[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:27

Isapaardje schreef:
Hier in de buurt heeft iemand een rijbak gevuld met materiaal afkomstig uit autodeuren. Zijn grove stukken zwart/rood vilt/rubber of zoiets. Het schijnt ook bij lichte vorst prima te zijn om in te rijden. Paarden lopen er ook gewoon los in voor dagelijkse beweging, dus ze zullen het niet eten. Maar wat het nu precies voor materiaal is, of waar ze het vandaan heeft, is mij niet geheel bekend.

Zou hier niet aan begin, want als het afgevoerd moet worden betaald je een vermogen om het kwijt te raken. ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:45

Lolclub: waar komt dat kunstgras van jou vandaan?

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:39

Zo wat gaan jullie snel zeg :oo

Twee smeden in het topic zie ik, interessant!

Autospul lijkt me ook niet echt handig, idd als je het wilt afvoeren. Dan zou ik eerder kokos overwegen, dat is dan nog biologisch. Al duurt dat ook wel lang voordat het verteerd is.

Kunstgras is dat fijn ja? Anders mss even een keer langs bij de voetbalclub 's nachts :')

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 22:43

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

Het zand wat je nodig hebt volgens onze rijbakleverancier is M3C zand!

M3C zand is rivierzand, zal wel niet te krijgen zijn op Texel :D

Onzin - Rivierzand wordt gebruikt voor aquaria. M3C is drainagezand met een vrij grove korrel.
Het is uiteraard wel leverbaar op de eilanden alleen transport is duurder.
In het voortaan beter googelen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:51

Sorry...ik moet het even kwijt...dit heeft niets te maken met dit topic...maar eindelijk heb ik hem redelijk op de foto staan!
Deze beestjes lopen in mijn achtertuin,het mannetje is enorm...het vrouwtje ,links veel kleiner.
Maar zij staat op een hoger stuk.
Het is bronstijd op het moment en s'nachts hoor ik 7 van dit soort jongens vreselijke herrie maken <3

Afbeelding

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:38

Jup, ik heb vanmiddag de lucerne van subli gehaald bij de welkoop. Er stond niet op de zak of en zo ja, hoeveel melasse er in zit, dus de aardige verkoper heeft even een telefoontje gepleegd met subli. Geen melasse, mooi!

Thanks voor de tip van de stenen. Ik zal er op letten.. Heb bij subli vaker gekke dingen gehad met voer. Had ooit een keer meusli gehaald van hun, omdat mijn meusli merk toen op was. Kwam ik een scherp stuk hard plastic/kunststof tegen tussen de meusli!
Zak teruggebracht met het stuk plastic en geld terug gekregen.
Nou had ik vorige week de senioris prioris gehaald, doe ik de zak open, alleen maar poeder! Had ik schijnbaar een zak met het restdeel onder uit de silo ofzo.. :? Ook netjes een andere zak terug gekregen.. Ben verder erg tevreden over hun voer.. Maar opletten is dus aan te bevelen, zo blijkt nu ook wel met de stenen.. ach als je het maar weet..

@Fancylover: inderdaad schrikken zeg! Gelukkig valt het mee!
Voer jij de lucerne door het hooi heen? En verminder je je hooigift ook dan..? Dus dat de lucerne plaats maakt voor een deel van het hooi ofzo..? Ik wilde het eigenlijk als soort van extratje gebruiken. handje door de slobber en over het hooi 2x daags..?

@Sleeper: een handige site is: http://www.voervergelijk.nl Het is best een zoektocht naar het juiste voer, maar je hebt in ieder geval de S&S al! Let bij het voer dus vooral op de suikers, zetmeel en melasse die erin zit! Zoals hier eerder genoemd het liefst zo laag mogelijk en geen melasse! Evt suiker en/of zetmeel in ieder geval onder de 10%, maar lager is altijd beter.. Ik heb nu eindelijk de smaak van het uitgebreid lezen (en ook een beetje snappen wat ik lees) van etiketten ook te pakken.

@Spikybleu: nog een hoefsmid! :) Welkom!

lolclub schreef:
Voederbieten bevatten ongeveer 5,5% suiker, suikerbieten daarentegen bevatten tussen de 15 en de 20 % suiker,
Ik ken voederbieten alleen als voer voor koeien en heb hier dus gen ervaring mee.
Ik heb wel een waarschuwing gelezen over de ronde voederbiet, deze zou meer suiker bevatten als de puntige (?)

Ehm hoe zie je het verschil tussen suikerbieten, voederbieten en koeienvoederbieten..? Ik kende eerlijk gezegd alleen die puntige.. En die smaakte heerlijk zoet! Snoepte er vroeger zelf ook van mee :Y)

@Geerke: wow wat een prachtig uitzicht zo in je tuin! genieten!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:45

Jannepauli schreef:
Onzin - Rivierzand wordt gebruikt voor aquaria. M3C is drainagezand met een vrij grove korrel.

En waar denk je dat dit zand gewonnen wordt ?

Juist ja...uit de rivier }>

Grof rivierzand ligt bij ons op de bak, gemengd met de kunstvezel.
M3c wordt het meest gebruikt als onderbouwzand voor sportvelden

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:59

romeorowan schreef:
Lolclub: waar komt dat kunstgras van jou vandaan?

Van een hockeyveld wat vernieuwd werd :D , er zijn in totaal 6 rijbanen van aangelegd hier in de omgeving.

Het is ook los te koop in balen (alleen kunstgras) maar juist de mengeling met grof zand maakt de stabiliteit .

Swanenberg bodems verkoopt het kant en klaar maar daar hangt dan ook wel een prijskaartje aan..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 01:04

Mooi uitzicht Geerke,

Wat een enorm gewei heeft die bok.
De vrouwtjes reeen met hun jongen staan hier s'morgens ook in de weide, een bok heb ik hier nog niet vaak live gezien .

Hebben jullie al weer eens regen gehad ?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:37

geerke schreef:
Sorry...ik moet het even kwijt...dit heeft niets te maken met dit topic...maar eindelijk heb ik hem redelijk op de foto staan!
Deze beestjes lopen in mijn achtertuin,het mannetje is enorm...het vrouwtje ,links veel kleiner.
Maar zij staat op een hoger stuk.
Het is bronstijd op het moment en s'nachts hoor ik 7 van dit soort jongens vreselijke herrie maken <3

Afbeelding

wow edelherten. Ik ben vorige week met een Boswachter uren op pad geweest op de Hoge Veluwe om dit te aanschouwen en jij hebt het in je achtertuin :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:54

lolclub schreef:

Het is hier alleen gisteren eind middag even droog geweest. :n

Nu er 2 hoefsmeden in dit toch zijn ben ik toch ook benieuwd hoe die denken over hoefschoenen. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:59

lolclub schreef:
Mooi uitzicht Geerke,

Wat een enorm gewei heeft die bok.
De vrouwtjes reeen met hun jongen staan hier s'morgens ook in de weide, een bok heb ik hier nog niet vaak live gezien .

Niet veel regen hier...het heeft wel iets geregent maar dat mag geen naam hebben.
Wel enorme temperatuurs verschillen...overdag soms echt warm,tegen de 30 graden en s'nachts 6.
Dus pablo staat s'nachts met een dek op.
Heb ooit eens gelezen dat ouwe sokken moeite hebben met temperatuurs verschillen.
Door de droogte hebben we hier extra last van de oogstmijt :(
Tenminste ik....de paarden gelukkig niet.
Ik krab me helemaal de rambam!

(vorige week stond dat grote mannetje achter het huis,achter de afrastering van Geerke,op z'on 40 meter....ik praat dan met hem en hij blijft dan gewoon staan :D ...hij heet Harry :o )

Hebben jullie al dekens op trouwens?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:34

Ja die van mij loop met 0 grams regendeken op, maar heb hem ook vorig week vrijdag geschoren wegens teddyberen vacht. :roll:

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:49

Ik zal straks even opzoeken over dat andere zand.
Kunstgras en dat soort dingen ga ik niet aan beginnen :n

Druk weekend hier. Heb voor het hele weekend porties hooi en F4F afgewogen klaarstaan voor Tryggur zodat m'n ouders het zo aan hem kunnen geven, hoef ik alleen 's ochtends en 's avonds heen vanwege het men-weekend.
Zou vanmorgen dus om half 9 moeten schrijven, had gisteravond een feestje en vroeg naar huis gegaan omdat ik dus moest schrijven.. Kom ik vanmorgen in de manege, die stomme doos :x "Oh, je hoeft vanmiddag pas, ga maar weer naar huis" :oo Heb er goed de pest over in :(
Ouders waren inmiddels al bij Tryggur om die te verzorgen, heel lief! Ik snel nog even heen gereden en lekker met hem geknuffeld :)

Wat betreft dekens, Tryggur is net weer onder zijn deken vandaan! :P Had hem wel zonder deken staan in principe, maar bij harde regen deed ik een regendekentje aan omdat ie anders steeds zo stond te rillen. Maar z'n vacht is inmiddels dik genoeg om de regen buiten te houden en hij heeft het niet meer koud met de regen, dus doe hem nu niet meer op, tenzij het weer echt extreem omslaat weer :)

Wat mooi die herten!!! :oo Die hebben we helaas niet op Texel :n (net als eekhoorntjes, vossen en mollen, die leven hier allemaal niet)

Nou, ik mag dan om half 12 alsnog gaan schrijven bij de dressuur, moet iemand aflossen :))
En sta morgen bij een hindernis, dus ik hoop op mooi weer! Doen meen ik 89 aanspanningen mee!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:54

geerke schreef:
Hebben jullie al dekens op trouwens?

Ik slaap onder een dekbed met een dunne deken, overdag heb ik geen dekens op _O-

Maar zonder gekheid... Hier staat alles al onder 100 grams regendekken (Rambo Duo's).
Dure dekken maar wel heel fijn in het gebruik, de buitendeken is waterdicht en heeft een voering van 100 gram
Daarbij zijn dan liners leverbaar in diverse diktes die je vastclipt aan de buitendekens.
Het grootste voordeel is echter dat de dekken in een normale wasmachine kunnen, dit scheelt enorm in de kosten wat wassen betreft
ik was voorheen ruim 200 euro per jaar kwijt aan het laten wassen van alle dekens in grote bedrijfsmachines,
nu heb ik zelf een oude Miele in de stal staan die het klusje klaart.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:57

zwelgje27 schreef:
@Fancylover: inderdaad schrikken zeg! Gelukkig valt het mee!
Voer jij de lucerne door het hooi heen? En verminder je je hooigift ook dan..? Dus dat de lucerne plaats maakt voor een deel van het hooi ofzo..? Ik wilde het eigenlijk als soort van extratje gebruiken. handje door de slobber en over het hooi 2x daags..?

Die stenen komen van het land en daar schijnen ze niets aan te kunnen doen.
Ik voer het lucerne niet door het hooi heen maar hij krijgt het sochtends door zijn muslie en savonds krijgt hij een half emmertje apart in zijn voerbak. Hij krijgt inderdaad iets minder hooi, maar dit bekijk ik per keer. Als er nog wat hooi in zijn stal ligt krijgt hij niet zoveel bij, als het op is krijgt hij dus meer. Gewoon kijken naar wat hij opeet en wat teveel voor hem is.

@ Geerke: Wat een uitzicht heb je zeg!!!
Marco staat ook onder een 0 grams regendeken, hij is nog niet geschoren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:58

Je heb nu ook luzerne van Hugho en dit is ook melasse vrij en stenen vrij.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:04

@Geerke: Ha eindelijk Harry op de foto gekregen ... met gezelschap nog wel :D
Het is zo niet te zien dat zijn stokmaat zo'n 1.50 is ;)

lolclub schreef:
Welkom SpikyBlue, ik ben blij dat je in ons topic bent gekomen ;) ,
Hoeveel ervaring heb je met HB paarden ?

In ieder geval met eentje, nl. Isabella :D (maar het zijn er meer hoor).
Winter 2008/2009 heeft SB Isabella op vettec Superfast gezet en dat ging die winter erg goed:

Afbeelding

Afbeelding

Ze liep er toen zo mee weg, ook over een grindpaadje (terwijl ze daarvoor continu op hoefschoenen moest staan om te kunnen lopen over harde ongelijke bevroren grond).

Weet het nog goed (SB vast ook wel). Wat was het koud die dag. En het spul hard eigenlijk het best uit met temperaturen boven de 18 graden haha. Dus de föhn lag erbij voor extra warmte.

Dus weer een ander 'beslag' toepasbaar bij HB paarden die niet genageld kunnen worden.
Het heeft dezelfde voordelen als een normaal ijzer, maar ook wel nadelen. Het kan weken blijven zitten, maar ook snel loskomen (bij Isabella wilde het niet los komen en heb ik het eraf moeten vijlen na 2 maanden meen ik). Als je veel over de harde weg zou rijden met dit 'beslag' slijt het wel vrij snel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 11:08

lolclub schreef:
Jannepauli schreef:

En waar denk je dat dit zand gewonnen wordt ?

Juist ja...uit de rivier }>

Grof rivierzand ligt bij ons op de bak, gemengd met de kunstvezel.
M3c wordt het meest gebruikt als onderbouwzand voor sportvelden

Jij mag dan wel een duiveltjes-smiley bij je commentaar zetten.. dat kan ik ook hoor! Ik ben minstens even betweterig Afbeelding

Zand wordt, voor zover het niet uit zandputten of uit zee gewonnen wordt, inderdaad ook uit rivieren gehaald. Maar 'rivierzand' wordt ook gesorteerd/gezeefd in diverse diktes en soorten. Als je zegt dat M3C rivierzand is, dan is dat per definitie niet juist: het is zand met een bepaalde korrelgrootte en kan net zo goed uit de zee of uit de zandput komen (alhoewel dat laatste gezien de geologische toestand van de Nederlandse bodem niet veel zal voorkomen). Je kunt M3C dus niet zomaar "rivierzand" noemen, want als je dat bij de zandhandel onder die naam zou bestellen, dan kun je nog wel 's het verkeerde zand voor een rijbak krijgen. Uit 'rivierzand' worden allerlei soorten zand gehaald: van slap- of klapzand voor straatjes, tot en met zand voor de betonindustrie. Geen van beiden wil je in je rijbak. M3C heeft zich als toplaag voor een rijbak goed bewezen.

Als je naar de dierenwinkel gaat en je vraagt 'rivierzand' voor je goudvis, dan krijg je een mengseltje van grof en minder grof grind-achtig zand.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:56

@zwelgje, dank je voor voor het linkje en voor het advies waar op te letten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:18

ik heb mijn paardje op een stal gehad met tapijtsnippers in de bak.
ik moet zeggen dat ik erg fijn spul vond, de bak bleef nagenoeg droog en in de winter bevroor het haast niet, alleen als het heel hard vroor.
ook zorgde het voor een wat verende bodem wat erg lekker reed.
alleen ik heb idd gehoord dat als je er vanaf wilt, dat een hoop kosten met zich meebrengt

ik had op de vorige blz een voervraagje waar ik heel erg mee zit, en omdat er een aantal van jullie erg veel verstand van voeding hebben had ik hem hier gesteld.
weet iemand hier een andwoord op?

ik heb trouwens bloed laten prikken op IR ivm een dikke en harde hals die niet weg ging, maar zijn bloed is gelukkig goed.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:18

Jannepauli schreef:
Jij mag dan wel een duiveltjes-smiley bij je commentaar zetten.. dat kan ik ook hoor! Ik ben minstens even betweterig Afbeelding

Hihihi... Kopje koffie JP ?

lolclub schreef:
M3C zand is rivierzand, zal wel niet te krijgen zijn op Texel :D

Wat ik met mijn mijn post bedoelde was dat deze zandsoorten niet van Texel komen en dat het dus zowiezo van het vaste land moet komen.
Aangezien het maar een klein hoekje betreft heeft Wendy ook geen volle vracht nodig.
Zoek dan maar eens een vervoerbedrijf die een paar kub voor je brengt.
Laat staan de extra kosten die het met zich meebrengt om het via de boot naar het eiland te vervoeren.
Het is voor Wendy stukken goedkoper om een zandsoort te nemen welke al op het eiland aanwezig is.

Als we in het Noorden M3c willen hebben betalen we ons helemaal blauw voor transport, vandaar dat hier in alle bakken woudzand ligt,
dat komt gewoon uit eigen grond

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 13:48

Dan gewoon met een krui naar de vloedlijn, stuk uitzoeken met veel schelpjes, opladen ..klaar. Dat moet op een eiland met zee rondom toch lukken. :D
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 18-09-10 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:49

Ik heb eigenlijk geen idee wat ik in mijn uitloop heb liggen. Steeds als hier een familielid aan het verbouwen is geweest in tuin of huis, is er wel weer een aanhanger (of meer) (geel) zand over en dat wordt standaard hier in de uitloop gekieperd.
Voordeel van wit/geel zand is dat het minder snel bevriesd en bij lichte vorst heel makkelijk glad te harken is.
Ook is het goed water doorlatend en groeit er niet snel gras op.
In de zomer stuift het als een gek, dus ik heb vast wel het 'verkeerde' zand erin liggen haha.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 15:40

Y's hoeven vandaag :
Afbeelding
Ik ken er niet zoveel van maar ik zie toch een verschil in de uitgroei (ribbelig) en het onderst gedeelte(glad) van haar hoeven.
(En voor er opmerkingen komen over het gras, ze heeft een graasmasker aan ;) )