[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:41

Met Bart gaat het nu veel beter dan zondag. Lachen Hij loopt nog steeds wat moeilijk maar het gaat elke dag beter. Rechtsvoor waar de potentiele hoefzweer zat is nog steeds een minpuntje, maar voor de rest loopt hij nu 'normaal kreupel'. Lachen

Morgen alleen nog even de dierenarts bellen hoe nu verder te gaan, denk dat de hoefbevangenheid net op tijd is afgeweerd, maar achter loopt hij niet helemaal lekker, ook rechtsvoor is nog niet ideaal.

Voor de rest, DA heeft er zijn hoofd over gebroken over hoe Bart het kon krijgen gezien de omstandigheden, maar hij vind het een raadsel.

Kon trouwens niet het zetmeel zijn. Bart krijgt cavalor, speciale samenstalling afgesteld op de paarden in de hit met de spierproblemen. Dat kan het never nooit niet zijn. Daar is over nagedacht.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 00:18

Jee wat balen van Image.
Uiteraard ga je nu van alles denken. Wat kan het zijn. De weidegang? Tja het lijkt niet veel, maar de weersomstandigheden zijn bar slecht geweest als het om fructaan gaat (koude nacht, warmte en zon overdag).
Overbelasting? Nee misschien niet direct, maar er komen toch andere krachten in de hoef als je er erop gaat rijden. Meer belasting op de hoef bedoel ik dan. Een lichte ruiter weegt toch al snel een 60 kg extra.

Ik kijk maar naar Isabella ... ik dacht destijds ook dat het beter ging en was al weer aan de wandel op de wei. Besloot toen een klein ommetje te maken door het bos. Was qua afstand niet meer dan ik op de wei rondjes liep. Echter bosgrond is hobbelig en ongelijk en kennelijk was die extra belasting genoeg om er toen 1 hoefzweer en later met het gehink in de andere hoef ook een hoefzweer bij te laten komen.

zolang het paard herstellende is en niet 100% genezen heb ik wel gemerkt dat ze soms heel weinig kunnen hebben. ... helaas.

Veel sterkte en beterschap en hopelijk heb je het euvel snel gevonden en opgelost.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:15

@Mysa
Image heeft een flinke operatie ondergaan en ze houden liever voorlopig zelf controle. En ik vind het ook fijn, omdat zij het hele verhaal kennen en ze heel veel goeds voor Image hebben gedaan.
Helaas is het ver rijden.

Wij hebben gisterenavond besloten dat, omdat wij toch binnenkort terug moesten om het ijzer te verleggen, de afspraak maar flink naar voren te halen als Visdonk en Van Nassau allebei kunnen.
Gisterenavond overleg gehad met Rob van Nassau en hij zei gelukkig ook: kom maar morgen meteen, dan halen wij het ijzer eraf en maken foto's.
Vanochtend (zo fijn als je paard bij huis staat, kan je steeds effe checke) was de hoef een stuk minder warm. Gelukkig dat maakt de reis gemakkelijker.
Dus straks naar Visdonk Roosendaal afreizen. Misschien valt het mee. Maar voor mijn gemoedsrust is het beter. Wordt vervolgd.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:06

Isapaardje schreef:
Wat kan het zijn. De weidegang? Tja het lijkt niet veel, maar de weersomstandigheden zijn bar slecht geweest als het om fructaan gaat (koude nacht, warmte en zon overdag).

Dat was dus ook meteen wat ik dacht. Koude nachten, stralend zonnetje overdag, ideaal voor veel fructaan in het gras. Het beste kun je als je je paard weer wil gaan weiden de fructaanindex op www.paardnatuurlijk.nl in de gaten houden. Persoonlijk doe ik de paarden niet eerder in het gras als de temperatuur 's nachts boven de 10 graden blijft en dan bij voorkeur beginnen op bewolkte dagen.

Heel veel sterkte, misschien valt het mee..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:02

Het kan van alles zijn met Image.
Ik weet nog toen Indiana hoefbevangen was. Het ging goed (zeker gezien hoe het was). Het was bloedheet. Zij stond in de paddock met oud stengelig hooi. Ik heb emmers lauw water uit huis gehaald en haar lekker gewassen, gewoon in de paddock. Ze vond het heerlijk. Afgedroogd en klaar. Een uurtje later kom ik buiten staat ze weer stokstijf.
Ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom ze toen zo'n terugval had.

Je wilt zo graag een reden hebben waarom het mis is gegaan,want dun kun je het de volgende keer voorkomen. Helaas is het niet altijd zo duidelijk.

Janouk: heel veel succes vandaag, ik wacht met spanning de volgende update af.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:23

romeorowan schreef:
Je wilt zo graag een reden hebben waarom het mis is gegaan,want dun kun je het de volgende keer voorkomen. Helaas is het niet altijd zo duidelijk.

Helemaal mee eens.
Hoe vaker het "terugkomt" hoe vager de oorzaak lijkt.

Daarom moest ik van mijn homeopaat toen hij begon aan de behandeling ook zo veel mogelijk informatie geven over Isabella's leven. Eigenlijk al vanaf het begin van haar geboorte als ik dat zou weten. Leek ook vaag, maar alleen zo kon hij misschien bij de kern van het probleem komen.
Dat mijn paardje slecht hengstig is en bij de fokker niet drachtig wilde worden (hormonale problemen) kunnen ook een teken zijn richting bijv. EMS verschijnselen en daar kan ook snel hoefbevangen en spierbevangen bij raken. En die link zou ik zelf bijvoorbeeld voorheen nooit gelegd hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:34

wat het voor mij zo lastig maakt is dat ik aan de ene kant mijn veearts en een andere kliniek heb die blijven volhouden dat Image hoefbevangen is geweest/is en aan de andere kliniek en hoefsmid die zeggen dat het gekantelde hoefbeen komt door de hoefbeen ontsteking.
De laatste hebben Image haar leven gered en door hun is zijn hier nog en ik geloof hen, maar een stemmetje in mij is toch ook bang voor hoefbevangenheid.
We gaan nu met Image weg, dus jullie horen vanmiddag hoe het gegaan is.
bibber, bibber, bibber hier.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:42

Heel veel succes en sterkte.
Ik zal voor jullie duimen (dat het bijv. gewoon een drukkende nagel is.)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:26

Goh Janouk, da's echt balen!
Laten we hopen dat het iets "simpels" is, zoals idd een drukkende nagel ofzoiets. Ik ben aan het duimen voor jullie! OK dan!

Ik laat Victor en Mouse met dit weer ook niet op de wei, hoe sneu ik het af en toe ook vind. Het is mij echt te gevaarlijk en Victor moet eerst voor de volle 100% beter zijn voordat ie op wat "gevaarlijker" gras mag.
Met Mouse gaat het ook weer wat beter, waarschijnlijk was het toch al pollenallergie. Hij heeft nu 1x speciale druppels tegen de allergie gehad (Pollenextract, mag maar om de 5 dagen gegeven worden) en krijgt daarnaast elke dag 2x druppels voor z'n luchtwegen. Dat werkte een paar jaar geleden hartstikke goed, dus hopen dat het nu net zo goed werkt... Lachen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:43

update 14.2.08 IMAGE Loos alarm volgens Veearts en Hoefsmid
We konden alleen rond 12.00 u terecht, dus is Paul al vroeg met Image richting Roosendaal vertrokken. Ik moest thuis nog wat afspraken doen.
Natuurlijk was de hoef niet meer warm of extra gevoelig bij Image op de kliniek. Boos! De VA en HS waren zelfs reuze tevreden over de hoef Er is niets te zien, niets te voelen, het hoefbeen is niet verder gekanteld of zo, geen kneuzingen, zweren, niets ellendigs te constateren. Tong uitsteken
Verklaring is waarschijnlijk dat Image haar hoef overbelast of geblesseerd heeft in een rare actie. Dat kan leiden tot een warme hoef en een kloppende slagader. Maar als een wonder was het op de kliniek verdwenen.
Haar hoef was wel in de verzenen harder gegroeid dan aan de voorkant van de hoef. Dat maakte dat ze wel meer op de teen stond en mogelijk dat dat gevoeliger was, want het hoefbeen zit nog niet helemaal vast in de hoef.
Dus het ijzer is er onderuit, weer wat meer achterover gekapt en nieuw ijzer met zool eronder. Paul belde net, ze gaan zo weer op huis aan. Dus over 2 uurtjes staat mevrouw weer lekker in haar stalletje.
En kan ik weer rustig ademhalen en wat slapen. Dromen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:17

Da's een hele geruststelling! Ja
Het blijft toch altijd schrikken als ze even "anders" zijn. Ben blij dat alles meevalt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:40

Wat een opluchting!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:59

Goed nieuws Janouk!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 16:25

Fijn dat het meevalt Janouk OK dan! en natuurlijk is een bevestiging dat het goed gaat ook altijd fijn.

Roane, ook fijn dat Bart weer vooruit gaat.

Isapaardje schreef:
Dat mijn paardje slecht hengstig is en bij de fokker niet drachtig wilde worden (hormonale problemen) kunnen ook een teken zijn richting bijv. EMS verschijnselen en daar kan ook snel hoefbevangen en spierbevangen bij raken. En die link zou ik zelf bijvoorbeeld voorheen nooit gelegd hebben.

Goh wat interessant. Ik zie Aurora nooit hengstig. Haar hele leven precies een keer gezien, en dat was toen we ze al een week naast een hengstje op stal hadden staan. Daar is dan wel Saros uitgekomen Haha!, dus qua vruchtbaarheid zit het wel goed. Maar verder zie ik er echt nooit wat aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 17:48

O, goed nieuws over Image. Fijn dat je nu niet meer bang hoeft te zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:06

Roane: fijn dat het met Bart ook de goede kant op lijkt te gaan.

Over de hengstigheid, dat je niets ziet hoeft natuurlijk niets over de vruchtbaarheid te zeggen. Indiana zie je praktisch niet hengstig, het is dat ik haar al 11 jaar ken, maar haar dochter is type slettebak.
Toch zijn ze alletwee altijd nog in de eerste keer dekken drachtig geweest.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:56

Tssss, slettebak.....

Een paar dagen geleden schreef ik over het feit dat Tyra een stuk moeilijker loopt als er een 'klont' aan de zooltjes geplakt zit. Ook al is het nu droog, het gebeurt toch steeds weer (vooral op het deel van de paddock met schors, maar ook door mest). Nu opperde mijn briljante echtgenoot om haar sokken aan te doen. Gewone sokken leek me niet zo'n goed plan, ff gegoogeld, en jawel hoor, ze bestaan 'hoefsokken'. Dit even te uwer informatie, mocht het schier ondenkbare geval zich voor doen dat 1 van jullie ze ergens voor nodig denkt te hebben.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:11

Ik had destijds sloffen van een oude handdoek gemaakt met een stuk vilten ondertapijt als zool. Uit de handdoek V geknipt zodat je aan de uiteinden linten had om om het been te draaien. Bleef goed zitten. Maar toen had ik nog geen hoefschoenen.

Easyboot hoefschoenen kunnen ook over het ijzer heen.

Wat ik alleen raar vindt is dat ze zelfs met zolen onder de ijzers gevoelig blijft lopen. Het kan dan bijna niet op de zool zijn. Dan zou je toch meer richting een gewricht of pees/spier probleem gaan denken. De hoef staat wel "scheef" op een klein bolletje mest ... dat kan ook pijn doen als bijv. de diepe hoefbeenbuiger op spanning staat.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:21

Haha....hoefsokken!
Daar wil ik natuurlijk wel een foto van zien... Haha!

Toen Victor járen geleden op ijzers stond wegens de hoefkraakbeenverbening kreeg hij ook klompen onder z'n hoeven (door de sneeuw). Ik heb er toen vanalles onder gesmeerd -groene zeep, olie, teer en weet niet al wat-, maar toch bleven die klompen. Uiteindelijk is hij toen onderuitgegleden en met z'n voorbeen in het schriklint vastgekomen (wat verd#rrie niet wilde breken Boos! ) en toen heb ik direct de ijzers eronderuit laten halen. Was toch één en al ellende... Verdrietig

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:24

Ik wil geen hoefijzers promoten hoor, eraf is beter als het kan, maar je schijnt ook speciale winterijzers te hebben waar geen sneeuw en zo aan blijft plakken. Schijnt een soort rubber randje ofzo aan te zitten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:39

Klopt, dat zei mijn toenmalige hoefsmid (wel een hele goede trouwens!) daarna ook. Hij had ze er toen niet onder geslagen, omdat hij eigenlijk geen sneeuw verwachtte.
Maar Victor vangt zichzelf ook, dus hij tikte zo'n beetje elke week een ijzer eraf en daar was ik ook zat van. Dat gebeurde overigens alleen bij deze speciale ijzers, de andere ijzers bleven wel aardig zitten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:51

Oh nee, he, Vic.boy, was ook mijn eerste ingeving: vet er onder smeren, maar toen zag ik haar in gedachten al in spagaat op de grond liggen, dus heb er net op tijd vanaf gezien!

@ isapaardje: 't is idd gek, maar 't is helemaal een raar geval. Maar ja, als ze dus weer bevangen is vanwege zoolkneuzingen, en die zitten er, dan ligt de zool dus niet vrij als er van alles aan die zooltjes blijft plakken, en dan zou dan dus kunnen drukken op de zere plekken? Ga vanaf vandaag de medicatie halveren, helpen jullie hopen dat het niet slechter wordt?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:12

Zeker weten Mysa, ik ga voor je duimen!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:00

@ Mysa : ik ben al hard aan het duimen voor je paardje!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:15

Hier nog een aan het duimen.