[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:17

Ik gebruik de hoefschoenen ter bescherming van de hoeven.
Normaal gesproken alleen voor de kar, als we over de harde weg gaan rijden. Dan dus echt ter voorkoming van overmatige slijtage.

Nu gaan ze ook aan op wat langere wandelingen die veel over de weg gaan, om zo de (nog niet goed herstelde voeten) te beschermen tegen ongemak als zoolkneuzing en verder scheuren van de toonwand door het draven op de weg. Ook de reden dat ik ze bij pony Wendy aandeed ... als de hoeven gevoelig zouden zijn, dan lopen ze met hoefschoenen aan een stuk makkelijker.

Maar echt ... het is geen gedoe.
Dat idee heb je misschien omdat je er onbekend mee bent. Maar het is een kwestie van een paar seconden extra. Nogmaals het meeste werk is het uitkrabben van de hoeven en schoonborstelen van de hoefwand. Dan is het een kwestie van klik/klak en het ding zit er onder. Sluiting vast en klaar voor vertrek.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:28

Isapaardje schreef:
Ik gebruik de hoefschoenen ter bescherming van de hoeven.
Normaal gesproken alleen voor de kar, als we over de harde weg gaan rijden. Dan dus echt ter voorkoming van overmatige slijtage.

Nu gaan ze ook aan op wat langere wandelingen die veel over de weg gaan, om zo de (nog niet goed herstelde voeten) te beschermen tegen ongemak als zoolkneuzing en verder scheuren van de toonwand door het draven op de weg. Ook de reden dat ik ze bij pony Wendy aandeed ... als de hoeven gevoelig zouden zijn, dan lopen ze met hoefschoenen aan een stuk makkelijker.

Maar echt ... het is geen gedoe.
Dat idee heb je misschien omdat je er onbekend mee bent
. Maar het is een kwestie van een paar seconden extra. Nogmaals het meeste werk is het uitkrabben van de hoeven en schoonborstelen van de hoefwand. Dan is het een kwestie van klik/klak en het ding zit er onder. Sluiting vast en klaar voor vertrek.

Dat is het ook. Wanneer je eraan gewend bent zal het allemaal wel meevallen Knipoog En het zal ook best voordelen hebben, zeker ter bescherming, daar kan ik me wel iets bij indenken. Maar ik zie niet in waarom ik ze zou moeten gebruiken. Mijn paardjes staan allebei op blote voeten en gaan regelmatig mee naar buiten. Ze hebben keiharde voeten, die nauwelijks slijten. Wessel is ook helemaal niet gevoelig op straat, dus wat mij betreft mag ie gewoon op blote voeten!

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:48

Hier de foto's van de hoeven van Vick:

Nog een oude foto van 22-07-06:
Afbeelding

Nog eentje van 22-07-06, nu de onderkant:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VKXWYAHC.jpg

Foto van gisteren:
Afbeelding

Victor z'n linkervoorhoef (20-02-08):
Afbeelding

En nog eentje van de onderkant (linksvoor, 20-02-08):
Afbeelding

Ziet er toch best netjes uit?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:52

Ik zie net dat ik beter de hoeven helemaal schoon had moeten maken met water, want nu is het gevijlde gedeelte schoon en de rest smerig. Bloos

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 13:54

Ziet er zeker netjes uit! OK dan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 19:01

Ziet er zeker netjes uit. Heel verschil met 2006.

Nog even over die hoefschoenen ... als je paard ze niet nodig heeft, is het ook onzin ze aan te schaffen.

Zelf vind ik dat er wel een verschil is tussen menpaard en rijpaard. Met een rijpaard ga en kun je iets sneller en eerder in de berm rijden dan met een menpaard (is eigenlijk met de kar erachter onmogelijk). Je loopt dus soms met een ritje een uur of langer continu over straat (klinkers/asfalt).
Daarbij om een beetje vlot met het verkeer mee te rijden, draaf je ook vrij veel over de harde weg.

Vandaag ook weer een stukje over de harde weg gedraafd. Mede ook om haar pezen weer wat af te harden. Tenslotte wil ik toch gaan proberen om haar vanaf het voorjaar weer 'volop' in te spannen; dus met het draven over de harde weg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 01:21

victory-boy@ prachtige voeten,geen verbrede witte lijn,dus ook geen hoefbeenkanteling,klopt dat??

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:44

Jazeker wel een hoefbeenkanteling! (Helaas, moet ik zeggen) Verdrietig
Rechtsvoor 5 mm gekanteld en 4 mm gezakt, linksvoor 3 mm gekanteld.

Bij het "natuurlijke bekappen" gaat men er vanuit dat niet het hoefbeentje is gekanteld, maar dat de hoefwand afgeweken is. Door op een bepaalde manier te bekappen -namelijk ervoor zorgen dat de losse hoefwand niet meer in aanraking komt met de grond en de hoef (dwz het hoefbeentje en de nieuwe hoefwand) weer parallel met de grond zetten (dus over het algemeen hielen inkorten)- krijg je weer een goede hoef, waarvan op de röntgenfoto niet meer te zien is dat de pony hoefbevangen is geweest. Eigenlijk is hij weer als nieuw! Ja Helaas zal de pony wel altijd gevoelig blijven voor hoefbevangenheid, dus vind ik dat je sowieso altijd eerlijk tegenover eventuele nieuwe kopers moet zijn.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 08:53

Op http://www.hoefnatuurlijk.nl staat een heel stuk over hoefbevangenheid en wat zij daar over denken. Ik zal niet het hele stuk overnemen, maar alleen het stukje over het bekappen. De rest kunnen jullie op de site vinden. Knipoog
Ik weet niet zeker of ik zomaar wat mag kopiëren van een andere site, maar ik heb de bron vermeld dus zal het hopelijk wel loslopen.... Bloos
De foto's zijn helaas niet "meegekopiëerd", dus daarvoor moeten jullie óók weer naar die site. Clown

Bekapping
Een juiste bekapping is essentieel voor een goede genezing. De doelstelling en daarmee de manier van bekappen op een natuurlijke wijze is echter anders dan de traditionele aanpak.

Op de foto links zie je wat er in de hoef aan de hand is: De gele lijn geeft de richting van het hoefbeen aan, het hoefbeen en de hoornschoen (de hoefwand) zitten niet meer aan elkaar vast. Wat ooit de bindende witte-lijn was heeft nu losgelaten en wordt naar onderen toe steeds breder.

Wat doorgaans wordt geprobeerd is om het hoefbeen weer terug te duwen of er voor te zorgen dat het niet verder kantelt. Dit is wat men met behulp van speciale ijzers met zooltjes tracht te doen. Maar dat is lastig want het hele gewicht van het paard staat op het hoefbeen en dat hoefbeen hangt los in die hoornschoen en duwt op de zool. Ook al is die zool dan helemaal verstevigd, de druk (en dus pijn) wordt er natuurlijk niet minder door. Bovendien groeit een losgelaten witte lijn niet meer vast, net zo min als dat een losgelaten vingernagel weer vastgroeit.

Net als bij een losgelaten vingernagel is het probleem voorbij wanneer het losgelaten stuk is uitgegroeid. Samen met de nieuwe nagel groeit ook weer een nieuwe verbinding met de vinger. Bij hoeven werkt dat precies zo: Nieuwe hoefwand die vanaf de kroonrand naar beneden groeit zit met behulp van de meegroeiende witte-lijn weer stevig vast aan de onderliggende weefsels.

Door op deze manier te bekappen komt het hoefbeen weer in de goede positie te staan, wordt de pijnlijke voorkant van de hoef van de grond opgewipt, en zal de nieuw te groeien hoefwand - die netjes het hoefbeen volgt - vanzelf weer in de juiste hoek komen te staan.
De natuurlijke aanpak richt zich dan ook vooral op het stimuleren van de hoefgroei en het voorkomen dat de nieuwe witte-lijn weer losscheurt. We volgen met het bekappen dan ook de "nieuwe hoef". Om dit uit te leggen moet je bedenken wát je beschouwt als "de stand van de hoef". Is dat de stand van de hoornwand (het omhulsel) of is dat de stand van het hoefbeen?

In traditionele kringen zegt men dat het hoefbeen is gekanteld, men spreekt dan ook over een hoefbeenkanteling. Maar is dit wel correct? Feitelijk hebben het hoefbeen en de hoornwand elkaar losgelaten, maar wie van de twee is er nou eigenlijk gekanteld?

Als je praat over een hoefbeenkanteling dan beschouw je de stand van de hoefwand als maatgevend, dan is het hoefbeen afwijkend en zou liefst weer terug moeten keren naar de oude positie (wat nooit gebeurt). Je kan ook het hoefbeen als maatgevend beschouwen en dan is het de hoefwand die gekanteld is.
Hoe gek dit op het eerste gehoor ook klinkt, het is veel logischer om vanuit dit standpunt verder te gaan. De verdere groei van de hoef is dan ook veel logsicher verklaarbaar, en we zijn van het idee af dat het hoefbeen weer "terug" moet, het is de hoefwand die weer in de goede richting zou moeten gaan groeien...
Laat dat nou net zijn wat er van nature gebeurt!

Logischerwijs is het dan ook het hoefbeen wat maatgevend is voor de stand van de hoef. Wat dit voor gevolgen heeft kunnen we het beste laten zien aan de hand van schetsen op foto's.

Dit is een hoefbeen in de hoef van een hoefbevangen pony. Als je goed kijkt naar de hoefwand aan de voorkant dan zie je dat er daar een "knik" in zit; het bovenste stukje loopt stijler dan het onderste gedeelte van de hoefwand. Dit kenmerkende beeld bij een paard dat hoefbevangen is geweest ontstaat doordat de nieuw gegroeide hoefwand weer vast zit aan de onderliggende weefsels en de stand van het "gekantelde" hoefbeen probeert te volgen. De hoef corrigeert zichzelf!

Op deze foto hebben we dan ook de vermoedelijke stand van het hoefbeen getekend, waarvan de voorkant parallel loopt met het nieuwe gegroeide gedeelte van de hoefwand. Op de foto's van opengezaagde hoeven kun je zien dat dit klopt.

Op deze foto is de 'nieuwe' hoefschoen getekend. Dit is de hoefschoen die zich voortzet wanneer het nieuw gegroeide gedeelte van de hoefwand zich volgens de nieuwe lijn voortzet. Nu zie je dus ook waarom het hoefbeen op deze positie is getekend, de nieuwe groei-hoek van de hoef laat ons dit zien.
Op deze foto kun je ook zien dat het onderste gedeelte van de hoefwand, wat los zit, een enorme kracht uitoefent op het nieuwe stukje witte lijn waarmee het nieuwe gedeelte van de hoefwand vastzit. Als we het paard blijven laten lopen op het voorste gedeelte van de hoefwand dan is de kans groot dat de nieuwe hoefwand ook weer losscheurt voor hij de onderkant van de hoef heeft bereikt.

De rode lijn geeft schetsmatig aan hoe je deze pony het beste zou kunnen bekappen. We maken een nieuwe grondlijn die parallel loopt met de onderkant van het hoefbeen. Het hoefbeen hoort immers parallel met de grond te staan. We zetten "de hoef" dus weer recht. En met "de hoef" bedoelen we niet het losgelaten omhulsel maar het hoefbeen plus het nieuw gegroeide gedeelte van de hoefwand.

En nu zie je het effect. Als je de hielen drastisch inkort verandert de stand van de hoef op een dergelijke wijze dat het hoefbeen op een veel gunstiger positie wordt gebracht! De punt van het hoefbeen drukt niet meer rechtstreeks in de zool en de toon van de hoef wordt van de grond afgewipt zodat ook de druk van de grond wordt verminderd. De pijn neemt af en het paard steunt niet langer op het losgelaten gedeelte van de hoefwand. Resultaat: een pony die zich direct veel beter kan voortbewegen omdat de pijn minder wordt, (en laat dat nou zo belangrijk zijn voor het herstel), een hoefbeen wat weer in de juiste positie staat ten opzichte van de andere botten, een hoefwand die niet meer steeds omhooggeduwd wordt en dus de witte lijn weer opnieuw laat scheuren.

Laat je niet misleiden door de enorme schuine hoek van de voorkant van de hoef. Het lijkt vreemd, en ís ook vreemd, maar bedenk dat dit schuine stuk hoefwand gewoon loszit en voor wat betreft de hoef geen betekenis meer heeft. Een losgescheurd stuk van je vingernagel dat in een opgewipte stand staat heeft ook niets meer met de stand van je vingerkootjes te maken. Kijk dus als het ware "door" de losgelaten hoefwand heen en probeer de stand te zien van de interne structuren van de hoef. Het bovenste stuk hoefwand verraadt de juiste positie.
Wanneer het bovenste stuk van de hoefwand volgens deze lijn verder naar beneden is gegroeid heb je weer een normale hoef, in een normale stand...

! Het is van groot belang dat de hoefwand niet dragend is. De hoefwand heeft immers losgelaten van het hoefbeen. Een dragende hoefwand zorgt niet alleen voor pijn maar hindert ook het herstel. Om deze reden moet je de hoefwand wekelijks bijraspen!

Het is belangrijk dat het paard niet op de hoefwand loopt. Dit is niet alleen pijnlijk maar zorgt ook steeds weer voor een overbelasting van de witte lijn. Om die reden raspen we iedere week de hoefwand bij zodat deze los van de grond blijft.

Zie ook Verslag en foto's Robin.
Als je de hielen van een paard op bovenstaande manier bekapt moet je er wel goed op letten dat je de hielen zelf niet gevoelig maakt, snijd dus niet in de levende zool. Hierboven is alleen het hielen-verhaal beschreven, maar dat is niet het enige wat van belang is. Je hebt gezien dat de witte lijn in de toon heel erg verbreed is bij hoefbevangen paarden, de hoefwand zit daar niet meer vast aan het hoefbeen maar ligt los. Je kunt het vergelijken met een vingernagel die los is gescheurd. Bij ieder pas die het paard zet moet hij afwikkelen óver die losse hoefwand. Hoe losser die zit, hoe vervelender dat is. Het allereerste wat je daarom doet is het inkorten van de uitstekende hoefwand aan de voorkant van de hoef. Die kort je van bovenaf in tot ín de witte lijn. Rond alles mooi af zodat het prettiger loopt.

De achterhoeven worden gebruikt om het meeste gewicht mee op te vangen in een bevangen-situatie. Hierdoor worden de hielen snel korter en krijgt de hoef een lange toon. Hoe langer de toon bij de achterhoeven is, hoe lastiger het wordt voor het paard om op zijn achterbenen te steunen. Het 'sta-apparaat', daarmee bedoelen we het kunnen blijven staan zonder spierkracht te gebruiken, werkt dan namelijk niet meer goed, en het paard moet op deze manier veel spierkracht gebruiken om te kunnen blijven staan. Je helpt hem door de toon goed in te korten.

Een voorbeeld van een bekapping uitgevoerd op deze manier kun je vinden op onze pagina waarin we de bekapping beschrijven van een pony met acute hoefbevangenheid. Verslag en de foto's Robin.
Bron: http://www.hoefnatuurlijk.nl

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:12

pablo,mijn paard heeft een enorme verbrede witte lijn,in dit geval ook hoefbeenkanteling,er zat zelfs een gat in de hoef!!
beneden de straal...de witte lijn blijft verbreed,de hoefsmid vijlt er erg veel af,iedere 6weken,en hij zegt ook dat die witte lijn gewoon breed blijf,maar ja,hij loopt goed ,en is nu al 3 jaar niet meer bevangen geweest..ik zal weleens foto's plaatsen van zijn voeten..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:07

Ik zet even een foto (link) vanaf de site hoefnatuurlijk:
Afbeelding

Dit is wat er vorig jaar bij Isabella is gedaan. Het klonk zo logisch, maar het ging oh zo fout.

Het is mooi in theorie, maar in de praktijk is het een ander verhaal. Je krijgt te maken met krachten op de diepe hoefbeenbuiger als je dit gaat doen ... en ja je krijgt dan abcessen aan de kroonrand. Normaal volgens hoefnatuurlijk, maar ik ben toch maar weer terug naar het oude, wat hogere hielen, verhaal gegaan. Gevolg is wel een steilere voet, maar nu zonder abcessen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:35

Vraagje of jullie dit herkennen.
Isabella kan heel wisselend zijn in energie.
Soms wandelt ze wel mee, maar zonder veel poespas. Gewoon braaf; in stap.
Als ik het vraag, draaft ze goed weg en loopt verder ook keurig in deze gangen.
Maar ze zal zich niet overmatig inspannen.
Heel af en toe komt er nog een gekke dribbelbui of een renpartij op de wei aan te pas, maar over het algemeen is ze "gewoon".

Ik maakte me hier wat zorgen om, maar onlangs sprak ik met iemand die mij wees op de verandering in voer. Vroeger kreeg ze natuurmuesli met heel wat meer energie waarde dan de safe en sound die ze nu krijgt. En kreeg ze vroeger nog wortel en brood, is dat nu ook verleden tijd.
Evenals het hooi .. lagere voedingskwaliteit door stengelig hooi van onbemest land.

Zou dit het misschien gewoon zijn?
Hebben degene hier die zijn overgestapt naar "mager" voer ook deze verschijnselen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:47

ik merk inderdaad dat mijn paard ook niet alle dagen het zelfde is,een maand terug was hij sloom,toen kwam de verharing goed op gang en dat pleegt wel een soort aanslag op hem,2 x per jaar.
Voorheen werd hij dus in die periodes hoefbevangen...
Ik probeer zo min mogelijk aan zijn dieet te veranderen,maar toch blijf ik mij afvragen,waarom is de stofwisseling zo verstoord is geraakt dat hoefbevangen patienten het bij het minste geringste weer krijgen,wat is er in het lichaam gebeurt???
Waarom konden ze voorheen bergen hooi opeten en nu als ik te scheutig ben met hooi het niet goed gaat?(ondanks de medicijnen)
Overgens is pablo heel goed op dit moment,zo goed dat hij het nodig vond om een gigantische bok te geven,en ik in het gras belande,er toch weer opgeklommen,uit pure noodzaak want ik kon haast niet meer lopen.
En zit nu compleet stijf,met gekneusde schouder en rug,onder de spierverslappers maar aan de computer,je moet toch wat....
Straks maar weer nog een stal doen,op m'n knieen,schiet ook niet op....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 12:23

Geerke: leuk he zo'n hobby.

Isabella: ik merk bij Indiana niet veel verschil, maar zij is altijd heel erg cool. Altijd geweest, heel erg weinig uitspattingen.
Romeo en Miami daarin tegen waren vorige week stapel gek. Zo gek dat ik voor dat ik ging rijden nog heb gedacht om eerst te longeren. Bij hun was de voeding niet veranderd. Wat ik maar wil zeggen dat het ook wisselt bij 'gezonde' paarden.

Indiana ging vorige week ook 's middags weer in het zonnetje liggen slapen. Dan denk ik ook meteen: is ze niet goed of komt het omdat ze drachtig is?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 14:08

Liggen ... ik heb Isabella eigenlijk in geen maanden zien liggen nu je het zegt. Op rollen na dan, maar dat is neer, om en om en weer overeind:
http://nl.youtube.com/watch?v=55bnVCyOPAc (twee aan elkaar geplakte filmpjes; eentje van oktober, eentje van vorige week)

Ze kan ook makkelijk om en om rollen (zag vorige week een shet die zo dik was dat ze dat dus echt niet kon).

Op wandeling liep ze eigenlijk altijd te stuiteren. Zelden een uitzondering. Nu loopt ze gewoon braaf mee. Sjokt soms zelfs wat. Heel af en toe heeft ze een gekke bui en stuitert ze weer (soms wat te veel; gulden midden weg kent ze niet Haha!).

Andere reden (dan voer) is misschien ook omdat we nu heel regelmatig wandelen (bijna iedere dag) en er voor haar de lol wat af gaat ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 15:09

pablo ligt alleen s'nachts in zijn stal,mijn fries ook ,als ik ze op het land zie liggen is er iets niet goed....wel ligt mijn shetje weleens te genieten in het zonnetje,dat is nu nog te doen,zomers niet,dan is het in de zon niet uit te houden....dan verlang ik naar nederland......
inderdaad leuke hobby,ik denk dat ik maar cavia's ga houden,minder risico en ook schattig(wat zouden mijn 7 honden daarvan vinden??)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:44

Ik heb niet echt grote verschillen gemerkt bij Aurora, ze is altijd heel rustig geweest eigenlijk. Ze is natuurlijk wel energieker als ze beter in haar vel zit, maar dat is logisch natuurlijk.
Zij ligt ook nooit met mensen in de buurt trouwens, vandaar ook dat toen ik gebeld werd toen ze die hoefzweer had met de mededeling dat ze in haar stal lag, ik binnen vijf minuten de VA gebeld had.
Saros daarentegen kan ik met een beetje geluk bij gaan liggen. Maar dat is misschien ook een gevolg van dat hij de zoon van Aurora is, zij is degene die altijd "bescherming" heeft moeten geven, Saros niet Haha!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:45

Wat een leuk filmpje trouwens Isapaardje, dat ze zo gek doet na het rollen is echt heel leuk om te zien.

Geerke: beterschap!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:47

Nog even terugkomend op het stukje van Hoefnatuurlijk wat Victory-Boy aanhaalde, en dan met name op foto:
http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hoefb10.jpg

Ik heb even nagevraagd of de bekapping uiteindelijk is gedaan zoals de lijnen aangeven. Antwoord is ja.
Op mijn vraag hoe het betreffende paardje liep op deze nieuwe hoeven, kreeg ik als antwoord dat de hoef na de bekapping weer de vriezer in is gegaan.

Maw, het was geen hoef van een levend paard.

Jammer, want ik had toch graag een succesvol praktijkverhaal willen zien na zo'n uitgevoerde manier van bekappen.
Ik ken nu alleen mijn eigen verhaal en dat is allesbehalve succesvol verlopen ...

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:05

@Isapaardje: Wat een leuk filmpje! Haha! Isabella is ook echt een supermooi paardje!
Wat betreft het bekappen: Victor is (ongeveer) op die manier bekapt, niet meteen zo heftig maar geleidelijk aan. Ik hou persoonlijk niet van te grote veranderingen ineens. Bij Victor is het fantastisch gegaan, hij loopt goed.
Wel heb ik ook m'n bedenkingen gehad over lage hielen. Victor heeft namelijk ook nog eens hoefkraakbeenverbening en moest jaren terug op speciale ijzers met juist een verhoging onder de hielen. Dat werkte niet, dus heb ik de ijzers eronderuit laten halen. We kijken het nu aan, blijft Victor goed lopen dan blijven de hielen laag en anders krijgt hij weer wat hogere hielen. Ook denk ik niet dat je dit heel vaak kan toepassen, idd vanwege de pezen e.d., maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Weet ook niet of daar onderzoek naar gedaan is.
Ik geloof dat er op de site meer "succesverhalen" zijn over deze manier van bekappen en anders mogelijk in het boek. Ook in het boek "Founder" staan -dacht ik- meer van dat soort verhalen.

Citaat:
inderdaad leuke hobby,ik denk dat ik maar cavia's ga houden,minder risico en ook schattig(wat zouden mijn 7 honden daarvan vinden??)

Haha...ik heb ook eens een cavia gekocht als vriendje voor mijn hond. Helaas zag hij hem meer als een lekker hapje en de eerste kennismaking was dus al gelijk "hap". Clown Gelukkig kon ik de cavia snel terugtrekken en heeft die er niets aan overgehouden, maar vriendjes zijn het nooit geworden. Haha! Beterschap!

Edit: typfoutje en wat aangevuld.
Laatst bijgewerkt door Victory-Boy op 23-02-08 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:23

geerke schreef:
pablo,mijn paard heeft een enorme verbrede witte lijn,in dit geval ook hoefbeenkanteling,er zat zelfs een gat in de hoef!!
beneden de straal...de witte lijn blijft verbreed,de hoefsmid vijlt er erg veel af,iedere 6weken,en hij zegt ook dat die witte lijn gewoon breed blijf,maar ja,hij loopt goed ,en is nu al 3 jaar niet meer bevangen geweest..ik zal weleens foto's plaatsen van zijn voeten..

Victor had eerder ook een heel erg verbrede witte lijn. M'n vorige hoefsmid zei dat dat altijd zo zou blijven, maar m'n nieuwe hoefsmid (bekapper) zei gelijk al dat de witte lijn weer helemaal normaal zou worden. Gelukkig heeft hij gelijk gekregen.
Volgens hem kan je ook op röntgenfoto's niet meer zien dat Victor bevangen is geweest. Ik wil wel eens testen of dat klopt, want ik ben hartstikke benieuwd of "ze" (dwz de mensen die het natuurlijk bekappen hebben "uitgevonden") gelijk hebben. Helaas heb ik zelf geen trailer en is Victor ook niet de makkelijkste op de trailer, dus zal het nog een tijdje duren. Ben wel benieuwd of ook de echte experts niet meer kunnen zien of Victor daadwerkelijk zeer zwaar bevangen is geweest ("slachtrijp"). Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:52

Victory-Boy schreef:
Wat betreft het bekappen: Victor is (ongeveer) op die manier bekapt, niet meteen zo heftig maar geleidelijk aan.

Ja geleidelijk aan kan ik inkomen. Tenslotte is een steil hoefbeen ook niet alles.
Maar het gaat over het ineens uitvoeren. Het verhaal en zeker met die foto's erbij komt op mij over alsof dat beter is dan geleidelijke aanpak. Vandaar dat ik benieuwd was of die pony met de voorbeeldhoeven op de foto's, gelijk goed wegliep. Maar dat weet dus niemand, want er zat geen eigenaar meer aan die hoeven Clown
Isabella, wel levend voorbeeld, liep toen zeker niet goed weg na die bekapping. Het is alleen 10x zo erg geworden daarna. Dus ik zal derhalve nooit die "ineens" bekapping aan iemand aanraden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 18:49

@isapaardje
geweldig filmpje Clown van isabella. Even lekker paneren op beide kanten en dan even lekker uit je dak. Lekker om te zien

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:16

Aaaaaah, ik wil ook een shet!!!!!!!!!!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 19:38

Ik kreeg laatst een mailtje van iemand die zei; goh wat kun je nog lol hebben met zo'n klein paard Haha!

Je kunt er heel veel lol mee hebben. Eigenlijk kun je er alles mee, behalve op rijden. Maar dat zorgt ervoor dat je er weer andere dingen mee gaat doen (met een rijpaard zou ik niet zo snel gaan wandelen en deze laten rollen midden in een bos bijvoorbeeld haha).

Of dit : http://www.home.versatel.nl/remcodo/fil ... wpret2.wmv
doe je ook niet snel met een groot paard.
Doe je eigenlijk helemaal niet snel meer, want we hebben niet echt bijster veel sneeuw de laatste jaren Verdrietig