Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:55

Tja Bandida en zo is men ook lang overtuigd geweest dat de aarde plat was....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:27

juval schreef:
Afbeelding

zo zagen de hoefjes van mijn pony er vorige week uit, inmiddels is gisteren de smid weer geweest, en nu zien ze er weer een stukje netter uit. De nagelgaten zijn nu helemaal eruit gegroeid (paard staat nu 4 mnd zonder ijzers).

Het ziet er nu weer netjes uit, alleen de spleten middenvoor die zijn er nog wel een beetje. De hoefsmid zegt dat dat komt omdat er een bacterie in de hoef zit, die de hoefwand aantast. Hij zou het liefst hebben dat dat helemaal opengesneden wordt, en dat mijn pony dus weer op ijzers gaat, en dat voor ongeveer een jaar.

heeft iemand hier ervaring mee? een bacterie in de hoef, hoe dat komt, en of er alternatieve behandelingen zijn, dus zonder ijzers.

als het echt niet anders kan dan gaan er weer ijzers onder, maar ik hoop dat het zonder kan.

hoefsmid adviseerde iig om het goed schoon te houden, en regelmatig met citroensap op de opening te spuiten, dat zou de bacterie tegengaan.

vorig jaar heeft hij mijn paard dus ook hiervoor op ijzers gezet. toen zag het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

juval

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:28

de hoefsmid is dus woensdag geweest, en nu zien de hoefjes er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik had ze even afgespoeld voor de foto, vandaar dat ze nat zijn.

zelf vind ik niet dat ze er dramatisch uit zien, maar de scheur middenvoor is natuurlijk wel jammer.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:35

LizMD schreef:
Scoxxx, heb jij al jouw paarden vierkant op kunststof staan? De verhalen hier klinken erg positief en die 4daagse gaat Mac van de zomer met (in ieder geval z'n voorvoetjes) niet trekken. Maar omdat de ijzers zo 'dik' zijn, krijg je dan geen ongelijkheid als je je paard alleen voor op ijzers zet?

Ja, sinds gister staan ze vierkant op kunststof. Voorheen stonden de 2 sportmerries overigens enkel alleen voor op kunststof.
De rest staat op blote voeten. Enkel kunststof eronder wanneer er zodanig veel km-ers gemaakt worden, dat paarden op blote voeten daar gevoeliger van worden op de voetjes (steenslag, grint, asfalt etc gedurende een aantal uren prestatie).
Laatst bijgewerkt door SamCo op 05-06-09 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:39

juval schreef:
de hoefsmid is dus woensdag geweest, en nu zien de hoefjes er zo uit:
Afbeelding

Die scheur blijft typisch Juval: je bent nu al zo lang bezig. Wat aan de oppervlakte wel meevalt, kan in het diepere gedeelte wel vervelend zijn/worden.
Laat je DA er eens een diagnose van stellen (hoefsmeden mogen geen diagnose stellen; daar niet voor gestudeerd) ;-). Blijft ook typisch dat het blijkbaar een beetje chronisch wordt, zeg maar.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:47

_emmma_ schreef:
Ik volg dit topic al een tijdje maar nog niks geplaatst, heb nu wat foto's gemaakt van de hoeven van mijn verzorgpony.
Het gaat om een 11 jarige shetlander die +- op zijn 4e hoefbevangen is geweest, ik wist toen nog vrij weinig tot vrijwel niets van hoefmechanismen e.d. af, hij is in die tijd denk ik maar twee keer bekapt (ik kan het fout hebben) en toen liep hij wel weer redelijk goed. De eigenaar laat eigenlijk nooit een hoefsmid komen, zijn hoeven zijn dan wel erg hard maar sinds een jaar ongeveer vijl ik de hoeven zeker elke twee weken.
genoeg gekletst hier komen de foto's

rv Afbeelding

sorry voor de belabberde kwaliteit hoop dat jullie er toch wat mee kunnen. Ik vind zelf dat hij nog te lang in de toon is
en te smal in de verzenen.

Netjes werk hoor Emma!
Ik zelf zet Shetjes altijd iets korter in de teen, veel Shetjes hebben een lange teen. De teen iets korter vijlen tot aan de witte lijn (NIET doorheen).
Kunnen ze een stuk makkelijker afrollen die Shetjes.

Wat goed overigens, dat je de hoefverzorging van je verzorgshet voor je rekening & serieus neemt! Sjappoo!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:07

Needje schreef:
Rondom op ijzers kost hier gem. 90 euro. Hoeveel is kunstof?

Ik betaal voor rondom op fusetti trotters 65 euro. :+ Maar mijn smid is dan ook erg goedkoop.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 17:08

Ik heb Thijm overigens in een PB-tje gevraagd de discussie op een iets andere toon te voeren, met iets meer respect voor zijn mede-bokkers.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 17:35

http://www.imprintshoes.co.uk/products.htm

De impint-ijzertjes van Thijm!
Ziet er mooi uit.
Echter lijm:
1. is moeilijk mee te werken in de praktijk. What to do als de hoeven bijv nat zijn, droogföhnen?
2. als het paard het ijzer eraftrapt, geven nagels aardig mee (over het algemeen, zeker bij niet te vet genagelde ijzertjes)... goed verlijmd vergroot het risico tot beschadiging hoefwand: hele stukken kunnen mee eraf scheuren
3. snel verlies ijzers omdat lijm in de praktijk erg moeilijk mee te werken is; opschuren, droogföhnen etc. Klein foutje in deze bewerking en je ijzertjes liggen er binnen no-time af
4. erg bewerkelijk: lange tijd eerdat 4 hoefjes erop staan
5. erg duur
6. vooralsnog geeft de site aan dat het m.n. therapeutisch beslag betreft.
Hoe dan met paarden die geen therapie nodig hebben?

Kortom, de praktijk wijst uit dat plakijzers niet erg handig zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:40

Dan moet je even op deze site kijken: http://www.imprintsport.com/ Die zijn voor dagelijks gebruik.

Therapeutisch heeft Vettec ook al mooie producten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:03

Imprint ziet er best goed uit voor zover ik dat als 'leek' kan zien. Ik heb even vlug op beide site's gekeken en ga morgen even wat meer lezen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:16

Ik vind dat plakken maar niks :n

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:06

Afbeelding

de straal wordt hier in elk geval volledig ondersteund, ipv maar een stukje zoals bij het gebruikelijke kunststof beslag. Die dwarsbrug in gewoon kunststof zorgt imo voor ongelijke drukverdeling op de inwendige structuren in de hoef.

Ik neem aan dat de gleuf in het midden er ook voor zorgt dat het ijzer enigszins mee kan bewegen?

Met plakbeslag hoeft ook de hoefwand niet geperforeerd te worden met hoefnagels.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:34

Arabesk schreef:
Afbeelding

de straal wordt hier in elk geval volledig ondersteund, ipv maar een stukje zoals bij het gebruikelijke kunststof beslag. Die dwarsbrug in gewoon kunststof zorgt imo voor ongelijke drukverdeling op de inwendige structuren in de hoef.

Ik neem aan dat de gleuf in het midden er ook voor zorgt dat het ijzer enigszins mee kan bewegen?

Met plakbeslag hoeft ook de hoefwand niet geperforeerd te worden met hoefnagels.

Hippotech heeft een zelfde soort stuk over de straal.

Ik schat in dat de gleuf in het midden is voor het enigszins op maat maken van het beslag. Als je het warm maakt kan je het wat vervormen en door die gleuf dus wat breder of smaller maken.

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 23:38

had van dat beslag nog nooit gehoord, ziet er goed uit, ga eens advies vragen aan mijn hoefsmid!

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 07:15

Arabesk schreef:

bij imprint boren ze gaten in de hoefwand, lijk me niet veel beter voor de hoefwand dan nagels eerlijk gezegd.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 09:02

Ik vraag me ook af of nagels trillingen doorgeven/veroorzaken. Als dat zo zou zijn, was dat wel gemeten in het onderzoek van Wim Back. Een ini-mini-trilling kan ik me voorstellen, maar dat is zo minimaal... dat het niet eens meetbaar was in het onderzoek van Wim Back en als zodanig dus verwaarloosbaar. Een kwartiertje over asfalt geeft meer trillingen ;-)
Over asfalt stappen/draven (/galopperen) is goed voor paardenbenen: "botdichtheid" wordt groter bijv, het maakt de benen wat "harder".

Nagelen doe je tot aan het breedste gedeelte van de hoef, daarachter vindt het hoefmechanisme plaats.
In hoeverre fixeert lijm dit achterste gedeelte van de hoef (meer dan een nagel-ijzertje)?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:15

scoxxx schreef:
Nagelen doe je tot aan het breedste gedeelte van de hoef, daarachter vindt het hoefmechanisme plaats.
In hoeverre fixeert lijm dit achterste gedeelte van de hoef (meer dan een nagel-ijzertje)?

Daar heb je idd een goed punt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:48

joopie7 schreef:
Arabesk schreef:

bij imprint boren ze gaten in de hoefwand, lijk me niet veel beter voor de hoefwand dan nagels eerlijk gezegd.

Ik dacht dat het plakkers waren?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:27

scoxxx schreef:
Ik vraag me ook af of nagels trillingen doorgeven/veroorzaken. Als dat zo zou zijn, was dat wel gemeten in het onderzoek van Wim Back. Een ini-mini-trilling kan ik me voorstellen, maar dat is zo minimaal... dat het niet eens meetbaar was in het onderzoek van Wim Back en als zodanig dus verwaarloosbaar. Een kwartiertje over asfalt geeft meer trillingen ;-)
Over asfalt stappen/draven (/galopperen) is goed voor paardenbenen: "botdichtheid" wordt groter bijv, het maakt de benen wat "harder".

http://www.hoefsmidschellingerhout.nl/kk_200003.html

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 11:16

fransje23 schreef:
Hippotech heeft een zelfde soort stuk over de straal.

Ik schat in dat de gleuf in het midden is voor het enigszins op maat maken van het beslag. Als je het warm maakt kan je het wat vervormen en door die gleuf dus wat breder of smaller maken.

Daarom wil ik eigenlijk ook die hippotechs.... Franka, jij hebt die nu toch? Ben jij tevreden over je smid?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 12:10

scoxxx schreef:
Ik vraag me ook af of nagels trillingen doorgeven/veroorzaken. Als dat zo zou zijn, was dat wel gemeten in het onderzoek van Wim Back. Een ini-mini-trilling kan ik me voorstellen, maar dat is zo minimaal... dat het niet eens meetbaar was in het onderzoek van Wim Back en als zodanig dus verwaarloosbaar.

Uit het onderzoek van Wim Back:
    The PU shoes used in the present
    study were not glued but nailed to the hoof wall.
    Nails might lead to some loss of damping effect, as the
    nails will directly pass on the vibrations from the shoe
    to the hoof wall. On the other hand, the extra bar of
    the PU shoes might have given some extra frog support
    and thus contributed to the damping properties
    of these shoes.

Bij het imprintbeslag moet je 3 "ankerpunten" van 10 * 8 mm voor de kraag frezen in de hoefwand, dus het is niet alleen plakken.
Als ik de gebruiksaanwijzing lees in het overigens best een moeilijke en vooral bewerkelijke aanbrengmethode waarbij veel mis kan gaan. Overigens zie ik nergens staan hoe het beslag goed op maat te maken is?

Esperanza schreef:
Daarom wil ik eigenlijk ook die hippotechs.... Franka, jij hebt die nu toch? Ben jij tevreden over je smid?

Nee, ik heb Hippoflex. Net als Scoxx en Nina. Ik ben tevreden over mijn smid en hij over mij :D Hij vind het wel leuk als je met wat nieuws aan komt. Overigens was hij in het begin wat sceptisch t.o.v. het kunststofbeslag maar nu vind hij het fijn spul. Hij heeft ook wat oude exemplaren mee om aan andere te laten zien etc.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:59

Ik zoek een hoefsmid omgeving NH die kunstof beslag doet, wie o wie weet iemand??

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:53

Ga je van de blote voetjes af zack?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:55

gezien de foto's in Zack's profiel zaten er al eerder ijzers onder haar paard?