[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:32

Ook ik zal voor je duimen! OK dan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:22

Als wij maar geen spierbevangen duimen krijgen van al dat duimen draaien. Niettemin doe ik mee hoor Haha!

Ik kan dat van die zolen toch nog niet helemaal volgen. Isabella heeft ook ooit beslag met zolen gehad. Dikke stukken leer. Met de eerste keer opgevuld met hennep, later zonder opvulling.
Dat leer was echter zo stijf en stug, daar kon wel wat onder zitten, maar drukte niet tegen de pony zool aan. Vandaar dat een eventuele kneuzing (en in haar geval toen hele dunne zolen) geen last hadden van drukplekken van "buitenaf".

Wel was het zo dat inderdaad sneeuw, maar ook rijp e.d. als klonten onder die ijzers gingen hangen. Ik smeerde vaseline onder op de zolen, maar niets ... Uiteindelijk heb ik haar van ellende maar opgesloten in de stal als het begon te sneeuwen ...
Nee ijzers ben ik al niet voor, maar in de winter is het helemaal niets bij een buitenpaard.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 12:47

Goh, wat is het hier rustig! Bloos
Zal dit betekenen dat het weer goed gaat met alle paardjes?
Vandaag is m'n NB-er weer langs geweest om Victor en Mouse te bekappen en hij was zeer tevreden over Victor. Hij stoorde ze alleen tijdens het ontbijt, dus was vooral Vick zeer chagerijnig. Clown

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 13:55

Ik heb vandaag voor Isa's bekapper wat foto's gemaakt van de voetjes. De voorhoeven zijn in zij-aanzicht nog erg uit model (lang, steil, scheuren). Ik weet ook niet of dit ooit nog een normaal model gaat worden.
Ook eens naar de achterhoeven gekeken ... daar zitten nog altijd ringen op; eigenlijk duidelijker als voor. Of zijn dit nu groeiringen? Ik weet het soms ook even niet meer. Zal dus alle foto's maar naar de bekapper sturen Haha!

Afbeelding
voorhoef

Afbeelding
achterhoef

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:00

Ik weet het ook niet van die ringen. D'r zit idd wel een redelijke scheur in dat ene hoefje, maar dat is toch vrij normaal na een flinke bevangenheid? Paard van kennis heeft nu ook zo'n scheur, was in nov. bevangen. Bij hem zit hij alleen dacht ik hoger, maar de smid vond het niet zo ernstig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:30

De scheur die je ziet in het voetje is van de hoefzweer die eind juni bij de kroonrand is doorgebroken. Hij is nu al een heel eind naar beneden gegroeid. Geen probleem verder. Groeit wel uit.
Echter er zit nog een knik in de voet; een teken dat het hoefbeen "gekanteld" is.

Vandaag stond Wendy (de huifbedpony) weer te wiebelen op haar voorbenen onder het huifbed. Ik zag dat niet zo graag. Mede ook omdat ik vond dat ze stijf aanstapte als ze even stil had gestaan. Als ze eenmaal liep, liep ze wel goed.
Morgen ga ik met haar rijden in het bos met de wagen. Althans dat is de bedoeling. Hoop dus dat dit wiebelen niets te betekenen had.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 19:43

Voel je ook meteen aan de kogels voor een hartslag als je haar zo ziet wiebelen?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 20:57

Nee heb er niet naar gevoeld, alleen of ze stond te zweten.
Daarbij kun je niet heel makkelijk bij de benen zonder onder dat huifbed te kruipen. Daarbij vond de eigenaar het wel meevallen. Ik denk dat ik gewoon iets meer op dit soort kleine dingen let en sneller ook alert ben. Of laat ik anders zijn .. bij Isabella zouden alle alarmbellen zijn gaan rinkelen.

Ook zij staat wel eens met het 'muesli'-eten te wiebelen. Dan voel ik wel gelijk. Maar waarschijnlijk is het dan van "oh wat lekker dit", want dan wiebelen ze nl. ook op en neer op de voorbenen Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 22:23

Isapaardje schreef:
Ik denk dat ik gewoon iets meer op dit soort kleine dingen let en sneller ook alert ben. Of laat ik anders zijn .. bij Isabella zouden alle alarmbellen zijn gaan rinkelen.

Bij mij ook, ik had allang op de knieen gezeten om de kogels te checken! Maar kan me inderdaad voorstellen dat je niet onder zo'n huifbed gaat liggen Haha!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-08 23:06

en ik heb nog nooit polsslag gevoeld. Misschien zit ik niet op de goede plaats of is het toch een atypische bevangenheid. Ze gaat trouwens goed....op 1 zakje per dag!!!!!

Wat een typisch topic is dit eigenlijk, soms gebeurt er dagen niets, en dan opeens buitelen de postjes weer over elkaar heen.

Ben benieuwd morgen wat je bevindingen zijn op je buitenrit. Als ze niet goed loopt merk je dat vast meteen al.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 01:18

Ik ga denk ik wel sowieso de schoenen aan doen. Gewoon voor de zekerheid. We zouden toch al blijven stappen, maar als ze gevoelig is en al moeilijk loopt over het eerste pad met de grove stenen, kan ze zich zomaar extra belasten doordat ze haar hoeven ontziet. Dus gewoon lekker hoefschoenen aan Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:52

Ik heb een vraag voor de mensen wiens paard al wat langer geleden hoefbevangen is geweest: hoe lang duurde het voordat de hoef helemaal uitgegroeid was, dus totdat je geen sporen meer zag van de bevangenheid in de hoefgroei?

Mijn paard is 11 maanden geleden voor de eerste maal in haar leven hoefbevangen geraakt, voor zijn beide hoefbeenderen iets gekanteld. Er zit nu onderaan nog zo'n 2 cm hoorn dat "anders" van vorm is dan het hoorn erboven, de hoek is anders. Er zit een soort knik in de hoefwand zeg maar, het bovenste deel is steiler dan het onderste deel.

Duurde het bij jullie ook zo lang totdat alles uitgegroeid was?

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 09:56

promptertje schreef:
Duurde het bij jullie ook zo lang totdat alles uitgegroeid was?

ja, Caitlin is begin april 2007 bevangen geraakt en je ziet het nog heel duidelijk aan de hoeven. Dat gaat echt een dik jaar duren voor het er weer normaal uitziet en in sommige gevallen blijf je het altijd een klein beetje zien.

Ik heb haar nu om de dag een uur of 5 op het gras staan (rustig opgebouwd en het is wat armer gras) en dat gaat heel goed. Weer volledig aan het werk en ze heeft er ook geen problemen mee om op een verharde weg te draven Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:30

Dankjewel! Op gras waag ik niet meer, ook omdat de DA het afraadt, maar wij hebben op stal gelukkig zandpaddocks. Werken ging eigenlijk al weer vrij vlot na de bevangenheid, en momenteel doe ik er weer alles mee wat ik ook vóór de bevangenheid deed Lachen. De merrie is al wat ouder, maar voelt zich gelukkig weer topfit (en is een heel stukje afgevallen, dat was wel nodig...)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 10:33

Isabella is vorig jaar maart voor het eerst bevangen geraakt, maar dat heeft tot augustus met ups en downs geduurd.
De hoefwand was duidelijk misvormd aan het raken. Het is nu zoals ik hier op deze pagina eerder liet zien. Volgens hoefsmeden kan het nu nog een maand of 3 tot 6 duren eer het voetje helemaal hersteld is.

De witte lijn en wand zijn bij een bevangenheid vaak van elkaar los gegaan. Dat heeft sowieso al herstel nodig. De hoef is pas goed als je op het punt komt dat witte lijn en wand weer stevig aan elkaar zitten.

Hoef groeit ca. 1 cm per maand.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 12:49

Ze zeggen dat het ongeveer een jaar duurt voordat de hoef weer helemaal "vernieuwd" is, dus wat een jaar geleden vlakbij de kroonrand zat zit dan helemaal onderaan. Bij sommige paarden gaat het wat sneller, bij anderen weer wat langzamer.
Victor is ruim 2 jaar geleden zwaar bevangen geweest en z'n hoeven zijn nu bijna normaal. Ik zal kijken of ik morgen foto's kan plaatsen van z'n hoeven, heb nu middagdienst dus niet zoveel tijd. Verdrietig

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 13:08

Als je dat zou willen doen heel graag! Bij mijn merrie zit er nog zo'n 2,5 cm hoorn met een afwijkende hoek, alles daarboven ziet er prima uit Lachen. Geen ribbels of iets dergelijks (ook niet in dat onderste deel trouwens, de knik ís de ribbel)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:35

Dat klinkt goed promptertje ... Nog ca. 2 maanden dan is ook "de knik" eruit en heeft de pony weer goede voeten.
Verder blijven opletten met voeding en voldoende beweging geven (maar dat deed je al schreef je).

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 16:00

Ja, ik ben goed geschrokken! Paard wordt nu in wat schrale conditie gehouden en krijgt zeker voldoende beweging. Ze is nu 22, en ik wou haar graag nog wat jaartjes bij me houden Lovers

Ik denk dat het door het kuilvoer veroorzaakt is, dat kreeg ze omdat ze soms wat last had van het stof in het hooi (en ze stond op stro). Nu staat ze op een stofarme bodembedekking en krijgt ze nat hooi, en uiteraard zoveel mogelijk naar buiten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 20:48

Lekker met Wendy gereden. Er leek me dus niets aan de hand.
Ze had hoefschoenen aan, maar ik was er eentje verloren (hoe dat nou toch mogelijk is he ... rij zelf al 4 jaar met die dingen en nog nooit eentje kwijt geraakt; neem 1x een pony van een ander mee met die dingen en hup eentje kwijt ... gelukkig vond een ruiter hem onderweg naar huis en stond de schoen al keurig op ons te wachten, maar dit ter zijde). Maar Wendy heeft dus over een puinpad gelopen met 1 voorschoen uit en liep niet gevoelig. Weet daarom bijna zeker dat ze in ieder geval gister niet bevangen was (en vandaag zeker niet).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:16

ah, gelukkig, weer een zorg minder. Ja, dat hoor ik nou ook zo vaak van hoefschoenen, dat ze ze regelmatig verliezen. Maar jij zelf met isa dus nooit?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 00:17

Nee; zelf nooit verloren.
Ik weet ook wel waarom Wendy er eentje is verloren. De eigenaar heeft Smit schoenen voor zijn pony's. Smitjes worden op maat gemaakt, dus iedere pony zijn eigen schoenen. Toch deelt deze man schoenen (hij heeft 9 pony's en 'maar' 18 schoenen. Wendy heeft geen 'eigen' schoenen. Ik leende ze van een spangenoot. Deze zaten een stuk losser als ik gewend ben van Isabella.
We zijn op een pad gaan rijden met wat zachtere grond en ik vermoed dat hij daar is uitgegaan (ik weet niet precies waar hij gevonden is), maar ik zou daar zijn gaan kijken als ik terug gegaan was. Door de zuigende werking van de ondergrond zou een niet goed zittende schoen uitgezogen kunnen worden.

De easyboots die ik nu heb, zitten ook wat minder stevig dan de eerdere smitjes. Althans laatst zat er eentje wat verschoven toen we door modder waren gegaan. Eigenlijk heb je dan ook kootbanden nodig (epics), maar die heb ik niet.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:29

promptertje schreef:
Dankjewel! Op gras waag ik niet meer, ook omdat de DA het afraadt, maar wij hebben op stal gelukkig zandpaddocks.

Zandpaddocks werken ook prima en het verschilt zo per paard en mogelijkheden of gras wel of niet weer kan. Bij mij kwam de bevangenheid door wat stress van verhuizen, net iets te dikke pony, ander soort gras en de grote boosdoener was het veld klaver wat ze opgevreten heeft... Ik weet nu hoe ik mijn gras moet houden om bevangenheid zo goed mogelijk te voorkomen, dat is dan het voordeel van een eigen weiland denk ik

hoefschoenen lijken mij lastige dingen trouwens Verward

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:52

Alytuiere schreef:
hoefschoenen lijken mij lastige dingen trouwens Verward

Waarom?
Ik vind ze ideaal en alles behalve lastig (ja tot je er eentje verliest en zeker als die van een ander is hahaha).

Het enige wat wat onhandig is en je als lastig zou kunnen ervaren, is dat je de hoef vooraf goed schoon moet maken voordat je de schoen aan doet.

Op dit moment vind ik zelf persoonlijk de easyboots wat makkelijker aan en uit gaan dan de Smitjes. Hoewel mijn man die mening niet deelt, want die heeft onlangs uit wanhoop mij er maar bij gehaald toen hij even de easyboot uit wilde doen ... Ja geef toe; er is een trucje voor, maar als je dat doorhebt, is het zo enorm simpel en handig Tong uitsteken

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:56

Mij lijkt het ook een gedoe... Maar gebruik je de hoefschoenen dan om te voorkomen dat de hoeven harder slijten, of als bescherming tegen zoolkeuzingen oid?