Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:20

WOW AL wat een gaaf paard *D

@IV Fijn dat de paardjes weer lekker thuis staan, nu duimen op spoedig herstel

@Noisy Wat zal dat een heerlijk gevoel zijn ein-de-lijk weer opstappen

Fayah en ik mogen donderdag weer naar wouter voor nieuwe schoenen
Hoop eigenlijk dat ik ooit weer naar een smit in de buurt kan, ik heb geen eigen vervoer en dat is toch knap lastig elke keer maar het is voor haar hoeven nu beter dus laten we het even zo (jammer dat wouter net iets uit de richting zijn werk doet)
6 weken geleden kregen we groen licht om rustig aan het werk te gaan om de dag en dat heeel langzaam uitbouwen en kijken wat voor belasting ze aankan, dat rustig aan doen komt wel goed aangezien ze nog niet zadelmak is/was :D

Ik durfde er eerst niet zelf op maar eigelijk wil ik er ook weer niemand anders ophebben
dus met wat hulp toch zelf gedaan
en ik geloof dat mijn fjordenpownie zadelmak geboren is, die liep vrolijk door de bak met mij erop alsof ze het al jaaaaren doet en oh wat is dat een gaaf gevoel zolang er naast gelopen en elkaar leren kennen en nu erop heel erg gaaf
Van de weer voor de tweede keer erop en dan gaan we eerst maar wat stapkilometers maken

Afbeelding
het word al wat een echte dame hihi

Afbeelding
een hele vage onduidelijke foto maar het idee dit was de eerste keer erop :D :D :D

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 20:42

Super leuk! :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:40

IV; wat een pech zeg! Hopelijk komt het met allebei je paardjes gewoon goed..

Wat braaf Dientje_yara!! Lekker hoor, op je eigen paardje :D

Ik heb even niet zo veel gereageerd de afgelopen periode, wel steeds bijgelezen.
Vandaag is de veearts (mijn oude veearts, vroeger van de Raaphorst, zij heeft mijn pony destijds super geholpen) langs geweest voor een soort second opinion. Aan huis, omdat ik ook de indruk heb gehad steeds dat Yade op Bodegraven beter toonde door de adrenaline van een andere omgeving.
Ik blijf Yade niet goed vinden lopen, ik blijf wat zien en voelen.. Bleef toch aan me knagen.. gelukkig zag ze goed wat ik bedoelde en op de harde volte is ze ook weer wat onregelmatig op rechts voor. (nadat ik het wel een beetje geprovoceerd heb door haar gisteren te longeren, was bang dat de veearts anders niks zou kunnen zien omdat ze sommige dagen gewoon echt zuiver loopt).
Voel me eigenlijk een beetje opgelucht nu dat ik dit niet verkeerd heb gezien/gevoeld. Verder ziet steeds niemand wat ik bedoel en krijg steeds te horen dat ik dat paard nu gewoon eens moet gaan rijden, dat ze gewoon spieren op moet bouwen, dat ik niet zo moet mutsen met dat beest etc. (in andere woorden dan ;) ).

Ze heeft uitverdoofd, was helaas niet heel duidelijk omdat ze een klein beetje verbeterde op de eerste en meer op de 2e. Foto's gemaakt opnieuw van het straalbeen/hoefgewricht en kogel om uit te sluiten dat ze daar inmiddels door de lange blessure artrose heeft ontwikkeld, maar dat is gelukkig niet zo. Buigproef was ook niet echt bijzonder. Scannen en in het gewricht uitverdoven kan pas een volgende keer. Maar haar advies was om eerst toch nog eens beslag te proberen (equilibrium/break over) omdat ze slecht afwikkeld en dunne zolen heeft. Verbetert ze daar niet op dan gaan we nog verder zoeken wat nu de oorzaak is. Dit is voor mij wel de laatste poging.. in maart zijn we 2 jaar verder en als het dit voorjaar niet beter gaat dan houdt het gewoon op als rijpaard.
Ik weet nog niet hoe dan verder, maar ga daar nu wel over nadenken. Het blijft gelukkig een interessante merrie voor de fokkerij (jammer van de markt op dit moment) en ze is verder niet erfelijk belast met gewrichtsaandoeningen of scheve voeten oid. Misschien zelf eerst een veulentje fokken van haar, of toch in mijn bezit blijven en naar een rusthuis en zelf een bijrijdpaard zoeken.. weet het nog niet.

Bella123

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 16:45

Pfoeh, heftig Ireen_! Ik lees steeds wel alles mee maar weet het niet meer zo goed, was jij niet ook degene die sowieso wat aan het zoeken is qua beslag/goed bekappen etc.? Misschien helpt het wel het breakover beslag en kun je gewoon toch van Yade genieten als rijpaard. Ik begrijp heel goed dat je het even niet meer zo ziet zitten, maar probeer 1 stapje tegelijk te zetten... Sterkte!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:04

Ja je hebt gelijk, dank je.. Ik was wel een beetje zoekende ja, maar denk dat je misschien ook WolinLotte voor je hebt? Yade staat al die tijd op bote voeten en heeft van januari tot april eenmalig beslag gehad van Bodegraven (was gewoon standaard beslag met 1 lip). Nadeel was dat ze om de haverklap zichzelf aantikte op de takken van het ijzer en soms stond ze er zelfs op en viel daardoor bijna. Ze ging ook erg glijden met die ijzers en kreeg een beetje "hakkerige" gangen.
Ik vond persoonlijk wel dat Yade in die ijzers wat weinig opzet had, als ik het vergelijk met de ijzers van mijn haf vroeger. Misschien dat het aantikken minder wordt als ze door meer afwikkeling sneller weg kan. Wil het toch proberen, haar afwikkeling viel mijn veearts nu wel op in ieder geval.

Ik ben tevreden als ik Yade recreatief kan rijden overigens, heb geen sportambities. Heb altijd graag endurance wedstrijden willen rijden maar dat zit er door mijn prive situatie toch niet in de komende jaren en kan er best mee leven als dat niet lukt. Maar het zijn vooral de zorgen en het steeds maar weer kijken of ze goed loopt, steeds aan dat been voelen, etc die me nu opbreken.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:11

@ ireen
balen zeg het is soms erg slopend allemaal, je bent altijd extra op je hoede en alert bij elke pas die ze maken en ja soms zie je spoken maar soms ook niet je kent zelf je paard het beste en blijf vooral naar dat gevoel kijken en luisteren

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 17:31

DY, Gaaf hoor! :D

Ireen, pfff dat is wel heel erg balen zeg! Ik weet heel goed wat je nu doormaakt, constant in die onzekerheid zitten. Het ene moment lijkt alles de goede kant op te gaan en denk je dat je wel weer kan rijden, het andere moment denk je na over wat als ze niet meer geschikt is als rijpaard. Moeilijk hoor. Ik zal in ieder geval voor je duimen dat ander beslag helpt.

Hier gaat alles wel goed! Iggy loopt echt heel erg goed. Ik heb afgelopen weekend een clinic met hem gereden bij E.mmelie S.choltens en die vond het een paard met potentie en die we zeker op hoog niveau terug gaan zien, en ze vond dat ik heb perfect voor elkaar had voor een 4 jarige. Toch leuk om te horen. :D

Met Zhuf gaat ook alles goed, ze geniet lekker van haar pensioen. Helaas kan ze momenteel niet alle dagen op de wei i.v.m veel te natte wei, maar ze loopt zodra het een beetje kan op de wei, en anders loopt ze lekker een aantal uur in de buitenbak. Ik heb echt het idee dat ze momenteel super lekker in haar vel zit. Zelf kan ik er wel nog maar slecht aan wennen hoor. Als ik haar nu dan zo zie staan, met een dikke vacht, niet geschoren en sinds maandag zonder ijzers dan moet ik wel even slikken en heb ik echt zo iets van tsja dit was het dan. Maar tegelijkertijd ben ik dan wel heel blij dat ik haar nog heb en ik hoop echt van harte dat ze 100 wordt. :)

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:25

Wat balen Ireen!
Hopelijk gaat het beslag helpen!
en misschien komen ze er wel achter wat er mis is als ze het gewricht uitverdoven.
Bij Mistique was het eerst ook een beetje raadselachtig. In de bak en met de buigproeven zag je eigenlijk helemaal niet dat ze niet zuiver was. Maar onder het zadel voelde ik toch dat er iets niet goed zat. Bart stelde toen voor om me een week later terug te laten komen met zadel, maar ik wilde liever gelijk foto's, echo's alles. Dus toen is ze 3 dagen gebleven en hebben ze alles onderzocht, hoefgewricht ook uitverdoofd en echo's gemaakt. De aanhechting van het bandje van het hoefgewricht bleek geïrriteerd. Het hoefgewricht is nu ingespoten met ontstekingsremmers en de verwachting is dat ze over 3 maanden weer hersteld is..
Wie weet is het ook wel zoiets? natuurlijk ook niet leuk, maar het hoeft nog niet gelijk het einde van rijden te betekenen.
Maar ik kan me goed voorstellen dat je er klaar mee bent en steeds maar weer die onzekerheid herken ik helaas ook maar al te goed..

Wat leuk die clinic Aukelizzy! en zeker leuk om zulke complimenten te krijgen van zo iemand! :D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:27

Bedankt meiden :) Wat super dat Iggy het zo goed doet AL!! Ga je Zhuf laten dekken komend seizoen?

Yade is al eens uitverdoofd in haar gewricht IndyVanity, in december en toen was het echt haar kogelgewricht waar ze last van had. Mijn veearts is nu niet begonnen met uitverdoven in het gewricht, er zitten natuurlijk ook risico's aan.. Maar kan goed zijn dat het nu nog steeds haar kogel is, want heel eerlijk gezegd heb ik haar nooit 100% gevonden, al vonden ze dat in Bodegraven wel eind januari. Niet echt onzuiver, maar gewoon niet meer haar gangen van vroeger. Dat is natuurlijk ook lastig te beoordelen voor iemand die haar niet goed kent. Het lastige is dat ik al een jaar en 7 maanden bezig ben inmiddels, het is iets wat met rust alleen niet opgelost kan worden.. want rust zou ze genoeg gehad moeten hebben. Boxrust gaat ook absoluut niet meer gebeuren, gelukkig was mijn veearts het daar wel mee eens.

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:36

hmm dan is het een stuk lastiger idd..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:00

Pfff pittig Ireen.... wat een vreselijk moeilijke dingen blijven dit toch :(:)

Supergaaf van Iggy AL, wat een gaaf paard heb je daar toch ook aan! En Zhuf.... kan me zo voorstellen dat het moeilijk is om haar zo te zien, toch wel weer heel confronterend steeds.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:00

<3
Afbeelding
Afbeelding

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:35

Prachtig AL!!

Ik heb inmiddels ook weer een paard op stal staan trouwens :) Ze is van een vriendinnetje van mij maar ik neem een groot deel van de dagelijkse verzorging op me. Heerlijk echt!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:21

Wat heerlijk dat je weer een paard te verzorgen hebt Richtje. Zonder is toch ook niets.. :D Paarden zijn toch een deel van je leven.. :j Heel veel plezier en gezondheid voor je nieuwe topper.. :*

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:30

Ja echt genieten!! Thanks :*

Dit is 'r <3
Afbeelding

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 08:54

Wat een leuk koppie.. :D Daar ga je vast veel lol mee beleven..

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:40

Hoi meiden!
Wat een berichten zijn er geplaatst!

Al wat sneu van je merrie, daar was je toch ook weer mee aan het starten? wel heel fijn dat je haar kan aanhouden!

Irene wat k*t van jade! Misschien helpt beslag dat zou top zijn toch?

Richtje, top dat je weer wat om handen hebt! Leuk koppie zeg!
Voor de rest iedereen die nog steeds tobt heel veel sterkte.

Ik kan jullie tot nu toe goed nieuws brengen over flo. hij loopt inmiddels alweer 7 maanden en hij doet het super! Ik ga nog wel steeds iedere 7 weken naar bodegraven om hem door Wouter te laten beslaan.
Dus.... Wanhoop niet, er is altijd hoop! Flo had een vrij ernstige blessure aan de bandjes en dat is na een jaar toch goed gekomen. Al blijf ik scherp op iedere pas!
Helaas hebben we wel pas afscheid van onze pony moeten nemen....wat een verdriet! hij had een verkalking aan zijn diepe buigpees, die versplinterde in zijn pees dus er was geen toekomst meer voor onze kanjer, hij mocht slechts 6 jaar worden :-(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:04

Wat een dubbel nieuws kom je brengen AV... Heerlijk dat Flo het zo goed doet.. Dat is altijd fijn om te horen. Wat erg dat je jullie pony wel hebben moeten laten gaan. 6 jaar is gewoon nog veel te jong, heel veel sterkte :(:) . Ik was inderdaad al weer aan het starten met Zhuf en het ging heel goed. Totdat ze plots flink verslechterde en op een bepaald moment geen sprong meer wilde houden in galop... Toen bleek na onderzoek die spondylose in haar rug..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 17:22

Ze heeft in ieder geval een leuk koppie Richtje!

Inderdaad dubbel nieuws AV, sterkte nog met het verlies van jullie pony.

Yade heeft haar ijzertjes :) het is beslag zonder lippen en naar alle kanten flink afgerond. Ik vind haar persoonlijk wel direct stukken beter lopen dan op het beslag van Bodegraven, daar stond ze om de haverklap met haar achtervoet op de takken van het ijzer en tikte ze het vrijwel iedere stap aan, waarschijnlijk omdat daar toch een stuk minder opzet in zat dan in deze ijzers. Volgens deze smid zouden de paarden in bodegraven vaak te lange tenen hebben (heeft Yade ook). Nou weet ik wel dat smeden in het algemeen graag elkaars werk afkraken :o maar ik snap wel wat hij bedoeld in het geval van Yade en ik zie ook wel het verschil. Hij vertelde dat het zo belangrijk is dat paarden met deze blessure ook juist naar opzij makkelijk weg kunnen rollen. Ik ben heel erg benieuwd of we hier effect van gaan merken.. durf er niet vanuit te gaan, maar hij had wel meerdere paarden met vergelijkbare voeten en al lang ondervoetsproblemen met beslag weer goed gekregen. Nu moet ik 2 weken stappen en dan 2 weken wat draf er bij pakken, over 4 weken weer controle veearts.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:59

Klinkt goed Ireen, mijn hengst heeft hetzelfde soort beslag gehad, kon ook naar opzij wegrollen, en is weer helemaal de oude.

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:15

het verlies doet pijn,en zal moeten slijten.

flo gaat nog wel naar bodegraven, maar idd, hij heeft wel lange tenen .
Ik hoop niet dat ik te vroeg gejuicht heb, want maandag zag ik toch echt een niet zo rad paard aan de longe :-(
gister gekeken en toen leek het beter, vandaag alleen een heel stuk gestapt....

Ben benieuwd jade, hoe jouw horsie het nu gaat doen op de ijzers .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:24

Ja ik ken het helaas am_vanes, het doet veel pijn en ik mis mijn pony (2,5 jaar geleden overleden) nog steeds, iedere dag.

Ik zal eens foto's maken van haar ijzers, heb nog foto's van dat ze op het beslag van bodegraven staat. Ze draait in ieder geval wel een stuk makkelijker ook hiermee.

Oh wat balen zeg dat Flo niet rad liep! Maar vergeet niet, ze kunnen zich ook gewoon eens verstappen he :) hopen dat het gewoon iets simpels is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:25

En hier nog iemand die bang is dat ze te vroeg gejuicht heeft. |( Iggy is sinds vorige week zondag bij vlagen niet zuiver op LV. Eerst dacht ik dat hij zich verstapt had, heb een weekje rust gegeven en toen liep hij eigenlijk wel weer redelijk. Dus heel licht weer terug in het werk maar nu liep hij vandaag weer niet goed... Ik heb nog de kleine hoop dat hij misschien licht vernageld is, aangezien het de dag nadat hij bij de smid geweest is is begonnen. Dus morgen maar even kijken of hij langs kan komen maar ik heb er geen goed gevoel over. Ik moest eigenlijk volgende vrijdag sowieso naar Bodegraven voor de ( hoopte ik ) laatste controle, maar helaas heb ik die afspraak naar een week later moeten verzetten omdat er wat tussen was gekomen.

En natuurlijk komen zorgen nooit alleen, mijn oude wedstrijdpony staat sinds gister heel erg kreupel. Dat had hij wel vaker bij vlagen maar dan krabbelde hij wel weer op. Maar nu zelfs met 2 zakjes buut per dag wil hij eigenlijk nauwelijks lopen |(

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:58

Pfff AV en AL.... dat zijn niet de updates waar ik hoopte! Wat gruwelijk zuur voor jullie allebei.

Heel veel sterkte beide :* Ik duim iig mee!!

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:46

Wat een leukerd Richtje! Veel plezier ermee! :D

Wat een dubbel nieuws am_vanes, heel veel sterkte met je pony :(:) en hopelijk valt het mee met Flo!

Hopelijk gaan de ijzertjes voor verbetering zonder Ireen!

Pffff AL :(:) het houdt ook nooit op he.. hopen dat het meevalt..