Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EsterW

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:40

Kruimeltje, wat naar...
Maar gelukkig ook weer eens goed nieuws in dit topic: Qizz van harte!!! (En wat een prachtige foto van jullie 2-en!)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:48

Qizz, wat een bizar goed nieuws!! Echt super! Maar nu toch weer een dik been? Niets ernstighoop ik?

Kruimeltje, dat is balen.... wonden tot op het bot zijn echt heel naar.... Heeft hij veel pijn?

mijn paardje heeft vorige week een spuit in de ontsteking gehad, van het weekend mocht het drukverband er af met als resultaat dat het been na een half uur helemaal opzwol en gloeiend heet werd. Drukverband heeft de laatste keer waarschijnlijk te strak gezeten :(

Inmiddels heeft ze vochtafdrijvers gehad en gaat het weer de goeie kant op, maar wat een gedoe telkens!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 10:49

Qizz *\o/*

Kruimeltje :(:)

Mijn kneusjes staan nog in de wei...vermaken zich wel...

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:24

Geen idee of het invloed heeft op de peesblessure. We zoen wel. Hij staat nu alleen op de wei. Heb niet de indruk dat hij pijn heeft. Loopt normaal en gedraagd zich ook zo. Hij laat zijn verbandje wel mooi zitten gelukkig. Het gras heeft nog steeds prio 1 :D
Mag wel stappen op het harde dus dat doen we maar even totdat het verband eraf is, dan kunnen we weer draven.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 16:33

Pff paarden _O- /3

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 22:25

;-) echtwel. Wat kun je je een zorgen maken om die beestjes.

Gelukkig had mijne geen dik achterbeen van zijn valpartij van de klep. Ik heb m ff megaverwend met veel wortels en appels. Voelde me zo schuldig dat ie zich door mijn stomme actie pijn had gedaan. Hij kwam steeds met zn hoofd tegen me aan staan knuffelen dus ik geloof dat t me vergeven is ;-). Vanavond buitenritje gemaakt. Men wat een blinzen. Niet leuk meer. Hij werd er gek van.

Komt misschien een nieuw paard op stal. Als ie maar niet bij de onze in de wei komt. Toch altijd weer bang voor vechtpartijtjes en het klikt super met t paard waarmee ie nu staat. Wil er geen een bij eigenlijk.... Hoop stiekem dat t niet doorgaat. Of dat ie in de andere wei komt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 07:33

Hey een peesblessure topic,mag ik met jullie meepraten? mijn pony heeft een beschadiging aan het checkligament en aanhechting met de diepe buigpees. 5 weken geleden is ze met mijn bijrijdster die altijd met haar springt een beetje rot door de hindernis gedenderd waarna ze niet goed liep,we hebben op advies van de dierenarts het een poosje rust gegeven,gestapt en gekoeld,waar ze na 3 weken wel wat beter ging lopen,bleef de zwelling op haar been,en zijn we naar de kliniek in bodegraven gegaan,scans en rontgenfoto's gemaakt,conclusie: tijdens de sprong waarschijnlijk knie en kogelgewricht overstrekt,daarbij de pees te strak getrokken en beschadigd,ze heeft injecties en knie en kogel gehad tegen de pijn en het vele vocht. Nu zijn we in totaal al 5 weken aan het stappen en we moeten over 4 weken weer terug naar de kliniek om te zien hoe het herstel vorderd.
Ze gaat elke dag naar buiten waar ze zich erg rustig houdt met haar weidemaatje,we stappen dagelijks op het harde,de vochtbulten smeer ik in met antiphlogistine en ze krijgt ter ondersteuning druppels van Puur Pees.

Ik lees graag met jullie mee!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:15

Wat fijn dat alles zo goed er uitzag Qizz!! Ben super blij voor je. *\o/*

Welkom Snoevie, jammer dat je hier ook moet mee praten. Mijn paard heeft precies dezelfde blessure, ook gat in checkligament vlakbij de aanhechting van de diepe buiger. Ik zit nu op 7 weken stappen, nog 3 weken te gaan. Ga vrijdag een weekje op vakantie en dan zorgt een vriendin op stal voor Noa. Voel mij toch wel schuldig, nu moet zij 2x per dag naar stal rijden om met die 10tonner van mij rond te lopen. :Y)
Been ziet er de laatste 2 weken mooi uit, wel nog een bult waar checkligament zit, maar verder mooi strak. Paar dagen geleden voor het eerst een stukje door het bos gelopen, weer eens wat anders voor mevrouw, die begon een partij te snurken en op te leven, super mooi om te zien. _/-\o_ Over 3 weekjes zet ik haar weer in de wei, wat de DA ook zegt.. ze is altijd zo rustig in de wei, tuurlijk zal ze de eerste keer een uitspatting krijgen, maar daarna zal ze hoogstens 1x per week 5 meter een sprintje trekken.. Zeker als ik weer stukjes mag draven, dan wordt ze daar wel moe van (hopelijk) Want het is echt een luie donder. }:0

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:46

Helaas welkom hier Snoevie, succes en sterkte met de revalidatie!
N0a. misschien kun je met je VA overleggen om je paard de eerste paar dagen op de wei met wat Tranquigel te zetten? Heeft bij mijn paard ook goed geholpen. Haalt net even de scherpe randjes eraf.

Xander gaat heel goed met het opbouwen. Word steeds minder geobsedeerd over zijn been, het kan inmiddels ook wel een stootje hebben. Ben nu lekker zo'n 10 minuten aan het draven, en pak er soms wat sbw, travers en appuyeren in stap bij. De ene keer draaf ik wat meer, de andere wat minder en vanavond ga ik hem even op het harde stappen voor de afwisseling. Vrijdagmorgen ga ik de veearts bellen om te vertellen dat het been zich goed houdt en dan gaan we er volgende week weer een paar minuutjes bijdraven en over een klein tijdje ook weer galopperen....

*\o/* *\o/*

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:11

N0a, die van mij is normaal ook superrustig in de wei, dus toen haar been zo goed als kon hersteld was, dacht ik ook. Nu mag ze eindelijk de wei in! Maar madame heeft tien minuten lopen racen met als gevolg weer een dik been.... Ze heeft wel een tijdje appart op een klein landje gestaan, voor max 1 uurtje sochtends en 1 uurtje savonds, dat ging heel goed.

Zou voorzichtig zijn met weidegang, zo balen als je weer van voren af aan moet beginnen zoals ik. Klein stukje wei en eerst een tijdje aan de hand laten grazen of inderdaad Tranquigel.

Ik kon mezelf zo voor me kop slaan #)

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:13

Wat voor blessure heeft die van jou gulpje, die van mij heeft in het verleden een blessure gehad aan het checkligament en nu aan de diepe buiger, maar oefeningen als SB, travers, appuyeren ed zijn echt uit den boze in de opbouwfase.

En die van mij staat sinds april al niet meer op de wei :\, voel me soms net een paarden uitlaatservice :+. Gelukkig is het nu zomer, dus is het niet zo erg om in het gras te zitten.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:17

marsmars schreef:
Wat voor blessure heeft die van jou gulpje, die van mij heeft in het verleden een blessure gehad aan het checkligament en nu aan de diepe buiger, maar oefeningen als SB, travers, appuyeren ed zijn echt uit den boze.

En die van mij staat sinds april al niet meer op de wei :\, voel me soms net een paarden uitlaatservice :+. Gelukkig is het nu zomer, dus is het niet zo erg om in het gras te zitten.

Mijne heeft een verrekking van zijn annulair ligament. Maar we zijn inmiddels al meer dan 1,5 jaar bezig en mogen van de VA deze oefeningen in stap erbij pakken. Verder draaf ik vnml rechte lijnen en grote voltes.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 11:32

Ah oke, ik dacht al. Duurt mooi lang dan :\

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:51

wow wat een lange hersteltijd Gulpje. Ik ben benieuwd hoe t verder bij ons gaat lopen

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 20:28

Welkom snoevie, wel helaas ja, wens je alvast sterkte de komende tijd.

@qizz , volgens mij hebben paarden geen last van rancune _-:( gelukkig maar dan waren er nog best een paar boos op mij geweest :o

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:16

Pfff wat een verhalen weer hier allemaal! Voordat mijn paard dit kreeg had ik er nog nooit echt wat van gehoord, terwijl ik al mijn hele leven in de paarden zit, maar als je nu de verhalen hier leest....
Balen allemaal zeg!! En wat me ook weer opvalt is dat er zo verschillend mee omgegaan worden door klinieken en dierenartsen. De een zegt dit en de ander dat. En dan moet je als 'leek' er maar het beste van proberen te maken, dat vind ik nog het moeilijkste! Wanneer doe je iets goed en wanneer niet?? En je kunt ze ook nog niet duidelijk maken dat ze zich rustig moeten houden en dat ze zeker niet gek mogen doen :(:) .

Helaas welkom Vonneke. Jij hebt ook pech zeg!! Bij een grote schade aan de diepe buiger hoef je ook nog geen grote verbetering te verwachten binnen 3 maanden, inderdaad eerder binnen een half jaar. Wel goed dat hij niet kreupel loopt, want bij een blessure aan deze pees lopen ze vaak wel heel erg kreupel. Fijn dat hij nu op een aparte wei kan, daar blijven ze toch rustiger bij. Te hopen dat het over 3 maanden wel een stuk verbeterd is en je mag beginnen met opbouwen!

Zielig is dat hè Marsmars dat ze niet meer de wei op mogen. Die van mij heeft uiteindelijk 5 maanden niet op de wei gestaan, wel buiten op de harde op een afgezet stukje. Ergens in het topic moet daar nog een foto van staan. Daarna heb ik hem weggebracht waar ze de wei met hem opgebouwd hebben. Na 2 maanden kon hij 5 tot 6 uur per dag naar buiten voordat zijn been begon te werken, toen heb ik hem opgehaald en op mijn huidige stal neergezet waar ze hem na 6 uurtjes naar binnen haalden. Hij staat pas sinds afgelopen winter de hele dag buiten, vanaf november ofzo, dus vanaf 13 maanden na zijn blessure. Nu heeft hij ook zijn eigen wei en dat gaat goed. Ik zou hem wel graag bij een ander paard willen zetten maar durf het niet goed aan. Ik moet er niet aan denken om wéér van voren af aan te beginnen.
Komt de blessure bij jouw paard helemaal goed? Die van mij had ook zijn checkligament kapot en dat is waar ik bang voor ben. Dat er dadelijk nog eens een blessure overheen komt omdat het een zwakkere plek blijft.

Gulpje, ik mocht pas met oefeningen als SB, travers enzo beginnen als ik de training verder helemaal had opgebouwd. En nu pak ik af en toe wat oefeningetjes mee, maar ik heb hem verder wel vol in de training. Gewoon stap draf en galop zoals voorheen.

Wij hebben gisteren ons nieuwe zadel gekregen, wat voor mij echt een afsluiting is van een hele nare vervelende periode! Ik ben dan ook mega blij met mijn nieuwe zadel!!

Afbeelding

Het is een Kentaur Ithaka, deze heeft kortere kussens en verstelbare kniewrongen en is in de uitvoering dubbel kalfsleer met anti slip coating. We hebben gisteren gereden met het zadel en het is echt een groot verschil! Hij loopt er veel beter mee! Ik had het zadel alleen graag iets lichter gewild, maar je kunt alleen maar kiezen uit heel licht bruin of deze kleur en dan vond ik deze kleur mooier. Maar verder ben ik er super blij mee :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:55

Monty, klopt dat deze blessure lang duurt.
Maar omdat hij weg 'moest' uit de groep hebben we eerst gescand voordat hij zou verhuizen. Als het echt niet goed was hadden we niet verder hoeven gaan.

Het was nogal verbazingwekkend dat hij zo goed genezen was ondanks dat hij geen dag niet gegaloppeerd of gedraafd heeft.

Hopelijk houd hij het nog 3,5 maand zo vol!

Mooi zadel overigens!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:02

Ik kom je topic nu pas tegen!
Leuk dat het beter gaat!
Ik heb ook een heel verhaal staan in ons profiel.
Prachtig paardje, veel succes ermee! *\o/*

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:24

Wat een verhaal Vonneke! Mijn paard heeft na 6 maanden boxrust ook 4 maanden alleen maar op de wei gestaan en verder niks. Hij kreeg een streepje Tranquigel per dag. Dat heeft hem enorm veel goed gedaan zagen we bij de controle. Zo lang ze zich enigszins rustig houden is het denk ik alleen maar beter. Ook omdat je hem met de minuut gelukkiger zag worden toen hij eenmaal op de wei stond.
Mooi zadel Monty!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:31

Op stal was voor mij echt geen optie. Onder geen voorwaarde. Zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om hem na 4 mnd boxrust met opbouwend stappen af te moeten geven. Dat vind ik zeer paardonwaardig.

Gelukkig hebben ze in de kliniek ook gezien dat hij er niet geschikt voor is. Hij brak bij hun de box af hihi

Hij is nu dus gewoon lekker paard en we zien wel wat het wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:31

Ik krijg nu wa spul uit Amerika wat het herstel enorm goed moet doen. Ben benieuwd!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:12

Mijn paard kan ook niet op stal. Ze staan in de winter langer binnen en hij is de enige die het daar dan niet mee eens is. Binnen houden terwijl de rest naar buiten gaat zou echt geen optie zijn geweest. Dan zou hij zijn benen breken wanneer hij in zijn stal stuitert.
Mijn paard heeft daarom de eerste weken in een kleine paddock gestaan, maar dat ging toen ook niet meer. Hij miste gewoon echt zijn kudde. Toen hij daarbij gezet werd heeft hij zich niet heel erg koest gehouden (ze stoeien nu eenmaal) maar ik had wel weer een blij paard, dus dan maar zo.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:32

Onze merrie brak de boel af thuis ook, super braaf om mee te gaan stappen maar ze werd gek van alle anderen die buiten mochten staan.
Oplossing, ze is dan voor een periode naar een pensionstal gegaan waar ze paardjes naast en rechtover had staan, ging helemaal goed.
Geen tranquilgel nodig gehad.
en elke dag kwam ze buiten gingen we wandelen of lang stappen in de inrijpiste.

@ Vonneke: ben wel benieuwd naar dat spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:38

Ik vind binnen staan met rondom soortgenoten ook geen optie hihi.

Zodra het spul binnen is laat ik het weten. Moet geïmporteerd worden dus duurt even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:40

Hier kreeg mijn paard Vetranquil (in nl verboden) tijdens het opbouwen als ik erop zat, maar hij reageerde zo slecht op de uitwerking dat dit ook geen optie was.