[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:32

Voor de nekken foto´s hier een dikke fjorden speknek. :+
Afbeelding

En dit was nog in teddyberen vacht die er vorige week vrijdag vanaf gegaan is.

Hij staat op het moment nog steeds zonder grasmasker en dit gaat heel goed, maar ja hij word ook heel goed in beweging gehouden. ~~}> }> ~~}>

En val nog steeds kleine beetjes af. ;) En heb nu sinds een zondag een korter singel dus ook geen excuus om hem meer te eten te geven.
Laatst bijgewerkt door Marcella op 16-09-10 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:35

@Wendy15,

Wat een gave foto van jullie, het plezier spat er af,
niet je wagen verkopen hoor, je kunt hem straks maar zo weer nodig hebben ;)
Is Tryggur al wagenmak ?

Wendy15 schreef:
Bedenk me trouwens net dat inmiddels van bijna alle paarden in het topic de hoeven weleens langs heb zien komen, maar dat ik niet bij iedereen een koppie erbij heb! :)

voor je verzameling koppies:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lolclub op 16-09-10 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:36

Daar zit ook nog een klein kapje op de hals.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:42

Marcella schreef:
Daar zit ook nog een klein kapje op de hals.

Klopt er zit nog wat spek..
Ik weet niet of dit ooit wel weg gaat want ze heeft al een spekhals vanaf d'r geboorte :o

Ik heb hier al eens foto's laten zien van d'r pappie (met spekhals) en hoe ze was als 3 maands oude baby,
Maar je hebt wel gelijk hoor, er moet nog zeker een 20 kilo af :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:44

Heeft trouwens iemand de website van die paardenweegschaal die op stal langs kom. Had hem maar dat staat nog op oude laptop die overleden is.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:50

Die heeft idd een beste nek. Teddyberenvacht vind ik nog meevallen! Die van Tryggur is inmiddels (gelukkig want hij heeft 'm nodig :P ) al een stuk dikker! Hij wordt weer lekker pluizig.
Wat voor grasmasker heb jij? Ik heb die van de welkoop, maar Tryggur kan er niet zo goed mee overweg. Heb ook gekeken naar die greenguard, maar die is er maar in 2 maten en ik zou natuurlijk weer nét een tussenmaatje nodig hebben :+

Mooie foto he :j We hebben allebei zooo genoten dat weekend!
Ik ga m'n wagentje ook nog niet verkopen :n Kan het gewoon niet. Maar als hij dan weer zo'n terugval heeft dan zit ik met de handen in het haar en dan denk ik van dat lukt toch niet meer, mag al mijn handjes dichtknijpen als ik hem nog bij me kan houden als wandelpony :o
Hij is nog niet beleerd voor de wagen :n Hij is deze zomer 17 geworden, en ik heb vorige winter zelf een half jaar menlessen gevolgd met verschillende pony's en paarden en m'n koetsiersbewijs gehaald. En daarvoor al 2 jaar gegroomd met menwedstrijden/marathon. Wilde eerst zelf de ervaring hebben, en Tryggur is een beetje ( :D ) zijn wilde haren kwijt :)) Dus had nu zoiets van moet er toch over gaan nadenken voor als hij straks oud is, hij is niet zo groot, en ik wel ( :+ ) dus op den duur zal het voor hem makkelijker zijn om een wagentje te trekken dan om mij te dragen. Dus hard gespaard en een heel mooi Ideal tuig gekocht en een marathonwagentje. Ervaren hulp erbij en hij had net 4 keer het tuigje aangehad toen hij kreupel werd. Hij liep er zo mee weg, vond het prachtig om weer wat nieuws te leren, terwijl ie nog nooit oogkleppen/staartriem ed aan had gehad en nog nooit in de lange lijnen had gelopen.
Afbeelding
Dit was de 2e keer dat hij het tuig aan had en de 1e keer dat ik er zelf achter liep te sturen (onder begeleiding) Nog met z'n mega wintervacht :))
Afbeelding
En dit is het wagentje wat ik voor hem heb..

Wat heeft hittie een mooi koppie! Lekker ontdeugend :D Ze heeft een beetje dezelfde kleur als Tryggur in de zomer volgens mij :) Vind dat heel mooi, dat donkere bruin.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:50

Marcella schreef:
Heeft trouwens iemand de website van die paardenweegschaal die op stal langs kom. Had hem maar dat staat nog op oude laptop die overleden is.

http://www.paardenweegschaal.nl/ :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:56

Opgeslagen website. ;) .

Heb een grasmasker van IR en die gebruik ik alleen de eerste maanden met lang gras. En de rest van het jaar greenguard grasmasker en die van mij heeft bij beide maat full. Ben in de tussentijd alleen wel al 2 riempjes van de greenguard kwijt. Gelukkig heb je ook nog strotouwtjes alleen even losmaken is er dan niet zo makkelijk erbij.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:59

janouk schreef:
@JP en Esther
Volgens mij hadden wij deze discussie toch ook al, toen ik terug kwam van Texel. Voor mij ook het Noorden. Het viel mij daar op dat de paarden, die ik gezien had, allemaal dik waren. Het leek me daar nog moeilijker dan bij ons om de paarden schraal te houden; blijkbaar is de bodem, gras, lucht daar rijker.
Maar ik ga me niet meer mengen in deze discussie :D :o

Nou er is geen discussie mogelijk ( ik bedoel dat een beetje cynisch hoor en als grapje) , ik heb wel reactie gekregen van paardenkenniscentrum maar er is jammer genoeg niet naar het soort gras gekeken.
Er is wel gekeken naar arbeid en het aantal uren op de weide. Paarden die 24 uur per dag op de weide stonden waren nagenoeg allemaal te dik. Sobere rassen over het algemeen ook te dik , maar onder warmbloedpaarden was het percentage ook hoog. Nu kunnen we er natuurlijk nog niet veel mee, maar we weten nu wel dat het soort gras, bodem, bemesting, weersomstandigheden etc. ( kortom weidemanagement) niet is meegenomen in het onderzoekje. Dat is best jammer.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:17

Het lijkt haast alsof ik er trots op ben, maar zo'n nek als die van Indiana heb ik nog niet voorbij zien komen.
Indiana is dan ook 5 jaar geleden hoefbevangen geweest en van daaruit insuline resistent getest. Zoals ik al eerder schreef ze gaat al 5 jaar heel erg goed maar de nek (en trouwens de cellulitis billen ook) blijft.

Afbeelding

Dan ook nog een een foto van haar prachtige hoofd met vreselijke lieve ogen. <3
Afbeelding

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:28

@ wendy,
als ik jou verhaal lees ... ik herken het helemaal : Ik was ook net van plan om met haar aangespannen te gaan rijden... Het tuig heb ik al en ze heeft het één keer aangehad (ze reageerde er trouwens heel goed op) Ik 'was' op zoek naar een wagentje ... Maar nu zitten die plannen weer in de kast...
Ik herken heel goed je gevoel, komt het ooit nog goed, zal ze nog op het harde kunnen lopen ... (Momenteel gaat het goed maar ik ben ook zo verschrikkelijk bang voor herval...)
Morgen neem ik ook eens m'n fototoestel mee naar de paarden, ik wil ook haar koppie en (dikke) nek tonen. (Alleen nog even uitzoeken hoe je foto's moet plaatsen)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:34

Dikke nek heeft Isabella niet en ook nooit gehad.
Bij haar zit het meer langs de staart inplant en direct naast de schoft.
Pony waar ik momenteel mee men is nog nooit bevangen geweest of iets van dien aard, maar is wel enorm dik en vooral een dikke speknek. Daar kan ik mijn hand niet omheen leggen (terwijl de pony kleiner is dan Isabella en ook een merrie, dus geen sprake van eventuele hengstennek).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:06

@Romeorowan
Ik kom binnenkort een keer bij je op de koffie , ik wil dat aparte goudkleurige paard wel eens in het echt zien ;)

Je had toch nieuwe medicijnen gekregen voor Indiana, hoe gaat het nu ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:15

Yoika schreef:
als ik jou verhaal lees ... ik herken het helemaal : Ik was ook net van plan om met haar aangespannen te gaan rijden... Het tuig heb ik al en ze heeft het één keer aangehad (ze reageerde er trouwens heel goed op) Ik 'was' op zoek naar een wagentje ... Maar nu zitten die plannen weer in de kast...
Ik herken heel goed je gevoel, komt het ooit nog goed, zal ze nog op het harde kunnen lopen ... (Momenteel gaat het goed maar ik ben ook zo verschrikkelijk bang voor herval...)
Morgen neem ik ook eens m'n fototoestel mee naar de paarden, ik wil ook haar koppie en (dikke) nek tonen. (Alleen nog even uitzoeken hoe je foto's moet plaatsen)

Hoe is het nu verder met je pony, ze is nog niet zo heel lang bevangen toch ?
Zie je al uitgroei aan haar hoeven ?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:28

Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met de bevangenheid, mn pony is 3 maanden terug bevangen geweest (hij staat stil vanwege een knieblessure) en heeft er nu weer een terugval, hij loopt al beter als verleden week maar wat is jullie ervaring wanneer waren jullie paarden rad? wat kan ik verwachten? ik denk dat als ik hem weer consequent kan rijden de bevangenheid minder de kop op zal steken maar ik ben toch bang dat ik hier mee blijf slepen dus wat is jullie ervaring? moet ik me zorgen maken om veel terugvallen als ie wel gewoon kan werken?

er zijn fotos gemaakt en het hoefbeen is licht gekanteld de dierenarts verwacht herstel dus het is absoluut geen hopeloos geval maar ja na die knieblessure ben ik het gekreupel zo zat... het duurt al een half jaar (de knieblessure dan niet de bevangeheid dat is nu een week aan de gang terwijl de knie nu goed schijnt te zijn)..... vandaar dat ik graag wil weten wat jullie ervaringen zijn

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:55

Lolclub: Van harte welkom, stuur maar een pb-tje.

Indiana gaat nog steeds goed. De nek is ietsepietsie (dus ook echt maar een heel klein beetje) zachter, verder loopt ze op prima ook op de stenen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:18

Ik zie nu zoveel foto's langskomen, maar wil dan toch ook graag jullie mening over Shinouk... Wat vinden jullie van haar nek? Ze is wel super veel afgevallen... Wilde ook een foto plaatsen van 3 jaar geleden maar die staat op de andere computer. Dus heb nu alleen deze.
Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:28

Nou de nekken zie je niet, de hoeven niet en het is gezoomed. Speknekken hebben mijn paarden niet, maar de zwarte dat is mijn Cushingpaard vorige winter met haar nieuwe maatje.

Eerste filmpje vonden ze elkaar nog niet erg aardig, Bret was nog niet zo lang dood en ineens kwam er een vent, maar dappere Harri kwam er wel langs ook al vond Bjork dat maar niets!!

Ze werden verliefd ( Zijn het IJslanders voor he, die hebben geen zomer nodig, niks geen vakantieliefde)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:20

lolclub: hoofdstel heb ik uitgedaan en over de zadelknop gehangen, de teugels gebruik ik om iets te kunnen sturen op de hals... Ja dit is Chico trouwens....

Vriendje wil met paard wandelen zodat ik een filmpje kan maken, wordt ws zondag...zaterdag moeten we werken....grrr

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:43

Esther wat een geweldige filmpjes!
Die bonte is mooi! <3
Leuk liedje!...had ik al jaren niet meer gehoord!(gelukkig kwam ik op het idee mijn geluid aan te zetten :o )
Je hebt het mooi voor elkaar daar...uitloop met tegels,zand en dan de bak en wei...prima!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:45

Mjay schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie ervaring is met de bevangenheid, mn pony is 3 maanden terug bevangen geweest (hij staat stil vanwege een knieblessure) en heeft er nu weer een terugval, hij loopt al beter als verleden week maar wat is jullie ervaring wanneer waren jullie paarden rad? wat kan ik verwachten? ik denk dat als ik hem weer consequent kan rijden de bevangenheid minder de kop op zal steken maar ik ben toch bang dat ik hier mee blijf slepen dus wat is jullie ervaring? moet ik me zorgen maken om veel terugvallen als ie wel gewoon kan werken?

er zijn fotos gemaakt en het hoefbeen is licht gekanteld de dierenarts verwacht herstel dus het is absoluut geen hopeloos geval maar ja na die knieblessure ben ik het gekreupel zo zat... het duurt al een half jaar (de knieblessure dan niet de bevangeheid dat is nu een week aan de gang terwijl de knie nu goed schijnt te zijn)..... vandaar dat ik graag wil weten wat jullie ervaringen zijn

Mijn paard liep na een maand of twee weer rad(na de eerste hoefbevangenheid en de ergste)maar ik ben er pas na 9 maanden weer opgestapt....heel voorzichtig,zonder zadel heen en weer gestapt vijf minuten.
En die had nieteens een knieblessure :o

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:48

Ik zie alleen maar iets te zware paarden (met alle respect!) voorbij komen. Mijn paard, alleen hb geen ir, is niet te dik (integendeel) en dit jaar toch ook al 2x bevangen geraakt. Nu is ze echt mager en ben ik me serieus aan het af vragen hoe ik haar wat dikker krijg voor de winter.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:51

Sleeper schreef:
Ik zie alleen maar iets te zware paarden (met alle respect!) voorbij komen. Mijn paard, alleen hb geen ir, is niet te dik (integendeel) en dit jaar toch ook al 2x bevangen geraakt. Nu is ze echt mager en ben ik me serieus aan het af vragen hoe ik haar wat dikker krijg voor de winter.

heb je een foto van haar?
Ondergewicht is ook niet goed...weet je zeker dat ze geen IR heeft?Paarden met IR die niet te vet zijn bestaan ook...welliswaar in de minderheid :D

Voer je al geweekte bietenpulp?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:58

Ze is getest op IR dus dat is echt uitgesloten. Ik durf op dit moment nog geen echt voer te geven. Maar misschien dat dat een optie is als ik wat verder ben.

Ik moet er wel even bij zeggen dat mn paard wat ouder is en ik daarom erg gefocust ben op het mager zijn voor de winter.

edit: zie dat mn antwoord een beetje dubbel is met de vraag die ik stelde. Ik wil dus echt weten hoe ik haar veilig dikker kan laten worden, maar ben ook huiverig om echt voer te geven. Maar de bietenpulp zou dus een goede hiervoor zijn.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 17-09-10 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:06

maar wat krijgt hij nu dan?
En hoe oud is oud?