[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:52

Thirteen schreef:
Hier blijf mijn haf erg stijf stappen. Vreselijk dat wachten op de hs, want volgens da zou het na bekappen en ev aangepast beslag (heb haar hoeijzertjes van de vorige keer nog liggen...) zou dat veel moeten verbeteren.
Hier wil ze wel de bietenpulp eten, maar ze is verschrikkelijk gulzig (altijd al geweest...) HonnnnGGGerr !

Gefeliciteerd! :o
De hoefsmeden lijken het wel allemaal heel druk te hebben. Hij kon hier ook pas a.s. donderdag komen. Ik ben zelf erg bang dat de situatie verslechterd na het bekappen. Nadat mijn pony de vorige keer bekapt is begon hij kreupel te lopen en vervolgens kwam de diagnose hoefbevangenheid. Ben erg bang dat het misschien nog een keer gebeurd. Deze hoefsmid is wel geadviseerd door mijn DA, dus ik hoop dat het goed komt.

Marlis

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:44

Ze kunnen van veel factoren bevangen raken, gras, penen, ontworming, te veel krachtvoer, placenta die niet helemaal eruit komt, medicijnen. Maar denk dat gras wel het meest voorkomende is.

Hier is de smid net geweest. Hij vond haar ook nog pijnlijk lopen en duidelijk bevangen. Hebben haar op een zachte ondergrond bekapt. Naja er is niet echt bekapt, hij heeft de steunsels gedaan zodat het wat verlichting geeft voor haar, ze liep hierna een klein stukje beter ook. Hij vroeg gelijk wanneer de paarden ontwormt zijn aan degene van stal en dat was 2 a 3 weken geleden. Hij denkt dat het een combinatie van ontwormen en gras is gezien ontworming ook een suikershot is. Ontwormen heb ik niet zelf in de hand zit bij je stal in en gebeurt door hun. En ze is 10 geworden en vaak merk je als paarden ouder worden dat ze gevoeliger worden voor suikers. Hij vertelden tegen stal dat er ook ontwormingen zijn met veel minbder suikers en dat hij dat aanraadt te geven en op te letten. Maar daar geloven ze niet echt in, dus gaat ook niet gebeuren denk ik. Ook de smid zei zand geeft tegendruk zo ondergrond is het beste maaræåA ze mag nog steeds geen zand in de box hoor. Maar staat veel buiten in de paddock als wij er zijn of stalgenootje. Ze loopt niet veel in de bak. Medicijnen geef ik eind vd dag weer dan ga ik weer terug. Kan ze nog in de zandpaddock, haal ik er zo binnen.

Smid vond er pijnlijk en kreupel lopen. Die van stal zeiden gelijk toen ik zei dat ik er nog steeds beroerd vind lopen maar wel stukken beter als zaterdag dat ik me paard niet ziek moet praten en ze niet meer beroerd loop alleen ietsje kreupel. Altijd leuk zulke meningsverschillen. Reageer er lekker niet op laat het over me heen komen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 10:49

Hoezo is ontwormen een suikershot???
Nooit van gehoord, zou ik graag meer over weten

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:07

in bepaalde merken ontwormingen zitten erg veel suikers. Lang niet in alle maar wel waar bij ons op stal mee ontwormd wordt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:18

@Marlis, erg dat ze je niet serieus nemen. Doe je zo je best en je krijgt telkens een deksel op je neus!
Een stalling voor alleen HB paarden zou nog een gat in de markt zijn :D

Nog nooit gehoord of gezien dat er suikers in de pasta zitten, waarschijnlijk om het beter naar binnen te krijgen...dan verkoopt het ook beter (is dat de gedachtengang hierachter?!)

Tja als het mogelijk is dat ze zo snel opknapt na 1 grasloze dag, dan weet ik genoeg...ik denk dat we een groot gedeelte gaan maaien en hooien, dan heb ik er tenminste nog wat aan...speciaal land bijgekocht een paar jaar geleden om hun "paradijs" te vergroten en nu krijg ik dit voor }>

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:19

Zoals horsii al schreef. In ontworming zit vaak heel veel suikers. Het verschilt per ontworming hoor, want je heb ook ontwormingsspuiten met een veel lager suikergehalte. Maar goed de bijsluiters lezen dus. Veulen moet ontwormt worden van peep(jaarlinger nu) dus ga bij haar er gelijk opletten. Bij peep heb ik het niet zelf in de hand. Suiker maakt een ontworming lekkerder dus eten paarden het makkelijker. Je moet maar eens verschillende bijsluiters lezen. :)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:23

horsii schreef:
in bepaalde merken ontwormingen zitten erg veel suikers. Lang niet in alle maar wel waar bij ons op stal mee ontwormd wordt

Oke, was mij niet bekend, maar ja hoe moet je anders ontwormen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:30

Wist ook niet dat er veel suikers in kunnen zitten.

Ik ontworm al jaren niet! Is niet nodig volgens regelmatig mestonderzoek.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:11

Fijne stal Marlis, daar heb je niks aan zeg :n
Snap dat niet alles altijd mogelijk is, maar een beetje tegemoetkomen doet toch geen zeer!

Ik wist ook niet dat er in sommige wormenkuren zoveel suikers zaten!

Heb toch besloten ook aan de hippo ex-laminitus te gaan en te kijken of ze zo langzaam wat langer het gras op kan, moet wel het weer mooier worden alleen.. :\
Volgens mij waren er meer hier die dit gaven toch?? Merken jullie echt verschil?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:36

Ja, de hs heeft het druk, druk, druk ... (ik weet nog hoe ontgoocheld ik de vorige keer was toen hij niet onmiddelijk kon/wou komen... Nu leg ik me erbij neer, ben al blij dat hij deze week nog 'probeert' haar ertussen te krijgen...)

Ik denk niet dat er veel suikers in ontworming zitten, maar dat het de ontworming zelf is die een 'trigger' is (zoals je dat ook hebt met cortisone)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:29

Vanmorgen kon ik wel janken. ;(
Ik haalde Bonnie uit de paddock en ze kon haar ene beentje gewoon bijna niet voor de andere zetten.
Terwijl het gisteren beter ging met haar.
Gelijk de DA gebeld nu staat ze op andere pijnstilling. Ze krijgt nu Fenylbutazon. 5 dagen 2x daags 2 capsules.
Ook mag ze het compacte gras niet meer hebben want dat was het enige dat ze kreeg.
Ze krijgt nu oud hooi wat klein gesneden/geknipt is want anders kauwt ze er proppen van. |(
HS is ook vanmorgen geweest en heeft haar anders bekapt (omdat ikzelf in de nachtdienst zit nu ben ik er niet bijgeweest) het lopen gaat gelukkig iets beter nu.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 16:31

Hier ook al een drukke smid, hij had nog wel een paar gaatjes smiddags, maar dan zitten we weer met de sprits als we naar huis moeten rijden (2 uur heen 2 uur terug). Over 3 weken kunnen we 's ochtends terecht, dus dan duurt het nu wat langer.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:43

_Karin schreef:
Vanmorgen kon ik wel janken. ;(
Ik haalde Bonnie uit de paddock en ze kon haar ene beentje gewoon bijna niet voor de andere zetten.
Terwijl het gisteren beter ging met haar.
Gelijk de DA gebeld nu staat ze op andere pijnstilling. Ze krijgt nu Fenylbutazon. 5 dagen 2x daags 2 capsules.
Ook mag ze het compacte gras niet meer hebben want dat was het enige dat ze kreeg.
Ze krijgt nu oud hooi wat klein gesneden/geknipt is want anders kauwt ze er proppen van. |(
HS is ook vanmorgen geweest en heeft haar anders bekapt (omdat ikzelf in de nachtdienst zit nu ben ik er niet bijgeweest) het lopen gaat gelukkig iets beter nu.

Owww, wat balen zeg.
Hopelijk gaat het toch snel verbeteren, je hebt het ook nog dubbelop.
Sterkte.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 17:50

Jeetje zeg wat k*t van bonnie. En dan zit je ook nog met het proppen kouwen. Schiet niet op dus. Hopelijk slaan deze pijnstillers wel aan.

Peep loopt stukken beter.als gisteren.
Ze staat weer eventjes in de paddock.

Net ook bij een andere stal wezen kijken. Waar ik al is geweest was, oud stalgenootje is er heen gegaan. Ze hebben er 2 paardenboxen vrij, dikke paarden landje(schraal). Wel swinters alleen buiten als we er zelf zijn. Even nachtje over slapen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 19:13

Marlis schreef:
Jeetje zeg wat k*t van bonnie. En dan zit je ook nog met het proppen kouwen. Schiet niet op dus. Hopelijk slaan deze pijnstillers wel aan.

Peep loopt stukken beter.als gisteren.
Ze staat weer eventjes in de paddock.

Net ook bij een andere stal wezen kijken. Waar ik al is geweest was, oud stalgenootje is er heen gegaan. Ze hebben er 2 paardenboxen vrij, dikke paarden landje(schraal). Wel swinters alleen buiten als we er zelf zijn. Even nachtje over slapen.

Ligt er ook aan hoever het bij jouw vandaan is en of het dus te doen is om zelf buiten te zetten of misschien kunnen jullie met een paar mensen samen doen.
De ene dag doe jij alles buiten, de andere dag een ander enz.
Succes.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:34

En je zou ook kunnen zeggen, ik ga er nu heen, zodat ik haar de zomer (en nu haar HB) door kan krijgen op een veel betere plek daarvoor en dan kan je in die tussentijd rustig op zoek naar een plek waar ze wel in de winter buiten mogen, en/of besluiten daar wel te blijven staan.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 20:52

Daar zat ik ook aan te denken Nado! En meteen even duidelijk vragen hoe ze tegenover de omgang met je hoefbevangen paard staan, of je daar wel je stal vol zou mogen gooien met zand, of ze eventueel in een paddock zou kunnen staan wanneer nodig?
Gewoon even over nadenken.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:00

Het is een kwartiertje op de fiets zelfs maar. Dus met auto of scoot nog korter.
Had ook nog een andere stal gebeld ietsje verder waar ze drie uurtjes buiten komen buiten het weide seizoen om maar de website was niet up to date en geen stallen vrij dus. Ach maken geen overhaaste beslissing.

Filmpje van vandaag voor de geintreseerde.
Stuk beter.
http://www.youtube.com/watch?v=fgZu3vN11XE

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:08

marlis, dat is idd een hele verbetering.

Ga anders evengoed even kijken op die stal die je nog gezien had, misschien komt er toch op korte termijn wat vrij.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:15

Dat ziet er inderdaad weer een stuk beter uit!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:21

Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit en hopelijk kan je wat vinden betreffende stal wat naar je zin is. ;)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:54

Fijn zeg, is inderdaad stukken beter!!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 06:20

Karin getsie zeg.. sterkte. Hoe heeft hij haar anders bekapt?

stukken beter Marlis, wat fijn!!
En rustig nadenken over de andere stallen. ik zou gewoon even langs gaan dan kun je alles goed laten bezinken.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:24

Goed, ik ga jullie weer om advies vragen.

Met mijn paard zijn diverse problemen waar ik iets voor zou kunnen geven. Maar ik denk niet dat het zin heeft om tegen alles iets te gaan geven graag jullie mening.

Hij heeft de volgende problemen:
- Magnesium te kort. Is gebleken uit een bloedtest. (dit wil ik zowieso bij gaan voeren, maar moet je dit blijven doen of is dat tijdelijk?)
- Onwijs slechte hoeven. Heeft nu (voor)ijzers maar trapt deze 2 tot 3 keer in de 8 weken af. Zool is te dun en zou hem liever weer ijzerloos willen hebben. Maar zonder ijzers loopt hij gevoelig.
Optie zou zijn biotine bijvoeren. Heeft dit zin? Of zijn er andere manieren hem weer ijzerloos te krijgen?
- Hij heeft sinds kort een knak in de schouder. Hij loopt niet kreupel maar de knak hoort er niet. Osteo er bij geweest die kon niet vinden DA ook niet.
Glucohorse bijvoeren is een optie om bij te voeren.
- Hij krijgt al jaren puur culico tegen zomerexzeem. Nadat ik ook van voer ben veranderd heeft hij nergens meer last van. Twijfel heel erg of dit nou door het voer is of door de druppel aangezien hij voorheen met ander voer nog steeds juik had. Afbouwen of aanhouden?

Verder krijgt hij qua voer een handje s&s en dailey vit and min van horrel and dodson.

Wat adviseren jullie. Wat zou ik bijvoeren alles of zijn er andere optie's? Wil er ook niet onwijs veel in proppen aan poeders en medicatie dingen.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:39

Ash_ schreef:
Goed, ik ga jullie weer om advies vragen.

Met mijn paard zijn diverse problemen waar ik iets voor zou kunnen geven. Maar ik denk niet dat het zin heeft om tegen alles iets te gaan geven graag jullie mening.

Hij heeft de volgende problemen:
- Magnesium te kort. Is gebleken uit een bloedtest. (dit wil ik zowieso bij gaan voeren, maar moet je dit blijven doen of is dat tijdelijk?)
- Onwijs slechte hoeven. Heeft nu (voor)ijzers maar trapt deze 2 tot 3 keer in de 8 weken af. Zool is te dun en zou hem liever weer ijzerloos willen hebben. Maar zonder ijzers loopt hij gevoelig.
Optie zou zijn biotine bijvoeren. Heeft dit zin? Of zijn er andere manieren hem weer ijzerloos te krijgen?
- Hij heeft sinds kort een knak in de schouder. Hij loopt niet kreupel maar de knak hoort er niet. Osteo er bij geweest die kon niet vinden DA ook niet.
Glucohorse bijvoeren is een optie om bij te voeren.
- Hij krijgt al jaren puur culico tegen zomerexzeem. Nadat ik ook van voer ben veranderd heeft hij nergens meer last van. Twijfel heel erg of dit nou door het voer is of door de druppel aangezien hij voorheen met ander voer nog steeds juik had. Afbouwen of aanhouden?

Verder krijgt hij qua voer een handje s&s en dailey vit and min van horrel and dodson.

Wat adviseren jullie. Wat zou ik bijvoeren alles of zijn er andere optie's? Wil er ook niet onwijs veel in proppen aan poeders en medicatie dingen.

Jeetje, lastig allemaal!
Misschien kun je in plaats van ijzers, hoefschoenen proberen. Je kunt biotine gaan bijvoeren, maar het zal heel lang duren voordat je een keer resultaat ziet.
Is het echt bewezen dat hij zomerexceem had? Misschien zat er in het voer, bij wijze van spreke teveel suiker en heeft hij daar jeuk van gekregen.