Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:34

Super Scoxx. jij blij paard blij! Dat is het belangrijkste he dat je paardje zonder pijn kan functioneren!

Ik heb het ook gehad met Jpa, vette hoefzweer niks leek te helpen, echt fors open gemaakt en ijzers eronder, hij had 3 wkn nauwelijks kunnen lopen maar met dat gat in zijn poot en ene ijzer eronder liep hi jzo zijn stal weer in, als ik had gewilt had ik binnen 1 week weer kunnen rijden, niet gedaan maar het kon wel!

Ben nog steeds voorstander van bloot, maar ja soms moet je wat he.......

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:52

Arabesk schreef:

Is leuk. Ik heb daar de klasse 2 nog goed uitgereden met Cookie op blote voeten en dat wil zeggen dat het terrein best goed te doen is. ;)

Nu Koek weer rondom beslag heeft en niet meer als ze op een steentje staat passen lang loopt de hinkelen en een tijdje slecht blijft lopen ben ik ook weer blij. Beslag kan heel erg nuttig zijn en niet iets wat je uit moet sluiten en dan verwijs ik nogmaals naar mijn onderschrift :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:24

scoxxx schreef:
Ik zal overigens morgen foto's maken van mijn HKO-paardje sinds afgelopen zaterdag tot een levenslang jaar-rond op ijzers staan is "veroordeeld" ;-)...
- hij is zichtbaar opgeknapt
- maakt weer deel uit van de kudde daar waar hij voorheen zich terugtrok (bang om weggejaagd te worden en in een draai auw pijn in de voeten)
- gaat het spel met de jonkies weer aan, 10x vaker
- ruimer uit zijn schouder
- niet meer op eieren lopend, indien wat harde ondergrond
- kan weer op asfalt stappen en draven
- zet zijn staart er weer op
- oortjes naar voren
- bemoeid zich zoveel vaker weer met de kudde
- gaat zelfs het gevecht weer terug aan om zijn positie weer te herstellen
- loopt weer zuiver op de volte op asfalt
- showt weer gelijk een hengst

Kortom, paard deed het redelijk op blote voeten.... maar doet het zoveel beter op ijzers. Paardwelzijn is beduidend en overduidelijk toegenomen voor dit specifieke paard op ijzers!!! P.S. uiteraard wel kunststof ijzers natuurlijk haha :D :D

Daar waar Arabesk moeite heeft met het uitvalpercentage op een EK endurance, heb ik sterk veel moeite met het feit dat ijzers onbespreekbaar zijn voor haar.... ondanks het feit dat ijzers het paardwelzijn zo verschrikkelijk veel kan verbeteren (in een situatie waar ijzers absoluut noodzakelijk zijn).
Een ultiem voorbeeld hiervan staat bij mij in de wei.

Scoxxx het is maar goed dat er beslag is voor paarden. Anders zouden dit soort armen paarden, op hun hoeven maar hard moeten worden. Of afhankelijk zijn van hun baasje, steeds de hoefschoenen om te doen. Buiten in groepsverband staan is natuurlijk paardvriendelijk, maar niet als het paard zichzelf buitensluit zoals u omschrijft.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:52

FaberSmid schreef:
Scoxxx het is maar goed dat er beslag is voor paarden. Anders zouden dit soort armen paarden, op hun hoeven maar hard moeten worden. Of afhankelijk zijn van hun baasje, steeds de hoefschoenen om te doen. Buiten in groepsverband staan is natuurlijk paardvriendelijk, maar niet als het paard zichzelf buitensluit zoals u omschrijft.

Of slager....
Uiteraard zal ik van dit paard wat eerder afscheid moeten nemen, vermoed ik, dan van mijn andere paarden.
Maar vooralsnog is dit paard zeer geholpen op kunststof beslag a 24/7 a 365 dgn per jaar.
Het is bizar opvallend hoe dit dier verbeterd is.

*ik ga ffkes zoeken of de foto's gelukt zijn*
P.S. is niet een mooi beslagje hoor.... ik noem het derhalve maar orhtopedisch beslag haha :P :D :+

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:45

Afbeelding

Afrol bij deze paardenvoet ligt op de witte lijn a la roll-over-principe. IJzertje is derhalve een stuk teruggelegd.
De HKO-paarden die ik ken, hebben allen zeer veel profijt van/bij een vroege + vrije afrol. Dat is de rede waarom ik dit paard ook een vroege en vrije afrol heb gegeven middels bovenstaand beslag.

De onderste halve cm is met willens en wetens ;-) bijgevijld ivm voorkomen te snelle hoefwandgroei, waardoor het ijzer "krom" kan trekken en de hoefwand (veel) langer wordt dan de hoefzool.
Betreffend paard is nml een paard met een zeer snelle hoefgroei... en ik wil eigenlijk een 6-weken-roulatie-nieuw-beslag aanhouden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:26

Sorry Scoxxx maar krijg een beetje cytec bijsmaak.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:27

en een opzet zónder ijzer, wat NB toepast bij HKO, heb je dat al geprobeerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:31

Wat ik niet geheel begrijp, dat kunstof beslag, is toch tegennatuurlijker als een ijzerbeslag?
Den maar eens aan de glij weerstand van een hoef, tegenover kunstof.
Dan zou men carbon moeten nemen, dat heeft precies de zelfde glij- en beweeglijkheid als ijzer.
Dit kunstof beslag komt zo plomp over, net of het paard op noppen loopt, of beter gezegd op een verhooging loopt.
Dit kan toch nooit goed zijn??
De hoef is toch theoretisch verlengt??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:35

Professor schreef:
Wat ik niet geheel begrijp, dat kunstof beslag, is toch tegennatuurlijker als een ijzerbeslag?

Het zal je verbazen, maar kunststof glijdt net zo erg als ijzers en is dus eigenlijk te glad.

hetzelfde paard maar dan zónder:

bij filmpje 1 is de straat droog en bij 2 heeft het net geregend.

Citaat:
Dit kunstof beslag komt zo plomp over, net of het paard op noppen loopt, of beter gezegd op een verhooging loopt.

Ben ik met je eens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:39

Arabesk waarom bij het eerste filmpje voor en tweede filmpje achter?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:41

Wat een kenners hier ben ik blij mee overigs want ik heb nog nooit zoveel geleerd als op bokt.
Toch aangezien ik schat zon 22 paarden heb (en ponies) en ik tel ze nooit vind dat zo stom staan maar wat ik wel kan vertellen dat paarden en ponies nooit de zelfde hoeven hebben.
Net alsof ieder mens de zelfde voeten zou hebben.
Het ene paard is het ander niet en heeft zijn eigen voetjes, zou toch met al die kennis al eens opgemerkt moeten zijn toch?
Wat goed voor de ene is hoeft echt niet goed voor de andere te zijn.
Je gaat toch ook niet naar de pedicure en zegt ik wil hetzelfde als de buurvrouw?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:43

Bij het eerste filmpje is duidelijk te zien, dat wanneer het paard afvoet hij door de ronding aan de toon wegglijdt.
Bij het neerzetten remt de voet af, daar om gaat de kogel eigenlijk nog naar voren als de hoef grond contakt heeft.
Het 2e filmpje werkt bij mij niet, kan geen beweegende beelden zien, zal het nog eens proberen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:43

dat kwam zou uit, er zijn geen betere van dat paard helaas...

dit is hoe NB HKO aanpakt:

Afbeelding

waarbij het afrolpunt naar achter wordt gelegd, hier afgemeten tov de rode lijn

Afbeelding

zie ook www.hoefkatrol.nl
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 02-10-09 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:44

eppie38 schreef:
Wat een kenners hier ben ik blij mee overigs want ik heb nog nooit zoveel geleerd als op bokt.
Toch aangezien ik schat zon 22 paarden heb (en ponies) en ik tel ze nooit vind dat zo stom staan maar wat ik wel kan vertellen dat paarden en ponies nooit de zelfde hoeven hebben.
Net alsof ieder mens de zelfde voeten zou hebben.
Het ene paard is het ander niet en heeft zijn eigen voetjes, zou toch met al die kennis al eens opgemerkt moeten zijn toch?
Wat goed voor de ene is hoeft echt niet goed voor de andere te zijn.
Je gaat toch ook niet naar de pedicure en zegt ik wil hetzelfde als de buurvrouw?

Elk paard heeft nog steeds een straal, hoefballen, hoefwand etc

Een paard moet wel zodanig bekapt worden wat past bij dat paard. Gelukkig verteld de zool ons wat de beste manier is om een paard te bekappen.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:51

Een goede smid kijkt naar de hoef en het paard en de omstandigheden, niet naar de straal!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:55

Eppie een hoefsmid kijkt naar het paard, anatomie, bewegingen, stand, hoeven en voetas.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:22

scoxxx schreef:
Afbeelding

Afrol bij deze paardenvoet ligt op de witte lijn a la roll-over-principe. IJzertje is derhalve een stuk teruggelegd.
De HKO-paarden die ik ken, hebben allen zeer veel profijt van/bij een vroege + vrije afrol. Dat is de rede waarom ik dit paard ook een vroege en vrije afrol heb gegeven middels bovenstaand beslag.

De onderste halve cm is met willens en wetens ;-) bijgevijld ivm voorkomen te snelle hoefwandgroei, waardoor het ijzer "krom" kan trekken en de hoefwand (veel) langer wordt dan de hoefzool.
Betreffend paard is nml een paard met een zeer snelle hoefgroei... en ik wil eigenlijk een 6-weken-roulatie-nieuw-beslag aanhouden.

Het valt mij, op de fotos van de door jou beslagen paarden, op dat je zo slordig afwerkt, gebruik je nooit een onderkapper om de nieten netjes weg te werken?

Is het niet mogelijk opzet in het kunststof ijzertje te slijpen ipv het ijzer terug te leggen? Ik ben onervaren met kunstof maar misschien is het zelfs mogelijk opzet in de voet te vijlen zoals bij regulier beslag en het kunststof ijzer met een nageltje vast te zetten in de toon (of met lijm) om toch nog een traditionele opzet te krijgen??

Wat mij betreft moet de wand evenwijdig met de witte lijn gezet worden, al wat je meer van de wanden weghaalt is als de fundering van een huis verkleinen. Als je dan een (kunststof) ijzer neemt wat keurig de wand volgt (of net daar buiten) en je nagelt netjes in de witte lijn dan moet je geen problemen hebben met je snelle hoefwandgroei. Of is dit anders bij kunststof beslag? In dit geval kun je dan toch beter ijzer gaan gebruiken

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:27

Moet ik echt zeggen dat ik nog nooit zon vaag beslag heb gezien en ben wel wat gewend helaas. Zit een heel zwaar ijzer onder, dat gebruiken we bij tuigpaarden om meer actie te geven maar zoiets gebruik je niet bij rijpaardje. De nietjes zijn nog het minste probleem dit is echt een voorbeeld van onkundig beslaan.
Ijzer is totaal niet afgesteld op de hoef , zonde van je geld want dit is gewoon belachelijk.
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 02-10-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:30

Hoeftniet schreef:
scoxxx schreef:
Afbeelding

Het valt mij, op de fotos van de door jou beslagen paarden, op dat je zo slordig afwerkt, gebruik je nooit een onderkapper om de nieten netjes weg te werken?

Is het niet mogelijk opzet in het kunststof ijzertje te slijpen ipv het ijzer terug te leggen? Ik ben onervaren met kunstof maar misschien is het zelfs mogelijk opzet in de voet te vijlen zoals bij regulier beslag en het kunststof ijzer met een nageltje vast te zetten in de toon (of met lijm) om toch nog een traditionele opzet te krijgen??

Wat mij betreft moet de wand evenwijdig met de witte lijn gezet worden, al wat je meer van de wanden weghaalt is als de fundering van een huis verkleinen. Als je dan een (kunststof) ijzer neemt wat keurig de wand volgt (of net daar buiten) en je nagelt netjes in de witte lijn dan moet je geen problemen hebben met je snelle hoefwandgroei. Of is dit anders bij kunststof beslag? In dit geval kun je dan toch beter ijzer gaan gebruiken

Probeerde ik het nog netjes te omschrijven met mijn cytec bijsmaak?

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:35

Kan bst dat de hoef er terzsijndertjid beetje overheen groeit maar hier zie je duidelijk dat hij net beslagen is en nog nooit zon onknudde gezien sorry.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:50

Professor schreef:
Dan zou men carbon moeten nemen, dat heeft precies de zelfde glij- en beweeglijkheid als ijzer.

Het glijden van een paard wat met ijzers gebeurt is nu net wat kunststofbeslaggebruikers willen voorkomen. Een blote voet glijd nu eenmaal ook niet door en dat glijden op ijzers is toch een extra belasting voor pezen en spieren. Ook zijn de trillingen bij kunststof beduidend lager dan bij ijzers. Het kunststofbeslag benaderd vrij goed de stroefheid van een blote voet. Ik heb gemerkt dat de eerste paar dagen het kunststof wat gladder is maar daarna dus niet meer. Dat is overigens hetzelfde als Wim Back (van de universiteit Utrecht ;) ) ook aangeeft.

Het beslag op het eerste filmpje van Arabesk zit er daar nog geen 24 uur onder en is daarom waarschijnlijk ook wat gladder.

Dat kunststof plomp overkomt ben ik met je eens.

In het kunststofbeslag van Hippoflex (die Scoxx ook gebruikt) zit, in sommige modellen, al een opzetje en die kan je eventueel er ook verder inslijpen. Dat deden we bij mijn paard overigens ook.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 21:52

eppie38 schreef:
Moet ik echt zeggen dat ik nog nooit zon vaag beslag heb gezien en ben wel wat gewend helaas. Zit een heel zwaar ijzer onder, dat gebruiken we bij tuigpaarden om meer actie te geven maar zoiets gebruik je niet bij rijpaardje. De nietjes zijn nog het minste probleem dit is echt een voorbeeld van onkundig beslaan.
Ijzer is totaal niet afgesteld op de hoef , zonde van je geld want dit is gewoon belachelijk.

Denk je dat het beslag op de foto van Scoxx heel zwaar is? Het is wel wat dik maar van kunststof en dus juist erg licht. Het scheelt volgens mij meer dan de helft met een gewoon RIM-ijzer in gewicht. :)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 23:57

Mijn paard loopt sinds een maand op kunststof. Ik ben er heel erg blij mee.
Paard springt weer fijn, loopt weer goed op grind en harde ondergrond.
Na 3 jaar getob en uren heen en weer gereis naar klinieken en vakkundige hoefsmeden, was dit een eigen (-wijs) probeersel van me. Ik kwam dit in de endurancewereld tegen en wilde het voor mijn veelzijdige paard graag proberen.
Tot nu toe ben ik alleen maar enthousiast! :)
Foto's heb ik nog niet, wel een link naar de site voor de liefhebbers.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:04

Heb jij de Duplo er onder Heleen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 00:12

1. 4 kunststofjes passen in 1 ijzertje... dus nee zwaar is het niet.
2. Afwerken kan, maar hoeft niet,,, heeft geen toegevoegde waarde voor het paard zelf. Ik zal volgende keer een onderkappertje gebruiken, puur en alleen voor de foto om Hoeftniet tevreden te stellen ;-)
3. traditionele opzet invijlen, waarom? Op deze manier bereik ik ook mijn doel. Daarbij is een traditionele opzet alleen nodig bij zwaar rim-beslag. Hoe zwaarder het materiaal wat je eronder tikt hoe noodzakelijker een opzet. Daarbij rolt een paard op kunststofbeslag exact gelijk als hij doet op blote voeten.... waarom zou ik dat moeten aanpassen als ik dit met dit feit al genoeg bereik?
4. Hippoflex dik? Ja klopt! Perfect gewoon! Absoluut niet dunner maken... want dan stap ik over op ander kunststof beslag die wel dik is. Hoef ik geen siliconen zooltjes te gebruiken nml
5. ik gebruik het afrolmoment gelijk http://www.hoefkatrol.nl door o.a. het ijzertje wat naar achter te leggen
6. cytec,,, ben je mal joh! Ik heb er bij dit paard ook cytec onder gehad.... ik weet dondersgoed het verschil is tussen cytec en dit beslag. Er zit een vingerdik garnituurtje op hoor, zool wordt niet vervormd, geen widiapuntjes, hoefwand + slechts klein gedeelte zool draagt mee
7. kunststof glad? Kom nou, de praktijk wijst anders. Mijn paarden galopperen over nat en kort gras op dit beslag daar waar dat hen met rim-beslag niet lukt.
8. komaan eppie... je hoeft me niet persoonlijk aan te vallen, ik ben juist zo trots op mijn werk

Mmm, er ligt nog een schone taak voor mij geloof ik om de wereld meer info te geven over kunststof-beslag.... misschien moet ik maar eens commercieel gaan haha :D :D

By the way voor alle negatievelingen gelijk Hoeftniet en FaberSmid... gaarne uw werk eens plaatsen,,,, dan kunnen we echt eens Kijk-en-Vergelijk doen. Ik vind het nogal slapjes (understatement) van jullie beiden dat er een hoop "BlaBlaBla" uitkomt, maar dat jullie vooralsnog nog niet de b*llen hebben getoond om jullie eigen werk te tonen aan de Bokt-wereld, zoals ik wel doe.
Kortom, ik irriteer me een beetje aan jullie slappe gedrag. Hopla vooruit met de geit stelletje "hoefsmeden who knows it all????"... toon jullie werk!