[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 08:49

Ja, ik ga vanochtend maar even de DA bellen. Even horen wat hij ervan zeg.

TigerBD, klinkt goed. Bij ons op stal is het niet erg gebruikelijk om aan grondwerk te doen, maar vindt het toch wel interessant. En heb gehoord dat het idd heel erg goed voor ze is. Veel suc6. Lekker dat jullie weer zo met hem aan de slag kunnen.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:07

Ik kom me hier (helaas) ook melden.. Vandaag te horen gekregen dat mijn 10jarige merrie spat heeft in beide achterbenen..
Ze krijgt nu een medicijn maar daar ben ik de naam even van vergeten.. Het is iets met betha ofzo? Misschien weten jullie wat het is? Het was iig iets waardoor ze niet meer geslacht mag worden (niet dat ik dat zou willen :P ). Nu 2 weken dat medicijn afwachten en wat stappen en dan zien of ze nog kreupel is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:58

Goh, dat is balen Sanne! Welke vorm van spat is het? Schoon vergroeien of met botwoekeringen eromheen?

Andrew is de eerste periode tussen de 6 en 8 weken kreupel geweest denk ik, hij was toen echt stokkreupel en heeft 2 weken pijnstillers en ontstekingsremmers (equipalazone= een buut, Phenylbutazone) gehad om hem aan het lopen te houden. Moest veel met hem stappen aan de hand en onder het zadel, en liefst dag en nacht buiten om veel te bewegen. Daarna ben ik hem weer op gaan pakken, heb met hem nog een half jaar gelest bij Carmen, waarbij hij steeds beter werd, tot hij weer een keer kreupel werd, een maand. Toen heb ik hem vooral nog recreatief gereden omdat hij ook nog last had van zijn luchtwegen en snel moe was. Hij is daarna bijna geen een keer meer kreupel geweest, alleen als er nieuwe paarden in de wei kwamen en hij ze een hele middag het weiland door achterna ging en zichzelf voorbij liep, maar verder eigenlijk niet.

Ik hoop voor jou dat na een periode van vergroeien je gewoon weer lekker met haar aan het werk kan en ze (buiten een beetje stijfheid) er geen last meer van zal hebben...

Sterkte...

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:57

Hee Joyce, dankjewel! Shamira heeft idd ook equipalazone! Volgens mij is het bij Sham zonder botwoekering, ik weet het ook niet meer allemaal precies.. was zoveel informatie in 1 keer en ik was helemaal in shok :+ Maar na deze kuur zal ik Boerma alles nog eens precies laten vertellen.. Volgens hem was het al aardig dicht gegroeid en zou ze er straks geen last meer van hebben.. Ik hoop het maar! Sham mag idd niet heel veel rennen enzo in het land, ze staat nu ook op een kleiner stukje. Ik moet ook veel met haar stappen de komende weken en dan maar zien of ze nog kreupel is.
Ze heeft nu maar heel weinig equipalazone, volgens Boerma konden we altijd meer geven als blijkt dat het niet helpt. Sham is gelukkig niet stokkreupel, maar je ziet het wel duidelijk..
Heb je Andrew na de eerste keer nog eens op de foto gehad? Hij heeft ook een 'schone vorm' toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:18

Ik ben met hem ook in Garijp geweest bij Boerema.
Bij de 2e kreupelheid is hij opnieuw op de foto gegaan.
Toen was het al zover en mooi dichtgegroeid dat hij hem op de foto al weer goed zou keuren had hij gezegd. En inderdaad ook de schone vorm van spat, mooi vlak dichtgegroeid en verder geen uitsteeksels en haken enzo. Andrew is vooral stijf in zijn achterbenen in draf, maar hij is nooit zo'n draver geweest, dus of dat echt alleen door die spat komt kan ik niet zeggen. Hij leeft er in elk geval al 9 jaar vrolijk mee verder en kan hem nog steeds recreatief en licht dressuurmatig rijden zonder kreupelheden. (hij wordt 18 in mei)Heb hem daarna nooit meer op de foto laten zetten omdat er geen aanleiding toe was en hij door zijn luchtwegen toch niet meer intensief gereden kon worden. Hij heeft de puf daar niet meer voor.
Hoop voor je dat Shamira er ook goed door komt...

Wel moeilijk he, die paarden... Doe je zo je best een gezond paard te kopen en alles eraan te doen ze gezond te houden en dan komen er toch weer kwalen...

Liefs, Joyce

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 22:32

Ja idd je hoort zo vaak dat er toch iets mis is ineens! Maargoed, ik heb na jou verhaal en andere verhalen toch wel goede hoop dat het wel weer goedkomt ;)

Nog even een vraagje voor de mede-spatters.. Ben wat aan het lezen over speciaal beslag en manier van bekappen.. Wat zijn jullie ervaringen?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 14:06

Tiger werd beslagen met spatbeslag, en daarvoor gewoon bekapt op die manier, dan zetten ze die hoef of buiten of binnendoor, bij ons werrd het binnendoor gedaan. Toen later ging hij het land op voor 4 maanden 24/7 in de winter, en hebben we zijn hoefijzers voor die tijd eraf laten halen, en nu wordt hij weer gewoon op de gewone manier bekapt, de DA zei dat we nu zijn stand niet moesten veranderen.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:19

Oke, wordt hij nu weer normaal bekapt omdat het nu volledig vergroeid is dan? Of heeft het een andere reden?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:25

Nou toen het weiseizoen afgelopen was bij ons op stal, is hij voor 4 maanden naar Friesland gegaan (woon zelf in n-h) en daar hadden we dus een andere smidt, maar daar is hij gewoon bekapt eigenlijk, en toen hij weer terug kwam, kwam de DA al na een week, en die zei dat zijn stand zo moest blijven omdat als je het verander je zijn beenstand/lopen ook weer verander en dan kan hij weer pijn krijgen zeg maar.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:12

Oohh zo oke, ik snap em ;) Maar dat speciale bekappen en beslaan wat je eerst deed.. Liep hij daar ook beter op dan?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 23:27

Nja ik merkte zelf weinig verschil, maar het is ook niet heeel anders, de ene kant is gewoon iets schuiner bekapt zeg maar.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:15

Jaa idd.. oke, Sham is nu ook op die manier bekapt maar ze is er toen niet beter van geworden.. Maargoed, dat was gelijk de eerste week (toen kreeg ze ook nog geen poeder).
Ze is nu trouwens helemaal druk in het land omdat we niet mogen rijden! Niet zo handig...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 16:24

Misschien een beetje minder voer, of voer met wat minder energie proberen..? Musli zonder haver, geen sportbrok, maar onderhoudsbrok, hooi i.p.v. voordroog kuil... :)
Lastig probleem inderdaad, dat ze zo fris wordt van het niks doen.

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 21:27

Jaa ze krijgt al alleen maar 2 keer per dag een handje omdat de poeder daar ook door moet en ze krijgt sowieso alleen maar onderhoudsbrok dusja :P Daar kan ze de energie niet echt vandaan halen! Ik denk dat ze zich gewoon verveeld..!
Het is idd lastig, jammer dan he dat je ze niet kunt duidelijk maken dat het voor hun eigen bestwil is!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 22:14

Ik heb wel een heel goede ervaring met het binnendoor zetten. Mijn pony stond van zichzelf extreem buitendoor (ze heeft sowieso een slechte beenstand achter), nadat dat langzaam is gecorrigeerd is haar onregelmatigheid totaal verdwenen.. ze loopt inmiddels al zeker een jaar goed! Nadeel is wel dat ze op de ijzers moet blijven, anders gaat ze haar hoeven weer op de verkeerde manier afslijten. We wilden naar spatbeslag toewerken, maar dat bleek niet nodig. Met gewoon beslag doet ze het al heel goed.

Maar ik denk dat deze bekapping alleen helpt bij paarden die te veel buitendoor staan. Zoals mijn hoefsmid vertelde; op die manier komt er speling in de spatgewrichten, bij paarden met lichte spat kan dat pijnlijk worden. Mijn pony heeft ook echt maar een lichte vorm van spat (wat kleine haakjes), maar liep er behoorlijk kreupel door.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:22

Bij mij heeft juist weer die hoefsmid gezegt dat ik het beter normaal kon houden.
Aangezien mijn haf gewoon goed loopt, op de stijfheid na.
En mijn hoefsmid zei ook als ik nu haar anders zet verander ik haar beenstand (en de manier waarop ze altijd al loopt), waardoor ze juist pijn krijgt en moeilijk gaat lopen ;)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:23

Jep zo zei de DA het dus ook bij mij :)

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:24

Ohja 3 april komt de DA weer trouwens, voor gewoon controle en 8 april de osteo, dan waarschijnlijk weer rijden :D

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 10:13

Jeetje was is dat toch altijd lastig. Er is geen standaard manier om met spat om te gaan. Zo staan hier zo even 2 verschillende adviezen onder elkaar en ze werken allebei ook nog. Je moet echt van je eigen pony/paard uitgaan en proberen wat er bij ze past.

Ik ben begin maart weer terug naar Emmeloord geweest voor controle. Helaas niet het gewenste resultaat. Ze liep nog slechter dan de eerste keer dat we heen gegaan worden |( . Dus ze kreeg nog een Tildren infuus. Nu weer 2 maanden stappen en dan weer terug. Dr van Muiswinkel zei dat zo'n vaak pas na 2 of 3 x aanslaat en hij had nog steeds goede hoop. Nou daar gaan we dan maar voor.....

TigerBD hoop dat jij beter nieuws krijgt en dat je binnenkort er weer lekker op kan!!

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 14:50

Tsja lastig idd dat het bij iedereen weer anders verloopt. Mijn hoefsmid zei dat hij wel voor spatbeslag was maar ik ga het eerst nog met mn DA overleggen..
Pollewops, wat jammer dat het niet beter gaat.. Een tildren infuus is voor de vorm waarbij bot oplost toch? Hopen nu dan maar dat het dit keer wel aanslaat.
Spannend Tiger! Ik zag al berichtjes van jou in het begin van het topic, je zit er al heel lang mee te dubben ofniet?

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 10:48

We zijn er nu 13 maanden mee bezig, we kregen in februari 2008 te horen dat hij Spat had (had toen geen idee wat het was) dus maar we blijven positief en geven hem de tijd ervoor, en hopen nu op goede hoop, al is het maar lekker stappen op de weg, ik vermaak me wel, ik ben een recreatie ruiter dus wat dat betreft komt dat wel goed uit, al wou ik dat hij het nooit had gekregen maarja dat is met heel veel dingen zo....helaas

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:29

Zaterdag mee gedaan met oefencross.

Ben helemaal verliefd op deze foto's van mij beestjes
Allebei deden ze mee in de paarden hoog
Afbeelding
Afbeelding

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:13

mijn merrie heeft het dus ook, en heeft ups en downs zeg maar, weet niet of dat normaal is? zoals nu loopt ze weer super goed, zie je er niks aan, maar soms dan (denk dat het aan het koude weer heeft gelegen) liep ze super slecht, nu is donderdag een andere smid langs geweest, en die heeft haar dus ook bekapt en een andere stand gegeven, mijn pony heeft links achter spat, en nu had de hoefsmid het dus ook over spatbeslag.. maar heb even snel iets gelezen over dat het weinig zin heeft? of iemand wel goede ervaringen ermee? beslaan ze dan alle hoeven met ijzers? of hoe gaat dat (ja heb er echt weinig verstand van)

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:15

Pfoeh Tiger 13 maand is lang zeg..! Hoop dat je binnenkort weer lekker kunt rijden.. :)
Leuke fotos Zamero, hebben je paarden beide spat?

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:06

Nee mijn haflinger heeft alleen spat gelukkig ;)
Ik moet er niet aan denken dat ze allebei spat hebben :n