Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:06

Lieve AukeLizzy :(:)
niet eerlijk.. ;(

kissing spines.. het zit hem in haar rug dus?

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:38

Ben net terug van vakantie en heb even snel bijgelezen, jee Al wat een beroerd nieuws van Zhuf. Kan me voortelen dat je daar flink beroerd van bent. Hoop dat Zhuf haar pensioen kan accepteren en een gezellige en mooie mama kan worden. Heel veel succes met haar en ik hoop dat je het snel een plekje kan geven.
dikke knuffel Miranda

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:15

Ik ben ook net terug van vakantie.

Wat verschrikkelijk AL!
Zeker na al die jaren bloed, zweet en tranen die je er in hebt gestopt is dit zooo oneerlijk! Sterkte!! :(:)
Gelukkig heb je nog 3 andere fijne paarden staan, kun je toch gewoon lekker door in de sport. Maar logisch natuurlijk dat je dat ook heel graag met Zhuf had gewild! pff ik had juist een soort hoop uit jouw verhalen gehaald dat het na zoveel tegenslagen toch nog goed gekomen was, maar helaas maar van korte duur..
Hopelijk kan ze nog van haar pensioen genieten en kan je er een leuk veulen mee fokken. Ben je niet bang dat die hoge blessure gevoeligheid overerft? (geen idee of dat zo werkt met die blessures die ze gehad heeft hoor, maar ik heb er zelf ook weleens over gefantaseerd om een veulen met Vanity te fokken, maar ze heeft hele zwakke weke delen in de ondervoet, alle blessures die ze gehad heeft zaten daar, dus dat is gewoon een slechte eigenschap die misschien wel zou kunnen overerven dacht ik.. maar geen idee in hoeverre dat waar is hoor, ben er verder nooit serieus mee bezig geweest.)

Wel heel fijn dat het met Iggy wel heel goed gaat!

En super dat het met Fayah en Yade ook goed gaat!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:45

Dank jullie wel meiden, het is inderdaad een flinke klap. Bij deze nog even een korte samenvatting van het hele verhaal..Samen met Sander hebben we Zhuf eerst laten lopen en hij vond haar rv niet zuiver. Ook hebben we het over haar onbalans onder zadel en het niet willen inbuigen en naar voren grijpen van het achterbeen. Ik had het idee dat we in een neerwaartse spiraal zaten maar kon mijn vinger er niet precies op leggen.. We hebben een echo van de bandjes gemaakt en die vielen aardig mee.. 1 binnenbandje was niet helemaal goed en dat hadden we toch nog eenmalig willen behandelen met pure stamcellen. Omdat dit bij Iggy zo enorm aangeslagen was wilden we dit wel proberen..

Maar omdat we zeker wilden weten dat er verder niets ernstigs was hebben we haar op de foto gezet.
Haar atlas, hals en eerste deel van de rug waren prima in orde. Op het laatste tukje voor de lendenen bleek ze iets kissing spines te hebben. Dit was op zich ook nog geen drama en verklaarde niet echt de klachten. Daarna zijn er speciale foto's gemaakt waaruit bleek dat ze spondylose heeft ter hoogte van de lendewervels. Dit betekent kort samen gevat dat er botwoekering zit aan de werveluitsteeksels aan de buikzijde. Dus niet op de rug maar inwendig. Ook stonden er twee van die uitsteeksels niet in lijn waardoor lengte buiging heel pijnlijk en moeilijk is. Dit verklaard wel al haar klachten. Om de diagnose met zekerheid te stellen heeft Sander ook nog een inwendige echo gemaakt en daarop was het ook goed te zien.

Momenteel heeft ze er geen pijn aan zolang ze niet bereden wordt. Deze blessure is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door een trauma. Als een jong paard bv.met zadel en al achteroverslaat kan deze blessure ontstaan en die wordt erger wanneer je meer van een paard gaat vragen.. Zhuf heeft verder nergens in haar lijf artrose zitten. Haar foto's zijn echt heel netjes dus waarschijnlijk is ze een keer flink op haar rug gevallen. Ik mag haar nog wel gebruiken voor de fok, dat is geen probleem. Dus ik laat haar volgend jaar insemineren. Maar dat doe ik alleen als ze het zeker aankan..

Ik ben wel opgelucht dat ik eindelijk weet waar haar klachten vandaan komen. Aan de andere kant vind ik het heel pijnlijk en verdrietig om al mijn dromen met haar los te moeten laten.. Ik had zo graag met haar de top gehaald.. Maar helaas..Het mag niet zo zijn. Ik ben blij dat ik haar van haar pensioen mag laten genieten en haar niet hoef weg te brengen. Ze mag voor altijd bij mij blijven.. :j Dit paard zit zo diep bij me..

Wel prijs ik me gelukkig dat ik nog drie veelbelovende paarden heb staan waar ik mee aan de slag kan...
Het is een heel verhaal geworden maar ik wilde het jullie eerlijk uitleggen. Iedereen steunt me zo... Dat doet me goed.. :j

Richtje

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:24

Ik zit met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen......
Deels omdat het zo oneerlijk is en ik het zo sneu voor je/jullie vind. Deels omdat sommige stukken zo herkenbaar zijn. Het dubbele van aan de ene kant de opluchting en aan de andere kant de klap. De bevestiging dat wat iedereen ook zegt, jij je paard het beste kent en jouw gevoel klopt. En dan weer het besef hoe vreselijk oneerlijk het is. Want juist dít paard had het moeten redden!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:42

Gek hè, ik wist gewoon dat er iets in haar niet goed was... :n . Dat voel je gewoon. Ze had met sommige simpele dingen zoveel moeite, dat kostte haar echt heel veel... Bv. iets meer sluiten in de galop en even wat meer lengte buiging.. :n .Het klopte gewoon niet bij haar bewegingen die ze los liet zien en op goede dagen onder zadel.. Het is dat ik meerdere paarden train want je gaat soms zo twijfelen aan je eigen rijkunsten.. Ze maakte me met rijden soms zo onzeker.. Ik voelde van alles en de omstanders zagen het lang niet altijd..Maar ik wist dat ik alle zeilen bij moest zetten om haar netjes de baan rond te krijgen..Ze wilde zo graag.. Maar ze is er nog, ik was blij dat ik haar weer mee kon nemen naar huis en ze staat nu heerlijk in de wei te genieten van het mooie weer. Daar ben ik wel heel dankbaar voor. Ik weet dat dit voor sommige van jullie niet het geval is geweest.. :(:) Het weten wat er nu aan de hand is geeft ook heel veel rust eerlijk gezegd..

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:52

AL, nogmaals sterkte en wat fijn dat je zo van haar kunt genieten. Geniet, dat is het meest belangrijkste.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:15

Kleine correctie op mijn vorige bericht, ze heeft spondylose thv haar borstwervels ( en niet haar lendenwervels zoals ik eerder zei ) en de inwendige echo gaf weinig afwijkingen te zien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:51

ik lees hier de laatste dagen wat mee omdat mijn merrie vorige week haar kogel heeft verrekt, was me aan het af vragen of dat een soort gelijk verhaal is als waar het hier om gaat...
weten jullie dat?

zie hierboven een naar bericht, sterkte...

toevallig hebben we mijn merrie een paar weken geleden ook op de foto gehad omdat ze voor niet goed liep en zoveel spanning onder het zadel blijft houden...
zij bleek ook KS te hebben, 1 wervel onder het zadel...
voorbenen waren verder goed, alleen hele dunne zolen wat de gevoeligheid waarschijnlijk verklaart...

zooltjes met siliconen geprobeerd, maar daar werd het niet beter van en toen ineens was ze vorige week achter heel heftig kreupel...
zo val je van 't een in 't ander... -O-

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:43

Jij ook welkom in dit topic Nouvel. Helaas is het inderdaad vaak zo dat je van het een in het ander valt.. :(:)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-12 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: post aangepast ivm reactie op verwijderd bericht

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 16:44

Ik ben vandaag voor het eerst weer met Iggy op wedstrijd geweest. Moest om 13 uur starten en het was dik 35 graden, dus het was eigenlijk niet te doen. Met het losrijden stond hij er echt fijn aan maar in de proef was hij compleet leeg en had dan ook terecht 175 punten. Tweede proef heb ik maar niet meer gestart.

En even wat foto's showen van mijn knapperd :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mijnzoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:55

Wauw AL wat een plaatje!!! En inderdaad rijden met deze ttemperaturen is niet te doen. zat er om half 9 op en toen was het al zweten[*]

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:58

Respect dat je uberhaupt gestart bent AL! Ik weet niet of ik het gedaan had...
Maar wat een gaaf dier is dat toch ook inderdaad. Top dat ie weer lekker terug in de sport is!!

IndyVanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 23:22

Mooi paard! echt fijn dat het met deze wel weer helemaal goed gaat!!
maar poeeh ik zou denk ik ook niet gestart hebben met deze hitte

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:38

Sorry, maar ik vind het helemaal niet verstandig om met deze hitte te starten, helemaal met een paard wat een blessure heeft gehad. Ik had gisteren ook wedstrijd maar ben niet gegaan. Niet omdat het voor mij te heet zou zijn, maar omdat ik een hond of een baby met dit weer niet in een auto doe en dus ook geen paard in een trailer of vrachtwagen. In de bak liepen de temperaturen in de zon op tot boven de veertig graden, en je wilt dus niet weten hoe hoog de temperatuur in zo'n paardenlichaam oploopt als die daarin nog moet werken.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:42

Dat kan dat je dat vind, maar dit is een paard wat gewoon in topconcitie is ( vergeet niet dat dit paard gewoon door getraind is tijdens zijn blessure ) en die kan best in de warmte lopen. Je moet dan uiteraard wel je verstand gebruiken, kort losrijden, veel stappen tussendoor, geen uren op de trailer laten staan en zorgen dat je voldoende water mee hebt. Overigens heb ik maar 1 proef gestart en heeft hij het prima overleefd. De trailer was heerlijk koel en stond in de schaduw onder de bomen.Het was L2 geen GP....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:35

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 21:06

Tranen in mijn ogen.... Prachtig!
En wat een toepasselijk liedje :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:56

Aukelizzy schreef:
Dat kan dat je dat vind, maar dit is een paard wat gewoon in topconcitie is ( vergeet niet dat dit paard gewoon door getraind is tijdens zijn blessure ) en die kan best in de warmte lopen. Je moet dan uiteraard wel je verstand gebruiken, kort losrijden, veel stappen tussendoor, geen uren op de trailer laten staan en zorgen dat je voldoende water mee hebt. Overigens heb ik maar 1 proef gestart en heeft hij het prima overleefd. De trailer was heerlijk koel en stond in de schaduw onder de bomen.Het was L2 geen GP....

Ik denk dat je behoorlijk onderschat wat hitte kan doen. Topconditie of niet, elk paard kan met die temperaturen hittebevangen raken, en dat is echt niet leuk om mee te maken. Daarbij maakt het ook helemaal niet uit wat voor niveau je rijdt, het gaat er gewoon om dat de interne temperatuur van een paard op kan lopen zonder dat je het doorhebt en met dit weer niet meer naar beneden gaat.
Maar goed, ik begrijp dat als je dat nog nooit gezien of meegemaakt hebt, je denkt dat het wel meevalt. Zo dacht ik er vroeger ook over, tot ik met een paard naar een keuring was geweest, braaf in de schaduw had staan wachten, en na twee rondjes draven in de zon weer mee terug naar huis, en het paard thuis doodziek werd en hittebevangen bleek. Nu neem ik het zekere voor het onzekere, want je ziet geen verschijnselen tot het te laat is!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 23:15

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 05:30

Ik weet heel goed wat ik doe en ga daar verder ook niet over in discussie met jou. Ik ga wel, jij gaat niet. Ieder zijn ding.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:18

ik denk dat iedereen doet wat 'ie zelf het beste acht voor z'n paard...

ik ben van 't weekend de metacam gaan afbouwen en gisteren was ze duidelijk toch weer wat minder... -O-
even afkijken maar...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 07:52

Daar ben ik ook van overtuigd Nouvel :) Ik denk dat dit ook niet helemaal de plek is voor deze discussie.

Wat rot dat ze zonder de metacam weer slechter lijkt :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:22

Dat is echt heel naar Nouvel. :(:) . Het is altijd heel erg om te moeten constateren dat je paard (nog) niet goed zonder de metacam kan. Maar als ze, door die dunne zolen, een flinke zoolkneuzing heeft kan het nog wel even duren. Dat is vaak niet zomaar over. Het kan zelfs zijn dat door de kneuzing een hoefzweer ontstaat. Dan is het wel te verklaren waarom ze nog niet goed loopt.. :(:)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 16:52

Aukelizzy schreef:
Ik weet heel goed wat ik doe en ga daar verder ook niet over in discussie met jou. Ik ga wel, jij gaat niet. Ieder zijn ding.

Wat reageer jij vreemd op een simpel delen van kennis van mij zeg! Je zegt zelf "het was eigenlijk niet te doen", je vertelt zelf dat je paard in de eerste proef al leeg was en terecht geen winstpunt haalde, en dat je hem de tweede proef zelfs afgemeld hebt, maar nu er iemand durft te zeggen dat het misschien niet verstandig was om te starten ben je zo druk bezig in de verdediging te schieten, dat je niet eens meer bij jezelf kan nadenken dat het het misschien inderdaad een onnodig risico was?

Je paard zweet op de foto's totaal niet, terwijl je in die hitte in draf en galop aan het rijden bent. Paarden die goed warmte kunnen kwijt raken zweten juist heel erg. Dat is het verraderlijke van dit warme weer: de paarden die er niet goed tegen kunnen, zien er vaak beter uit dan de paarden die de warmte goed kwijt kunnen, omdat hen het zweet in straaltjes van het lijf loopt en het wit schuim erop staat.

Het topic gaat over paarden met een blessure, en ook hoe we met die paarden weer in de sport willen beginnen. In dat opzicht is dit wel degelijk on topic en ik hoop dat als jij er niet voor open staat, er in ieder geval andere mensen door gaan nadenken wat een goede wedstrijd zou zijn om hun paard voor de eerste keer weer te starten, en beseffen dat meer dan 35 graden in de zomer misschien niet het ideale moment is.
Want een paard laten herstellen is één ding, maar hem daarna weer heel houden en terug in de sport brengen, daar komt weer een heel ander management bij kijken. Gelukkig maken wij niet zo vaak dit soort omstandigheden mee waardoor we er niet zo vaak rekening mee hoeven houden, maar door jarenlang in warme landen met paarden gewerkt te hebben heb ik daar meer ervaring mee dan de meeste Nederlanders. Als je toch wilt starten, dan koelen, koelen en nog eens koelen, tijdens het losrijden, voor de proef, na de proef, en vervolgens ook hetzelfde bij de tweede proef. Je zult zien dat dit een heel groot verschil maakt in de energie van het paard, doordat hij zijn energie niet hoeft te gebruiken om warmte af te voeren en zijn lichaamstemperatuur lager blijft, presteert hij veel beter.

En voor degenen die denken dat het allemaal meevalt: doe simpelweg de test en temperatuur je paard voor het rijden en na het rijden met dit warme weer. Ik denk dat je zult schrikken van de temperatuur na afloop.