[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:43

Hier heel grof 'rivierzand' :o liggen. Ik ken al die termen niet hoor, JP, niet boos worden :D }> . Als bovenlaag. Daaronder liggen verschillende soorten zand, grind, drainage buizen en zeeklei (Haarlemmermeer).
Het laat super water door en als het geregend heeft, is het net of je bij eb op het strand rijdt. Zo strak ligt de bak er dan bij.
Eigenlijk is de bak bijna altijd goed berijdbaar; alleen laatst bij de ijzel, sneeuw; toen was hij hard opgevroren.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:28

@Yoika

Heb je ook foto's van opzij en van voren genomen ?
Graag het fototoestel op de grond plaatsen naast de hoeven
Op deze foto's is niet zoveel te zien zo ;) .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:33

zwelgje27 schreef:
Ehm hoe zie je het verschil tussen suikerbieten, voederbieten en koeienvoederbieten..? Ik kende eerlijk gezegd alleen die puntige.. En die smaakte heerlijk zoet! Snoepte er vroeger zelf ook van mee :Y)

Suikerbiet:
Afbeelding

Voederbiet:
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:51

barbar schreef:
hoi, ik had even een voervraagje.
men zegt dat als je hooi laat weken, je er een heleboel suiker uitspoelt.
nu hebben wij hier op stal alleen vrij rijk hooi en voordroog.
nu is mijn vraag, spoel je bij het weken van voordroog er ook genoeg suiker uit?

Normaal gesproken worden bij het fermentatieproces van gras naar voordroog (in luchtdicht plastic) suikers verbruikt.
Je zou dus aan kunnen nemen dat voordroog al minder restsuikers bevat als dat dezelfde partij hooi zou zijn geweest.

Er komen echter nog meer zaken bij kijken zoals schimmels, bacterieen, houdbaarheid en het belangrijkste : de vaak grotere hoeveelheid voedingsstoffen en energie, waardoor hooi geschikter is voor HB paarden dan voordroog.

Voordroog is natuurlijk net als hooi ook gewoon gras geweest, dus je mag wel aannemen dat je ook suikers uitspoelt als je het weken laat.
Let er wel even op dat het nog sneller smurrie wordt dan hooi, of je paard het nog wil eten na een uur in het water te hebben gelegen zul je moeten uitproberen ;)

Hoe weet je dat jullie hooi te rijk is , is het getest ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:07

@ Lolclub, van schuin van voor, opnieuw dus ... :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:20

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:
Jij mag dan wel een duiveltjes-smiley bij je commentaar zetten.. dat kan ik ook hoor! Ik ben minstens even betweterig Afbeelding

Hihihi... Kopje koffie JP ?

lolclub schreef:
M3C zand is rivierzand, zal wel niet te krijgen zijn op Texel :D

Wat ik met mijn mijn post bedoelde was dat deze zandsoorten niet van Texel komen en dat het dus zowiezo van het vaste land moet komen.
Aangezien het maar een klein hoekje betreft heeft Wendy ook geen volle vracht nodig.
Zoek dan maar eens een vervoerbedrijf die een paar kub voor je brengt.
Laat staan de extra kosten die het met zich meebrengt om het via de boot naar het eiland te vervoeren.
Het is voor Wendy stukken goedkoper om een zandsoort te nemen welke al op het eiland aanwezig is.

Als we in het Noorden M3c willen hebben betalen we ons helemaal blauw voor transport, vandaar dat hier in alle bakken woudzand ligt,
dat komt gewoon uit eigen grond

Hier op Texel kan ik zowiezo niks vinden waar geen grind/schelpjes inzitten maar wat gewoon alleen een grove korrel zand is..
Een vracht laten brengen is idd niet rendabel omdat we niet zoveel nodig hebben. Maar als ik iets in de kop van noord holland kan vinden wil m'n vader best bijvoorbeeld 2 keer met de aanhanger zand gaan halen :j Alleen groningen/drenthe is gewoon echt te ver :=

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:21

Jannepauli schreef:
Dan gewoon met een krui naar de vloedlijn, stuk uitzoeken met veel schelpjes, opladen ..klaar. Dat moet op een eiland met zee rondom toch lukken. :D

Maar schelpjes gaan toch juist in de witte lijn zitten...
Plus dat strandzand ónwijs stuift en héél zwaar loopt ;)
Daarbij mag je niet zomaar zand van het strand weghalen..

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:23

Isapaardje schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee wat ik in mijn uitloop heb liggen. Steeds als hier een familielid aan het verbouwen is geweest in tuin of huis, is er wel weer een aanhanger (of meer) (geel) zand over en dat wordt standaard hier in de uitloop gekieperd.
Voordeel van wit/geel zand is dat het minder snel bevriesd en bij lichte vorst heel makkelijk glad te harken is.
Ook is het goed water doorlatend en groeit er niet snel gras op.
In de zomer stuift het als een gek, dus ik heb vast wel het 'verkeerde' zand erin liggen haha.

Daar gaat het mij idd ook om! :j
Die modder is glad, droogt hobbelig en keihard op, het stuift evengoed, en ik kan elke keer weer randen gras blijven wegscheppen omdat het zo hard teruggroeit.. Die modder blijft ontzettend in z'n voeten plakken wat weer van die klompjes worden waardoor ie weer niet lekker loopt. En die kuilen vullen en het weer een beetje ophogen dat stukje moet ik tóch al, dus dan liever met wit zand dan met zwart. Is imo het proberen waard.. Maarja, zit op een eiland he, soms is dat gewoon lastig :7 :+

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:37

Even offtopic spuien :o Wat een drama vandaag bij de organisatie met de wedstrijd :7 Tenminste, voor wat betreft de vrijwilligers.. Ik moest vanmorgen dus om half 9 schrijven bij de dressuur was mij verteld.. Kom ik daar "Ga maar weer naar huis, je hoeft vanmiddag pas" en vólhouden dat ze het nie verkeerd tegen mij had gezegd he, tijdens de vergadering (stonden gelukkig een aantal mensen bij die konden bevestigen dat ik gelijk had) nou ja, dan moest ik om half 12 terugkomen en meteen naar de dressuurbaan gaan om te schrijven. Ja welke baan? "Moet je maar even kijken" Neeee, ik ga niet lopen zoeken waar ik moet zijn, ik wil dat gewoon weten. Nou prima, baan 2. Ik daarheen om half 12, zegt die jury "Er komen nog maar 2 aanspanningen en daarna gaan we eerst lunchen tot kwart over 1" Dus ik was wéér voor niks daarheen gestuurd :oo (en ik had verdorie ook vanmorgen vrijgenomen voor m'n werk hiervoor, eerder naar huis gegaan van een feestje gisteravond, en alles klaargelegd voor m'n ouders zodat die Tryggur konden verzorgen) nou, dus ik inmiddels behoorlijk geïrriteerd naar de organisatie, probeerde die het op allemaal anderen af te schuiven, echt heel oneerlijk, dus ik ff best pissig geworden := En uiteindelijk dan tóch nog om 1 uur met jury richting dressuurbaan gegaan. Hele gezellige en leerzame middag gehad, mooie en totaal niet mooie aanspanningen gezien := Ennn de jury is die vrouw van de organisatie ook nog even gaan vertellen dat het geen stijl was om mij tot 2 keer toe voor niks te laten komen opdraven! :))
Komt nog bij dat er voor morgen was verteld hoe of wat, maar dat de tijden weer veranderd waren en ik dus schijnbaar ook dan een half uur later aanwezig moet zijn. Maar moest ik ook weer via via horen en andere mensen die vandaag niet waren te helpen die weten dat dus helemaal niet en worden ook niet gebeld. Echt joh, het is een práchtige marathon voor de deelnemers, maar ik vind het geen stijl hoe ze met de vrijwilligers omgaat :n (ligt echt aan 1 iemand).

Ik heb net voor het eerst weer een klein stukje met Tryggur gewandeld, 2 rondjes door het weiland. Ging goed! Hij was volgens mij wel blij dat ie echt even de benen kon strekken en van zn zandstukje af was, hij was heel braaf :j

Ennnn we krijgen licht bij de bak!! Niet dat ik er in kan rijden :+ Maar mss van de winter wel handig met wandelen ofzo. Is nieuw stalgenootje en haar vriend is wel handig en had nog 2 bouwlampen op zn werk liggen die hij wel kon gebruiken, dus overlegd met de boer en die vond het goed! Dus er staan nu inmiddels 2 grote palen met van die bouwschijnwerpers bij de bak :D En hij is druk bezig met de grondkabel enzo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:42

Wendy15 schreef:
Echt joh, het is een práchtige marathon voor de deelnemers, maar ik vind het geen stijl hoe ze met de vrijwilligers omgaat :n (ligt echt aan 1 iemand).

En dan maar lopen klagen dat ze niemand kunnen vinden als vrijwilliger. >;) Vind het dan niet gek meer. :n

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:42

2e Poging :
Li voor :
Afbeelding
Re voor :
Afbeelding
En der koppie natuurlijk ook eens (inclusief dikke nek, maar nu niet meer hard !)
Voor ze bevangen geraakte :
Afbeelding
En nu heel wat kilo's minder :D :
Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:55

Marcella schreef:
Wendy15 schreef:
Echt joh, het is een práchtige marathon voor de deelnemers, maar ik vind het geen stijl hoe ze met de vrijwilligers omgaat :n (ligt echt aan 1 iemand).

En dan maar lopen klagen dat ze niemand kunnen vinden als vrijwilliger. >;) Vind het dan niet gek meer. :n

Moet zeggen, verder doet iedereen het súper hoor!!
Maar van die ene persoon die gewoon ons moet vertellen wat te doen en wanneer, die is zooo'n chaoot en schuift alles wat zij verkeerd doet op anderen en daar kan ik heel slecht tegen.
Heb idd ook gezegd dat je op zo'n manier vrijwilligers kwijtraakt :j

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:55

Jeetje, die is afgevallen! :D

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:58

Ja, en nu zelfs nog meer !
Ik vond het normaal voor een haflinger dat ze zo 'dik' was, maar nu vind ik haar veel mooier en sportiever ! ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 23:24

Marcella schreef:
Je heb nu ook luzerne van Hugho en dit is ook melasse vrij en stenen vrij.

Gebruik jij het al?
Er zit olie in - vier olieën om precies te zijn, maar ze willen niet bekend maken welke en in welke hoeveelheid gemengd.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:41

Yoika schreef:
2e Poging :
Li voor :
Afbeelding
Re voor :
Afbeelding

Jammer dat ze net in het water staat, zo is de stand op de ijzers niet helemaal te beoordelen.
Aan de ringen te zien is ze al eerder bevangen geweest (of heeft er tegenaan gezeten) maar de laatste keer is het ergst geweest.
Aan de kroonrand te zien ben je ook pas net uit de uitstekingsfase.
Ik zie een hele kleine nieuwe afgroei die steiler naar beneden loopt maar kan het niet helemaal goed beoordelen door het haar ;)
Wat die verdikking van de hoefwand is die tot halverwege loopt weet ik niet, dat heb ik nog nooit eerder zo gezien.
Ze staat op heart-bars met zool toch ?
je hoefsmid heeft het breakover punt wel mooi teruggelegd, zijn er eerst nog rontgen foto's gemaakt van de hoeven ?
Hoe lang is ze nu van de Bute af en hoe loopt ze nu ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:59

Wendy15 schreef:
Daar gaat het mij idd ook om! :j
Die modder is glad, droogt hobbelig en keihard op, het stuift evengoed, en ik kan elke keer weer randen gras blijven wegscheppen omdat het zo hard teruggroeit.. Die modder blijft ontzettend in z'n voeten plakken wat weer van die klompjes worden waardoor ie weer niet lekker loopt. En die kuilen vullen en het weer een beetje ophogen dat stukje moet ik tóch al, dus dan liever met wit zand dan met zwart. Is imo het proberen waard.. Maarja, zit op een eiland he, soms is dat gewoon lastig :7 :+

Hebben jullie geen Gamma, Praxis of zelfs een zand handelaar op Texel ?
Vraag daar eens wat een kub (grof) zand kost, scheelt je ook weer een reis naar het vaste land en meestal brengen ze het in big bags zo op de plek.
Houd er wel rekening mee dat het zand zich mengt met de onderlaag, blubber houd je dus hoogstwaarschijnlijk (of je moet echt dik gaan ophogen)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:01

Vannacht staat die van mij weer even op de wei met strookje gras en graasmasker.. Ben erg benieuwd of het masker er morgenochtend nog op zit.. := Ze werd die paddock nu wel weer erg zat en het hooi liet ze veel van liggen..
Ze is met rijden weer een stuk actiever gelukkig, dus durfde het wel weer een nachtje aan op de wei..

@Marcella: waar is die lucerne te koop van Hugho? ken het merk eerlijk gezegd ook niet..

@lolclub: thanks voor de verduidelijkende foto's! Ja die suikerbiet is wat ze bij ons vroeger kregen in de winter.. En vol suikers dus.. Zijn wel lekker.. maar krijgen ze niet meer! :+

@Yoika: die is mooi afgevallen zeg!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:02

Ze waarschuwen trouwens voor nachtvorst in het binnenland, kijken jullie uit (morgen) met de weidegang...

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:07

Ja als die van mij de wei in gaat doe ik dat daarom ook eigenlijk altijd liever 's nachts ipv overdag..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:28

zwelgje27 schreef:
ja daarom heb ik haar eigenlijk alleen 's nachts op de wei, áls ze al op de wei staat...

Misschien is het verstandig als je de site Safergrass.org eens doorleest ;) ,

hierin staat oa dat s'morgens vroeg (bij warmere nachten ) de fructanen het laagst zijn, aan het eind van de middag en gedurende de hele avond zijn ze het hoogst.
s'nachts is dus niet het veiligste moment om je paard op het land te zetten (en dan heb ik het nog niet eens over de lange tijd van het op het gras lopen).

De fructanen worden weliswaar opgebruikt gedurende de nacht maar zijn tegen de morgen pas tot "veilig" gedaalt.
Vervolgens gaan onder invloed van de opkomende zon de grassen weer beginnen met fructanen aanmaken.

Als het wel onder de 5 graden komt (of zelfs gaat vriezen) vannacht worden de fructanen niet opgebruikt en gaan ze als het ware stapelen in het gras.
het gehalte daalt dus niet en dan heb je morgenochtend nog steeds het hoge gehalte fructanen in het gras zitten.
Vervolgens gaat de fructaanproductie weer verder en het gras wordt hierdoor steeds gevaarlijker voor je paard.

Er zijn erg veel oplevingen van HB in het najaar, dit komt omdat september en oktober vaak mooie zonnige dagen kent en koude nachten.
de fructanen bouwen op onder invloed van de zon, maar worden niet verbruikt door de kou in de nacht.

Als het vannacht inderdaad gaat vriezen eten de paarden morgenochtend dus suikerklontjes...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:09

Haai,
Even een vraagje kan een paard ook aan 1 been bevangen raken? En niet de houding aannemen die op de beginpost is vermeld?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:22

Jannepauli schreef:
Marcella schreef:
Je heb nu ook luzerne van Hugho en dit is ook melasse vrij en stenen vrij.

Gebruik jij het al?
Er zit olie in - vier olieën om precies te zijn, maar ze willen niet bekend maken welke en in welke hoeveelheid gemengd.

Gezien en gevoeld bij Horse Event en moet dus nog een behoorlijk stuk rijden wil ik het halen. ;)

Voor verkoopadressen:
http://www.hugho.nl/

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:40

Ok, ik had filmpjes beloofd van Chico lopend op asfalt met zijn bananashoes en heb ze gemaakt. Erg beter krijg ik het niet voor elkaar dan moet ik op een matje met wieltjes gaan liggen of zo....
Dit is de ene :

En de 2e :

(dat piepje op de achtergrond is mijn 5 jarige die dit niet grappig vond....)
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 19-09-10 12:51, in het totaal 4 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:44

Raar bij mij opent de site gewoon normaal.