[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:24

Roane:sterkte! Misschien zit het mee en is het een hoefzweer. Wat natuurlijk ook geen pretje is, maar hoefbevangenheid is echt ellendig.

Ben ik de enige die voordroog(kuil) geeft? Indiana krijgt bijna onbeperkt voordroog.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:36

Dat weet ik niet. Ik voer iig overjarig natuurhooi.
Oud, vezelrijk spul met veel kruiden. Ze krijgen zo veel als ze opeten.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 16:38

Roane: Toen mijn paard hoefbevangen was voerde ik op dat moment een meusli genaamd Nature's Best van Pavo, staat ook op de zak dat er een laag suiker en eiwit gehalte in zit , maar dat is niet helemaal waar want in zetmeel zit ook suiker. Hopelijk valt het inderdaad mee en is het een fikse hoefzweer. Ik ga voor je duimen!

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:39

romeorowan schreef:
Ben ik de enige die voordroog(kuil) geeft? Indiana krijgt bijna onbeperkt voordroog.

ik geef onbeperkt hooi en dan goed grof/stengelig hooi, zodat ze goed moeten kauwen en het niet zo snel weg kunnen werken. Ik vind voordroog toch wat minder geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.. geen idee waarom Verward Maar heb ook een luchtzuiger staan dus dan is voordroog/kuil te zuur.

De meeste muesli's zit inderdaad veel zetmeel in, dus zijn eigenlijk helemaal niet zo laag in suiker.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 17:49

Kymalin schreef:
Roane: Toen mijn paard hoefbevangen was voerde ik op dat moment een meusli genaamd Nature's Best van Pavo, staat ook op de zak dat er een laag suiker en eiwit gehalte in zit , maar dat is niet helemaal waar want in zetmeel zit ook suiker. Hopelijk valt het inderdaad mee en is het een fikse hoefzweer. Ik ga voor je duimen!

Ik weet niet, maar zal het even navragen! Hij heeft ook al een hele geschiedenis van spierbevangenheid, dus ik ben bang nu hij dus stilstaan dat zijn spierbevangenheid ook nog eens terugkomt. Dat is bij hem chronisch.

De DA gokte op een hoefzweer, door de terugval van gisteren. Als hij morgen nog steeds geen verbetering toont, ga ik vragen voor wat meer onderzoek. Ik ga zo naar hem toe om te zien hoe het met hem is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:07

EMS; ik heb er wat over geschreven op pagina 56.

Het heeft niet alleen met hoefbevangenheid te maken, maar ook met spierbevangenheid. Zetmeel (en suiker) zijn vaak de boosdoeners.

Een eiwitarme muesli zegt dus niets. Als er veel zetmeel en suikers in zitten dan is het nog altijd niet geschikt voor EMS gevoelige paarden.

Hoefzweer is ook goed mogelijk. Maar ik weet niet of die zomaar 'zonder reden' kunnen ontstaan.
Weet alleen wel dat het zeer pijnlijk is en dat het geven van pijnstillers en ontstekingsremmers eerder averechts werkt dan positief. Dit omdat je de ontsteking gaat remmen die er in feite juist uitmoet.

Mijn paardje heeft na haar bevangenheid vorig jaar, 2 hoefzweren gekregen in de voorbenen. Ze was toen nog zieliger als toen ze bevangen was. Ze kon niet meer lopen en lag alleen nog maar.
Nadeel was dat ook zij snel spierpijn/-bevangen is, en haar hele achterhand verkrampte om de voorhand te ontzien. Heel zielig en een hele nare periode.
Omdat ik ook pijnstillers gaf, heb ik het proces gerekt en heeft ze een week nodig gehad eer de zweren doorbraken.

Sterkte ermee.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 18:13

iep, bericht is weg Tong uitsteken

okee. Dus als dat het geval is. Wat zou ik nu dan moeten doen?
De hoefzweer is niet zeker, dierenartsprognose is hoefbevangenheid. Foto's maken? Bloedonderzoek? Wat wel geven, wat niet?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:07

Voor de zekerheid zou ik voorlopig alleen hooi doen, aangevuld met vitamines. Ik geef zelf pavo vital vitaminebrokjes. Ong. 25 à 50gr. per dag. Zit volgens mij geen suiker of zetmeel in, maar als dat al zo zou zijn is de dagelijkse hoeveelheid minimaal. Ik weet niet of ze een hoefzweer op de foto kunnen zien. Bloed laten afnemen kan wel, dan kunnen ze zien of er idd EMS in het spel is, maar ik geloof dat dat wel een hoop gedoe is, met paard nuchter houden en om de zoveel uur prikken. Kan een van de anderen hier op het forum je vast wel vertellen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 19:51

Nog een vraag aan jullie: als ik probeer Tyra's hoeven uit te krabben (voor) zakt ze door haar achterbenen. Kennen jullie dat?
Er blijft van alles aan die zooltjes plakken, loopt ze op een soort klompjes, dus het moet af en toe schoon. Of weet iemand of ik iets op die zooltjes kan smeren zodat er niets meer aan blijft plakken? (vet of olie leek me niet zo'n goed idee..........)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 20:14

Nee mysa, nog nooit meegemaakt. Misschien word dat klonteren vanzelf beter als de grond straks nog meer opdroogt? Lost het probleem zich vanzelf op misschien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:18

Roane schreef:
iep, bericht is weg Tong uitsteken

okee. Dus als dat het geval is. Wat zou ik nu dan moeten doen?
De hoefzweer is niet zeker, dierenartsprognose is hoefbevangenheid. Foto's maken? Bloedonderzoek? Wat wel geven, wat niet?

bloed onderzoek voor schildklier werking,ja,ja ik blijf volhouden.....welke temperatuur heeft hij??

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:55

Hoefzweer is op de foto niet te zien.
Bij mijn pony werd eerst gedacht aan een straalkneuzing, toen aan hoefbevangenheid (omdat ze dat net al eerder had gehad en er net wat overheen leek te zijn). Toen haar been opliep tot aan de knie werd aan een peesblessure gedacht (die ze ook wel heeft gehad, maar dan de diepe buigpees en niet de pees in het onderbeen). Maar uiteindelijk spoot de pus er bij de kroonrand uit .. hmm, dus toch een hoefzweer. Later bleek ze er aan de andere kant ook eentje te hebben.

rontgenfoto's kunnen je ook zekerheid geven over andere dingen als dunne zool, atrose. Ik weet niet of in een acute situatie een gekanteld hoefbeen al te zien is. Maar wel andere afwijkingen aan het hoefbeen.

Met bloedonderzoek kun je wel wat dingen aantonen; oa eiwitgehalte in het bloed, lever/nierwaarden, insuline eventueel, maar ook de spierwaarden. Vraag je dierenarts om advies wat hij adviseert.

Overigens schijnt spierreuma (wat nauwelijks bij paarden voorkomt) dezelfde symptomen te geven als hoefbevangenheid met dat grote verschil dat de hoeven niet warm zijn en je geen kloppende ader op de kogels kunt voelen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 09:47

Gisteren liep hij alweer een heel stuk beter Lachen tenminste, hij liep nog steeds kreupel maar het was tenminste een hele verbetering. We liepen een rondje in de bak, door de les heen, en als het aan hem had gelegen had hij op drie benen meegedraaft. Bikkel van me. Huilen van het lachen

Eens zien hoe het vandaag gaat. Als het weer slechter is halen we gewoon de dierenarts er weer bij. Maar ik ben al heel blij met de verbetering, dus denk niet dat het nodig is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:26

Als hij duidelijk op 3 benen loopt is het in mijn ogen eerder een hoefzweer als bevangenheid.
Bij bevangenheid schuifelen ze meer omdat ze de voet niet goed afrollen. Het ziet er uit of ze hun knieën niet kunnen buigen.

Niettemin 2 hoefzweren voor ziet er uit alsof het dier zeer ernstig bevangen is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 10:28

gemske schreef:
Hier een filmpje van vanmiddag, af en toe is een pasje wat korter, maar ik ben hier heel tevreden mee nu Lachen

Ze loopt nog altijd wat stijf vind ik. Althans stijver als in je eerder filmpje van Aurora zijnde:
http://www.youtube.com/watch?v=QWnl6XXl ... re=related

Heb je er nog een hoefsmid bij gehad?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 12:42

Ze is zeker nog niet zoals ik zou willen, maar of ze dat ooit gaat bereiken weet ik ook niet.

Hoefsmid is zaterdag geweest. Hoefjes zien er nu zo uit:
http://www.phys.uu.nl/~janssen/pub/saro ... index.html
Het gat lijkt nog steeds groter dan dat het is op de foto's. En op de eerste foto van het witte voetje lijkt die helemaal scheef te zijn, valt ook wel mee.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:45

In ieder geval lijkt de hoefwand al wat mooier afgeronden en niet meer zo snavelvormig als de vorige keer. OK dan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 21:50

Filmpjes uploaden ... leuk, maar kwaliteit laat nog wat te wensen over. Maar hierbij eentje van vanochtend met Isabella op hoefschoenen. Wat een goed luisterend paardje heb ik toch hè (gniffel):

http://nl.youtube.com/watch?v=HxMXq_FnBJw

Voor mensen die zich afvragen of ze wel of niet "halt" ging houden ... ja uiteindelijk wel, maar na het afzetten van de camera volgde nog een sprong de stoep op, richting de berm en daar stopte ze pas ... inderdaad om gras te eten Haha!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 22:16

Leuk filmpje! Tja waarom zou je ook halthouden zonder gras te eten, dat is compleet zinloos Haha!

Ik heb Aurora vandaag lekker in de wei zien lopen, ze is echt weer lekker soepel nu, doet zelfs weer mee met Saros zijn race-rondjes, ze zal niet zo hard racen als hij, maar ze laat zich wel weer opjagen door hem OK dan!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 18:36

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 19:58

update 12.2.08
Na alle geweldige herstelverhalen is het nu prut hier. Image is vanmorgen nog gestapt onder het zadel en toen liep ze regelmatig. Vanmiddag kwam ze uit de zandbak traag aan lopen, duidelijk gevoelig rechtsvoor en kort. Huilen De hoef is warm vanaf de kogel en ik kan duidelijk de hartslag voelen op de kogel. Verdrietig
De VA heeft net teruggebeld en helaas kan hij door de telefoon geen diagnose stellen. Wij hebben afgesproken even te kijken hoe het zich ontwikkelt en vrijdag opnieuw contact te hebben. Zo balen dat hij 2 uur rijden verderop zit.
Image staat wel op de hoef. Ze ontlast de hoef alleen als ze hooi van de grond eet. Dan gaat ze op de punt van het ijzer hangen. Het is nog niet zo erg, dat ze op pijnstillers moet, maar er is duidelijk iets aan de hand in die hoef.
Ik heb niets aan haar rantsoen veranderd ; 2 x 1/4 onderhoudsbrok en ruim hooi. Niet veel voor een warmbloed. Ze heeft wel het weekend 2 x 10 minuten op de wei gelopen. Het lijkt me toch sterk dat ze daar al bevangen van kan raken. grrrrrrrrrrr. Omdat er een siliconenzool zit onder haar ijzer kan ik haar zool niet bekijken. Verder is er niets vreemds aan de hoef te zien.
Ik kan dus even niets anders doen dan afwachten en hopen dat het mee gaat vallen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:01

Oh, da's balen, zeg. Zou het niet gewoon wat overbelasting kunnen zijn? Omdat ze zolang stil gestaan heeft, en nu weer redelijk intensief gaat bewegen heb je denk ik sneller kans op wat, hopelijk lichte, blessures?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:06

mysa schreef:
Oh, da's balen, zeg. Zou het niet gewoon wat overbelasting kunnen zijn? Omdat ze zolang stil gestaan heeft, en nu weer redelijk intensief gaat bewegen heb je denk ik sneller kans op wat, hopelijk lichte, blessures?

Ik denk zelf eerder aan een hoefzweer of drukkende nagel uit het beslag. Door het gekantelde hoefbeen groeit de hoef nu erg snel.
Ik doe heel erg rustig met Image. Ze heeft zaterdag voor het eerst 5 minuten onder het zadel gestapt en vandaag voor de 2e keer 5 minuten. Ze staat sinds 13 januari weer elke dag los buiten. En ze krijgt steeds meer vertrouwen en gaat af en toe helemaal uit haar dak. Het kan best zijn dat ze daarmee het hoefbeen geforceerd heeft? Ik weet het niet.
vet balen is het in ieder geval.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 20:30

O ja, jij doet natuurlijk wel heel rustig me haar, maar zijzelf dus niet altijd? Nou, als je je nou toch erg zorgen blijft maken moet je toch da v.a. er maar weer bij laten komen. Zit wel erg ver weg zeg. Kan hij evt niet contact opnemen met een collega die dichterbij zit, en die dan en uitleg en instructies geven?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:09

Jeetje, Janouk, dat is balen.