Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:33

Smid en ik hebben gisteravond trouwens de Hippoflex en Marathons naast elkaar gelegd. Hij gaat die eens proberen op het paard van een andere klant.

Materiaal lijkt nagenoeg hetzelfde. Maar de marathons zijn niet zo mooi op maat te maken als de Hippoflex. De nagelgaten zijn daar ook voorgeboord en daar lijkt zo niet veel aan de veranderen.
De marathons hebben trouwens ook alleen een lip voor en daar zit een opzetje in. :)

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met de Marathons.

LizMD

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:38

Scoxxx, heb jij al jouw paarden vierkant op kunststof staan? De verhalen hier klinken erg positief en die 4daagse gaat Mac van de zomer met (in ieder geval z'n voorvoetjes) niet trekken. Maar omdat de ijzers zo 'dik' zijn, krijg je dan geen ongelijkheid als je je paard alleen voor op ijzers zet?

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:32

Ja, ik ken de verschillende poly urethanen momenteel op de markt heel goed en weet en zie ook de lange termijneffecten. In mijn ogen het beste kunststof beslag op dit moment is het imprint systeem van Andrew Poynton maar dat heb ik hier nog nooit voorbij zien komen...
Het is alleen een feit dat er nog veel haken en ogen aan de PU´s hangen maar als daar niet op gewezen mag worden of als men zich dan persoonlijk aangevallen voelt tja, daar kan ik ook niks aan doen. Mijn eigen paarden lopen momenteel en ik denk voorlopig (nog) in ieder geval niet op plastics omdat er in mijn ogen betere, bewezen, alternatieven zijn voor kunststoffen, wellicht in de toekomst. Het effect dat het meest aanhangig wordt gemaakt hier, de verlaging van de gemiddelde trillingen (pieken kunnen evenhoog uitkomen en de duur van de trillingen is vergelijkbaar als bij normaal beslagen paarden) gaat voor de meeste paarden sowieso niet op want die komen bijna niet op de verharde weg maar dat terzijde.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:54

@thijm: Mijn hoefsmid heeft zich ook verdiept in imprent en vanaf juni kan hij die er onder slaan, maar het boren in de hoef staat mij erg tegen :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:29

thijm schreef:
Ja, ik ken de verschillende poly urethanen momenteel op de markt heel goed en weet en zie ook de lange termijneffecten. In mijn ogen het beste kunststof beslag op dit moment is het imprint systeem van Andrew Poynton maar dat heb ik hier nog nooit voorbij zien komen... .

Ik had nog nooit van het imprint systeem gehoord. Het op maat maken gaat net als bij Hippotech? Ik zal vanavond hun site eens uitgebreid bekijken :)

Wat zijn de lange termijn effecten van PU volgens jou, Thijm? En wat noem jij lange termijn?

thijm schreef:
Het is alleen een feit dat er nog veel haken en ogen aan de PU´s hangen maar als daar niet op gewezen mag worden of als men zich dan persoonlijk aangevallen voelt tja, daar kan ik ook niks aan doen.

Wat jij haken en ogen vindt hoeven voor andere mensen geen haken en ogen te zijn. Dit is een discussie, dus als bijvoorbeeld jij schrijft dat het te stroef is en mijn ervaring is dat het niet zo is dan ben ik dat niet met je eens. :) Het is natuurlijk niet zo dat wat jij schrijft direct als waarheid aangenomen moet worden en zo is het andersom ook.

Overigens is er nog steeds geen concreet antwoord of je weleens met PU-beslag gewerkt hebt. ;)
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 05-06-09 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:31

Citaat:
Ik had nog nooit van het imprint systeem gehoord

Hier nog zo iemand.

Is er een website ofzo zodat we het eens kunnen bestuderen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:09

thijm schreef:
De aanname dat trillingen slecht zouden komt omdat bij konijntjes is aangetoond dat trillingen osteo artritis kan veroorzaken (onderzoek van Radin).

Ik lees heel vaak 'is dat eigenlijk wel wetenschappelijk bewezen' op bokt. Nu is er voor een hoop zaken waar discussie rond is misschien helemaal geen onderzoek nodig.
Beslag is een stuk ijzer met een gewicht dat ongeveer gelijk is aan de hele voet zonder ijzer, wat onder aan het paard wordt genageld. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken dat dat de pezen en banden van die voet bij beweging extra belast. En op de vraag, jamaar ok..extra..maar is het schadelijk? Kijk.. hoe lichter het object wat je er tegen slaat, hoe minder gewicht aan de voet rondgeslingerd wordt, hoe minder kans dat het schadelijk gaat uitpakken.
Hetzelfde met hoefnagels. Is dat schadelijk? Niet noodzakelijk, maar de hoefwand perforeren brengt een kans op problemen met zich mee. Hoe minder hoe beter.
Hetzelfde met trillingen. Hier schrijven verschillende smeden toch? Jullie moeten we toch niets uitleggen over trillingen door metaalslag in gewrichten.. waar de grens van schade ligt kan je 's morgens prima voelen in je pols, elleboog, schouder en onderrug ;)
Ik wil maar zeggen.. een paard is ook gewoon een zoogdier zoals wij, sommige dingen kan je met wat inlevingsvermogen en wat gezond verstand zo ook wel bedenken. Hoeft voor mij niet per se een universiteitsdierenarts een paar jaar op te gaan zwoegen. Het is gewoon risico's afwegen en kiezen, en hoe minder je na een correcte bekapping moet ingrijpen met allerlei kunstgrepen (ijzer, kunststof, hoefschoenen enz..) hoe minder risico op problemen.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:25

Mijn mening is slechts gebaseerd op de wetenschap, dus wat hier genoemd wordt als ook maar een mening is niet correct. Hetgeen ik hier tot nu geschreven heb is hetgeen dat in de literatuur is na te lezen. Het merendeel dat hier te lezen valt op bokt zijn ervaringen van mensen en hun eigen logica.... het een wat logischer dan het ander.....

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:27

Imprint is opzich wel een mooi systeem, en wordt gelijmd inplaats van genageld. Alleen om goed te lijmen boren ze dus gaatjes in de hoefwand en daarin haken ze dan het beslag, om vervolgs de hele boel dicht te lijmen. Ziet er een beetje appart uit, en die gaten in de hoefwand staan mij een beetje tegen. Voor de rest lijkt het idd een prima beslag, maar heb het nog nooit op een paard gezien omdat het relatief onbekend is in Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:40

thijm schreef:
Mijn mening is slechts gebaseerd op de wetenschap, dus wat hier genoemd wordt als ook maar een mening is niet correct. Hetgeen ik hier tot nu geschreven heb is hetgeen dat in de literatuur is na te lezen. Het merendeel dat hier te lezen valt op bokt zijn ervaringen van mensen en hun eigen logica.... het een wat logischer dan het ander.....

Dan is het voor jou vast geen probleem die wetenschappelijke artikelen hier te plaatsen. Kunnen we er allemaal wat van leren :)

En de vraag blijft staan ;)

Edit:
thijm schreef:
Ja, ik ken de verschillende poly urethanen momenteel op de markt heel goed en weet en zie ook de lange termijneffecten.

Daar ben ik trouwens ook erg nieuwsgierig naar, dus als je daar een goede wetenschappelijke van hebt, graag!

Ik ken 1 paard die al 5 jaar zonder problemen op Hippoflex staat. Paard is al flink op leeftijd maar loopt nog endurancewedstrijden.

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:29

Nou eenvoudig, je begint bijvoorbeeld bij het reeds genoemde paper van Back en werkt vervolgens de literatuurlijst door en van het ene paper kom je bij het andere....

Willem Back, Maaike H.M. van Schie and Jessica N. Pol. 2006. Synthetic shoes attenuate hoof impact in the trotting warmblood horse. Equine and Comparative Exercise Physiology. 3: 143-151.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:34

Bandida schreef:
Ik lees heel vaak 'is dat eigenlijk wel wetenschappelijk bewezen' op bokt. Nu is er voor een hoop zaken waar discussie rond is misschien helemaal geen onderzoek nodig.
Beslag is een stuk ijzer met een gewicht dat ongeveer gelijk is aan de hele voet zonder ijzer, wat onder aan het paard wordt genageld. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te bedenken dat dat de pezen en banden van die voet bij beweging extra belast. En op de vraag, jamaar ok..extra..maar is het schadelijk? Kijk.. hoe lichter het object wat je er tegen slaat, hoe minder gewicht aan de voet rondgeslingerd wordt, hoe minder kans dat het schadelijk gaat uitpakken.
Hetzelfde met hoefnagels. Is dat schadelijk? Niet noodzakelijk, maar de hoefwand perforeren brengt een kans op problemen met zich mee. Hoe minder hoe beter.
Hetzelfde met trillingen. Hier schrijven verschillende smeden toch? Jullie moeten we toch niets uitleggen over trillingen door metaalslag in gewrichten.. waar de grens van schade ligt kan je 's morgens prima voelen in je pols, elleboog, schouder en onderrug ;)
Ik wil maar zeggen.. een paard is ook gewoon een zoogdier zoals wij, sommige dingen kan je met wat inlevingsvermogen en wat gezond verstand zo ook wel bedenken. Hoeft voor mij niet per se een universiteitsdierenarts een paar jaar op te gaan zwoegen. Het is gewoon risico's afwegen en kiezen, en hoe minder je na een correcte bekapping moet ingrijpen met allerlei kunstgrepen (ijzer, kunststof, hoefschoenen enz..) hoe minder risico op problemen.

Dit vind ik nu een schrijfsel wat ingelijst mag worden +:)+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:02

thijm schreef:
Nou eenvoudig, je begint bijvoorbeeld bij het reeds genoemde paper van Back en werkt vervolgens de literatuurlijst door en van het ene paper kom je bij het andere....

Willem Back, Maaike H.M. van Schie and Jessica N. Pol. 2006. Synthetic shoes attenuate hoof impact in the trotting warmblood horse. Equine and Comparative Exercise Physiology. 3: 143-151.

Je komt er wel heel gemakkelijk van af zo. Zou je niet wat kunnen plaatsen? Bijvoorbeeld over die langetermijn effecten van PU-beslag, liefts Hippoflex in het bijzonder. Ik heb daar zelf nog niets over gevonden, dacht dat het nog niet onderzocht was, maar misschien heb ik het mis.

Hoe komt de gemiddelde bokker trouwens bij die papers?

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:28

http://www.pubmed.com bijvoorbeeld.... de meeste papers zijn via internet te krijgen of te kopen. De lange termijn effecten zijn/ worden onderzocht door een groep in de VS, zeer goed mogelijk dat die resultaten (nog) niet gepubliceerd zijn, een paper heb ik daarover ook niet zo paraat en naar een abstract zou ik moeten zoeken....maar je zult ergens moeten beginnen met inlezen en wat verwacht je dan van me? Dat ik alle papers die ikzelf ken op bokt ga inkloppen? Mocht ik een abstract vinden laat ik dat weten maar ik weet nu al dat dat niet over Hippoflex gaat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:52

thijm schreef:
Dat ik alle papers die ikzelf ken op bokt ga inkloppen? .

Natuurlijk niet, maar misschien wel die papers waarmee jij je eigen argumenten kan ondersteunen aangezien je aangeeft je slechts te baseren op wetenschap. ;)

Van die lange termijeffecten van PU heb jij dus ook, momenteel, geen wetenschappelijke onderbouwing? Hoe zie jij de lange termijneffecten dan? :)

thijm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:15

Laat me toevallig de mensen kennen die ermee bezig zijn (geweest) maar ik ga hier verder geen zaken noemen die ik niet hard kan maken vandaar dat ik er ook geen uitspraken over doe. Een abstract van een wetenschappelijk congres telt overigens ook als wetenschappelijke publicatie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:59

thijm schreef:

Bokkers die studeren aan de universiteit van Wageningen of Utrecht (ook andere uni's) kunnen er gewoon bijkomen als ze op de uni inloggen.

Er is vast wel iemand die ons er aan helpen wil :j

Maar meestal is het abstract ook al heel veel te lezen:

Citaat:
Abstract
Impact is considered the most critical part of the stance phase for the development of chronic articular disorders such as osteoarthritis in the equine distal limb. Modern, synthetic shoeing materials are believed to modify impact and therefore are often used to treat an/r prevent lameness due to chronic joint disorders. Scientific evidence is scarce, however, to prove this. Hoof impact of forelimb was compared quantitatively in a group of horses under three conditions: unshod, classical steel shoes and shod with a synthetic shoe. Twelve sound warmblood horses were trotted by hand on an asphalt track at a mean speed of 3.5ms−1 and measured in a Latin square design (unshod condition, with steel shoes and with polyurethane (PU) shoes) using a triaxial accelerometer that had been fixed to the lateral hoof wall of the left forelimb. The sampling frequency was set at 10kHz per channel. The maximum amplitude of vertical and horizontal, forwar/ackward accelerations at hoof impact was lowest when shod using the PU shoeing condition (P<0.05), but the duration of the impact vibrations was lowest when unshod. PU shoes cause more damping, less friction and slower shock absorption at hoof level compared with the other two conditions and thus modify impact. Synthetic, polyurethane shoes may help in reducing peak vibrations. These short-term effects appear to be promising enough to evaluate PU shoes under field conditions in reducing impact on the longer term after substantial wear and tear. Furthermore, the possible role of synthetic materials in repairing critical tissues or even in preventing osteoarthritis in horses warrants further investigation.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:10

thijm schreef:
Mijn mening is slechts gebaseerd op de wetenschap, dus wat hier genoemd wordt als ook maar een mening is niet correct.

De mijne ook, maar dat wil niet zeggen dat ik me geen mening kan vormen zonder dat daar pubmed aan te pas komt. Ik hoef bv ook geen artikel te lezen dat bewijst dat het niet gezond is voor je enkels om iedere dag te gaan joggen met je veiligheidsschoenen aan.
Kijk als je producent van kunststof beslag bent, dan kan ik goed begrijpen dat je onderzoek gaat financieren naar de eigenschappen van het materiaal of de gevolgen van het gebruik, en dat je graag een artikeltje wil waar ze beter in scoren als ijzer beslag. Maar mij persoonlijk interesseren die details niet zo, met een beetje nuchter nadenken kom ik aan de gebruikers-kant ook al een heel eind. Vanuit de gezondheid van het paard gezien is het beste er niets onder (te hoeven) slaan, tweedebeste iets dun en licht dat de eigenschappen van hoefhoorn zo dicht mogelijk benadert, en slechtste een ijzer.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 05-06-09 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:17

Zit er nog veel prijsverschil tussen gewoon beslag en kunstof beslag ?

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:07

Ik volg dit topic al een tijdje maar nog niks geplaatst, heb nu wat foto's gemaakt van de hoeven van mijn verzorgpony.
Het gaat om een 11 jarige shetlander die +- op zijn 4e hoefbevangen is geweest, ik wist toen nog vrij weinig tot vrijwel niets van hoefmechanismen e.d. af, hij is in die tijd denk ik maar twee keer bekapt (ik kan het fout hebben) en toen liep hij wel weer redelijk goed. De eigenaar laat eigenlijk nooit een hoefsmid komen, zijn hoeven zijn dan wel erg hard maar sinds een jaar ongeveer vijl ik de hoeven zeker elke twee weken.
genoeg gekletst hier komen de foto's

rv Afbeelding

Afbeelding

lv beetje scheef zie ik, ook de kroonrand lijkt bij linksvoor niet recht
Afbeelding

Afbeelding

lv een paar maandjes terug
Afbeelding

sorry voor de belabberde kwaliteit hoop dat jullie er toch wat mee kunnen. Ik vind zelf dat hij nog te lang in de toon is
en te smal in de verzenen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:08

Bandida schreef:
Vanuit de gezondheid van het paard gezien is het beste er niets onder (te hoeven) slaan, tweedebeste iets dun en licht dat de eigenschappen van hoefhoorn zo dicht mogelijk benadert, en slechtste een ijzer.

Vandaar dat ik, op dit moment, kies voor Hippoflex. :) IJzerloos kunnen haar voeten de afstanden niet meer aan.

darwin schreef:
Zit er nog veel prijsverschil tussen gewoon beslag en kunstof beslag ?

Er zit inderdaad nog redelijk wat prijsverschil tussen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:13

wat is dan duurder?? een ijzer of kunststof?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:26

Peelie schreef:
wat is dan duurder?? een ijzer of kunststof?

Kunststof.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:26

Rondom op ijzers kost hier gem. 90 euro. Hoeveel is kunstof?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 15:52

Needje schreef:
Rondom op ijzers kost hier gem. 90 euro. Hoeveel is kunstof?

Ik betaal € 85,- voor het bekappen en beslaan, is normaal € 95,- rondom, en koop mijn eigen beslag en dat is rond de € 25,- voor 4 stuks.