Hobbespoes schreef:Ik heb thuis een merrie (10jaar) staan, die niet van mij is maar bij ons komen wonen is omdat ze bij ons continue kan kiezen waar ze loopt binnen of buiten....een kudde van vier paarden (voordien stond ze alleen of met pony en enorm dominant). Ze liep onregelmatig, soms kreupel...
Alles is al onderzocht...nu staat ze op een kruidenkuur.
Vooraleer ze twee maanden geleden bij ons is komen wonen zijn haar hoefijzers er onder uitgehaald (ook gezien ruzie in een nieuwe kudde enz leek me dat het beste).
Ze is serieus achteruitgegaan, maar door nodige aanpassingen in voeding enz loopt ze nu soepel en is er geen onregelmatigheid meer te bespeuren...
Ik ben zaterdag met haar gaan wandelen (voornamelijk stap, beetje draf)
Ze is enorm gevoelig aan de voorvoeten qua steentjes...
Nu zou ik nog graag zolang het 'mooie' weer het toelaat van tijd tot tijd gaan wandelen....maar ik vind het zo zonde om er dan voor deze maand of zo nog ijzertjes onder te zetten....
In de winter staan de paarden hier sowieso zonder ijzers (eigenlijk stond alleen mijn dressuurpaard in de zomer met ijzertjes vanvoor omdat hier de ondergrond zodanig is dat ze heel fel afsleten, al de rest staat hier ijzerloos)
Iemand een gedacht? Mss nog een keer proberen te gaan wandelen? Of toch ijzers? (Hoefschoenen is geen optie omdat haar hoeven imo nog wel gaan veranderen)
Gisteren liep ze niet helemaal zuiver, maar gezien haar achtergrond vond ik dat te begrijpen....vandaag voelde ze zich weer super!
Klinkt als.... atrose (HKO).
Atrose-achtige aandoeningen geven inderdaad vrij vaak een wisselend beeld. Inclusief gevoelig op steentjes/het harde.
Oplossing:
verschillende mogelijkheden ->
1. mijn wedstrijdpaarden staan nu blootvoets, ik pas het trainingsgebied daar nu op aan = hopla het bos in op zacht zand.
Eind oktober nog een wedstrijd, dan gaat er nog eentje van de wedstrijdpaarden op ijzers (kunststof beslag), daarna 3 maanden volledig rust in de wei op blote voeten om voorts in februari weer op beslag te gaan;
2. mijn eigen HKO/atrose paardje: die staat wel op ijzers (kunststof) enkel de voorvoeten, ondanks dat ijzers het jaar rond vervelende consequenties kan hebben, kies ik er toch voor om dit dier op hoefbescherming te zetten a 24/7.... scheelt hem enorm in pijn(beleving), en dus keuze snel gemaakt!
Ik zal overigens fotootjes maken van het beslag van mijn HKO-paard.... minder mooi daar ik het roll-over principe hanteer bij zijn beslag. Kunststofjes zijn ernstig naar achter verlegd zodat het paard een vroegere afrol heeft.
Een vroegere afrol in de ijzers geven goede resultaten bij HKO- en atrose-paarden in de vorm van verbetering.
Maar het ziet er niet uit, bij mijn paardje... maar ja verbetering is zo significant