Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
juval schreef:
zo zagen de hoefjes van mijn pony er vorige week uit, inmiddels is gisteren de smid weer geweest, en nu zien ze er weer een stukje netter uit. De nagelgaten zijn nu helemaal eruit gegroeid (paard staat nu 4 mnd zonder ijzers).
Het ziet er nu weer netjes uit, alleen de spleten middenvoor die zijn er nog wel een beetje. De hoefsmid zegt dat dat komt omdat er een bacterie in de hoef zit, die de hoefwand aantast. Hij zou het liefst hebben dat dat helemaal opengesneden wordt, en dat mijn pony dus weer op ijzers gaat, en dat voor ongeveer een jaar.
heeft iemand hier ervaring mee? een bacterie in de hoef, hoe dat komt, en of er alternatieve behandelingen zijn, dus zonder ijzers.
als het echt niet anders kan dan gaan er weer ijzers onder, maar ik hoop dat het zonder kan.
hoefsmid adviseerde iig om het goed schoon te houden, en regelmatig met citroensap op de opening te spuiten, dat zou de bacterie tegengaan.
vorig jaar heeft hij mijn paard dus ook hiervoor op ijzers gezet. toen zag het er zo uit:
LizMD schreef:Scoxxx, heb jij al jouw paarden vierkant op kunststof staan? De verhalen hier klinken erg positief en die 4daagse gaat Mac van de zomer met (in ieder geval z'n voorvoetjes) niet trekken. Maar omdat de ijzers zo 'dik' zijn, krijg je dan geen ongelijkheid als je je paard alleen voor op ijzers zet?
juval schreef:de hoefsmid is dus woensdag geweest, en nu zien de hoefjes er zo uit:
_emmma_ schreef:Ik volg dit topic al een tijdje maar nog niks geplaatst, heb nu wat foto's gemaakt van de hoeven van mijn verzorgpony.
Het gaat om een 11 jarige shetlander die +- op zijn 4e hoefbevangen is geweest, ik wist toen nog vrij weinig tot vrijwel niets van hoefmechanismen e.d. af, hij is in die tijd denk ik maar twee keer bekapt (ik kan het fout hebben) en toen liep hij wel weer redelijk goed. De eigenaar laat eigenlijk nooit een hoefsmid komen, zijn hoeven zijn dan wel erg hard maar sinds een jaar ongeveer vijl ik de hoeven zeker elke twee weken.
genoeg gekletst hier komen de foto's
rv![]()
sorry voor de belabberde kwaliteit hoop dat jullie er toch wat mee kunnen. Ik vind zelf dat hij nog te lang in de toon is
en te smal in de verzenen.
Arabesk schreef:
de straal wordt hier in elk geval volledig ondersteund, ipv maar een stukje zoals bij het gebruikelijke kunststof beslag. Die dwarsbrug in gewoon kunststof zorgt imo voor ongelijke drukverdeling op de inwendige structuren in de hoef.
Ik neem aan dat de gleuf in het midden er ook voor zorgt dat het ijzer enigszins mee kan bewegen?
Met plakbeslag hoeft ook de hoefwand niet geperforeerd te worden met hoefnagels.
scoxxx schreef:Ik vraag me ook af of nagels trillingen doorgeven/veroorzaken. Als dat zo zou zijn, was dat wel gemeten in het onderzoek van Wim Back. Een ini-mini-trilling kan ik me voorstellen, maar dat is zo minimaal... dat het niet eens meetbaar was in het onderzoek van Wim Back en als zodanig dus verwaarloosbaar. Een kwartiertje over asfalt geeft meer trillingen
Over asfalt stappen/draven (/galopperen) is goed voor paardenbenen: "botdichtheid" wordt groter bijv, het maakt de benen wat "harder".
Nagelen doe je tot aan het breedste gedeelte van de hoef, daarachter vindt het hoefmechanisme plaats.
In hoeverre fixeert lijm dit achterste gedeelte van de hoef (meer dan een nagel-ijzertje)?
fransje23 schreef:Hippotech heeft een zelfde soort stuk over de straal.
Ik schat in dat de gleuf in het midden is voor het enigszins op maat maken van het beslag. Als je het warm maakt kan je het wat vervormen en door die gleuf dus wat breder of smaller maken.
scoxxx schreef:Ik vraag me ook af of nagels trillingen doorgeven/veroorzaken. Als dat zo zou zijn, was dat wel gemeten in het onderzoek van Wim Back. Een ini-mini-trilling kan ik me voorstellen, maar dat is zo minimaal... dat het niet eens meetbaar was in het onderzoek van Wim Back en als zodanig dus verwaarloosbaar.
Esperanza schreef:Daarom wil ik eigenlijk ook die hippotechs.... Franka, jij hebt die nu toch? Ben jij tevreden over je smid?