Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:27

Arabesk schreef:
en een opzet zónder ijzer, wat NB toepast bij HKO, heb je dat al geprobeerd?

Yes... ruim 5 jaar lang a 24/7 op grof stengelig hooi, zonder veel suiker.
Je weet dat ik natural trim gelijk Pete Ramey ons leert, toepas op al mijn paarden ;-)

Totdat hij dus langzamerhand steeds stiller werd, zich duidelijk terugtrok uit de kudde, steeds minder vrolijk werd.... is hij dus sinds afgelopen zaterdag tot een verder leven op kunststof-beslag veroordeelt.
Hij is terug vrolijk, en etc etc zoals ik in mijn vorige post schreef.
Totdat hij ook op dit kunststof zichtbaar pijn gaat lijden, dan is het zijn tijd.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:47

Hoeftniet schreef:
Wat mij betreft moet de wand evenwijdig met de witte lijn gezet worden, al wat je meer van de wanden weghaalt is als de fundering van een huis verkleinen. Als je dan een (kunststof) ijzer neemt wat keurig de wand volgt (of net daar buiten) en je nagelt netjes in de witte lijn dan moet je geen problemen hebben met je snelle hoefwandgroei. Of is dit anders bij kunststof beslag? In dit geval kun je dan toch beter ijzer gaan gebruiken

Het betreft een opgevijlde hoefwand gelijk min of meer als http://www.hoofrehab.com/

Bij rim-beslag zie ik te vaak problemen met te lange hoefwanden.... kenmerkend voor beslag en helaas ook kenmerkend voor kunststofbeslag indien je 1. niet een 6-weken-roulatie toepast of 2. een opgevijlde hoefwand.
Snelle hoefgroeiwand bedoel ik NIET mee dat de hoefwand over het ijzertje groeit,,,, nee nee.... ik bedoel dat de hoefwand hoger komt te liggen dan de hoefzool (waarbij de hoefwand dus nog gewoon netjes centraal op zijn beslag staat).
Ik wil absoluut voorkomen dat de hoefwand hoger wordt dan de hoofzool, daar DAT gewoon het begin/ de basis is waar alle hoef(ijzer)-ellende start/verder ontwikkelt: vervormde hoeven, te hoge hielen, ondergeschoven verzenen, te lange tenen, disbalans van de hoef, verkeerde voetas, knelhoeven, brokkelhoeven, scheuren, flare's, a-symmetrie etc etc.

Kijk maar eens goed als de hoefsmid het ijzer erafhaalt... hoeveel hoefwand er is wat hoger ligt dan de hoefzool. Hoeveel wordt eraf geknipt/bekapt? Een cm, anderhalve cm? Misschien wel 2 cm?
Immers een hoefsmid zet de hoefwand weer terug tot hoogte hoefzool om er voorts een ijzertje terug onder te branden/tikken.
Bizar toch...
Dat moet anders kunnen gewoon. En dat kan ook anders, heel simpel.... door anders te bekappen en een 6 weken-roulatie toe te passen.

Oh ja, Hoeftniet en Fabersmid... vergeten jullie niet eigen werk op Bokt te zetten?

Nou, dat was mijn monoloog op de eenzame vrijdagnacht ;-)

jackie

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 05:59

een monoloog waar ik me prima in kan vinden, Scoxxx, op deze eenzame zaterdag ochtend.......

ik ben benieuwd naar je plakexperimenten deze winterperiode.

@Hoeftniet (vooral) en Fabersmid: het zou inderdaad interessant zijn, foto's van jullie werk hier te zien, in plaats van alleen maar jullie kommentaar te lezen.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:00

scoxxx schreef:
Hoeftniet schreef:
Wat mij betreft moet de wand evenwijdig met de witte lijn gezet worden, al wat je meer van de wanden weghaalt is als de fundering van een huis verkleinen. Als je dan een (kunststof) ijzer neemt wat keurig de wand volgt (of net daar buiten) en je nagelt netjes in de witte lijn dan moet je geen problemen hebben met je snelle hoefwandgroei. Of is dit anders bij kunststof beslag? In dit geval kun je dan toch beter ijzer gaan gebruiken

Het betreft een opgevijlde hoefwand gelijk min of meer als http://www.hoofrehab.com/

Bij rim-beslag zie ik te vaak problemen met te lange hoefwanden.... kenmerkend voor beslag en helaas ook kenmerkend voor kunststofbeslag indien je 1. niet een 6-weken-roulatie toepast of 2. een opgevijlde hoefwand.
Snelle hoefgroeiwand bedoel ik NIET mee dat de hoefwand over het ijzertje groeit,,,, nee nee.... ik bedoel dat de hoefwand hoger komt te liggen dan de hoefzool (waarbij de hoefwand dus nog gewoon netjes centraal op zijn beslag staat).
Ik wil absoluut voorkomen dat de hoefwand hoger wordt dan de hoofzool, daar DAT gewoon het begin/ de basis is waar alle hoef(ijzer)-ellende start/verder ontwikkelt: vervormde hoeven, te hoge hielen, ondergeschoven verzenen, te lange tenen, disbalans van de hoef, verkeerde voetas, knelhoeven, brokkelhoeven, scheuren, flare's, a-symmetrie etc etc.

Kijk maar eens goed als de hoefsmid het ijzer erafhaalt... hoeveel hoefwand er is wat hoger ligt dan de hoefzool. Hoeveel wordt eraf geknipt/bekapt? Een cm, anderhalve cm? Misschien wel 2 cm?
Immers een hoefsmid zet de hoefwand weer terug tot hoogte hoefzool om er voorts een ijzertje terug onder te branden/tikken.
Bizar toch...
Dat moet anders kunnen gewoon. En dat kan ook anders, heel simpel.... door anders te bekappen en een 6 weken-roulatie toe te passen.

Oh ja, Hoeftniet en Fabersmid... vergeten jullie niet eigen werk op Bokt te zetten?

Nou, dat was mijn monoloog op de eenzame vrijdagnacht ;-)

Geen idee hoe ik hier fotos moet plaatsen maar hier even een paar voorbeelden:

http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... ers-1.html
http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... pen-1.html
http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... pen-1.html

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:45

scoxxx schreef:

ja daar ben ik ook wel benieuwd naar :Y)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:59

fransje23 schreef:
Heb jij de Duplo er onder Heleen?

:j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:42

scoxxx schreef:
4. Hippoflex dik? Ja klopt! Perfect gewoon! Absoluut niet dunner maken... want dan stap ik over op ander kunststof beslag die wel dik is. Hoef ik geen siliconen zooltjes te gebruiken nml

Ik kan de kwaliteiten van kunststof zien ten voordele van ijzers, maar met die dikte heb ik toch wel een beetje een probleem. Jij zegt hier dat je het handig vindt omdat het paard zo hoog boven de grond komt dat er nog weinig irritatie van de zool en straal zal optreden (waartegen je anders een zooltje zou gebruiken)?
Daar heb ik toch twee problemen mee. Ten eerste hoort m.i. een paard met zijn straal de grond te raken bij iedere stap. Als dat niet kan wegens slijtage tijdens wedstrijden, of wat anders, dan toch eerder een zooltje, want dan wordt er toch nog druk op uitgeoefend. Verhogen zou al 3de keuze zijn bij mij.
En tweede.. als je paard zo hoog boven de grond staat, schuift het afrolpunt dan automatisch al niet naar achteren? En krijg je geen andere beweging van de voet om die verhoging te compenseren? Even een extreme vergelijking, nl. jezelf op blote voeten met jezelf op een paar zilveren laarzen uit 1975 met plateauzolen.. volledig andere beweging ;)

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:00

@arabesk: die filmpjes zijn gewoon niet te vergelijken, 't eerste is amper 20seconden lang, en ze zijn beiden van een verschillende hoek gefilmd... :roll:

@scoxxx: ik vind je werk wel mooi en het is wennen aan die kunststofijzers....

Voor de rest heb ik de beslissing genomen van onder de merrie nog geen ijzers te plaatsen (ze heeft geen arthrose of HKO). Het viel me op op wandeling dat als ze haar eigen tempo kon stappen, de gevoeligheid op steentjes minimaal was....eenmaal op tempo van de pony was de gevoeligheid meer (verzamelder stappen).
Ik denk dat voor een paard van 10jaar het ook wennen is, de eerste keer wandelen gaan zonder ijzers....
Waarom ook nu niet de keuze om ijzers/kunststof/hoefschoen...ik weet sinds gisteren dat ik dringend geoppereerd moet worden met een revalidatie van een paar maanden...dan is het putje winter...ik zal dan wel wachten tot het lente is en dan zien wat er gebeurd....
Ik ben wel blij met al je antwoorden scoxxx (waarin anderen hoefsmid/bekappers dan gewoon geen mogelijk antwoord hebben geformuleerd), dank je wel voor de moeite

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:44

Hobbespoes schreef:
Ik denk dat voor een paard van 10jaar het ook wennen is, de eerste keer wandelen gaan zonder ijzers....

Een vriendin van me heeft haar springpaard zo ook na 12 jaar van de ijzers gehaald, en inderdaad, die heeft de eerste wandelingen met zijn neus over de grond gelopen om te bekijken wat hij allemaal voelde. Eens gewend ging het prima. Hij heeft na jaren met problemen zelfs nog prachtige sterke hoeven gekregen door het blootsvoets boswandelen.

Heeft hier iemand toevallig dé wondertip tegen 'hoevengeur' aan je handen na het bekappen? Net even eentje bijgeknipt en bijgevijld, en how maar..wat een aroma steeds -O-

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:51

Ik heb wel eens gehoord om je handen met tandenpasta te wassen, weet niet of het werkt hoor ;)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:52

Of met handschoenen aan werken?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:30

darwin schreef:
Ik heb wel eens gehoord om je handen met tandenpasta te wassen, weet niet of het werkt hoor ;)

Ik vrees er voor, ik was ze met Solopol en zelfs dat helpt niet.
Handschoen werkt inderdaad ;) In de winter ok.. maar anders toch liever zonder.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:28

ik ga morgen ook even foto's maken van mijn hafje. Ik zit namelijk te twijfelen wel of geen ijzers. Omdat hij wel scheef slijt. En als die op ijzers gaat dan is het waarschijnlijk pas voorjaar.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:47

Ik heb nooit last van gekke geurtjes aan mijn handen door het bijvijlen. Maar misschien is dat met écht bekappen anders?

Vies zijn voeten ben ik weer wat actiever met hipposol aan het behandelen. Ik vrees dat ik te vroeg was gestopt, maar het busje was leeg nét voor het weekend en toen had ik drie dagen dat ik het niet kon halen.
Nu spuit ik het om de dag op en houd de hoeven elke dag even goed schoon. Het is nu vooral rechtsvoor die slechter is qua straal, linksvoor trekt mooi bij en de achtervoeten zien er ook mooi uit.

Vies slijt zijn voeten alleen wel weer te hard. Ik wil over 3 weken een endurancerit rijden, dus ga morgen toch maar eens zijn voeten opmeten en kijken of we hoefschoenen aan kunnen doen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:54

annetje: ik heb ook hipposol gebruikt maar was niet tevreden over.Ik heb nu dry feet van cavalor en dat spul werkt echt super. Mijn haf heeft sterke/ hardere stralen daardoor gekregen, En ik gebruik dat 1x in de week

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:14

Ik heb ook hele goede dingen gehoord/gezien over dry feet. Absoluut een aanrader dus :j

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:57

Stralen horen toch juist elastisch te zijn, niet hard??

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 21:58

de stralen van mijn fjord zijn hard en toch elastisch ;)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:10

Ja ik dacht vraag het maar die van mijn paard zijn namelijk altijd indrukbaar zeg maar.

Ik verzorg tijdelijk het paardje van mijn overbuuf die is op vakantie, ze heeft iets rotstraal en ik moet er nu iedere dag hipposol inspuiten, merkt ook al dat de stralen erg hard waren, bij tikken met de hoefkrabber doen ze echt tiktik.
Wel trekt de rotstraal mooi weg, het is al een stuk minder geworden deze week.

Wel vreemd die keiharde stralen hoor....

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 23:38

dat trekt wel weer recht als je stopt met de hipposol denk ik?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:34

die van mij zijn hard/droog en je hoort ook tik tik maar als ik indruk zijn ze goed elastisch. die van mij is ook gevoelig voor rotstraal. En zometeen als hij op stal komt te staan (helaas de hele dag, behavle als ik hem los gooi, en rijd) Dan moet ik het helemaal goed in de gaten houden

tja discussie over dat me paard weinig naar buiten komt in de wintermaanden heb ik geen zin in. Deze stal is in mijn omstreken de beste en de goedekooptse. Nu staan ze nog overdag buiten en snachts binnen. EEn week geleden stonden ze nog 24/7 buiten. De meeste stallingen in mijn buurt staan ze zomers maar 2 uur buiten, wat ik helemaal niks vind.

Ik ken nog 1 stal maar daar betaal je meer dan 300 euro per maand, en dan staan ze alleen maar overdags buiten en in de winter ook binnen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 09:42

Lady1969 schreef:
Stralen horen toch juist elastisch te zijn, niet hard??

zoiets als een goed opgepompte fietsband, zo moeten ze aanvoelen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:10

Afbeelding

Er zijn vele wegen naar Rome, ook op het gebied "afrolpunt".
Wat klaarblijkelijk zeer effectief blijkt voor HKO-paarden is dat het afrolmoment wat verder onder de voet komt te liggen, waarbij in beweging het been/hoef eerder kantelt. Teenbelasting wordt verminderd en klaarblijkelijk geeft dit ook wat meer verlichting voor een beschadigd hoefkatrolgebied.

Bovenstaande manier van beslag zou overigens niet werken bij mijn andere paarden en die worden dus "normaal" beslagen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:31

Waar woon je ergens scoxx, zou best wel eens willen zien hoe een paard met kunstof beslagen wordt.
Is het meer werk als een gewoon ijzer, wnt je moet zelf de nagelgaten boren en dat tussenstuk ertussn schroeven enzom, maar ik zou het toch best wel eens willen proberen bij mijn pony's.
Ik wordt alleen geen wijs uit die site qua maten en prijzen betreft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 10:41

Bandida schreef:
... hoort m.i. een paard met zijn straal de grond te raken bij iedere stap. ;)

Doet het ook... de kunststof beslagen hoeven zijn altijd gevuld met modder: een natuurlijk siliconenzooltje die de straal bij iedere stap gewoon de straal "indrukt" ;-)
Ik krab derhalve hoeven ook nooit uit.

In de Ardennen zorgen de grote hoeveelheid stenen wel voor tegendruk van de straal, want daar valt mijn natuurlijk siliconenzooltje nml uit de hoeven gezien de ruigheid van het terrein.
Worden de afstanden groter in de Ardennen, dan gaat er onder het kunststof beslag waarschijnlijk een leren zooltje. Maar hoogstwaarschijnlijk beschermt het kunststofbeslag voldoende in dit ruige terrein.

Hoeftniet schreef:

Is dat eigen werk Hoeftniet? Netjes hoor! Het witte voetje heeft een wat kort garnituurtje lijkt? De hoek waarin de foto is gemaakt is wat onduidelijk, maar het lijkt op een wat kort garnituur... waarbij de hoefballen ver achter het laatste punt van de tak van het ijzer liggen?

Overigens, mijn wedstrijdpaarden staan 4 tot 5 maanden per jaar op kunststofbeslag.... de rest van het jaar doen ze op blote voeten!
IJzers hebben voor- en nadelen, zo ook blote voeten. Ik probeer de juiste balans voor mijn paarden te vinden.