Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:21

Arabesk schreef:
Tja dat is dus nou ook precies wat ik tegen sport heb; als er zoveel paarden uitvallen, tweederde in dit geval, waar zijn we dan mee bezig? Zijn we dan niet onze paarden over hun lichamelijke grenzen heen aan het jagen?

De keuringen op dit soort wedstrijden is heel streng en een rommelige draf kan al reden zijn om een paard niet door te laten gaan. Door de strenge keuringen worden de paarden in mijn ogen goed genoeg gecontroleerd en bij elke twijfel zal een combinatie of niet goed gekeurd worden. Zo een taktfout als jou arabesk op 1 van die slow motionfilmpjes heeft betekend daar afkeuring.

Natuurlijk is het topsport en daar worden grenzen opgezocht maar ik vraag mij af of dat veel schadelijker is dan vele andere ruiters die met niet rad lopende paarden of paarden met zere ruggen gewoon door blijven rijden.

FaberSmid schreef:
Wat zijn dan de oorzaken, Nederland allemaal terug getrokken of afgekeurd?

Van de 5 gestarte Nederlanders 4 afgekeurd en 1 is gestopt op de vetgate omdat ze de minimale snelheid toch niet meer kon halen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:26

Bandida schreef:
2/3 ?! Ik heb de berichtgeving niet gevolgd, maar dat is schrikbarend veel. Als dat alleen bij één landenteam het geval is vraagt het minstens om een onderzoekje.. Hoe zit het met de voorbereiding? Wat voor training krijgen die paarden? Met wat voor paarden wordt gereden? Hoe goed zijn de ruiters? Wat voor materiaal wordt er gebruikt? En in geval van zo veel kreupelheid lijkt me een blik op de voeten (hoefonderhoud) ook terecht.

Dat is niet van 1 landenteam maar in totaal. ;)

Je mag overigens niet zo maar mee doen aan de FEI wedstrijd op deze afstand daarvoor moet je je selecteren etc.
Ik denk dat de kreupelheden metname te maken hebben met de ondergrond. Stenige ondergrond met keien en scheuren en gaten maken de kans op een verstapping toch een stuk groter dan de hollandse zandbodem.

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 06:26

Arabesk, ik zie wel degelijk paarden die bij eenzelfde smid lopen allemaal lange tenen krijgen.
Wel heel toevallig dat juist alleen deze paarden (die met nog 15 anderen op 1 dezelfde stal staan en hetzelfde gehouden worden enz) lange tenen krijgen. Ik ben er van overtuigd dat het wel degelijk door manier van bekappen komt en niet standaard door voeding oid.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:14

Dat heb ik ook gezien Needje, op de 1e stal waar ik heb gestaan
Boel paarden met dezelfde smid, paardjes hadden in grote lijnen allemaal dezelfde uitgezakt voeten. Stonden alle hoog op de hoeven met uitpuilende onderkanten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:25

Ik herken gewoon de smid als ik paarden zie die door hem gedaan worden. :=

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:42

Bij ons op stal kun je ook het verschil zien tussen de 3 smeden die komen, alhoewel het niet zo erg is dat 1 van de 3 er een compleet drama van maakt. Er is een paard wat ik graag anders op de ijzers zou zien (heeft langwerpige, smalle voorvoeten i.p.v. rond), maar ik ken het dier ook niet goed genoeg om te weten wat het achterliggende probleem is.

Andere vraag: hoe zouden jullie een smid zoeken op een plaats die je paard-/smidtechnisch niet (goed) kent? Hoe kies je de juiste persoon?

Ik ga sowieso van het huidige smeedwerk een goede set foto's maken, zodat ik weet waar mijn merrie het goed op doet/waar ik tevreden mee ben. Zo kan ik ook vergelijken, maar hoe voorkom je dat je een prutser aan de haak slaat? Enthousiaste verhalen van iemand over een smid zeggen ook niet alles...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:47

Als je op een stal staat met meerdere paarden kijk ik naar de voeten daar. Verder is het een kwestie van uitproberen denk ik.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:51

Dat is inderdaad iets wat ik wilde doen, Needje - voordeel van dit topic volgen is dat ik er een beetje meer kijk op heb gekregen (al blijft het moeilijk, zo nu en dan).

Het gaat overigens om m'n eigen merrie, ze gaat sowieso vlak vóór de verhuizing beslagen worden, zodat ik een week of wat speling heb.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:53

Ga je te ver om je eigen smid te behouden? Das zonde.
Succes met zoeken!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:58

Ja, ik verhuis van de provincie Zeeland richting 's lands hoofdstad. Helaas echt te ver dus :\

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 14:46

Needje schreef:
Als je op een stal staat met meerdere paarden kijk ik naar de voeten daar. Verder is het een kwestie van uitproberen denk ik.

Dat heb ik dit keer ook gedaan, ben gewoon in de wei voeten op gaan tillen toen zag ik snel genoeg wat ik echt niet goed eruit vond zien.
Van het paard wat ik echt keurig vond ben ik op de eigenaar afgestapt, ff kletsen, Ja hij moet nodig weer gedaan worden...ik vond het er nog wel zo netjes uitzien, zag het ook hoor!
Ook bleek ze al 9 jaar dezelfde smid te hebben, dat zegt ook wel wat!

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:04

Ik heb thuis een merrie (10jaar) staan, die niet van mij is maar bij ons komen wonen is omdat ze bij ons continue kan kiezen waar ze loopt binnen of buiten....een kudde van vier paarden (voordien stond ze alleen of met pony en enorm dominant). Ze liep onregelmatig, soms kreupel...
Alles is al onderzocht...nu staat ze op een kruidenkuur.
Vooraleer ze twee maanden geleden bij ons is komen wonen zijn haar hoefijzers er onder uitgehaald (ook gezien ruzie in een nieuwe kudde enz leek me dat het beste).
Ze is serieus achteruitgegaan, maar door nodige aanpassingen in voeding enz loopt ze nu soepel en is er geen onregelmatigheid meer te bespeuren...
Ik ben zaterdag met haar gaan wandelen (voornamelijk stap, beetje draf)
Ze is enorm gevoelig aan de voorvoeten qua steentjes...
Nu zou ik nog graag zolang het 'mooie' weer het toelaat van tijd tot tijd gaan wandelen....maar ik vind het zo zonde om er dan voor deze maand of zo nog ijzertjes onder te zetten....
In de winter staan de paarden hier sowieso zonder ijzers (eigenlijk stond alleen mijn dressuurpaard in de zomer met ijzertjes vanvoor omdat hier de ondergrond zodanig is dat ze heel fel afsleten, al de rest staat hier ijzerloos)
Iemand een gedacht? Mss nog een keer proberen te gaan wandelen? Of toch ijzers? (Hoefschoenen is geen optie omdat haar hoeven imo nog wel gaan veranderen)
Gisteren liep ze niet helemaal zuiver, maar gezien haar achtergrond vond ik dat te begrijpen....vandaag voelde ze zich weer super!

Ik heb heel het topic doorworsteld met veel aandacht...En al veel bijgeleerd....ik heb ook enorm veel vertrouwen in mijn hoefsmid.
Ik heb gelezen over wanneer veulens te kappen....
Mijn veulen is altijd meegedaan met de moeder....dus op 6 weken, 12 weken enz...(in het begin gewoon even met de rasp erover...dan leert ze gewoon het gevoel...) De juffrouw is nu een jaar oud en laat haar voetjes doen alsof ze bij de manicure is...netjes en braaf...
Zij had/heeft een beetje een franse stand...en de hoefsmid heeft dat altijd netjes bijgeveild....zodanig dat ze nu een mooi recht been heeft...alleen als ze een groeispurt maakt zie je het soms nog eens scheef staan en dan bel ik direct de hoefsmid die zo snel mogelijk binnenspringt om het bij te veilen....
Ik ben van mening als je zo een veulen niet bijhoudt van kleins af aan dat je met een franse stand blijft...en met haar zal die als ze volwassen is zo goed als nihil zijn....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:10

Hobbespoes schreef:
Ik ben van mening als je zo een veulen niet bijhoudt van kleins af aan dat je met een franse stand blijft...en met haar zal die als ze volwassen is zo goed als nihil zijn....

Kan.... maar veel is ook aangeboren. De groei van bijv de groeischijven kunnen a-symmetrisch zijn. Buitenste gedeelte is bijv dikker dan het binnenste gedeelte in groei.... dan kan je de hoeven bijvijlen totdat je een ons weegt, maar de a-symmetrische groei is nu eenmaal in de genen opgeslagen et voila Franse stand danwel toontredig of etc etc.
Uiteraard verklein/verminder je de "foute" stand wel door goed onderhoud, maar indien aangeboren, krijg je niet altijd de kaarsrechte benen die je zo graag wenst.

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:15

scoxxx schreef:
Hobbespoes schreef:

Kan.... maar veel is ook aangeboren. De groei van bijv de groeischijven kunnen a-symmetrisch zijn. Buitenste gedeelte is bijv dikker dan het binnenste gedeelte in groei.... dan kan je de hoeven bijvijlen totdat je een ons weegt, maar de a-symmetrische groei is nu eenmaal in de genen opgeslagen et voila Franse stand danwel toontredig of etc etc.
Uiteraard verklein/verminder je de "foute" stand wel door goed onderhoud, maar indien aangeboren, krijg je niet altijd de kaarsrechte benen die je zo graag wenst.

Ok daar geef ik je gelijk in maar ik denk dat er vele paarden zijn met een lichte afwijking, zeggend franse stand of toontredend enz..., die door een goed onderhoud tot een minima konden herleid worden of zelfs weg zouden kunnen zijn...
Als ik nu zie dat mijn jaarling een mooie rechte stand heeft door het onderhoud en indien ze geen onderhoud had gehad ze waarschijnlijk frans had gestaan...dan vind ik het toch de moeite...
Ik vind sowieso de moeite om veulens van kleins af aan te laten verzorgen door te hoefsmid...
Ik heb vorig jaar een 2,5 jarige merrie in huis gehaald die nog nooit een hoefsmid heeft gezien en ik hoor uit verscheidene hoeken dat dat bij een groot aantal mensen als normaal wordt beschouwd....
Soit de bijdrage over mijn jaarling is enkel een informatieve bijdrage...
De vraag zat hem in mijn merrie van 10 jaar....wat ik ermee aan moet....

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:35

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
Tja dat is dus nou ook precies wat ik tegen sport heb; als er zoveel paarden uitvallen, tweederde in dit geval, waar zijn we dan mee bezig? Zijn we dan niet onze paarden over hun lichamelijke grenzen heen aan het jagen?

De keuringen op dit soort wedstrijden is heel streng en een rommelige draf kan al reden zijn om een paard niet door te laten gaan. Door de strenge keuringen worden de paarden in mijn ogen goed genoeg gecontroleerd en bij elke twijfel zal een combinatie of niet goed gekeurd worden. Zo een taktfout als jou arabesk op 1 van die slow motionfilmpjes heeft betekend daar afkeuring.

Natuurlijk is het topsport en daar worden grenzen opgezocht maar ik vraag mij af of dat veel schadelijker is dan vele andere ruiters die met niet rad lopende paarden of paarden met zere ruggen gewoon door blijven rijden.

FaberSmid schreef:
Wat zijn dan de oorzaken, Nederland allemaal terug getrokken of afgekeurd?

Van de 5 gestarte Nederlanders 4 afgekeurd en 1 is gestopt op de vetgate omdat ze de minimale snelheid toch niet meer kon halen.

Ik kan me inderdaad nog herinneren hoe het paardje van Arabesk een bepaald loopje had die hier op bokt volledig met de grond gelijk werd gemaakt. Inderdaad ook een kleine taktfout... met zo'n drafje is dat inderdaad vette afkeuring! ;) *D

Kleine aanvulling wellicht? De NL-paarden presteren al jaren op internationaal niveau in het NL A-kader. Jaar-in-jaar-uit... het herstel na zo'n wedstrijd is dus zodanig dat dit de dieren zijn die vaak 2 160-ers per jaar aankunnen en het jaar daarop weer en weer en weer en weer.
Er zitten daarnaast 2 18-jarige paarden in het A-kader die op dit niveau presteren, dat zegt al veel denk ik: kapotgereden paarden presteren niet jaar na jaar op dit niveau.
Het niet kunnen uitrijden is part of the deal. Volgende 160-er rijden ze vervolgens wel uit.... maar vaak dan wel op ondergrond vergelijkbaar met ons NL-modder-kikker-zachtste-ondergrond-ter-wereld-landje.
De veterinaire keuringen zijn uitermate streng.

Het Belgische team heeft het overigens kei-goed gedaan! *\o/* Wellicht ten overvloede vermeldt (?) is dat dat de Belgen het voordeel van bijvoorbeeld De Ardennen hebben als trainingsgebied.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:46

Hobbespoes schreef:
Ik heb thuis een merrie (10jaar) staan, die niet van mij is maar bij ons komen wonen is omdat ze bij ons continue kan kiezen waar ze loopt binnen of buiten....een kudde van vier paarden (voordien stond ze alleen of met pony en enorm dominant). Ze liep onregelmatig, soms kreupel...
Alles is al onderzocht...nu staat ze op een kruidenkuur.
Vooraleer ze twee maanden geleden bij ons is komen wonen zijn haar hoefijzers er onder uitgehaald (ook gezien ruzie in een nieuwe kudde enz leek me dat het beste).
Ze is serieus achteruitgegaan, maar door nodige aanpassingen in voeding enz loopt ze nu soepel en is er geen onregelmatigheid meer te bespeuren...
Ik ben zaterdag met haar gaan wandelen (voornamelijk stap, beetje draf)
Ze is enorm gevoelig aan de voorvoeten qua steentjes...
Nu zou ik nog graag zolang het 'mooie' weer het toelaat van tijd tot tijd gaan wandelen....maar ik vind het zo zonde om er dan voor deze maand of zo nog ijzertjes onder te zetten....
In de winter staan de paarden hier sowieso zonder ijzers (eigenlijk stond alleen mijn dressuurpaard in de zomer met ijzertjes vanvoor omdat hier de ondergrond zodanig is dat ze heel fel afsleten, al de rest staat hier ijzerloos)
Iemand een gedacht? Mss nog een keer proberen te gaan wandelen? Of toch ijzers? (Hoefschoenen is geen optie omdat haar hoeven imo nog wel gaan veranderen)
Gisteren liep ze niet helemaal zuiver, maar gezien haar achtergrond vond ik dat te begrijpen....vandaag voelde ze zich weer super!

Klinkt als.... atrose (HKO).
Atrose-achtige aandoeningen geven inderdaad vrij vaak een wisselend beeld. Inclusief gevoelig op steentjes/het harde.
Oplossing:
verschillende mogelijkheden ->
1. mijn wedstrijdpaarden staan nu blootvoets, ik pas het trainingsgebied daar nu op aan = hopla het bos in op zacht zand.
Eind oktober nog een wedstrijd, dan gaat er nog eentje van de wedstrijdpaarden op ijzers (kunststof beslag), daarna 3 maanden volledig rust in de wei op blote voeten om voorts in februari weer op beslag te gaan;
2. mijn eigen HKO/atrose paardje: die staat wel op ijzers (kunststof) enkel de voorvoeten, ondanks dat ijzers het jaar rond vervelende consequenties kan hebben, kies ik er toch voor om dit dier op hoefbescherming te zetten a 24/7.... scheelt hem enorm in pijn(beleving), en dus keuze snel gemaakt!

Ik zal overigens fotootjes maken van het beslag van mijn HKO-paard.... minder mooi daar ik het roll-over principe hanteer bij zijn beslag. Kunststofjes zijn ernstig naar achter verlegd zodat het paard een vroegere afrol heeft.
Een vroegere afrol in de ijzers geven goede resultaten bij HKO- en atrose-paarden in de vorm van verbetering.
Maar het ziet er niet uit, bij mijn paardje... maar ja verbetering is zo significant :P

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:45

In mijn eerste post staat dat ze al op alles onderzocht is geweest, dus ook foto's en dergelijke...geen arthrose vastgesteld.
Des al niet te min ben ik wel geïnteresseerd in de foto's van het beslag van je HKO-paard.
Haar problemen zijn begonnen met het afspenen van haar veulen en sindsdien beschouwde ze daar de pony als haar veulen en ze was daar continue hengstig...
Hier thuis heeft ze een jaarling om op te passen...en sinds ze bij ons is is ze nog maar 3 keer hengstig geworden...
Wat maakte dat ze eerst achteruit is gegaan: was heimwee en vooral veel meer beweging in een kudde van vier die een heel weide enz voor hun hebben en dus altijd op wandel zijn...en af en toe ruzie...

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:03

Een tijdje geleden heb ik hier foto's geplaatst en nu heb ik een vraagje.
De hoefsmid was net bij mijn pony en omdat ze rotstraal heeft, was hij de stralen aan het bijwerken. Toen kwam er ineens wat pus uit 1 van de stralen. En toen hij drukte nog een klein beetje meer. De pony heeft geen stap gevoelig gelopen en reageerde ook niet op het drukken. Was voor de rest ook niet warm oid. Kwam uit een heel klein gaatje.
Weet een van jullie wat dit kan zijn? Volgens de hoefsmid geen hoefzweer.
Laatst bijgewerkt door BabyBell op 29-09-09 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:06

Wat dan wel volgens de hoefsmid? Lijkt mij zijn taak om dit te kunnen verklaren hij staat er immers met zijn neus boven op.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:09

Hij verklaarde het als een klein ontstekinkje maar geen hoefzweer. Ook zei hij dat hij meer pony's kende die dit hadden en dat er onderzoek naar is gedaan. Uit het onderzoek kwam volgens hem echter niks specifieks.
Hoefsmid vergeleek het met een puistje bij een mens.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:24

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:30

Jaaa precies! Zo zag het er precies uit. Hij heeft het dus 'open' gesneden en er kwam ook precies zo'n bolletje pus uit. Daarna niks meer. Moest alleen een klein beetje betadine oplossing erop/in doen. Mja, rotstraal heeft ze dus al...gaat wel een stuk beter. Heb 2 weken met CTC gesprayd maar daar werden de stralen heel erg hard van. Nu doe ik er elke dag betadine oplossing in.
Hopen dat het snel over gaat.

Zack: bedankt!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:31

Np ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:05

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:19

Ik zal overigens morgen foto's maken van mijn HKO-paardje sinds afgelopen zaterdag tot een levenslang jaar-rond op ijzers staan is "veroordeeld" ;-)...
- hij is zichtbaar opgeknapt
- maakt weer deel uit van de kudde daar waar hij voorheen zich terugtrok (bang om weggejaagd te worden en in een draai auw pijn in de voeten)
- gaat het spel met de jonkies weer aan, 10x vaker
- ruimer uit zijn schouder
- niet meer op eieren lopend, indien wat harde ondergrond
- kan weer op asfalt stappen en draven
- zet zijn staart er weer op
- oortjes naar voren
- bemoeid zich zoveel vaker weer met de kudde
- gaat zelfs het gevecht weer terug aan om zijn positie weer te herstellen
- loopt weer zuiver op de volte op asfalt
- showt weer gelijk een hengst

Kortom, paard deed het redelijk op blote voeten.... maar doet het zoveel beter op ijzers. Paardwelzijn is beduidend en overduidelijk toegenomen voor dit specifieke paard op ijzers!!! P.S. uiteraard wel kunststof ijzers natuurlijk haha :D :D

Daar waar Arabesk moeite heeft met het uitvalpercentage op een EK endurance, heb ik sterk veel moeite met het feit dat ijzers onbespreekbaar zijn voor haar.... ondanks het feit dat ijzers het paardwelzijn zo verschrikkelijk veel kan verbeteren (in een situatie waar ijzers absoluut noodzakelijk zijn).
Een ultiem voorbeeld hiervan staat bij mij in de wei.