[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:49

Ook niet onder de naam gedorst hooi?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:59

Ik heb hier meerdere malen gelezen dat bietenpulp zonder melasse geen kwaad kan...?
Zouden wiesencobs ofzo ook niet kunnen? Weet iemand dat?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:04

Ah gedorst hooi, ga alvast daarnaar ook op zoek.
Ze krijgt trouwens nog steeds safe & sound van d&h, maar het is het ruwvoer dat ze nu nodig heeft ...
Verder zoeken dus ...
(Hooi van vorig jaar was hier heel schaars, en duur ...)

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:55

Even nagevraagd bij een boer hier, verhakseld hooi heeft hij wel, maar is waarschijnlijk niet hetzelfde als wat jullie bedoelen, het is echt vermalen gras. Het wordt gebruikt om aan melkkoeien te geven dus ik ga het maar beter niet aan mijn paard geven ...

Net even bij haar geweest trouwens, ze lijkt iets beter te stappen en heeft zoals gewoonlijk vreselijke honger :D . Hopelijk kan de hs snel komen en evolueert ze verder zo. (Zie het weer een beetje zitten, was deze morgen even anders ...)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 18:48

Filmpje van daarnet
Vond haar ietstje beter lopen wel, mischien ook omdat ze vanmorgen bij stalgenootje al 3 uur in de zandpaddock heeft gestaan.
http://www.youtube.com/watch?v=yq7vcJIAq6k

Ze probeerden zich los te trekken dus de peep streken heeft ze iig weer.
Morgen ochtend komt de hoefsmid haar beoordelen en kijken of er wat aan te doen is en zojuist wat. Ik ben heel benieuwd. Denk dat ik morgen een 200 grams dekentje op doe bij der als het net zulk weer is en temperatuur als vandaag.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:26

Ziet er inderdaad beter uit.
Ze lijkt al iets meer gewicht op (als je ervoor staat) linksvoor te zetten.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:43

marlis ze lijkt ook achter last te hebben he? en het kan op 1 hoef erger zijn dan de rest dus dat zie je duidelijk voor.
gelukkig dat de smid morgen komt, de hoefwand inkorten zal ook wel fijn zijn voor haar.

thirteen wat ze aan koeien geven zal hoogstwaarschijnlijk niet goed zijn voor de paarden..
al weet ik dat ze hier ook graszaadhooi aan de koeien geven. Je moet vragen naar hooi waar niks in zit haha, dat is ook wel duidelijk :P stug en grof hooi zonder voedingsstoffen (of heel weinig).

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:46

Ja klopt dat ze achter ook last heeft, zei de dierenarts vrijdag ook al gelijk :)
Voor wel erger dan achter maar helaas dus rondom.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 22:27

Thirteen schreef:
Ja, t is echt balen ... |(

Nog steeds op zoek naar hooi van vorig jaar.
Graszaadhooi hier blijkbaar niet bekend (België).
Ik kan nog een 10tal dagen voort als ik haar 1/2 pakje per dag geef.

Niemand die weet of ze geweekte bietenpulp zou mogen krijgen ?

ja hoor je mag zeker bietenpulp geven in combinatie met zemelen...ik heb het gegeven voor iana haar zomereczeem.
Je moet wel volhouden want het smaakt bitter omdat het suiker eruit is.
Ik moet zeggen dat het hier niet gelukt is, iana had er een bloedhekel aan...ik heb het maanden geprobeerd en ze liet meer dan de helft liggen...ik heb het opgegeven.
Het is ook een heel gedoe om alle klaar te zetten elke dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:22

Marlis, ik heb je eerste filmpje niet gezien, maar het laatste filmpje wel. Ik denk dat ik (tot nu toe) veel geluk heb met mijn hb'er. Mijne liep nog niet eens zo als de jouwe op het tweede filmpje. Verder was hij na het beslag met het space-ijzer al 90% verbeterd en liep hij binnen 1 dag weer normaal. Hij is vandaag een week van de pijnstillers en onstekingsremmers af en hij loopt nog steeds 24/7 buiten (de hoeveelheid gras is uiteraard nog maar een kwart van wat hij kreeg). Verder krijgt hij geen krachtvoer meer.

Intussen heb ik hem af en toe aan de longeerlijn en dat gaat gelukkig ook (nog steeds) goed. Ik heb persoonlijk geen ervaring met hb, maar in de omgeving ken ik wel een aantal mensen. Waarschijnlijk ben ik precies op tijd geweest. Ik zag maandagmiddag dat hij wat stijf liep en ben di ochtend naar de kliniek gereden en heb hem op de foto gezet. Ik hoop dat hij zich zo goed houdt, want ik lees in dit topic dat het soms ook zomaar in ene weer heel heftig kan zijn.

Ik hoop dat jouw paard snel weer een beetje opknapt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:56

Bedankt :)
Wat fijn voor jou dat het gelukkig allemaal meevalt en het nu goed gaat. Hopelijk blijft het goed gaan!

Ik ben er over uit dat ik haar niet meer op het land wil, wat we bij de hit actief hebben, mocht ze met de tijd weer goed lopen. Durf dat echt niet aan en mocht ze het dan nogmaals krijgen, is het mn eigen schuld vergeef ik mezelf nooit. Wordt wel een groot probleem gezien de poorten open gegooid worden gewoon. Ook op marktplaats nog geen andere geschikte stalling gezien.

Straks komt de hoefsmid. Heb echt knikkende knieen!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 07:59

Marlis, het is zo dubbel. Heb je een hitaktiefstal en denk je het zo goed te doen blijkt dat toch niet zo te zijn.
Hopelijk vind je een goede oplossing.
Je moet eigenlijk een plek hebben waar nog een hb-er staat zodat ze samen kunnen staan en waar de mensen dus weten wat ze doen.
Je paardje loopt al ietsje beter op het filmpje maar is er nog niet, hopelijk komt het snel goed.

Succes.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:06

Ja, idd heel dubbel.
Je denkt voor je paard het beste te hebben en haar in een paradijsje te laten leven.
Genoeg ruimte, verhard en zand, een natuurlijke waterplaats en verwarmde drinkbak. Zomers land. 24/7 vuiten met zn 25e. Voor mij niet naast de deur maar half uur rijden met de auto en altijd file sochtends vroeg of eind vd middag/savonds.

Zeer waarschijnlijk. Als ik nu iets anders vind wordt dat swinters op stal en zomers (hopelijk) op een hele hele schaarse weide met masker op en maar heel kort. En hopelijk verder in paddock of stal. Maarja beter dan weer bevangen. Zitten helaas in de randstad waar buitenstallen zelfden voorkomen.

Heb trouwens van de dierenarts maar voor een weekje metacam en ascal gekregen. Dus tot donderdag/vrijdag. Maar gezien hoe ze nu loopt nog lijkt me dat erg kort.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:10

Gewoon even bellen met je da, of je nog meer metacam moet hebben.
Mijn pony heeft er juist heel veel baat bij op koude vieze dagen binnen te staan maar dat komt ook door zijn blessure.
Misschien dat je toch een stalletje dichter bij huis kunt vinden.
Goed rondkijken en misschien een oproep plaatsen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:14

De stallen hier in de buurt ken ik uit mijn hoofd. Heb 4 jaar in deze omgeving gestaat maar weg gegaan zodat ze meer buiten zou komen. Op die stal sta ik nu 11e ofzo op de wachtlijst, dat duurt dus ng heel lang. En de rest vd stallen ken ik ook persoonlijk, zou hooguit bij 1 willen staan. Maar hier is altijd vraag naar stalling dus erg weinig boxen vrij altijd. Maar we komen er wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:18

Ja, hitaktief lijkt mij ook ideaal. Maar ja, zoals je ziet is het toch ook weer per paard verschillend. Ik begrijp dat je, je paard niet meer op het gras zet. Mijn hb-er doet verder niets meer en ik hoop dat het zo lukt. Moet ook eerlijk zeggen dat het in mijn geval echt mijn eigen schuld is. Hij was al behoorlijk dik en toen ze op het land gingen ben ik vrij royaal geweest met het geven van nieuwe stukken gras :oo .

Als het mijn rijpaard was geweest die hb was dan had ik haar waarschijnlijk ook niet meer in het gras gezet. Die mag trouwens ook wel een beetje afvallen dus die doet lekker mee met de hb-er.

Ben erg benieuwd naar wat je hoefsmid van je paardje vind.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 08:34

@Marlis, ik weet niet hoe ver je wilt reizen, maar anders heb ik nog een stal ter overweging voor je. Ik sta daar ook met mijn HB-paard. PB staat open.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:09

Ik moet mijn systeem ook drastisch aanpakken, gisteren heeft ze alleen voordroog gehad en heeft ze geen gras gezien.
Met als resultaat dat ze deze ochtend weer liep zoals vroeger, een flinke tred richting paddock.
Kan dit nu? 1 dag zonder gras en zo goed stappen? Ik vind het nogal spectakulair en vind dit wel een verrassend verschil :?
@Marlis, veel succes met je zoektocht...de poorten kunnen opengooien is een zaligheid. Een HB vraagt veel meer organisatie, ni makkelijk allemaal

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:14

iana, dat kan best hoor, sommige paarden reageren best snel.
Is bij mijn shet ook zo.
Hij loopt soms wel eens stijf en dan laten we hem op zand staan en later op de dag is het alweer beter.
Eigenlijk is voor een hb-er ieder gras iets teveel en sommige kunnen er beter tegen dan andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:18

Nog even een vraag van mij. Niet alle hb paarden worden toch bevangen van gras?

Mijne is 4wkn geleden hb verklaard, maar staat nog steeds 24/7 op het gras en knapt tot nu toe alleen maar op :?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:26

mazzelaar!!! Paarden kunnen van veel dingen hb krijgen, bij. medicijnen, te koud water na arbeit enz.
Mijn pony had het door een blessure en nooit door gras en dit jaar voor het eerst toch hb door het gras. Vorig jaar stond hij het hele seizoen op gras geen problemen gehad.
Dit jaar dus wel.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:40

[***] schreef:
Nog even een vraag van mij. Niet alle hb paarden worden toch bevangen van gras?

Mijne is 4wkn geleden hb verklaard, maar staat nog steeds 24/7 op het gras en knapt tot nu toe alleen maar op :?

Mijn pony is ook flink opgeknapt toen hij weer naar buiten mocht. Hij is ook een maand geleden hoefbevangen verklaard en na twee weken mocht hij van de DA weer een uurtje per dag naar buiten. In de derde week ging het vervolgens zo goed en heb ik de pijnstillers afgebouwd tot 0. Hij staat nu +/- 4 uur per dag op het land, maar wel op een afgezet stukje.
Persoonlijk denk ik dat het met de beweging te maken heeft. Ze bewegen misschien niet heel veel in het land, maar doen toch elke keer hapje/stapje. Voor de doorbloeding denk ik dat dit wel goed is. In ieder geval beter dan op stal staan. Mijn pony heeft hier dan ook echt de pest in en loopt mij, zodra ik hem uit stal haal, bijna overhoop :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:44

Dat zou idd heel goed kunnen. Ik denk dan dat het ook afhangt van de mate waarin je paard bevangen is. Want als het heel erg is doet elke stap ook veel pijn en het is volgens mij ook niet bevordelijk voor het hoefbeen?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:47

Hier blijf mijn haf erg stijf stappen. Vreselijk dat wachten op de hs, want volgens da zou het na bekappen en ev aangepast beslag (heb haar hoeijzertjes van de vorige keer nog liggen...) zou dat veel moeten verbeteren.
Hier wil ze wel de bietenpulp eten, maar ze is verschrikkelijk gulzig (altijd al geweest...) HonnnnGGGerr !

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 09:49

[***] schreef:
Dat zou idd heel goed kunnen. Ik denk dan dat het ook afhangt van de mate waarin je paard bevangen is. Want als het heel erg is doet elke stap ook veel pijn en het is volgens mij ook niet bevordelijk voor het hoefbeen?

Klopt, heb je helemaal gelijk in.
Vandaar dat hij de eerste week weken ook volledig op stal heeft gestaan in nat zand (daar is hij echt heel erg van opgeknapt). De DA gaf vervolgens aan dat het goed was dat zijn lichaam langzaam weer een beetje in beweging kwam.
Moet ook zeggen dat ik puur vertrouwd heb op mijn DA. Het is de eerste keer dat ik met HB in aanraking kwam. Mijn staleigenaar had wel eerder een pony gehad met HB en heeft mij goed geholpen en geadviseerd. Hij was heel gemakkelijk over het zand in de stal en hielp me zelfs met uitscheppen. Vervolgens heeft hij een een stukje afgezet voor mijn pony. Heel fijn van die meedenkende mensen :D