[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:40

Over biotine staat een stuk op de site van van Nassau, had geen zin volgens hen. Magnesium zou ik zeker bijvoeren, aangezien jouw paard te dik is en gevoelig is voor hb. Grietje is de eerste keer ook bevangen geweest en zij knapte toen onwijs op van magnesium, maw ze had toen ook een tekort waarschijnlijk. Keren daarna deed het niets en toen had ze ook geen tekort, want toen voerde ik een supplement bij. Voor de eczeem voerde je daarvoor ook al voer met weinig suiker en zetmeel? Dat kan ook de oorzaak zijn geweest van het schuren. En zijn er van de schouders ook foto's gemaakt?

Edit: Linkje over brokkelhoeven http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... lhoef.html

Ash_

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:50

Hij kreeg toen Pavo enjoy geloof ik. Dus niet erg goed volgens mij.

Ja hij heeft nu een tekort dus ga het zeker bijvoeren. Vraag me alleen af of het blijven gevoerd moet worden daarna of gewoon afentoe een kuur geven.

Nee er zijn geen foto's gemaakt van de schouder omdat hij niet kreupel loopt of reageerd op oefeningen vond de veearts het niet nodig. Wel zijn er thermografische fotos gemaakt waar niks op te zien was.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:52

De knak heeft hij niet alitjd

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:55

Ik ben daarna gewoon gestopt met het bijvoeren. Je moet er alleen opletten dat je voer in evenwicht is. Zo voerde ik eerst pavo vital bij, maar daar is de calcium-fosfor verhouding niet recht als je geen granen bijvoert. Die van mij begonnen daardoor als een gek aan hun likstenen te likken en toen las ik op bokt dat je daardoor weer een magnesiumtekort kunt krijgen. Nu voer ik marstall forse bij en is het gelik over en doen ze weer veel langer met hun liksteen.

Ik zou voorlopig alleen de magnesium bijvoeren. Ik dacht vroeger ook dat mijn pony's ze hadden, ze schuurden hun manenkam en staart soms tot bloedens open. Deken erop, smeerseltjes gekocht, speciale supplementen. Daarna ging ik ze gewoon schraler houden, dus gras met mate, zo min mogelijk suiker en zetmeel in het voer en nu hebben ze al jaren geen jeuk die buiten proportie staat (wel af en toe wat kriebels, maar ze schuren zichzelf niet kapot) en ze hebben sindsdien ook nooit meer een smeerseltje of deken nodig gehad.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:17

Dus jij zou de druppels afbouwen?

Is de magnesium van puur goed? Ik voer trouwens ook heel schraal hooi is het dan ook niet verstandig bij te blijven voeren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:22

Ja iets van een volledig supplement zou ik wel bijgeven, dat doe ik ook naast mijn graszaadhooi. Ik zou het gewoon proberen om de druppels af te bouwen, mocht ze weer gaan schuren kun je altijd weer bij gaan geven toch? Anders even je dierenarts vragen of dit verantwoord is, want dat weet ik niet, omdat ik de druppels zelf niet voer.

Die magnesium ken ik niet, ik voerde die van paardnatuurlijk.

@ Algemeen: Las net in een ander topic dat je je hooi 16 uur moet laten weken om 30% minder suiker te krijgen ipv een uur. Schijnt uit onderzoek naar voren gekomen te zijn.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:28

Ik geef een dailey mineralen en vitamine brok van horrel en dodson.

Zo dat hooi weken is nog al een verschil zeg.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 12:00

Dat van dat 16 uur hooi weken klopt niet - is een verkeerd geïnterpreteerd onderzoek en achterhaald - het is alleen gelof ik op de site van voervergelijk blijven hangen maar daar staat wel meer onzin op.
Een uur weken in ruim, koud water geeft circa 30% suikerverlies.
Als ik tijd heb zoek ik het artikel waarin dat 16-uur verhaal tegengesproken wordt, op.

Ash: of iets wel of niet werkt is alleen door weglaten of bijgeven te constateren.
In jouw geval vermoed ik dat de ZE afkomstig was door verkeerd voer, nu dat je op S&S bent overgegaan is het beter toch? Dan zou ik stoppen met Cullico en zien hoe het gaat.

Glucobalance helpt niet voor een 'knak' maar is wel werkzaam bij IR

Magnesium: zeker bijgeven - ik bestel magnesium in Engeland dat is een goed opneembare soort ( magnesium oxide) - in feite moet je eerst behoorlijk veel geven, na verloop van tijd een onderhoudsdosis.

Biotine: ook al zegt Van Nassau dat het niet werkt, er is wetenschappelijk bewezen dat het wel werkt. Je zult het alleen lange tijd moeten geven, de hoeven hebben maanden nodig om goed te worden. Ik zou het paard zeker van de ijzers afhalen - bij noodzaak ( bv op straat of het harde) zijn hoefschoenen ideaal. Zool wordt vanzelf beter als hij er 'natuurlijk' bij kan lopen, zonder ijzer.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:05

Mag ik hier binnen komen vallen? Jullie zijn voor zover ik het kan lezen, de ervaringsdeskundigen! Ik heb vorig jaar na de zomer een ultravette minishet overgenomen omdat ik m te sneu voor woorden vond. Er werd niet naar omgekeken en hij was hoefbevangen. Gelijk van de wei getrokken, dierenarts en hoefsmid erbij, en de rest van de winter en voorjaar heel hard aan de slag gegaan om m dik 100 kg af te laten vallen.

Hij is nog steeds rond, zo is zijn bouw ook maar zijn conditie is dit jaar 100x beter dan voorheen. Hij loopt veel meer, hij wordt in de ronde bak gewerkt, hij loopt langs de fiets op de weg én hij staat op de wei. Nou ben ik een beetje huiverig voor opnieuw problemen. Ik heb extreem zeikerig opgebouwd en m na het opbouwen voor de hele dagen zijn graasmasker omgedaan.

Nu ontstond er discussie want op stal werd gezegd, zoveel gras staat er niet meer, hij kan dat ding nu wel af maar in mijn beleving dus niet en ik ben veel te bang dat ie straks weer ziek is. Is er in een eerder stadium dan het niet meer willen lopen, ergens aan te zien dat ie de verkeerde kant opgaat?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:06

Even een vraagje over die glucobalance...mag je deze ook geven als je alleen maar een vermoeden hebt? Dus geen bevestiging zwart op wit.
Mijn Haf doet het nu redelijk goed op een aangepast dieet maar ze blijft een redelijk harde hals houden en enkele vetrimpels.
Daarom verlmoed ik dat er een suikerprobleem is.
Kan ik dit proberen te geven of is het niet aan te raden zonder de DA te vragen.
Welke resultaten behalen jullie?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:20

Ja de juik is bijna helemaal weg nadat hij een maand s&S krijg waar hij nu 2,5 jaar al op staat.

Ga over de hoeven eerst met de smid overleggen. Mogelijk kortere takken van het ijzer.

Wat betaal jij voor dat magnesium?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:23

Over biotine: ik heb toch echt een summary van een vergelijkend onderzoek gelezen, waarvan de conclusie was: het werkt niet.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:25

Weet je toevallig ook waar je dat heb gelezen? Vind ik wel intressant.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:35

iana schreef:
Even een vraagje over die glucobalance...mag je deze ook geven als je alleen maar een vermoeden hebt? Dus geen bevestiging zwart op wit.
Mijn Haf doet het nu redelijk goed op een aangepast dieet maar ze blijft een redelijk harde hals houden en enkele vetrimpels.
Daarom verlmoed ik dat er een suikerprobleem is.
Kan ik dit proberen te geven of is het niet aan te raden zonder de DA te vragen.
Welke resultaten behalen jullie?

Je kunt gluco balance alleen via een (holistische) dierenarts/therapeut verkrijgen als het goed is. En de meeste zullen toch wel willen dat het dier getest is.

Ik ben benieuwd naar dat onderzoek van het weken.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:59

Hier 1 sinds 4 weken aan de gluco balans.
en het gaat uitstekend!
Prachtig snot manen kammetje gekregen, en ze is niet meer zo opgeblazen.
Strak mooi elegant buikje,en ze staat niet meer te wippen op de voorbenen.
Vaak kan je een hoop doen met een strak dieet,maar hebben ze net even een zetje extra nodig.
Mijn Tink is IR,dus die cellen zitten op slot en zijn minder gevoelig voor de insuline.

Ik weet niet of je het zo kan verkrijgen of dat het op recept is.
Het is wel afgepast op je paard dus vaak ook in samenspel van een ander middel b.v drainage.

Op paard natuurlijk staat dat met een uur je 30%procent suiker door het putje kan spoelen en hou me daar maar aan vast.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:01

Niet tel gehad van HS, hij komt morgen (eindelijk !) !!! *\o/*
Mijn (oude ) ronde hoefijzertjes met aangepaste top liggen al klaar ! Hopelijk gaat ze dan wat beter stappen...
Ze stap trouwen duidelijk beter vlak nadat ze haar poeder gekregen heeft !
Pulsaties blijf ik helaas nog steeds voelen...

Nog een vraagje over die magnesium, moet je die ook geven bij een paard die niet te dik is ? (En zou die niet in de safe & sound zitten ? Ik kijk het straks even na op de zak)

Over biotine, het stimuleert toch de hoefgroei ? Dat is toch goed bij een hb paard ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 14:52

mysa schreef:
Over biotine: ik heb toch echt een summary van een vergelijkend onderzoek gelezen, waarvan de conclusie was: het werkt niet.

Tja.. kijk 's op PubMed, daar barst het van de onderzoeken die aantonen dat biotine wel degelijk invloed heeft op hoefgroei en hoefkwaliteit. Dit is één van de vele links.. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8202678

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:22

Jannepauli schreef:
Dat van dat 16 uur hooi weken klopt niet - is een verkeerd geïnterpreteerd onderzoek en achterhaald - het is alleen gelof ik op de site van voervergelijk blijven hangen maar daar staat wel meer onzin op.
Een uur weken in ruim, koud water geeft circa 30% suikerverlies.
Als ik tijd heb zoek ik het artikel waarin dat 16-uur verhaal tegengesproken wordt, op.

Ash: of iets wel of niet werkt is alleen door weglaten of bijgeven te constateren.
In jouw geval vermoed ik dat de ZE afkomstig was door verkeerd voer, nu dat je op S&S bent overgegaan is het beter toch? Dan zou ik stoppen met Cullico en zien hoe het gaat.

Glucobalance helpt niet voor een 'knak' maar is wel werkzaam bij IR

Magnesium: zeker bijgeven - ik bestel magnesium in Engeland dat is een goed opneembare soort ( magnesium oxide) - in feite moet je eerst behoorlijk veel geven, na verloop van tijd een onderhoudsdosis.

Biotine: ook al zegt Van Nassau dat het niet werkt, er is wetenschappelijk bewezen dat het wel werkt. Je zult het alleen lange tijd moeten geven, de hoeven hebben maanden nodig om goed te worden. Ik zou het paard zeker van de ijzers afhalen - bij noodzaak ( bv op straat of het harde) zijn hoefschoenen ideaal. Zool wordt vanzelf beter als hij er 'natuurlijk' bij kan lopen, zonder ijzer.

Weet je misschien waar ik het gepubliceerde wetenschappelijke onderzoek naar biotine kan vinden? Heeft nl mijn interesse. Mijn paard is alleen maar slechter geworden van 'natuurlijk' dus blootsvoets lopen. Zolen zijn nog steeds extreem dun (helaas).

edit; sorry, ik heb meteen op je bericht gereageerd, terwijl je later al een link geeft naar het onderzoek.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:25

Mijn paard is ook zeer gevoelig. Hoeven zien er niet uit. Vorige week een ijzer afgetrapt en is nu een gatenkaas. Morgen komt de smid.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:58

Mijn paard kon ook niet meer zonde hoefijzers voor. Met een ijzer liep ze volledig zuiver (tot zondag ...)
Nu krijgt ze terug aangepast beslag.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:57

@Ash Mijn pony had ook verschrikkelijke jeuk een hele tijd. Tot ik stopte met pavo, daarna heeft ze nooit meer jeuk gehad. Ik weet niet of het echt daardoor kwam, maar ik ken meer gevallen die geen jeuk meer gehad hebben na dat ze gestopt waren met het voeren van pavo. Ik zou dus gewoon proberen om te stoppen met dat middeltje, gaat het niet dan kun je het altijd weer gaan geven.
De magnesium heb ik een hele tijd gegeven, maar daarna ben ik het toch gaan afbouwen. Nu al een hele tijd gestopt en het gaat nog steeds goed.
Over biotine kan ik niks zeggen, maar je kunt het altijd proberen toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:08

Ik hoor ook vaak dat paarden jeuk krijgen van Pavo. Ik voer het ook, maar lijk niets te merken. Wel heeft mijn merrie nog wel eens jeuk bij haar staartwortel???? Mmmm ik ga dat eens even goed in de gaten houden. Als de huidige voerton aan het einde raakt misschien maar eens langzaam naar wat anders kijken.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:19

Mijn paard had eerst ook alleen beetje bij de staartwortel, maar werd steeds erger, op een gegeven moment zelfs bij haar manen. Misschien ook afhankelijk van welk soort je voert? En er zullen ook genoeg paarden zijn die nergens last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:31

Ja, dat zou natuurlijk ook nog kunnen. Ik voerde voorheen altijd Havens en daar was ik eigenlijk super over te spreken. Helaas ging de dealer bij mij uit de buurt weg en toen ben ik een beetje zoekende geweest. Subli gaat ook nog wel, maar die hebben van die overdreven geurtjes en smaakjes. In ieder geval een appeltjesgeur aan de ponybrok en een pepermuntgeur aan de Subli Zonder.

Verder kreeg mijn hb ook een beetje ponybrok van pavo. Op het moment krijgt hij helemaal geen brok. Moet echt even op zoek naar iets wat er wel voor zorgt dat hij voldoende vit en min binnen krijgt én wat ik hier in de buurt kan kopen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:48

pavo hier ook slechte ervaringen mee. Jaarlinger schuurt enorm. Zeer waars door de pavo