[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:31

Mister01 schreef:
ik heb een tijdje met beschermers gereden, van zijn 4e tot 5e ofzo, van die neopreen zachte voor beschermers, en op show is het verplicht in de reining om bescherming om te hebben. verder gebruik ik ze nooit meer, en op zijn 9e is artrose geconstateerd, kogelartrose, aan de voorkant van zijn kogel.
dus in mijn geval denk ik niet dat er een relatie tussen die twee te vinden is.

Ik bedoel meer dat je een paard met kogelartrose misschien kunt ondersteunen met beschermers :)
Ik rijd verder nooit met beschermers, maar ben eigenlijk wel benieuw naar de ervaringen hiermee.
Zou het het paard extra steun geven?

Fijn dat het goed gaat met je paardje :)

Miss_Arie

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:40

ohh op die manier, ik had je verkeerd begrepen :o

ik ga het in ieder geval bij mijn paardje niet proberen, hij heeft een uitstekende haak aan de voorkant van zijn kogel, dus dan doe ik hem alleen maar zeer wanneer ik er iets strak over ga vast maken.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:37

Maris schreef:
Ka_tje, je weet dat equimins ook een product heeft met HA er in toch ? Is volgens mij namelijk wel goedkoper als cortaflex. Maar ik snap ook heel goed als je niet zou durven te veranderen hoor !
oa deze http://www.equimins-online.com/all-prod ... ement.html en deze http://www.equimins-online.com/all-prod ... ement.html

Dat poeder lijkt me wel wat, bedankt. Dat vloeibare lijkt met duivelsklauw te zijn, niet echt interessant indien ik Urka wil laten dekken komende seizoen. Of is het mss interessant om even te geven?

Ik kwam dit nog tegen: http://www.medhorses.nl/Apotheek-Gewrichten/ExcellentEquiflexHALiquid/product/detail(3040).aspx
Dat leek me ook wel wat. Iemand ervaring hiermee?

Norton: ik ben blij dat het weer wat beter gaat.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:01

ik heb vandaag weer eens in de bak gereden en hij liep echt heel fijn...ik merk wel dat we er een tijdje uit zijn geweest maar we hebben de tijd..rustig aan opbouwen..

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 18:10

Tjelley schreef:
Ik bedoel meer dat je een paard met kogelartrose misschien kunt ondersteunen met beschermers :)
Ik rijd verder nooit met beschermers, maar ben eigenlijk wel benieuw naar de ervaringen hiermee.
Zou het het paard extra steun geven?

Die van mij heeft ook kogelartrose en ik ben heel tevreden met mijn neoprenen 3-in-1 beschermers. Die geven naar mijn idee wel wat steun.

Bij ons gaat het ook erg goed. Vandaag weer wedstrijd gehad en weer 2 winstpunten erbij. Deze maand 4 winstpunten na een jaar niet gestart te hebben, ben helemaal gelukkig.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:11

Mister01 schreef:
ik ga het in ieder geval bij mijn paardje niet proberen, hij heeft een uitstekende haak aan de voorkant van zijn kogel, dus dan doe ik hem alleen maar zeer wanneer ik er iets strak over ga vast maken.

Voor jou paard zou het dus niet helpen, met duidelijke reden.

annelieke92 schreef:
Die van mij heeft ook kogelartrose en ik ben heel tevreden met mijn neoprenen 3-in-1 beschermers. Die geven naar mijn idee wel wat steun.

Kun je mij vertellen waarom het naar jou idee wel werkt?

Gefeliciteerd met jullie punten. Fijn dat het zo goed gaat :)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:15

Ik weet niet of het ook echt werkt maar ze zijn wel heel stevig en als ze zich iets verstapt heb ik het idee dat ze er minder last van hebben.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:22

annelieke92 schreef:
Ik weet niet of het ook echt werkt maar ze zijn wel heel stevig en als ze zich iets verstapt heb ik het idee dat ze er minder last van hebben.

Ik snap het, dankjewel :) Het is eigenlijk dus puur voor de steun/stevigheid. Dat is ook het idee wat ik er bij heb.
Jij hebt dus 3-1 beschermers die om het hele been valt?

Ben eigenlijk helemaal niet voor beenbescherming in normale situaties, maar nu twijfel ik toch...
Zijn er nog meer mensen die hier iets over te vertellen hebben? :)

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 23:31

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:36

Ik lees al een tijdje mee en heb even een vraagje. Hoe vaak longeren jullie je paard met artrose? Ben benieuwd

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:52

ik longeer op het moment zeker 4 dagen..soms met touwjes soms zonder.. wissel af met balkjes lopen.. en ik doe altijd wat grondwerk oefeningen tijdens het longeren door.. beetje wijken voor druk..ondertreden enz ben ik nu een paar maanden bezig en na wat opstart problemen begint het nu langzaam aan zijn vruchten af te werpen

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:28

Beide kanten knieen en kogels zitten vol aan voorkant
achterkant kogels vol met artrose :(
Paard staat nu in weiland aan pijnstillers

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:11

ik longeer ook nooit lang op 1 kant..ik hem mijn paard geleerd door bij 1 bepaalde beweging met mijn zweep dat hij omdraaid zo pak je alle kanten en wissel is veel af..volte kleiner weer groter rechte stukken enz omdat ik nog geen goed zadel heb moet ik wel longeren en zorg ik ervoor dat het niet saai wordt want daar is mijn paard gevoelig voor hahaha als het saai wordt bedenkt hij wel iets spannends :-)

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:15

liespower mijn paard zit ook vol met artrose maar gaat op het moment als een trein..ik heb hem wel zeker 6 weken rust gegeven alleen stappen en wei enof paddock daarna gaan longeren en ik heb er sinds vorige week weer opgezetten..heb even een leenzadel die ik vrijdag weer moet inleveren jammer genoeg en dan wil ik hem voorlopig nog de tijd gunnen om met grondwerk en longeren sterker te maken want na bijna een jaar zo goed alleen maar buitenritje werd hij alleen maar slechter nu we weer wat aan het opbouwen zijn met echt werk zeg maar wordt hij soepeler

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:15

Horseware schreef:
Adequan injecties had ik nog niet van gehoord, dus ff gegoogeld net. Maar zover ik kan zien zijn het injecties met glucosamine? Werkt zoiets beter dan glucosamine over het voer?

Adequan zou beter opgenomen worden dan de glucosamine in poedervorm, daarom raadde mijn veearts het toen aan...
Mijn paard spuit ik altijd in de hals.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 00:12

mijn merrie gaat ook als een speer

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:16

bij mij ook nog steeds alles goed. Ik ben hier wat minder actief omdat ik met spoed op zoek ben naar werk.
Te horen gekregen dat volgende week me laatste werkweek is helaas. Contracten worden niet meer verlengd.
Vorige week rustig aan gedaan. Een keer gewandeld en 3x gelongeerd dag rust en gereden. Zondag lange buitenrit van 2 uur. Was een fijne rit wel veel gestapt. Gisteren onder het zadel liep hij lekker soepel toen hij was opgewarmd. Dacht ben benieuwd na zo een rit. Hij kan het makkelijke aan en heeft een goede periode nu.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 11:27

Sundancer gaat zijn 4de jaar in op Glucohorse, en het gaat hem nog supergoed. Bij het rijden is hij erg actief uit zijn achterhand en tölt met veel overgave (voor wie niet weet wie Sundancer is, kan eventjes zijn naam in de zoekfunctie ingeven)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:04

linnie050 schreef:
bij mij ook nog steeds alles goed. Ik ben hier wat minder actief omdat ik met spoed op zoek ben naar werk.
Te horen gekregen dat volgende week me laatste werkweek is helaas. Contracten worden niet meer verlengd.
Vorige week rustig aan gedaan. Een keer gewandeld en 3x gelongeerd dag rust en gereden. Zondag lange buitenrit van 2 uur. Was een fijne rit wel veel gestapt. Gisteren onder het zadel liep hij lekker soepel toen hij was opgewarmd. Dacht ben benieuwd na zo een rit. Hij kan het makkelijke aan en heeft een goede periode nu.

Wat fijn! Mijn ervaring is dat ze juist beter lopen na zo'n rit. Bij artrose geldt, hoe meer beweging hoe beter.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:20

Bloodymary ik was er verbaast over hoe hij liep. Is echt genieten dan met rijden.

Soms vind ik het erg dubbel. Ik lease het paard zodat hij lekker van zijn pensioen kan genieten en niet de wedstrijden meer hoeft te rijden en hij is een goed leerpaard voor mij. (zz zwaar gelopen) We zagen op stal dat hij nog weinig plezier had om de ring in te gaan.
Paard moest toen weg hij werd toen ook geleast maar ik vond hem te leuk en dacht als ik hem lease gaat hij zeker de ring niet meer in en kan hij blijven. Wat anderen met hem zouden doen weet je niet ze konden dan zo weer gaan starten met hem. Ik vond hem te leuk om hem te laten gaan.

Voor zijn doen wat ik met hem rij is licht werk voor hem een makkie eigenlijk maar toch vind ik het dubbel om hem dan toch elke dag beweging te geven.
Is dit dan genieten van zijn pensioen?
Ja hij is wel vrolijker geworden en zie dat we steeds meer naar elkaar toe groeien.
Tuurlijk de beweging houd hem goed. Maar de bak bv vind hij weinig aan maar hij zal wel moeten nu het vroeg donker is. (ik werk overdag) En buiten nog niet 100% verkeersmak kan nog niet alleen de weg op.

Hoe doe je het paard dan het meest plezier? Daar denk ik altijd veel overna. Is het paard nu blij en gelukkig? Of komt dat niet meer terug? Denk soms dan ook dan kom ik en dan alleen poetsen hoeft hij niks te doen zal hij wel fijn vinden. Anders denk ik weer dat het paard denkt ohhh daar is zij weer dan moet ik weer aan het werk. (als een paard al zo kan denken)
Maar als ik hem dan alleen poets krijgt hij geen beweging (wel overdag op de wei) Hoe doe je het goed met je paard dat hij er plezier in houd en hij blij en vrolijk is en toch goed blijft. Ik vind dat erg moeilijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:27

Gisterochtend is de DA bij mijn merrie geweest. Ze was erg verbaasd over hoe goed ze in stap was, en hoe slecht ze in draf was. Stap loopt ze zuiver en ruim, in draf is ze stokkreupel. Plan was om de slechte knie te verdoven en dan te kijken hoe het ging, maar aangezien die verdoving in het gewricht zelf gespoten moet worden en Jes bij het voelen aan haar knie alleen al genadeloos uitsloeg ging dat plan over. Het inspuiten van het gewricht met ontstekingsremmers ging hem dus ook niet worden. Duivelsklauw reageert ze niet (voldoende) op, dus ze krijgt vanaf morgen 2-3 weken lang Metacam. Kijken hoe het dan gaat, dat werkt ontstekingsremmend en pijnstillend dus met een beetje geluk knapt ze dan weer op. Zo niet... dan is het toch echt einde verhaal. Inspuiten met glucosamine is dusdanig kostbaar dat ik dat geen optie vindt. Daarnaast is ze 23 en met pensioen. Het is een keer mooi geweest, heb haar zo lang mogelijk pijnvrij gehouden en als dat niet meer gaat dan moet ik haar laten gaan. Met pijn in mijn hart, maar als het niet meer gaat... Ze is al meer dan 10 jaar mijn maatje dus aan de gedachte aan een leven zonder haar ga ik kapot, maar ik moet niet egoistisch zijn...

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 18:33

mijn paard precies hetzelfde ook in stap niks te zien en mooi ruim en in draf kort en onregelmatig..maar op het moment gaat hij erg goed waarom weet ik ook niet..hij krijg alleen glucosamine meer niet..

ik hoop dat je paardje de winter door krijgt met de metacam en dat ze opknapt daar duimen we voor!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:37

Heb je nog ergens traumeel gel liggen ?? Want dat is ook ontstekingsremmend en kan je zachtjes op de knie smeren misschien ?!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:47

mvermeulen1 schreef:
liespower mijn paard zit ook vol met artrose maar gaat op het moment als een trein..ik heb hem wel zeker 6 weken rust gegeven alleen stappen en wei enof paddock daarna gaan longeren en ik heb er sinds vorige week weer opgezetten..heb even een leenzadel die ik vrijdag weer moet inleveren jammer genoeg en dan wil ik hem voorlopig nog de tijd gunnen om met grondwerk en longeren sterker te maken want na bijna een jaar zo goed alleen maar buitenritje werd hij alleen maar slechter nu we weer wat aan het opbouwen zijn met echt werk zeg maar wordt hij soepeler

Was 't maar zo makkelijk :) Die van mij valt constant, je laat haar even stappen en ze ligt alweer.
Ik betwijfel of ze geen pijn heeft. :o

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:08

dat is idd het andere uiterste :-( wat zijn je plannen nu met je paardje?