Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:
scoxxx schreef:Ik zal overigens morgen foto's maken van mijn HKO-paardje sinds afgelopen zaterdag tot een levenslang jaar-rond op ijzers staan is "veroordeeld"...
- hij is zichtbaar opgeknapt
- maakt weer deel uit van de kudde daar waar hij voorheen zich terugtrok (bang om weggejaagd te worden en in een draai auw pijn in de voeten)
- gaat het spel met de jonkies weer aan, 10x vaker
- ruimer uit zijn schouder
- niet meer op eieren lopend, indien wat harde ondergrond
- kan weer op asfalt stappen en draven
- zet zijn staart er weer op
- oortjes naar voren
- bemoeid zich zoveel vaker weer met de kudde
- gaat zelfs het gevecht weer terug aan om zijn positie weer te herstellen
- loopt weer zuiver op de volte op asfalt
- showt weer gelijk een hengst
Kortom, paard deed het redelijk op blote voeten.... maar doet het zoveel beter op ijzers. Paardwelzijn is beduidend en overduidelijk toegenomen voor dit specifieke paard op ijzers!!! P.S. uiteraard wel kunststof ijzers natuurlijk haha![]()
![]()
Daar waar Arabesk moeite heeft met het uitvalpercentage op een EK endurance, heb ik sterk veel moeite met het feit dat ijzers onbespreekbaar zijn voor haar.... ondanks het feit dat ijzers het paardwelzijn zo verschrikkelijk veel kan verbeteren (in een situatie waar ijzers absoluut noodzakelijk zijn).
Een ultiem voorbeeld hiervan staat bij mij in de wei.
FaberSmid schreef:Scoxxx het is maar goed dat er beslag is voor paarden. Anders zouden dit soort armen paarden, op hun hoeven maar hard moeten worden. Of afhankelijk zijn van hun baasje, steeds de hoefschoenen om te doen. Buiten in groepsverband staan is natuurlijk paardvriendelijk, maar niet als het paard zichzelf buitensluit zoals u omschrijft.
Professor schreef:Wat ik niet geheel begrijp, dat kunstof beslag, is toch tegennatuurlijker als een ijzerbeslag?
Den maar eens aan de glij weerstand van een hoef, tegenover kunstof.
Citaat:Dit kunstof beslag komt zo plomp over, net of het paard op noppen loopt, of beter gezegd op een verhooging loopt.
Dit kan toch nooit goed zijn??
De hoef is toch theoretisch verlengt??
eppie38 schreef:Wat een kenners hier ben ik blij mee overigs want ik heb nog nooit zoveel geleerd als op bokt.
Toch aangezien ik schat zon 22 paarden heb (en ponies) en ik tel ze nooit vind dat zo stom staan maar wat ik wel kan vertellen dat paarden en ponies nooit de zelfde hoeven hebben.
Net alsof ieder mens de zelfde voeten zou hebben.
Het ene paard is het ander niet en heeft zijn eigen voetjes, zou toch met al die kennis al eens opgemerkt moeten zijn toch?
Wat goed voor de ene is hoeft echt niet goed voor de andere te zijn.
Je gaat toch ook niet naar de pedicure en zegt ik wil hetzelfde als de buurvrouw?
scoxxx schreef:
Afrol bij deze paardenvoet ligt op de witte lijn a la roll-over-principe. IJzertje is derhalve een stuk teruggelegd.
De HKO-paarden die ik ken, hebben allen zeer veel profijt van/bij een vroege + vrije afrol. Dat is de rede waarom ik dit paard ook een vroege en vrije afrol heb gegeven middels bovenstaand beslag.
De onderste halve cm is met willens en wetensbijgevijld ivm voorkomen te snelle hoefwandgroei, waardoor het ijzer "krom" kan trekken en de hoefwand (veel) langer wordt dan de hoefzool.
Betreffend paard is nml een paard met een zeer snelle hoefgroei... en ik wil eigenlijk een 6-weken-roulatie-nieuw-beslag aanhouden.
Hoeftniet schreef:scoxxx schreef:
Afrol bij deze paardenvoet ligt op de witte lijn a la roll-over-principe. IJzertje is derhalve een stuk teruggelegd.
De HKO-paarden die ik ken, hebben allen zeer veel profijt van/bij een vroege + vrije afrol. Dat is de rede waarom ik dit paard ook een vroege en vrije afrol heb gegeven middels bovenstaand beslag.
De onderste halve cm is met willens en wetensbijgevijld ivm voorkomen te snelle hoefwandgroei, waardoor het ijzer "krom" kan trekken en de hoefwand (veel) langer wordt dan de hoefzool.
Betreffend paard is nml een paard met een zeer snelle hoefgroei... en ik wil eigenlijk een 6-weken-roulatie-nieuw-beslag aanhouden.
Het valt mij, op de fotos van de door jou beslagen paarden, op dat je zo slordig afwerkt, gebruik je nooit een onderkapper om de nieten netjes weg te werken?
Is het niet mogelijk opzet in het kunststof ijzertje te slijpen ipv het ijzer terug te leggen? Ik ben onervaren met kunstof maar misschien is het zelfs mogelijk opzet in de voet te vijlen zoals bij regulier beslag en het kunststof ijzer met een nageltje vast te zetten in de toon (of met lijm) om toch nog een traditionele opzet te krijgen??
Wat mij betreft moet de wand evenwijdig met de witte lijn gezet worden, al wat je meer van de wanden weghaalt is als de fundering van een huis verkleinen. Als je dan een (kunststof) ijzer neemt wat keurig de wand volgt (of net daar buiten) en je nagelt netjes in de witte lijn dan moet je geen problemen hebben met je snelle hoefwandgroei. Of is dit anders bij kunststof beslag? In dit geval kun je dan toch beter ijzer gaan gebruiken
Professor schreef:Wat ik niet geheel begrijp, dat kunstof beslag, is toch tegennatuurlijker als een ijzerbeslag?
Den maar eens aan de glij weerstand van een hoef, tegenover kunstof.
Dan zou men carbon moeten nemen, dat heeft precies de zelfde glij- en beweeglijkheid als ijzer.
Dit kunstof beslag komt zo plomp over, net of het paard op noppen loopt, of beter gezegd op een verhooging loopt.
Dit kan toch nooit goed zijn??
De hoef is toch theoretisch verlengt??
eppie38 schreef:Moet ik echt zeggen dat ik nog nooit zon vaag beslag heb gezien en ben wel wat gewend helaas. Zit een heel zwaar ijzer onder, dat gebruiken we bij tuigpaarden om meer actie te geven maar zoiets gebruik je niet bij rijpaardje. De nietjes zijn nog het minste probleem dit is echt een voorbeeld van onkundig beslaan.
Ijzer is totaal niet afgesteld op de hoef , zonde van je geld want dit is gewoon belachelijk.