneuzingen in de hoef.

Hij haalt te veel aan de buitenkant van de hoef af en te weinig aan de binnenkant.

Daarom staat ze niet rech op haar hoeven...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:42

mbt die kneuzingen was ik idd al bang dat het niet goed was. Helaas is spinner een heks met de hoefsmid, en is deze de enige die haar kan doen :=
Zit nu dus met een groot dilemma, want zo verder kan ook weer niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:44

Wat een gave foto Eejj! Die straal lijkt net een grote 'zuignap' :)
Mirriejj, wat een flares zeg. Wat doet je smid er nu aan qua bekappen dan?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:48

tja ik heb er geen verstand van, dus geen idee wat ze eraan doet. weet alleen dat ze de hoefwand bijvijlt. En de straal bijsnijd.

Wat kan ik nu het beste doen?