[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TigerBD

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:21

Ziet er echt netjes uit beiden foto's trouwens, echt gaaf. Merk je nou nog veel bij je Haflinger? wel gaaf dat je nog gewoon kan springen, ik hou daar ook wel van namelijk (niet zo hoog hoor haha) maar had dit eigenlijk uit mijn hoofd gezet, maar wie weet dat we ooit ook wel weer klein sprongetje kunnen nemen, en anders leen ik zo nu en dan wel even paard van stalgenoot om sprongetje te maken :) Merk je nou nog veel van dr spat? of alleen stijf in bij instappen of uit stal gaan?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:51

Zamero, dat zijn idd hele mooie foto's. Wel leuk om te horen dat er ook nog leven na spat is :o .

Zoals met heel veel dingen omtrent spat. Het is altijd maar afwachten of het aanslaat bij je paardje. Maar het is de moeite waard om het te proberen. Wie weet slaat spat beslag bij jou paardje wel aan.

Suc6 allemaal.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:40

Ik heb overlegd met mijn veearts en mijn hoefsmid en die vinden het beslag beide een goed idee, vandaag gaan ze ook nog met elkaar overleggen :) Idee van mijn superhoefsmid! :P
Morgen wordt ze dan op ijzers gezet..

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:55

TigerBD Wat ook erg scheeld is dat ik een niet zo'n standaar haflinger heb. Ze is onwijs werklustig en loop rustig andere paarden eruit. (ze blijft lopen voor je totdat ze er dood bij neervalt).
En ze vind ook alles geweldig vooral SGW oefencrossen en springparcoursjes.
Kreeg bij deze oefencross ook onwijze complimenten over haar ze stonden ervan te kijken dat ze zo snel was en onwijs gespierd is, altijd leuk om te horen :j

Wat betreft haar spat, is het vooral belangrijk dat ik haar goed in beweging hou en ze heeft wat langer nodig om op te warmen met het rijden.
En natuurlijk loopt ze minder ruim, dan wat normale haflingers doen.

Ze komt niet stijf van stal af, maar staat nu in de winter periode ook wel 7 per dag buiten.
En in de zomer dag en nacht.

pollewops Inderdaad gewoon hoop blijven houden!

BasiNami Goed om te horen ik ben benieuwd hoe ze het doet op spatbeslag.
Laat het even weten.
Ze is wel een erg mooie jazz nakomeling trouwens, ook erg leuke kleur ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:08

Afgelopen woensdag is de fysio nog 1 keer geweest en de vrijdag daarvoor de DA nog, en ze zijn allebei tevreden, bij de DA moest ik hem longeren in de bak, dit zag er best wel goed uit, en de fysio zag zelfs al een paar spiertjes zei hij, dus wat lichte training aan de hand al niet doet echt super, nu heeft hij een mooi spierlaagje opgebouwd, ennn vandaag voor het eerst weer een stukje op hem gestapt! Dit was ongeveer een jaar terug (Mei) en hij maakte er niks van, toppertje.

Hier nog het bewijs:

Afbeelding

Afbeelding

Nu rustig aan alles opbouwen, eerst maar even laten wennen met het gewicht op zijn rug en dan weer beginnen met kleine buitenritjes en ook mogen we stukjes Draven, maar de eerste 2 weken eerst maar even lekker stappen, dat is al leuk genoeg :D

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 15:13

Leuke foto's zamero

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:32

Leuk zeg! Ook mooi dat hij zo braaf is gelijk :)
Sham is alweer een stuk beter sinds ze op speciaal beslag staat. Vrijdag heb ik haar op aanraden van de va 10 min laten draven aan de longeerlijn, ze begon nog redelijk stijf maar leek wel beter te worden. Daarna een paar rondjes ohz gedraafd. Ze is al een heel stuk beter maar ik vind haar nog net niet goed dus nu krijgt ze toch weer een tijdje rust voorlopig..
Ze tikt trouwens veel meer aan met deze ijzers, net of ze veel grotere passen maakt.. Apart toch :?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:35

Tigerbd, wat een goed nieuws en wat is het toch lekker he om weer op je eigen paardje te zitten. Mensen kunnen zo vaak aanbieden om op een ander paardje te gaan zitten, maar er gaat niet boven je eigen maatje. Leuke foto's!!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:13

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:18

Je kan inderdaad wel zien dat hij linksachter een kortere stap zet. Ik zie dat soms bij mijn pony ook nog. Vaak is dat ook wat opwarmen, want na een klein stukje is dat weg. Wel heel fijn dat het zo is verbeterd!

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:41

jaa we hadden nu maar een heel klein stukje gestapt even de weg op en neer maar de DA zei ook inderdaad dat dat wel minder wordt na een goeie warming up en dat de cooling down ook heel belangrijk is.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:09

Vind het moeilijk beoordelen hoor. Vooral omdat ik niet weet hoe hij daarvoor liep. Ik zie dat ie nu niet overstapt, maar als ie dat voorheen ook niet deed tja. Hij ziet er in elk geval lekker fris uit en ik kijkt tevreden uit zn ogen;-).

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:16

Hallo allemaal,
Ook weer een update van Selena.

Nadat ik Diva in november vorig jaar had gespeend heb ik Selena eind november/ begin december weer opgepakt. Aanvankelijk leek ze heel goed, maar vanwege de vorst en een hoefzweer is ze 'stil komen te staan'. Daarmee is ook de ellende begonnen |( .

Ze is rechtsachter niet rad en bij tijd en wijle zelfs kreupel.
Ik ben al een aantal keren met haar naar Albert van Es geweest en hij zegt dat ze achter sterker moet worden om het heupgewricht op zn plek te houden. Maar nu loopt ze dusdanig slecht dat trainen geen optie is. Ik heb dus vanmiddag een afspraak gemaakt bij dr. Van Muiswinkel van Emmeloord. We kunnen er 29 april terecht.
Ik verwacht geen slecht nieuws, want dat kan ik eigenlijk niet krijgen. Ik heb altijd de wens gehad om met haar M1 te kunnen starten en dat hebben we gered. Als ze nu door het leven moet gaan als weidepaard dan is dat voor mij jammer, maar haar doe ik daar echt wel een plezier mee. Ik heb gelukkig de mogelijkheden om haar te kunnen houden en daarnaast heb nog genoeg andere paarden staan om te rijden.

Ik ben wel benieuwd of dit nou te maken heeft met haar spat of met haar scheve bekken. Maar op het antwoord moet ik nog even wachten.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 11:14

Jeetje Alani wat balen zeg. Ben benieuwd wat Dr van Muiswinkel te zeggen heeft.

Hadden we elkaar bijna de hand kunnen schudden. Ik ga de 27e weer heen.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 09:09

Tiger, ik vind het ook lastig om je filmpje te beoordelen..! Volgens mij loopt hij op zich wel rad, alleen iets kort misschien? Hij heeft de gang er wel in in ieder geval :D
Wat vervelend dat Selena niet goed is alani..

Sham gaat nog steeds hetzelfde, heb gister even gereden om te kijken of er vooruitgang was. Ze is in stap weer helemaal goed, in draf zit er soms een pas tussen die wat vertraagd is dus nog net niet helemaal lekker..

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:18

Ik had zojuist al een heel verhaal getypt, maar om de een of andere reden is het pleitte?????

@Pollewops; Tis voor ons volgende week een spannende week. Ik ben heel benieuwd wat Van Muiswinkel ervan vindt en wat zijn advies is.

Ik ben opzich voor zijn conclusie niet direct bang. Selena is als weidepaard sowieso nog geschikt.

Het is 5 jaar geleden dat door een andere arts spat is geconstateerd en daar was dan ook direct de kous mee af. Over haar scheve bekken is nooit verder gesproken. Ik heb zelf het idee dat daar nu de problemen vandaan komen.

Ze staat inmiddels ook al 5 jaar op spatbeslag (binnendoor gezet) en misschien is dat in combinatie met haar leeftijd (ze wordt binnenkort 10 jaar) niet meer goed.
Nou ja, wat het ook is, ik moet gewoon weer afwachten en houd mezelf voor dat ik haar steeds weer aan de praat heb gekregen. En als ik wat onzeker wordt dan denk ik er maar aan dat we Kringkampioen L2 zijn geworden en naar 6 wedstrijden al M1 met goede resultaten gingen starten. En vorig jaar haar vakantie (van een jaar!) is ze ook zonder problemen doorgekomen. En dat terwijl ze spat had.
Ik houd goede hoop :o

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:22

@Tiger; Ik vind het moeilijk om te beoordelen hoe hij loopt. Tis net wat Basi al schrijft hij heeft het tempo er flink in.

Maak eens een flimpje wanneer hij rond en nageefelijk loopt en goed tussen hand en been wordt gereden. Dan kun je beoordelen of zijn stap zuiver is en of hij recht spoort. In de stap zijn veel spatpaarden gewoon zuiver. Vaak is de draf de gang waarin de meeste onzuiverheden zijn te zien.

Maar 1 ding is zeker; hij heeft er wel lol aan en da's ook belangrijk.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 22:25

Ik meld me ook even hier. Een week of 3/4 geleden is bij ons paard (8 jaar) spat gekonstateerd in haar rechterachterbeen (nadat ze al een week of 6 kreupel was en na eerdere problemen met kreupelheid). Nadat eerst de bodem even weggeslagen leek omdat álles ineens in een ander perspectief kwam te staan, hebben we besloten dat we gewoon weer naar de toekomst gaan kijken en wel zien wat die gaat brengen.

Mijn dochter Sara reed op dat moment M2 met haar en het ging super-fijn allemaal. Haar wens was om deze zomer Z1 met Unique te zijn, maar door deze diagnose stellen we ons geen doelen meer met een termijn.... Unique heeft pijnstillers gekregen en glucosamine en al na een paar dagen liep ze steeds beter in draf (in stap was zo sowieso niet kreupel, ook zonder medicijnen). Ook is ze op spatbeslag gezet (in overleg met de hoefsmid een kleinbeetje binnendoor, niet teveel om het niet te zwaar voor haar te maken).

Onze DA had gezegd dat ze Kiek wel voorzichtig mocht gaan rijden en gewoon van tevoren goed moest kijken (iedere dag) hoe het ging met haar been. Dus is Sara heel voorzichtig weer gaan stappen op de weg met haar, soms onder het zadel maar afgewisseld met aan de hand. Na nog een week is ze haar heel voorzichtig weer wat gaan oppakken en ook dat ging goed en nu lest ze sinds kort weer met haar en gaat het eigenlijk allemaal zonder problemen (vandaag voor het eerst weer een 'normale' les). We juichen natuurlijk niet te vroeg en zijn ons ervan bewust dat het ook weer anders kan gaan, maar voorlopig zijn we alleen maar blij als we een vrolijk paard zien dat inmiddels weer supergoed in haar vel zit en die blij is dat ze weer gewoon aan het werk mag.

Eén probleempje hebben we wel: ze moet dus glucosamine maar in het begin wilde ze het écht niet eten. We hebben van alles geprobeerd en de uiteindelijke oplossing is een spuit met in appelmoes opgeloste glucosamine en dat achter op haar tong spuiten. Toch willen we kijken of we iets kunnen vinden wat ze wél lust door haar eten. Nu hebben we zakjes Glucasec 6000 en vandaag hebben we Glucohorse geprobeerd. Maar beide vindt ze écht niet te eten. Weten jullie een merk glucosamine (vergelijkbaar met de samenstelling van Glucasec of Glucohorse) dat géén appelsmaak heeft (want dat eet ze dus niet)??

Verder nog een vraagje: moeten we dat haar verdere leven blijven geven? Ik lees ook wel dat mensen er een tijdje mee stoppen of dat ze het via entingen geven. Is dat laatste vergelijkbaar met de werking van een dagelijkse dosering glucosamine?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:40

Netje: da's rot nieuws, maar je weet nu wel een oorzaak.

Heeft je da ook verteld om welke vorm van spat het gaat? En ook hoe actief de spat nog is?
Op wel spatbeslag (met een keiltje of het zgn Van Nassau-beslag) is Unique gezet? Is dit door je eigen hoefsmid of door de hoefsmid van de da gedaan?
Zoals je in mijn voorgaande post hebt kunnen lezen, staat Selena al 5 jaar op spatbeslag. Dit is het traditionele spatbeslag met een keiltje maar dan wel alleen op het ijzer en niet tussen de hoef en het ijzer. Mijn hoefsmeden stelden me een paar weken terug voor om haar op het Van Nassau-beslag te gaan zetten, maar gezien de ontwikkelingen hebben we dat nog even uitgesteld.

Ik ben wel benieuwd of je nooit eerder iets aan haar lopen hebt gemerkt (wat stijver in het begin, wat moeite met travers links en schouderbinnenwaart rechts, enz).

Ik heb nooit geen supplementen gebruikt, wel is er 2x een Tildreninfuus toegediend.
Veel paarden krijgen Cortaflx. Buiten glucosamine zijn hier meer stoffen aan toegevoegd als MSM, Chodroitine en duivelsklauw. Cortaflx hebben wij onze oude hond jaren geven en ze liep er zichtbaar stukken beter door.

Gelijk heb je, je moet de moed maar zo niet op geven (doe ik ook niet }:0 )

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:55

Ook wij gebruiken geen Glucosamine, op aanraden van DA want het ging goed zo, en mijn paar heeft ook 1 keer een Tildreninfuus gehad, misschien dat hij er in de toekomst nog 1 krijgt, maar nu gaat het prima zo.

Zal binnekort weer een filmpje maken van zijn stap, miss vanavond met de les zal even kijken of dit lukt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:11

@alani. Ik heb geen flauw idee welke vorm van spat het is, maar als ik het van de foto zelf kan inschatten is het de vorm waarbij het bot verdwijnt. Ze heeft een 3 gekregen op haar achterbeen, dus het is niet helemaal dramatisch. In het verleden is ze vaker een tijd kreupel geweest en dan vooral in de winter. Wij dachten aldoor dat het uit haar rug kwam en ze is regelmatig behandeld door de osteopaat en dan ging het meestal ook weer goed. Ook is ze een langere tijd kreupel geweest ná een hoefzweer die ze tot 3 keer toe moesten uitsnijden. We hebben dus nooit het idee gehad dat het in het been zat (of verklaarbaar door de hoefzweer).

Nu had ze 1,5 jaar helemaal zuiver gelopen (ook in de winter) en werd weer kreupel. Na behandeling door de osteopaat liep ze weer goed, maar van de ene minuut op de ander was ze weer kreupel (na 3 kwartier les). Toen hebben we besloten foto's te laten nemen. In eerste instantie van haar rug, maar toen ze niet door de buigproef kwam met haar rechterachterbeen hebben we eerst dat op de foto laten zetten en natuurlijk ook haar rug. Haar rug bleekt perfect te zijn (waar ik heel blij mee was), maar uit de foto's van haar been bleek spat. Het vervelende is: je zoekt naar een oorzaak van kreupelheid, neemt foto's en dan komt dit eruit. Meteen is dat dan ook de oorzaak van haar kreupelheid. Maar of dat ook écht zo is weet ik niet. Want nu na 3 weken loopt ze al weer de sterren van de hemel en kan ze weer (bijna) alles aan. Maar ja, ze krijgt ook nog steeds pijnstillers (niet veel meer, maar toch). Maar volgens mij heeft ze geen last meer van haar been. Durf alleen nog niet goed te stoppen, omdat als blijkt dat het wel weer gevoelig is, je helemaal opnieuw moet starten met de pijnstillers (eerst in een hoge dosering) en dat is weer erg slecht voor maag en nieren.

Ze is beslagen door haar eigen hoefsmid en die heeft haar wel binnendoor gezet, maar volgens mij niet op speciaal spat beslag (wel de ijzers aangepast). Hij was van mening dat Unique normaal gesproken perfect recht op haar achterhoeven loopt en wilde de stand van haar been maar een fractie wijzigen om haar niet in de problemen te brengen. Ze staat dus ahw wat meer voorover en binnendoor. Ik heb gelukkig een heel kundige smid (vind ik :D ) die altijd heel erg meedenkt met dit soort zaken. We gaan kijken of dit voldoende blijkt te zijn (maar zoals het er nu uitziet is het dat wel voorlopig). I

Glucosamine-onderzoeken wijzen uit dat het het proces wat kan stoppen en de botkwaliteit in orde houdt. Ik denk dan toch: baat het niet, schaadt het niet. Voorlopig blijf ik dat dus wel geven.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 16:23

Netje; vaak wordt bij de botoplossende vorm van spat een Tildreninfuus. Voor de woekerende vorm is dit vaak niet nodig. Wat jij van Glucosamine verwacht is eigenlijk hetgeen dat Tildren doet.

Een kundige smid is belangrijk. De wijze waarop Unique binnendoor is gezet, is mooier dan met keiltjes. Als ze nu op een harde ondergrond staat, heeft ze wel de drukverdeling over de gehele hoef. Dit is ook wat het van Nassau-beslag doet.

Ik hoop voor je dat het zo blijft, maar mijn ervaring is wel dat het met ups & downs gaat.

Schiet me nog even wat anders te binnen. Zet ze haar spatbeen ook anders neer dan normaal wanneer ze hem op rust zet?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:41

@Alani: Tildren-infuus hebben we nu als volgende stap op de 'reserve-bank' staan. Omdat het nu erg lekker gaat, wil de DA nog niet meteen naar allerlei middelen grijpen. Ook heeft hij het over shockwave-behandeling gehad.

Vannacht heeft ze voor het eerst weer buiten gestaan (in de kou :( ) Ik heb daar niet echt een keuze in, omdat alle paarden van stal naar buiten gaan en ze anders alleen op stal moet blijven (en dat is een nog groter drama, want dan wordt ze gek). Vandaag heeft Sara haar aan de hand gestapt en nog even in de bak losgegooid en toen begon ze weer onzuiver in draf (voor het eerst in 3 weken). Na een korte tijd ging het weer beter, gelukkig. Ik hoop dus maar dat het weer even wennen aan de kou is.... (hoewel dat natuurlijk niet goed voor haar been is).

Haar been zet ze meestal helemaal gewoon neer; ik heb pas één of twee keer gezien dat ze haar been echt binnendoor zette (maar dat kan ook toeval zijn, want ze staat soms heel vreemd te eten; zodra je haar voer geeft valt ze aan, ongeacht hoe ze staat).

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:54

TigerBD Je ziet op het filmpje inderdaad dat ze kort loopt.
En ik ben inderdaad ook benieuwd naar wat Alani zegt als hij rond en nagevelijk loopt.

Alani Wat erg zeg allemaal, hopen op het beste en duimen voor 29 april.
Gelukkig heb je wel bereikt wat je altijd al met haar wilde bereiken.
En heb je leuke en trotse momenten waar je aan terug kan denken :j

BasiNami Gelukkig dat ze in stap goed is, nog geduld hebben voor de rest ;)

Netje Dat je paard spat heeft is nooit leuk om te horen.
Maar wel fijn dat hij het nu goed doet zeg, alleen inderdaad hopen dat het zo blijft.
Want spatpaarden willen wel eens wisselen :)

Dat wat je aangeeft met op rust staan dat ze haar been binnendoor zet. Hebben spatpaarden wel vaker met het spatbeen (zegmaar) waar ze last van hebben.
Dat is een typische stand voor spatpaarden.

Daar wou Alani denk ik met de vraag heen of niet?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 11:36

@Zamero; dat klopt daar wilde ik idd naar toe met mn vraag.

@Netje; het onregelmatig zijn in het begin hoort vaak typisch bij een spatpaard. Dat ze dag en nacht buiten loopt is helemaal niet erg. Bij spatpaarden is het beslist zo dat rust roest. Ik kan me ook niet voorstellen dat de kou de boosdoener zou zijn. Als we flinke nachtvorst hadden dan kan ik me er wat bij voorstellen, maar nu echt niet.