[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:57

Hoefsmid al geweest? Ik ben benieuwd wat hij/zij zegt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:58

Hopelijk morgen komt de smid.
Heb gevraagd of hij tijd heeft om langs te komen met de reden. Vaak maakt die dan wel een gaatje.

_Karin

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:08

Pepe loopt precies zoals mijn shetlander liep op het harde.
Na 6 dagen op de metacam zag ik pas verbetering.
Nu loopt ze na genoeg bijna weer normaal.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:12

Wat fijn om te horen dat het bij jouw shet ook wat langer de tijd nodig had met de metacam.
We blijven positief en paardjelief blijft vrolijk en alert, toppertje!

Heeft ook nog steeds haar eigenwijze gewoontes, ruk geven aan het touw, eten zoeken(vooral met zo weinig ruwvoer, terwijl het stro eten meevalt.)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:44

hoi, nog even een up-dateje van Jana.
Elke ochtend als ik haar buiten haal uit de stal stapt ze stijfjes en houdt zich precies in...stapt niet goed door.
Verder als ze éénmaal op de weide staat doet ze weer gek en trekt ze zelfs een sprintje in galop! Ze mag even in de namiddag op het gras, de rest van de dag krijgt ze hooi.
Wat moet ik hier van denken? Deze situatie gaat zo op en af.

We zijn nu 6 maanden verder na haar begin van HB.

1 week geleden bekapt geweest en de tekenen van HB waren nu zichtbaar, een rode lijn van het letsel zo'n 5 cm onder de toon.
Dit was heel confronterend voor mij...heb dit nog nooit eerder gezien.
Mijn vriend wel natuurlijk, hij zei me dat ze daar normaal gezien niks meer van zou voelen...het is het oude letsel van in het begin dat nu onderaan zit.
Ik heb wel de indruk dat ze nu weer wat gevoeliger loopt sinds de bekapping, wat zijn jullie ervaringen?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:51

Wat vervelend dat ze nog stijfjes de stal uit komt en ingehouden maar vervolgens wel een sprintje trekt. Zachte ondergrond kan natuurlijk fijner zijn voor haar, dat ze op het harde nog pijn heeft.

Kreeg een berichtje van stalgenootje, zij vondt pé pé beter lopen dan toen ze haar zaterdag buiten zetten en ze had haar peep streek weer. Lostrekken/wegrennen. Niet dat ze echt kan rennen maar wat versnellen. Dus hopelijk slaan de medicijnen aan. Want gister kon ze niet eens achteruit lopen en vond ik haar nog steeds stokkreupel. De smid zou vandaag nog bellen of die kon komen en hoelaat naar mn zus, nog niks gehoord van der.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:02

@Marlis
Heb jij ook een HB Haf? Fijn als ze haar "peepstreek" weer liet zien :D
Ze zijn zo zielig hé als ze pijn hebben, ik mis die streken dan zo erg.
Jana heeft in het begin zeker 3 weken stokkreupel gestaan, ik heb haar ongeveer 2 maanden pijnstillers gegeven en dat luchtte op.
Hoelang heeft ze het al?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:04

iana schreef:
@Marlis
Heb jij ook een HB Haf? Fijn als ze haar "peepstreek" weer liet zien :D
Ze zijn zo zielig hé als ze pijn hebben, ik mis die streken dan zo erg.
Jana heeft in het begin zeker 3 weken stokkreupel gestaan, ik heb haar ongeveer 2 maanden pijnstillers gegeven en dat luchtte op.
Hoelang heeft ze het al?

Ja hier ook een hefbevangen haf :j
Sinds vrijdag staat ze hoefbevangen. Donderdag was ik niet geweest(sla normaal nooit een dag over en nu gelijk dit) maar ze staat 24/7 buiten en alles wordt gedaan door de staleigenaren(hit actief) en op de dag land. en vrijdag haalden ik haar hoefbevangen uit het land(dierenarts geweest). Ze viel zelfs gewoon tijdens het lopen van een heuveltje af.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:10

iana: mijn klant kreeg pas groen licht voor de wei als de pony overal GOED liep. dus ook op de verharde weg. Op zand / in de weide kunnen ze al sneller beter lopen. Maar ga niet te snel naar de wei... je kunt beter nog even wachten tot het echt helemaal over is, en dan pas op de wei..

marlis: je filmpje :( ze loopt duidelijk met heel veel pijn.. zet ze aub niet in die hit actief stal.. veel te pijnlijk voor haar om te lopen, en als ze de laagste is rang is gaat ze het heel moeilijk krijgen!

dat ze wat moeilijker lopen na de bekapping is niet zo fijn, ze zouden juist beter moeten lopen dan.
Ik heb 1 x gehad dat de shet van mijn klant moeilijker liep, toen had ik denken we te veel van de hielen ook afgehaald. Het is toch gissen, want alle andere "bekappingen" (elke week) liep ze áltijd béter na de 'bekapping''. Iedere week weer wat beter..
Laatst bijgewerkt door FahyaFemke op 04-06-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:13

FahyaFemke schreef:
iana mijn klant kreeg pas groen licht voor de wei als de pony overal GOED liep. dus ook op de verharde weg. Op zand / in de weide kunnen ze al sneller beter lopen. Maar ga niet te snel naar de wei... je kunt beter nog even wachten tot het echt helemaal over is, en dan pas op de wei..

marlis je filmpje :( ze loopt duidelijk met heel veel pijn.. zet ze aub niet in die hit actief stal.. veel te pijnlijk voor haar om te lopen, en als ze de laagste is rang is gaat ze het heel moeilijk krijgen!

Zijn wij ook absoluut niet van plan. Zelf aangegeven dat we haa in box wilen houden. Helaas wel met stro ipv met zandmaar liever dat dan in de hit. vanmorgen stalgenootje haar in de zandpaddoc gezet. Ik heb vandaag lesdag dus ga eind vd middag/avond.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:15

Marlis de dierenarts zei tegen mij toen ook zand in de stal, of een heeeele dikke laag stro. en t liefst niet uitmesten. want dan maak je een potstal en een potstal is zacht.. dus dan zou je nog kunnen overwegen (mits dit gaat met je pony) om haar op vlas / zaagsel te zetten!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:19

FahyaFemke schreef:
Marlis de dierenarts zei tegen mij toen ook zand in de stal, of een heeeele dikke laag stro. en t liefst niet uitmesten. want dan maak je een potstal en een potstal is zacht.. dus dan zou je nog kunnen overwegen (mits dit gaat met je pony) om haar op vlas / zaagsel te zetten!

Hebben alleen stro op stal. En ze wordt wel echt goed opgestrooit moet ik zeggen, dus heeft wel een dikke laag.
Maar ze gaat zeker de hit actief niet in hoor, brr krijg al kippenvel als ik er aan denk. Dan heb ik zeker weten een slachtpaard. Wil nog heel wat jaren van der genieten dus ben het niet van plan.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:27

@ Marlis, ik heb je filmpje ook even bekeken...iana liep net hetzelfde in het begin, ik heb haar op een dikke laag stro staan en ze heeft rubber matten.

@FF ze krijgt een heel kleine grasstrook die ik 2 x/week wat opschuif samen met onze Fjord en minishet zodat ze niet allen hoeft te staan.
Ik ga je raad opvolgen en ze eraf laten en zien of dit effect heeft...bedankt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:30

Voor jou geruststelling misschien, Marlis. :(:)
Image liep vele malen slechter dan Pepe. Die kon überhaupt niet op het harde bewegen. Ik heb haar maanden niet op het harde gehad. En dat is ook goed gekomen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:33

janouk schreef:
Voor jou geruststelling misschien, Marlis. :(:)
Image liep vele malen slechter dan Pepe. Die kon überhaupt niet op het harde bewegen. Ik heb haar maanden niet op het harde gehad. En dat is ook goed gekomen.

Inderdaad een hele geruststelling. Ik moet zeggen bij Peep wisselt het met de dag :j
Zaterdag liep ze echt vele malen slechter en viel ze bijna elke keer om. Vrijdag is ze gevallen lag ze echt plat op de grond.
Maar gister ging het weer beter, nog steeds niet goed natuurlijk.

Heb in het topic al meerdere filmpjes bekeken en gelezen natuurlijk en sommige dingen stellen me toch wel gerust.
Hoelang het ook duurt maakt me niet uit als ze er maar boven op komt. Eind vd week mag haar voer als het goed is weer wat opgebouwd worden, als ze iig wat beter loopt van de DA. En zit nog te hopen dat de hoefsmid vanavond kan komen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:56

Ik ben benieuwd naar de mening van de smid. Ik ben geen veearts en heb je paard niet in het echt gezien, dus ik neem aan dat de veearts het bij het rechte eind heeft.
Maar ik heb meer het idee dat er een flinke hoefzweer zit, als ik naar het filmpje kijk.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:00

marlis pakken vlas/zaagsel kun je zelf toch kopen? Of mag dat niet?
maar er zijn ook goede verhalen met stro hoor weet ik. toch lijkt mij zaagsel het lekkerst, of vlas. goed veerbaar snapje.

en matten, onder je stro. helemaal een top idee. heb je die?? daar kunnen ze toch niks van zeggen als je dat in je stal gooit. ik heb er nog wel liggen waar ik van af moet maar steeds geen zin heb om ze op internet te zetten :+

janouk ik zie toch wel een hb loopje in het filmpje. hoefzweer is echt poot omhoog en niet er op staan, toch?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:28

Hoeveel wil je voor die matten hebben? Is een box van 3x3.
Ondanks het weinig ruwvoer wat ze eet, schijnt ze haarstal met stro niet op te eten en had ze nog een lekker stro bedje liggen.
Nee dan zit je met de afvoer ervan :) mag natuurlijk niet bij het stro op de mesthoop.
Peeps heeft 2x een zweer gehad re achter maar toen liep ze totaal anders idd. Echt dat beenm niet willen belasten en op 3 benen of heel hoog lopen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:30

ah oke ik dacht dat vlas meestal wel er bij mocht! Gelukkig geeft mijn mestboer daar niet om :D
ik pbje even over de matten!

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:09

Hallo,
Ik kom hier ook weer binnenvallen ... Helaas...
2jaar geleden was mij haf erstig hb aan beide voorbenen, door een combinatie van factoren.
Het is een verschrikkelijke, lage tijd geweest met heel veel traantjes, vallen en opstaan, maar we zijn er na 8maanden doorheen geraakt.

Het ging goed met ons, 2 weken geleden zelfs nog met haar gesprongen, de hb leek even vergeten.
Tot deze morgen dus ...

Ze stond terug op de weide en gisteren de draad een half metertje verzet zodat ze wat gras bijhadden (gaat al 2jaar goed op deze manier...) en vanmorgen trof ik haar met een dikke manekam en 2 gestekte voorbenen aan... meteen aan haar benen gaan voelen : lichte pulsaties ... (vreselijk, het is mijn schuld !)
Da gebeld, acute beginnende hb, maar hij had hoop, we waren er snel bij, ze is onmiddelijk van de weide gegaan, 2spuiten gekregen en 10 dagen poedertjes geven.
Hopelijk komt het deze keer ook weer goed.

Nu zit ik wel met een voederprobleem, ik heb maar 5 pakjes hooi van vorig jaar meer..., weet iemand een alternatief voor ruwvoer ? Zou ze bietenpulp mogen krijgen of bevat die ook nog teveel zetmeel ? Zemelen ? Of andere tips ?

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:01

Wat vervelend dat ze nu weer hoefbevangen is! Daarom blijft het zo moeilijk, wat een tijd goed gaat kan opeens helemaal verkeerd gaan. Kun je niet bij een boer in de buurt wat hooi overnemen?
Heel veel sterkte met je paardje :(:)

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:11

Wat vreselijk.
Weer zo,n terug slag brrrr.
Alternatief voor ruwvoer word erg lastig.
Goed hooi liefst een poosje geweekt is onontbeerlijk,want voor de rest mogen ze niks.
Kijk even op internet,er is vast nog wel hooi te koop van vorig jaar.
Heel veel sterkte.

Ik keek altijd uit naar de weide gang maar nu vind ik er geen hol meer aan.
Ben as de dood voor het gras geworden.
In princiepe voor de weidegang had ik al moeten beginnen met de gluco balans.
Maar tis me onschoten en nu is mijn stink ook HB.(wat kan je je zelf toch voor je kop slaan dan he)
Het is wel al een paar weken terug en we hebben haar in geladen op een goeie dag, en zijn naar kliniek den hoek gereden.
Met medicijnen die even zijn tijd nodig hadden loopt ze nu weer als de brandweer.
In en uit de stal rennend.
Ze is nu weer een kwartiertje mee geweest met de rest een paar grasjes pikken.
Ze gaat ook weer braaf mee na die 15 minuten,net of ze het weet oke tis niet goed voor me als ik langer blijf.
Maar ze fleurt er heel erg van op....mee mogen met de rest.
Op het harde loopt ze weer rad,dus ben erg gelukkig.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:26

Thirteen schreef:
Hallo,
Ik kom hier ook weer binnenvallen ... Helaas...
2jaar geleden was mij haf erstig hb aan beide voorbenen, door een combinatie van factoren.
Het is een verschrikkelijke, lage tijd geweest met heel veel traantjes, vallen en opstaan, maar we zijn er na 8maanden doorheen geraakt.

Het ging goed met ons, 2 weken geleden zelfs nog met haar gesprongen, de hb leek even vergeten.
Tot deze morgen dus ...

Ze stond terug op de weide en gisteren de draad een half metertje verzet zodat ze wat gras bijhadden (gaat al 2jaar goed op deze manier...) en vanmorgen trof ik haar met een dikke manekam en 2 gestekte voorbenen aan... meteen aan haar benen gaan voelen : lichte pulsaties ... (vreselijk, het is mijn schuld !)
Da gebeld, acute beginnende hb, maar hij had hoop, we waren er snel bij, ze is onmiddelijk van de weide gegaan, 2spuiten gekregen en 10 dagen poedertjes geven.
Hopelijk komt het deze keer ook weer goed.

Nu zit ik wel met een voederprobleem, ik heb maar 5 pakjes hooi van vorig jaar meer..., weet iemand een alternatief voor ruwvoer ? Zou ze bietenpulp mogen krijgen of bevat die ook nog teveel zetmeel ? Zemelen ? Of andere tips ?

Hé wat balen!
Echt verschrikkelijk om je paard zo te zien.
Ik zie af en toe de term graszaadhooi voorbij komen. Misschien is dat iets wat je in de buurt kan krijgen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:29

Marlis schreef:
Hoeveel wil je voor die matten hebben? Is een box van 3x3.
Ondanks het weinig ruwvoer wat ze eet, schijnt ze haarstal met stro niet op te eten en had ze nog een lekker stro bedje liggen.
Nee dan zit je met de afvoer ervan :) mag natuurlijk niet bij het stro op de mesthoop.
Peeps heeft 2x een zweer gehad re achter maar toen liep ze totaal anders idd. Echt dat beenm niet willen belasten en op 3 benen of heel hoog lopen.

Het lijkt inderdaad echt een HB-loopje :(:)
Mijn pony liep nog moeilijker een maand terug en sleepte gewoon één been mee.

Goed om te weten dat ze het stro niet stiekem opknabbeld.
Stro zorgt alleen niet voor druk onder de hoef, dus ik zou wel in de gaten houden of het hoefbeen niet kantelt.
Zijn er foto's gemaakt?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:44

Ja, t is echt balen ... |(

Nog steeds op zoek naar hooi van vorig jaar.
Graszaadhooi hier blijkbaar niet bekend (België).
Ik kan nog een 10tal dagen voort als ik haar 1/2 pakje per dag geef.

Niemand die weet of ze geweekte bietenpulp zou mogen krijgen ?