[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:39

Ja dat klopt. Ik ga mij er morgen in verdiepen en dan wat spul aanschaffen...

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:39

Dankjewel. Ik zal de vorderngen plaatsen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:41

Dat klinkt al weer wat positiever +:)+
Hoefschoenen is geen optie vanwege de ijzers waarschijnlijk. MAAR weet je wel zeker dat dat afrollen de goede optie is voor haar ? Sommige paarden kunnen daar absoluut niet mee lopen en gaan .........struikelen !!!!
Struikelde ze al voor dat speciale beslag ?

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:01

ik wil geen doemdenker zijn en al helemaal je geen rot gevoel geven want we zitten hier allemaal in het zelfde schuitje maar er is een grens wat betreft artrose en persoonlijk denk ik dat als een paard niet meer fatsoenlijk op 4 benen kan staan en letterlijk omvalt je grens bijna aan het bereiken ben hoe moeilijk dat ook is :( en je zegt zelf dat je al alles heb geprobeerd wat in je macht ligt misschien is het tijd...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:55

Eens met hierboven. En hyaluronzuur kan werken, maar mijn merrie krijgt het nou al meer dan een jaar en zie hoe ze er nu bij staat. Op een gegeven moment is het eerlijker om te zeggen 'tot hier en niet verder' dan tot in het einde der tijden dingen door te blijven proberen. Dan schiet je een glijdende schaal op, en is steeds een beetje erger niet erg genoeg. Het is verschrikkelijk en het is iets wat je NIET wilt, maar soms is er gewoon geen andere keus meer. Ik weet hoe het is, mijn merrie staat nu ook slecht en als de Metacam niet helpt dan tja...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:59

Ach wat lijkt me dat akelig zeg, een paard dat steeds tegen de vlakte gaat. Je bent dan zo machteloos....

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 09:47

succes met je paardje liespower. ik denk dat ik me bij sommige ga aansluiten bepaal voor jezelf tot hier en niet verder. en hou het daar bij. bij nort is nu ook voor het laast de dap geweest volgende keer kreupel houd het op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:03

Maar denken jullie niet dat ze misschien gewoon niet overweg kan met dat beslag ?? Ik kan me zo voorstellen dat ze vanalles in haar lichaam heeft gecompenseerd en anders is gaan bewegen. Misschien staat ze wel met haar voorbenen meer naar achteren als normaal goed zou zijn. En daarbij dan ook nog eens afgeronde hoeven lijkt me geen fijne combi . Of ?????
Ik blijf het zo vreemd vinden dat ze pas sinds een paar maanden artrose heeft ( tenminste dat de da dat heeft vastgesteld ) en dan al zulke klachten. Of is de da er pas heel laat bijgehaald dan ?

En hyaluronzuur werkt voor sommige paarden echt jaaaaaren lang heel goed !

Liespower94, is je engels goed ? Ik heb een link naar een film ( echt langer als een uur ) in het engels over hoe paarden compenseren. En dan met name in de spieren. daar wordt ook gesproken over die stand van de benen naar achteren etc Over waarom ze dat doen. Super interessant en zo logisch als je het eenmaal hebt gehoord.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:10

Daar heb je wel een punt Maris, dat het vreemd is dat het al zo heftig is als er pas zo kort artrose is geconstateerd. Artrose is echt een sluipend proces. Bij mijn paard is het iets meer dan een jaar geleden geconstateerd, maar achteraf vallen de stukjes in elkaar en had hij er al jaren eerder last van. En ik maar denken dat hij gewoon scheef en stijf was en rechtrichten etc., maar dat was gewoon al de artrose. Maar pas toen hij echt kreupel ging lopen ben ik het gaan onderzoeken en is het geconstateerd.

En dat vallen, dat doet met denken aan ataxie, ken een paard die dat heeft en die dan af en toe struikelt en valt en weer opkrabbelt. Maar ja, als het dat is had de dierenarts dat vast wel geconstateerd natuurlijk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:17

Ataxie kan toch ook ontstaan door arthrose in de halswervels?
Dacht dat ik dat ergens gelezen had.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:31

tuurlijk kan een ander beslag veel uit maken maar extreem stuikelen met als gevolg echt vallen is niet normaal en lijkt me voor het paard ook niet fijn..als er nog iets kan veranderen in het beslag zou ik dat proberen maar geef jezelf wel een tijd bv 6 weken aankijken geen verbetering dan misschien laten gaan..bij mijn paard zag ik al redelijk snel dat het goed werkte en liep hij ook goed.

mijn hond had ook flinke artose en die gaf op een geven moment echt aan van ik wil wel maar kan niet meer..en die heb ik dan ook laten gaan..ik ben er van overtuigt dat paarden dat ook doen..kijk naar je paard en wat zeggen zijn ogen? klinkt heel zweverig maar misschien zeggen die wel genoeg..

sem liep er slecht maar zag er top uit! zelfs de da stond er van te kijken hoe mooi hij in zijn vacht zat en fris uit zijn ogen keek en meneer had ook nog praatjes..vandaar ben ik nog even verder gaan zoeken en kwam tot de conlcusie dat ik opzoek moest naar een andere smid (lang verhaal maar mijn ouwe smid heeft er een potje van gemaakt bij mijn paard) en dat gaat tot nu toe perfect..voor heeft hij een speciaal gesmeed ijzer ZONDER lippen met zooltje en siliconen en achter heeft hij nu ook ijzers..en natuurlijk glucosamine van DR Horse.

ik kijk het ook per dag aan..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:39

Of misschien toch eens een ander glucosamine suppl proberen ( eventueel dan met hyaluronzuur erin ). Na een paar maanden moet je echt wel verschil gaan zien na het geven van een supplement. Is dat niet zo, dan is het best de moeite waard eens een ander suppl te proberen.
Schijnt bij glucosamine producten erg individueel te zijn hoe paarden ( en ook mensen etc ) erop reageren.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:25

Was het maar zo, wer hebben haar juist laten controleren omdat ze constant struikelde,
en nadat ik een keer zo hard met haar gevallen ben, uit volle rengalop vlogen we samen over de kop,
waarbij ik zelfs buiten westen ben geweest....

Daarom is de dierenarts gekomen en hebben we foto's laten maken.

ze heeft speciale ijzers gehad, andere manier van hoefbekappen,
glucosamine, gelatinaat, soulmate, en ga zo maar door.

Ik weet ook niet wanneer moet je de lijn trekken.
Er bestaan zoveel middeltjes en tot nu toe werkt gewoon simpelweg nog niks...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 18:03

Maar op de foto's is dus artrose geconstateerd, waar zit deze? (zal ongetwijfeld al ergens in dit topic staan, maar ik ben te lui om terug te lezen). En had je eerder niets gemerkt voor het struikelen begon (paard stijf, stug, moeilijk op gang, moeizamer als hij een paar dagen niet gereden heeft).
Want het is wel apart als het zo erg is dat hij struikelt, dat je er dan wel rengalop mee kunt.

Oh ja, dit is niet als gezeur bedoeld hoor, maar alleen bedoeld om te helpen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:22

Bloodymary schreef:
Maar op de foto's is dus artrose geconstateerd, waar zit deze? (zal ongetwijfeld al ergens in dit topic staan, maar ik ben te lui om terug te lezen). En had je eerder niets gemerkt voor het struikelen begon (paard stijf, stug, moeilijk op gang, moeizamer als hij een paar dagen niet gereden heeft).
Want het is wel apart als het zo erg is dat hij struikelt, dat je er dan wel rengalop mee kunt.

Oh ja, dit is niet als gezeur bedoeld hoor, maar alleen bedoeld om te helpen.

Aan beide voorbenen artrose hoge overhoef.
Maar net als jij begrijp ik het verhaal ook niet helemaal. Kan toch bijna niet dat de atrose opeens voor zulke klachten zorgt ?! Daarom was ik ook al allerlei vragen aan het stellen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:17

Artrose zelf niet, maar als het 'opflikkert' zoals mijn DA noemde en de boel aan het woekeren gaat dan kan het zeker zeer snel gaan. Kijk maar naar mijn merrie, die was van stijf ineens stokkreupel in draf. Soort van artritis als het ware. En is zijn hele lijf op de foto gegaan of alleen de benen? Als het ergens anders zit, waar het dus woekert dan kan het maar zo dat het bij bepaalde bewegingen ineens zoveel pijn doet (door frictie van het gewricht bijvoorbeeld) dat het zulke heftige bewegingen oplevert. Gewone supplementen helpen niet bij dit soort woekeringen, die moeten geremd worden met ontstekingsremmers en pijnstillers.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:08

Eigenlijk hebben we nooit iets aan haar gemerkt.
Je moet weten dat ze een Fries is, en die staan erom bekend dat ze doorlopen op het moment dat ze pijn hebben.
Helemaal zij. Ze heeft ook een keer een ontstoken schouder gehad, maar heeft nooit wat laten merken.
Kwam de dierenarts toevallig achter bij het inenten.

Toen ik haar begon te rijden struikelde ze wel eens, maar ze herstelde zich en liep gewoon vrolijk verder.
Dit heeft een dik jaar voortgeduurd. We hebben er wel eens naar geinformeerd maar waarschijnlijk werd ze niet goed bekapt.
Ik was zelf toen nog niet op de hoogte dat struikelen een van de symptomen was van atrose.

Totdat ik begin september hier een topic met een vraag plaatste op bokt.
Daar zei iemand dat ik wel eens de dierenarts kon gaan bellen ivm artrose of hoefkatrol.

Of ik ooit iets heb gemerkt van de artrose, nee alleen het feit dat ze in een toenemende mate bleef struikelen,
en dat wij 2 keer heel hard gevallen zijn.
Ik heb ook nooit het idee gehad dat ik haar pijn heb gedaan, ze had er altijd plezier in,
dat kun je natuurlijk nooit te hard zeggen want ik ken mijn paard natuurlijk niet van binnen,
maar ze rende altijd erg graag en wilde zelf nog harder dan ik wilde,
een klein beetje teugel en we gingen :)

Dat vind ik dus ook zo vreemd, behalve het struikelen was er niks aan de buitenkant zichtbaar...
Ze is wel al 19 jaar, vandaar dat de da gelijk aan artrose dacht.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:50

Ka_tje schreef:
Maris schreef:
Ka_tje, je weet dat equimins ook een product heeft met HA er in toch ? Is volgens mij namelijk wel goedkoper als cortaflex. Maar ik snap ook heel goed als je niet zou durven te veranderen hoor !
oa deze http://www.equimins-online.com/all-prod ... ement.html en deze http://www.equimins-online.com/all-prod ... ement.html

Dat poeder lijkt me wel wat, bedankt. Dat vloeibare lijkt met duivelsklauw te zijn, niet echt interessant indien ik Urka wil laten dekken komende seizoen. Of is het mss interessant om even te geven?

Ik kwam dit nog tegen: http://www.medhorses.nl/Apotheek-Gewrichten/ExcellentEquiflexHALiquid/product/detail(3040).aspx
Dat leek me ook wel wat. Iemand ervaring hiermee?

Norton: ik ben blij dat het weer wat beter gaat.

Super spul, heb het ook gebruikt naast de cortaflex HA poeder die ik nu nog steeds gebruik. Ook heel tevreden over

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:57

Waar kopen jullie die hyaluronzuur en hoe gebruiken jullie het?
Dit is het laatste wat ik ga proberen.
Dan is het afgelopen.
Hier trek ik voor mijzelf de streep.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 02:06

Mijn man heeft vaak last van een beetje pijn in zijn knieen en heeft laatst bij het kruidvat ook een pot glucosamine gehaald. Nu zegt hij na twee weken al dat hij veel verschil merkt!

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 09:38

dames ik was en ben de komende tijd even in meelees modus. ik zit met burn out/ over werkt klachten thuis. kost me gewoon teveel energie om alle ballen hoog te houden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:13

Ach wat erg! Rustig aan doen, neem je tijd. Veel rusten, luieren zonder je schuldig te voelen en wat leuke dingen tussendoor met de paardjes of zo. Veel sterkte en beterschap!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:57

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:21

liespower94 schreef:
Waar kopen jullie die hyaluronzuur en hoe gebruiken jullie het?
Dit is het laatste wat ik ga proberen.
Dan is het afgelopen.
Hier trek ik voor mijzelf de streep.

Hyaluron kun je niet kopen, kan alleen een DA rechtstreeks in het aangedane gewricht in spuiten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:33

Supplementen met hyaluronzuur kan je wel kopen !! :j En ze werken ook bij veel paarden .