VanHuisUit schreef:Zouden jullie het wagen om een paardje van 14 jaar te kopen (voor vriendenprijs, maar daar gaat het hier niet om)?
Mijn idee is dat ik met hem, met juiste verzorging en training en met mijn eigen beperking in mijn achterhoofd (ik kan zelf niet zo lang / intensief meer rijden) nog een aantal leuke jaren kan hebben. De DA zegt dat hij goed geschikt is als recreatiepaard.
Alleen...ik vind het zo bizar. Heb altijd jonge veelbelovende paarden gekocht, maar dat kan ik niet meer aan?
Waar moet ik extra op letten bij een dergelijk paard / tips / tops???
Ik heb dat gewaagd, door een 12-jaar oude superfijne merrie te kopen met HKO 3/4 op beide voorbenen. Toen we haar kochten wisten we deze diagnose, maar ze liep toen goed. Toch is ze na een jaar (normaal) rijden slechter geworden en niet meer bruikbaar als sportpaard. Ik rijd haar nu als recreatiepaard, met heel veel plezier overigens, maar ze heeft goede en slecht perioden en daar pas ik me op aan. Verder doe ik heel veel andere leuke dingen met haar dan rijden, zoals wandelen, grondwerk, en maak ik stapritjes zonder zadel.
Zou ik nog eens een paard met zo'n diagnose kopen: ik denk het niet.
Heb ik er nu spijt van: absoluut niet!!!! Want ik doe nu dingen met mijn paard die ik anders waarschijnlijk niet of veel minder had gedaan en waar ik ontzettend veel plezier in heb en veel van leer. Dus voor mij is ze goud waard, met deze voetjes erbij, maar het geeft wel zijn beperkingen.
Dat moet je bij je keuze in je achterhoofd houden, de toekomst is absoluut onvoorspelbaar, het kan jaren goed gaan of maar 1 jaar ... bedenk wat je met het paard wilt en kunt doen als ze toch slechter gaat lopen, moet je vooraf wel overwegen lijkt me.