Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Annabella schreef:Vraagje:
Kun je ruwe spelt (van Bio-ron) voeren als je paard hoefbevangen (geweest) is?
geerke schreef:ik vraag mij af in hoeverre een pees aan een hoefbeen kan trekken...in een gesloten ruimte.
Het is niet dat het hoefbeen rammelt in een loze ruimte...er zit wel wat weefsel omheen..
De buigpezen van een paard zijn vele malen sterker dan de strekpees. De diepe buigpees is zo sterk, dat hij het hoefbeen (die verbinding met de lamellen is verloren) makkelijk laat kantelen.
In de jaren '80 had je een ijzer wat je iedere paar dagen kon bij schroefen,om het hoefbeen terug te kantelen![]()
Iedereen liep er mee weg(behalve het paard zelf)
Na geruime tijd werd het dierenmishandeling genoemd,en terecht.
Daarna het open teen ijzer...het middel tegen hoefbevangenheid...nu not-done.
Zo zal het ook gaan met de relatief nieuwe methode van banana shoe beslag.( en ongetwijfelt vergeet ik nog een paar uitvindingen op het gebied van hoefbeslag bij bevangers)
Tja, en toch wordt het open teen ijzer nog steeds bij sommige gevallen gebruikt. Plus we weten nu zo veel meer over biomechanica...
Over een jaar of 10 komen ze er achter dat het toch niet zo heel goed is voor een hoefbevangen hoef.
Ik heb er mijn bedenkingen bij,maar kan ze niet onderbouwen...gewoon gevoel..
Het beslag wat we nu gebruiken is al eeuwen oud... Soms komt er eens een nieuw iets om de hoek kijken wat bij een bepaalde groep paarden wel werkt, maar natuurlijk niet bij allemaal. Dat is het mooie juist, er komen steeds meer nieuwe dingen op de markt die de hoefsmid in zijn toolbox kan stoppen en misschien in zijn hele carrière maar voor 1 paard gebruikt, maar wel met succes!
SpikyBlue schreef:Dit zijn de drie gevallen van hoefbevangenheid waar dhr. O'Grady het over heeft, ik heb de tekst even gekopieerd en vertaald voor de mensen die Engels niet lekker vinden lezen, om te zien wat voor gedachte erachter zit.
Dorsal rotation In these cases, the coffin bone has pulled away from the hoof wall at the toe and is rotating so its tip is closer to the ground. O'Grady recommended realignment of these feet so the bottom surface of the coffin bone is parallel to the ground by removing some of the heels and using the increased solar surface for weight-bearing. Once the foot is prepared, impression material is applied to the foot to recruit the sole, bars, frog, and sulci (grooves alongside the frog) for weight bearing. Then the wooden shoe is applied with 1 1/2-inch drywall screws.
O'Grady said that in some cases of coffin bone rotation and prolapse (penetration through the sole), this treatment has provided a viable alternative to deep digital flexor tenotomy (cutting the deep digital flexor tendon). He reported a favorable response (increased sole depth and wall growth at the toe) in 17/21 cases (81%) with this method.
#Dorsale rotatie (hoefbeen kantelt naar voren, zoals ze dat noemen). In deze gevallen is het hoefbeen losgeraakt van de hoefwand in de toon en is geroteert, dus de punt van het hoefbeen is dichter bij de grond. O'Grady adviseert een herbeoordeling van de hoeven zodat het hoefbeen weer grondparallel is, door de verzenen in te korten en het vergrote zooloppervlak te benutten om het gewicht te dragen.
Als de voet bekapt is wordt er een soort pad aangebracht op de voet (dat roze spul) om de zool, steunsels, straal en straalgroeves te ondersteunen. Dan wordt het houten beslag aangebracht met 1,5" schroeven.
O'Grady beweert dat deze methode in sommige gevallen van een hoefbeenskanteling met een prolaps (zooldoorbraak door de punt van het hoefbeen) een haalbaar alternatief wordt geboden voor het doorsnijden van de diepe buigpees (wat in Amerika nog wel eens wordt gedaan...). Hij heeft een gunstige reactie waargenomen in 17 van de 21 gevallen (81%) met deze behandeling, waaronder een betere zooldiepte en groei van de toonwand.
Medial/lateral sinking Medial sinking (to the inside of the foot) is more commonly seen, although sinking to the outside has been noted in supporting limb laminitis, O'Grady reported. The approach for these feet is similar to that for dorsal rotation, except the heels might not need to be taken down to realign the foot, and a one-quarter-inch extension on the high side is used to help lighten the load on the low side.
He found a favorable response (increased wall growth on the low side) in 8/11 cases (65%) with this method.
Mediaal/laterale (mediaal=binnenkant, lateraal=buitenkant) verzakking van het hoefbeen. Mediale verzakking is vaker waargenomen als laterale verzakking, al is laterale verzakking waargenomen bij het overbelaste been, aldus O'Grady (dit haal ik uit de tekst, misschien iemand die deze zin beter kan vertalen?). De behandelingsmethode is hetzelfde als bij de eerste soort van hoefbevangenheid, alleen hoeven de verzenen niet zo ingekort te worden om het hoefbeen grondparallel te krijgen, en is 1/4" extentie op de hoge kant (waar het hoefbeen hoger ligt in de hoef door de zijwaartse rotatie) genoeg om de druk van de lage kant af te halen. Hij heeft een gunstige reactie waargenomen in 8 van de 11 gevallen (65%) met deze behandeling.
Solar/coffin bone prolapse In these tough cases, the coffin bone is realigned as with the dorsal rotation case, heel elevation is used to decrease the pull of the deep digital flexor tendon, and the shoe is routed out to prevent weight bearing by the prolapsed sole and/or bone. The rear half of the foot is packed with impression material to help support the horse's weight.
He reported a favorable response (cornification of the exposed soft tissues and hoof wall growth) in 7/9 cases (77%) with this method.
"The wooden shoe provides another very consistent farriery option when treating a horse with chronic laminitis," he concluded.
Zooldoorbraak. In deze moeilijke gevallen worden de verzenen ingekort als in het eerste geval om het hoefbeen weer grondparallel te krijgen, maar moeten de verzenen daarna verhoogd worden om de trekkracht door de diepe buigpees te verminderen. De schoen is geprepareerd zodat er geen druk op de plek van de zooldoorbraak komt te staan. Het achterste gedeelte van de hoef wordt ondersteund met hoefpad om de druk goed te verdelen. Hij heeft een gunstige reactie (verhoorning van de blootgelegde weefsels en groei van de hoefwand) waargenomen in 7 van de 9 gevallen (77%) met deze behandeling.
O'Grady concludeert: "De houten clog vormt een nieuwe, verenigbare optie voor de hoefsmederij om een paard met chronische hoefbevangenheid te behandelen."
Hier nog de foto, waarop ik de groei van de hoef heb aangegeven.
Zoveel paarden, zoveel methodes..
Sommige paarden genezen met alleen een regelmatige, goede bekapping, anderen hebben helaas dit soort kunstgrepen nodig...
Of het ethisch verantwoord is of niet is weer een andere discussie, maar als dit nu de enige manier is om een paard goed en pijnloos te kunnen laten genezen, zeg ik: why not.
Isapaardje schreef:Hier in de buurt heeft iemand een rijbak gevuld met materiaal afkomstig uit autodeuren. Zijn grove stukken zwart/rood vilt/rubber of zoiets. Het schijnt ook bij lichte vorst prima te zijn om in te rijden. Paarden lopen er ook gewoon los in voor dagelijkse beweging, dus ze zullen het niet eten. Maar wat het nu precies voor materiaal is, of waar ze het vandaan heeft, is mij niet geheel bekend.
Sleeper schreef:Ik zie alleen maar iets te zware paarden (met alle respect!) voorbij komen. Mijn paard, alleen hb geen ir, is niet te dik (integendeel) en dit jaar toch ook al 2x bevangen geraakt. Nu is ze echt mager en ben ik me serieus aan het af vragen hoe ik haar wat dikker krijg voor de winter.
lolclub schreef:Sleeper schreef:Ik zie alleen maar iets te zware paarden (met alle respect!) voorbij komen. Mijn paard, alleen hb geen ir, is niet te dik (integendeel) en dit jaar toch ook al 2x bevangen geraakt. Nu is ze echt mager en ben ik me serieus aan het af vragen hoe ik haar wat dikker krijg voor de winter.
Drinkt en plast jouw paard veel ?
Heb je hem ook laten testen op Cushing (ECD) ?
Yoika schreef:Ik voer mijn pony Safe and sound (speciaal voor hoefbevangen paarden) dit bevat alle nodige voedingsstoffen en is aangevuld met supplementen zoals biotine, MSM, vit E, enz. Samen met gruis en kaf. Maar ze is ook sterk vermagerd intussen ...
Hierover heb ik ook nog een vraagje, normaal voederen we onze paarden in de winter voerdebieten bij(niet de suikerbieten) mag ze deze nu ook nog krijgen ???
@ lolclub, ongeveer een maand is ze nu bevangen. Het gaat goed, ze durft nu al zelfs al eens galoperen (in vrijheid).Ze is nu 5 dagen van de buut af. Ze staat wel terug volledig op rust, want telkens als ik met haar probeerde te stappen was het daarna terug veel pijnlijker voor haar ... Ik laat haar nu een beetje zelf kiezen wat ze doet.
Wat haar hoeven betreft, daar probeer ik ook eens een foto van te plaatsen.
Sleeper schreef:lolclub schreef:Drinkt en plast jouw paard veel ?
Heb je hem ook laten testen op Cushing (ECD) ?
Ik heb overwogen haar te laten testen op Cushing, maar haar enige kenmerk van Cushing is bevangenheid en verder helemaal niks. Dus in overleg met de dierenarts alleen standaard en op ir laten testen.
Isapaardje schreef:Hier in de buurt heeft iemand een rijbak gevuld met materiaal afkomstig uit autodeuren. Zijn grove stukken zwart/rood vilt/rubber of zoiets. Het schijnt ook bij lichte vorst prima te zijn om in te rijden. Paarden lopen er ook gewoon los in voor dagelijkse beweging, dus ze zullen het niet eten. Maar wat het nu precies voor materiaal is, of waar ze het vandaan heeft, is mij niet geheel bekend.
ElCamino schreef:ik hoop dat deze bananashoes er ook weer afkunnen.....