Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 06:59

Jeetje Linda dat lijkt me wel ontzettend moeilijk. Ik zou denk ik voorop zetten of je paard nog een fijn en pijnvrij leven kan hebben. Wacht even af wat je verzekering je verder te melden heeft,en wacht het rapport af,dan kan je een wel overwogen keuze maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:21

Linda wat een ellende!

Opereren zou voor mij ook geen optie zijn.

Hopelijk wil je verzekering al uitkeren, waar mijn paard bij verzekerd is moest het paard minimaal 6 mnd kreupel zijn voor ze hem overnemen en uitkeren.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 08:40

Ik zou zo'n zenuwsnede niet doen dénk ik. Het is uiteraard makkelijk praten als je zelf niet in dat schuitje zit, maar voordat ik naar de kliniek ging had ik al besloten dat hij niet mee naar huis zal gaan wanneer er totaal geen hoop op genezing was. Aan de andere kant had ik wel ook al bedacht dat hij ergens op een weitje kon gaan staan, mocht het niet geheel genezen. Met een zenuwsnede kan een paar natuurlijk wel nog op de wei staan. Lastig hoor. Sterkte met je beslissing.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:42

Linda wat moeilijk zeg.. ik lees hier af en toe nog mee, mijn paard heeft een banden + tussenpeesblessure gehad.
Wat ik wel weet (heb wat literatuur en onderzoeken gelezen over de interosseus blessure) is dat tussenpeesblessures aan het achterbeen erg moeilijk genezen.. zeker als het niet om een acute blessure gaat. Was een heel klein percentage dat weer volledig er bovenop kwam, aan het voorbeen was de prognose een stuk beter (heeft mijn paard gehad, en inderdaad zonder enig littekenweefsel hersteld).

Ik zou de verzekering afwachten en dan misschien een zomertje weidegang nog proberen, sommige paarden reageren daar toch beter op dan op boxrust.

Wat ik niet helemaal snap, de interosseus aanhechting zit toch onder de sprong? Daar kun je toch onmogelijk een zenuwsnede doen? Dan is het paard het gevoel in zijn gehele onderbeen kwijt? Ik dacht altijd dat een zenuwsnede alleen een optie was bij ondervoetsproblemen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 10:54

Bedankt voor jullie medeleven en reacties.
Ik heb ook begrepen dat de kans op herstel achter veel minder groot is dan bij de voorbenen. Helaas heeft die van mij de blessure rechtsachter.
De oorzaak van de blessure is de stijle stand van zijn achterbenen. Die zorgen voor een "verkeerde drukverdeling op de pezen" (als ik alle medische termen goed vertaal).
Die stijle stand kun je helaas niet veranderen dus als de blessure al zou genezen (na bijvoorbeeld een jaar weidegang) komt het hoe dan ook weer terug.

De operaties zijn fasciotomie en neurectomie en zouden volgens de kliniek alleen zinvol zijn in combinatie. Fasciotomie zou het doorhalen van de peesband zijn (ringband, peesschede, hoe heet zoiets?! :') )Neurectomie is het doorhalen van een vertakking (zenuwsnede) en is dus wel degelijk mogelijk. Wist ik ook niet... en hoe het verder precies zit, welk gevoel hij behoud en niet, weet ik helaas ook niet, ik vond het al knap dat ik zo veel medische termen en dingen goed had onthouden :o

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:17

Wat een ellende Linda! Ik zou ook voor een aantal maanden weidegang kiezen.

Gisteren weer een klein stukje gegaloppeerd, nu legaal. Wow wat was dat gaaf!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:30

Pfoeh Linda wat ontzettend balen voor je zeg!!! Dit is ontzettend moeilijk zeg.

Eerlijk gezegd lijkt mij dat er in dit geval maar 1 eerlijke oplossing is. Met de blessure van mijn paard heb ik gezegd dat als ik uiteindelijk de diagnose zou krijgen dat het niet meer goed zou komen er nog meer 1 ding mogelijk was en dat is om hem in te laten slapen. Ik wil dat mijn paard een paardwaardig bestaan kan hebben zonder enige pijn of ongemak, als dat niet mogelijk is ga ik er niet mee door. Een paard staat het grootste gedeelte van zijn leven op zijn benen en dat moet zonder pijn kunnen. Een zenuwsnede zou voor mij absoluut geen optie zijn. Dat is geen oplossing, dat is alleen maar dat hij geen pijn voelt. Maar hij zou dan niet goed zijn.

Aangezien je aangeeft dat het iets is wat gegarandeert terug zal komen, moet je je afvragen of je op die manier met je paard verder wilt.
Ik kan je alleen maar vertellen wat ik me voorgenomen had toen mijn paard zo ernstig geblesseerd was. Ik heb het een eerlijke kans gegeven en er alles aan gedaan wat mogelijk was, maar als het niet goed zou komen dan zou ik hem dus wel in laten slapen. Je kan ze wel pijnstillers gaan geven (want dat ze pijnvrij zijn met dit soort blessures is echt niet waar) maar waar ben je dan mee bezig?

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte en hoop dat het op de een of andere manier nog zal verbeteren.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:39

Snoevie schreef:
Jeetje Linda dat lijkt me wel ontzettend moeilijk. Ik zou denk ik voorop zetten of je paard nog een fijn en pijnvrij leven kan hebben. Wacht even af wat je verzekering je verder te melden heeft,en wacht het rapport af,dan kan je een wel overwogen keuze maken.

Hier sluit ik me bij aan... Als hij pijnvrij kan zijn zou ik m een jaar weidegang geven. Sterkte hoor.. Met deze moeilijke beslissing. Van die operaties weet ik helaas te weinig om daar wat zinnigs over te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:46

Monty ik denk hetzelfde als jij.
Als het om een ouder paard zou gaan welke pijnloos zijn laatste jaren op de wei kan zou ik dat doen. Maar anders zou ik voor de kortste weg kiezen.

Mijn ruin is pas 8,heeft een momenteel pijnloze blessure. Maar mocht hij niet 100% worden dan is continu weidegang geen optie. Voor hetzelfde geldt leefd hij nog 20 jaar!

Linda, als het door de stand van zijn benen komt, dan geeft de veearts het dier toch 0,0 kans als je niet opereert?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:53

Mijn ruin is pas 9, dus ook niet erg oud. Ik heb de vraag over pijnvrij aan de artsen gesteld.
Maar helaas konden ze niet echt een duidelijk antwoord geven.
Als hij stil staat ontlast hij zijn been niet dus ik heb het idee dat hij er dan niet veel last van heeft.
Ook in stap gaat het meestal prima. Maar draf en galop lijken pijnlijk (is dan echt kreupel).

Je zou kunnen zeggen dat hij vanzelf gaat stappen als hij pijn heeft, maar dat is niet helemaal waar. Op de kliniek sprong hij ook even vrolijk in het rond toen hij eindelijk aan mocht draven, terwijl hij toch duidelijk pijn had. Wellicht word dat beter als hij continu kan bewegen, maar wanneer noem je iets pijnvrij? Ik ben van mening dat een kreupel paard nooit pijnvrij is (dan liep hij namelijk ook niet kreupel als hij er geen last van had, of kijk ik dan te zwart/wit?)

edit: als je niet opereerd kans van 0,0 dat klopt. Kliniek geeft aan dat opereren de enige optie is om er ooit weer op te mogen zitten. Maar ook opereren geeft maar 70 procent kans op herstel. Dat lijkt veel maar de kliniek heeft aangegeven dat het geen realistisch percentage is omdat ze deze operatie, in deze combinatie, met deze blessure nog niet zo vaak hebben uitgevoerd. Bovendien herstel je dus niets. Je stelt zijn dood alleen uit zodat je er nog even van kunt genieten. Egoïstisch? Weet ik niet! Paard heeft dan immers geen pijn meer. Maar ik besef me ook dat hij dan wel word afgekeurd door de verzekering (en dus uit de verzekering word gegooit) en dus niet meer in de sport mag verschijnen en misschien is het maar voor korte duur (hij loopt het immers verder stuk dus hoelang houden zijn andere pezen het dan?) bovendien is het best prijzig en ik ben inmiddels al vele eurootjes armer :o (niet dat dat uit maakt hoor! Paard boven alles!)

Zonder operatie geneest het niet meer. De arts heeft wel tussen neus en lippen door laten vallen dat sommige hun paard nog een jaar op het land gooien en zien waar het schip strand, maar bij mijn paard zal dat niet veel uitmaken. Toch twijfel ik... als hij geen pijn heeft, is dit nog wel een mooie optie, maar wat is pijnvrij?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:37

Linda, ik denk dat ze nooit pijnvrij zijn met dit soort blessures. Mijn paard heeft geen pas kreupel gelopen, maar hij keek niet helder uit zijn ogen, hij zat niet lekker in zijn vacht, en het verschil met in het begin en met vanaf dat het beter ging met hem was heel groot terwijl ik op het moment zelf ook dacht dat hij geen pijn had. Maar ik zag een heel ander paard toen het eindelijk weer een stuk beter ging en daarom weet ik wel zeker dat hij pijn heeft gehad. Een paard laat niet gauw wat merken maar je merkt het aan de kleine dingen. En dat ze af en toe gek doen ondanks de blessure is volgens mij een korte opleving vanwege een teveel aan energie. Die van mij heeft 4 maanden als een dooie pier op een stukje van ca 6 bij 6 gestaan, toen dacht ik van wat is die braaf, nu weet ik dat achteraf gezien hij gewoon pijn had, nu zou ik dat niet hoeven te doen omdat hij nu goed in zijn vel zit.

Ik vind gewoon dat een paard een paardwaardig en pijnvrij bestaan moet kunnen hebben. Kan dat niet dan houdt het op. En dan vind ik het erop zitten nog van minder belang, ook al zou ik er niet meer op kunnen zitten, dan zette ik hem ergens op de wei, zolang hij maar nergens last van zou hebben. Mijne is niet verzekerd, die eurootjes interesseerden mij niet, maar ik wist van tevoren wel dat ik een reele kans van slagen had dat het goed zou komen en dat het goed zou moeten blijven (mits hij niet weer wat raars zou doen). Daarom heb ik het met liefde allemaal gedaan (en doe het nog hoor, zijn speciale supplement kost ook klauwen vol met geld maar het is wel beter voor zijn been).

Als ik het zo lees zou een operatie in dit geval ook niks uit maken, want genezen doet het sowieso niet, je haalt alleen de pijn weg. Dan voelt hij niks meer en ondertussen loopt hij steeds meer kapot.
En wie weet wat je dan op een gegeven moment aantreft, pfff dit soort dingen zijn gewoon verschrikkelijk moeilijk :(:) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:51

Maar je paard zal ook niet gelukkig zijn geweest op een stukje van 6x6?

Mijn dier is op de scan echt niet in orde maar klinisch zuiver en ziet er top uit. Mooie vacht, frisse blik in zijn ogen. Hij staat overdag in een kleine wei buiten (75 m² denk ik) waar nog 25 anderen staan in net zo'n grote weides en snachts lekker op stal. Hij vind het prima.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:58

Nee hij was er doodongelukkig, maar helaas moest het wel, beter dan in zijn stal moeten staan.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:14

Ik lees hier nog steeds af en toe mee, gelukkig zelf geen ervaring met peesblessures, wel van dichtbij meegemaakt.

Verschrikkelijk nieuws heb je gekregen Linda! Als ik jouw verhaal lees denk ik: beslis voor mij en wees niet laf, past eigen liefde bij de vriendschap die ik gaf of uitstel tot het beter past bij een verloren strijd?'

Bah, wat een moeilijke beslissing zeg :(:)

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:48

Echt moeilijk hoor,..

wat Monty zegt vind ik ook: ik geloof niet dat men zegt dat ze pijnvrij zijn, want de mijne heeft ook zeker 7/8 maanden als een dooie in de bak gestaan, heel sneu... Daarna leefde hij helemaal weer op en nu is ie gewoon weer gek in de wei en speelt weer leuk met zijn nieuwe vriendinnetje. Voor mij ook genoeg reden om te concluderen dat ie echt wel pijn had. Ook doffe vacht en ook naar uit zijn ogen kijken. Gelukkig is dat nu voorbij,.. hopelijk blijft het zo,... maar dat weet je nooit,..

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:42

Succes Linda met welke beslissing je ook moet maken. Hoop dat je duidelijke uitslagen krijgt maakt de keuze Miss iets makkelijker.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:04

Gister terug gekomen van vakantie, heel fijn gehad. Lekker warm in Turkije :)

Vandaag weer naar mijn lieve drollie gegaan, been zag er zeer goed uit. Was gewoon koel en niet meer half lauw en de pees was mooi dun. Zadel er maar weer eens op gegooid en 4 minuten gestapt toen werd ze weer druk, afgestapt en aan de hand verder gestapt 20 minuutjes. Ze begint nu toch wel erg schrikkerig te worden.
Toen ik weg was heeft de stalhouder een klein weitje afgezet, maar staat wel veel onkruid in en vooral erg heuvelachtig en met boomstronken etc. Toch haar daar maar eventjes ingezet, 10 minuutjes ongeveer. 1 bokkesprong en een flinke draai, maar daar zat helaas voor haar de boom in de weg. Dus had ze gelukkig wel door dat ze daar niet gek kon doen anders zit ze tussen de bomen :P. Dus mevrouw heeft ook even 10 minuten mogen genieten van het gras zonder dat ik haar vast hield. Daarna nog paar uur zitten tutten, dus ze was lekker lang uit stal. :) 25 juli moeten we naar de kliniek, vind het zo spannend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:42

Je hebt het vast goed gehad in Turkije! Je had echter wel de zon mee terug moeten brengen ;)

Dat je dat durft, je paard in zo'n wei te zetten!
Ik zou retebang zijn voor ongelukken!

Mijn paard heeft het goed naar zijn zin op de nieuwe stal. In het begin stond hij hele dagen op de wei maar met dit slechte weer een stuk korter. Het maakt hem echt niet uit. Op stal is hij rustig, op de wei. En zijn been ziet er top uit. Het is fijn hem zo te zien!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:21

vonneke schreef:
Je hebt het vast goed gehad in Turkije! Je had echter wel de zon mee terug moeten brengen ;)

Dat je dat durft, je paard in zo'n wei te zetten!
Ik zou retebang zijn voor ongelukken!

Mijn vos heeft het goed naar zijn zin op de nieuwe stal. In het begin stond hij hele dagen op de wei maar met dit slechte weer een stuk korter. Het maakt hem echt niet uit. Op stal is hij rustig, op de wei. En zijn been ziet er top uit. Het is fijn hem zo te zien!

Haha, ik deed nog een poging tot mee nemen, maar de zon wou niet mee |(

Tja, op een gegeven moment moet ze toch in de wei. Laat haar zo maar rustig aan wennen, maar ze zal er hooguit een kwartier instaan, hou der wel in de gaten. Was ook super bang, maar volgens de eigenaar kon niet zoveel gebeuren omdat ze dan iig niet gaan rennen omdat ze eigenlijk geen kant uit kunnen ivm bomen en geen geweldige bodem, dus dat is dan misschien wel weer positief. En volgens hem maak je de pees zo ook wat sterker ipv als het alleen maar gewend is aan vlak asfalt. Maar ik ben alsnog een schijtluis en gelijk been gecontroleerd, niks aan de hand. Morgen nog eens controleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:50

Ik zie nogal wat andere mogelijkheden tussen asfalt en wat jij noemt hihi.
Zeker na lang niet los te zijn geweest.

Ik ben blij met de vrij vlakke weides en paddocks!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 10:56

vonneke schreef:
Ik zie nogal wat andere mogelijkheden tussen asfalt en wat jij noemt hihi.
Zeker na lang niet los te zijn geweest.

Ik ben blij met de vrij vlakke weides en paddocks!

Dat is het probleem, onze grote weides zijn ook niet vlak, helaas.. Dus dan maar zo beginnen en rustig uitbouwen naar de grote weide.

Mijn poppetje eindelijk weer aan het genieten van de grasjes, hihi.

Afbeelding

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 19:24

Leuke foto Noa ;)

Ik zat daar destijds ook best mee,... heb m in de grote wei gezet, die was niet supervlak maar ook niet megahobbelig gelukkig.

Helaas heb je niet altijd dat wat je graag zou willen tot je beschikking en moet je het soms doen met wat er wel tot je beschikking staat...
Soms vond ik het ook eng, omdat ik zelfs hoorde dat er mensen speciale bodembedekking in hun stal deden zodat het maar niet te ongelijk was.

Het is wel heel belangrijk dat ie niet té ongelijk staat want juist in het begin van de blessure is dat best link.Een klein "omzwikkinkje"kan dan grote gevolgen hebben. Dat zei mijn DA toen. Wat jouw staleigenaar zei klopt dus naar mijn gevoel absoluut niet,.. dat ze niet te verwend moeten worden met te vlakke bodems,.. dat vind ik dan typisch weer boerengelul (zoals mijn vorige stalbaas ook deed) ;-)

Gewoon voorzichtig zijn,... Ik snap ook dat je niet altijd alles zo kunt regelen hoe je het zou willen maar als het werkelijk zo ongelijk is zou ik toch wel oppassen. Aan de andere kant: als het been nu zo mooi koud is en dun,.. zou ie het wel aankunnen zou je denken,.. gewoon goed in de gaten houden denk ik..

Gaat het verder nog goed Noa? Omdat zijn been zo mooi dun was na je vakantie?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:42

Geven jullie trouwens ook nog speciale voedingssupplementen tijdens de opbouwfase,die goed voor de pezen zijn? je leest zoveel meningen...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:53

Ik krijg achter volgende week een Amerikaans middeltje

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:27

Hoe heet dat? Had een vriend van me destijds ook. Ben wel benieuwd wat dat voor iets is en wat t doet.