[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sleeper

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:09

Ze krijgt nu alleen nog maar hooi, met 1 handje muesli voor medicijnen. Paard is 19. 19 is natuurlijk niet zo oud maar ze is ineens oud geworden door al dit 'gedoe'

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:51

Ik voer mijn pony Safe and sound (speciaal voor hoefbevangen paarden) dit bevat alle nodige voedingsstoffen en is aangevuld met supplementen zoals biotine, MSM, vit E, enz. Samen met gruis en kaf. Maar ze is ook sterk vermagerd intussen ...

Hierover heb ik ook nog een vraagje, normaal voederen we onze paarden in de winter voerdebieten bij(niet de suikerbieten) mag ze deze nu ook nog krijgen ???

@ lolclub, ongeveer een maand is ze nu bevangen. Het gaat goed, ze durft nu al zelfs al eens galoperen (in vrijheid).Ze is nu 5 dagen van de buut af. Ze staat wel terug volledig op rust, want telkens als ik met haar probeerde te stappen was het daarna terug veel pijnlijker voor haar ... Ik laat haar nu een beetje zelf kiezen wat ze doet.
Wat haar hoeven betreft, daar probeer ik ook eens een foto van te plaatsen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 10:26

Annabella schreef:
Vraagje:
Kun je ruwe spelt (van Bio-ron) voeren als je paard hoefbevangen (geweest) is?

Ik heb me 's even verdiept in deze vraag.
Natuurlijk bevat spelt koolhydraten maar die zijn niet te vergelijken met die uit bv tarwe. De koolhydraten in spelt zijn beter water-oplosbaar dan van andere graansoorten. De glycemische index van spelt is het laagst van alle granen.
Daarnaast heeft spelt een aantal bijzondere kwaliteiten: de gluten in spelt zijn van een andere structuur dan die van ander graan, spelt bevat tenminste 6 van de noodzakelijke aminozuren en het bevat een hoog percentage magnesium wat op zich o.a. noodzakelijk is om de werking van aminozuren te ondersteunen.
Het product zomaar afschieten op basis van het feit dat het een graan is, is niet zondermeer terecht. Ook paarden hebben koolhydraten nodig om te functioneren en ik denk dat spelt dan sowieso een betere optie is dan alle andere bewerkte voersoorten zoals mueslies en brokken.

Voor mensen met Diabetes 2 wordt het gebruik van spelt aangeraden!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:57

ik blijf erbij dat granen voor kippen zijn en niet voor paarden.
Het maag/darmstelsel van paarden is gemaakt om vezels te verteren niet voor wat anders...in hooi zitten ook koolhydraten,en in gras ook.
Daarbij denk ik ook dat granen voeren het risio op maagzweren verhoogt en koliek....maar dat is mijn mening,die hoeft niet de juiste te zijn natuurlijk :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 11:48

Wendy15 schreef:
Was al begonnen met opvullen met zwart zand, maar dus liever met wit ivm gladheid. ..

Het zand wat je nodig hebt volgens onze rijbakleverancier is M3C zand!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:51

Hier in de buurt heeft iemand een rijbak gevuld met materiaal afkomstig uit autodeuren. Zijn grove stukken zwart/rood vilt/rubber of zoiets. Het schijnt ook bij lichte vorst prima te zijn om in te rijden. Paarden lopen er ook gewoon los in voor dagelijkse beweging, dus ze zullen het niet eten. Maar wat het nu precies voor materiaal is, of waar ze het vandaan heeft, is mij niet geheel bekend.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:20

Ik lees nog dagelijks bij hier. Maar wat gaat het topic snel.. reageren schiet er vaak even bij in..
Mijn pony heeft een buurman die over de draad haar masker weet af te krijgen }:0 errug leuk spelletje.. Ik laat haar nu maar gewoon even de wei in om paar happen te eten als ik bezig ben met voeren, mesten en water enz.. Meestal dus 2x daags een half uurtje dat ze nu van het gras smikkeld..

Wat mij bij bleef waren de foto's van Isapaardje een paar pagina's terug(edit: inmiddels heel wat pagina's terug), die hoeven! jeetje wat is dat een end opgeknapt zeg!
En wat een mooie overzicht heb je gemaakt van de hoefschoenen, handig!

Verder wil ik Ronald bedanken voor de interessante en verduidelijkende stukken die hij hier neergezet heeft! Ga ze binnen kort nog even wat beter doorlezen..

Sleeper: hier ook zelfde bij mij.. Mijne is 22 en heeft ook niet veel vet.. Ik voer senioris prioris van subli en heb dit sinds een paar weken voorzichtig opgevoerd van een half schepje per dag naar 2 halve schepjes per dag.. Ze ziet er al beter uit, word al wat voller.

Nu heb ik nog een vraag over lucerne: (voor degene die dit voeren) hoeveel geven jullie hiervan en welk merk geven jullie? En ik las ergens iets over dat er in lucerne ook melasse kan zitten..?
Ik wil vanmiddag toch eens een pak aan gaan schaffen en er ook bij gaan geven. Ze moet toch een beetje een laagje krijgen voor de winter en wil de aanmaak van haar vacht ook zoveel mogelijk stimuleren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 12:45

Ik voer Lucerne van de Boerenbond|Welkoop: franse zongedroogde lucerne zonder Melasse. Geef per paard twee finke handen, gemengd met de F4F.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:16

@zwelgje, dank je voor je reactie. Ik ga me eens verdiepen in dat voer. Ze krijgt nu minimaal Vito, maar op de een of andere manier bevalt me dat niet.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:18

Hallo allemaal, hier een meelezer (ik ben zelf hoefsmid en vind het HB topic altijd erg interessant).
Ik heb Ronald Aalders zijn tekst met plezier gelezen. Ik vind het (of je het nou wel of niet een geweldig beslag vindt) wel een aanvulling op de beslagmogelijkheden die hier in het topic vermeld worden.
Op deze quote wil ik graag even reageren:

geerke schreef:
ik vraag mij af in hoeverre een pees aan een hoefbeen kan trekken...in een gesloten ruimte.
Het is niet dat het hoefbeen rammelt in een loze ruimte...er zit wel wat weefsel omheen..
De buigpezen van een paard zijn vele malen sterker dan de strekpees. De diepe buigpees is zo sterk, dat hij het hoefbeen (die verbinding met de lamellen is verloren) makkelijk laat kantelen.

In de jaren '80 had je een ijzer wat je iedere paar dagen kon bij schroefen,om het hoefbeen terug te kantelen :(
Iedereen liep er mee weg(behalve het paard zelf :( )
Na geruime tijd werd het dierenmishandeling genoemd,en terecht.
Daarna het open teen ijzer...het middel tegen hoefbevangenheid...nu not-done.
Zo zal het ook gaan met de relatief nieuwe methode van banana shoe beslag.( en ongetwijfelt vergeet ik nog een paar uitvindingen op het gebied van hoefbeslag bij bevangers)
Tja, en toch wordt het open teen ijzer nog steeds bij sommige gevallen gebruikt. Plus we weten nu zo veel meer over biomechanica...

Over een jaar of 10 komen ze er achter dat het toch niet zo heel goed is voor een hoefbevangen hoef.
Ik heb er mijn bedenkingen bij,maar kan ze niet onderbouwen...gewoon gevoel..
Het beslag wat we nu gebruiken is al eeuwen oud... Soms komt er eens een nieuw iets om de hoek kijken wat bij een bepaalde groep paarden wel werkt, maar natuurlijk niet bij allemaal. Dat is het mooie juist, er komen steeds meer nieuwe dingen op de markt die de hoefsmid in zijn toolbox kan stoppen en misschien in zijn hele carrière maar voor 1 paard gebruikt, maar wel met succes!

De banaanijzers of rocker-shoes zijn trouwens helemaal niet zo nieuw. Het wordt al ja-ren gebruikt en ik denk dat Ronald al vele paarden beter heeft zien worden ermee, anders zou hij het zo in de oud ijzerbak gemikt hebben.

Hier nog een quote van mezelluf uit 2008 over de houten clog. Misschien ook leuk om die erbij te hebben. In dit stukje komen veel dingen overeen met wat dhr. Aalders zegt.
Let wel: het is alleen maar een artikel wat ik vertaald heb. Ik het het zelf nog nooit gebruikt dus meer dan dit kan ik er waarschijnlijk ook niet over vertellen :P

SpikyBlue schreef:
Dit zijn de drie gevallen van hoefbevangenheid waar dhr. O'Grady het over heeft, ik heb de tekst even gekopieerd en vertaald voor de mensen die Engels niet lekker vinden lezen, om te zien wat voor gedachte erachter zit.

Dorsal rotation In these cases, the coffin bone has pulled away from the hoof wall at the toe and is rotating so its tip is closer to the ground. O'Grady recommended realignment of these feet so the bottom surface of the coffin bone is parallel to the ground by removing some of the heels and using the increased solar surface for weight-bearing. Once the foot is prepared, impression material is applied to the foot to recruit the sole, bars, frog, and sulci (grooves alongside the frog) for weight bearing. Then the wooden shoe is applied with 1 1/2-inch drywall screws.
O'Grady said that in some cases of coffin bone rotation and prolapse (penetration through the sole), this treatment has provided a viable alternative to deep digital flexor tenotomy (cutting the deep digital flexor tendon). He reported a favorable response (increased sole depth and wall growth at the toe) in 17/21 cases (81%) with this method.

#Dorsale rotatie (hoefbeen kantelt naar voren, zoals ze dat noemen). In deze gevallen is het hoefbeen losgeraakt van de hoefwand in de toon en is geroteert, dus de punt van het hoefbeen is dichter bij de grond. O'Grady adviseert een herbeoordeling van de hoeven zodat het hoefbeen weer grondparallel is, door de verzenen in te korten en het vergrote zooloppervlak te benutten om het gewicht te dragen.
Als de voet bekapt is wordt er een soort pad aangebracht op de voet (dat roze spul) om de zool, steunsels, straal en straalgroeves te ondersteunen. Dan wordt het houten beslag aangebracht met 1,5" schroeven.
O'Grady beweert dat deze methode in sommige gevallen van een hoefbeenskanteling met een prolaps (zooldoorbraak door de punt van het hoefbeen) een haalbaar alternatief wordt geboden voor het doorsnijden van de diepe buigpees (wat in Amerika nog wel eens wordt gedaan...). Hij heeft een gunstige reactie waargenomen in 17 van de 21 gevallen (81%) met deze behandeling, waaronder een betere zooldiepte en groei van de toonwand.

Medial/lateral sinking Medial sinking (to the inside of the foot) is more commonly seen, although sinking to the outside has been noted in supporting limb laminitis, O'Grady reported. The approach for these feet is similar to that for dorsal rotation, except the heels might not need to be taken down to realign the foot, and a one-quarter-inch extension on the high side is used to help lighten the load on the low side.
He found a favorable response (increased wall growth on the low side) in 8/11 cases (65%) with this method.

Mediaal/laterale (mediaal=binnenkant, lateraal=buitenkant) verzakking van het hoefbeen. Mediale verzakking is vaker waargenomen als laterale verzakking, al is laterale verzakking waargenomen bij het overbelaste been, aldus O'Grady (dit haal ik uit de tekst, misschien iemand die deze zin beter kan vertalen?). De behandelingsmethode is hetzelfde als bij de eerste soort van hoefbevangenheid, alleen hoeven de verzenen niet zo ingekort te worden om het hoefbeen grondparallel te krijgen, en is 1/4" extentie op de hoge kant (waar het hoefbeen hoger ligt in de hoef door de zijwaartse rotatie) genoeg om de druk van de lage kant af te halen. Hij heeft een gunstige reactie waargenomen in 8 van de 11 gevallen (65%) met deze behandeling.

Solar/coffin bone prolapse In these tough cases, the coffin bone is realigned as with the dorsal rotation case, heel elevation is used to decrease the pull of the deep digital flexor tendon, and the shoe is routed out to prevent weight bearing by the prolapsed sole and/or bone. The rear half of the foot is packed with impression material to help support the horse's weight.
He reported a favorable response (cornification of the exposed soft tissues and hoof wall growth) in 7/9 cases (77%) with this method.
"The wooden shoe provides another very consistent farriery option when treating a horse with chronic laminitis," he concluded.

Zooldoorbraak. In deze moeilijke gevallen worden de verzenen ingekort als in het eerste geval om het hoefbeen weer grondparallel te krijgen, maar moeten de verzenen daarna verhoogd worden om de trekkracht door de diepe buigpees te verminderen. De schoen is geprepareerd zodat er geen druk op de plek van de zooldoorbraak komt te staan. Het achterste gedeelte van de hoef wordt ondersteund met hoefpad om de druk goed te verdelen. Hij heeft een gunstige reactie (verhoorning van de blootgelegde weefsels en groei van de hoefwand) waargenomen in 7 van de 9 gevallen (77%) met deze behandeling.

O'Grady concludeert: "De houten clog vormt een nieuwe, verenigbare optie voor de hoefsmederij om een paard met chronische hoefbevangenheid te behandelen."

Afbeelding
Hier nog de foto, waarop ik de groei van de hoef heb aangegeven.

Zoveel paarden, zoveel methodes..
Sommige paarden genezen met alleen een regelmatige, goede bekapping, anderen hebben helaas dit soort kunstgrepen nodig...
Of het ethisch verantwoord is of niet is weer een andere discussie, maar als dit nu de enige manier is om een paard goed en pijnloos te kunnen laten genezen, zeg ik: why not.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:24

wat betreft de banana shoe...inderdaad, in de veertiende eeuw was er een ijzer wat iets weghad van de banana-shoe
Waar het voor gebruikt werd blijft gissen naturlijk...

Als het gebruikt wordt voor naviculair disease kan ik het nog enigzins begrijpen...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:47

Nét als bijvoorbeeld wiggen. Er zijn veel dierenartsen en hoefsmeden met een negatieve mening over wiggen. Tóch worden wiggen nog wel eens gebruikt, ook door goed aangeschreven klinieken en hoefsmeden! Het is niets meer en niets minder dan een tool.

De negatieve bijsmaak over het openteenijzer, dubbele lippen en wiggen komen (m.i.) puur en alleen doordat ze op de verkeerde manier gebruikt zijn. Ik heb ook walgelijke foto's van openteenijzers en wiggen waar de verzenen helemaal overheen zijn gezakt met deformaties e.d. gezien, maar in alle gevallen verkeerd gebruikt.

Ik denk dan ook dat als de bananashoe in verkeerde (=onervaren, onbegeleide) handen valt, het ook een no-no kan worden.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:11

Mijn paard heeft óók wiggen en open teen ijzers gehad voor verschillende dingen. Altijd door Ronald eronder gelegd en gelukkig ook weer verwijderd indien niet meer nodig, ik hoop dat deze bananashoes er ook weer afkunnen.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:24

Al zijn de houten clogs wellicht ook een goed toepasbaar beslag, de schroeven op getoonde foto zetten bij mij nog altijd de nekharen overeind.
Maar dat komt waarschijnlijk omdat ik het niet kan rijmen ... hoe kan een hoefsmid nu van bovenaf zien waar de witte lijn zit?
Van die bananashoe wacht ik nog altijd op een bewegingsfilmpje, want dat is waar ik nog altijd echt oprecht benieuwd naar ben; hoe loopt en staat een paard op dat beslag.

De clog oogt nl. toch stabieler en rechter loopvlak aan de onderzijde dan het banaanijzer.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:53

YES... en toen hadden we nog een hoefsmid in de gelederen....

Welkom SpikyBlue, ik ben blij dat je in ons topic bent gekomen ;) ,

Hoelang ben je al hoefsmid, ben je (rijks) gediplomeerd en hoeveel ervaring heb je met HB paarden ?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:23

Isapaardje schreef:
Hier in de buurt heeft iemand een rijbak gevuld met materiaal afkomstig uit autodeuren. Zijn grove stukken zwart/rood vilt/rubber of zoiets. Het schijnt ook bij lichte vorst prima te zijn om in te rijden. Paarden lopen er ook gewoon los in voor dagelijkse beweging, dus ze zullen het niet eten. Maar wat het nu precies voor materiaal is, of waar ze het vandaan heeft, is mij niet geheel bekend.

Ik heb het inderdaad vaker gezien, door het zand worden stukken automatten gedaan. hier kan inderdaad bij lichte vorst gewoon in gereden worden. Moet zeggen dat je er ook niet zoveel last mee hebt tijdens het rijden. ik zou het zelf vraag hebben in mijn paddock (aangezien zijn straalen gewoon wegrotten door het natte zand)

@ zwelgje27: ik voer subli lucerne (te koop bij de welkoop), hier zit ook geen melasse in. wel zitten er steentjes in dus eerst even goed uitzoeken voor je het voert. Ik voer in totaal misschien 3/4 emmer, hij kreeg in het voorjaar meer maar op dit moment eet hij het niet allemaal op dus voer ik hem iets minder.

Hier was het even paniek! dinsdag is de hoefsmid geweest en er kwamen 3 druppels bloed uit een nagelgat. Meteen behandeld met jodium natuurlijk, na het beslaan liep hij helemaal goed. Ook savonds nog even met hem gelopen en er was niets aan de hand. Woensdag ochtend stond hij helaas op 3 benen en ging het lopen moeizaam. Dus hoefsmid gebelt en hij kwam gelukkig meteen. Nageltje eruit en dat behandel ik nu elke dag met jodium en een watje zodat het schoon blijft. Voor de zekerheid toch maar even 2 dagen op de bute voor de ontstekingremmer. Gelukkig loopt hij nu alweer super, dus na het weekend komt de smid weer om er een nageltje in te slaan. Gelukkig lijkt het mee te vallen!!!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:44

Sleeper schreef:
Ik zie alleen maar iets te zware paarden (met alle respect!) voorbij komen. Mijn paard, alleen hb geen ir, is niet te dik (integendeel) en dit jaar toch ook al 2x bevangen geraakt. Nu is ze echt mager en ben ik me serieus aan het af vragen hoe ik haar wat dikker krijg voor de winter.

Drinkt en plast jouw paard veel ?

Heb je hem ook laten testen op Cushing (ECD) ?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:05

hoi, ik had even een voervraagje.
men zegt dat als je hooi laat weken, je er een heleboel suiker uitspoelt.
nu hebben wij hier op stal alleen vrij rijk hooi en voordroog.
nu is mijn vraag, spoel je bij het weken van voordroog er ook genoeg suiker uit?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:12

lolclub schreef:
Sleeper schreef:
Ik zie alleen maar iets te zware paarden (met alle respect!) voorbij komen. Mijn paard, alleen hb geen ir, is niet te dik (integendeel) en dit jaar toch ook al 2x bevangen geraakt. Nu is ze echt mager en ben ik me serieus aan het af vragen hoe ik haar wat dikker krijg voor de winter.

Ik heb overwogen haar te laten testen op Cushing, maar haar enige kenmerk van Cushing is bevangenheid en verder helemaal niks. Dus in overleg met de dierenarts alleen standaard en op ir laten testen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:29

Yoika schreef:
Ik voer mijn pony Safe and sound (speciaal voor hoefbevangen paarden) dit bevat alle nodige voedingsstoffen en is aangevuld met supplementen zoals biotine, MSM, vit E, enz. Samen met gruis en kaf. Maar ze is ook sterk vermagerd intussen ...

Hierover heb ik ook nog een vraagje, normaal voederen we onze paarden in de winter voerdebieten bij(niet de suikerbieten) mag ze deze nu ook nog krijgen ???

@ lolclub, ongeveer een maand is ze nu bevangen. Het gaat goed, ze durft nu al zelfs al eens galoperen (in vrijheid).Ze is nu 5 dagen van de buut af. Ze staat wel terug volledig op rust, want telkens als ik met haar probeerde te stappen was het daarna terug veel pijnlijker voor haar ... Ik laat haar nu een beetje zelf kiezen wat ze doet.
Wat haar hoeven betreft, daar probeer ik ook eens een foto van te plaatsen.

Voederbieten bevatten ongeveer 5,5% suiker, suikerbieten daarentegen bevatten tussen de 15 en de 20 % suiker,
Ik ken voederbieten alleen als voer voor koeien en heb hier dus gen ervaring mee.
Ik heb wel een waarschuwing gelezen over de ronde voederbiet, deze zou meer suiker bevatten als de puntige (?)

Foto's zijn we hier gek op ;)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:37

Sleeper schreef:
lolclub schreef:

Ik heb overwogen haar te laten testen op Cushing, maar haar enige kenmerk van Cushing is bevangenheid en verder helemaal niks. Dus in overleg met de dierenarts alleen standaard en op ir laten testen.

Maar plast of drinkt ze ook veel, heeft ze een hangbuikje, verliest ze spieren in de topline en is ze wat verzwakt in de achterhand ?
Niet alleen krullend en/of lang haar zijn kenmerken van ECD .
Misschien is testen toch wel handig, ze kan maar zo geholpen zijn met een kleine dosis pergolide dagelijks, hiermee kan je de onverklaarbare terugkerende HB aanvallen waarschijnlijk voortaan voorkomen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:39

Jannepauli schreef:
Wendy15 schreef:
Was al begonnen met opvullen met zwart zand, maar dus liever met wit ivm gladheid. ..

Het zand wat je nodig hebt volgens onze rijbakleverancier is M3C zand!

M3C zand is rivierzand, zal wel niet te krijgen zijn op Texel :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:49

Isapaardje schreef:

AWT heet dat, het is inderdaad de polyvezel die uit sloopauto's wordt gehaald ( de deuren vnl).
Hierbij een link naar degene die het levert : http://www.buitenbak.nl/

Mijn ervaring is dat er nogal veel stukjes electriciteitdraad mee komt, dit moet je er handmatig tussenuit halen (je zal het maar in de hoeven krijgen...)

Wij hebben kunstgras in de buitenbaan, het is een voormalig hockeyveld welke door de shredder gehaald is waardoor het losse groene draadjes geworden zijn, dit is vermengd met het grofste zand wat er is (drainage zand) en het ligt als toplaag van zo'n 10 cm bovenop het woudzand.
Wij kunnen ook heel lang doorrijden, als er sneeuw valt en het gaat vervolgens vriezen is het helaas einde verhaal...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:24

ElCamino schreef:
ik hoop dat deze bananashoes er ook weer afkunnen.....

Dit was dus één van mijn (onbeantwoorde) vragen aan Ronald...

Hoe lang (in tijdsduur) staat een paard gemiddeld op de Banana's voor hij weer om kan naar "normaal" beslag ?

En mocht Ronald bovenstaande vraag beantwoorden dan heb ik er nog één ;) :

Hoeveel (in graden) kun je het hoefbeen per beslagbeurt maximaal deroteren als er van "gewoon" beslag gebruikt wordt gemaakt ?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 20:33

[quote="lolclub"
Maar plast of drinkt ze ook veel, heeft ze een hangbuikje, verliest ze spieren in de topline en is ze wat verzwakt in de achterhand ?
Niet alleen krullend en/of lang haar zijn kenmerken van ECD .
Misschien is testen toch wel handig, ze kan maar zo geholpen zijn met een kleine dosis pergolide dagelijks, hiermee kan je de onverklaarbare terugkerende HB aanvallen waarschijnlijk voortaan voorkomen.[/quote]

Nee, dat soort dingen heeft ze niet. Ik heb dat doorgenomen met 2 artsen. Ze is wel wat verzwakt in de achterhand maar er zit ook geen spier meer op dr lijf :\ Dus ik denk echt dat ze geen Cushing heeft maar gewoon mager is door dat ze 2x, in korte tijd, zo ziek geweest is. Het probleem met oudere paarden is dan natuurlijk hoe krijg je ze weer veilig dikker en de spieren er weer op. Dank je wel voor het meedenken!