Hoeftniet schreef:Wat mij betreft moet de wand evenwijdig met de witte lijn gezet worden, al wat je meer van de wanden weghaalt is als de fundering van een huis verkleinen. Als je dan een (kunststof) ijzer neemt wat keurig de wand volgt (of net daar buiten) en je nagelt netjes in de witte lijn dan moet je geen problemen hebben met je snelle hoefwandgroei. Of is dit anders bij kunststof beslag? In dit geval kun je dan toch beter ijzer gaan gebruiken
Het betreft een opgevijlde hoefwand gelijk min of meer als
http://www.hoofrehab.com/Bij rim-beslag zie ik te vaak problemen met te lange hoefwanden.... kenmerkend voor beslag en helaas ook kenmerkend voor kunststofbeslag indien je 1. niet een 6-weken-roulatie toepast of 2. een opgevijlde hoefwand.
Snelle hoefgroeiwand bedoel ik
NIET mee dat de hoefwand over het ijzertje groeit,,,, nee nee.... ik bedoel dat de hoefwand hoger komt te liggen dan de hoefzool (
waarbij de hoefwand dus nog gewoon netjes centraal op zijn beslag staat).Ik wil absoluut voorkomen dat de hoefwand hoger wordt dan de hoofzool, daar DAT gewoon het begin/ de basis is waar alle hoef(ijzer)-ellende start/verder ontwikkelt: vervormde hoeven, te hoge hielen, ondergeschoven verzenen, te lange tenen, disbalans van de hoef, verkeerde voetas, knelhoeven, brokkelhoeven, scheuren, flare's, a-symmetrie etc etc.
Kijk maar eens goed als de hoefsmid het ijzer erafhaalt... hoeveel hoefwand er is wat hoger ligt dan de hoefzool. Hoeveel wordt eraf geknipt/bekapt? Een cm, anderhalve cm? Misschien wel 2 cm?
Immers een hoefsmid zet de hoefwand weer terug tot hoogte hoefzool om er voorts een ijzertje terug onder te branden/tikken.
Bizar toch...
Dat moet anders kunnen gewoon. En dat kan ook anders, heel simpel.... door anders te bekappen en een 6 weken-roulatie toe te passen.
Oh ja, Hoeftniet en Fabersmid... vergeten jullie niet eigen werk op Bokt te zetten?
Nou, dat was mijn monoloog op de eenzame vrijdagnacht