[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:22

@Alani: voor ons is het nog even wennen. Het is niet zo dat ze meteen onregelmatig liep. Sara had eerst een rondje door het dorp gestapt en liet haar daarná nog even los in de bak. D'r draf was toen niet helemaal goed; maar na een rondje rennen was ze weer zuiver. Nou moet ik zeggen dat onze bak op het moment erg zwaar is voor een deel waar de sproeiers niet bijkomen. Als je van het harde komt, zal dat er ook wel mee te maken hebben. Vandaag liep ze weer helemaal zuiver gelukkig.

Kiek heeft vaak last van kou. Het is een paard met een dun velletje en heel rank gebouwd, dus zodra er een temperatuurswisseling is, kun je dat aan haar merken. Wij wonen in de buurt van zee en ze staan in de polder in het open veld, dus 's nachts kan het hier met een oostenwind (die nu waait) érg fris en vochtig worden. Vannacht was het hier maar 2 graden en met wind en mist erbij is dat wel een overgang van een stal waar het 's nachts zelfs midden in de winter nog een graad of 10 blijft en waar ze op stro staat.
Maar ze heeft het prima naar d'r zin in het land en een blij paard is ook veel waard.
Kiek krijgt verder veel beweging: als ze niet gereden wordt, dan wordt er iedere dag mee aan de hand gestapt. Gelukkig heeft ze in stap nog nooit een dag kreupel gelopen, dus dat is wel fijn.

@Zamero: dat met haar been binnendoor staan doet ze eigenlijk nooit. Meestal staat ze gewoon op dat been, ook als ze in rust staat dan is dat vaak het andere been. Ik heb dan ook niet het idee dat ze er verder last van heeft. Het enige waar we het aan merken is haar draf/galop die soms niet regelmatig is. De laatste paar weken gaat dat gelukkig ook - meestal - goed.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:58

Vandaag is voor ons de dag. Vanmiddag ga ik alweer voor de 3e keer naar emmeloord. Eerst weer een maand aan de hand gestapt en daarna een maandje er op en op rechte stukken in de berm wat gedraafd. Eigenlijk de hele maand goed gegaan, al hoewel ze de laatste 2 wkn zo nu en dan wat stijfjes startte. Ga ik er gister op, helemaal knudde :( . Loopt zo onregelmatig als wat. 1 dag voor ik weer naar Emmeloord ga!! Baal als een stekker en ga met lood in mn schoenen weer heen ;( . Ze heeft nu al 2 Tildren infusen achter dr kiesen en hoopte toch echt dat een 3e niet nodig zou zijn. Nou hopen maar op het beste....

Alani veel succes woensdag.

Netje, balen dat je ontdekt hebt dat je paard spat heeft. Hopenlijk helpt het spat beslag en de glucosamine. Er zijn in dit topic gelukkig ook nog voorbeelden van paarden die het ondanks de spat gewoon lekker doen. Mooie foto's heb je trouwens in je profiel staan. Wat een leuke combinatie vormen je dochter en je paardje.

BasiNami

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:21

Heel veel succes vanmiddag Pollewops... Wat ontzettend balen dat ze gister ineens weer minder liep... Ben erg benieuwd wat ze nu zeggen in Emmeloord! Laat je haar elke keer opnieuw op de foto zetten? En is er dan steeds verschil te zien?

Netje je dochter en jullie paard zijn een leuke combi, heb volgens mij laatst nog een topic van ze gezien! Erg jammer dat je paard spat heeft..

Ik ga aankomend weekend weer kijken naar Shammies draf, had me vorige week voorgenomen nog 2 weken te stappen dus daar hou ik me dan maar aan.. Het is zo teleurstellend om steeds weer te kijken dus heb haar deze week maar helemaal niet laten draven. In stap loopt ze nog steeds helemaal goed, zet ook alle oefeningen makkelijk in (sb, pasje wijken, verruimen en terugkomen) dus ik hooooooop dat het volgende week weer klaar is!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:47

Net terug. Had het al wel een beetje zien aan komen, maar was toch nog teleurstellend. Ze moet nog een keer een Tildren kuur. De 3e alweer. Positieve aan deze dag is dat ze alles weer mag. Ook weer los. Daar zal ze wel heel erg blij mee zijn :P . Bijzonder dat de ene arts zegt dat je je paard nooit meer los mag laten en de ander zegt dat het wel kan. Maar ik ben er blij mee. Nu is het afwachten hoe ze over een maandje loopt. We mogen weer opbouwen en zien hoe het gaat. We hoeven in elk geval niet meer naar Emmeloord. De natuur moet nu z'n werk doen en hopenlijk helpen de 3 kuren die ze net heeft gehad hier een handje bij :o .

Basinami (sorry maar heb elke keer in m'n hoofd nasibami) had vanochtend even naar je foto's gekeken en je hebt een super mooi paardje!! Jammer dat ie spat heeft. Hopenlijk gaat het na deze 2 weken beter!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:01

Hm best wel goed nieuws dus Pollewops? je mag weer lekker aan de gang dus. Ja je hoort echt zoveel verschillende adviezen van die dierenartsen, ik ben zelf niet voor stalrust, tenzij je paard echt gewoon altijd druk is ook op een klein afgezet stukje, maar wij hoefde dat gelukkig niet, ja 2 weken moest hij wel even op het pad voor de stallen maar later gewoon bij de groep, scheeld wel dat deze groep vrij stabiel is, en niet zo heel vaak gek doen, af en toe even rennen en dan is het weer klaar.

Vandaag trouwens voor het eerst weer gedraafd na ongveer het jaar, het voelde echt heel goed, voelde geen onregelmatigheden en hij was super braaf. hier 2 filmpjes:

http://s96.photobucket.com/albums/l178/ ... ger035.flv
met mij

http://s96.photobucket.com/albums/l178/ ... ger037.flv
met mijn vriendin (mede eigenaresse)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:04

Ik meld me ook maar even hier...

Vanmiddag met mijn paard (4 jaar!!!) naar de kliniek hier in het dorp gegaan om foto's te laten maken ivm lichte onregelmatigheid! Wat er uit die foto's kwam had niemand verwacht!

Zeer ernstige spat aan beide achterbenen!

DA was zeer negatief en het kwam er eigenlijk op neer dat het einde verhaal was...

Nu heb ik me een beetje ingelezen en vroeg ik me af of er hier iemand ervaring had met het proberen te laten aangroeien van het bot, zodat de pijn weg is??

Dat is waarschijnlijk de kant die ik opga, en wil hier graag meningen/adviezen/ervaringen over horen!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:24

Ik lees hier altijd mee om vooral ervaringen te lezen. Ik zal maar eens wat posten over mijn spat-beest.

Robijntjah - Wat ontzettend erg voor je! Dat is nogal een klap in je gezicht, zeg. Beest is 4. Bah. ;( Erg droevig.

Toen ik er bij mijn paard achterkwam, was het gewricht al helemaal vergroeid. Mijn beest heeft nooit een stap kreupel gelopen. Goed, hij is wat stram, maar na een kwartiertje stappen loopt ie als een 'zonnetje'. :)

Ik heb geen ervaring met het cultiveren van het vergroeien van het bot. Wat zeiden de artsen van dit voorstel? Wat is hun advies? Laten inslapen of er alles tegenaan gooien? Welk soort spat is er geconstateerd? Heb je eventueel röntgenfoto's?

:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:27

Ik heb foto's maar nog niet zelf!

Ik heb eigenlijk maar de helft van het verhaal meegekregen omdat ik erna redelijk overstuur was :o

Hij heeft wel iets gezegd over dat als ze aan elkaar groeien ze pijnloos door het leven kan... Nu heb ik een stalgenoot gehoord die dit dus heeft geprobeerd en paard loopt nu succesvol hoog in de sport.

Ik heb zelf op de foto's gezien dat er al flinke haken onderweg zijn naar het gewrichtsgedeelte erboven, denk dat haar leeftijd voor deze behandeling een positieve factor speelt!

Ik ga morgen meteen met de DA bellen om het hierover te hebben, dit voelt beter dan die steroiden zooi, zeker omdat het al zeer erg gevorderd is!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:32

Gezien het al in een ver stadium is, is er in die zin geen redden meer aan om het onderdrukken, nee. Dan kan het maar beter zo vernaggeld zijn, dat het iig stil staat en het gewricht weer rustig is. ;)

Weet je meer over hoe je het gewricht aan elkaar moet laten groeien? Bij de mijne is het uit zichzelf gegaan. Welke handelingen moet je treffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:35

een stalgenoot van mij begon over gelitinaat (?), ik ga hier morgen ook wat over vragen een de DA!

Weet jij dan toevallig ook als het dan eenmaal vergroeid is, of het bovenste gewrichtsdeel zeg maar ook nog kan vergroeien of niet?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:42

Aha! Ben erg benieuwd wat je Da ervan zegt. Het is allemaal best spannend, dus misschien een klein tipje: maak een briefje met je vragen. Ik vergeet namelijk altijd mijn vragen door de zenuwen en in dit geval een stuk verdriet. :(

Of het bovenste deel kan vergroeien, weet ik niet precies. Wel weet ik dat de tussendelen vergroeien. Ik meen dat het bovenste deel bij mijn beest nog vrij heel is.
Houd me/ons op de hoogte, he? ;)

EDIT - Hebben ze ook iets gezegd over de oorzaak? Erfelijk (evt. beenstand) of een ongeluk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 00:44

Doe ik zeker!

Ik was echt een leek wat spat betreft maar heb vandaag alleen al heel veel gelezen en geleerd :+
Ben druk aan het googelen enzo, wil gewoon even alles voor mezelf op een rijtje zetten!

Speciaal beslag zag ik al voorbij komen, morgen ook even hoefsmid bellen...

Aangepaste belasting, voedingssupplementen, van alles!

Ik houdt jullie zeker op de hoogte, we gaan er iig voor vechten!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:30

Robijntjah schreef:
een stalgenoot van mij begon over gelitinaat (?), ik ga hier morgen ook wat over vragen een de DA!

Weet jij dan toevallig ook als het dan eenmaal vergroeid is, of het bovenste gewrichtsdeel zeg maar ook nog kan vergroeien of niet?

Ja, en dan is het alsnog einde verhaal ;(

Desje had als net 8 jarige ernstige spat, zat er zeker al een dik halfjaar tot een jaar en ze liep pas sinds heel kort kreupel, arme sterke stoere pony!
halfjaar de wei opgedaan met speciaal beslag en supplemeten gegeven.
Hele boeltje groeide vast en ze kon zelfs de sport weer in! Ging een paar jaar erg goed!
Bokker Destinietje heeft haar toen zelfs nog even bij onze ponyclub gereden, maar helaas ging de spat verder woekeren, naar de sprong zelf en heel haar sprong was vreselijk aangetast.

Des heeft 4 jaar lang 2x per jaar een infuus Tldren gehad, daar knapte ze erg van op, maar rijden deed ik niet meer, alleen nog een klein stapritje eens in de 2/3 weken. Maar zonder die Tildren was ze toen al weggemoeten ivm pijn.

Helaas kreeg ze voorjaar 2008 opnieuw last, ondanks Tildren, supplementen, spatbeslag en alles.
Toen was ze 17 jaar oud.
Raakte haar wintervacht moeilijk kwijt en lag steeds meer, toen is ze op 26 mei uit haar lijden erlost.

Ik wil niet heel negatief klinken, maar alle behandelingen is eigenlijk een beetje rekken van...
Wat niet betekend dat je het niet moet doen, maar hou er rekening mee dat het honderden(duizenden als je zoveel Tildren enz geeft al ik :o ) euro's kost en je er geen echt rijpaard voor terugkrijgt, of iig maar tijdelijk.
Je weet wat er zit, en de spat kan dus altijd opnieuw verder gaan woekeren, zelfs jaren later dus nog helaas!

Wil je iig héél veel sterkte wensen, vind het echt enorm klote voor je en ik weet helaas uit eigen ervaring hoe je je nu voelt.

heb overigens met véél klinieken zowel in deze regio als in heel NL ervaring, dus als je iets wil weten mag je altijd pb'en :j

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:29

Wat vervelend Robijntje dat je 4 jarige spat heeft, dat is zeker jong! Bij mij op stal staat een 6 jarige die ook spat heeft in beide achterbenen, dat was op die leeftijd ook redelijk erg want nu (als 6 jarige dus) is het al helemaal vergroeid. Dit paard is dan ook goedgekeurd als sportpaard met een bemerking.. Het hoeft dus niet het einde te zijn.
Jou verhaal Renske is de eerste die hoor waarbij het einde verhaal was voor het paard, echt rot en sneu zeg :( !!
Pollewops, balen dat je paard weer een tildren moet hebben..! Wel fijn dat hij van je va weer in het land mag. Sham mag ook gewoon in het land, mijn va zei dat beweging juist goed is. Ze doet wel eens lekker gek, maar ik vind eigenlijk dat dat ook gewoon moet kunnen.. Zo is ze nou eenmaal, dus als ze dat niet meer zou mogen doen weet ik niet hoe paardvriendelijk haar leven nog is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:02

Bedankt voor de info Renske! Het maakt me niet al rek ik het maar een jaar, ze is gewoon TE jong om nu te laten gaan en ik kan het niet! Als ze nog pijnloos wat kan doen, heb ik daar alles voor over, al kost het mij mijn kleren, mijn eten, wat dan ook!

Ik zag het gisteren echt niet meer zitten maar begin alweer iets positiever te denken... Slechter kan de prognose niet worden, dus we kunnen alleen maar vooruit!

Heb nog mijn moeilijke momenten, veel zelfs, nu weer maar ik probeer sterk te zijn voor mijn paardje... Mijn fantastische paardje!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:04

Heb je de Da al gebeld?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:05

Ja, die blijft erbij dat de prognose zeer slecht is...
Ik heb geluk als het een weidepaard kan worden!

Interesseert me niet, ik wil alles proberen!

Maandag beginnen we dus definitief met de behandeling en vanavond komt de smid en gaan we even overleggen over wat we doen!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:10

Goed dat je zoveel hoop hebt! :) Ik hoop er ook het beste van, geef niet snel op, he?!

Heeft de da iets gezegd over de oorzaak? Ga je beginnen met Tildren? Mijn paard staat ook op spatbeslag, en dit gaat prima. Bij zijn achterijzers is de achterkant iets opgehoogd.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:11

Mijn paard was 6 jaar toen we het te horen kregen, wij schrokken er ook heel erg van, ik wist niet eens wat het toen was! Maar je moet er het beste van maken, zolang het maar draaglijk is voor hun, voor ons ziet het er nu positief uit, maar ik blijf wel in mijn achterhoofd houden dat het zo weer kan veranderen, maar ik geniet echt heel veel van hem, en dat blijven we doen!

Ik hoop dat het voor jou ook wat positiever wordt, het is nooit leuk als je VA er zo over denkt, maar je kan het altijd proberen, en dat ga je dus ook doen, knap hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:12

Nee, het is iig al maanden aan de gang...

Ik geef zeker niet op, voorlopig niet!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:48

Tildren is toch alleen geindiceerd voor de botoplossende variant van spat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:49

Tildren gaat botoplossing tegen idd, schijnbaar zit dat hier ook bij...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:39

Tildren heeft mijn lieve Desje nog veel fijne jaren gegeven, tot het uiteindelijk niet meer hielp maar ze heeft er echt veel aan gehad!
helaas is het zo duur, en iedere 6 mnd kreeg ze zo'n infuus, maargoed dan maar geen vakantie etc iig zo dacht ik ook al verklaarde iedereen me voor gek ;)

je merkt trouwens na het 1e infuus al of het wel/niet helpt en dus geef je niet onnodig veel geld uit voor iets wat bij je paard misschien niet werk!

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:17

Robijntjah zit er net midden in. Mijn pony heeft ook de bot oplossende variant en we hebben dus net voor de derde keer Tildren achter de kiezen. Op foto's was te zien dat het gewricht bijna vergroeid is en dit moet het laatste zetje geven. Volgens mijn DA kan het uit zichzelf vergroeien wat voor het grootste gedeelte ook gebeurt is. Gaat alleen langzamer. Tildren zou het proces moeten versnellen. Balen hoor. 4 jaar is nog zo jong. Veel succes. Het is een proces met veel vallen en opstaan, maar zeker de moeite waard. Ondanks dat we het nu voor de derde keer gedaan hebben zal ik er ook alles aan doen om haar goed te krijgen en houden. Daarvoor is ze me te veel waard.

Renske_ wat een rot verhaal. Maar gelukkig heb je nog wel flink wat jaren van haar kunnen genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:28

Renske, bedankt voor je pb ook, even geen puf om te reageren! Ik heb er gisteren even opgezeten en ik kan er gewoon niet bij met mijn hoofd, ze liep zoooo fijn (heel veel gestapt, 3 min gedraafd).... Stiekem gaan er dingen door je hoofd als verwisselde foto's of wat dan ook, al weet je dat het niet zo is!

De ene minuut ben ik blij dat ze nog zo goed is, de andere minuut ben ik compleet overstuur omdat ik weet dat ik haar ooit aan die spat ga verliezen...