Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 23:05

Is het nodig dan Zack? Ikzelf probeer mijn paarden zolang als mogelijk op blote voeten te houden. Als ze echt km-ers buiten moeten gaan maken over grint- stenen - asfalt e.d. (en ik aan hen merk dat ze gevoeliger gaan lopen) gaat er pas kunststof onder.

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:22

voor actuele foto's van zijn hoefjes check www.fjordzack.nl

Ja er zijn ijzers onder geweest, het verhaal heeft hier ook gestaan geloof ik maar even int kort:

Op zijn vorige stal hebben we nogal wat problemen gehad..
De staleigenaresse vond het nodig om hem geen voer te geven, en als ik weg was al het hooi/kuilgras uit zijn stal te trekken.
Helaas kom je daar natuurlijk altijd te laat achter en heeft dat toen de kwaliteit van zijn hoeven behoorlijk verminderd.. (zeg maar gerust helemaal naar de knoppen gewerkt)

Toen had ik nog de smid van die stal die toen de ijzers er ook nog scheef onder had geslagen waardoor ik een struikelend paard had.
Kortom na een hoop gezeur eindelijk een goede smid gevonden, toen heeft hij daarna nog 2 maanden (op zijn nieuwe stal) op ijzers gestaan.
Daarna heb ik ze eraf getrokken (tegen de raad van de smid in) en nu staat hij alweer ruim een jaar blootvoets als ik me niet vergis.

Maar we zijn nu aan het oefenen om met hem voor de kar te lopen, en het karretje is ook bijna gekocht (jeeej) maar dan gaan we dus Km vreten over het asfalt.. dat is mijn probleem dus..

Hoefschoenen heb ik toen eens aan gedacht, maar omdat hij toontrendend staat draait hij zijn voorhoeven waardoor hij zo door de bodem heen slijt (heb ik mij laten vertellen)
Achter heeft hij zo een ovale vorm dat daar nooit goed een schoen in past..

Zo dat is even het verhaal int kort :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 09:59

PB-tje voor Zack ;-)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:42

Thnx :D

Ik wil hem trouwens niet meer op gewone ijzers gooien omdat hij zo snel doorglijd en zo eens bijna onderuit gegaan is.. (aantal keren)
Vandaar dat mijn keuze is gevallen op kunstof!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:50

Persoonlijk vind ik de voeten toen ie net van de ijzers af was een stuk mooier er uit zien als nu. :o
Ik vind het zo apart dat je nu een hele diepe groef hebt tussen zool en wand. Hoe kan dit?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:53

Dat heeft mijn merrie ook, en is vooral aan de kant waar de hoef wat naar binnen 'uitwaaierd' het geval volgens mij, als ik dat goed zie.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:59

Maar het lijkt mij iets wat je niet wilt hebben toch?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:27

Tot op zekere hoogte kunnen ze wel blootvoets voor de wagen hoor.
Mijnes loopt ook op blote voeten.
Echter pak ik wel vaak de berm, als ik echt elke dag 20 km zou rijden kom ik ook niet onder bescherming uit.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:31

Needje schreef:
Persoonlijk vind ik de voeten toen ie net van de ijzers af was een stuk mooier er uit zien als nu. :o
Ik vind het zo apart dat je nu een hele diepe groef hebt tussen zool en wand. Hoe kan dit?

Een diepe groef tussen zool en wand duidt op een slechte verbinding, zaak is om zodanig en regelmatig te bekappen, dat de hoefwand niet te lang wordt en de aangroei beter wordt, de witte lijn wordt dan smaller, de hoefwand sterker.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:51

Needje schreef:

Ik niet want ze waren toen echt k*t :+
(de groef is overigens inmiddels alweer velen malen minder geworden gelukkig.)

@tancreda
Klopt ook :j
Hij staat voor toontredend waardoor het dus naar 'buiten' waaierd en achter precies andersom.

Idd bijhouden is de goede oplossing!

@Cowgirl
Bermen hebben wij hier niet zo breed om hem met wagen en al in te laten lopen helaas.. :n

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:53

Wat was er poedersuiker aan dan?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:55

De kwaliteit van de hoef was zo slecht, dat ik (naja het peerd) niet normaal kon lopen op het harde of steentjes etc, zonder dat zijn hoeven met elke stap practisch 1 mm korter werden.

Het heeft ruim 6 maanden geduurd voordat we normaal 5 minuten over het asfalt heen konden lopen zonder dat alles weer zo kort was dat hij amper op zijn voeten kon staan.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:58

Zool moet hard worden ja.
Liep ie ook gevoelig?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:01

Nopes.. maar mijn paard is een harde voor zichzelf.
Die sukkel loopt overal doorheen :(

Hij trekt dan heel afentoe zijn voet raar op omdat hij er dan last van had, maar daarna liep hij gewoon door.
Je merkte overigens aan zijn houden dat hij wel heel krampachtig ging lopen.. (maarja neem het hem eens kwalijk.. deed gewoon hardstikke veel pijn!)

Maar het was niet zijn zool waar hij last van had.. zijn hoeven sleten gewoon veelste snel af omdat de hoefwand etc veelste zacht was.
En tsja dan volgt dr rest zelf wel..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:32

de hoefwand is ook niet bedoeld om op de lopen die moet gelijk zijn met de zool. Het paard moet op de straal lopen, de buitenste rand van de zool en de ongepigmenteerde hoefwand. De gepigmenteerde hoefwand draagt niet mee.

Afbeelding

Wat Opala al zei, is dat de witte lijn waarschijnlijk slecht is en daardoor drukt het hoefbeen op de zool en dat is pijnlijk. Geef je paard wat tijd om gezondere hoeven onder z'n benen te laten groeien.

Als gewone hoefschoenen niet passen kun je ook nog Smitjes overwegen die worden op maat gemaakt en zijn echte werkschoenen ook voor menpaarden.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:17

De hoefwand is gelijk met de zool..
en als je goed kijkt kan je dat ook zien.

Mijn paard staat scheef waardoor de druk van de hoef niet over de gehele vlakte evenveel is waardoor je dus drukverdeling krijgt waardoor idd de kwaliteit van de witte lijn achteruit gaat.

(heb het namelijk toevallig vanmiddag aan mijn smid gevraagd :+ )

@arabesk
Nu ga ik waarschijnlijk veelste vel reageren, maar wil je zeggen (zonder dat je mij en m'n paard kent en de gehele situatie) dat ik mijn paard de tijd niet gun?
Denk dat je die conclusie niet zomaar kan trekken, zeker op basis wat jij nu zegt.
Aangezien dat bij ons nvt is.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 21:51

Goedenmiddag,

Vandaag zijn mijn paardjes weer bijgewerkt door de smid. en dacht, laat ik dat eens delen.
Het zijn een 4 jarige en 10 jarige merrie.
staan overdag op het land, 's avonds binnen. krijgen pavo sportbrok, en 's avonds kuilgras.

hierbij:
de 10 jarige, staat voor op ijzers omdat ze niet zonder kan.

linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

linksachter
Afbeelding
Afbeelding

rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding

de 4 jarige, staat bloot, heeft erg nette voetjes.
alleen net gereden dus er zit wat zand op.
linksvoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rechtsvoor
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

linksachter
Afbeelding
Afbeelding

rechtsachter
Afbeelding
Afbeelding

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:12

Waarom nagelt je smid aan de ene kant vier nagels en aan de andere kant maar drie?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 22:15

Dat deed mijn smid ook!
Hoe minder nagels hoe minder vast het ijzer zit zeg maar.
Dus mijn smid deed binnen 4 nagels en buiten 3 nagels, dit had iets te maken met het aantikken vanaf de binnenkant geloof ik..
Zodat hij toch stabieler zit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:22

Zack schreef:
@arabesk
Nu ga ik waarschijnlijk veelste vel reageren, maar wil je zeggen (zonder dat je mij en m'n paard kent en de gehele situatie) dat ik mijn paard de tijd niet gun?
Denk dat je die conclusie niet zomaar kan trekken, zeker op basis wat jij nu zegt.

nee dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het wel eens wil helpen om je paard een tijdje op de wei te kwakken :-)

Overigens zou je ook nog hoefschoenen kunnen overwegen, dan blijft je paard bruikbaar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:25

@ lijntje, de hoeven van het beslagen paard zijn vrij ernstig geflared, een deel is waarschijnlijk ook nog weggevijld door de smid. De verbinding tussen hoefbeen en hoefwand is niet goed, de witte lijn is uitgerekt, daardoor drukt het hoefbeen op de zool en gaat het paard gevoelig lopen.

Het onbeslagen paard heeft het ook, maar bij de voorhoeven erger dan bij de achterhoeven, die zien er wel redelijk uit.

Mijn paard had klokvormige hoeven toen ik hem kreeg en pannekoek platte zolen, met wat geduld en heel regelmatig hoefonderhoud heeft hij nu mooi compacte hoeven en loopt hij niet gevoelig.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:31

Arabesk schreef:
@ lijntje, de hoeven van het beslagen paard zijn vrij ernstig geflared, een deel is waarschijnlijk ook nog weggevijld door de smid. De verbinding tussen hoefbeen en hoefwand is niet goed, de witte lijn is uitgerekt, daardoor drukt het hoefbeen op de zool en gaat het paard gevoelig lopen.

Het onbeslagen paard heeft het ook, maar bij de voorhoeven erger dan bij de achterhoeven, die zien er wel redelijk uit.

Mijn paard had klokvormige hoeven toen ik hem kreeg en pannekoek platte zolen, met wat geduld en heel regelmatig hoefonderhoud heeft hij nu mooi compacte hoeven en loopt hij niet gevoelig.

geflared? wat bedoel je?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:34

Dat de hoefwand in een gebogen lijn loopt.

Afbeelding

dat wijst op een zwakke witte lijn en dus een zwakke binding tussen hoefbeen en hoefwand, dit heeft als gevolg dat paarden gevoelig gaan lopen, omdat het hoefbeen op de zool drukt.

Hier nog een artikeltje erover, ik wilde nog meer voor je opzoeken, maar mijn computer is vervelend, bij elke klik moet ik vijf minuten wachten :(. Ik ga maar naar bed denk ik voor ik dat ding het raam uitsmijt.

http://www.swedishhoofschool.com/PDF-Ar ... metris.pdf
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 08-06-09 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:41

ow, die knik, die je vooral in het witte beslagen voetje zit?

(er zit trouwens ook een kneusinkje in het witte voetje, ze had haar ijzer na de 2e week er af getrapt)

wat zou jou verandering zijn bij zo'n voetje?

paardjes lopen niet gevoelig btw.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 09:20

Arabesk schreef:
Zack schreef:
@arabesk

nee dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat het wel eens wil helpen om je paard een tijdje op de wei te kwakken :-)

Overigens zou je ook nog hoefschoenen kunnen overwegen, dan blijft je paard bruikbaar.

Als je goed leest kan je ook mijn reden lezen waarom hoefschoenen voor mij de oplossing niet zijn.
En hoe kan jij weten dat hij niet al een hele poos op het land heeft gestaan? (en overigens nog steeds gewoon doet dag en nacht)
Hij heeft bijna een rustperiode van 6 maanden gehad.

Dus ga geen dingen roepen waarvan je het niet zeker weet, of vraag het in de eerste instantie even, voordat je het zegt.

@lintje87
Waarom heeft ze ijzers nodig?
Die van mij staat sinds gister weer op ijzers omdat we met de kar gaan werken en dus km's over het asfalt gaan lopen. (gaan we straks het karretje ophalen!!!! :+ )

De reden ja anders loopt hij gevoelig, of krijgt hij brokkelhoeven etc vind ik altijd een beetje onzin..

Zo ken ik nog een leuk verhaal van een paardje van stal:

2 meiden kochten een paard van een manege, er werd hun gezegd nee hij kan nooit zonder ijzers want dan loopt hij niet meer en zijn hoeven scheuren etc etc etc.
Want ze zouden het al meerdere keren geprobeerd hebben.
Maar wat ze vergeten is dat een paardenhoef ong. een jaar over doet om zich geheel te vernieuwen (en dus zeker een half jaar erover doet om wat steviger etc te worden)
Ook moet je je paard wat rust gunnen in die periode en het liefst gewoon lekker buiten laten waggelen!
Dat betekend dat je dat je een maand of wat gewoon even niet kunt rijden.. (miss in de bak oid ligt eraan hoe je paard reageerd)
Maar dat is op een manege not done natuurlijk, die tijd gunnen ze dat beest niet want dan levert hij niks op.

Toen mijn pony uit die klote situatie kwam en lichamelijk weer wat opknapte zijn toendertijd (zo ong. 1,5 jaar geleden) heb ik de ijzers er meteen weer afgetrokken. (tegen het advies van mijn smid in) hij heeft toen lekker 2 maanden niks mogen doen op het land.
Daarna ben ik elke keer kleine stukjes op het asfalt gaan lopen buiten.
Hij liep super gevoelig en zijn hoeven sleten als een gek echt niet normaal.
Dit hebben we zo een maandje of 6 volgehouden en dat ging steeds beter.
Nu daarna een jaar later liepen we vrolijk steeds grotere stukken over het asfalt.

Helaas gaat hij een km of 20 per week (minimaal) over het asfalt helaas niet trekken, dus hebben we besloten om weer ijzers te nemen.
Op het moment dat het weer kouder word (en dus niet meer zoveel over straat gaan) gaan zijn ijzers er weer lekker af!